m

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig.

Försnack
Vi lever numera i en värld där AMG inte enbart betyder frustande V12:or eller V8:or försedda med kompressorer eller i de bästa av världar utan något alls. Motorerna har blivit mindre, litervolymen har minskat, kompressorerna har bytts ut mot turboaggregat och inget är sig likt längre. Men det är inget att lipa över, det är bara inse att det är dags för modern teknik att tåga in och fixa till både förbrukning och utsläpp. Och det gör man genom att downsize:a som det så fint heter. Men hur långt kan det gå? Kan det helt plötsligt stå AMG på en turboladdad rak fyra på 2,0 liter? Ja, så galet är det nu. Eller är det smart? För vem vill inte åka AMG? Gör man en liten bil med en liten motor och låter hela paketet gå igenom avdelningen med de tre så viktiga bokstäverna borde det ju vara godkänt? Eller blir det kanske lite som när man helt plötsligt kunde gå till mataffären för att fixa med sina brev och post-ärenden? "Det är ingen riktig post!"

Att AMG breddar sitt utbud är nog bara nyttigt, men visst kommer en del säkerligen att störa sig på det och inte höja så mycket på ögonbrynen om du svänger in med just en A 45 på AMG-träffen, men det kanske inte spelar så stor roll. Sen är det ju heller ingen som säger att du inte får leta bilar med gammelspisar på Blocket för det, så kan framtiden få hålla på med sitt.

Körkänsla
Receptet ser riktigt bra ut på papper - massa effekt, fyrhjulsdrift och litet format. En riktig liten raket med andra ord. Och ja, det är den, men inte alltid. Bilen startar i Comfort-läget men jag kommer aldrig riktigt överens med det. Den är lite för seg med att komma iväg och trycker man till för hårt på gasen vill den genast kugga ner ett par växlar. Tro det eller ej men jag är inte alltid på humör för att köra intensivt, ibland kan det även vara trevligt att bara mysa omkring. Det vill dock inte den här bilen, vilket man kanske kan förstå. Väljer man Sport-läget blir den på tok för ettrig i långsam stadstrafik så det fungerar inte heller. Jag får helt enkelt lida med att Comfort inte är intrimmat exakt så som jag vill ha det. Det är en fin balans mellan att vara bestämd på gasen men ändå att inte få lådan att växla ner och tro att jag befinner mig på Knutstorp. En vanesak såklart, men något jag reagerade på. Lite som att det ligger pepparkaksdeg under gaspedalen men trycker du till lite för hårt blir degen kavlad, gräddad och byggd till ett hus på under en sekund.

Testbilen var på grund av vädret utrustad med vinterdäck vilket alltid försämrar komforten avsevärt. Lägg till stora fälgar på det och resultatet blir inte så kul, i alla fall inte i högre hastigheter och på vägar som inte är nyasfalterade och fria från tjälskottsskador. Det bullrar rejält i kupén, faktiskt så mycket att det inte ens gick att lyssna på stereon vid tillfällen - trots att allt ljud via menyerna hade flyttats så långt fram som det bara gick. Det sitter ingen dålig stereo i bilen men den lyckades helt inte överröstade det oljud som tog över. Och då är det inte avgassystemet som dånar.

Själva effekten känns ansträngd. Visst, väljer man Sport+ och trycker på drar bilen såklart iväg, men det känns nästan som att den drar en suck innan för att orka med det. Trumpeten börjar skråla där bak och hastigheten ökar på bra, men någonstans under huven grinar motorn för att man pinar den. Nu gör man ju såklart inte det, men det känns nästan så. 381 hästar ur en fyra på 2,0 liter är galet. Nästan för mycket. Det behövs en större motor för att kunna ombesörja all effekt och ge mer harmoni till körningen. Vill man bara vara snabb fungerar det här receptet utmärkt, för snabb är verkligen bilen, men det känns verkligen att den får jobba för det. Det krävs att man kör hårt och varvar mycket, och även om det är kul så är det inte så de flesta kör en bil för jämnan.

Styrningen svarar bra men känns lite för lätt i lägre hastigheter. Den styvas upp ju snabbare man kör och då blir känslan också lite bättre. Fyrhjulsdriften gör det den ska, växellådan växlar blixtsnabbt, effekten och vridet finns där men körningen blir liksom aldrig kul. Jag har haft mycket roligare i bilar som haft hälften av effekten och drivning på fel hjulpar, det vill säga framhjulen. Mercedes vill så gärna slåss med konkurrenterna som trycker ur sig roliga små busbilar, både i GTI-klassen och över, men man hittar inte riktigt hem här. Bilen måste ge föraren något också, som man minns och som man vill återkomma till. Och receptet för det är inte jättemånga hästar.

Motorljud
Ett vrid på nyckeln, ja faktiskt ingen startknapp här, vevar igång spisen och det hela sker med ett lite utdraget morr, eventuellt även en liten knall om man har tur (eller otur beroende på vad klockan är på dygnet). Det är ett något speciellt motorljud som sprider sig och inget man är van vid från Mercedes av förklarliga anledningar. Det brummar på ett säreget vis och inte som en BMW eller en Audi. Ljudet är nästan trumpetliknande när man drar på, och vid växlingar kommer det en sån där knall som är så populär nu för tiden. Fast det är ändå ingen tydlig knall utan mer ett ljud som påminner om när något spräcks hastigt. Väldigt svårt att förklara i text så därför kastar jag in en video här nedan. Det är nog också ett sånt ljud som man antingen älskar eller hatar och det är en utmaning att få en liten fyrcylindrig motor att låta häftigt. Det blir mest bara ett ansträngt ljud och från själva motorn hörs knappt någonting förutom lite ventilknatter och turbosus. Mercedes har gjort vad de har kunnat men man tröttnar tyvärr ganska snabbt på ljudkulissen.

Exteriör
Som ni kan se var inte den här bilen utrustad med det extra aerodynamikpaketet vilket innebär extra vingar och kolfiberflärpar på stötfångaren fram, något som får den att se ganska så diskret ut. Det enda som avslöjar den är egentligen de fyra avgaspiporna bak även om de göms bra i den svarta diffusorn. Det lilla emblemet på framskärmarna gör ju såklart sitt och att det sitter ganska så bitiga bromsar innanför hjulen skvallrar om att det inte är en A 180. Ett AMG-paket på en vanlig A-klass gör susen och nästan varenda en jag mötte hade just detta. Man måste inte alltid sticka ut, dessutom kan det bli lite väl mycket om man monterar massa små vingar hit och dit, det förstör liksom helheten på något sätt. Det här avskalade men ändå tydliga stuket passar i mitt tycke bilen mycket bättre. Diskret prestanda kan man väl kalla det kanske.

Det här är en svår kategori för biltillverkare när det kommer till att skapa något snyggt. Jag tycker ändå att Mercedes har lyckats rätt så bra. Det extremt korta överhänget bak gör dock att bilen får en ganska så speciell profil, och det grova vecket som går över bägge dörrarna ser lite lustigt ut från vissa vinklar. Fronten domineras av den jättelika stjärnan och en hungrig spoiler som gör att bilen ser större ut i backspegeln än vad den är. Liten men tuff alltså. Att leka med LED-ljus är kul och det har man även gjort här, när du låser upp bilen tonas de smala slingorna i strålkastarna från blått till vitt vilket är ganska läckert - speciellt när det är mörkt ute. Då ser man också den rätt så vackra siluetten i bakljusen tydligare, en liten men ändå viktig detalj som får bilen att se lite mer exklusiv ut.

Interiör
Här är det sportigt värre med röda inlägg lite här och var, inte för störande för ögat dock utan faktiskt ganska så snyggt att se på. Röda bälten kan man kanske skippa, det hör hemma i en riktig racer där man kör fyrpunktsbälte. En treekrad ratt med flat botten dominerar och förutom att se trevlig ut är den väldigt skön att hålla i, mest tack vare mockainläggen kvart i tre. Kraftiga paddlar sitter på rätt avstånd bakom ratten, men dessa fingrar man ändå inte så ofta på. När man har slutat stirra på ratten upptäcker man paddan som smackats dit på mittkonsolen. Ett litet aber som tyvärr inte bara Mercedes är ensamma om att envisas med. Den går inte att fälla in någonstans och ser tyvärr lite hemmameckad ut. Här kunde man gjort en snyggare lösning, men det verkar inte tillverkaren vara så sugen på då det ser ut så här i alla dagens modeller. När man har kommit över detta och börjat använda skärmen så fungerar den i alla fall som man vill. Här finns allt du behöver och även en småtuff grafik som visar hur mycket eller hur lite effekt du använder för tillfället. Här ser du även tempen på både oljan i motorn och den i växellådan. Kanske overkill på informationsfronten men ändå en kul grej, om inte annat för att visa upp för folk. Vad som dock känns utdaterat är slotten för CD-skivan och ett gäng med numeriska knappar för din telefon. Bakom den lilla men ändå användarvänliga växelväljaren sitter vredet där du bestämmer bilens humör - Comfort, Sport, Sport+ eller Individual som är den du ställer in själv.

Framstolarna är tjocka och mysiga att sitta i och de har lagom med sidostöd. Baksätet är något mer nedtonat men bjuder på bra komfort och faktiskt inte helt uselt med benutrymme. Fyra personer är inga problem att åka i bilen, och även om bagagerummet inte är det största i världen rymmer det även fyra personers helgpackning. Kvalitetskänslan är på topp och det är kul att även minstingen i utbudet får stoltsera med fina material, dock betalar man ju för det så klart.

Avslutning
Det här är den nya tidens AMG. Nu innebär bokstäverna inte enbart stor motor, prestanda och otrolig komfort utan även hårt, sportigt, uppkäftigt och kanske även pubertalt. Ni kommer garanterat inte se någon kostymprydd gentleman i sina bästa år bakom ratten på en A 45, utan möjligtvis en yngre förmåga som gärna buskör så ofta tillfälle ges. Det är en bil som är lite svår att sätta i något fack, eftersom det inte är någon ren banracer men heller inget man kommer orka använda som pendlarbil i längden. När det dessutom plockats på mer än 100 000 kronor i extrautrustning som på testbilen landar priset i de högsta laget och inte hästlängder från en "riktig" AMG - en C 63. Visst, det är ytterligare en hundring men också en helt annan typ av bil med bland annat dubbelt så stor motor.

Av alla A-klass jag har sett på vägarna har inte en enda varit en A 45. Andra AMG-Mercor ser man dock för jämnan. Både Audi RS3 och BMW M135i syns också till. De bilarna har rak femma och rak sexa, kan det vara det som gör det kanske? Effekten är inte allt, utan man vill ha något karaktäristiskt där bakom också, något som tyvärr A 45 inte bjuder på. Det ryktas även om att en AMG S-version är på gång, med hela 400 hästar. Den behövs inte.

Fakta Mercedes-AMG A 45 4Matic
Motor: R4, 2,0 liter, twinscrollturbo, 381 hästkrafter, 475 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,2 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 225/45 R18 (vinterdäck).
Bromsar: 350 millimeter fram, 330 millimeter bak.
Mått: Hjulbas 2,69 meter, längd 4,36 meter, bredd 1,78 meter, höjd 1,41 meter, vikt 1 555 kilo, bensintank 56 liter, förbrukning 0,69 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 162 gram per kilometer.
Pris: 481 900 kronor. Testbil: 593 450 kronor.

Läs mer
39.3°
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd

Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Mrwhosetheboss testar batteriet på S21 Ultra
Jämför med tidigare flaggskepp

Mrwhosetheboss håller på att hårdgranska S21 Ultra för tillfället och har släppt en ny video i testprocessen. Den här gången är det batteritiden som hamnar under luppen och mer specifikt undersöks det hur telefonens batteri står sig mot tidigare flaggskepp som Note 20 Ultra, S20 Ultra, iPhone 12 Pro Max och iPhone 11 Pro Max. S21 Ultra är utrustad med Exynos 2100 och Samsung skryter i vanlig ordning om att processorn har blivit mer kraftfull och drar mindre batteri än tidigare. I testet ovan får vi reda på att det stämmer, även om skillnaden mellan förra årets flaggskepp från Samsung är rätt marginell. Resultatet visar att S21 Ultra är rätt kompetent på batterifronten och slår de andra enheterna på fingrarna genom att överleva längst. Mer specifikt 8 timmar och 41 minuter. På andraplats hamnar iPhone 11 Pro Max som överlever i 8 timmar och 6 minuter medan iPhone 12 Pro Max dör vid 7 timmar och 56 minuter. "Amen André, ditt praktarsel, varför gör ni inga egna tester?!" kanske ni sitter och tänker just nu. Det är på ingång. S21 Ultra och S21 trillar in på måndag, så åsikter bör dyka upp innan telefonerna börjar säljas 29 januari. I och med att undertecknad fått peta på dummy-enheter i samband med releasen så kan jag i alla fall säga att designen verkligen är top notch. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

BMW ska slimma sitt utbud
Och fokusera på elbilar

De senaste åren har BMW snurrat till det ganska så rejält med alla sina modeller och versioner på bilar. Designen också men det vet ni ju redan. Nu verkar det som att de själva har insett att något måste göras, så därför kommer utbudet att slimmas ned framöver. Fokus kommer även att läggas på eldrivna bilar, något som är på duktig frammarsch just nu. Det hela gör man självklart för att få lite bättre lönsamhet, speciellt efter ett tufft coronaår. När rockaderna inom utbudet kommer att träda i kraft återstår att se, men vi kan nog förvänta oss att en del modeller inom kort börjar plockas bort. Alla på bilden kanske, eller kommer någon att sakna dem? Bonusklipp nedan på kommande eldrivna i4. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Ny minidokumentär om det ökända Aliens: Colonial Marines
Lite eftermiddagsnörderi

Aliens: Colonial Marines är ökänt för att vara ett rätt dåligt spel. Det lanserades 2013 och drunknade snabbt i kritik då det ansågs vara en riktigt usel spelupplevelse knökfull av buggar, dålig story, lat bandesign och risig AI. Youtube-kanalen GVMERS har nu släppt en kort dokumentär om spelet där de går in på vad som egentligen vad som hände bakom kulisserna under utvecklingen av spelet. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Tucows släcker ner sin nedladdningssida
En epok går i graven

Tucows var en sajt som man besökte om man vill ladda ner den senaste versionen av något program. Det var framför allt under 90-talet och början av 2000-talet som sidor som Tucows had sin storhetstid men deras funktionalitet blev allt mindre relevant de senaste 15 åren. Så det är kanske inte helt oväntat att Tucows nu bestämt sig för att stänga ner Tucows Downloads. Företaget bakom tänkte först försöka hålla sajten uppe som en slags public service men kostanden blev helt enkelt för hög att hålla denna gamla sajt uppdaterad samt säker. Tucows har dock ett litet arkiv med mjukvara kvar på Archive.org om man vill få en liten nostaglitripp. Så, hejda Tucows Downloads och tack för allt! Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Resident Evil Re:Verse
Flerspelardelen för Resident Evil: Village

Under gårdagens Resident Evil-presentation visade Capcom även en ny trailer för Resident Evil Re:Verse. Detta är ett fristående flerspelarspel som alla som köper Resident Evil: Village får med på köpet. Hur som helst så går Re:Verse ut på att man ska skjuta ner upp till fem andra karaktärer från Resident Evil-serien så som Leon Kennedy och Jill Valentine. Trailern för Resident Evil Re:Verse kan kolla in ovan. Tumnagel
35.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ava DuVernay ska producera podcasts med Spotify
Dags att bemästra ytterligare format?

Ava DuVernay har levererat både kritikerrosade dokumentärer, filmer och TV-serier som Selma, 13th och When They See Us, och nu verkar det vara dags att göra högkvalitativa podcasts. DuVernay har inlett ett mångårigt samarbete med Spotify som handlar om att producera exklusiva podcasts åt streamingtjänsten via hennes organisation Array. Specifikt vad som kommer levereras är okänt, men det kommer handla om podcasts både med och utan manus. I ett uttalande om podcastsamarbetet säger DuVernay detta: “Recognizing the undeniable power of voice and sound, I’m thrilled to extend ARRAY’s storytelling into the realm of podcasts. The opportunity to work with Lydia Polgreen and her passionate team drew us to Spotify as a home for our audio narratives, and we couldn’t be more excited to begin this new creative journey.” Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Google hotar att stänga ner sin sökmotor i Australien
På grund av nytt förslag från landets myndigheter

Eftersom Australien har ett förslag på gång som skulle kunna tvinga företag som Google och Facebook att betala medier om de vill använda deras material. Detta har gjort Google lite ledsna och lett till att Googles Australien-chef sagt att detta förslag skulle förstöra sättet hur Googles sökmotor fungerar. De hotade också med att stänga ner sin sökmotor i landet på grund av detta. Istället föreslår Google att de ska ingå avtal med betala en avgift för rätten att erbjuda nyheterna via Google News Showcase istället för länkar. Alltså ett liknande avtal som Google drog igång med flera franska medier tidigare i veckan. Australiens premiärminister verkar dock inte vara så bekymrad och sa under en presskonferens att Australiens parlament sätter reglerna för vad som ska hända i landet. Han sa också att Australien gärna jobbar med folk och företag som vill jobba med landet med att de inte svarar inte på hot. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Italdesign har byggt en modern DeLorean DMC-12
Bilen fyller 40 år i år

Bildesignern Giorgetto Giugiaro är den som bland många andra väldigt fina bilar ritade formerna på DeLorean DMC-12. Efter att ha designat bilar åt mängder av tillverkare startade han det egna företaget Italdesign och de smygvisar nu en modern version av den klassiska DeLorean-modellen. Bilen fyllde 40 år igår och det här ska vara Italdesigns sätt att fira det hela. När nyheten kommer att avtäckas är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Säg hej till kämparna i Destruction AllStars
Actionracern släpps i februari

Destruction AllStars skulle egentligen vara en releasetitel till Playstation 5, men några veckor innan release drogs det i handbromsen för släppet. Releaseplanerna ändrades och spelet planeras nu att släppas i februari och kommer vara gratis för prenumeranter av Playstation Plus. Releasedatum har inte spikats, men troligtvis kommer det bli tillgängligt redan 2 februari. Hur som helst så har vi nu fått en ny trailer, eller något, för spelet där vi får se några av bilkämparna vi kommer få ta kontroll över. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Nya 5G-frekvenserna används redan av Tele2
Går riktigt snabbt!

5G har långsamt rullats ut under förra året, men det har knappast varit någon grym hastighetsökning för alla operatörer och på alla platser där 5G-ikonen har synts i mobilen. Tele2 har redan sedan tidigare lyckats få riktigt bra fart på vissa få platser, typ Hötorget i Stockholm där man har nåt över 1 Gbit/sekund. Nu meddelar Tele2 att man redan har börjat använda det spektrum som man fick vid auktionen tidigare i veckan. Rent konkret har man ökat på med 20 MHz från tidigare taket på 80 MHz till 100 Mhz. Det gör nu att man går ännu fetare hastigheter och når i egna mätningar upp till 1,8 Gbit/sekund. Som tidigare lär man inte få de hastigheterna på speciellt många ställen. Tumnagel
46.2°
+
Roger Åberg
0

Vi tittar på Denons multiroomhögtalare
Värdiga konkurrenter till Sonos?

När man pratar om multiroom-högtalare så ligger liksom Sonos högst upp på listan. För ett år sedan så släppte Denon tre högtalare under beteckningen Denon Home och vi har nu haft dem en stund på kontoret. Tre modeller finns, minstingen 150, mellanmodellen 250 och så tjockisen 350. Vi har testkört 150 och 250 och det är intressant att Denon så tydligt riktar in sig på Sonos två högtalare One och Five. För storlek, pris och ljud är verkligen matchade. Minstingen 150 (jämför priser) är några hundra dyrare än Sonos One (jämför priser) och formen på de två högtalarna är verkligen lika. 250-modellen (jämför priser) har inte samma visuella likheter som Sonos Five (jämför priser) och här är det istället Denon som är lite billigare än Sonos Five, men matchar i pris med den lite äldre modellen Sonos Play:5. Se mer om högtalarna i videon ovan! Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen har en ny elbil kallad Trinity på gång
Ett flaggskepp som ska revolutionera företaget

Volkswagen har ett nytt eldrivet flaggskepp på gång som man lovar ska revolutionera företaget. Bilen heter Trinity och lanseringen av den ska ske 2026. Den är utvecklad med hjälp av Audis Artemis-program som använder sig av en vidareutveckling av MEB-plattformen. Bilen kommer att byggas på fabriken i Wolfsburg och man räknar med att kunna trycka ut 300.000 stycken exemplar om året. 1/2 @Volkswagen CEO, Ralf Brandstätter, has lifted the lid on a new electric-powered model from the German car maker that goes under the name Project Trinity. It is described as a "highly efficient flat seat concept with an iconic design". @VWGroup @VWGroup_DE @VWnews pic.twitter.com/D3wJheNf2w— Greg Kable (@GregKable) January 20, 2021 Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 21, 2021 Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Skul: The Hero Slayer släpps skarpt på Steam
Actionspäckad roguelite med Kirby-inslag

Skul: The Hero Slayer släpptes på Steam Early Access i februari och nu är det dags för skarp release till PC. Spelet är ett roguelitespel med tjusig pixelgrafik där vi får kontrollera antihjälten Skul som måste ta sig an den imperialistiska armén för att rädda hans kund från fångenskap. Skul har möjligheten att byta form genom att byta skalle under rundornas gång, till exempel kan man röra sig snabbare med ett varghuvud och med minotaurhuvudet kan man attackera grupper av fiender med ordentliga dunkattacker. Spelet har släppts skarpt på Steam och länk till det har ni här nere till vänster. I samband med release reas spelet ut och fram till 4 februari kan ni lägga vantarna på det för ynka 13,43 euro. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Netflix norpar rättigheterna för The Mitchells vs. The Machines
Into The Spider-Verse-producenternas nya film

Sony hade egentligen planerat att släppa den animerade filmen The Mitchells vs. The Machines, tidigare känd som Connected, på bio i oktober, men dessa planer gick rakt åt fanders på grund av pandemin. Nu har det blivit känt att Netflix köpt de globala rättigheterna för filmen för en prislapp på över 100 miljoner dollar och filmen kommer nu släppas på streamingtjänsten senare i år. The Mitchells vs. The Machines har producerats av Phil Lord och Christopher Miller, som ligger bakom fenomenala Spider-Man: Into the Spider-Verse, och är skriven och regisserad av Michael Rianda och Jeff Rowe som tidigare gjort Gravity Falls. I filmen får vi möta familjen Mitchell som åker ut på en road trip, men resan går inte riktigt som planerat då all världens teknik gör uppror. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Pokémon-kort säljs för nästan en halv miljon dollar
En rätt stor mängd pengar för unikt Blastoise-kort

Om du hade fyra millar som du fick lägga på precis vad som helst, vad skulle du köpa i så fall? Livsförbrukning av Coco Pops? Ett tjusigt hus i Säffle? En Tesla? Eller kanske ett unikt Pokémon-kort? Motsvarande fyra miljoner kronor ligger för tillfället budet på det sistnämnda, vilket är lite bisarrt då det är mer än vad som brukar har lagts på kortlådor med första generationens Pokémon-kort. Blastoise-kortet i fråga är dock riktigt unikt och är ett av två kort som skapades av Wizards of the Coast 1998 innan Pokémon-korten släpptes skarpt i västvärlden och saknar därför tryck på baksidan. Kortet auktioneras för tillfället ut på Heritage Auctions och har du några miljoner på kontot du inte vet vad du ska göra med, så kan ni klicka på länken och lägga ett bud. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Ryssland fortsätter förbjuda våldsam anime
Serier plockas bort från streamingtjänster

En domstol i Ryssland har bestämt att anime-serierna Death Note, Tokyo Ghoul och Inuyashiki inte längre får visas eller distribueras via utvalda sajter i landet. Detta för att de är oroliga över att landets ungdomar ska återskapa seriernas våldsamma handlingar i verkligheten. Domstolen ansåg att i varje avsnitt från dessa serier innehöll grymhet, mord och våld vilket då inte uppskattades. Åklagare vill också att serier som Naruto, Elfen Lied och Interspecies Reviewers ska förbjudas. Förbjuden gäller just nu dock endast utvalda sajter men landets medienämnd, Roskomnadzor, verkar ha funderingar på att förbjuda dessa program i landet helt och hållet. 2013 begick en rysk tonåring som hade en samling av Death Note-böcker självmord vilket redan då ledde till att föräldrar började kräva att Death Note skulle förbjudas i landet. Tumnagel
30.2°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Hurtan Grand Albaycin
En Mazda Miata i andra kläder

Hurtan Automobiles är ett spanskt företag som grundades 1992. Grundarens dröm var att bygga en bil inspirerad av 50-talet och under åren har man bland annat spottat ur sig kopior på brittiska Morgans modeller baserade på bilar som Chrysler PT Cruiser. Nu får vi se deras senaste skapelse som kallas för Grand Albaycin. Under skalet på denna återfinns en Mazda Miata av senaste version. Mazda ska ha godkänt projektet och bilen går att få både som cabriolet och som targa. Under huven lär det också sitta samma grejer som i Miatan. Bilen presenteras officiellt imorgon och det är först då man kan lägga en beställning. Endast 30 stycken exemplar ska tillverkas och prislappen säger från 59.000 euro. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Otter.ai transkriberar dina Google Meet-möten
Dock endast på engelska

Otter.ai har släppt ett nytt tillägg till Chrome som transkriberar dina Google Meet-möten i realtid. Transkriberingen sparas sedan på ditt Otter.ai-konto och funkar också för de som enbart kör gratisvarianten av tjänsten. Värt att nämna är att detta ju då endast fungerar någorlunda vettigt när folk pratar engelska i mötet då svenska är ett språk som inte ännu stöds av Otter.ai. Men om man sitter i ett svensktalande möte som är tråkigt kan man ju alltid slå på transkriberingen för lite underhållning. Denna transkriberingstjänst fungerar också med Zoom-möten men för att det ska fungera krävs det att du betalar för både Otter.ai- och Zoom-konto. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på Feber på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
54kg
+
Bobby Green

Det här är årets matbluff 2020
Smördeg utan smör

Nu har vinnaren av Årets matbluff 2020 utsetts och "priset" gick till Pop! Bakery Smördeg som inte ens innehåller något smör utan istället solros- och palmolja. Företrädare från företaget säger att denna kommer att bytas ut mot smör från och med vecka 11 men bluffen är redan gjord och priset utdelat. Motiveringen lyder: "Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja." De övriga finalisterna kan ni hitta här. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Ny singel från AC/DC
Det här är Realize

I slutet av förra året släppte den anrika rockgruppen AC/DC albumet PWR/UP och med på detta finns bland annat låten Realize som nu har släppts som singel. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green