m
Techrules visar banracern Ren RS

Techrules visar banracern Ren RS
Har också avancerad turbinteknik

Bil / Elbilar

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter.

Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på.

Visa
Pressmeddelande
TECHRULES AVSLÖJAR PRODUKTIONSDESIGNEN FÖR Ren RS UNDER BILSALONGEN I GENÈVE

Världspremiär i Genève för superprestandabilen Ren RS från kinesiska FoU-företaget Techrules

En lätt banvariant av supersportbilen Ren som drivs med företagets innovativa räckviddsförlängande teknik

Den iögonenfallande designen har finslipats ytterligare efter en avancerad aerodynamisk analys av L.M. Gianetti

Globala partnerskap ingås för att utveckla nya kommersiella tillämpningar för den högpresterande TREV-drivlinan med liten miljöpåverkan

Techrules ska tillhandahålla avancerad teknik till OEM-tillverkare som vill dra nytta av de enastående räckviddsförlängande egenskaperna
Genève den 5 mars 2018 – Techrules avslöjar den slutliga produktionsdesignen för den hybridbaserade supersportbilen Ren RS vid 2018 års upplaga av bilsalongen i Genève. Den ensitsiga racingbilen är en lätt, högprestandaversion för bankörning av Techrules superbil Ren som visades upp för första gången vid förra årets Genève-salong.

Ren RS är utrustad med det kinesiska företagets revolutionerande TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle). Seriens hybriddrivlina leverar oöverträffade prestanda och effektivitet med hjälp av avancerad mikroturbinteknik som också innebär en mycket liten miljöpåverkan.

Förutom att bygga upp ett FoU-center i Peking är Techrules också i färd med att etablera viktiga partnerskap med flera globala aktörer inom bilindustrin och andra branscher för att utveckla den företagsegna räckviddsförlängande tekniken med mikroturbinen för en lång rad mobilitets- och industritillämpningar.

Techrules har enats om en viljeförklaring (MoU) med CRRC, världens största leverantör av utrustning för spårvägsutrustning. Avtalet, som undertecknas officiellt vid en ceremoni under bilsalongen i Genève, kommer att innebära att de båda företagen tillsammans vidareutvecklar TREV-tekniken så att den kan användas i CRRC:s transportsystem Autonomous rail Rapid Transit (ART) med mycket liten miljöpåverkan.

Den slutliga produktdesignen hos den flygplansinspirerade Ren RS är en vidareutveckling av Techrules Ren, som nu har fått en ensitsig cockpit och en omarbetad design för förbättrad aerodynamik och effektivare kylning. Det lätta, helgjutna kolfiberchassit har förstärkts och konfigurerats för banracing med en förare av välkända motorsportspecialisten L.M. Gianetti från Turin, som också har utvecklat de nya designdetaljerna efter att först ha utfört en omfattande aerodynamisk analys.

Den modulära chassiutformningen möjliggör en lång rad olika drivlinekonfigurationer, allt för att kunna tillgodose kundens krav på räckvidd och prestanda. I flaggskeppsversionen sitter ett kraftfullt litiumjon-polymer-batteri på 28,4 kWh. Två motorer framtill och fyra bak levererar en maxeffekt på 960kW (1 305 hk) och en räckvidd på 1 170 km på 80 liter dieselbränsle (NEDC).

I det starkaste utförandet gör Ren RS 0–100 km/h på bara tre sekunder och kommer upp i en toppfart på 330 km/h. Resultatet är en optimal blandning av enastående prestanda, råstyrka och aldrig tidigare skådad effektivitet.

Superbilen kommer endast att finnas tillgänglig för bankörning och levereras till en exklusiv skara kunder inom två år. Techrules för diskussioner med flera internationella biltillverkare om strategiska partnerskap för tillverkning och lansering av bilar på marknader världen över.

William Jin, grundare och VD för Techrules: ”Den unika modulära utformningen av Rens chassi och drivlina har gett oss möjlighet att skapa en optimalt utformad, högpresterande banbil och att demonstrera vår TREV-teknik på ett mycket effektivt sätt. Nu jobbar vi hårt för att öka vår globala kapacitet inom konstruktion och tillverkning och vi kommer snart att avslöja flera stora samrisksatsningar som kommer att ge oss möjlighet att utveckla vår innovativa teknik ytterligare för en lång rad kommersiella tillämpningar inom både mobilitet och industri.”

---------

DETALJER

Förbättrad design för ytterligare effektivitet

Det flygplansinspirerade utseendet hos föregångaren, 2017 års supersportbil Ren, utvecklades av de världskända italienska bildesignerna Fabrizio och Giorgetto Giugiaro, med en unik Le Mans-inspirerad tresitslösning. Nya Ren RS har vidareutvecklats av L.M. Gianetti för att skapa en mer förarcentrerad, ensitsig cockpit under en tak- och vindrutekombination som för tankarna till ett stridsflygplan och som i sann flygplansanda öppnas upp så att föraren kan ta plats bakom ratten.

Den fräcka designen fortsätter på samma tema med en ”Turbo Jet”-dekal som skvallrar om superbilens enastående drivlina. Men trots den exeptionella exteriören är Ren RS designad enligt principen att formen ska följa funktionen. Bland annat är de stora luftintagen framtill utformade för att öka luftflödet genom kylarna för att öka kyleffekten, samtidigt som de bidrar till bilens slående utseende.

Framskärmarna är så smala som möjligt så att fronten ska bli mindre, med vertikala sidopaneler och en fyrkantigare bakdel för att minimera luftmotståndet. Bilens sidor är släta och enkla, och i kombination med de aerodynamiska designdetaljerna ger de bilen en stilren, strömlinjeformad profil som bara bryts av genom luftintagen till turbinerna och turbinutblåset.

Baktill förstärker den stora, omställningsbara vingen de redan utmärkta aerodynamiska egenskaperna genom att bidra med en kombination av stabilitet och justerbar nedåtriktad kraft för en optimal balans mellan fart och aerodynamik under bromsning och kurvtagning. Vingen har designats av L.M. Gianetti för att ge en avsevärt förbättrad nedåtriktad kraft – den aerodynamiska effektiviteten hos Ren RS är 3,36. De övriga förbättringarna bidrar till en luftmotståndskoefficient på endast 0,43 trots den stora nedåtriktade kraft som genereras.

Förbättrad konstruktion för högre prestanda

L.M. Gianetti står även bakom det lätta kolfiberchassit som har utformats för att uppfylla kraven för snabb banracing. Chassits totala vridstyvhet har ökat för en överlägsen körupplevelse, enastående köregenskaper och bättre respons.

Chassit består av hel kolfiber, av samma typ som används i de högsta motorsportserierna, och komponenter av höghållfasta aluminiumlegeringar och stål. Ovanpå cockpit sitter en skyddande, standardenlig störtbåge i stål – ett alternativ som valdes i stället för en helsvetsad kolinbyggnad för att takstrukturen vid behov skulle kunna anpassas efter olika tävlingar.

Fjädringen, som utformats specifikt för bilen och tillverkats av L.M. Gianetti, består av en klassisk struktur med länkarmar i olika längd framtill och baktill. Den är konstruerad av höghållfasta, tig-svetsade stålrör. Länkarmarna är utformade för att stå emot samma krafter som GT3-racingbilar.

Skräddarsydda, horisontellt monterade coilover-stötenheter från KW med trevägsjustering finns installerade fram- och baktill på bilen, och är kopplade till länkarmarna med stötstänger på ett liknande sätt som i vanliga formelbilar.

Lätta kolfiberkeramiska 380 mm-skivor har använts i anslutning till sexkolvsoket från AP Racing. De kolfiberkeramiska skivorna är sammanlagt 30 kilo lättare än motsvarande gjutjärnsenheter och håller längre under hårda racingförhållanden.

Krängningshämmare finns monterade på fram- och bakvingens ändplåtar. De främre krängningshämmarna utgörs av en innovativ konstruktion som tar jämförelsevis lite plats.

Motorns reduktionsväxellåda omges av bearbetade sidoplåtar i aluminiumlegering, som även utgör fjädringens upphängningspunkter. Aluminiumtillbehören är tillverkade av aluminiumlegeringen zicral (aluminium 7075) med härdningsklass T6, vilket ger en lättviktig lösning med optimal korrosionsbeständighet.

De specialutvecklade antispinn- och momentvektoriseringssystemen ger ännu bättre kördynamik genom två prestandalägen – ”Race” för full uteffekt och ”Standard” för ökad bränsleffektivitet. Motorstyrenheten använder 30 sensorer för att säkerställa en optimal fördelning av effekt och vridmoment till varje hjul. Allt baserat på underlaget, förarens körstil och hur mycket kraft som krävs.

Den särskilda motorstyrenheten utvärderar kontinuerligt en rad säkerhetsdata, bland annat hastighet, acceleration, styrvinkel och bromskraft för att bedöma vilken typ av stöd som krävs för att optimera bilens prestanda.

Förbättringar i säkerheten för att uppfylla FIA:s standarder för motorsport

Under golvet sitter en 80-liters FIA-certifierad ”säkerhetsbränsleblåsa” som innehåller det bränsle som driver turbinerna. Tanken är placerad i mitten för att ge en perfekt viktbalans. Den bristningssäkra tanken är skumfylld och utformad så att större bränder förhindras, även om tanken skulle skadas.

I ändplåtarna av aluminium framtill och baktill i chassit finns monteringspunkter för Air Jack-systemet, med två domkraftspunkter fram och två bak, för att man enkelt och säkert ska kunna hissa upp bilen vid depåstopp och vanlig service.

Föraren sitter bekvämt i en racingstol av skyddande kolfiber som är tillverkat av OMP i enlighet med FIA:s standarder. För att uppfylla FIA-kraven är bilen även utrustad med brandsläckare och sexpunktsbälte.

Ytterligare en säkerhetsfunktion i Ren RS är det innovativa Safety Canopy Ejection-systemet – och även här kommer inspirationen från luften. Under cockpithuven sitter nämligen sex ECU-styrda ställdon som via accelerationsavkännare automatiskt öppnar taket i kollisionsfall och vid oväntat kraftiga girningar eller lutningar, vid temperaturer från -65° till 70°.

Ställdonen är elektriska och kan återanvändas upp till 50 gånger. Huven kan också skjutas ut manuellt, med hjälp av säkerhetsknapparna inne i förarens cockpit eller utifrån, om tävlingspersonal behöver hjälpa föraren ut i en nödsituation .

TREV-tekniken levererar superbilsprestanda och oöverträffad effektivitet

I Ren RS finns Techrules patentskyddade TREV-system som innebär att turbiner laddar upp bilens drivbatteri. Den hybridteknik som används i drivlinan är en kombination av gedigen erfarenhet av flygplans- och elbilsteknik och flera egna tekniska innovationer som ger en oöverträffad prestandanivå och extremt liten miljöpåverkan.

Första gången Techrules presenterade sin TREV-teknik var vid 2016 års bilsalong i Genève, då man visade upp konceptbilarna GT96 och AT96. I detta revolutionerande system för räckviddsförlängning används en turbin för att driva en generator som laddar batteripaketet. Detta avger i sin tur elektricitet till drivmotorerna. Till skillnad från många av de turbindrivna drivlinesystem som tidigare utvecklats, sker det under normal körning ingen direkt strömöverföring från generatorn till elmotorerna. Det är först när batteriet är tomt som turbinen kan användas för att driva bilen.

Luften som sugs in i mikroturbinen passerar genom en värmeväxlare där värmen från den utblåsta luften överförs till den kalla insugsluften och komprimeras innan den antänds. Antändningen av den komprimerade bränsle- och luftblandningen genererar mycket energi som leds i hög fart för att driva turbinbladen. När de varma avgaserna förs ut passerar de genom värmeväxlaren så att värmeenergin återvinns och överförs till den kalla insugsluften.

Matthew Jin, teknikchef hos Techrules, förklarar hur det fungerar: ”I elbilar används en elmotor för att driva hjulen, vilket gör att förbränningsmotorn uteslutande kan användas för att omvandla den kemiska energin i bränslet till mekanisk energi och slutligen elektrisk energi. Detta är ett stort genombrott eftersom det gör att vi kan använda den mycket effektiva turbinmotorn som en utmärkt räckviddsförlängare i våra bilar.”

En modulär drivlina för flera uteffekter

Drivlinan kan konfigureras för fyra eller sex vätskekylda elmotorer med fyra eller sex axiella flöden. Motorerna tillverkas i Storbritannien av YASA. Konfigurationen med fyra motorer driver alla fyra hjul, medan det i den kraftfullaste versionen med sex motorer finns två motorer för varje bakhjul och en för vardera framhjul.

Kunderna kan välja mellan antingen en mittmonterad och mycket effektiv 30 kW-turbin eller en konfiguration med 80 kW-turbiner med hög effektdensitet där det sitter en turbin på varje sida bakom förarhytten.

Batteripaketen på 28,4 kWh är placerade i de båda sidokapslarna som har tagits fram och tillverkats särskilt för Ren RS och är utrustade med batterihanteringsteknik som möjliggör en effektiv laddning och effektfördelning mellan battericellerna.

Det inbyggda batterihanteringssystemet (BMS) är utformat för att optimera prestanda och livslängd hos batteriet och samtidigt vara helt säkert. Det finns tre vattenkylningskretsar för motorerna, batteriet och växelriktaren. Framtill på chassiplåten i aluminium sitter ett värmeväxlarpaket (kylare) och kylkretsarna matas med sex elpumpar som också sitter på frontplåten.

Uteffekt med de tillgängliga konfigurationerna är:

Fyra motorer = 640 kW/870 hk 1 560 Nm/1 150 lb ft
Sex motorer = 960 kW/1 305 hk 2 340 Nm/1 725 lb ft
Större global kapacitet för laddningsteknik med mikroturbiner

Techrules gör stora investeringar för att utveckla den egna forsknings- och utvecklingsavdelningen. Den i internationella sammanhang välkända elbilsexperten Ching Chuen Chan leder arbetet på Techrules nyöppnade FoU-center i Peking. På den här anläggningen utvecklas och testas nyckelkomponenter för olika typer av turbiner och kompletta turbiner för drivlinor till vanliga personbilar.

Ching Chuen Chan har en mycket gedigen meritlista. Bland annat har han grundat Electric Vehicle Association, han är medlem i kungliga brittiska ingenjörsakademin och är en av ledamöterna i den kinesiska ingenjörsakademin.

Techrules håller också på att bygga upp partnerskap med flera globala, kinesiska företag. Det finns ett stort intresse för den mikroturbinbaserade uppladdningstekniken. En lösning som både sparar plats och ger längre räckvidd, och som därför har en lång rad användningsområden, såväl inom bilbranschen som vid annan industritillverkning.

Förutom avtalet med CRRC om att utveckla TREV-tekniken för deras Autonomous rail Rapid Transit (ART)-system håller man också på att ingå andra strategiska partnerskap. Det kommer bland annat att göra det möjligt för Techrules att utveckla sin TREV-drivlina så att den kan användas för en lång rad mobilitetslösningar, däribland bränsleeffektiv kollektivtrafik och transportbilar med låga utsläpp.

Tack vare ett partnerskap med el- och hybridbusstillverkaren Wuzhoulong Motors kommer TREV-system att komma till användning i gasdrivna bussar. De nyutvecklade bussarna kommer att ha ett bränsleeffektivare luftkonditioneringssystem och genom att även använda gas kommer man ifrån de begränsningar i räckvidd som är förknippade med rena elbussar.

Man håller också på att lägga sista handen vid ett partnerskap med Shenzhen BAK Technology Co. Ltd, som ligger i framkant inom forskning och utveckling av batterier och har fem procent av den globala litiumbatterimarknaden. Tillsammans kommer företagen att utveckla logistikfordon som drivs med TREV-systemet för att åstadkomma en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv transportbil med oöverträffad räckvidd.

William Jin, Techrules ordförande: ”Vi har jobbat hårt för att få till stånd stora samriskavtal med ledande globala företag för att öka vår internationella kapacitet före lanseringen av den eldrivna supersportbilen REN. Vi har också kommit långt i diskussionerna med flera tänkbara nya partners för strategiska samarbeten som kommer att ge oss möjlighet att nå ut med våra bilar på marknader världen över och utveckla nya produkter och kommersiella tillämpningar för våra avancerade drivsystem.”

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

TECHRULES Ren RS

Prestanda (alla projektioner baseras på inledande testning av supersportbilen Ren RS för bankörning med maximal batteri- och turbinkonfiguration)

Utgående effekt: 960 kW (1 305 hk)

Totalt vridmoment vid hjulen: 7 722 Nm (5 695 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid framhjulet: 780 Nm (575 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid bakhjulet: 1 560 Nm (1 150 lb ft)

Totalt vridmoment på motoraxeln: 2 340 Nm (1 725 lb ft)

Acceleration (0–100 km/h): 3 sekunder

Toppfart: 330 km/h

Ren bränsleförbrukning: 7,5 l/100 km

Växellåda

Antal växlar framåt: 1

Batteripaket

Spänning: Nominell 710–800 V

Batterityp: Litiumjon-polymer-batteri med hög effekt

Kapacitet: 28,4 kWh

Värmehantering: Vattenkylning

System för batteri och värmehantering med flera lager av redundanta säkerhets- och skyddssystem.

Chassi

Konstruktion: Kolfiber, helgjutet

Fjädring fram: Dubbel länkarmsfjädring

Fjädring bak: Dubbel länkarmsfjädring

Hjul-/däckdimension fram: 9J x R21 / 265/40 R21

Hjul-/däckdimension bak: 9J x R21 / 265/40 R21

Mått

Längd: 5 072 mm

Bredd: 2 055 mm

Höjd: 1 260 mm

Hjulbas: 2 724 mm

Spårvidd fram/bak 1 786 mm/1 775 mm

Torrvikt 1 854 kg

Markfrigång 120 mm

Bromsar

Fram: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 380 mm, 37 mm breda, med sexkolvsok

Bak: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 355 mm, 35 mm breda, med fyrkolvsok

Styrning

Kuggstång med elservo.

Säkerhetssystem

ABS

Momentvektorisering med stabilitetsfunktion

Frånskiljningssystem

Flerdelad ECU-arkitektur för övervakning av säkerhetsrelevanta elektroniksystem

Högvoltsisolering
Batteristatus och TREV-styrning
40.8°
0

Techrules visar banracern Ren RS

Har också avancerad turbinteknik

Längre gameplay-trailer för The Day Before
Det där Last of Us-liknande MMO-spelet

Här bjuds vi på en längre trailer för spelet The Day Before vilket är ett kommande MMO-spel som utspelar sig i ett USA som drabbats av en dödlig pandemi. Infekterade människor har blivit köttsugna zombies och de som överlevde drabbar samman över de få resurser som är kvar. När spelet släpps är för tillfället okänt, men länk till spelet på Steam har ni här nere till vänster och där kan ni wishlista för att hålla er uppdaterade. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Stor modell av Mustangen från Gone in 60 seconds
Bygg Eleanor på 27 månader

Eleanor från filmen Gone in 60 seconds är troligen en av de allra mest kända film-bilarna. Nu finns den som smått gigantisk metallmodell som mäter 58 centimeter lång. Den säljs av några som heter Die-cast club och det lär bli en dyr historia att få ihop den. Det tar också 27 månader. Varje månad får man nämligen fyra kit som kostar 120 kronor styck ungefär. Dessa bygger man sedan ihop och när 27 månader har gått så har man byggt ihop bilen. Låter det dyrt? Det är det, prislappen totalt blir 13.000 spänn. Aj. Men kanske ett roligt och långt projekt. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Premiärdatum för nästa Indiana Jones-film
29 juli 2022

Under gårdagen meddelade Disney att nästa Indiana Jones-äventyr har premiär den 29 juli 2022. Harrison Ford återvänder som bekant för huvudrollen och kommer bland annat få sällskap av Phoebe Waller-Bridge. John Williams kommer också att återvända för att ge filmen lite musik. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

De första 16 minuterna från Diablo 2: Resurrected
Från den pågående alfan

Som bekant pågår det just nu ett tekniskt alfatest för Diablo 2: Resurrected. Folket från IGN har fått lägga vantarna på det och bjuder här på spelets första 16 minuter. Nedan kan man också spana in ett klipp där man jämför den gamla grafiken med den nya. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Därför är miles per gallon idioti
Vänd på det!

Amerikanarna kan en del saker, men mått har de verkligen inte fått rätt. Extra knäppt blir det när man vänder på saker och här förklarar Engineering Explained varför miles per gallon är ren och skär idioti jämfört med liter per mil. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Sons of Sam: A Descent Into Darkness
Var seriemördaren Son of Sam verkligen ensam om morden?

David Berkowitz är sannolikt en av USA:s mest kända seriemördaren och gick i media bland annat under namnet "Son of Sam" under sin mordturné i New York mellan 1976 - 1977. I Netflix senaste truecrime-dokumentär Sons of Sam: A Descent Into Darkness spekuleras det om att Berkowitz kanske inte ensam begick de sex mord och tio knivskärningar som han senare dömdes för. Det här är en teori som framför allt lanserats av den nu avlidne journalisten och författaren Maury Terry, som även skrivit boken "The Ultimate Evil: An Investigation Into Americax27s Most Dangerous Satanic Cult". Sons of Sam: A Descent Into Darkness består av fyra delar och de kommer att börja sändas på Netflix 5 maj. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Farväl LG!
Mr Mobile säger hej då

LG har väl aldrig varit bäst men några riktigt bra släpp har de allt gjort. De senaste åren har man släppt en hel del konstiga men uppfriskande modeller men inga riktiga succéer och i veckan berättade man att man slänger in handduken. Mr Mobile har letat i förrådet och går här igenom en hög av de modeller som LG släppt genom åren. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

GE satsar på att utveckla covid-19-sensorer för mobiler
Så att den kan känna av om det finns virus där du befinner dig

GE Research har fått bidrag från den amerikanska myndigheten National Institutes of Health (NIH) för att försöka utveckla minimala sensorer som ska kunna känna av om det finns covid-19-partiklar i närheten av sensorerna. Företaget har sedan tidigare lång erfarenhet att utveckla sensorer till olika branscher och man tänker sig att en covid-19-sensor skulle vara mindre än en nagel och kunna integreras i till exempel mobiltelefoner, smarta klockor och annan bärbar teknik. Forskaren Radislav Potyrailo från GE Research säger i ett pressmeddelande om den eventuella sensorn: "We have developed tiny sensors smaller than a fingertip that have the same detection capabilities as the high-end analytical instruments the size of a microwave oven. Our sensors are sort of like bloodhounds. We train them to detect a specific thing, and they are able to do that well without being thrown of the trail by something else." Projektet med att utveckla minimala covid-19-sensorer kommer att pågå i två år så det kommer att dröja ett tag innan vi får se resultatet av GE Research forskning. Skulle man lyckas få fram de minimala sensorerna som är målsättningen så krävs det givetvis även att dessa inte blir alltför dyra för att mobiltillverkare och andra ska kunna bygga in sensorerna i sina produkter till en rimlig kostnad. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digga ledmotivet till nya Mortal Kombat-filmen
MORTAL KOMBAAAAT!

Den stora frågan som många ställde sig när det stod klart att det skulle bli en ny Mortal Kombat-film var om denna rulle skulle återanvända ledmotivet från första filmen från 1995. Natten till i dag fick vi svar på den frågan då en uppdaterad version av låten släpptes. Låten heter enkelt nog Techno Syndrome II och kan diggas på högsta volym i klippet ovan. Mortal Kombat släpps på HBO Max den 23 april och det gamla ledmotivet kan diggas nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Vad har 25 år gjort med Porsche Boxster?
986 Boxster vs 718 Boxster

När Porsche släppte sin Boxster fick modellen mycket skit, den var lite för tam och alla tuffa killar tyckte då att det inte var en riktig Porsche. Det löste sig dock snabbt och modellen blev riktigt trevlig. Men nu har det gått 25 år och Autogefuhl har fått låna en originalboxster och en jubileumsmodell och jämför de två med varandra. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Smygtitt på S03 av Dark Side of the Ring
Dokumentärserien om wrestling-världens mörkare sida

Den 6 maj är det premiär för den tredje säsongen av dokumentärserien Dark Side of the Ring på VICE. Serien bjuder på några av wrestling-världens mörkare historier och i den här säsongen kommer bland annat att täcka den galna wrestling-showen som 1995 hölls i Nordkorea och den tragiska historien kring Brian Pillman som dog 35 år ung. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX överger idén att fånga upp Falcon 9:s noskåpor i nät
Ska nu plocka upp dem från havet istället

Sajten SpaceXFleet rapporterar att SpaceX ser ut att ha övergett metoden som innebar att man fångade upp noskåpor från sina Falcon 9-raket i stora nät som spänts upp över de båda båtarna Ms. Tree och Ms. Chief. 2019 bevisade SpaceX att detta var möjligt då man fångade upp sin första noskåpa i en av de nätförsedda båtarna. Sedan dess ska dock detta bara ha skett ytterligare åtta gånger enligt SpaceXFleet. Anledningen till att SpaceX nu fimpar metoden med att fånga upp kåporna i nät uppges vara att den flera gånger har skadat kåporna såväl som båtarna som fångar upp dem. SpaceX överger dock inte idén om att återanvända Falcon 9:s noskåpor. Istället för att fånga upp dem i nät så har man nu återgått till metoden att snabbt plocka upp dem ur havet när de slagit ner där, en metod som man har använt sedan 2018. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan ni kika på Thunder Force
Med allas favorit Melissa McCarthy

Inget verkar få Feber-läsare att säga nope snabbare än en film med Melissa McCarthy, men oavsett vad man tycker om henne så har hennes nya superhjälterulle Thunder Force släppts på Netflix. I filmen får vi träffa Lydia Berman, spelad av McCarthy, som besöker sin gamla polare Emily och det hela slutar med att duon får superkrafter och börjar puckla på skurkar i Chicago. Det är lättsam och smått tramsigt humor som lär generera ett och annat fniss om man inte är en regelrätt surmule. Länk till Thunder Force har ni här nere till vänster. Är man en regelrätt surmule och vill kika på något annat så har även antologiserien Them släppts på Amazon Prime Video och City of Lies med Johnny Depp och Forest Whitaker har släppts på diverse VOD-tjänster. Sedan har även fjärde avsnittet av The Falcon and the Winter Soldier släppts och kan ses på Disney+. Tumnagel
28.0°
+
André Stray
0

JerryRigEverything knäcker Legion Phone Duel 2
Gör lite ont att se

Lenovo presenterade Legion Phone Duel 2 under gårdagen och telefonen kommer med lite unik design. JerryRigEverything har lagt vantarna på telefonen och i vanlig ordning utsätts telefonen för lite högst vetenskapliga stresstester och telefonen överlever de flesta testerna. Förutom böjtestet. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Regeringen vill ha mindre fusk med mätarställningar
Och mindre fusk med avgasrening

Fusk med mätarställningar är inte helt ovanligt och något som man ska hålla koll på om man köper bil. Ett sätt är att använda tjänsten som car.info för att se om bilen har en underlig historia. Men det fuskas och det vill regeringen stoppa. Därför ger man Transportstyrelsen i uppdrag att "utreda och ta fram åtgärder som kan förhindra manipulering av fordons mätarställningar". – Man ska kunna lita på att mätarställningen är okej. Det är viktigt för konsumenter, men även en fråga om förtroendet för hela fordonsbranschen. Därför vill regeringen se ytterligare åtgärder för att sätta stopp för manipulation av mätarställningar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Ett ställe där detta fusk kan förhindras eller kontrolleras är på besiktningen och där vill man helt enkelt att mätarställningen ska kollas mot tidigare mätarställningar. Sen vill man utreda om manipulering av mätare ska kriminaliseras. Man vill även att Transportstyrelsen ska se över manipulering av avgasrening, främst vill man förbjuda försäljning av utrustning för sån manipulering. Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget senaste 30 juni nästa år. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

Final Fantasy VII: Advent Children släpps på nytt i sommar
Se filmen med 4K-upplösning

Final Fantasy VII: Advent Children hade premiär 2005, men om man är sugen på att se den 3D-animerade filmen i högre upplösning så kommer det vara möjligt från och med i sommar. Mer specifikt kommer filmen släppas på blu-ray med 4K-upplösning 8 juni. Utöver att erbjuda filmen i högre upplösning kommer den nya versionen leverera samma upplevelse som tidigare. Advent Children utspelar sig två år efter händelserna i spelet och en mystisk åkomma har börjat sprida sig i Midgar och det är upp till Cloud Strife att damma av hjältetiteln och styra upp situationen. Ovan har ni de tio första minuterna från filmen och helt ärligt blir man ändå lite imponerad av filmens grafik, även om remaken sprungit förbi. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Fredagsdansen
Zemo-dansen

I dag är det fredag och då ska man hålla sig hemma och dansa. Men borta i Madripoor är det alltid full rulle på dansgolven något som Helmut vet om. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

DMX är död
Legendarisk rappare blev 50 år

Tidigare i veckan lades Earl Simmons, aka DMX, in på sjukhus efter en hjärtattack orsakad av en överdos. Nu nås vi av nyheten att inte klarade sig ur detta utan nu bekräftats avliden. DMX hade en unik stil och var kanske mest känd för låten X Gonx27 Give It to Ya från soundtracket till filme Cradle 2 the Grave, men störst var han nog på 90-talt. Earl Simmons blev 50 år gammal. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av snoopdogg (@snoopdogg) Tumnagel
2kg
+
Roger Åberg

Dave Grohl släpper boken The Storyteller
Lyssna på ett utdrag från den här

Musikern Dave Grohl, som spelat i både Nirvana och Queens of the Stone Age såväl som grundat det egna bandet Foo Fighters, släpper i höst boken "The Storyteller". I boken kommer Grohl att dela med sig av sin historia och saker han upplevt under sin uppväxt och karriär i några av världens mest kända rockband. Han skriver själv om "The Storyteller". "A collection of memories of a life lived loud. From my early days growing up in the suburbs of Washington, DC, to hitting the road at the age of 18, and all the music that followed, I can now share these adventures with the world, as seen and heard from behind the microphone. Turn it up!" Dave Grohls "The Storyteller" släpps i både textbok- och ljudboksformat 5 oktober. Ni kan lyssna på ett utdrag där Grohl läser lite ur boken själv här ovanför. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

MSCHF återkallar Lil Nas X djävulsskor
Efter uppgörelse med Nike

Företaget MSCHF som i slutet av förra månaden släppte skomodellen "Satan Shoes" tillsammans med Lil Nas X återkallar nu dessa. Det är något man gör efter det att Nike stämt MSCHF då Satans Shoes var baserade på Nike Air Max 97 och försedda med Nikes klassiska Swosh-logga. Då samtliga av de 666 paren av Satan Shoes sålde slut på rekordtid innebär återkallningen av skorna att MSCHF erbjuder sig att köpa tillbaka skorna från köparna till butikspriset 1018 dollar efter uppgörelsen med Nike. Nike säger i ett uttalande om uppgörelsen med MSCHF: "If any purchasers were confused, or if they otherwise want to return their shoes, they may do so for a full refund. Purchasers who choose not to return their shoes and later encounter a product issue, defect or health concern should contact MSCHF, not Nike." En advokat för MSCHF uppger att man gått med på uppgörelsen med Nike då företaget anser att man redan uppnått sitt syfte med skorna, ett syfte som advokaten säger var: "With these Satan Shoes — which sold out in less than a minute — MSCHF intended to comment on the absurdity of the collaboration culture practiced by some brands, and about the perniciousness of intolerance." De köpare som lyckades få tag på ett par Satan Shoes lär sannolikt inte heller sälja tillbaka dem till MSCHF för inköpspriset. Skorna har redan börjat säljas på eBay och där gick ett par nyligen för 5000 dollar medan en auktion som fortfarande pågår är uppe i närmare 7800 dollar för ett par. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

I dag är det gin och tonic-dagen
Hur blandar du din?

Gin och tonic är ju rackarns gott och en drink som är väldigt enkel att få helt ok. Sen kan man nörda ihjäl sig hur mycket som helst men frågan är om det lönar sig. Lite bra gin, lite bra tonic och lite gurka brukar räcka för mig. Min bästa gin och tonic har jag druckit på en hotelbar i Amsterdam. När drack du en riktigt bra GT och hur gör du för att få den så där riktigt bra. Nedan får ni se en annorlunda version på GT. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Massive Attacks Blue Lines fyller 30 år
En till klassiker

Dagens andra klassiker blir Massive Attack och deras platta Blue Lines som numera är 30 år gammal. Plattan måste väl räknas som en av de moderna klassikerna. Hängde man i skivaffärer kring 1991 var det här ett självklart köp och det var nog också uppföljarna Protection och Mezzanine. Bandets bas har väl varit 3D (Robert Del Naja), Daddy G (Grant Marshall) och Tricky (Adrian Thaws) men har hela tiden använt massor av gästartister, som Shara Nelson här ovanför i Unfinished Sympathy. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

The Avalanches-platta firar 20 år
Klassiker remixas

The Avalanches platta Since I left you är en riktig klassiker och nu firar den 20 år. För att fira det så kommer gruppen att släppa en ny version av plattan i juni som innehåller remixar av Stereolab, MF DOOM, Leon Vynehall, Black Dice, Carl Craig, och Sinkane. Just nu har man släppt en remix som ni kan höra nedan, resten kommer alltså senare. Man släppte även förköp på en vinylversion med fyra skivor igår, men den tog slut direkt. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

Liseberg öppnar upp som promenadpark
Om man vill besöka Liseberg utan att åka något

Liseberg meddelade idag att man kommer att öppna upp nöjesfältet som promenadpark för att fler ska kunna få uppleva våren på Liseberg trots de rådande pandemi-restriktionerna. Det innebär att parken kommer att vara öppen för besökare även utanför ordinarie öppettider. Då kan besökarna knalla runt på Liseberg och kolla in trädgårdar, planteringar och lekplatser men att inga åkattraktioner kommer att vara igång. Andreas Andersen, vd på Liseberg, säger om initiativet till att öppna upp Liseberg som promenadpark: "Med en så kraftig begränsning av antalet gäster som restriktionerna medför ser vi att en stor del av våra besökare inte kommer ges möjlighet att besöka Liseberg under våren. Att öppna promenadpark på förmiddagarna är ett sätt att göra parken tillgänglig för fler under en svår tid." Liseberg planerar att öppna upp någon gång i vår men något exakt premiärdatum är än så länge inte spikat. Det kommer att vara gratis att besöka Liseberg under förmiddagar när nöjesfältet kommer att fungera som promenadpark. Tumnagel
156kg
+
Wille Wilhelmsson

Så gjorde Moby nya versionen av Porcelain
Reprise Version

Porcelain är en av Mobys mest kända låtar och nu har Moby spelat in en ny version av den. Den här gången är den inte alls elektronisk utan med orkester och hela rasket. Med på sång är också Jim James. Ovan kan ni ser Moby berätta om hur den nya versionen kom till och nedan kan ni lyssna på den och se originalvideon. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Netflix arrangerar Snabba Cash-konsert
Med Timbuktu, Silvana Imam och andra

Igår hade Netflix svenska tv-serie Snabba Cash premiär och i morgon kommer Netflix att köra en digital "Snabba Cash"-konsert för att uppmärksamma det. På konserten kommer 1.Cuz, Greekazo, Mwuana, Timbuktu, Silvana Imam, Lilla Namo, Erik Lundin, Stor samt Linda Pira att uppträda. Förutom musikuppträdanden kommer även Evin Ahmad, Alexander Abdallah, Dada Fungula Bozela och Ayan Ahmed tillsammans med Snabba Cash regissör Jesper Ganslandt dyka upp på eventet. De kommer bland annat berättar om skapandet av serien i intervjuer ledda av konferencier Amie Bramme Sey. Netflix "Snabba Cash – The Music Event" släpps den 9 april kl 19:00 på Netflix YouTube-kanal vilken hittas på länken här nedanför. Tumnagel
33kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas nya sneakers går att pimpa med lego-bitar
Om du vill ha lite färggladare ränder

Förra året inledde Adidas och Lego ett samarbete och nu har de släppt en ny modell som de båda tagit fram tillsammans. Den nya modellen baseras på Adidas Ultraboost DNA-modell vilken har försetts med designelement från Lego. Skorna levereras även med lite legobitar som användaren kan använda för att designa om de tre Adidas-ränderna som finns på varje skos sida. Adidas Ultraboost DNA X Lego började säljas på Adidas sajt klockan 10:00 i morse och kostar cirka 1700 kronor. Tumnagel
113kg
+
Wille Wilhelmsson

Rolex släpper ny generation av Explorer II

Rolex modell Explorer II är en mix av deras Explorer och GMT-Master II och släpptes första gången 1971. Senaste generationen visades upp 2011 och nu är det dags igen för en ny generation, så här tio år senare. Uppdateringen är en finputsning och den största förändringen är egentligen att den nu syns bättre i mörkret, man har nämligen uppdaterat materialet som lyser i mörkret och det ska lysa klarare och längre än tidigare. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

Marcus snickrade sin egen soffa
Kopia av en dyr klassiker

Norrgavels träsoffa av rak modell är en riktigt snygg sak, men också väldigt dyr. Säkert värd pengarna och hantverket, men 31.400 kronor är ändå en slant. Marcus Carlsson tyckte att det var en bättre och roligare idé att snickra ihop den, så det gjorde han. På vardagsrumsgolvet. Tumnagel
103kg
+
Roger Åberg