Renault presenterar Clio R.S.16
Vasst koncept med motor från Megane 275 Trophy-R
Renault har valt att presentera nyheten Clio R.S.16 under helgens Monaco Grand Prix och så här ser skapelsen ut. Bygget är Renault Sports 40-årspresent till sig själva och det man har gjort är att trycka ner motorn från modellen Megane 275 Trophy-R under huven. Den ger som namnet avslöjar hela 275 hästar och det ur en liten turbomatad fyra på 2,0 liter. Vridet anges till 360 Newtonmeter och till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda som i sin tur skickar kraften till framhjulen. Det här väger ju en del men eftersom man slopat automatlådan som Clio hade innan blir vikten på drivpaketet i princip densamma. Utöver större maskin har chassiet anpassats för att palla med den högre effekten. Avgassystemet kommer från Akrapovic. Insidan får samma skalstolar och sexpunktsbälten som Megane 275 Trophy-R men skillnaden här är att det inte finns någon bur. AC:n har plockats bort för att spara vikt och vågen ska stanna på 1 200 kilo.
Bilen är än så länge titulerad som ett koncept men ser väldigt produktionsklar ut. Om den byggs blir det dock i en mycket begränsad upplaga.
Försök igen













Det var för att fira sitt 40 års jubileum som Renault Sport med stolthet täckte av konceptbilen Clio R.S. 16.
På bara fem månader har teamet från Renault Sport gjort den galna idén till verklighet, vilket innebar att sätta en 275 hk, 2.0 liters turbo, 360 Nm vridmoment under huven på en Clio RS.
"Vårt mål var att tillverka en konceptbil med unik och enastående prestanda, säger Patrice Ratti, VD för Renault Sport Cars och ledare för projektet.
"Att tillverka en Clio R.S. som drivs av vår mest potenta motor från Mégane R.S 275 Trophy-R; 2,0 liters turbo och 275 hk med ett maximalt vridmoment på 360 nM var en mycket tilltalande idé när vi först började planera och vi var helt enkelt tvungna att göra det möjligt".
Tack var nya arbetsmetoder och ett team med erfarenhet både från motorsportsvärlden och tillverkning av vanliga bilar tog det endast 5 månader att producera den starkaste prestandabilen någonsin från Renault Sport.
Det var en stor utmaning att hitta lösningar för att få plats med motor, växellåda och kylsystem som kommer från Mégane RS 275 Trophy R. Avgassystemet ändrades också som en funktion i den potenta motorn medan upphängningen konstruerades om för att matcha bilens enastående prestanda. Man ägnade stor uppmärksamhet åt ljudet och valde dubbla avgasrör från Akrapovic.
Design- och konstruktionsteamet lyckades framgångsrikt arbeta med de begränsningar som Clio RS 16 projektet innebar; (karossen gjordes 6 mm bredare, 19" hjul och optimerat kylsystem) för att tillverka en uttrycksfull och sportig hållning. Resultatet förstärks av en rutmönstrad ljussignatur från LED R.S VISION med exklusiv reflektorteknik.