Så är skicket på vägarna i Sverige
Län för län

Motormännens vägombud har granskat hur kvaliteten är på våra svenska vägar och kommit fram med ett resultatet som visar hur det ser ut län för län. Totalt har man gått igenom 73 000 kilometer av det statliga vägnätet och resultatet visar att 1,3 procent av Europavägnätet, 0,9 procent av riksvägnätet och 2,1 procent av länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera. Standarden överlag är dock hög, men det finns en stor skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder. Vägarna är påtagligt sämre i skogs- och glesbygdslänen. Av de 20 sämsta riks- och länsvägarna hittar man hela 19 stycken norr om Dalälven. Sveriges sydligaste riksväg, Riksväg 9 i Skåne, har också rejält många dåliga partier.
På länken nedan finns en interaktiv karta över alla undersökta vägar. Årets vägkvalitetsrapport finns att läsa här.
Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.
För fjärde året i rad kan Motormännen presentera en granskning som visar tillståndet på det svenska vägnätet. Granskningen är uppdelad på europavägar, riksvägar och länsvägar. Det sekundära och tertiära länsvägnätet (mindre vägar med vägnummer 500 och uppåt) har exkluderats i redovisningen, vilket innebär att endast det primära länsvägnätet, med vägar som kan förväntas hålla en hög kvalitet har inkluderats.
Granskningen visar att standarden på det svenska vägnätet är hög. Samtidigt synliggörs en betydande skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen.
– En bra vägstandard är en förutsättning för tillgänglighet i områden där bilen ofta är det enda alternativet. Nedprioriteringar och otillräckliga resurser till vägarna ökar bara på det avståndshandikapp som redan finns i gles- och landsbygden. Dåliga vägar ökar klyftan mellan stad och landsbygd - därför är vi mycket kritiska till att regeringen inte ens satsar medel på vägunderhåll så att det täcker inflationen, samtidigt som skatterna på bilismen höjs, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig Motormännen.
Av de 20 sämsta riks- och länsvägarna ligger 19,norr om Dalälven. Riksväg 9 i Skåne, Sveriges sydligaste riksväg, sticker fortfarande ut med bitvis dåliga avsnitt. Väg 97 genom Norrbotten den riksväg som har störst brister. E45 genom Norrbotten, är tveklöst det Europavägavsnitt som håller lägst standard i undersökningen.
– Utöver försvårad tillgång till arbete, skola och servicefunktioner innebär dåliga vägar ökade driftskostnader for staten och försämrad trafiksäkerhet för den enskilde. Försämrad tillgång till råvara och möjlighet att transportera denna minskar möjligheten för företag att växa och skapa nya jobb. Ett väl underhållet vägnät är därför nyckeln i vår ekonomi och bland våra viktigaste offentliga tillgångar, säger Carl Zeidlitz.
Hög vägstandard har stor betydelse för såväl framkomlighet som trafiksäkerhet. Skrovlig vägyta leder till försvårad vinterväghållning och att vatten som samlas i sprickorna fryser till is, vilket riskerar att försämra vägens tillstånd ytterligare. Fördröjt underhåll kan hastigt ge dramatiskt ökade underhållskostnader.
Undersökningen har genomförts av Motormännens vägombud, som är ideellt arbetande funktionärer. Undersökningen har tittat på ytojämnheten i vägbanan genom att använda vibrationssensorn som finns inbyggd i moderna telefoner. Kartläggningen har skett i samverkan med Roadroid AB och med stöd av Opel, Preem, och Assistanskåren
Interaktiv karta – granskning av 73 000 km väg
https://www.motormannen.se/klubbar/inspekterade-vagar-2016/
Vägkvalitetsrapport 2017
https://www.motormannen.se/media/4090/vagkvalitetsrapport-2017-18-juli.pdf
Samtliga länsavsnitt i rapporten innehåller:
Länets undersökta riksvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
Länets undersökta länsvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
Kvaliteten på länets undersökta riksvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
Kvaliteten på länets undersökta länsvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
Resultat saknas för Uppsala- och Blekinge län på grund av för lite insamlat material.