37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Porsche bekräftar att hybridversion av 911 är på gång The Times They Are A-Changin'
Porsche bekräftar att hybridversion av 911 är på gång
Nya 911 Carrera

Rykten som cirkulerat i bilvärlden ett tag nu har varit att Porsche har en hybridversion av ikonen 911 på gång, och nu bekräftar tillverkaren själv att detta stämmer. Arbetet med bilen har inletts, dock kommer den troligtvis inte att bli verklighet förrän när nästa generation introduceras - omkring 2020. Det största problemet att lösa verkar för tillfället vara var man ska placera batteriet och elmotorn, då en 911 redan är trång som den är.

Bil, Porsche, 911, hybrid, bekräftat, el, eldrift, elbil, plug-in
Porsche lyfter 911 Säg hej då till sugmotorn Det har nu blivit dags för dagens Porsche 911 att få sig ett lyft och i samband med det även lite nya motoralternativ och ett mer avancerat chassi. Bland annat kan man nu även få bakhjulsstyrning i Carrera-versionerna - något som bara funnits hos 911 Turbo och racerbilen GT3 innan. Och sugmotorn försvinner! Små små förändringar har skett på utseendet och det man direkt ser är att de främre blinkersen har blivit väldigt mycket mer slimmade. Strålkastarna är också de nya och alla har nu varselljus med fyra ljuspunkter. Dörrhandtag, baklucka och bakljus har också ändrat form. Nytt på insidan är ett uppdaterat infotainmentsystem med fler funktioner och enklare hantering och en ny ratt med design inspirerad av 918 Spyder. Uppdaterat utseende är ju alltid välkommet men nu kommer vi till det lite tråkiga - i den nya motorgenerationen har alla turbo. I grundversionen 911 Carrera har det tidigare suttit en sugis-boxersexa på 350 hästar men nu är det istället dubbelturbo och 370 hästar som gäller. Vridet ökar till 450 Nm. Carrera S får 420 hästar och 500 Nm. Allt beror såklart på utsläppskrav och att man måste få ned förbrukningen. Carrera med PDK-låda drar nu 0.74 liter per mil och Carrera S med samma växellådskonfiguration ska nöja sig med 0.77 liter per mil. De nya motorerna bjuder ju som sagt på lite mer klös vilket även förbättrar prestandan. 0-100 km/h går för Carrera med PDK på 4.2 sekunder vilket är 0.2 sekunder snabbare än tidigare, Carrera S med PDK och Sports Chrono-paketet gör det på bara 3.9 sekunder. Toppfarterna ligger på 295 km/h respektive 308 km/h. Väljer man till Sport Chrono bland tillvalen får man nu även lite 918 Spyder-känsla i bilen. Samma reglage hittar nämligen in på ratten och det består av en ring där man ändrar bilens humör mellan Normal, Sport, Sport Plus och Individual. Har man PDK får man även knappen Sport Response Button som när den är intryckt ställer in bilen för maximal acceleration under 20 sekunder - då ser bilen till att den optimala växeln är vald och motorstyrningen justerar sig för ännu snabbare respons. Bra vid exempelvis omkörningar. För första gången sitter nu även PASM (Porsche Active Suspension Management) standardmonterat i alla Carrera-versioner som sänker bilen med tio millimeter och ger den bättre stabilitet i snabba kurvor. För ännu kvickare kurvtagning kan man nu som sagt även få bakhjulsstyrningen som sitter i 911 Turbo och 911 GT3 till Carrera S. Den uppdaterade modellen börjar rullas ut i december och priserna har som vi ser alla hoppat upp ett snäpp: 911 Carrera: 929 000 kronor (tidigare 870 000 kronor) 911 Carrera S: 1 062 000 kronor (tidigare 1 008 000 kronor) 911 Carrera Cabriolet: 1 050 000 kronor (tidigare 988 000 kronor) 911 Carrera S Cabriolet: 1 183 000 kronor (tidigare 1 126 000 kronor) Tumnagel
45.8°
0
47.1° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 21 jan 2016, 15:30
Porsche bekräftar att hybridversion av 911 är på gång The Times They Are A-Changin'
47.1°
0