m

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Bil / Mercedes

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning.

Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training.

Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs.

Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil.

Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen.

Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den.

Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart.

Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz S-Class: The automotive benchmark in efficiency and comfort

Fuel consumption combined: 9.3 – 8.5 l/100 km; Combined CO2 emissions: 209 – 195 g/km

Stuttgart/Shanghai. The new S-Class celebrates its world première with extensive innovations at the Auto Shanghai. Among the highlights is an all-new and highly efficient engine range with a series of new technologies for electrification of the powertrain. Intelligent Drive takes another step towards autonomous driving. And the undisputed leader in the premium segment with regard to comfort and wellness sets new standards in the interior. The market launch of the new S-Class starts in the European markets in July.

Several new engines are planned for the new S-Class: in-line six cylinders as diesel and petrol engines as well as a new V-8 biturbo petrol engine. In addition, Mercedes-Benz plans a plug-in hybrid with an electric range of about 50 kilometres. At the same time, ground-breaking technologies such as the 48-volt Integrated Starter Alternator and the electric booster compressor celebrate their world première.

The top-of-the-range model of Mercedes-Benz takes another big step towards autonomous driving and elevates Intelligent Drive to the next level. DISTRONIC Active Proximity Control and Active Steer Assist now provide even more comfortable support for the driver to keep a safe distance and steer. The speed is now adjusted automatically ahead of curves or junctions.

MULTIBEAM LED headlamps and ULTRA RANGE High Beam turn night into day. ROAD SURFACE SCAN, the forward-looking detection of bumps, and the curve-tilting function CURVE are further unique features of the S-Class in the segment of luxury saloons.

The ENERGIZING comfort control is a world-first entering series production: This optional feature links various comfort systems in the vehicle together, such as climate control, ambience lighting, massage and fragrancing functions, and allows customers to configure a specific wellness set-up to suit their mood or need. This enhances the physical comfort and performance on the road.

"The development of the new S-Class was extremely extensive. With a whole series of new features and functions the S-Class remains the technological pioneer", says Ola Källenius, responsible on the Board of Daimler AG for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.

The flagship from Mercedes-Benz was the best-selling luxury saloon in the world in 2016. Since 2013, the company sold well over 300,000 saloons. Today there are six different S-Class body variants.

Three torches of light as an exclusive exterior design feature

Modern luxury in the new S-Class is manifest in maximum quality of materials and workmanship. Status and technological competence are now even more tangible. All models are fitted with a new radiator grille: The versions with six and eight-cylinder engines sport three twin louvres as well as vertical strips with a high-gloss black finish in the radiator grille. The saloon with long wheelbase and V-12 engine is fitted with additional chrome-finish vertical strips in the radiator grille.

The upgraded front with extensive chrome trim underscores the exceptional status of the Mercedes-Maybach. Also new is the Maybach logotype between the louvres of the radiator grille.

In conjunction with the new MULTIBEAM LED headlamps (optional feature, details below), the S-Class features three distinctive torches of light as an exclusive design element. The front bumper with pronounced air intakes and sporty looks is also new.

The new LED lamps with crystal-look tail lamps stand out at the rear. They look like jewels and ensure a characteristic design day and night. A tail lamp light show that plays when the vehicle is unlocked and locked, as well as three horizontal pairs of fibre optics are also new.

All models are fitted with a redesigned lower bumper section with integrated visible tailpipe trim. The tailpipes are framed by a chrome trim element, which spans the entire width of the vehicle. Seven new light-alloy wheels with diameters between 17 and 20 inches are available as standard or options.

Control and display concept with wide-screen cockpit and new generation of steering wheels

The interior of the new S-Class is characterised by the two new high-resolution displays, each with a screen diagonal of 12.3 inches. Visually, the two displays under one shared glass cover blend into a wide-screen cockpit and as a central element consequently emphasise the horizontal orientation of the interior design.

Like the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. Because the cockpit is fully digital, the driver can choose from three different display styles ("Classic", "Sporty" and "Progressive“) and also configure the information and views relevant to them at will.

The new S-Class has touch-sensitive controls in the steering wheel. They respond to swiping motions like the screen of a smartphone and enable the driver to control the entire infotainment system without having to take their hands off the steering wheel.

The infotainment system can also be operated via the touchpad with controller in the centre console and by LINGUATRONIC voice control. The operation of DISTRONIC and cruise control with control elements directly on the steering wheel is another new feature.

Authentic materials and meticulous detail design

High-quality materials define the interior of the S-Class. These include, for example, open-pore woods as well as leather-trimmed doors and upper body edges, dependent on the trim level. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.

The material and colour concept has also been carefully composed, and features a wide range of brown tones, including new colour combinations such as magma grey/espresso brown or mahogany brown/silk beige.

Lighting atmosphere with 64 colours

As before, the interior lighting uses only long-lasting, energy-saving LED technology. With 64 colours, the optionally extended ambience lighting offers a wealth of individual settings. It adds lighting highlights, for example, on the trim elements, the central display, the stowage facility at the front of the centre console, the handle recesses, the door pockets, in the front and rear footwells, on the overhead control panel, and on the tweeters when the vehicle is equipped with the Burmester® High-End 3D Surround Sound System.

All S-Class models are fitted as standard with the KEYLESS start function. This also marks the introduction of the new attractive generation of keys, with a high-gloss black or high-gloss white design and different ornamental frames.

World-first: wellness while driving

The ENERGIZING comfort control is a world-first entering series production: This optional feature links various comfort systems in the vehicle together. It systematically uses the functions of the climate control system (including fragrancing) and the seats (heater, ventilation, massage), the wall heating as well as lighting and musical atmospheres, and enables a specific wellness set-up tailored to the mood and need of the customer. This enhances the physical comfort and performance while driving and during a break. ENERGIZING comfort can be experienced in all seats, dependent on the equipment.

These six programmes can be selected:

Freshness
Warmth
Vitality
Joy
Comfort
Training (three trainings – muscle relaxation, muscle activation and balance - each with several exercises)
The programmes all run for ten minutes. They are visualised on the head unit with colour graphics, and backed by suitable music. Five songs are already stored in the programme. The key function in the "Vitality“ programme, for example, is fast music with many beats per minute. The S-Class repertoire therefore features "Feelin' Good" by Leon Riskin, for instance. If personal music selections are available, e.g. via the Media Interface, the system analyses them in the background and assigns them to a programme based on the beats per minute (bpm). Individual functions of the programmes can be deactivated.

ENERGIZING Comfort Control also incorporates the ambience lighting, which is harmoniously tailored to each of the individual screen designs. The light stages the interior like a work of art by composing colour worlds from different colours.

The colour worlds can be temporarily replaced with special effects – for example, a special lighting atmosphere welcomes the driver. In addition, the climate control system indicates whether the temperature is adjusted up or down through the colour of the ambience lighting. The brightness of the LEDs adapts equally variably and can be set in five levels and four zones: wide-screen cockpit, area of front seats, rear compartment, and all. As a result, the ambience lighting harnesses the positive effects of light on the well-being while on the road. This makes this equipment feature a key part of ENERGIZING Comfort Control with its tailor-made programmes.

In addition, the ambience lighting creates emotionally appealing contrasts and structures the interior into levels. 64 colours, ten colour worlds and three different lighting zones (footwells, trim element level and wide-screen cockpit) enable an avant-garde lighting scene with spectacular colour changes.

Powertrain: new engines with landmark technology

Mercedes-Benz S 560 4MATIC (fuel consumption combined: 8.5 l/100 km; CO2 emissions combined: 195 g/km) and Mercedes-Maybach S 560 4MATIC (fuel consumption combined: 9.3 l/100 km; CO2 emissions combined: 209 g/km): The new V-8 comes to the starting line with 345 kW (469 hp) and 700 Nm. The new biturbo engine is among the most economical V-8 petrol engines in the world, and consumes about ten percent less fuel than the predecessor. To lower the fuel consumption, four cylinders of the new V-8 are deactivated simultaneously under partial load with the help of the CAMTRONIC valve-lift adjustment system. This reduces gas-cycle losses and enhances the overall efficiency of the four firing cylinders by shifting the operating point towards higher loads. The turbochargers positioned in the V of the cylinder banks represent another special feature.

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (fuel consumption combined: 8.9 l/100 km; CO2 emissions combined: 203 g/km): For superior performance with significantly reduced fuel consumption, the AMG 4.0-litre V-8 Biturbo engine with cylinder deactivation replaces the previous 5.5-litre V-8 Biturbo. Despite less displacement, the new engine produces 450 kW (612 hp).

Most powerful diesel car in Mercedes-Benz history: In the Mercedes-Benz S 350 d 4MATIC (fuel consumption combined: 5.5 l/100 km, CO2 emissions combined: 145 g/km) and S 400 d 4MATIC models (fuel consumption combined: 5.6 l/100 km, CO2 emissions combined: 147 g/km), the new in-line six-cylinder diesel engine makes its début. It comes in two output levels with 210 kW (286 hp) and 600 Nm as well as 250 kW (340 hp) and 700 Nm. Even though it has noticeably more power than its predecessor, the new engine consumes over seven percent less fuel. The special traits of the top-of-the-line engine in the diesel family include the stepped-bowl combustion process, two-stage turbocharging and for the first time the use of CAMTRONIC variable valve-lift control. Its design features a combination of aluminium engine block and steel pistons as well as further improved NANOSLIDE® coating of the cylinder walls.

The new six-cylinder diesel engine is designed to comply with future emissions legislation (RDE – Real Driving Emissions). All the components of relevance for efficient emissions reduction are installed directly on the engine. The integrated technology approach combining the new stepped-bowl combustion process, dynamic multi-way exhaust-gas recirculation and near-engine exhaust-gas aftertreatment, for the first time combined with variable valve-lift control, makes further reduced consumption with low emissions possible. Thanks to the near-engine insulated configuration, exhaust-gas aftertreatment has low heat loss and extremely favourable operating conditions.

Technical data at a glance


S 350 d 4MATIC
S 400 d 4MATIC
S 560 4MATIC
AMG S 63 4MATIC+
Number of cylinders/arrangement
6/in-line
6/in-line
8/V
8/V
Displacement (cc)
2.925
2.925
3.982
3.982
Rated output (kW/hp)
210/286
250/340
345/469
450/612
Rated torque (Nm)
600
700
700
900
l/100 km *
5,5
5,6
8,5
8,9
CO2 g/km*
145
147
195
203
*NEDC combined



Further hi-tech engines in the pipeline

In addition to the aforementioned engines, further new power units are planned for the new S-Class: in-line six-cylinder petrol engines as well as a plug-in hybrid with about 50 kilometres of electric range. At the same time, ground-breaking technologies such as the 48-volt Integrated Starter Alternator and the electric booster compressor celebrate their world première.

New in-line six-cylinder petrol engine (M 256): The new in-line six-cylinder petrol engine exemplifies the electrification process and incorporates a 48-volt on-board power supply.

New intelligent forced induction that includes an electric booster compressor, as well as an Integrated Starter Alternator provide outstanding power delivery without turbo lag. The Integrated Starter Alternator is responsible for hybrid functions, such as boost or energy recovery, while allowing fuel savings that were previously reserved for high-voltage hybrid technology. All things considered, the new R-6 engine delivers the performance of an eight-cylinder with significantly lower consumption.

Systematic electrification dispenses with the need for a belt drive for ancillary components at the front of the engine, which reduces its overall length. The slim design, together with the physical separation of intake/exhaust, creates space for near-engine exhaust aftertreatment. The 48-volt on-board power supply serves not only high power consumers, such as the water pump and air-conditioning compressor, but also the Integrated Starter Alternator, which also supplies energy to the battery by means of highly efficient energy recovery. The new in-line six-cylinder comes to the starting line in two output levels.

Upgraded plug-in hybrid powertrain: Thanks to the significantly increased battery capacity of 13.3 kWh, it is intended that the range for all-electric driving will increase to about 50 km. In conjunction with the new Mercedes-Benz Wallbox, the on-board 7.2-kW charger allows much faster charging of the battery.

Intelligent Drive: the next step in driving assistance systems

The new S-Class takes another major step towards autonomous driving, elevating Mercedes-Benz Intelligent Drive to the next level. DISTRONIC Active Proximity Control and Active Steer Assist now provide even more comfortable support for the driver to keep a safe distance and steer. The speed is now adjusted automatically ahead of curves or junctions. This is complemented by a considerably improved Active Lane Change Assist and additional functions of the Active Emergency Stop Assist.

Thanks to enhanced camera and radar systems, the new S-Class has an even better view of the surrounding traffic: In addition, for the first time it makes use of map and navigation data to calculate driving behaviour.

This means that DISTRONIC Active Proximity Assist is able to assist the driver in many situations based on the route, and conveniently adjust the vehicle speed.

The "Assistance Graphics" menu of the instrument panel shows the driver at one glance which assistance functions he selected and to what situations the systems are currently responding. Unmistakable icons provide him with information on the screen as well in the head-up display. All functions are now controlled from the steering wheel. The new Driving Assistance package includes but is not limited to the following functions:

DISTRONIC Active Proximity Assist uses substantially more map and navigation data, can support the driver based on the route, and conveniently adjusts the vehicle speed.
Active Steer Assist has been noticeably improved across its entire performance range, resulting in markedly enhanced customer benefits.
Active Lane Change Assist was considerably upgraded. Now tapping the indicator stalk is all it takes to initiate a lane change. This lane change is executed within the next ten seconds and indicated in the instrument cluster with the appropriate visual display, if the vehicle sensor system does not detect any vehicles in the relevant safety zone the driver might have missed.
Active Emergency Stop Assist brakes the vehicle to a stop when Active Steer Assist is engaged and the system recognises that the driver is not intervening in the driving process on a sustained basis.
Following vehicles in a tailback: In stop & go traffic on motorways and similar roads, stops of up to 30 seconds are now possible, during which time the S-Class starts moving again automatically and follows the traffic ahead (in conjunction Active Parking Assist).
Traffic Sign Assist: Posted speed limits and any potential no-overtaking signs are displayed for the current section of the route through image recognition and information from the digital road map of the navigation system. The vehicle speed is compared with the speed limit. When the driver selects the appropriate settings, a visual/visual-audible warning signal is issued any time the speed limit is exceeded. No-entry restrictions are also recognised. Furthermore, the system warns of detected persons in the area of pedestrian crossings.
Depending on the respective applicable national road traffic regulations, Remote Parking Assist enables the driver to manoeuvre the vehicle into tight parking spaces or garages by smartphone, so as to facilitate getting in and out. The vehicle can be manoeuvred into parallel and end-on parking spaces in both forward and reverse direction. Manoeuvring out of end-on parking spaces is also possible, e.g. if the driver returns to their vehicle to find that it has been blocked in. In Explore mode, the vehicle can be manoeuvred forward and back for up to 15 metres and can avoid detected obstacles with small steering corrections in the process.

Ride quality: MAGIC BODY CONTROL improved and now with CURVE function

The S-Class made a technological statement of superiority in 2013 with ROAD SURFACE SCAN. The system detects bumps ahead of the vehicle and adjusts the ACTIVE BODY CONTROL suspension accordingly. In the new S-Class this suspension control is further improved: The stereo camera of the system now scans the road even more thoroughly, even in dusk and at speeds up to 180 km/h. Another comfort enhancement is the CURVE curve-tilting function, available in the S-Class Saloon for the first time. The body tilts to the inside of the turn by up to 2.65 degrees and thereby reduces the centrifugal forces perceived by the passengers.

Long-distance vision: MULTIBEAM LED headlamps with ULTRA RANGE main beams

In 2013, the S-Class became the first automobile to use exclusively LEDs as light sources. The Intelligent Light System is now optionally available with MULTIBEAM LED headlamps and ULTRA RANGE main beams. The ULTRA RANGE main beams produce the maximum light intensity permitted by law, which results in the brightness of the main beams remaining above the reference value of 1 lux over a distance of more than 650 metres. For the driver, this means a clear improvement of the already very good lighting performance of current MULTIBEAM LED systems. Adaptive High-Beam Assist Plus is part of the Intelligent Light System. It allows drivers to drive with activated main beams permanently without dazzling other road users. When there are oncoming vehicles or vehicles in front, the LEDs of the MULTIBEAM LED main-beam modules are partially switched off, masking out a u-shaped area of the light beam. The other areas of the road continue to be illuminated with the high beam (partial high beam).

Wireless charging of smartphones and new Concierge Service

The new infotainment generation also expands the telephony options: With the help of near-field communication, the smartphone transforms into the digital vehicle key and the controller for parking (see above).

Mobile phones can be charged as standard wirelessly and without a telephone holder. In addition, Multifunction Telephony (optional feature) allows connecting mobile phones with the vehicle's exterior aerial. Wireless charging works with all mobile devices that support or can be retrofitted to support the Qi standard. The charging pad is integrated into the stowage compartment at the front of the centre console. Wireless charging is optionally also available in the centre console in the rear.

The "Business Telephony in the Rear" equipment feature was expanded with additional functions such as connecting a second mobile phone and transferring calls between front and rear passengers. The Bluetooth handset was also redesigned.

Front and rear passengers now have more text messaging options. They can now receive, send, forward and use voice-to-text to dictate text messages. Telephone numbers from text messages and embedded URLs can be used for further actions. The messages are also displayed as pop-ups on the right half of the wide-screen cockpit. Another new feature is the notification by text message if the vehicle is involved in a parking dent. The sensors of the vehicle detect such a situation and trigger a text message being sent to a preset mobile number.

The Burmester® High-End 3D Surround Sound system with a system output of 1520 watts was expanded with a speaker in the overhead control panel and two speakers in the sides.

The new Concierge Service puts a host of individual services at the disposal of Mercedes me connect customers: from making restaurant reservations and obtaining tips about tourist routes, to gathering information on cultural or sporting events and sending navigation destinations directly to the vehicle. Registered users can establish a telephone connection to the Concierge Service in the preset language in 20 countries throughout Europe by pressing the 'Info' button on the overhead control panel or via the Mercedes me App. The personal concierge takes care of everything else.
38.4°
0

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte

Modellen får sig en facelift

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här städar du din dator
Från fysisk skit

En dator som man håller på och pillar på hela dagarna blir så småningom skitig och behöver rengöras. Här går kanalen Created Labs igenom vad man behöver för att göra rent datorn på ett enkelt och säkert sätt. Med lite isopropanol, skärmrengöring och tryckluft så har man allt man behöver. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Rickard Olsson vill modernisera vetgirig.nu
Tar Kickstarter till hjälp

Vetgirig.nu har funnits typ hur länge som helst, i hela 18 år faktiskt. Men nu är det dags för en ansiktslyftning och det tycker framförallt Rickard Olsson, känd från frågesportprogrammet Vem vet mest. Därför har han tagit kontakt med skaparna av siten, Conny och Danne, för att fixa detta och nu tar man Kickstarter till hjälp för att få till det hela. Planen är att fixa till sajten men också ta fram en ny app. Man har redan börjat skissa på det hela, men behöver som sagt kapital för att komma i mål. För en halv miljon kommer man att få till en ny version av sajten, för 1,5 miljoner fixar man sajten och får ut version av appen och får man in ännu mer pengar kommer fler funktioner att bli verklighet. Just nu har vetgirig.nu över 234.000 frågor i sin databas och knappt 15.000 medlemmar. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Behöver vi kärnkraft för att stoppa klimatförändringarna?
Kurzgesagt snackar energi

Det här med att lösa energifrågan är ju aningen klurigt, men i en Kurzgesagt-video får vi lite bättre översikt över den smått komplicerade situationen. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Android 12 ger användare bättre integritetskontroller
Har Google hämtat inspiration från iOS 14?

XDA Developer har kommit över en tidig version av Android 12 och den verkar bland annat innehålla lite nya funktioner som bättre kan skydda användarens integritet. Det handlar dels om en funktion som ger användaren medveten om att en app använder mobilens position samt en fråga om appen ska få fortsatt tillgång till att göra det. Antingen bara när appen används eller bara för den aktuella sessionen. Det finns även en funktion som gör användaren uppmärksam på om någon app kopierar saker som finns i mobilens urklippsminne, det som kallas för "clipboard" på engelska. Det ska observeras att det sedan Android 10 inte varit möjligt för appar att kopiera text från urklippsminnet om de körs i bakgrunden, detta har enbart varit möjligt när appar körs aktivt i förgrunden En läcka från tidigare i år uppgav även att Android 12 kommer att uppmärksamma användaren om någon app använder sig av telefonens kamera eller mikrofon. Apples operativsystem iOS införde liknande integritets-varningar och kontroller i iOS 14 som släpptes förra året, något som nu alltså även verkar vara på ingång i den kommande versionen av Android. Google förväntas släppa Android 12 någon gång i höst. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Kampen om Narvik
Hitlers første nederlag

Här är trailern för kommande norska filmen Kampen om Narvik. Undertiteln är Hitlers första nederlag och jag är verkligen ingen kännare av andra världskriget, men under slaget så förlorade tyskarna tio jagare och två ubåtar och invasionen av Storbritannien kom av sig (mer på Wikipedia). Med andra ord ett viktig del av kriget och som ska bli intressant att se i filmform. Kommer på bio till jul. Vill man redan nu se lite norsk krigshistoria så finns Atlantic Crossing på SVT Play. En klart sevärd serie som inte riktigt håller The Crown-kvalitet, främst på grund av mindre budget, men jag både lärde mig något och blev underhållen. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Gigabyte presenterar nya gamingskärmar med HDMI 2.1
I storlekarna 32, 43 och 48 tum

Gigabyte har presenterat lite nya gamingskärmar i Aorus-familjen som kan vara rätt intressanta om man är ute efter större monitorer som man även kan lira konsolspel på. De nya skärmarna kommer i storlekarna 32, 43 och 48 tum och samtliga erbjuder 4K-upplösning samt HDMI 2.1. De mindre enheterna kommer gå under namnen FI32U och FV43U och ska utöver 4K-upplösning erbjuda 144Hz och Gigabyte hävdar även att den mindre varianten kommer med en responstid på 0,5ms. 48-tummaren är praktiskt taget en variant av LG OLED CX i samma storlek och erbjuder till skillnad från sina syskon i serien en uppdateringsfrekvens på 120Hz. När skärmarna dyker upp i butik och vad de kommer kosta är för tillfället okänt. Men vi drar en vild gissning och säger att release kommer ske sen och priset kommer vara förhållandevis högt. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

360 Reality Audio tros vara på gång till Android
Sonys format för 3D-ljud på ingång till fler mobiler?

XDA Developer rapporterar att det ser ut som om utvecklare från Google och Sony har dragit igång ett projekt vars syfte är att integrera Sonys ljudformat 360 Reality Audio i Android. 360 Reality Audio baseras på codecen MPEG-H 3D. Flera inlägg på Android-utvecklarforum handlar om att integrera stöd för det medan det finns en del inlägg som specifikt nämner integrering av 360 Reality Audio i Android. I dagsläget är det bara några telefoner från Sony som har stöd för 360 Reality Audio. Om det byggs in i Android skulle det innebära att en stor del av världens telefoner skulle kunna ta del av Sonys ljudformat för 3D-ljud. 360 Reality Audio ett ljudformat som sägs få framför allt musik att låta mer som en livespelning genom att till exempel få ljudet från olika instrument att låta som om de kom från olika positioner i rummet. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny ordentlig trailer för Fast & Furious 9
Full av familj och bilar och sånt

Universal Pictures har släppt en ny rackabajsare till trailer för kommande Fast & Furious 9, eller F9 (uttalas Fnine tror jag), och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi följa Vin Diesels karaktär Dominic Toretto som vars familjerelation sätts på prov då han måste hantera sin övergivna broder Jakob, spelad av John Cena. Fast & Furious 9 har premiär 30 juni. Tumnagel
34.3°
+
André Stray
0

Se den Oscars-nominerade dokumentären Time
Gratis just nu

Den Oscars-nominerade dokumentären Time kan ses helt gratis på YouTube under en begränsad tid. Dokumentären följer en kvinna vid namn Fox Rich som under två årtionden försökt få hennes man fri från hans 60-års långa fängelsestraff för ett rån de båda deltog i under 90-talet. Fox Rich is a fighter. The entrepreneur, abolitionist and mother of six boys has spent the last two decades campaigning for the release of her husband, Rob G. Rich, who is serving a 60-year sentence for a robbery they both committed in the early 90s in a moment of desperation. Combining the video diaries Fox has recorded for Rob over the years with intimate glimpses of her present-day life, director Garrett Bradley paints a mesmerizing portrait of the resilience and radical love necessary to prevail over the endless separations of the country’s prison-industrial complex. Du kan se Time i sin helhet i klippet ovan. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Atlas Copco presenterar plattformen Tensor IxB
Vill göra fabriksarbete lite smartare

Atlas Copco har presenterat en verktygsplattform man kallar för Tensor Tensor IxB vilken består av handhållna trådlösa verktyg med en integrerad kontrollplattform. Enligt Atlas Copco ska verktygen i Tensor IxB-serien vara lättare, snabbare och mindre änr traditionella trådbundna verktyg men kunna erbjuda samma funktionalitet och utförande som dessa. Verktygens integrerade kontroller ska göra dem framtidssäkra för att kunna uppgraderas för kundens framtida behov skriver Atlas Copco i en pressrelease. Det här ska göra att det blir enklare att sätta upp nya monteringsstationer och att ombalansera de redan befintliga. Förutom det så sägs Tensor IxB öka effektiviteten, minska behovet av hårdvara och övrig utrustning samt minska energiförbrukningen i fabriken där de används. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest 2 kan nu koppla upp sig till dator trådlöst
Strömma VR-spel över wifi

Oculus Quest 2 har fått en uppdatering som gör VR-headsetet lite mer användbart om man även har en kraftfull datamaskin. Med den nya uppdateringen kan användare testa att aktivera Air Link via betamjukvaran på PC för att i sin tur strömma VR-spel från datorn till headsetet via wifi. Vidare har den senaste uppdateringen även lagt till möjligheten att köra spel och appar med 120Hz uppdateringsfrekvens. För tillfället finns det inga appar med stöd för 120Hz, men när det trillar in är det bra att headsetet kan hantera den högre uppdateringsfrekvensen. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
70kg
+
Roger Åberg

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
170kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg