m

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig.

Försnack
Vi lever numera i en värld där AMG inte enbart betyder frustande V12:or eller V8:or försedda med kompressorer eller i de bästa av världar utan något alls. Motorerna har blivit mindre, litervolymen har minskat, kompressorerna har bytts ut mot turboaggregat och inget är sig likt längre. Men det är inget att lipa över, det är bara inse att det är dags för modern teknik att tåga in och fixa till både förbrukning och utsläpp. Och det gör man genom att downsize:a som det så fint heter. Men hur långt kan det gå? Kan det helt plötsligt stå AMG på en turboladdad rak fyra på 2,0 liter? Ja, så galet är det nu. Eller är det smart? För vem vill inte åka AMG? Gör man en liten bil med en liten motor och låter hela paketet gå igenom avdelningen med de tre så viktiga bokstäverna borde det ju vara godkänt? Eller blir det kanske lite som när man helt plötsligt kunde gå till mataffären för att fixa med sina brev och post-ärenden? "Det är ingen riktig post!"

Att AMG breddar sitt utbud är nog bara nyttigt, men visst kommer en del säkerligen att störa sig på det och inte höja så mycket på ögonbrynen om du svänger in med just en A 45 på AMG-träffen, men det kanske inte spelar så stor roll. Sen är det ju heller ingen som säger att du inte får leta bilar med gammelspisar på Blocket för det, så kan framtiden få hålla på med sitt.

Körkänsla
Receptet ser riktigt bra ut på papper - massa effekt, fyrhjulsdrift och litet format. En riktig liten raket med andra ord. Och ja, det är den, men inte alltid. Bilen startar i Comfort-läget men jag kommer aldrig riktigt överens med det. Den är lite för seg med att komma iväg och trycker man till för hårt på gasen vill den genast kugga ner ett par växlar. Tro det eller ej men jag är inte alltid på humör för att köra intensivt, ibland kan det även vara trevligt att bara mysa omkring. Det vill dock inte den här bilen, vilket man kanske kan förstå. Väljer man Sport-läget blir den på tok för ettrig i långsam stadstrafik så det fungerar inte heller. Jag får helt enkelt lida med att Comfort inte är intrimmat exakt så som jag vill ha det. Det är en fin balans mellan att vara bestämd på gasen men ändå att inte få lådan att växla ner och tro att jag befinner mig på Knutstorp. En vanesak såklart, men något jag reagerade på. Lite som att det ligger pepparkaksdeg under gaspedalen men trycker du till lite för hårt blir degen kavlad, gräddad och byggd till ett hus på under en sekund.

Testbilen var på grund av vädret utrustad med vinterdäck vilket alltid försämrar komforten avsevärt. Lägg till stora fälgar på det och resultatet blir inte så kul, i alla fall inte i högre hastigheter och på vägar som inte är nyasfalterade och fria från tjälskottsskador. Det bullrar rejält i kupén, faktiskt så mycket att det inte ens gick att lyssna på stereon vid tillfällen - trots att allt ljud via menyerna hade flyttats så långt fram som det bara gick. Det sitter ingen dålig stereo i bilen men den lyckades helt inte överröstade det oljud som tog över. Och då är det inte avgassystemet som dånar.

Själva effekten känns ansträngd. Visst, väljer man Sport+ och trycker på drar bilen såklart iväg, men det känns nästan som att den drar en suck innan för att orka med det. Trumpeten börjar skråla där bak och hastigheten ökar på bra, men någonstans under huven grinar motorn för att man pinar den. Nu gör man ju såklart inte det, men det känns nästan så. 381 hästar ur en fyra på 2,0 liter är galet. Nästan för mycket. Det behövs en större motor för att kunna ombesörja all effekt och ge mer harmoni till körningen. Vill man bara vara snabb fungerar det här receptet utmärkt, för snabb är verkligen bilen, men det känns verkligen att den får jobba för det. Det krävs att man kör hårt och varvar mycket, och även om det är kul så är det inte så de flesta kör en bil för jämnan.

Styrningen svarar bra men känns lite för lätt i lägre hastigheter. Den styvas upp ju snabbare man kör och då blir känslan också lite bättre. Fyrhjulsdriften gör det den ska, växellådan växlar blixtsnabbt, effekten och vridet finns där men körningen blir liksom aldrig kul. Jag har haft mycket roligare i bilar som haft hälften av effekten och drivning på fel hjulpar, det vill säga framhjulen. Mercedes vill så gärna slåss med konkurrenterna som trycker ur sig roliga små busbilar, både i GTI-klassen och över, men man hittar inte riktigt hem här. Bilen måste ge föraren något också, som man minns och som man vill återkomma till. Och receptet för det är inte jättemånga hästar.

Motorljud
Ett vrid på nyckeln, ja faktiskt ingen startknapp här, vevar igång spisen och det hela sker med ett lite utdraget morr, eventuellt även en liten knall om man har tur (eller otur beroende på vad klockan är på dygnet). Det är ett något speciellt motorljud som sprider sig och inget man är van vid från Mercedes av förklarliga anledningar. Det brummar på ett säreget vis och inte som en BMW eller en Audi. Ljudet är nästan trumpetliknande när man drar på, och vid växlingar kommer det en sån där knall som är så populär nu för tiden. Fast det är ändå ingen tydlig knall utan mer ett ljud som påminner om när något spräcks hastigt. Väldigt svårt att förklara i text så därför kastar jag in en video här nedan. Det är nog också ett sånt ljud som man antingen älskar eller hatar och det är en utmaning att få en liten fyrcylindrig motor att låta häftigt. Det blir mest bara ett ansträngt ljud och från själva motorn hörs knappt någonting förutom lite ventilknatter och turbosus. Mercedes har gjort vad de har kunnat men man tröttnar tyvärr ganska snabbt på ljudkulissen.

Exteriör
Som ni kan se var inte den här bilen utrustad med det extra aerodynamikpaketet vilket innebär extra vingar och kolfiberflärpar på stötfångaren fram, något som får den att se ganska så diskret ut. Det enda som avslöjar den är egentligen de fyra avgaspiporna bak även om de göms bra i den svarta diffusorn. Det lilla emblemet på framskärmarna gör ju såklart sitt och att det sitter ganska så bitiga bromsar innanför hjulen skvallrar om att det inte är en A 180. Ett AMG-paket på en vanlig A-klass gör susen och nästan varenda en jag mötte hade just detta. Man måste inte alltid sticka ut, dessutom kan det bli lite väl mycket om man monterar massa små vingar hit och dit, det förstör liksom helheten på något sätt. Det här avskalade men ändå tydliga stuket passar i mitt tycke bilen mycket bättre. Diskret prestanda kan man väl kalla det kanske.

Det här är en svår kategori för biltillverkare när det kommer till att skapa något snyggt. Jag tycker ändå att Mercedes har lyckats rätt så bra. Det extremt korta överhänget bak gör dock att bilen får en ganska så speciell profil, och det grova vecket som går över bägge dörrarna ser lite lustigt ut från vissa vinklar. Fronten domineras av den jättelika stjärnan och en hungrig spoiler som gör att bilen ser större ut i backspegeln än vad den är. Liten men tuff alltså. Att leka med LED-ljus är kul och det har man även gjort här, när du låser upp bilen tonas de smala slingorna i strålkastarna från blått till vitt vilket är ganska läckert - speciellt när det är mörkt ute. Då ser man också den rätt så vackra siluetten i bakljusen tydligare, en liten men ändå viktig detalj som får bilen att se lite mer exklusiv ut.

Interiör
Här är det sportigt värre med röda inlägg lite här och var, inte för störande för ögat dock utan faktiskt ganska så snyggt att se på. Röda bälten kan man kanske skippa, det hör hemma i en riktig racer där man kör fyrpunktsbälte. En treekrad ratt med flat botten dominerar och förutom att se trevlig ut är den väldigt skön att hålla i, mest tack vare mockainläggen kvart i tre. Kraftiga paddlar sitter på rätt avstånd bakom ratten, men dessa fingrar man ändå inte så ofta på. När man har slutat stirra på ratten upptäcker man paddan som smackats dit på mittkonsolen. Ett litet aber som tyvärr inte bara Mercedes är ensamma om att envisas med. Den går inte att fälla in någonstans och ser tyvärr lite hemmameckad ut. Här kunde man gjort en snyggare lösning, men det verkar inte tillverkaren vara så sugen på då det ser ut så här i alla dagens modeller. När man har kommit över detta och börjat använda skärmen så fungerar den i alla fall som man vill. Här finns allt du behöver och även en småtuff grafik som visar hur mycket eller hur lite effekt du använder för tillfället. Här ser du även tempen på både oljan i motorn och den i växellådan. Kanske overkill på informationsfronten men ändå en kul grej, om inte annat för att visa upp för folk. Vad som dock känns utdaterat är slotten för CD-skivan och ett gäng med numeriska knappar för din telefon. Bakom den lilla men ändå användarvänliga växelväljaren sitter vredet där du bestämmer bilens humör - Comfort, Sport, Sport+ eller Individual som är den du ställer in själv.

Framstolarna är tjocka och mysiga att sitta i och de har lagom med sidostöd. Baksätet är något mer nedtonat men bjuder på bra komfort och faktiskt inte helt uselt med benutrymme. Fyra personer är inga problem att åka i bilen, och även om bagagerummet inte är det största i världen rymmer det även fyra personers helgpackning. Kvalitetskänslan är på topp och det är kul att även minstingen i utbudet får stoltsera med fina material, dock betalar man ju för det så klart.

Avslutning
Det här är den nya tidens AMG. Nu innebär bokstäverna inte enbart stor motor, prestanda och otrolig komfort utan även hårt, sportigt, uppkäftigt och kanske även pubertalt. Ni kommer garanterat inte se någon kostymprydd gentleman i sina bästa år bakom ratten på en A 45, utan möjligtvis en yngre förmåga som gärna buskör så ofta tillfälle ges. Det är en bil som är lite svår att sätta i något fack, eftersom det inte är någon ren banracer men heller inget man kommer orka använda som pendlarbil i längden. När det dessutom plockats på mer än 100 000 kronor i extrautrustning som på testbilen landar priset i de högsta laget och inte hästlängder från en "riktig" AMG - en C 63. Visst, det är ytterligare en hundring men också en helt annan typ av bil med bland annat dubbelt så stor motor.

Av alla A-klass jag har sett på vägarna har inte en enda varit en A 45. Andra AMG-Mercor ser man dock för jämnan. Både Audi RS3 och BMW M135i syns också till. De bilarna har rak femma och rak sexa, kan det vara det som gör det kanske? Effekten är inte allt, utan man vill ha något karaktäristiskt där bakom också, något som tyvärr A 45 inte bjuder på. Det ryktas även om att en AMG S-version är på gång, med hela 400 hästar. Den behövs inte.

Fakta Mercedes-AMG A 45 4Matic
Motor: R4, 2,0 liter, twinscrollturbo, 381 hästkrafter, 475 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,2 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 225/45 R18 (vinterdäck).
Bromsar: 350 millimeter fram, 330 millimeter bak.
Mått: Hjulbas 2,69 meter, längd 4,36 meter, bredd 1,78 meter, höjd 1,41 meter, vikt 1 555 kilo, bensintank 56 liter, förbrukning 0,69 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 162 gram per kilometer.
Pris: 481 900 kronor. Testbil: 593 450 kronor.

Läs mer
39.3°
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd

Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Jim Reekes pratar om sina Apple-ljud
Ljuden vi hör varje dag, eller några av oss i alla fall

Klipp med ljuddesignern Jim Reekes där han pratar om några av ljuden han gjorde för Apple under sin karriär där. Bland annat pratar han om ljudet Sosumi vars namn inte alls är något häftigt japanskt ord utan snarare "So sue me" eftersom han ville göra narr av Beatles advokater som stämde Apple under 70-talet. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Äldre snubbe från Kina har klarat 300 spel
Fler än 300 spel till och med

Klipp om en 86 årig snubbe från Kina som de senaste 20 åren har spelet genom mer än 300 spel. Snubben, som heter Yang Binglin, spenderar sina mornar med att spela inte pingis men på eftermiddagen spenderar han minst tre timmar med att spela tv-spel. Yangs favoritgenre är skräckspel. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för The Serpent
Netflix-serie om seriemördaren Charles Sobhraj

Här har vi trailern för den kommande Netflix-serien The Serpent som handlar om fifflaren och seriemördaren Charles Sobhraj. Charles (Tahar Rahim) och flickvännen Marie-Andrée Leclerc (Jenna Coleman) reste runt i Asien under 70-talet för att lura samt mörda folk längs det så kallade hippiespåret. En nederländsk diplomat började utreda vad som hände med ett ungt par som försvunnit och hamnar snabbt hack i häl på en av Interpols mest eftersökta män. Samtliga åtta avsnitt av The Serpent har premiär på Netflix den 2 april. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Se Spring Uje spring!
Nu på SVT Play

En av årets härligaste filmer är Spring Uje spring, filmen om och med Uje Brandelius och regisserad av Henrik Schyffert. Tre guldbaggar fick filmen och det var den lätt värd tycker jag. Det är smått magiskt att Uje och hans fru och barn kan spela sig själva på ett så bra sätt. Uje Brandelius är frontmannen i fantastiska bandet Doktor Kosmos som ni inte får missa. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Sju minuter Hoa
Pusselplattformare med Ghibli-vibbar

Skrollcat Studio bjuder här på sju minuter med gameplay från sin kommande pusselplattformare Hoa. Som man kan se i klippet har spelet en riktigt skön grafisk stil men jag kan väl personligen inte direkt påstå att själva spelandet ser superskoj ut. Men om man nu tycker detta ser intressant ut så släpps Hoa till Nintendo Switch och Windows under nästa månad. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Telefoner som säljs i Utah måste ha "porrfilter"
Från och med nästa år

Några lagstiftare i Utah bestämde i veckan att samtliga telefoner och paddor som säljs i den amerikanska delstaten måste ha ett inbyggt porrfilter. Filtret, som måste vara på plats till 2022, ska blockera material som anses vara skadligt för minderåriga. Tillverkarna tvingas därmed implementera och aktivera ett sådant filter som standard i sina produkter. Sedan är det då upp till användaren själv att bestämma om de vill inaktivera det eller ej. Enheter som säljs utan detta filter aktiverat kan behöva betala böter (som högst 500 dollar) dock ska lagförslaget tydligen inte vara en officiell lag i delstaten förrän minst fem andra stater har vidtagit liknande åtgärder. Lagförslaget röstades igenom med en relativt stor marginal och ska nu bara godkännas av Utahs guvernör Spencer Cox för att det ska bli klart. Lagstiftare i Utah har tidigare kallat porr som en folkhälsokris så det var väl kanske inte helt oväntat att sådana här grejer skulle implementeras där. Tumnagel
18.0°
+
Frode Wikesjö
0

Klassiska bilar som krympt i tvätten
Ernie Adams bygger riktigt coola kopior i litet format

Ända sedan 1965 har Ernie Adams byggt kopior på klassiska bilar. Men de skiljer sig en hel del mot andra replikor som finns. Ernies exemplar är nämligen rejält nedskalade och det ser nästan ut som att man förminskat dem några snäpp med maskinen som används i Älskling jag krympte barnen-filmerna. Den första bilen han byggde som är döpt till Grandpa Dwarf blev till av gamla kylskåp och den rullar än idag. Ernie har byggt hundratals bilar och alla är fullt körbara och lagliga för gatan. I det här klippet får vi se några av hans mycket imponerande skapelser. Spana in Ernies museum på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Hellsing ska bli tv-serie
Ingen ny anime alltså

Den populära mangaserien Hellsing ska bli tv-serie av manusförfattaren bakom John Wick-filmerna, Derek Kolstad. Tillsammans med Amazon Studios ska han tolka mangan till serie en i spelfilmsformat och inte en anime-grej. Kolstad nämnde i en intervju att han varit besatt av att adaptera mangan ända sedan hans bror introducerade honom till Hellsing för några år sedan. Någon regissör, skådespelare eller något premiärdatum finns dock inte ännu. Bonus-Hellsing nedan. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Digitala vaccinintyg tillgängliga till sommaren
Varför inte nu?

Under gårdagen höll sveriges digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) en presskonferens där han meddelade att Sverige ska ha digitala vaccinintyg tillgängliga till sommaren. Anledningen till det är att han anser att både resebolag samt länder kommer att ställa krav på att folk har något sådant när folk ska ut och resa under sommaren. Redan nu ställer länder krav på att man har ett negativt covidtest och nu när folk börjar vaccineras ser Anders det som oundvikligt att krav på vaccinbevis också kommer dyka upp. Intyget skulle inte bara vara för resor utomlands utan också vara något man kan visa upp om man skulle få för sig att gå på någon resturang, konsert eller gym utan mask eller social distansering. Enligt förslaget från myndigheten ska intyget kunna visas i telefonen, genom digitala plånböcker eller som en pappersutskrift. Enligt Myndigheten för digital förvaltning ska beviset finnas tillgängligt från den 1 juni och det återstår väl att se om det är ett datum som myndigheten lyckas hålla eller ej. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Första trailern för S03 av Formula 1: Drive to Survive
Vroom vroom

Nu är det ju inte allt för långt kvar till den 19 mars, vilket är dagen som den tredje säsongen av Formel 1-dokumentärserien Formula 1: Drive to Survive har premiär. Så för att öka hypen en aning släppte Netflix nyss en ordentlig trailer för denna tredje säsong. Formula 1: Drive to Survive bjuder på spänning samt intriger och är intressant även om man inte är inne i Formel 1-svängen. I serien får vi följa racerförarnas vardag både på och utanför banan under en Formel 1-säsong. Denna tredje säsong kommer kretsa kring den något märkliga 2020-säsongen så det kommer ju bli onekligen intressant att se. Tumnagel
45.3°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube-profilen Laoshu har lämnat oss
Vi börjar helgen med lite tråkiga nyheter

Moses Monweal McCormick var mannen bakom YouTube-kanalen laoshu505000 där han smygfilmade sig själv prata med främlingar på olika språk. Moses kunde prata mängder av olika språk som han lärt sig på egen hand. I veckan meddelade hans familj att Moses hade gått bort på grund av oförutsedda hjärtproblem. Klart tråkigt då hans videos ofta dök upp i YouTube-flödet och alltid var underhållande att titta på. Nedan kan man se ett klipp när han testar sina svenskakunskaper på en svensk Über-förare. Tumnagel
26.6°
+
Frode Wikesjö
0

Lång recension av iPhone
Så här några månader senare

Att recensera saker är knepigt. Ibland har vi hur mycket tid som helst och ibland knappt någon alls, oftast knappt någon alls. Därför har MKBHD nu släppt en ny recension av iPhone så här några månader senare där han verkligen brer ut vad han tycker, videon är 47 minuter lång. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0

Lupin fortsätter i sommar på Netflix
Spänningen stiger!

Lupin släpptes i början av januari och var, för mig, en sån där serie man startar för att se om den är något att ha och vipps så hade man bränt av alla avsnitt och man suktade efter mer. Nu har vi fått reda på när seriens andra del kommer ha premiär och det kommer ske någon gång i sommar, vilket är trevligt då vi i alla fall vet att vi slipper vänta i ett år på att få se fortsättningen. Ovan har ni en kort teaser till den andra delen och av den att döma verkar det som att del 2 kickar igång direkt efter händelserna i första. Tumnagel
50.8°
+
André Stray
0

En längre genomgång av Audi e-tron GT
49 minuter

Roger fick nyligen hänga lite med Audis nya elbilsmodell e-tron GT i vanligt och sportigt RS-utförande. Men tiden var snål så det blev ett snabbt test. Autogefühl har dock fått bekanta sig med bilen en lite längre stund, så här kommer ett 49 minuter långt inslag på hur de tycker bilen är. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nvidia RTX 3050 Ti dyker upp på Asus hemsida
Nytt budgetkort verkar vara på ingång

Nvidia presenterade nyligen RTX 3060, men det verkar som att grafikkortstillverkaren har mer grafikkort i rockärmen. Asus uppdaterade nyligen sidan för laptopen TUF Dash F15 med lite ny information som kanske inte borde ha skrivits ut. Mer specifikt hade det lagts till en rad om att kortet kommer kunna utrustas med RTX 3050 Ti med 4GB GDDR6-ram och design avsedd för laptops. När Nvidia kommer presentera kortet ordentligt är för tillfället okänt. Fokus ligger troligtvis nu på att få ut RTX 30-serien till kunder, men möjligtvis kommer en liten presentation av budgetkortet om någon månad. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Snubbe bygger exoskelett för att svinga jättesvärd
Lite eftermiddagsnörderi

Har du tittat på anime eller spelat spel där det används massiva svärd och tänkt "hallå det där är ett lite orealistiskt stort svärd som inte borde gå att svinga i verkligheten", samtidigt som karaktären slåss mot horder av cyberdemoner från Venus? I så fall fokuserar du på helt rätt saker och har förstås rätt. Sådana svärd är orealistiska, men om man bygger ett exoskelett som kan hjälpa till med svingandet så borde det inte vara allt för svårt att använda. Detta är exakt vad vi får se Allen Pan från Sufficiently Advanced göra i sin senaste video. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Bygg din Porsche Taycan Cross Turismo
Konfiguratorn är igång

Igår presenterade Porsche den nya modellen Taycan Cross Turismo. En sak man kan fördriva tiden med en fredagskväll är att speca bilen så som man vill ha den. Antingen för att man har tänkt köpa en, eller för att man som mig bara vill drömma lite. Jag utgick givetvis från värstingen Turbo S och efter allt klickande på saker som jag vill ha landade prislappen på 2.759.800 kronor och av detta var 629.800 kronor extrautrustning. Hur bilen blev ser ni bland bilderna. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Flock med starar skapar fågel-siluett
Fågelception

I flera månader följde fotografen James Crombie och hans kollega Colin Hogg en flock med starar i jakt på den perfekta bilden när fåglarna dansade på himlen. Här får vi se hur det såg ut i ett videoklipp som Colin filmade när stararna i formation flyger över sjön Lough Ennell. Vid ett tillfälle skapar formationen siluetten av en fågel vilket är rätt så mäktigt att se. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Tio saker Macklemore inte klarar sig utan
Bra hår och snorbroms!

GQ har satt sig ned med artisten Macklemore som fått berätta om tio saker han inte klarar sig utan när han är ute och far. Bonusklipp nedan. Tumnagel
68kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det ostbågens dag!
Grattis!

Ostbågens dag är alltid den 5 mars. Idag är det 5 mars och passande nog fredag så att man kan trycka mängder med snacks utan att få dåligt samvete, eller? Grattis alla ostbågsläskare, njut lite extra idag! Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
130kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green