m
Snart har New Volkswagen premiär

Snart har New Volkswagen premiär
Ny logotyp och ny varumärkesdesign

Bil / Volkswagen

Volkswagen vill verkligen att vi ska lägga dieselskandalen bakom oss och blicka framåt. Nu sker en storsatsning på eldrift och för att hänga med i svängarna kommer man snart att lansera New Volkswagen. Där ingår bland annat en ny logga och ny varumärkesdesign. Man säger att det nya visuella språket ska att vara livligare och mer mänskligt än tidigare. Varumärket ska bli yngre, mer digitalt och generellt modernare. En nystart kanske man kan kalla det.

Ralf Brandstätter som är Chief Operating Officer på Volkswagen säger följande:

"På IAA kommer ID.3 och vår nya varumärkesdesign att visa resultatet av vårt arbete. Frankfurtsalongen blir ett avgörande ögonblick i den strategiska omvandlingen av varumärket Volkswagen. Resultatet av vårt arbete kommer att visualiseras i och med ID.3 och den nya varumärkedesignen för Volkswagen personbilar. Vi ser fram emot att presentera New Volkswagen för allmänheten."

Den nya varumärkedesignen har premiär i september och det hela startar med att man täcker av den nya logotypen på företagets huvudkontor i Wolfsburg. Läs mer i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär vid Frankfurtsalongen för “New Volkswagen”

Vid årets bilsalong i Frankfurt (IAA), 10-22 september, firar märket Volkswagen två världspremiärer. Förutom den nya elbilen ID.3 presenterar varumärket sin nya logotyp och nya varumärkesdesign för allmänheten under mottot ”New Volkswagen”.

Volkswagens nya visuella språk kommer att vara livligare och mer mänskligt.
Volkswagen presenterar ny varumärkesdesign och ny logotyp på bilsalongen i Frankfurt
Presentationen av varumärket blir betydligt yngre, mer digital och generellt modernare
Efter Beetle och Golf kommer ID.3 att inleda en ny era för Volkswagen
Ralf Brandstätter, Volkswagens COO: " På IAA kommer ID.3 och vår nya varumärkesdesign att visa resultatet av vårt arbete."
Jürgen Stackmann, Volkswagens sälj- och marknadsdirektör: "Den omfattande omprofileringen är en logisk följd av varumärkets strategiska omvandling."
Efter Beetle and Golf kommer ID.3 att inleda en ny era för Volkswagen – elektrisk, helt uppkopplad och koldioxidneutral. Den strategiska omvandlingen med en omorientering av innehåll och hållbara produkter, som inleddes för nästan fyra år sedan, ska nu bli synlig med den nya varumärkesdesignen. Sammantaget blir presentationen av varumärket betydligt yngre, mer digital och därför mer modern.

– Frankfurtsalongen blir ett avgörande ögonblick i den strategiska omvandlingen av varumärket Volkswagen. Resultatet av vårt arbete kommer att visualiseras i och med ID.3 och den nya varumärkedesignen för Volkswagen personbilar. Vi ser fram emot att presentera ”New Volkswagen” för allmänheten, säger Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer på Volkswagen.

– Volkswagen har fattat och genomfört djärva beslut inom nästan alla områden av sin verksamhet. Den omfattande omprofileringen är en logisk följd av varumärkets strategiska omvandling. Jag är mycket stolt över vad vi har uppnått: ”New Volkswagen” har en presentation som är kraftfull, fräsch, positiv och attraktiv, säger Jürgen Stackmann, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknad och eftermarknad.

Naturlig del av människors liv

Den nya varumärkedesignen ”New Volkswagen” kommer att synas och märkas i bildesignen, i kundkontakter och i företagets presentation som helhet. Målet är att skapa en ny 360-graders kundupplevelse som är modern och fascinerande över hela världen och som fungerar i alla kanaler.

– Den nya varumärkesdesignen speglar en mobilitet som är en naturlig del av människors liv. Volkswagen har alltid varit en viktig del i detta. I den nya mobilitetsåldern är mottot "digital first", utan filter, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff, som spelat en nyckelroll i utvecklingen av den nya varumärkesidentiteten.

Till skillnad från normal praxis i branschen utvecklades inte den nya varumärkesdesignen av externa byråer utan av ett gemensamt team inom Volkswagen Design and Marketing. Designen implementerades med full integration av alla avdelningar i företaget på bara nio månader, med hjälp av ett koncept som Volkswagen utvecklat särskilt för detta.

Mer modern logotype

Den nya designen kommer att vara djärvare och mer färgstark, och digitalt orienterad – från varumärkeslogotyp till bildmaterial. Varumärkets visuella språk kommer att skilja sig väsentligt från varumärket idag.
– Som en allmän princip är målet i framtiden inte att visa en perfekt reklamvärld. I vår presentation vill vi bli mer mänskliga och livliga, anta kundens perspektiv i större utsträckning och berätta äkta historier. I framtiden kommer fokus inte längre att ligga så mycket på bilen som på människors liv och mobilitetsupplevelser, säger Jochen Sengpiehl, Volkswagens marknadsdirektör.

Symbolen och varumärket för Volkswagen blir den nya logotypen, som blir mer modern, tydligare och enklare. Logotypen kommer att reduceras till dess väsentliga element och presenteras med en ny design som är platt och tvådimensionell. Den tillåter mer flexibel användning och kommer att vara tydligt igenkännbar i digitala medier. Detta gäller också piktogram, typografi, färger och layouter. För första gången kommer varumärket också att ha en ljudlogo. En annan nyhet är att en kvinnlig röst kommer att användas.

Premiär i september

Den internationella utrullningen av den nya varumärkedesignen börjar på bilsalongen i Frankfurt i september. Startsignalen blir avtäckandet av den nya logotypen på företagets huvudkontor i Wolfsburg.

Övergången ska implementeras i flera vågor med en kostnadsoptimerad och resursbesparande strategi. Inledningsvis kommer varumärkets anläggningar och återförsäljare i Europa att byta, följt av Kina i oktober. Övergången kommer sedan att genomföras steg för steg i Nord- och Sydamerika såväl som i resten av världen med start i början av 2020.

Sammantaget kommer 171 marknader att påverkas. På de mer än 10 000 anläggningarna för återförsäljare och servicepartners i hela världen kommer cirka 70 000 logotyper att ersättas. Omprofileringen av varumärket Volkswagen kommer därför att bli en av de största i sitt slag inom industrin världen över.

Kommunikation direkt med kunder

Den nya varumärkedesignen är resultatet av strategin Transform 2025+ som antogs av Volkswagen hösten 2015. Varumärket förbereder sig nu för fas 2 i Transform 2025+, utrullningen av sin e-mobilitets- och digitaliseringsstrategi.

Detta inkluderar också den grundläggande justeringen av hur företaget kommunicerar med sina kunder. För första gången kommer Volkswagen, som tillverkare, att kunna kommunicera direkt med kunden via bilens nätverk, återförsäljare och kunder i ett Volkswagen-ekosystem med fokus på kunden. Volkswagen håller på att förvandlas från en ren biltillverkare till en leverantör av mobilitetstjänster som sträcker sig bortom kundens egen bil.
35.1°
0

Snart har New Volkswagen premiär

Ny logotyp och ny varumärkesdesign

Tom Scott snackar mikrovågor
Lite kvällsnörderi

Tom Scott har släppt en ny video och den här gången pratas det om mikrovågor och hur mikrovågsugnar fungerar. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Det här är årets Pride-armband till Apple Watch
Årets version är vävd

Apple har en fin tradition där man varje år släpper ett nytt armband till Apple Watch för att fira att det är Pride. Årets version är i deras nya vävda stil och riktigt vackert om du frågar mig. Man har helt enkelt använd färgerna i prideflaggan och vävt sig en egen tolkning av den. Till det har man också skapat en urtavla så att man får till en bra helhet. Armbandet finns att köpa nu och kostar 1095 kronor. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Kolla in evolutionen av Starship
Med explosioner och allt

Utvecklingen av SpaceX rymdfarkost Starship går framåt i högt tempo. Här kan ni kolla en supercut-video från CNET där man klippt ihop lite av hur farkosten utvecklats på mindre än ett år. I klippet får tittarna följa med från den första flygningen av den den lilla prototypen Starhopper förra året och vidare genom olika iterationer av Starship-prototyper. Det hela avslutas med den första lyckade landningen av en Starship-prototyp vilken skedde i början av den här månaden. SpaceX har utvecklat Starship i en imponerande hastighet och uppger själva att man planerar att skicka upp farkosten till rymden inom ett år. Innan så sker måste dock Starship monteras på förstegs-raketen Super Heavy, en raket som SpaceX än så länge inte har byggt. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ordentlig trailer för Sweet Tooth
Släpps 4 juni på Netflix

För några veckor sedan fick vi en första teaser för Sweet Tooth, vilket är en ny serie baserad på serieromanen med samma namn. I serien kommer vi få följa Gus, som är halvhjort, och hans beskyddare som reser runt i en postapokalyptisk värld i hopp om att hitta någonstans de kan överleva i stillhet. 4 juni släpps Sweet Tooth i sin helhet på Netflix. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Microsoft släpper Teams för personligt bruk officiellt
Videosamtala gratis med familj och vänner

Microsoft har nu släppt Teams för personligt bruk efter att denna rullat i en preview-version i snart ett år. När Teams för personligt bruk dök upp så var användarna hänvisade till att använda Teams-apparna till mobilen men nu går det att dra igång även på webben och desktop-apparna till Teams. Teams för personligt bruk är i stort sett identiskt med den professionella versionen av Teams och det går, förutom att chatta och videosamtala, även att dela kalendrar, filer och geografisk plats med de som deltar i konferensen. För tillfället är det möjligt att genomföra videosamtal gratis i 24 timmar med upp till 300 personer. När pandemin börjar lugnar ner sig är dock tanken att det ska gå att genomföra samtal under en timmas tid med upp till 100 personer gratis. Samtal mellan två personer kommer dock fortsatt att kunna genomföras gratis under obegränsad tid även när de nya gränserna införs. Microsoft Teams finns till iOS, Android, datorer och på webben. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitch sänker priset på prenumerationer
Hävdar att streamers kommer gynnas i slutändan

Twitch har tidigare låtit fans av streamers köpa prenumerationer, vilket ger fansen tillgång till lite extra flådigheter som unika chattikoner och annat smått och gott. Prenumerationerna har varit tillgängliga i olika nivåer och den lägsta nivån har kunnat köpas för 5 dollar i månaden. Nu har Twitch meddelat att de kommer göra lite justeringar för folk som köper prenumerationer och streamar genom att göra köp med lokala valutor tillgängliga samt att priserna på prenumerationer kommer sänkas. 20 maj kommer ändringen ske och initialt är det Turkiet och Mexiko som kommer kunna få möjlighet att köpa prenumerationer med lokal valuta, mer specifikt 9,90 turkisk lira, motsvarande 1,20 dollar, och 48 pesos, vilket är ungefär 2,41 dollar. Fler länder kommer kunna betala med sin lokala valuta under årets tredje kvartal. Prenumerations-kostnaden har tidigare fördelats i en 50/50-split mellan kreatörerna och Twitch och med prissänkningen kommer förstås mindre pengar trilla in på kontot för streamers. Twitch hävdar dock att detta i slutändan kommer leda till att fler betalar för prenumerationer, vilket i sin tur kommer gynna alla. Om prissänkningen leder till en ordentlig inkomstförlust för streamers så kommer Twitch-assistera genom att täcka upp för den förlorade inkomsten i tre månader och ytterligare nio månader med mindre utbetalningar. Twitch skriver detta: Twitch will cover 100% of baseline channel and Prime sub revenue (if needed) for three calendar months, including the month of the price change. After that, we will slowly decrease incentive payments by 25% every three months over the following 9 months, totaling a 12-month period of providing revenue adjustment incentives. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Mooers smarta gitarr har en inbyggd trummaskin
Perfekt för enmansorkestern?

Ljudföretaget Mooer har presenterat en ny "intelligent" gitarr som har både en trummaskin såväl som en virtuell loop-pedal inbyggd. Det ska finnas 126 olika effekter som går att använda samtidigt som användaren lirar på Mooers "GTRS S800 Intelligent Guitar". Exakt hur det hela fungerar eller kontrolleras finns det inte så mycket uppgifter om ännu. Något som Mooer kallar för en "superknob" verkar dock vara inblandat i kontrollen av gitarrens funktioner vilket ni kan se i videoklippet här nedanför. Gitarren kommer även att gå att koppla trådlöst till en förstärkare med hjälp av ett tillbehör och batteritiden uppges ligga på runt 15 timmar. Vad Mooer vill ha för en GTRS S800 Intelligent Guitar finns det än så länge inga uppgifter om. På produktsidan för gitarren står det att denna snart kommer att börja crowdfundas via crowdfundingtjänsten IndieGoGo. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon Music HD slutar kosta extra
För att bättre kunna konkurrera med Apple Music?

Tidigare idag blev det känt att Apple Music snart kommer att börja streama musik i hd-format och nu rapporterar Billboard att Amazon kommer att sluta ta extra betalt för Amazon Music HD. Amazon Music HD lanserades hösten 2019 och började då, precis som till exempel Tidal, att erbjuda streaming av musik i HD-format. Fram tills nu har tjänsten dock kostat 20 dollar i månaden, samma pris som Tidal tar för sin motsvarande tjänst. Nu kommer dock Amazon Music HD inkluderas i Amazon Music Unlimited. Den tjänsten kostar 10 dollar i månaden för ett helt fristående abonnemang och 7 dollar i månaden för Amazon Prime-kunder. Amazon Music HD har i dagsläget cirka 70 miljoner låtar i CD-kvalitet varav 7 miljoner i något som Amazon kallar för "Ultra HD"-kvalitet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zack Snyder summerar sin karriär
Allt från Dawn of the Dead till Army of the Dead

Zack Snyder pratar här med Vanity Fair om några av filmerna och andra grejer som han har regisserat under sin karriär som regissör. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Ny översiktstrailer för Mario Golf: Super Rush
Släpps 25 juni

Mario Golf: Super Rush kommer släppas om en månad och innan dess kan det ju vara bra att veta vad man kommer få göra i den nya golfsimulatorn. Utöver att spela golf förstås. I trailern ovan får vi se några av de olika spellägena vi kommer få ta del av. Från bland annat vanligt golfande till speed golf där det inte bara gäller att träffa rätt, utan även att se till att vara snabbaste spelaren att få bollen i hålet. Spelet har fyra olika spellägen och dessa är: Speed Golf: I det nya snabba läget Speed Golf startar spelarna samtidigt och tar sig genom banan med målet att sätta bollen först. Det är viktigt att samla föremål på vägen för att behålla sin uthållighet och att undvika banans olika faror när du rusar efter bollen. Spelare kan också använda speciella tekniker och slag för att öka sina chanser att ta hem detta. Battle Golf: En mer hektisk variant av Speed Golf där nio hål spelas samtidigt. Den första spelaren som sätter tre hål vinner, så det gäller att hålla sig steget före motståndarna eller riskera att förlora. Standard Golf: Alla slag räknas och den med lägst poäng vinner. Golf Adventure: Registrera din Mii-karaktär hos den prestigefyllda country-klubben i Golf Adventure och gå från rookie till proffs. Här spelar du själv och interagerar med de olika karaktärerna från Mushroom Kingdom. Låt dem lära dig spelet och ta dig an ett flertal olika utmaningar. Att få erfarenhet gör det möjligt att höja din spelfigurs level, som sedan kan användas i flerspelarlägena. Mario Golf: Super Rush släpps 25 juni till Nintendo Switch. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Apple Music får stöd för lossless ljud
Och rumsligt ljud med Dolby Atmos

Efter massor av rykten senaste veckorna är det nu klart, Apple Music får stöd för högupplöst ljud eller lossless. Stödet för högupplöst ljud kommer att finnas på 75 miljoner låtar vilket är rejält trevligt, det blir alltså inte på en liten del av katalogen. Codecen man använder är ALAC (Apple Lossless Audio Codec). Den högupplösta musiken kan fås i olika grader av högupplösthet, man börjar med CD-kvalitet (16 bitar, 44,1 kHz) men man kan få upp till 24 bitar / 48 kHz på vanliga enheter som iPhones. Riktiga ljudnördar kan få upp till 24 bitar / 192 kHz men då behöver man en USB-DAC. För att få högupplöst så behöver man välja det i inställningarna eftersom det drar mer bandbredd. Högupplöst ska ingå i den vanliga Apple Music-prenumerationen som vi förstår det. Man kommer även att börja med låtar som har rumsligt ljud, det som Apple spatial audio på engelska. Med hjälp av Dolby Atmos kommer man att kunna njuta av låtar som att man stod framför bandet när de spelade in låten. Sony har haft en version av detta tidigare och reaktionerna på det har varit lite blandade, personligen diggar jag det. Det krävs att låtarna mixas om från början helt och hållet för detta syfte, så hela katalogen kommer inte att gå att lyssna på med denna teknik, från start kommer ett antal tusen låtar att finnas. Båda dessa funktioner kommer att komma till Apple Music nästa månad och kommer inte att kosta något extra. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

WarnerMedia slås ihop med Discovery
För att bättre kunna konkurrera med Disney och Netflix

Förra veckan började det ryktas om att den amerikanska telekomjätten AT&T skulle slås ihop med mediaföretaget Discovery Networks och detta rykte visade sig idag stämma någorlunda. AT&T meddelade precis att deras mediadivision WarnerMedia kommer att gå samman med Discovery Networks och bilda ett företag som är fristående från AT&T. Det nya företaget kommer att att husera en lång rad varumärken inom tv- och filmindustrin samt de båda streamingtjänsterna Discovery+ och HBO Max. Affären tros primärt ha genomförts för att det nya företaget bättre ska kunna konkurrera med andra mediajättar som till exempel Disney och Netflix. Det nya företaget kommer att betala 43 miljarder dollar till AT&T och AT&T:s aktieägare kommer att äga 71 procent av företaget medan Discoverys ägare kommer att äga 29 procent av företaget. Discovery Networks nuvarande vd kommer att leda det nya företaget David Zaslav. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung Display visar upp framtidens vikbara enheter
Dubbelvikt och utdragbara lurar

Samsung Display har i samband med Display Week 2021 visat upp lite prototyper som visar hur framtidens vikbara mobiler och andra prylar kan komma att se ut. Bland prototyperna har vi en skärm som går att vika på två ställen, vilket möjliggör för användaren att veckla ut sin telefon för att få tillgång till en betydligt större skärm på upp till 7,2 tum. Skillnaden från Galaxy Fold-liknande lösningar är att detta skulle göra att telefonen får ett bildformat i uppvikt läge som är mer anpassat för att titta på filmer och serier. Vidare visades en prototyp med en utrullningsbar display, vilket vi tidigare fått se från bland annat TCL och LG, samt en tablet med en 17 tum stor display som går att vika på mitten, som Lenovo Thinkpad X1 Fold fast betydligt större. Sedan gav Samsung Display oss en titt på en ny panel som är avsedd för användning i laptops för att gömma undan webbkameran och ge användaren mer skärmyta. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Minutiae är en antisocial bilddelningsapp
Dokumentera ditt liv med en bild om dagen i 1440 dagar

DI Digital har gjort ett reportage om bilddelningsappen Minutiae, en app som lanserades redan 2017 men som jag själv hade missat helt. Minutiae ska enligt dess skapare Martin Adolfsson och Daniel J Wilson ses som ett konstprojekt och tanken är att användarna ska skapa konst av sin egen vardag genom att, om de vill och kan, dela en bild till appen varje dag. Tvisten med appen är att användarna själva inte kan välja när de delar sina bilder. En gång om dagen, på ett cykliskt valt klockslag, får alla användare en notis om att dela med sig av en bild på det de ser just då. Användarna har en minut på sig att skicka in bilden till tjänsten och "belönas" därefter med att få se en slumpvist vald bild från någon annan av appens användare. Det går inte att följa någon annan på appen och inte heller lajka eller kommentera de bilder man får se. Martin Adolfsson säger om Minutiae till DI Digital: "Det här är i relation till sociala medier som Instagram som ofta fokuserar på de speciella ögonblicken, som när det är födelsedag eller du ser en fin vy. Vi tänkte att det är mer intressant att fokusera på de vardagliga ögonblicken som du inte dokumenterar, de ordinära ögonblicken som våra liv består av till 99,9 procent och som är värda att fånga." När man har använt appen i 1440 dagar kommer man ha getts tillfällen att fota en bild under en helt dygnscykel då ett dygn består av 1440 minuter. Då får man även möjlighet att beställa en bok med samtliga bilder man skickat till tjänsten. Boken, vilken ni kan se ett exempel på nedan, kommer sannolikt att innehålla en hel del tomma sidor då användarna antagligen kan ligga och sova en del av de minutrar när notiserna från Minutiae skickas ut. En bok med 1440 bilder från lika många dagar kostar 144 dollar + 50 dollar frakt i standardutförande med en bild per sida. Boken säljs även i en begränsad upplaga där varje bild upptar ett helt uppslag vilken kostar 1440 dollar. Minutiae har i dagsläget cirka 25.000 användare. Appen finns bara till iOS och går att ladda ner från App Store här. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marvel.ai är en ny rösttjänst för kändisar
Så att de kan sälja sina röster lite enklare

AI-företaget Veritone har lanserat en ny tjänst där en artificiell intelligens kan skapa röstinspelningar som låter som både levande och avlidna personer. Tanken bakom Marvel.ai är att personer med kända röster ska kunna använda Marvel.ai om de till exempel ska medverka i ett reklamklipp eller liknande. På det sätter slipper personen själv att ta sig till en inspelningsstudio för att spela in något. Istället läser Marvel.ai:s artificiella intelligens in röstklippet och skickar det till företaget som sedan betalar röstskådespelaren för klippet. Ni kan lyssna på lite exempel som skapats med Marvel.ai och kolla in lite mer om tjänsten i klippet här ovanför. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppföljare till Enola Holmes på gång
Sherlock Holmes syrra dyker upp på Netflix igen

Netflix har meddelat att det kommer en uppföljare till förra årets krimfilm Enola Holmes, en film där vi fick följa med på ett detektiväventyr med den fiktiva detektiven Sherlock Holmes syster Enola. Vad som kommer hända i Enola Holmes 2 finns det inte så mycket uppgifter om än så länge. Det är dock klart att Millie Bobby Brown återigen kommer att spela rollen som Enola Holmes och att Henry Cavill gör rollen som Sherlock Holmes. Regissören Harry Bradbeer och manusförfattaren Jack Thorne kommer även de haka på uppföljaren. När vi kan få se uppföljaren till Enola Holmes på Netflix finns det än så länge ingen information om. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sharps nya telefon har en ordentlig kamerasensor på 1 tum
Aquos R6 har mobilvärldens största sensor

Japanska Sharp har presenterat en ny telefon i Aquos-serien och Sharp slår verkligen på stort och nya Aquos R6 är utrustad med en ordentlig kamerasensor. Sensorn är 1 tum stor och norpar därför titeln som mobilvärldens största. När det kommer till upplösning är det inte lika höga siffror, utan Sharp nöjer sig med 20,2 MP, men tack vare den stora sensorn lär mobilkameran erbjuda rätt tjusigt resultat. Utöver en ordentlig kamera kommer telefonen med en ordentlig skärm. Det är en Pro IGZO OLED-panel på 6,6 tum med 2730 x 1260 pixlars upplösning och en variabel uppdateringsfrekvens som går från 1 till 240Hz. Skärmens ljusstyrka kan komma upp till 2000 nits. När det kommer till resterande specs så är det flaggskeppshårdvara som gäller. Telefonen kör Snapdragon 888, 12GB ram, 128GB lagring och har ett batteri på 5000mAh. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt, men troligtvis kommer det inte ske. I Japan kommer dock telefonen att släppas, men när det kommer ske och vad den kommer kosta är för tillfället okänt. Tumnagel
45.6°
+
André Stray
0

Ny app låter dig betala för att styra någon annans liv
Rösta på vad influcencers och andra ska göra med NewNew

Skulle du känna att du har lust och pengar att vara med och påverka vad andra personer ska ta för beslut så finns nu appen NewNew som kan hjälpa till med det. NewNew riktar sig framför allt till influencers och andra kända personer som kan ställa frågor till sina fans och följare om vad de ska göra. Följarna kan sedan rösta om detta genom att köpa röster som kostar 5 dollar styck. De som är med och röstar får även sedan se ett videoklipp när personen som ställde frågan verkställer det som beslutats. Pengarna som kommer in via omröstningen fördelas mellan personen som ställde frågan och NewNew. Har en frågeställare många som röstar i en fråga kan det med andra ord resultera i en rätt hygglig summa. Det går även att betala 20 dollar för att be någon genomföra en specifik uppgift men detta är, givetvis, upp till personen som tillfrågas om den vill göra det. Vill ni kolla in NewNew, och eventuellt även själva bli en av de som kan tjäna pengar på sina beslut, så hittas appen till iOS i App Store här. Tumnagel
6.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BRENT HAR NU BOTT 14 månader I SPÖKSTADEN
TRIVS fortfarande BRA

Här har vi ett nytt klipp från Brent Underwood som köpte en övergiven stad för ett tag sedan för att bo där. Här kommer hans senaste rapport efter 14 månader i Cerro Gordo. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö

Extra Life är en ny bok om varför vi lever längre
Bland annat på grund av en svensk uppfinning

De senaste hundra åren har människans livslängd fördubblats och mycket av det har vi olika tekniska och medicinska framsteg att tacka för. I boken "Extra Life: A Short History of Living Longer" har journalisten och författaren Steven Johnson tittat lite närmare på en del av dessa. I bokens beskrivning står bland annat: "This book is Steven Johnson’s attempt to understand where that progress came from. How many of those extra twenty thousand days came from vaccines, or the decrease in famines, or seatbelts? What are the forces that now keep us alive longer? Behind each breakthrough lies an inspiring story of cooperative innovation, of brilliant thinkers bolstered by strong systems of public support and collaborative networks." Säkerhetsbältet till bilar uppfanns av svenske Nils Bohlin och vill ni läsa ett utdrag från boken där Johnson skriver om detta så hittas det här. "Extra Life: A Short History of Living Longer" av Steven Johnson släpptes förra veckan och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och pappersbok. Priserna ligger på 16 - 30 dollar beroende på i vilket format man vill ta del av boken. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
56kg
+
Frode Wikesjö

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
38kg
+
Wille Wilhelmsson

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
121kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
67kg
+
Wille Wilhelmsson

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
141kg
+
Roger Åberg

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
108kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg