38 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Monster-Vetten officiell Corvette dammar av ZR1
Monster-Vetten officiell

Corvette C6 Z06 har varit mångas absoluta favorit när det gäller sportbilar under miljonen. Det går helt enkelt inte hitta en bil med bättre pris vs. prestanda-ratio. Z06:an skäms inte för att trycka dit konkurrenter med betydligt högre pris och status. Dessutom har kvalitén (främst på inredningen) tagit ett ordentligt kliv framåt, även om man knappast kan påstå att det är Porschekänsla i materialen.

Nu dammar man alltså av den klassiska ZR1-betäckningen vilket bör på konkurrenterna att skaka ytterligare. Under huven hittar vi en ny LS9 V8 som fått en något mindre cylindervolym jämfört med vanliga Z06. Volymen har sjunkit från 7 till 6,2-liter. Istället har man skruvat på en Eaton-kompressor som gör att ZR1 producerar någonstans runt 100 hästar per liter, vilket skulle innebära en effekt på någonstans runt 600 och 650 hästkrafter. Effektsiffran är inte spikad ännu och därför inte heller officiell.

Förutom mer effekt så har Corvette tagit fram ett nytt aerodynamikpaket som ska minsta luftmotståndet men samtidigt öka marktrycket. Dessutom har man jobbat hårt med att hålla nere vikten. De flesta paneler på bilen är nu gjorda i kolfiber. Vikten väntas landa på 1 519 kg, vilket är ett par kilo mer än Z06.

Stötdämparna är av magnetic-ride-typ som vi hittar på bland annat Audi R8 och Ferrari 599 GTB Fiorano. Bakbromsarna har tidigare suttit fram på Ferrari Enzo, och frambromsarna mäter hela 15,5 tum och ihop med 6-kolvsoken bör ZR1 kunna stanna "hyfsat".

Priset? 100 000 dollar, vilket med dagens dollarkurs är löjligt lågt.

Bil, Nyheter, Corvette, ZR1
37.0° 0 James Hunt James Hunt
tors. 20 dec 2007, 08:51
Monster-Vetten officiell Corvette dammar av ZR1
37.0°
0
RSS 10 kommentarer till artikeln
Jezper
Varför måste den se så åttiotal ut? Förskräcklig blå dessutom. Den gråa såg bättre ut...
av Jezper, torsdag 20 december 2007 kl 10:22
Joonas
Nu väntar vi bara på ett reportage med Tiff och ZR1:an i bredställ..
av Joonas, torsdag 20 december 2007 kl 10:39
Wiktor
vinner väl inget skönhetspris dock... Z06 är snyggare.
av Wiktor, torsdag 20 december 2007 kl 11:39
LucasKrown
Så fortfarande bladfjädrar i bak med andra ord? :)
av LucasKrown, torsdag 20 december 2007 kl 13:23
induce
Fläskig! Skall bli kul att se vad den kan prestera.
av induce, torsdag 20 december 2007 kl 13:33
Kn Bölja
Retro kan ju i och för sig vara kul, men nu är det nog dags för Chevrolet att anställa en designer och inte låta Nisse på löneavdelningen rita bilarna.
av Kn Bölja, torsdag 20 december 2007 kl 17:42
mosmicke
har inte europaversionen riktiga wishbones och fjädrar bak?


av mosmicke, torsdag 20 december 2007 kl 20:50
Joonas
LucasKrown:
Nix, inga bladfjädrar. Det har inte Corvette haft på sina toppvagnar på ett tag..Individuell hjulupphängning runt om nuförtiden.
Mustang kör däremot hårt på bladfjädrar fortfarande.
av Joonas, fredag 21 december 2007 kl 07:18
Joel
Personligen undrade jag om det var en 90-talare på bilden med tanke på den förkastliga färgen. Dock måste jag erkänna att specifikationerna är mumma.

Snabbuträkning på totalpris i sverige: $100.000 = ca 670.000 SEK. Ca 380.000 SEK i transport, försäkringar, moms och tullkostnader. Totalt ca 1.050.000 SEK alles inkludiert.
av Joel, fredag 21 december 2007 kl 16:48
Pierre
sjukt snygg..sjukt prisvärd
av Pierre, lördag 22 december 2007 kl 00:10
Kommentera artikeln