m

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Bil / Mercedes

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning.

Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training.

Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs.

Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil.

Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen.

Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den.

Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart.

Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz S-Class: The automotive benchmark in efficiency and comfort

Fuel consumption combined: 9.3 – 8.5 l/100 km; Combined CO2 emissions: 209 – 195 g/km

Stuttgart/Shanghai. The new S-Class celebrates its world première with extensive innovations at the Auto Shanghai. Among the highlights is an all-new and highly efficient engine range with a series of new technologies for electrification of the powertrain. Intelligent Drive takes another step towards autonomous driving. And the undisputed leader in the premium segment with regard to comfort and wellness sets new standards in the interior. The market launch of the new S-Class starts in the European markets in July.

Several new engines are planned for the new S-Class: in-line six cylinders as diesel and petrol engines as well as a new V-8 biturbo petrol engine. In addition, Mercedes-Benz plans a plug-in hybrid with an electric range of about 50 kilometres. At the same time, ground-breaking technologies such as the 48-volt Integrated Starter Alternator and the electric booster compressor celebrate their world première.

The top-of-the-range model of Mercedes-Benz takes another big step towards autonomous driving and elevates Intelligent Drive to the next level. DISTRONIC Active Proximity Control and Active Steer Assist now provide even more comfortable support for the driver to keep a safe distance and steer. The speed is now adjusted automatically ahead of curves or junctions.

MULTIBEAM LED headlamps and ULTRA RANGE High Beam turn night into day. ROAD SURFACE SCAN, the forward-looking detection of bumps, and the curve-tilting function CURVE are further unique features of the S-Class in the segment of luxury saloons.

The ENERGIZING comfort control is a world-first entering series production: This optional feature links various comfort systems in the vehicle together, such as climate control, ambience lighting, massage and fragrancing functions, and allows customers to configure a specific wellness set-up to suit their mood or need. This enhances the physical comfort and performance on the road.

"The development of the new S-Class was extremely extensive. With a whole series of new features and functions the S-Class remains the technological pioneer", says Ola Källenius, responsible on the Board of Daimler AG for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.

The flagship from Mercedes-Benz was the best-selling luxury saloon in the world in 2016. Since 2013, the company sold well over 300,000 saloons. Today there are six different S-Class body variants.

Three torches of light as an exclusive exterior design feature

Modern luxury in the new S-Class is manifest in maximum quality of materials and workmanship. Status and technological competence are now even more tangible. All models are fitted with a new radiator grille: The versions with six and eight-cylinder engines sport three twin louvres as well as vertical strips with a high-gloss black finish in the radiator grille. The saloon with long wheelbase and V-12 engine is fitted with additional chrome-finish vertical strips in the radiator grille.

The upgraded front with extensive chrome trim underscores the exceptional status of the Mercedes-Maybach. Also new is the Maybach logotype between the louvres of the radiator grille.

In conjunction with the new MULTIBEAM LED headlamps (optional feature, details below), the S-Class features three distinctive torches of light as an exclusive design element. The front bumper with pronounced air intakes and sporty looks is also new.

The new LED lamps with crystal-look tail lamps stand out at the rear. They look like jewels and ensure a characteristic design day and night. A tail lamp light show that plays when the vehicle is unlocked and locked, as well as three horizontal pairs of fibre optics are also new.

All models are fitted with a redesigned lower bumper section with integrated visible tailpipe trim. The tailpipes are framed by a chrome trim element, which spans the entire width of the vehicle. Seven new light-alloy wheels with diameters between 17 and 20 inches are available as standard or options.

Control and display concept with wide-screen cockpit and new generation of steering wheels

The interior of the new S-Class is characterised by the two new high-resolution displays, each with a screen diagonal of 12.3 inches. Visually, the two displays under one shared glass cover blend into a wide-screen cockpit and as a central element consequently emphasise the horizontal orientation of the interior design.

Like the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. Because the cockpit is fully digital, the driver can choose from three different display styles ("Classic", "Sporty" and "Progressive“) and also configure the information and views relevant to them at will.

The new S-Class has touch-sensitive controls in the steering wheel. They respond to swiping motions like the screen of a smartphone and enable the driver to control the entire infotainment system without having to take their hands off the steering wheel.

The infotainment system can also be operated via the touchpad with controller in the centre console and by LINGUATRONIC voice control. The operation of DISTRONIC and cruise control with control elements directly on the steering wheel is another new feature.

Authentic materials and meticulous detail design

High-quality materials define the interior of the S-Class. These include, for example, open-pore woods as well as leather-trimmed doors and upper body edges, dependent on the trim level. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.

The material and colour concept has also been carefully composed, and features a wide range of brown tones, including new colour combinations such as magma grey/espresso brown or mahogany brown/silk beige.

Lighting atmosphere with 64 colours

As before, the interior lighting uses only long-lasting, energy-saving LED technology. With 64 colours, the optionally extended ambience lighting offers a wealth of individual settings. It adds lighting highlights, for example, on the trim elements, the central display, the stowage facility at the front of the centre console, the handle recesses, the door pockets, in the front and rear footwells, on the overhead control panel, and on the tweeters when the vehicle is equipped with the Burmester® High-End 3D Surround Sound System.

All S-Class models are fitted as standard with the KEYLESS start function. This also marks the introduction of the new attractive generation of keys, with a high-gloss black or high-gloss white design and different ornamental frames.

World-first: wellness while driving

The ENERGIZING comfort control is a world-first entering series production: This optional feature links various comfort systems in the vehicle together. It systematically uses the functions of the climate control system (including fragrancing) and the seats (heater, ventilation, massage), the wall heating as well as lighting and musical atmospheres, and enables a specific wellness set-up tailored to the mood and need of the customer. This enhances the physical comfort and performance while driving and during a break. ENERGIZING comfort can be experienced in all seats, dependent on the equipment.

These six programmes can be selected:

Freshness
Warmth
Vitality
Joy
Comfort
Training (three trainings – muscle relaxation, muscle activation and balance - each with several exercises)
The programmes all run for ten minutes. They are visualised on the head unit with colour graphics, and backed by suitable music. Five songs are already stored in the programme. The key function in the "Vitality“ programme, for example, is fast music with many beats per minute. The S-Class repertoire therefore features "Feelin' Good" by Leon Riskin, for instance. If personal music selections are available, e.g. via the Media Interface, the system analyses them in the background and assigns them to a programme based on the beats per minute (bpm). Individual functions of the programmes can be deactivated.

ENERGIZING Comfort Control also incorporates the ambience lighting, which is harmoniously tailored to each of the individual screen designs. The light stages the interior like a work of art by composing colour worlds from different colours.

The colour worlds can be temporarily replaced with special effects – for example, a special lighting atmosphere welcomes the driver. In addition, the climate control system indicates whether the temperature is adjusted up or down through the colour of the ambience lighting. The brightness of the LEDs adapts equally variably and can be set in five levels and four zones: wide-screen cockpit, area of front seats, rear compartment, and all. As a result, the ambience lighting harnesses the positive effects of light on the well-being while on the road. This makes this equipment feature a key part of ENERGIZING Comfort Control with its tailor-made programmes.

In addition, the ambience lighting creates emotionally appealing contrasts and structures the interior into levels. 64 colours, ten colour worlds and three different lighting zones (footwells, trim element level and wide-screen cockpit) enable an avant-garde lighting scene with spectacular colour changes.

Powertrain: new engines with landmark technology

Mercedes-Benz S 560 4MATIC (fuel consumption combined: 8.5 l/100 km; CO2 emissions combined: 195 g/km) and Mercedes-Maybach S 560 4MATIC (fuel consumption combined: 9.3 l/100 km; CO2 emissions combined: 209 g/km): The new V-8 comes to the starting line with 345 kW (469 hp) and 700 Nm. The new biturbo engine is among the most economical V-8 petrol engines in the world, and consumes about ten percent less fuel than the predecessor. To lower the fuel consumption, four cylinders of the new V-8 are deactivated simultaneously under partial load with the help of the CAMTRONIC valve-lift adjustment system. This reduces gas-cycle losses and enhances the overall efficiency of the four firing cylinders by shifting the operating point towards higher loads. The turbochargers positioned in the V of the cylinder banks represent another special feature.

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (fuel consumption combined: 8.9 l/100 km; CO2 emissions combined: 203 g/km): For superior performance with significantly reduced fuel consumption, the AMG 4.0-litre V-8 Biturbo engine with cylinder deactivation replaces the previous 5.5-litre V-8 Biturbo. Despite less displacement, the new engine produces 450 kW (612 hp).

Most powerful diesel car in Mercedes-Benz history: In the Mercedes-Benz S 350 d 4MATIC (fuel consumption combined: 5.5 l/100 km, CO2 emissions combined: 145 g/km) and S 400 d 4MATIC models (fuel consumption combined: 5.6 l/100 km, CO2 emissions combined: 147 g/km), the new in-line six-cylinder diesel engine makes its début. It comes in two output levels with 210 kW (286 hp) and 600 Nm as well as 250 kW (340 hp) and 700 Nm. Even though it has noticeably more power than its predecessor, the new engine consumes over seven percent less fuel. The special traits of the top-of-the-line engine in the diesel family include the stepped-bowl combustion process, two-stage turbocharging and for the first time the use of CAMTRONIC variable valve-lift control. Its design features a combination of aluminium engine block and steel pistons as well as further improved NANOSLIDE® coating of the cylinder walls.

The new six-cylinder diesel engine is designed to comply with future emissions legislation (RDE – Real Driving Emissions). All the components of relevance for efficient emissions reduction are installed directly on the engine. The integrated technology approach combining the new stepped-bowl combustion process, dynamic multi-way exhaust-gas recirculation and near-engine exhaust-gas aftertreatment, for the first time combined with variable valve-lift control, makes further reduced consumption with low emissions possible. Thanks to the near-engine insulated configuration, exhaust-gas aftertreatment has low heat loss and extremely favourable operating conditions.

Technical data at a glance


S 350 d 4MATIC
S 400 d 4MATIC
S 560 4MATIC
AMG S 63 4MATIC+
Number of cylinders/arrangement
6/in-line
6/in-line
8/V
8/V
Displacement (cc)
2.925
2.925
3.982
3.982
Rated output (kW/hp)
210/286
250/340
345/469
450/612
Rated torque (Nm)
600
700
700
900
l/100 km *
5,5
5,6
8,5
8,9
CO2 g/km*
145
147
195
203
*NEDC combined



Further hi-tech engines in the pipeline

In addition to the aforementioned engines, further new power units are planned for the new S-Class: in-line six-cylinder petrol engines as well as a plug-in hybrid with about 50 kilometres of electric range. At the same time, ground-breaking technologies such as the 48-volt Integrated Starter Alternator and the electric booster compressor celebrate their world première.

New in-line six-cylinder petrol engine (M 256): The new in-line six-cylinder petrol engine exemplifies the electrification process and incorporates a 48-volt on-board power supply.

New intelligent forced induction that includes an electric booster compressor, as well as an Integrated Starter Alternator provide outstanding power delivery without turbo lag. The Integrated Starter Alternator is responsible for hybrid functions, such as boost or energy recovery, while allowing fuel savings that were previously reserved for high-voltage hybrid technology. All things considered, the new R-6 engine delivers the performance of an eight-cylinder with significantly lower consumption.

Systematic electrification dispenses with the need for a belt drive for ancillary components at the front of the engine, which reduces its overall length. The slim design, together with the physical separation of intake/exhaust, creates space for near-engine exhaust aftertreatment. The 48-volt on-board power supply serves not only high power consumers, such as the water pump and air-conditioning compressor, but also the Integrated Starter Alternator, which also supplies energy to the battery by means of highly efficient energy recovery. The new in-line six-cylinder comes to the starting line in two output levels.

Upgraded plug-in hybrid powertrain: Thanks to the significantly increased battery capacity of 13.3 kWh, it is intended that the range for all-electric driving will increase to about 50 km. In conjunction with the new Mercedes-Benz Wallbox, the on-board 7.2-kW charger allows much faster charging of the battery.

Intelligent Drive: the next step in driving assistance systems

The new S-Class takes another major step towards autonomous driving, elevating Mercedes-Benz Intelligent Drive to the next level. DISTRONIC Active Proximity Control and Active Steer Assist now provide even more comfortable support for the driver to keep a safe distance and steer. The speed is now adjusted automatically ahead of curves or junctions. This is complemented by a considerably improved Active Lane Change Assist and additional functions of the Active Emergency Stop Assist.

Thanks to enhanced camera and radar systems, the new S-Class has an even better view of the surrounding traffic: In addition, for the first time it makes use of map and navigation data to calculate driving behaviour.

This means that DISTRONIC Active Proximity Assist is able to assist the driver in many situations based on the route, and conveniently adjust the vehicle speed.

The "Assistance Graphics" menu of the instrument panel shows the driver at one glance which assistance functions he selected and to what situations the systems are currently responding. Unmistakable icons provide him with information on the screen as well in the head-up display. All functions are now controlled from the steering wheel. The new Driving Assistance package includes but is not limited to the following functions:

DISTRONIC Active Proximity Assist uses substantially more map and navigation data, can support the driver based on the route, and conveniently adjusts the vehicle speed.
Active Steer Assist has been noticeably improved across its entire performance range, resulting in markedly enhanced customer benefits.
Active Lane Change Assist was considerably upgraded. Now tapping the indicator stalk is all it takes to initiate a lane change. This lane change is executed within the next ten seconds and indicated in the instrument cluster with the appropriate visual display, if the vehicle sensor system does not detect any vehicles in the relevant safety zone the driver might have missed.
Active Emergency Stop Assist brakes the vehicle to a stop when Active Steer Assist is engaged and the system recognises that the driver is not intervening in the driving process on a sustained basis.
Following vehicles in a tailback: In stop & go traffic on motorways and similar roads, stops of up to 30 seconds are now possible, during which time the S-Class starts moving again automatically and follows the traffic ahead (in conjunction Active Parking Assist).
Traffic Sign Assist: Posted speed limits and any potential no-overtaking signs are displayed for the current section of the route through image recognition and information from the digital road map of the navigation system. The vehicle speed is compared with the speed limit. When the driver selects the appropriate settings, a visual/visual-audible warning signal is issued any time the speed limit is exceeded. No-entry restrictions are also recognised. Furthermore, the system warns of detected persons in the area of pedestrian crossings.
Depending on the respective applicable national road traffic regulations, Remote Parking Assist enables the driver to manoeuvre the vehicle into tight parking spaces or garages by smartphone, so as to facilitate getting in and out. The vehicle can be manoeuvred into parallel and end-on parking spaces in both forward and reverse direction. Manoeuvring out of end-on parking spaces is also possible, e.g. if the driver returns to their vehicle to find that it has been blocked in. In Explore mode, the vehicle can be manoeuvred forward and back for up to 15 metres and can avoid detected obstacles with small steering corrections in the process.

Ride quality: MAGIC BODY CONTROL improved and now with CURVE function

The S-Class made a technological statement of superiority in 2013 with ROAD SURFACE SCAN. The system detects bumps ahead of the vehicle and adjusts the ACTIVE BODY CONTROL suspension accordingly. In the new S-Class this suspension control is further improved: The stereo camera of the system now scans the road even more thoroughly, even in dusk and at speeds up to 180 km/h. Another comfort enhancement is the CURVE curve-tilting function, available in the S-Class Saloon for the first time. The body tilts to the inside of the turn by up to 2.65 degrees and thereby reduces the centrifugal forces perceived by the passengers.

Long-distance vision: MULTIBEAM LED headlamps with ULTRA RANGE main beams

In 2013, the S-Class became the first automobile to use exclusively LEDs as light sources. The Intelligent Light System is now optionally available with MULTIBEAM LED headlamps and ULTRA RANGE main beams. The ULTRA RANGE main beams produce the maximum light intensity permitted by law, which results in the brightness of the main beams remaining above the reference value of 1 lux over a distance of more than 650 metres. For the driver, this means a clear improvement of the already very good lighting performance of current MULTIBEAM LED systems. Adaptive High-Beam Assist Plus is part of the Intelligent Light System. It allows drivers to drive with activated main beams permanently without dazzling other road users. When there are oncoming vehicles or vehicles in front, the LEDs of the MULTIBEAM LED main-beam modules are partially switched off, masking out a u-shaped area of the light beam. The other areas of the road continue to be illuminated with the high beam (partial high beam).

Wireless charging of smartphones and new Concierge Service

The new infotainment generation also expands the telephony options: With the help of near-field communication, the smartphone transforms into the digital vehicle key and the controller for parking (see above).

Mobile phones can be charged as standard wirelessly and without a telephone holder. In addition, Multifunction Telephony (optional feature) allows connecting mobile phones with the vehicle's exterior aerial. Wireless charging works with all mobile devices that support or can be retrofitted to support the Qi standard. The charging pad is integrated into the stowage compartment at the front of the centre console. Wireless charging is optionally also available in the centre console in the rear.

The "Business Telephony in the Rear" equipment feature was expanded with additional functions such as connecting a second mobile phone and transferring calls between front and rear passengers. The Bluetooth handset was also redesigned.

Front and rear passengers now have more text messaging options. They can now receive, send, forward and use voice-to-text to dictate text messages. Telephone numbers from text messages and embedded URLs can be used for further actions. The messages are also displayed as pop-ups on the right half of the wide-screen cockpit. Another new feature is the notification by text message if the vehicle is involved in a parking dent. The sensors of the vehicle detect such a situation and trigger a text message being sent to a preset mobile number.

The Burmester® High-End 3D Surround Sound system with a system output of 1520 watts was expanded with a speaker in the overhead control panel and two speakers in the sides.

The new Concierge Service puts a host of individual services at the disposal of Mercedes me connect customers: from making restaurant reservations and obtaining tips about tourist routes, to gathering information on cultural or sporting events and sending navigation destinations directly to the vehicle. Registered users can establish a telephone connection to the Concierge Service in the preset language in 20 countries throughout Europe by pressing the 'Info' button on the overhead control panel or via the Mercedes me App. The personal concierge takes care of everything else.
38.4°
0

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte

Modellen får sig en facelift

Kolla in trailern för Oxygen
Klaustrofobisk skräck-scifi på Netflix

Här kommer trailern till den scifi-filmen Oxygen vilken har premiär på Netflix nästa månad. Filmen är gjord av den franske skräckfilms-regissören Alexandre Aja och handlar om en kvinna som vaknar upp i en kryokammare utan att ha något minne av hur hon hamnade där. Det verkar vara en klaustrofobisk historia där kvinnan måste ta sig ut ur kryokammaren innan syret där tar slut. Oxygen börjar sändas på Netflix 12 maj. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på spelvärlden i Biomutant
Vackert

Här har vi en kort trailer som ger lite försmak för hur världen i kommande Biomutant kommer se ut. Biomutant släpps till Windows, PlayStation 4 och Xbox One den 25 maj. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Streamer får 100 procent på omöjlig Guitar Hero-låt
Imponerande!

Även om Guitar Hero är aningen dött nu för tiden, så är det svårt att inte bli imponerad av bedrifter i spelet. Låten Soulless 6 skapades på skoj och har sedan släppet ansetts vara omöjlig att få 100 procent och full combo på, det vill säga att man träffar alla duttar i följd. Träning ger dock färdighet och streamern CarnyJared har försökt beta av låten sedan augusti och har nu lyckats med detta och ovan kan ni se hur det såg ut. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Utvecklare gör operativsystem som bara kör Tetris
Lite kvällsnörderi

Ni har säkert knegat hela dagen och petat i diverse kod, så varför inte trappa ner efter dagen och kika på någon annan som kodar? Ovan har ni en video från Youtubern jdh där han bygger ett operativsystem som bara kan köra Tetris, vilket antingen är genialiskt eller jättedumt. Eller både och. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Magic Keyboard med Touch ID funkar med alla M1-maccar
Apples nya tangentbord funkar inte bara till nya iMac

Tidigare i veckan presenterade Apple en ny version av sin allt-i-ett-dator iMac vilken även försetts med en ny version av tangentbordet Magic Keyboard. Den nya versionen av Magic Keyboard har stöd för Apples biometriska identifikationsfunktion Touch ID via en dedikerad knapp uppe i tangentbordets högra hörn, precis som tangentbordet på de flesta av Apples Macbooks har nu för tiden. Nu uppger bland annat MacRumours att Touch ID-funktionen på nya Magic Keyboard även går att använda på andra Mac-datorer med Apples egna Apple Silicon M1-chip. Funktionen verkar dock inte gå att använda tillsammans med de nya iPad Pro-modellerna med M1 som Apple presenterade i tisdags. Än så länge går dock inte det nya Magic Keyboard med Touch ID att köpa separat utan säljs för tillfället bara tillsammans med nya iMac. Det lär förhoppningsvis förändras framöver då jag antar att många som kanske kör Mac Mini eller använder externa tangentbord till sina M1-MacBooks gärna skulle vilja ha stöd för Touch ID. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tramsa runt som vårdslös gamling i Just Die Already
Nytt tramsspel från Goat Simulator-designer

Just Die Already är ett kommande spel från DoubleMoose, som startats av Goat Simulator-designern Armin Ibrisagic, och i spelet får vi kontrollera en gamling som kastas ut från sitt vårdhem och måste utföra diverse vårdslösheter för att bli omhändertagen igen. Spelet är ett sandlådespel som kan antingen liras ensam eller med tre andra spelare och det gäller att härja runt ordentligt och utföra massa dumheter som att fästa raketer på armarna, bada med hajar eller dansa på höga hustak. Just Die Already släpps 20 maj till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Snubbe bygger högtalare med ferrofluid
Riktigt ballt bygge!

Här kan ni kolla in ett riktigt roligt högtalarbygge där konstruktören Dakd Jung använt ferrofluid vilken visualiserar det som spelas ur högtalaren. Ferrofluid är lösning av ferromagnetiska nanopartiklar i vätska och reagerar på magnetfält. I högtalaren sitter tre högtalarelement i botten och ferrofluiden reagerar på musiken som strömmar ur dessa. Högtalaren är även försedd med en bluetooth-mottagare som gör det möjligt att koppla mobiltelefoner och andra musikkällor med stöd för bluetooth till högtalaren. I klippet nedan kan ni kolla in lite av konstruktionen av högtalaren men är ni bara intresserade av att se slutresultatet kan ni hoppa direkt till två minuter in i klippet. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft erbjuder FPS Boost för EA-spel
Perfekt ursäkt att spela om Titanfall 2

Microsoft har möjligheten att öka FPS:en i äldre spel via deras bakåtkompatibilitet på Xbox Series X/S. Ett antal spel från förr har redan fått stöd denna funktion och snart kommer även en klase spel från EA få det. Det innebär att du kommer kunna lira Titanfall 2 med 120hz vilket ju är kalas. Spelen som kickar 120hz är: Battlefield 1 Battlefield 4 Battlefield 5 Mirrorx27s Edge Catalyst Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville Plants vs. Zombies: Garden Warfare Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 Star Wars Battlefront II Star Wars Battlefront Titanfall Titanfall 2 Unravel 2 Spelet som kör 60hz är: Sea of Solitude Nedan kan man se hur man går tillväga att aktivera denna digitala Turbo-knapp. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för nästa säsong i Apex Legends
Legacy drar igång 4 maj

För några dagar sedan fick vi kika på en ny Stories from the Outlands-video och i den blev vi introducerade till den nya spelbara karaktären Valkyrie, eller Valk. Nu har det släppts ytterligare en video och den här gången är det en trailer som visar vad nionde säsongen kommer ha att erbjuda. Och av trailern att döma så verkar det inte bara vara en ny hjälte vi kommer få tillgång till. 4 maj drar säsong 9 i Apex Legends igång. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Emilia Clarke har gjort superhjälte-serietidningen M.O.M.
Mother of Madness

Skådespelerskan Emila Clarke, som kanske främst är känd som drakmamman från Game of Thrones, har gjort en egen serietidning som snart kommer att släppas av det amerikanska förlaget Image Comics. Serietidningen heter "M.O.M" vilket står för "Mother of Madness". Clarke ska själv ha stått för ide, manuset samt design för M.O.M. och tagit några andra kvinnliga serieskapare till hjälp för att förverkliga det hela. M.O.M. handlar om en ensamstående mamma som upptäcker att hon besitter lite udda superkrafter vilka hon använder för att ge sig på en liga som ägnar sig åt trafficking. Clarke säger i en intervju med Entertainment Weekly om varför hon ville skapa M.O.M. "Wex27re always calling mothers superheroes, and Ix27m like, what if they were? What if they legitimately were superheroes? Maya has had a very hard life, and she finds herself in a place where everything that makes her unique, she hates and is ashamed about. Itx27s only in the discovery of her powers that she finds her true acceptance of who she is." "M.O.M" dyker upp i de amerikanska seriebutikerna 2 juli. Ni hittar utdrag från det första numret hos Entertainment Weekly på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Vi har klämt på Apple Airtag!
Små, söta och enkla

Så var de då äntligen här, Apples Airtag. Det är en liten knapp som i storlek och stil är väldigt lik de där knapparna man har på jeansjackan om man är punkare. Den lilla pucken består av två delar, en i metall och en i plast. Plastdelen agerar även som högtalare vilket är lite coolt och skruvar man på metalldelen så hittar man batteriet. Det är ett helt vanligt knapp-batteri som går att köpa överallt och batteritiden ska vara ett år. Att para den till sin telefon är superenkelt, man håller den bara vid telefonen som man gör med AirPods. Det krävs en iOS-pryl för att det ska fungera, men hittar man en så går det att läsa data från den med en Android. När Airtag är parad så finns den i Hitta-appen och därifrån är det superenkelt att hitta den och få den att låta. Man kan så klart lägga ner en Airtag i sin väska, jacka eller vad man nu vill, men med ett tillbehör så går det också att placera den på nyckelknippan eller väskan eller lite vad som helst faktiskt. Om man har tappat bort det som Airtagen är fäst på så kan man som sagt få den att låta, men den lilla pucken har också ett U1-chip, så har man en iPhone 11 eller bättre är det smidigt att med telefonen hitta prylen, för den vet exakt vart den är och visar riktning och avstånd ner på 0,1 meter. Är du synskadad berättar din telefon åt vilket håll och hur långt bort din pryl är, snyggt! Nu börjar vi förstå vad man ska med det där U1-chipet till. Om man däremot tappar något på bussen så används alla andras iPhones för att hjälpa dig hitta din pryl. Alla iOS-enheter med iOS 13 eller senare hjälper till med detta gigantiska nätverk och detta är riktigt coolt. Om det nu fungerar som det ska. Tile har länge sålt små enheter som hjälper dig att hitta dina nycklar och saker och de har också ett nätverk av andra Tile-användare som hjälper dig hitta din Tile när den är långt ifrån dig. Det finns en hel del Tile-användare, men antalet iOS-användare är många hundra gånger fler så detta lär fungera bättre. Det här är en produkt som man kan testa på riktigt först när man förlorar något, så jag får väl helt enkelt tappa bort något snart. Men själva hårdvaran är precis vad man kan förvänta sig från Apple, även om "materialet" som Apple-loggan är tryckt med och den där metallen ger oss flashbacks till första iPod som blev en väldigt repig historia. Vi fick de här under lunchen i dag och har av naturliga skäl inte hunnit djuptesta dem, så vi återkommer med ett närmare test! Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Sahlgrenska testar mobil röntgen
Kan röntga patienter i deras hem

Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg ska börja testa en röntgenmetod som man kallar för "Personcentrerad mobil röntgen", något som innebär att man med en mobil röntgenmaskin ska kunna röntga patienter i hemmet. Fördelarna med röntgenundersökning i hemmet säger Sahlgrenska bland annat är att patienterna slipper väntetider på sjukhus samt att risken för att patienter som oroas vid sjukhusbesök kan minska. Tony Jurkiewicz, röntgensjuksköterska och projektledare Personcentrerad mobil röntgen, säger i ett pressmeddelande om den nya satsningen: "Tanken är att vi gör en fullgod undersökning, röntgar och skickar bilder till sjukhus för diagnos och därefter tar beslut om patienten kan fortsätta vårdas i hemmet eller om hen behöver få specialistvård." Sahlgrenska universitetssjukhusets försök med Personcentrerad mobil röntgen i Göteborg kommer att inledas någon gång under våren. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motorola utökar G-serien med G20
90Hz-skärm för 1700 spänn

Något som förbättrar användarupplevelsen på mobiltelefoner rejält är en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Rappare paneler har blivit standard i dagens flaggskepp, men har letat ner sig i midrange och budgetsegmentet. Nu har Motorola presenterat nya G20 som erbjuder en snabbare panel för ett rätt lågt pris. G20 kommer med en 6,5 tum stor display i 20:9-format och HD+-upplösning med 90Hz. På insidan sitter det ett stycke systemkrets vid namn UNISOC T700 som ackompanjeras av 4GB ram och 64GB lagring som går att utöka med minneskort. Batterikapaciteten ligger på stabila 5000mAh och telefonen är även vattentålig med IP 54-klassning. På baksidan sitter det en quadkamera med en huvudsensor på 48MP. Moto G20 kommer släppas 11 maj och priset ligger på 1700 kronor. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Ett gäng trailers från Oculus Gaming Showcase
Story-läge för Pistol Whip, Lone Echo 2 och mer!

Oculus Gaming Showcase anordnades i natt och vi fick en massa uppdateringar om spel och upplevelser som är på ingång till Oculus VR-plattform. Några grejer har vi redan skrivit om, som Resident Evil 4 och Curve, men det var förstås inte allt och det var en drös andra titlar som fick sin tid i rampljuset. Bland annat fick vi reda på att det populära och ösiga rytmspelet Pistol Whip kommer få ett storyläge vid namn Smoke & Thunder där vi kommer få skjuta i takt med musik i vilda västern-miljö. Storyläget kommer bli tillgängligt i sommar och kommer kunna spelas på Quest 2 och Rift. En annan VR-upplevelse att se fram emot är After the Fall som kommer släppas i sommar. Spelet är utvecklat av Vertigo Games, som ligger bakom VR-spelet Arizona Sunshine, och i den nya titeln får vi samarbeta med tre andra spelare för att överleva zombies och andra otrevligheter. Ovan har ni showen i sin helhet och nedan hittar ni trailers och teasers för Pistol Whip: Smoke & Thunder, Warhammer 40,000: Battle Sister, Lone Echo II, Star Wars Pinball VR, I Expect You To Die 2, After The Fall, Wraith: The Oblivion - Afterlife, The Climb 2 samt The Walking Dead: Saints & Sinners. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Fujifilm släpper Instax Mini Link med Nintendo-tema
Och slänger in Nintendo-grejer i appen

Fujifilm och Nintendo kommer släppa e version av fotoskirvaren Instax Mini Link med Nintendo-tema. Själva hårdvaran i skrivaren är identisk till Instax Mini Link som redan finns men utsidan är Switch-färgad och det går också att köpa till ett Pikachu-skal om man nu vill det. I samband med släppet kommer de också släppa appen "Instax mini Link for Nintendo Switch". Med den kan du ta skärmdumpar från Switch och skriva ut dem på skrivaren. Appen ger en också möjlighet att lägga till filter och klisterlappar från spel som Super Mario, Animal Crossing och nya Pokémon Snap så dina foton blir lite mer spexiga. Både appen och skrivaren ska släpas den 30 april och kommer kosta 100 dollar eller 120 dollar om du vill ha Pickachu-skalet till. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Sony lanserar PlayStation Plus Video Pass
Men bara i Polen

I går rapporterade vi om att PlayStation hade något på gång som de kallade för PlayStation Plus Video Pass. I dag bekräftade Sony tjänstens existens genom att lansera den i Polen. Tjänsten testas endast just nu så därav är det inte någon bred lansering. Det är för tillfället oklart om eller när andra marknader får ta del av PlayStation Plus Video Pass. Hur som helst är PlayStation Plus Video Pass en tjänst för folk som har PlayStation Plus. Via denna tjänst kan man titta på ett tjugotal filmer och serier från Sony Pictures utan extra kostnad. Var tredje månad ska utbudet fyllas på med nya grejer men. Om det är vettiga grejer återstår dock att se. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Brydge släpper tangentbordsfodral till nya iPad Pro
Gör den mer lik en Macbook än en iPad

Häromdagen presenterade Apple nya iPad Pro och nu har tillbehörstillverkaren Brydge visat upp sitt tangentbordsfodral anpassat för den större varianten av de två nya iPad-modellerna. Brydge 12.9 MAX+ har ett tangentbord i aluminum-design och är försedd med en stor trackpad, något som gör att iPad Pro påminner om en MacBook när den används tillsammans med fodralet. Fodralet väger 970 gram vilket är nästan 300 gram mer än de 682 gram (wifi-modellen) och 684 gram (wifi + 5G-modellen) som de nya 12,9-tumsversionerna av iPad Pro väger. Brydge 12.9 MAX+ släpps med engelsk tangentbords-layout i juni och kommer då att kosta 250 dollar. Om det någonsin kommer att dyka upp med svensk tangentbords-layout är oklart. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
129kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
78kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
45kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
134kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
90kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
3kg
+
Wille Wilhelmsson