m

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig.

Försnack
Vi lever numera i en värld där AMG inte enbart betyder frustande V12:or eller V8:or försedda med kompressorer eller i de bästa av världar utan något alls. Motorerna har blivit mindre, litervolymen har minskat, kompressorerna har bytts ut mot turboaggregat och inget är sig likt längre. Men det är inget att lipa över, det är bara inse att det är dags för modern teknik att tåga in och fixa till både förbrukning och utsläpp. Och det gör man genom att downsize:a som det så fint heter. Men hur långt kan det gå? Kan det helt plötsligt stå AMG på en turboladdad rak fyra på 2,0 liter? Ja, så galet är det nu. Eller är det smart? För vem vill inte åka AMG? Gör man en liten bil med en liten motor och låter hela paketet gå igenom avdelningen med de tre så viktiga bokstäverna borde det ju vara godkänt? Eller blir det kanske lite som när man helt plötsligt kunde gå till mataffären för att fixa med sina brev och post-ärenden? "Det är ingen riktig post!"

Att AMG breddar sitt utbud är nog bara nyttigt, men visst kommer en del säkerligen att störa sig på det och inte höja så mycket på ögonbrynen om du svänger in med just en A 45 på AMG-träffen, men det kanske inte spelar så stor roll. Sen är det ju heller ingen som säger att du inte får leta bilar med gammelspisar på Blocket för det, så kan framtiden få hålla på med sitt.

Körkänsla
Receptet ser riktigt bra ut på papper - massa effekt, fyrhjulsdrift och litet format. En riktig liten raket med andra ord. Och ja, det är den, men inte alltid. Bilen startar i Comfort-läget men jag kommer aldrig riktigt överens med det. Den är lite för seg med att komma iväg och trycker man till för hårt på gasen vill den genast kugga ner ett par växlar. Tro det eller ej men jag är inte alltid på humör för att köra intensivt, ibland kan det även vara trevligt att bara mysa omkring. Det vill dock inte den här bilen, vilket man kanske kan förstå. Väljer man Sport-läget blir den på tok för ettrig i långsam stadstrafik så det fungerar inte heller. Jag får helt enkelt lida med att Comfort inte är intrimmat exakt så som jag vill ha det. Det är en fin balans mellan att vara bestämd på gasen men ändå att inte få lådan att växla ner och tro att jag befinner mig på Knutstorp. En vanesak såklart, men något jag reagerade på. Lite som att det ligger pepparkaksdeg under gaspedalen men trycker du till lite för hårt blir degen kavlad, gräddad och byggd till ett hus på under en sekund.

Testbilen var på grund av vädret utrustad med vinterdäck vilket alltid försämrar komforten avsevärt. Lägg till stora fälgar på det och resultatet blir inte så kul, i alla fall inte i högre hastigheter och på vägar som inte är nyasfalterade och fria från tjälskottsskador. Det bullrar rejält i kupén, faktiskt så mycket att det inte ens gick att lyssna på stereon vid tillfällen - trots att allt ljud via menyerna hade flyttats så långt fram som det bara gick. Det sitter ingen dålig stereo i bilen men den lyckades helt inte överröstade det oljud som tog över. Och då är det inte avgassystemet som dånar.

Själva effekten känns ansträngd. Visst, väljer man Sport+ och trycker på drar bilen såklart iväg, men det känns nästan som att den drar en suck innan för att orka med det. Trumpeten börjar skråla där bak och hastigheten ökar på bra, men någonstans under huven grinar motorn för att man pinar den. Nu gör man ju såklart inte det, men det känns nästan så. 381 hästar ur en fyra på 2,0 liter är galet. Nästan för mycket. Det behövs en större motor för att kunna ombesörja all effekt och ge mer harmoni till körningen. Vill man bara vara snabb fungerar det här receptet utmärkt, för snabb är verkligen bilen, men det känns verkligen att den får jobba för det. Det krävs att man kör hårt och varvar mycket, och även om det är kul så är det inte så de flesta kör en bil för jämnan.

Styrningen svarar bra men känns lite för lätt i lägre hastigheter. Den styvas upp ju snabbare man kör och då blir känslan också lite bättre. Fyrhjulsdriften gör det den ska, växellådan växlar blixtsnabbt, effekten och vridet finns där men körningen blir liksom aldrig kul. Jag har haft mycket roligare i bilar som haft hälften av effekten och drivning på fel hjulpar, det vill säga framhjulen. Mercedes vill så gärna slåss med konkurrenterna som trycker ur sig roliga små busbilar, både i GTI-klassen och över, men man hittar inte riktigt hem här. Bilen måste ge föraren något också, som man minns och som man vill återkomma till. Och receptet för det är inte jättemånga hästar.

Motorljud
Ett vrid på nyckeln, ja faktiskt ingen startknapp här, vevar igång spisen och det hela sker med ett lite utdraget morr, eventuellt även en liten knall om man har tur (eller otur beroende på vad klockan är på dygnet). Det är ett något speciellt motorljud som sprider sig och inget man är van vid från Mercedes av förklarliga anledningar. Det brummar på ett säreget vis och inte som en BMW eller en Audi. Ljudet är nästan trumpetliknande när man drar på, och vid växlingar kommer det en sån där knall som är så populär nu för tiden. Fast det är ändå ingen tydlig knall utan mer ett ljud som påminner om när något spräcks hastigt. Väldigt svårt att förklara i text så därför kastar jag in en video här nedan. Det är nog också ett sånt ljud som man antingen älskar eller hatar och det är en utmaning att få en liten fyrcylindrig motor att låta häftigt. Det blir mest bara ett ansträngt ljud och från själva motorn hörs knappt någonting förutom lite ventilknatter och turbosus. Mercedes har gjort vad de har kunnat men man tröttnar tyvärr ganska snabbt på ljudkulissen.

Exteriör
Som ni kan se var inte den här bilen utrustad med det extra aerodynamikpaketet vilket innebär extra vingar och kolfiberflärpar på stötfångaren fram, något som får den att se ganska så diskret ut. Det enda som avslöjar den är egentligen de fyra avgaspiporna bak även om de göms bra i den svarta diffusorn. Det lilla emblemet på framskärmarna gör ju såklart sitt och att det sitter ganska så bitiga bromsar innanför hjulen skvallrar om att det inte är en A 180. Ett AMG-paket på en vanlig A-klass gör susen och nästan varenda en jag mötte hade just detta. Man måste inte alltid sticka ut, dessutom kan det bli lite väl mycket om man monterar massa små vingar hit och dit, det förstör liksom helheten på något sätt. Det här avskalade men ändå tydliga stuket passar i mitt tycke bilen mycket bättre. Diskret prestanda kan man väl kalla det kanske.

Det här är en svår kategori för biltillverkare när det kommer till att skapa något snyggt. Jag tycker ändå att Mercedes har lyckats rätt så bra. Det extremt korta överhänget bak gör dock att bilen får en ganska så speciell profil, och det grova vecket som går över bägge dörrarna ser lite lustigt ut från vissa vinklar. Fronten domineras av den jättelika stjärnan och en hungrig spoiler som gör att bilen ser större ut i backspegeln än vad den är. Liten men tuff alltså. Att leka med LED-ljus är kul och det har man även gjort här, när du låser upp bilen tonas de smala slingorna i strålkastarna från blått till vitt vilket är ganska läckert - speciellt när det är mörkt ute. Då ser man också den rätt så vackra siluetten i bakljusen tydligare, en liten men ändå viktig detalj som får bilen att se lite mer exklusiv ut.

Interiör
Här är det sportigt värre med röda inlägg lite här och var, inte för störande för ögat dock utan faktiskt ganska så snyggt att se på. Röda bälten kan man kanske skippa, det hör hemma i en riktig racer där man kör fyrpunktsbälte. En treekrad ratt med flat botten dominerar och förutom att se trevlig ut är den väldigt skön att hålla i, mest tack vare mockainläggen kvart i tre. Kraftiga paddlar sitter på rätt avstånd bakom ratten, men dessa fingrar man ändå inte så ofta på. När man har slutat stirra på ratten upptäcker man paddan som smackats dit på mittkonsolen. Ett litet aber som tyvärr inte bara Mercedes är ensamma om att envisas med. Den går inte att fälla in någonstans och ser tyvärr lite hemmameckad ut. Här kunde man gjort en snyggare lösning, men det verkar inte tillverkaren vara så sugen på då det ser ut så här i alla dagens modeller. När man har kommit över detta och börjat använda skärmen så fungerar den i alla fall som man vill. Här finns allt du behöver och även en småtuff grafik som visar hur mycket eller hur lite effekt du använder för tillfället. Här ser du även tempen på både oljan i motorn och den i växellådan. Kanske overkill på informationsfronten men ändå en kul grej, om inte annat för att visa upp för folk. Vad som dock känns utdaterat är slotten för CD-skivan och ett gäng med numeriska knappar för din telefon. Bakom den lilla men ändå användarvänliga växelväljaren sitter vredet där du bestämmer bilens humör - Comfort, Sport, Sport+ eller Individual som är den du ställer in själv.

Framstolarna är tjocka och mysiga att sitta i och de har lagom med sidostöd. Baksätet är något mer nedtonat men bjuder på bra komfort och faktiskt inte helt uselt med benutrymme. Fyra personer är inga problem att åka i bilen, och även om bagagerummet inte är det största i världen rymmer det även fyra personers helgpackning. Kvalitetskänslan är på topp och det är kul att även minstingen i utbudet får stoltsera med fina material, dock betalar man ju för det så klart.

Avslutning
Det här är den nya tidens AMG. Nu innebär bokstäverna inte enbart stor motor, prestanda och otrolig komfort utan även hårt, sportigt, uppkäftigt och kanske även pubertalt. Ni kommer garanterat inte se någon kostymprydd gentleman i sina bästa år bakom ratten på en A 45, utan möjligtvis en yngre förmåga som gärna buskör så ofta tillfälle ges. Det är en bil som är lite svår att sätta i något fack, eftersom det inte är någon ren banracer men heller inget man kommer orka använda som pendlarbil i längden. När det dessutom plockats på mer än 100 000 kronor i extrautrustning som på testbilen landar priset i de högsta laget och inte hästlängder från en "riktig" AMG - en C 63. Visst, det är ytterligare en hundring men också en helt annan typ av bil med bland annat dubbelt så stor motor.

Av alla A-klass jag har sett på vägarna har inte en enda varit en A 45. Andra AMG-Mercor ser man dock för jämnan. Både Audi RS3 och BMW M135i syns också till. De bilarna har rak femma och rak sexa, kan det vara det som gör det kanske? Effekten är inte allt, utan man vill ha något karaktäristiskt där bakom också, något som tyvärr A 45 inte bjuder på. Det ryktas även om att en AMG S-version är på gång, med hela 400 hästar. Den behövs inte.

Fakta Mercedes-AMG A 45 4Matic
Motor: R4, 2,0 liter, twinscrollturbo, 381 hästkrafter, 475 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,2 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 225/45 R18 (vinterdäck).
Bromsar: 350 millimeter fram, 330 millimeter bak.
Mått: Hjulbas 2,69 meter, längd 4,36 meter, bredd 1,78 meter, höjd 1,41 meter, vikt 1 555 kilo, bensintank 56 liter, förbrukning 0,69 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 162 gram per kilometer.
Pris: 481 900 kronor. Testbil: 593 450 kronor.

Läs mer
39.3°
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd

Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Historielektion om Nakahama Manjiro
Japanen som 1841 hamnade i USA efter ett skeppsbrott

Här får vi höra den fascinerande historien om japanen Nakahama Manjiro som efter ett skeppsbrott år 1841 plockades upp av ett amerikanskt valfångstfartyg som tog honom till USA. Eftersom han inte kunde återvända till Japan då landet var isolerat och utvandring kunde straffas med döden valde han att stanna i USA för att lära sig språket. 1851 lyckades han dock återvända till Japan där han, efter månader med utfrågningar, fick en myndighetsposition tack vare sina nya färdigheter. Han jobbade bland annat som tolk för landets shogun och spelade en viktig roll i hur landet började öppnas upp för omvärlden under den tiden. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Flicka med pärlörhänge
I tokigt nära detalj

Mikroskoptillverkaren Hirox har gjort en tio gigapixelstor panoramabild på av Johannes Vermeers berömda målning Flicka med pärlörhänge. Det är sammanlagt 9 100 tokdetaljerade foton som tagits med Hirox 3D-mikroskop. Då det är 3D-bilder kan tavlan också ses som ett 3D-landskap vilket är lite tufft. I klippet nedan kan du kolla in hur avbildningsprocessen gick till och resultatet kan du spana in via länken nedan. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk vill donera 100 miljoner dollar till koldioxidinfångning
Låter vettigt

Elon Musk meddelade i veckan att han kommer donera 100 miljoner dollar till den bästa tekniken som kan fånga koldioxid. Vad som krävs för att bli berättigad till dessa miljoner är oklart men Elon nämnde att han kommer presentera fler detaljer kring denna "tävling" inom en vecka. Det blir ju onekligen trevligt om detta initiativ leder till något vettigt. Förhoppningsvis slår nu jordens kloka människor ihop sina hjärnor och levererar något vettigt så vi kan minska mängden koldioxidutsläpp. Tumnagel
53.6°
+
Frode Wikesjö
0

Premiären för Fast and Furious 9 flyttas till hösten
A Quiet Place II gör också det

Då var det dags igen att få reda på att man får vänta ännu längre på att få se filmerna man ser fram emot. Först ut denna gång är Universal Pictures som bestämt sig för att Fast and Furious 9 inte ska släppas förrän under hösten någon gång. Exakt när vet man ej men det kanske är lika bra att de inte spikar något datum som de inte är säkra på de kan hålla. Paramount senarelägger också n premiär nämligen den för A Quiet Place II. De kommer räknar nämligen med att biograferna är öppna igen den 17 september. Tumnagel
35.8°
+
Frode Wikesjö
0

Om en vecka släcks Battleborn-servrarna
Var de fortfarande igång?

Battleborn från 2016 var väl inte direkt något jättebra spel. Det fångade aldrig någon större publik då de flesta spelare under den våren var mer fokuserade på Overwatch än vad Gearbox hade att erbjuda. Därför var det väl inte direkt oväntat att 2K förra året meddelade att de skulle stänga ner spelets servrar och via det mer eller mindre döda spelet då spelet kräver servertillgång för att fungera, även enspelarkampanjen. Den 31 januari är sista dagen som spelets servrar kommer vara uppe så om man vill spela detta spel innan det dör har man nu endast en vecka kvar på sig att göra det. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Konfigurationsändring ledde till massutloggning på Facebook
Där ser man

När Feber-hövdingen Roger Åberg i går morse skulle se vad som hände på Facebook på sin iPhone märkte han att hade loggats ut ur det sociala nätverket. Det visade sig att flertalet iPhone-användare råkade ut för detta under helgen och de som använde tvåfaktorsautentisering kunde ha det extra svårt att logga in igen under en period. Facebook bad om ursäkt för problemet under gårdagen och tydligen berodde denna massutloggning på en konfigurationsändring som de hade gjort. Exakt vad för konfigurationsändring man gjorde är oklart men vi får väl anta att de ser till att detta inte händer igen nästa gång de gör den. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Mira Furlan är död
Och Objective-C-skaparen Brad Cox också

Fler tråkiga nyheter denna helg då både skådespelaren Mira Furlan och objective-C-skaparen Brad Cox har gått bort. Mira Furlan spelade ambassadören Delenn i Babylon 5 men blev på senare tid kanske mer känd för rollen som Danielle Rousseau i Lost. Dödsorsaken är fortfarande okänd men Mira blev 65 år gammal. Brad Cox är mannen bakom programmeringsspråket Objective-C vilket bland annat var föregångaren till Apples Swift. Brad blev 77 år gammal. Tumnagel
32.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du sticka Bernies vantar
Stickfeber

Dagen då USA:s 46:e president, Joe Biden, svors in var det inte han som var mest omtalad på nätet utan det var senatorn Bernie Sanders som fångades på bild lite lagom uttråkad och med fräna vantar. Bilden blev snabbt ett meme och vantarna blev snabbt eftertraktade. Personen som stickade dessa vantar har dock sagt att hon inte har tid att sticka några fler så det är något som du får göra själv. Ritningar för hur man går tillväga för att sticka dem finns numera lite överallt på nätet, bland annat på den svenska sajten Etc. Så om du inte har något att göra denna söndag samt är i behov av ett par fräna vantar så är det ju bara till att sätta igång och sticka. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ben Affleck pratar med Sacha Baron Cohen
Bland annat om den där Giuliani-scenen

I det senaste avsnittet av intervjuserien Actors on Actors pratar Ben Affleck med Sacha Baron Cohen om diverse saker. Ett ganska trevligt samtal om man är intresserad och du kan lyssna på hela grejen i klippet ovan. Inte helt oväntat var Ben mycket intresserad av hur de lyckades få till den där Rudy Giuliani-scenen från Borat Subsequent Moviefilm. Just den delen kan du se i tweeten nedan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Larry King är död
Amerikanska tv-legendaren har lämnat oss

Den amerikanske tv-profilen Larry King är död, 87 år gammal. Larry åkte in på sjukhuset strax innan nyårsafton eftersom han behövde intensivvård för COVID-19. Tyvärr förlorade han kampen och har nu avlidit på Cedars Sinai-sjukhuset i Los Angeles. Förutom COVID-19 hade Larry länge haft andra hälsoproblem så som diabetes, flertalet hjärtattacker, flerfaldig bypassoperation samt lungcancer och tillhörde därav också flera riskgrupper. Tumnagel
16.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ny svensk plattform för jakt- och sportskytteartiklar
Pangare.se

Pangare.se är en ny markplatsplattform skapad för svenska jägare och sportskyttar. Syftet med sajten är att de som håller på med dessa hobbys kan handla jakt- och sportskytteartiklar säkra för både köparen samt säljaren. På sajten kan du både hitta begagnade och nya artiklar. Genom e-legitimation (Bank ID och Freja eID) verifieras användarnas identiteter men deras annonser är anonyma för andra. Detta gör att ingen kan lokalisera föremålet säljaren annonserar fram till säljaren väljer att svara på meddelandet skickat från en potentiell köpare. Sajten påstås också lagra så lite data som möjligt och säger att de rensar alla data de besitter flera gånger i timmen. Folket bakom sajten kom på idéen när de insåg hur svårt det har blivit att köpa och sälja jakt- och sportskyttevapen säkert och smidigt. Sociala medier tar också allt mer avstånd från vapen och stänger ner grupper samt sidor tillägnat för sådant. Därför ville de göra livet lite lättare och säkrare för landets jägare och sportskyttar via denna nya sajt. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Google sök får ny design på mobilen
Ingen jättedramatisk förändring dock

Google sök i mobilen kommer få en lite lättare design på telefonerna inom de närmsta dagarna. Google utlovar en ljusare design som gör det enklare att fokusera på informationen man söker efter istället för designen runtomkring. Sökresultaten sträcker sig nu längre ut till kanterna och allt har fått en mer "rundare" känsla. Den nya designen rullas ut till användare inom de närmsta dagarna. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple vill börja använda MagSafe-kontakt igen
Och SD-kortläsare

Bloomberg rapporterar att Apple planerar att börja använda MagSafe-kontakter och SD-kortläsare på MacBook igen. MagSafe-kontakten slopades som bekant 2015 till förmån för USB-C. USB-C är ju helt klart en trevlig kontakt då man kan hitta sådana sladdar samt laddare lite var som helst och är inte heller särskilt dyra. Men USB-C-kontakten förhindrar ju inte från att ens dator dräms i golvet när någon råkar rycka i sladden på fel sätt. Bloomberg säger att nästa MacBook Air kommer köra MagSafe igen och ha två USB-4-portar. Om MagSafe-kontakten kommer se likadan ut som den gjorde för fem år sedan är dock oklart. En anledning till varför man går tillbaka till MagSafe är enligt Bloomberg för att tillfredsställa Mac-fantaster som gnällt över att de nya datorerna inte använder denna magnetiska kontakt längre. Förutom MagSafe-kontakten så nämner de också att SD-kortläsaren kan komma tillbaka till MacBook Pro framöver. Detta är säkert något som kommer glädja fotografer då kortläsaren plockades bort 2016. Tumnagel
53.8°
+
Frode Wikesjö
0

Vicarious Visions sägs ligga bakom Diablo II: Resurrected
Borde därav bli bättre än Warcraft III: Reforged

I går blev det känt att Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2-utvecklaren Vicarious Visions skulle bli en del av Blizzard. Inte långt efter den nyheten rapporterar Bloomberg att studion kommer ansvara för den uppdaterade versionen av Diablo II. Denna uppdaterade version utvecklades initialt av ett internt team som var ansvariga för Warcraft III: Reforged, en remake som inte togs emot jätteväl av fans och kritiker. Men nu påstås Vicarious Visions ha tagit över ansvaret och med tanke på hur bra de lyckades modernisera Tony Hawkx27s Pro Skater samt Crash Bandicoot N. Sane Trilogy kan de nog säker få till ett vettigt Diablo II också. Tumnagel
50.0°
+
Frode Wikesjö
0

Regeringen är öppen för hårdare reglering av techjättar
Gillar EU:s lagförslag

Den svenska digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till TT att regeringen vill ha tuffare reglering av techjättarna. Bland annat nämnde Anders att han gillar lagförslaget från EU att techjättarna ska bli medansvariga för det som publiceras på deras plattformar och tvingas att ta bort olagligt innehåll från sina plattformar. "När det gäller förslagen att hålla borta olagligt innehåll tror jag att de flesta plattformar välkomnar det. Det ger dem en riktpunkt och det kan vara praktiskt även för dem att ha ett tydligt regelverk och slippa att bli måltavla för debatter" Lagförslaget innebär att ett system med nationella samordnare sätts upp i EU-länderna. De kommer då få en övervakande roll som ska meddela plattformarna när olagligt material innehåll dyker upp och då tvingar dem att plocka bort det. Anders säger att lagförslaget ska begränsas till det strikt olagliga materialet men säger också att det finns länder i EU som vill att bolagen även ska bli skyldiga att ta bort olämpligt material. Detta lagförslag innefattar också ett högre krav på transparens från dessa plattformsbolag. Det innebär bland annat att de måste bli bättre på att motivera och förklara varför de plockar bort innehåll som strider mot sina användarvillkor. Tumnagel
47.4°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft ångrar sig kring Xbox Live-prissättningen
Gör en pudel

Under gårdagen meddelade Microsoft att de skulle öka priset för Xbox Live. Detta gjorde folk kanska upprörda så pass att Microsoft nu bestämt sig för att inte genomföra prisökningen längre. We messed up today and you were right to let us know. Connecting and playing with friends is a vital part of gaming and we failed to meet the expectations of players who count on it every day. As a result, we have decided not to change Xbox Live Gold pricing. I samband med det här så passade de också på att meddela att free-to-play-spel inte längre kommer kräva Xbox Live Gold för att spela online. Så, så var det med det. Tumnagel
48.9°
+
Frode Wikesjö
0

unemployedwineguy testar Aviation gin
Ryan Reynolds-ginen

Skådespelaren Ryan Reynolds har många strängar på sin lyra. En av dem är hans ginmärke Aviation Gin som unemployedwineguy recenserar i följande video. Jag har själv avverkat en flaska och mitt betyg är att det är bra bas-gin att ha hemma i skåpet. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
52kg
+
Bobby Green