m
Slutspurt för testerna av nya Porsche 911

Slutspurt för testerna av nya Porsche 911

Snart dags för den åttonde generationen att göra entré

Bil / Porsche

I början av nästa år är det dags för Porsche att rulla ut den åttonde generationen av modellen 911. Fram tills dess har man fortfarande många tester kvar att göra och nu delar tillverkaren med sig av lite hur det går kring detta. Som väntat är testerna rätt så extrema och i vissa fall kan temperaturskillnaderna skilja med upp till 85 grader Celsius. Man kör i vinterlandskap, i sjuk hetta och på många olika höjder.

Andreas Pröbstle som är projektledare för modellen säger följande:

"Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig. Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår."

Visa
Pressmeddelande
Nästa generation Porsche 911 i extrema tester världen över

Nu börjar slutspurten för nya Porsche 911: den åttonde generationen av den klassiska sportbilen når den europeiska marknaden i början av 2019. Dessförinnan varvar prototyperna upp motorerna igen för att avsluta de sista världsomspännande testerna.

Det innebär att den nya sportmodellen utsätts för hård stress med tester som genomförs i olika klimatzoner där temperaturen kan skilja med upp till 85 grader Celsius. Bilarna körs på vägar med höjdskillnader upp till fyra kilometer, de tvingas utstå trafikstockningar i stora städer och sätta nya rekord på tävlingsbanor. Efter allt detta måste varje enskild komponent i bilen fungera lika felfritt som den gjorde från början.

- Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig, säger Andreas Pröbstle, projektledare för Porsche 911.

- Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår.

Testerna fokuserar först på Porsches traditionella kompetensområden, som chassi och motor, vilka har förbättrats ännu mer både för bättre prestanda och för vardagstrafikens krav. Dessutom görs funktionstester och tillförlitlighetstester av den nya förarmiljön, liksom av instrument och displayer. De nya förarassistanssystemen och det alltmer uppkopplade infotainmentsystemet måste också leva upp till utmaningarna i de hårda testerna. Porsche Connect skiljer sig från land till land och därför är tester av drift och funktioner mycket resurskrävande.

I varma länder som Gulfstaterna i Mellanöstern eller Death Valley i USA måste luftkonditionering, styrning av termosystem och förbränningsförhållanden klara funktionstester i temperaturer upp till 50 grader Celsius. Detsamma gäller inredningsdetaljer som inte får expandera eller dra ihop sig och skramla när de utsätts för hög värme.

I norra Finland med temperaturer på nedåt –35 grader fokuseras testerna på områden som kallstart, värmesystem och luftkonditionering, väggrepp, kör- och bromsegenskaper, liksom på kontrollsystemens svarstid i förhållande till kördynamiken.

De slingrande och krävande vägarna i vid polcirkeln erbjuder optimala förhållanden för att testa sportbilar, samtidigt har den nya 911:an setts köra uthållighetstester på kinesiska vägar och tävlingsbanor i trafik som är typisk för landet. De testerna visar också att bilarna kan köras tillförlitligt på bränslen med enormt varierande kvalitet.

Nürburgring är traditionellt en del av Porsches rigorösa test- och utvecklingsprogram. Motor, transmission, bromsar och chassi måste visa vad de går för på den krävande banan i den bergiga Eifelregionen. I Italien körs bilarna runt höghastighetsbanan Nardò. Där ligger fokus inte enbart på toppfart utan också på kylning och på kördynamiska egenskaper.

I Death Valley når testbilarna sin lägsta punkt under uthållighetstesterna, cirka 90 meter under havsnivån. Den tunna luften i Mount Evans, Colorado, som sträcker sig upp till 4 300 m över havet, utgör en utmaning för biturboöverladdningen och bränslesystemet. När testerna avslutats har bilarna totalt körts cirka tre hundra tusen mil.

Ett mindre spektakulärt test, men inte mindre viktigt, är de kundorienterade vardagstesterna på vanliga gator i städer och på landsvägar runt om i Tyskland. Även under de testerna körs ett stort antal mil, under iakttagande av alla trafikregler, för att säkerställa att hela bilen och alla dess system fungerar tillförlitligt och säkert i vardagen. Allt för att säkerställa att den åttonde generationen av den här sportbilsikonen bygger vidare på traditionen att vara den bästa 911:an någonsin.
43.8°
0

Slutspurt för testerna av nya Porsche 911

Snart dags för den åttonde generationen att göra entré

fler
Populäraste
Archer får en elfte säsong
Trevligt 
Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0
En tredje, kortare version av Lejonkungen
Härligt animerad! 
Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0
Trump ska ringa Löfven
För att få ut A$AP Rocky 
Tumnagel
13.6°
+
Frode Wikesjö
0
Anhöriga till Estonia-offer nekas skadestånd
Av fransk domstol  
Tumnagel
26.3°
+
Frode Wikesjö
0
Här är första teasern för Witcher-serien
Ser lovande ut! 
Tumnagel
51.0°
+
Frode Wikesjö
0
Microsoft går fortsatt som tåget
Tjänar nu mer på molnet än på Windows 
Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Stadia Pro kommer inte vara "Netflix för spel"
Är mer likt Playstation Plus eller Xbox Live Gold 
Tumnagel
32.6°
+
André Stray
0
Kvinna får en miljon i böter efter att ha stökat på flygplan
Håll dig lugn i luften 
Tumnagel
67.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google och Facebook har koll på din porrsurfning
Så att de kan rikta annonser mot dig 
Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google bötfälls i Ryssland
För att man inte filtrerar sökresultatet som ryska myndigheter vill 
Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Här är nya Corvette C8!
Första Corvetten med mittmotor 
Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
SDCC 2019 Ordentlig trailer för His Dark Materials
Äventyret startar i höst 
Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0
fler
Senaste
Trailer för fjärde och sista säsongen av Preacher
Trailer-feber 
Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0
Ny trailer för Watchmen-serien
Den från HBO 
Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
Förtitt på S04 av The Expanse
New Terra 
Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0
Google firar Apollo 11 med en Doodle
Där Michael Collins berättar om färden till månen 
Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0
Första ordentliga titten på Carnival Row
Med Cara Delevingne och Orlando Bloom 
Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0
Archer får en elfte säsong
Trevligt 
Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0
Fem minuter från Call of Duty: Modern Warfare
Visar 2v2-läget Gunfight 
Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
Klipp från S04 av Rick and Morty
Med Taika Waititi 
Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0
Teaser för Evangelion 3.0 + 1.0
Om ett år är det äntligen dags 
Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0
Läckt gameplay-klipp från Avengers-spelet
Med Ms. Marvel? 
Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0
Intervju med kille från Bird's Aren't Real-kampanj
Fick vara med i morgonsoffan 
Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0
En titt bakom kulisserna på The Dark Crystal: Age of Resistance
Imponerande dockarbete 
Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0
fler
Tjock
Cardi B ställer in på Way Out West
Av okänd anledning 
Tumnagel
107kg
+
Roger Åberg
De här skorna får färg i solen
Stiligt! 
Tumnagel
59kg
+
Roger Åberg
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
77kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
100kg
+
Roger Åberg
Idag är det ölets dag!
Fira med en kall i värmen 
Tumnagel
109kg
+
Wille Wilhelmsson
Om Linkin Park hade varit ett 80-talsband
Då kanske Numb hade låtit så här? 
Tumnagel
126kg
+
Wille Wilhelmsson
Stormares öl ska drickas med isbitar
You said what? 
Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
Det här är ett helt gym
Smart om du vill träna men inte har platsen 
Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
Masskrock på helvetesberget
Cyklister körde ihop 
Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson
Se världen som den vore en Wes Anderson-film
Nya solglasögon fixar 
Tumnagel
103kg
+
Roger Åberg