Nya Volvo S60 visar upp sig!
Massvis med bilder och information om Volvos nya sedan

Nya S60 debuterar i Genève den 2 mars och lär vara en utav huvudattraktionerna. Med sina svepande linjer och ungdomliga design sticker den ut bland Volvos annars så kantiga modeller.
Nya S60 är den sportigaste Volvon hittills och ännu mer dynamisk, med sina två olika chassin. För Europa är det nyutvecklade sportchassiet standard, medan komfortchassiet gäller för Nordamerika och Asien. Sportchassiet innebär styvare fjädrar, bättre styrrespons och mer dämpning. Väljer du AWD-modellen får du samtidigt en mjukvara som är speciellt anpassad till sportchassiet. Det aktiva chassiet FOUR-C har finjusterats och modifierats för ännu bättre komfort och kontroll, FOUR-C finns som tillval till alla varianter av S60.
Annat godis på nyhetslistan är Advanced Stability Control, som S60 faktiskt är först ut med på sedan-marknaden. Systemet har fått en ny rollvinkelgivare som gör det möjligt att upptäcka om bilen är på väg att få sladd på ett tidigare stadie, vilket gör att antispinnsystemet kan aktiveras snabbare.
Ett klipp som släpptes för ett tag sen gav oss en liten försmak på Volvos nyhet Pedestrian Detection med Full Auto Brake. Systemet upptäcker fotgängare framför bilen och bromsar automatiskt bilen helt om en olycka är på väg att inträffa. Full broms ges bara i hastigheter upp till 35 km/h, över det så bromsas bilen bara ned successivt.
Motorer
Starkast blir T6 AWD med sina 3,0 liter, 304 hästar och 440 Newtonmeter. Motorn är kopplad till Volvos sexväxlade automatiska växellåda med Geartronic och 0-100 km/h avverkas på 6,5 sekunder med en elektronisk spärr vid 250 km/h. 10,2 l/100 km ska förbrukningen ligga på, vilket är en förbättring med runt 10 %.
S60 får även en helt ny fyrcylindrig direkinsprutad 2-liters bensinturbo på 203 hästar och 300 Newtonmeter döpt till GTDi. Med manuell låda gör 2,0 GTDi 0-100 km/h 7,7 sekunder, automatlådan behöver 8,2 sekunder. Bränsleförbrukningen landar på 7,9 liter per 100 kilometer. GTDi har ett nytt grenrör och marknadens minsta turbo i förhållande till vad motorn kan prestera. Turbinerna i turbon är tillverkade av stålplåt istället för gjutgods som det annars brukar vara.
Senare i år kommer även en variant på 2,0 GTDi med höjd effekt till 240 hästar och 320 Newtonmeter, vilken kommer att gå under namnet T5. Det kommer även lite senare två stycken GTDi på vardera 1,6 liter med antingen 180 (T4) eller 150 (T3) hästar och 240 Newtonmeter. Alla GTDi-motorer kan fås med Powershift-lådan eller den sexväxlade manuella lådan.
På dieselsidan erbjuds D5 och helt nya D3. D5 har dubbelturbo, 205 hästar och ett vrid på 420 Newtonmeter. Tiden till 100 km/h är densamme både för den manuella och den automatväxlade lådan, 7,8 sekunder och bränsleförbrukningen ligger på 5,9 l/100 km. Den nya 2-liters dieseln D3 levererar 163 hästar och ett vrid på 400 Newtonmeter. För den tar det 9,2 sekunder till 100 km/h, också där är det samma tid som gäller både för den manuella och automatiska lådan. I princip är D3 samma motor som 2,4D men har optimerats för att dra mindre bränsle. Har man den manuella lådan landar dricker D3 5,2 l/100 km. D3 och D5 går att få med sexstegad automat eller sexväxlad manuell, och D5 kan även fås med fyrhjulsdrift.
Nya S60 kommer även den att ha en variant i DRIVe-flottan, då med en 1,6-liters diesel på 115 hästar och med ett vrid på 270 Newtonmeter. S60 DRIVe kommer enbart att erbjudas med sexväxlad manuell låda och drar 4,3 l/100 km. CO2-utsläppet ligger på 115 g/km.
Motorerna som erbjuds från produktionsstart är T6:an, 2,0T, D5 och D3. Under första produktionsåret kommer T5, T4, T3 och 1,6 DRIVe.
Interiör
På insidan är det snyggt och prydligt som vanligt i en Volvo. Den slimmade panelen i mitten fram finns såklart kvar och bidrar till det genuina helhetsintrycket. Ett helt nytt system kallat infotainment sitter monterat. I det är all information du behöver samlad på en plats, navigator, mobil och stereo till exempel. Till ditt förfogande har du en fem- eller sju tum stor färgskärm att leka runt med. För ljudupplevelsen står inte mindre än 12 stycken högtalare och S60 blir en utav de första bilarna i världen som får Audyssey Laboratories marknadsledande MultEQ-teknik. Tekniken tar bort brus och ger en klarare ljudbild.
S60 byggs i Gent, Belgien, och siktet är inställt på 90 000 bilar om året. De första bilarna kommer att levereras nu till sommaren. Så vad tycker ni nu när vi väntat så länge, är nya S60 vad ni väntade er?






























































