m

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Bil / Mercedes

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning.

Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training.

Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs.

Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil.

Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen.

Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den.

Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart.

Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz S-Class: The automotive benchmark in efficiency and comfort

Fuel consumption combined: 9.3 – 8.5 l/100 km; Combined CO2 emissions: 209 – 195 g/km

Stuttgart/Shanghai. The new S-Class celebrates its world première with extensive innovations at the Auto Shanghai. Among the highlights is an all-new and highly efficient engine range with a series of new technologies for electrification of the powertrain. Intelligent Drive takes another step towards autonomous driving. And the undisputed leader in the premium segment with regard to comfort and wellness sets new standards in the interior. The market launch of the new S-Class starts in the European markets in July.

Several new engines are planned for the new S-Class: in-line six cylinders as diesel and petrol engines as well as a new V-8 biturbo petrol engine. In addition, Mercedes-Benz plans a plug-in hybrid with an electric range of about 50 kilometres. At the same time, ground-breaking technologies such as the 48-volt Integrated Starter Alternator and the electric booster compressor celebrate their world première.

The top-of-the-range model of Mercedes-Benz takes another big step towards autonomous driving and elevates Intelligent Drive to the next level. DISTRONIC Active Proximity Control and Active Steer Assist now provide even more comfortable support for the driver to keep a safe distance and steer. The speed is now adjusted automatically ahead of curves or junctions.

MULTIBEAM LED headlamps and ULTRA RANGE High Beam turn night into day. ROAD SURFACE SCAN, the forward-looking detection of bumps, and the curve-tilting function CURVE are further unique features of the S-Class in the segment of luxury saloons.

The ENERGIZING comfort control is a world-first entering series production: This optional feature links various comfort systems in the vehicle together, such as climate control, ambience lighting, massage and fragrancing functions, and allows customers to configure a specific wellness set-up to suit their mood or need. This enhances the physical comfort and performance on the road.

"The development of the new S-Class was extremely extensive. With a whole series of new features and functions the S-Class remains the technological pioneer", says Ola Källenius, responsible on the Board of Daimler AG for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.

The flagship from Mercedes-Benz was the best-selling luxury saloon in the world in 2016. Since 2013, the company sold well over 300,000 saloons. Today there are six different S-Class body variants.

Three torches of light as an exclusive exterior design feature

Modern luxury in the new S-Class is manifest in maximum quality of materials and workmanship. Status and technological competence are now even more tangible. All models are fitted with a new radiator grille: The versions with six and eight-cylinder engines sport three twin louvres as well as vertical strips with a high-gloss black finish in the radiator grille. The saloon with long wheelbase and V-12 engine is fitted with additional chrome-finish vertical strips in the radiator grille.

The upgraded front with extensive chrome trim underscores the exceptional status of the Mercedes-Maybach. Also new is the Maybach logotype between the louvres of the radiator grille.

In conjunction with the new MULTIBEAM LED headlamps (optional feature, details below), the S-Class features three distinctive torches of light as an exclusive design element. The front bumper with pronounced air intakes and sporty looks is also new.

The new LED lamps with crystal-look tail lamps stand out at the rear. They look like jewels and ensure a characteristic design day and night. A tail lamp light show that plays when the vehicle is unlocked and locked, as well as three horizontal pairs of fibre optics are also new.

All models are fitted with a redesigned lower bumper section with integrated visible tailpipe trim. The tailpipes are framed by a chrome trim element, which spans the entire width of the vehicle. Seven new light-alloy wheels with diameters between 17 and 20 inches are available as standard or options.

Control and display concept with wide-screen cockpit and new generation of steering wheels

The interior of the new S-Class is characterised by the two new high-resolution displays, each with a screen diagonal of 12.3 inches. Visually, the two displays under one shared glass cover blend into a wide-screen cockpit and as a central element consequently emphasise the horizontal orientation of the interior design.

Like the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. Because the cockpit is fully digital, the driver can choose from three different display styles ("Classic", "Sporty" and "Progressive“) and also configure the information and views relevant to them at will.

The new S-Class has touch-sensitive controls in the steering wheel. They respond to swiping motions like the screen of a smartphone and enable the driver to control the entire infotainment system without having to take their hands off the steering wheel.

The infotainment system can also be operated via the touchpad with controller in the centre console and by LINGUATRONIC voice control. The operation of DISTRONIC and cruise control with control elements directly on the steering wheel is another new feature.

Authentic materials and meticulous detail design

High-quality materials define the interior of the S-Class. These include, for example, open-pore woods as well as leather-trimmed doors and upper body edges, dependent on the trim level. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.

The material and colour concept has also been carefully composed, and features a wide range of brown tones, including new colour combinations such as magma grey/espresso brown or mahogany brown/silk beige.

Lighting atmosphere with 64 colours

As before, the interior lighting uses only long-lasting, energy-saving LED technology. With 64 colours, the optionally extended ambience lighting offers a wealth of individual settings. It adds lighting highlights, for example, on the trim elements, the central display, the stowage facility at the front of the centre console, the handle recesses, the door pockets, in the front and rear footwells, on the overhead control panel, and on the tweeters when the vehicle is equipped with the Burmester® High-End 3D Surround Sound System.

All S-Class models are fitted as standard with the KEYLESS start function. This also marks the introduction of the new attractive generation of keys, with a high-gloss black or high-gloss white design and different ornamental frames.

World-first: wellness while driving

The ENERGIZING comfort control is a world-first entering series production: This optional feature links various comfort systems in the vehicle together. It systematically uses the functions of the climate control system (including fragrancing) and the seats (heater, ventilation, massage), the wall heating as well as lighting and musical atmospheres, and enables a specific wellness set-up tailored to the mood and need of the customer. This enhances the physical comfort and performance while driving and during a break. ENERGIZING comfort can be experienced in all seats, dependent on the equipment.

These six programmes can be selected:

Freshness
Warmth
Vitality
Joy
Comfort
Training (three trainings – muscle relaxation, muscle activation and balance - each with several exercises)
The programmes all run for ten minutes. They are visualised on the head unit with colour graphics, and backed by suitable music. Five songs are already stored in the programme. The key function in the "Vitality“ programme, for example, is fast music with many beats per minute. The S-Class repertoire therefore features "Feelin' Good" by Leon Riskin, for instance. If personal music selections are available, e.g. via the Media Interface, the system analyses them in the background and assigns them to a programme based on the beats per minute (bpm). Individual functions of the programmes can be deactivated.

ENERGIZING Comfort Control also incorporates the ambience lighting, which is harmoniously tailored to each of the individual screen designs. The light stages the interior like a work of art by composing colour worlds from different colours.

The colour worlds can be temporarily replaced with special effects – for example, a special lighting atmosphere welcomes the driver. In addition, the climate control system indicates whether the temperature is adjusted up or down through the colour of the ambience lighting. The brightness of the LEDs adapts equally variably and can be set in five levels and four zones: wide-screen cockpit, area of front seats, rear compartment, and all. As a result, the ambience lighting harnesses the positive effects of light on the well-being while on the road. This makes this equipment feature a key part of ENERGIZING Comfort Control with its tailor-made programmes.

In addition, the ambience lighting creates emotionally appealing contrasts and structures the interior into levels. 64 colours, ten colour worlds and three different lighting zones (footwells, trim element level and wide-screen cockpit) enable an avant-garde lighting scene with spectacular colour changes.

Powertrain: new engines with landmark technology

Mercedes-Benz S 560 4MATIC (fuel consumption combined: 8.5 l/100 km; CO2 emissions combined: 195 g/km) and Mercedes-Maybach S 560 4MATIC (fuel consumption combined: 9.3 l/100 km; CO2 emissions combined: 209 g/km): The new V-8 comes to the starting line with 345 kW (469 hp) and 700 Nm. The new biturbo engine is among the most economical V-8 petrol engines in the world, and consumes about ten percent less fuel than the predecessor. To lower the fuel consumption, four cylinders of the new V-8 are deactivated simultaneously under partial load with the help of the CAMTRONIC valve-lift adjustment system. This reduces gas-cycle losses and enhances the overall efficiency of the four firing cylinders by shifting the operating point towards higher loads. The turbochargers positioned in the V of the cylinder banks represent another special feature.

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (fuel consumption combined: 8.9 l/100 km; CO2 emissions combined: 203 g/km): For superior performance with significantly reduced fuel consumption, the AMG 4.0-litre V-8 Biturbo engine with cylinder deactivation replaces the previous 5.5-litre V-8 Biturbo. Despite less displacement, the new engine produces 450 kW (612 hp).

Most powerful diesel car in Mercedes-Benz history: In the Mercedes-Benz S 350 d 4MATIC (fuel consumption combined: 5.5 l/100 km, CO2 emissions combined: 145 g/km) and S 400 d 4MATIC models (fuel consumption combined: 5.6 l/100 km, CO2 emissions combined: 147 g/km), the new in-line six-cylinder diesel engine makes its début. It comes in two output levels with 210 kW (286 hp) and 600 Nm as well as 250 kW (340 hp) and 700 Nm. Even though it has noticeably more power than its predecessor, the new engine consumes over seven percent less fuel. The special traits of the top-of-the-line engine in the diesel family include the stepped-bowl combustion process, two-stage turbocharging and for the first time the use of CAMTRONIC variable valve-lift control. Its design features a combination of aluminium engine block and steel pistons as well as further improved NANOSLIDE® coating of the cylinder walls.

The new six-cylinder diesel engine is designed to comply with future emissions legislation (RDE – Real Driving Emissions). All the components of relevance for efficient emissions reduction are installed directly on the engine. The integrated technology approach combining the new stepped-bowl combustion process, dynamic multi-way exhaust-gas recirculation and near-engine exhaust-gas aftertreatment, for the first time combined with variable valve-lift control, makes further reduced consumption with low emissions possible. Thanks to the near-engine insulated configuration, exhaust-gas aftertreatment has low heat loss and extremely favourable operating conditions.

Technical data at a glance


S 350 d 4MATIC
S 400 d 4MATIC
S 560 4MATIC
AMG S 63 4MATIC+
Number of cylinders/arrangement
6/in-line
6/in-line
8/V
8/V
Displacement (cc)
2.925
2.925
3.982
3.982
Rated output (kW/hp)
210/286
250/340
345/469
450/612
Rated torque (Nm)
600
700
700
900
l/100 km *
5,5
5,6
8,5
8,9
CO2 g/km*
145
147
195
203
*NEDC combined



Further hi-tech engines in the pipeline

In addition to the aforementioned engines, further new power units are planned for the new S-Class: in-line six-cylinder petrol engines as well as a plug-in hybrid with about 50 kilometres of electric range. At the same time, ground-breaking technologies such as the 48-volt Integrated Starter Alternator and the electric booster compressor celebrate their world première.

New in-line six-cylinder petrol engine (M 256): The new in-line six-cylinder petrol engine exemplifies the electrification process and incorporates a 48-volt on-board power supply.

New intelligent forced induction that includes an electric booster compressor, as well as an Integrated Starter Alternator provide outstanding power delivery without turbo lag. The Integrated Starter Alternator is responsible for hybrid functions, such as boost or energy recovery, while allowing fuel savings that were previously reserved for high-voltage hybrid technology. All things considered, the new R-6 engine delivers the performance of an eight-cylinder with significantly lower consumption.

Systematic electrification dispenses with the need for a belt drive for ancillary components at the front of the engine, which reduces its overall length. The slim design, together with the physical separation of intake/exhaust, creates space for near-engine exhaust aftertreatment. The 48-volt on-board power supply serves not only high power consumers, such as the water pump and air-conditioning compressor, but also the Integrated Starter Alternator, which also supplies energy to the battery by means of highly efficient energy recovery. The new in-line six-cylinder comes to the starting line in two output levels.

Upgraded plug-in hybrid powertrain: Thanks to the significantly increased battery capacity of 13.3 kWh, it is intended that the range for all-electric driving will increase to about 50 km. In conjunction with the new Mercedes-Benz Wallbox, the on-board 7.2-kW charger allows much faster charging of the battery.

Intelligent Drive: the next step in driving assistance systems

The new S-Class takes another major step towards autonomous driving, elevating Mercedes-Benz Intelligent Drive to the next level. DISTRONIC Active Proximity Control and Active Steer Assist now provide even more comfortable support for the driver to keep a safe distance and steer. The speed is now adjusted automatically ahead of curves or junctions. This is complemented by a considerably improved Active Lane Change Assist and additional functions of the Active Emergency Stop Assist.

Thanks to enhanced camera and radar systems, the new S-Class has an even better view of the surrounding traffic: In addition, for the first time it makes use of map and navigation data to calculate driving behaviour.

This means that DISTRONIC Active Proximity Assist is able to assist the driver in many situations based on the route, and conveniently adjust the vehicle speed.

The "Assistance Graphics" menu of the instrument panel shows the driver at one glance which assistance functions he selected and to what situations the systems are currently responding. Unmistakable icons provide him with information on the screen as well in the head-up display. All functions are now controlled from the steering wheel. The new Driving Assistance package includes but is not limited to the following functions:

DISTRONIC Active Proximity Assist uses substantially more map and navigation data, can support the driver based on the route, and conveniently adjusts the vehicle speed.
Active Steer Assist has been noticeably improved across its entire performance range, resulting in markedly enhanced customer benefits.
Active Lane Change Assist was considerably upgraded. Now tapping the indicator stalk is all it takes to initiate a lane change. This lane change is executed within the next ten seconds and indicated in the instrument cluster with the appropriate visual display, if the vehicle sensor system does not detect any vehicles in the relevant safety zone the driver might have missed.
Active Emergency Stop Assist brakes the vehicle to a stop when Active Steer Assist is engaged and the system recognises that the driver is not intervening in the driving process on a sustained basis.
Following vehicles in a tailback: In stop & go traffic on motorways and similar roads, stops of up to 30 seconds are now possible, during which time the S-Class starts moving again automatically and follows the traffic ahead (in conjunction Active Parking Assist).
Traffic Sign Assist: Posted speed limits and any potential no-overtaking signs are displayed for the current section of the route through image recognition and information from the digital road map of the navigation system. The vehicle speed is compared with the speed limit. When the driver selects the appropriate settings, a visual/visual-audible warning signal is issued any time the speed limit is exceeded. No-entry restrictions are also recognised. Furthermore, the system warns of detected persons in the area of pedestrian crossings.
Depending on the respective applicable national road traffic regulations, Remote Parking Assist enables the driver to manoeuvre the vehicle into tight parking spaces or garages by smartphone, so as to facilitate getting in and out. The vehicle can be manoeuvred into parallel and end-on parking spaces in both forward and reverse direction. Manoeuvring out of end-on parking spaces is also possible, e.g. if the driver returns to their vehicle to find that it has been blocked in. In Explore mode, the vehicle can be manoeuvred forward and back for up to 15 metres and can avoid detected obstacles with small steering corrections in the process.

Ride quality: MAGIC BODY CONTROL improved and now with CURVE function

The S-Class made a technological statement of superiority in 2013 with ROAD SURFACE SCAN. The system detects bumps ahead of the vehicle and adjusts the ACTIVE BODY CONTROL suspension accordingly. In the new S-Class this suspension control is further improved: The stereo camera of the system now scans the road even more thoroughly, even in dusk and at speeds up to 180 km/h. Another comfort enhancement is the CURVE curve-tilting function, available in the S-Class Saloon for the first time. The body tilts to the inside of the turn by up to 2.65 degrees and thereby reduces the centrifugal forces perceived by the passengers.

Long-distance vision: MULTIBEAM LED headlamps with ULTRA RANGE main beams

In 2013, the S-Class became the first automobile to use exclusively LEDs as light sources. The Intelligent Light System is now optionally available with MULTIBEAM LED headlamps and ULTRA RANGE main beams. The ULTRA RANGE main beams produce the maximum light intensity permitted by law, which results in the brightness of the main beams remaining above the reference value of 1 lux over a distance of more than 650 metres. For the driver, this means a clear improvement of the already very good lighting performance of current MULTIBEAM LED systems. Adaptive High-Beam Assist Plus is part of the Intelligent Light System. It allows drivers to drive with activated main beams permanently without dazzling other road users. When there are oncoming vehicles or vehicles in front, the LEDs of the MULTIBEAM LED main-beam modules are partially switched off, masking out a u-shaped area of the light beam. The other areas of the road continue to be illuminated with the high beam (partial high beam).

Wireless charging of smartphones and new Concierge Service

The new infotainment generation also expands the telephony options: With the help of near-field communication, the smartphone transforms into the digital vehicle key and the controller for parking (see above).

Mobile phones can be charged as standard wirelessly and without a telephone holder. In addition, Multifunction Telephony (optional feature) allows connecting mobile phones with the vehicle's exterior aerial. Wireless charging works with all mobile devices that support or can be retrofitted to support the Qi standard. The charging pad is integrated into the stowage compartment at the front of the centre console. Wireless charging is optionally also available in the centre console in the rear.

The "Business Telephony in the Rear" equipment feature was expanded with additional functions such as connecting a second mobile phone and transferring calls between front and rear passengers. The Bluetooth handset was also redesigned.

Front and rear passengers now have more text messaging options. They can now receive, send, forward and use voice-to-text to dictate text messages. Telephone numbers from text messages and embedded URLs can be used for further actions. The messages are also displayed as pop-ups on the right half of the wide-screen cockpit. Another new feature is the notification by text message if the vehicle is involved in a parking dent. The sensors of the vehicle detect such a situation and trigger a text message being sent to a preset mobile number.

The Burmester® High-End 3D Surround Sound system with a system output of 1520 watts was expanded with a speaker in the overhead control panel and two speakers in the sides.

The new Concierge Service puts a host of individual services at the disposal of Mercedes me connect customers: from making restaurant reservations and obtaining tips about tourist routes, to gathering information on cultural or sporting events and sending navigation destinations directly to the vehicle. Registered users can establish a telephone connection to the Concierge Service in the preset language in 20 countries throughout Europe by pressing the 'Info' button on the overhead control panel or via the Mercedes me App. The personal concierge takes care of everything else.
38.4°
0

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte

Modellen får sig en facelift

AI kan klassas som uppfinnare enligt domstol
AI-patenttroll om 3-2-1

En australiensk domstol har i ett beslut kommit fram till att en artificiell intelligens kan anses vara en uppfinnare i en patentansökan. Stephen Thaler som väckt fallet menar att han gör det för att "hindra människor från att stjäla briljanta idéer av datorer och utomjordingar". Domaren Beach menar att det är själva handlingen som avgör om något ska kunna patenteras. Han säger: First, an inventor is an agent noun; an agent can be a person or thing that invents. Second, so to hold reflects the reality in terms of many otherwise patentable inventions where it cannot sensibly be said that a human is the inventor. Third, nothing in the Act dictates the contrary conclusion. Den australienska immaterialrättsadvokaten Mark Summerfield har riktat stark kritik mot domarens beslut och menar att det kan leda till en uppsjö av patent med dålig avsikt. Han säger i sin blogg: Just because patents are (or, at least, can be) good, it does not follow that more patents, generated in more ways, by more entities, must be better... Storbritannien, USA och EU har inte samma synsätt som Australien, USA specificerar till och med att uppfinnaren måste vara en person. Tumnagel
34.4°
+
Hugo Engström
0

Samsung kommande vikbara kommer bli dyra
Mild chock.

Samsung kommer hålla låda nästa vecka och presentera lite nya mobiltelefoner och annat smått och gott. Specifikt vad som ska visas är okänt, men tack vare läckor och sådan vet vi rätt mycket om nyheterna. Och nu verkar även priserna på Fold 3 och Flip 3 läckt och det kommer väl inte som en chock för någon att prislappen kommer bli hög. Men det är lite goda nyheter i alla fall. Fold 3 verkar komma att kosta 2009 euro för varianten med 256GB och 512GB-versionen kommer kosta 2099 euro, vilket är ungefär vad Fold 2 kostade vid release. Flip 2 är en lite annan historia och versionen med 128GB kommer kosta 1029 euro medan 256:an kommer ligga på 1109. Det är en slant, men förra Flip kostade närmare 1400 euro, så det är ändå en ordentlig skillnad. 11 augusti kommer nymodigheterna presenteras och då får vi reda på om prisuppgifterna stämmer eller ej. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Steam uppdaterar lagringshanteraren en skvätt
På tiden!

Lagringshanteraren i Steam har mer eller mindre sett likadan ut sedan tjänsten lanserades, men i samband med att Steam Deck är på ingång verkar gänget lägga manken till när det kommer till lagringshanteringen. Valve har släppt en ny betaversion av Steam som kommer med en ny lagringshanterare som ger användare betydligt bättre översikt över sina installerade spel. Nya lagringshanteraren finns tillgänglig via betaklienten, vilket ni enkelt får tillgång till via Steam-inställningarna, och troligtvis lär det inte dröja allt för lång tid innan nymodigheterna släpps brett. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Klipsch släpper T5 II
Kontrollera lurarna genom att headbanga

Ljudmakarna Klipsch presenterade true wireless-lurarna T5 II i samband med CES 2021 och nu verkar gänget vara redo för att släppa enheterna skarpt. T5 II kommer med flådigheter som aktiv brusreducering och ordentlig batteritid på 8 timmar, med ytterligare 24 i fodralet, och har lånat lite rörelsesensorer från Bragi. Med rörelsesensorerna kommer det vara möjligt att svara eller neka samtal genom att nicka eller skaka på huvet, vilket låter rätt smidigt. Eller så är det skitirriterande då man kanske råkar svara på spamsamtal när man sitter och headbangar till Orup. Enheterna är utrustade med ordentliga element på 5,8mm och kommer med två mikrofoner på varje plugg som ska hjälpa dig att bli hörd när du pratar i telefon och se till att brusreduceringen fungerar på topp. Priset kommer ligga på motsvarande 300 dollar och release sker i USA nu, men borde bli tillgängliga i Sverige inom kort. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Google Pixel 6 och 6 Pro officiella!
Helt ny design och Googles egenutvecklade chip

Google har precis tillkännagivit sina senaste flaggskepp, Pixel 6 och 6 Pro. Pixel 6 har en 6,4 tum stor skärm och 6 Pro en 6,7 tum. Den största nyheten är att Google utvecklat ett eget system-on-a-chip som de kallar Tensor. Båda modellerna får vidvinkel- och ultravidvinkelkamera, men bara 6 Pro får en zoom som är på 4x. Kamerasensorerna ska till skillnad från föregående år vara nya och ska enligt Google släppa in 150 procent mer ljus. Båda modellerna får Tensor SoC, 120 Hz-skärm och fingeravtrycksläsare under skärmen. Google säger detta om det nya chippet: The team that designed our silicon wanted to make Pixel even more capable. For example, with Tensor we thought about every piece of the chip and customized it to run Googlex27s computational photography models. For users, this means entirely new features, plus improvements to existing ones. Förra årets Pixel 5 var långt ifrån en dålig telefon, men inte riktigt det många hade hoppats på. I år verkar det som att Google slår på stort med allt och lite till. Rick Osterloh som är huvudansvarig för Pixel säger till The Verge att Google det kommande året vill få större marknadsandelar jämfört med tidigare och att de kommer spendera mer på marknadsföring. Vi i Sverige kan hoppas att det även betyder att telefonerna släpps i fler länder. Pixel 6 och 6 Pro kommer att presenteras ordentligt i höst, först då lär vi få veta mer om pris, fler funktioner och om enheterna kommer till Sverige. Tumnagel
34.7°
+
Hugo Engström
0

London testar elbilsladdare som göms i trottoaren
Kräver dock att bilisten har med sig eget munstycke

London kommer nu att börja testa ett system med elbilsladdare vilka göms i trottoaren och inte tar upp någon plats ovan mark när de inte används. Systemet är utvecklat av det skotska företaget Trojan Energy och fungerar genom att bilisten själv ansluter ett munstycke till den dolda laddstationen vilket sedan även kopplas in i bilen som ska laddas. Munstycket, eller "lansen" som det kallas, påminner om en slags cykelpump och är tänkt att förvaras i bilen när det inte används. Lansen låses fast i laddstationen med hjälp av en app i mobilen och låses upp och läggs in i bilen när användaren sedan laddat klart. Än så länge finns bara fem laddpunkter installerade med Trojan Energys system i London-stadsdelen Brent. Fram till nästa år hoppas man ha installerat 150 laddpunkter i Brent och Camden. Än så länge har runt 200 elbilsägare och potentiella elbilsägare visat sitt intresse för att börja ladda sina fordon via det dolda laddningssystemet. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela är tänkt att fungera. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Featurette för Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Kevin Feige berättar lite mer om den kommande Marvel-filmen

Nästa månad har Marvels nästa storfilm Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings premiär. Här kan ni kolla in när Marvel-chefen Kevin Feige snackar lite mer om den. Filmen handlar om kampsportsspecialisten Shang-Chi och följer även ett slags vapen som består av tio ringar. "The Ten Rings" dök upp redan i Iron Man 3 och representerade då ett brottssyndikat. Hur detta går ihop med Shang-Chis superhjältestatus får vi reda på i klippet ovan. Förutom det så visas lite andra scener från den kommande filmen. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings har premiär 3 september. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMind skapar virtuell värld XLand där AI lär sig olika spel
XLand kan leda till att robotar blir lite smartare i framtiden

Googles AI-företag DeepMind fortsätter att träna upp sina artificiella intelligenser på olika typer av spel. Nu har företaget byggt en spelmiljö som konstant expanderas där AI:s kan få testa på att bemästra en lång rad spel. DeepMind kallar den virtuella spelmiljön XLand och där lär sig artificiella intelligenser hur de ska klara sig igenom olika spel baserat på tidigare erfarenheter. Till skillnad från en del av DeepMinds tidigare AI:s, som är specialiserade på att spela ett eller ett fåtal spel, ska artificiella intelligenser som tränas upp i XLand kunna klara av att spela olika spel som de inte har någon tidigare erfarenhet av. Enligt DeepMind har en del av deras AI-algoritmer fått testa på 3,4 miljoner unika uppgifter att lösa i de 700.000 spel som finns i 4000 XLand-världar. Det här kan leda till mer generella AI-algoritmer som skulle kunna användas av robotar och annat som skulle kunna lösa olika problem i vardagen utan att specifikt ha instruerats hur dessa ska lösas i förväg. I videoklippet nedan kan ni kolla in när DeepMinds artificiella intelligenser testas i XLands versioner av klassiska spel som till exempel King of the Hill, Hide and Seek och Capture the Flag. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamsnutt för Free Guy
Med en muskulös Ryan Reynolds

Kort reklamsnutt för filmen Free Guy där man introduceras till karaktären Dude som då är en muskulös version av Ryan Reynolds-karaktär i filmen. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Ashirase hjälper synskadade att navigera
Inlägg i skon visar vägen

Det japanska startup-företaget Ashirase, som delvis finansieras av Honda, har tagit fram ett nytt system som ska kunna hjälpa synskadade och blinda att navigera sig fram i städer och på andra platser. Systemet, som även det heter Ashirase, består av en mobilapp och ett par vibrerande skoinlägg. Genom olika typer av vibrationer från inlägget kan användaren få instruktioner om den ska gå rakt fram eller kanske svänga åt något håll. Systemet fungerar i dagsläget med hjälp av Google Maps API vilket gör att det kan användas på de flesta platser utomhus samt på de platser inomhus, i gallerior och liknande, som Google Maps kartlagt. Ashirase planerar att släppa en betaversion av sitt system i Japan nu i höst. Någon gång under nästa år hoppas man kunna lansera det hela kommersiellt. Man siktar på en abonnemangsmodell där Ashirase kan komma att kosta 2000 - 3000 yen i månaden, motsvarande cirka 150 - 240 kronor/månad. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för S05 av La casa de papel
Första delen av S05 då

Money Heist, eller La casa de papel, lider mot sitt slut och den femte säsongen kommer bli seriens sista. Nu har vi fått en trailer för denna säsong och den trailern kan du kolla in ovan. Säsongen kommer bli en en lite uppdelad säsong där den första delen kommer ha premiär 3 september medan den andra delen släpps 3 december. Har ni inte kikat på serien tidigare så finns alla tidigare avsnitt tillgängliga via Netflix. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Polisen på Hawaii testar polisrobothundar
Ska hålla koll på hemlösa

Nyhetsbyrån AP rapporterar att ännu en polismyndighet har börjat testa att använda Boston Dynamics robothund Spot som polishund. Det är polisen på Hawaii som har införskaffat en Spot. Den har man börjat använda i en tältstad med hemlösa vilken byggts upp i närheten av flygplatsen på Honolulu. Robothunden används bland annat för att upptäcka boende i tältlägret som kan ha feber för att förhindra smittspridningen av covid-19. Roboten ska även ha använts för att genomföra förhör med boende i tältlägret som smittats av covid-19. Polisen på Hawaii är inte först med att använda Spot som polishund. Amerikanska polismyndigheter började redan 2019 undersöka möjligheten att använda Spot i polisarbete. Förra året köpte polisen i New York in Spot-robotar för att testa dessa i deras verksamhet. Detta försök lades dock ner tidigare i år, bland annat för att delar allmänheten ansåg att robothunden var för dystopisk. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Historielektion om SNES-emulering
Eftermiddagsnörderi

Under andra halvan av 90-talet började folk koda emulatorer som kunde emulera Super Nintendo. Flertalet olika emulatorer utvecklades samtidigt om här ger Modern Vintage Gamer en liten historielektion om just denna spännande tid. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Apple dominerar tabletmarknaden
Nästan en tredjedel av alla tablets som säljs är iPads

Analysföretaget IDC har släppt en ny rapport för tabletförsäljningen för årets andra kvartal. Precis som tidigare är det Apple som säljer mest tablets och under förra kvartalet såldes det sammanlagt 12,9 miljoner iPads. Det ger Apple 31,9 procent av tablet-marknaden vilket är ungefär lika mycket som de 32,1 procent man hade under kvartal två 2020. Samsung kniper andraplatsen i tablet-ligan då de levererade 8 miljoner tablets under kvartal två, något som ger företaget en marknadsandel på 19,6 procent. På övriga platser på IDC:s topp-5-lista över tablet-tillverkare Lenovo (4,7 miljoner), Amazon (4,3 miljoner) samt Huawei (2,1 miljoner). Har en en tablet? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Venom: Let There Be Carnage
Peppen!

Sony har släppt en rykande färsk trailer för Venom: Let There Be Carnage och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi än en gång träffa Eddie Brock, spelad av Tom Hardy, som den här gången får stifta bekantskap med Cletus Kasady, även känd som Carnage, och av trailern att döma ser det hela rätt lovande ut. Venom: Let There Be Carnage har premiär 22 oktober. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Hot Toys visar upp tjusig Batman: Arkham Origins-figur
Åker direkt upp på önskelistan

Batman: Arkham Origins är kanske inte det bästa av Arkham-titlarna men dräkten, eller rustningarna, Läderlappen bär i spelet är ändå rätt feta. Hot Toys har nu visat upp en ny Batman-figur som baseras på karaktärsmodellen i spelet, mer specifikt XE-dräkten från expansionen Cold, Cold Heart, och som ni ser på bilderna ovan och under är det en rätt detaljerad och rejäl figur som är ungefär 30 cm hög. Priset är lite oklart och det finns en risk att den kan vara rätt svår att få tag på, men förhoppningsvis kommer den säljas där Hoy Toys-figurer säljs vanligtvis. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Google har skapat tidskristaller
Genombrott för kvantdatorer

Forskare på Googler har tillsammans med forskare på Stanford, Princeton och flera andra universitet lyckats skapa en så kallad tidskristall i en något som kan få stora effekter för hur vi bland annat kan komma att använda kvantdatorer i framtiden. Tidskristaller är ett slags fysiskt system där objektet är både stabilt och förändrande under vissa tidscykler utan att göra åt någon energi. Quanta Magazine skriver om tidskristaller: "The time crystal is a new category of phases of matter, expanding the definition of what a phase is. All other known phases, like water or ice, are in thermal equilibrium: Their constituent atoms have settled into the state with the lowest energy permitted by the ambient temperature, and their properties don’t change with time. The time crystal is the first “out-of-equilibrium” phase: It has order and perfect stability despite being in an excited and evolving state." Forskare föreslog 2012 att tidskristaller existerade och nu verkar Google ha lyckats skapa sådana. Det här kan vara ett av de stegen som behövs för att vi någon gång ska kunna använda kvantdatorer för att lösa verkliga problem och skapa nya tekniska lösningar inför framtiden. Det kan till exempel handla om "scifi-grejer" som teleportation, warp-hastighet och liknande såväl som satt bygga evighets-reaktorer som inte kräver något bränsle. Det Google nu lyckats med kan ses som ett slags bevis på att det går att skapa tidskristaller. Det kommer dock antagligen att dröja ett tag innan vi kan få se hur det kan komma att användas rent praktiskt. I klippet ovan hittas en lite äldre video där youtubern Joe Scott snackar lite mer om tidskristaller. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple plockar bort antivaxx-Tinder från App Store
Blir inget sprut utan spruta

Apple har nyligen tagit lite ansvar och plockat bort appen Unjected från App Store. Det är en dejtingapp där folk som av själviska, ignoranta eller envisa skäl inte vill ta vaccin kunde träffa varandra och smitta varandra i fred. Efter Apples granskning av Unjected ansåg bolaget att appen bröt mot butikens regler kring desinformation, specifikt gällande spridning av falskheter kring Covid-19. Bland annat hävdar appens beskrivning att folk som tagit vaccinet kan sprida någon form av negativa effekter till folk som inte tagit vaccin. Utöver det ska skaparna kringgått App Stores granskningsprocess, vilket också är en ordentlig ajsingbajsing. Även om Apple styrt upp situationen hos sig så finns Unjected fortfarande tillgänglig via Google Play Store, men hur länge den får stanna kvar där återstår att se. Tumnagel
46.5°
+
André Stray
0

En titt på vad som gör Nespresso Vertuo speciellt
En kaffecentrifug

I denna video kollar kaffenörden James Hoffman in Nespressos Vertuo-system och vad som gör det lite speciellt jämfört med originalet. Nespresso Vertuo, som funnits några år har en stor fördel jämfört med de klassiska Nespressokapslarna; det går att få större koppar kaffe. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström

The Weekend har något nytt på gång
Teasar på sociala medier

Artisten The Weekend har under dagen laddat upp detta klipp med titeln "The Dawn Is Coming" som verkar vara en teaser till hans nästa album, som inte borde vara så långt borta. Enligt tweeten nedan börjar det inatt. Det är just nu oklart exakt vad som börjar, men det är mycket möjligt att det kan handla om ett låtsläpp. Förra albumet från Abel Tesfaye, som han egentligen heter, släpptes 20 mars 2020. Tumnagel
86kg
+
Hugo Engström

Kurt Cobains barndomshem blir museum
Kolla in hur Nirvanas sångare växte upp

Alla Nirvana-fans får snart ett nytt utflyktsmål att vallfärda till då bandets sångare Kurt Cobains barndomshem ska bli ett museum med en tillhörande utställning. Huset ligger i Aberdeen i den amerikanska delstaten Washington och Cobain bodde i huset mellan 1968 - 1984, flera år innan Cobain och Nirvana blev kända. Husets nuvarande ägare James Beacon säger att han planerar att renovera om huset så att det till 90 - 95 procent ser ut som det gjorde under tidseran Cobain bodde där. Ni kan ta en titt på hur huset ser ut för tillfället i klippet ovan. Beacon har även fått huset beviljat som ett officiellt kulturminnesmärke i Washington. Nirvana bildades av Kurt Cobain och Krist Novoselic 1987 och 1990 anslöt sig Dave Grohl till bandet. Nirvana lade ner i samband med att Cobain begick självmord 1994. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
42kg
+
Frode Wikesjö

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
111kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
31kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg