m
Techrules visar banracern Ren RS

Techrules visar banracern Ren RS
Har också avancerad turbinteknik

Bil / Elbilar

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter.

Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på.

Visa
Pressmeddelande
TECHRULES AVSLÖJAR PRODUKTIONSDESIGNEN FÖR Ren RS UNDER BILSALONGEN I GENÈVE

Världspremiär i Genève för superprestandabilen Ren RS från kinesiska FoU-företaget Techrules

En lätt banvariant av supersportbilen Ren som drivs med företagets innovativa räckviddsförlängande teknik

Den iögonenfallande designen har finslipats ytterligare efter en avancerad aerodynamisk analys av L.M. Gianetti

Globala partnerskap ingås för att utveckla nya kommersiella tillämpningar för den högpresterande TREV-drivlinan med liten miljöpåverkan

Techrules ska tillhandahålla avancerad teknik till OEM-tillverkare som vill dra nytta av de enastående räckviddsförlängande egenskaperna
Genève den 5 mars 2018 – Techrules avslöjar den slutliga produktionsdesignen för den hybridbaserade supersportbilen Ren RS vid 2018 års upplaga av bilsalongen i Genève. Den ensitsiga racingbilen är en lätt, högprestandaversion för bankörning av Techrules superbil Ren som visades upp för första gången vid förra årets Genève-salong.

Ren RS är utrustad med det kinesiska företagets revolutionerande TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle). Seriens hybriddrivlina leverar oöverträffade prestanda och effektivitet med hjälp av avancerad mikroturbinteknik som också innebär en mycket liten miljöpåverkan.

Förutom att bygga upp ett FoU-center i Peking är Techrules också i färd med att etablera viktiga partnerskap med flera globala aktörer inom bilindustrin och andra branscher för att utveckla den företagsegna räckviddsförlängande tekniken med mikroturbinen för en lång rad mobilitets- och industritillämpningar.

Techrules har enats om en viljeförklaring (MoU) med CRRC, världens största leverantör av utrustning för spårvägsutrustning. Avtalet, som undertecknas officiellt vid en ceremoni under bilsalongen i Genève, kommer att innebära att de båda företagen tillsammans vidareutvecklar TREV-tekniken så att den kan användas i CRRC:s transportsystem Autonomous rail Rapid Transit (ART) med mycket liten miljöpåverkan.

Den slutliga produktdesignen hos den flygplansinspirerade Ren RS är en vidareutveckling av Techrules Ren, som nu har fått en ensitsig cockpit och en omarbetad design för förbättrad aerodynamik och effektivare kylning. Det lätta, helgjutna kolfiberchassit har förstärkts och konfigurerats för banracing med en förare av välkända motorsportspecialisten L.M. Gianetti från Turin, som också har utvecklat de nya designdetaljerna efter att först ha utfört en omfattande aerodynamisk analys.

Den modulära chassiutformningen möjliggör en lång rad olika drivlinekonfigurationer, allt för att kunna tillgodose kundens krav på räckvidd och prestanda. I flaggskeppsversionen sitter ett kraftfullt litiumjon-polymer-batteri på 28,4 kWh. Två motorer framtill och fyra bak levererar en maxeffekt på 960kW (1 305 hk) och en räckvidd på 1 170 km på 80 liter dieselbränsle (NEDC).

I det starkaste utförandet gör Ren RS 0–100 km/h på bara tre sekunder och kommer upp i en toppfart på 330 km/h. Resultatet är en optimal blandning av enastående prestanda, råstyrka och aldrig tidigare skådad effektivitet.

Superbilen kommer endast att finnas tillgänglig för bankörning och levereras till en exklusiv skara kunder inom två år. Techrules för diskussioner med flera internationella biltillverkare om strategiska partnerskap för tillverkning och lansering av bilar på marknader världen över.

William Jin, grundare och VD för Techrules: ”Den unika modulära utformningen av Rens chassi och drivlina har gett oss möjlighet att skapa en optimalt utformad, högpresterande banbil och att demonstrera vår TREV-teknik på ett mycket effektivt sätt. Nu jobbar vi hårt för att öka vår globala kapacitet inom konstruktion och tillverkning och vi kommer snart att avslöja flera stora samrisksatsningar som kommer att ge oss möjlighet att utveckla vår innovativa teknik ytterligare för en lång rad kommersiella tillämpningar inom både mobilitet och industri.”

---------

DETALJER

Förbättrad design för ytterligare effektivitet

Det flygplansinspirerade utseendet hos föregångaren, 2017 års supersportbil Ren, utvecklades av de världskända italienska bildesignerna Fabrizio och Giorgetto Giugiaro, med en unik Le Mans-inspirerad tresitslösning. Nya Ren RS har vidareutvecklats av L.M. Gianetti för att skapa en mer förarcentrerad, ensitsig cockpit under en tak- och vindrutekombination som för tankarna till ett stridsflygplan och som i sann flygplansanda öppnas upp så att föraren kan ta plats bakom ratten.

Den fräcka designen fortsätter på samma tema med en ”Turbo Jet”-dekal som skvallrar om superbilens enastående drivlina. Men trots den exeptionella exteriören är Ren RS designad enligt principen att formen ska följa funktionen. Bland annat är de stora luftintagen framtill utformade för att öka luftflödet genom kylarna för att öka kyleffekten, samtidigt som de bidrar till bilens slående utseende.

Framskärmarna är så smala som möjligt så att fronten ska bli mindre, med vertikala sidopaneler och en fyrkantigare bakdel för att minimera luftmotståndet. Bilens sidor är släta och enkla, och i kombination med de aerodynamiska designdetaljerna ger de bilen en stilren, strömlinjeformad profil som bara bryts av genom luftintagen till turbinerna och turbinutblåset.

Baktill förstärker den stora, omställningsbara vingen de redan utmärkta aerodynamiska egenskaperna genom att bidra med en kombination av stabilitet och justerbar nedåtriktad kraft för en optimal balans mellan fart och aerodynamik under bromsning och kurvtagning. Vingen har designats av L.M. Gianetti för att ge en avsevärt förbättrad nedåtriktad kraft – den aerodynamiska effektiviteten hos Ren RS är 3,36. De övriga förbättringarna bidrar till en luftmotståndskoefficient på endast 0,43 trots den stora nedåtriktade kraft som genereras.

Förbättrad konstruktion för högre prestanda

L.M. Gianetti står även bakom det lätta kolfiberchassit som har utformats för att uppfylla kraven för snabb banracing. Chassits totala vridstyvhet har ökat för en överlägsen körupplevelse, enastående köregenskaper och bättre respons.

Chassit består av hel kolfiber, av samma typ som används i de högsta motorsportserierna, och komponenter av höghållfasta aluminiumlegeringar och stål. Ovanpå cockpit sitter en skyddande, standardenlig störtbåge i stål – ett alternativ som valdes i stället för en helsvetsad kolinbyggnad för att takstrukturen vid behov skulle kunna anpassas efter olika tävlingar.

Fjädringen, som utformats specifikt för bilen och tillverkats av L.M. Gianetti, består av en klassisk struktur med länkarmar i olika längd framtill och baktill. Den är konstruerad av höghållfasta, tig-svetsade stålrör. Länkarmarna är utformade för att stå emot samma krafter som GT3-racingbilar.

Skräddarsydda, horisontellt monterade coilover-stötenheter från KW med trevägsjustering finns installerade fram- och baktill på bilen, och är kopplade till länkarmarna med stötstänger på ett liknande sätt som i vanliga formelbilar.

Lätta kolfiberkeramiska 380 mm-skivor har använts i anslutning till sexkolvsoket från AP Racing. De kolfiberkeramiska skivorna är sammanlagt 30 kilo lättare än motsvarande gjutjärnsenheter och håller längre under hårda racingförhållanden.

Krängningshämmare finns monterade på fram- och bakvingens ändplåtar. De främre krängningshämmarna utgörs av en innovativ konstruktion som tar jämförelsevis lite plats.

Motorns reduktionsväxellåda omges av bearbetade sidoplåtar i aluminiumlegering, som även utgör fjädringens upphängningspunkter. Aluminiumtillbehören är tillverkade av aluminiumlegeringen zicral (aluminium 7075) med härdningsklass T6, vilket ger en lättviktig lösning med optimal korrosionsbeständighet.

De specialutvecklade antispinn- och momentvektoriseringssystemen ger ännu bättre kördynamik genom två prestandalägen – ”Race” för full uteffekt och ”Standard” för ökad bränsleffektivitet. Motorstyrenheten använder 30 sensorer för att säkerställa en optimal fördelning av effekt och vridmoment till varje hjul. Allt baserat på underlaget, förarens körstil och hur mycket kraft som krävs.

Den särskilda motorstyrenheten utvärderar kontinuerligt en rad säkerhetsdata, bland annat hastighet, acceleration, styrvinkel och bromskraft för att bedöma vilken typ av stöd som krävs för att optimera bilens prestanda.

Förbättringar i säkerheten för att uppfylla FIA:s standarder för motorsport

Under golvet sitter en 80-liters FIA-certifierad ”säkerhetsbränsleblåsa” som innehåller det bränsle som driver turbinerna. Tanken är placerad i mitten för att ge en perfekt viktbalans. Den bristningssäkra tanken är skumfylld och utformad så att större bränder förhindras, även om tanken skulle skadas.

I ändplåtarna av aluminium framtill och baktill i chassit finns monteringspunkter för Air Jack-systemet, med två domkraftspunkter fram och två bak, för att man enkelt och säkert ska kunna hissa upp bilen vid depåstopp och vanlig service.

Föraren sitter bekvämt i en racingstol av skyddande kolfiber som är tillverkat av OMP i enlighet med FIA:s standarder. För att uppfylla FIA-kraven är bilen även utrustad med brandsläckare och sexpunktsbälte.

Ytterligare en säkerhetsfunktion i Ren RS är det innovativa Safety Canopy Ejection-systemet – och även här kommer inspirationen från luften. Under cockpithuven sitter nämligen sex ECU-styrda ställdon som via accelerationsavkännare automatiskt öppnar taket i kollisionsfall och vid oväntat kraftiga girningar eller lutningar, vid temperaturer från -65° till 70°.

Ställdonen är elektriska och kan återanvändas upp till 50 gånger. Huven kan också skjutas ut manuellt, med hjälp av säkerhetsknapparna inne i förarens cockpit eller utifrån, om tävlingspersonal behöver hjälpa föraren ut i en nödsituation .

TREV-tekniken levererar superbilsprestanda och oöverträffad effektivitet

I Ren RS finns Techrules patentskyddade TREV-system som innebär att turbiner laddar upp bilens drivbatteri. Den hybridteknik som används i drivlinan är en kombination av gedigen erfarenhet av flygplans- och elbilsteknik och flera egna tekniska innovationer som ger en oöverträffad prestandanivå och extremt liten miljöpåverkan.

Första gången Techrules presenterade sin TREV-teknik var vid 2016 års bilsalong i Genève, då man visade upp konceptbilarna GT96 och AT96. I detta revolutionerande system för räckviddsförlängning används en turbin för att driva en generator som laddar batteripaketet. Detta avger i sin tur elektricitet till drivmotorerna. Till skillnad från många av de turbindrivna drivlinesystem som tidigare utvecklats, sker det under normal körning ingen direkt strömöverföring från generatorn till elmotorerna. Det är först när batteriet är tomt som turbinen kan användas för att driva bilen.

Luften som sugs in i mikroturbinen passerar genom en värmeväxlare där värmen från den utblåsta luften överförs till den kalla insugsluften och komprimeras innan den antänds. Antändningen av den komprimerade bränsle- och luftblandningen genererar mycket energi som leds i hög fart för att driva turbinbladen. När de varma avgaserna förs ut passerar de genom värmeväxlaren så att värmeenergin återvinns och överförs till den kalla insugsluften.

Matthew Jin, teknikchef hos Techrules, förklarar hur det fungerar: ”I elbilar används en elmotor för att driva hjulen, vilket gör att förbränningsmotorn uteslutande kan användas för att omvandla den kemiska energin i bränslet till mekanisk energi och slutligen elektrisk energi. Detta är ett stort genombrott eftersom det gör att vi kan använda den mycket effektiva turbinmotorn som en utmärkt räckviddsförlängare i våra bilar.”

En modulär drivlina för flera uteffekter

Drivlinan kan konfigureras för fyra eller sex vätskekylda elmotorer med fyra eller sex axiella flöden. Motorerna tillverkas i Storbritannien av YASA. Konfigurationen med fyra motorer driver alla fyra hjul, medan det i den kraftfullaste versionen med sex motorer finns två motorer för varje bakhjul och en för vardera framhjul.

Kunderna kan välja mellan antingen en mittmonterad och mycket effektiv 30 kW-turbin eller en konfiguration med 80 kW-turbiner med hög effektdensitet där det sitter en turbin på varje sida bakom förarhytten.

Batteripaketen på 28,4 kWh är placerade i de båda sidokapslarna som har tagits fram och tillverkats särskilt för Ren RS och är utrustade med batterihanteringsteknik som möjliggör en effektiv laddning och effektfördelning mellan battericellerna.

Det inbyggda batterihanteringssystemet (BMS) är utformat för att optimera prestanda och livslängd hos batteriet och samtidigt vara helt säkert. Det finns tre vattenkylningskretsar för motorerna, batteriet och växelriktaren. Framtill på chassiplåten i aluminium sitter ett värmeväxlarpaket (kylare) och kylkretsarna matas med sex elpumpar som också sitter på frontplåten.

Uteffekt med de tillgängliga konfigurationerna är:

Fyra motorer = 640 kW/870 hk 1 560 Nm/1 150 lb ft
Sex motorer = 960 kW/1 305 hk 2 340 Nm/1 725 lb ft
Större global kapacitet för laddningsteknik med mikroturbiner

Techrules gör stora investeringar för att utveckla den egna forsknings- och utvecklingsavdelningen. Den i internationella sammanhang välkända elbilsexperten Ching Chuen Chan leder arbetet på Techrules nyöppnade FoU-center i Peking. På den här anläggningen utvecklas och testas nyckelkomponenter för olika typer av turbiner och kompletta turbiner för drivlinor till vanliga personbilar.

Ching Chuen Chan har en mycket gedigen meritlista. Bland annat har han grundat Electric Vehicle Association, han är medlem i kungliga brittiska ingenjörsakademin och är en av ledamöterna i den kinesiska ingenjörsakademin.

Techrules håller också på att bygga upp partnerskap med flera globala, kinesiska företag. Det finns ett stort intresse för den mikroturbinbaserade uppladdningstekniken. En lösning som både sparar plats och ger längre räckvidd, och som därför har en lång rad användningsområden, såväl inom bilbranschen som vid annan industritillverkning.

Förutom avtalet med CRRC om att utveckla TREV-tekniken för deras Autonomous rail Rapid Transit (ART)-system håller man också på att ingå andra strategiska partnerskap. Det kommer bland annat att göra det möjligt för Techrules att utveckla sin TREV-drivlina så att den kan användas för en lång rad mobilitetslösningar, däribland bränsleeffektiv kollektivtrafik och transportbilar med låga utsläpp.

Tack vare ett partnerskap med el- och hybridbusstillverkaren Wuzhoulong Motors kommer TREV-system att komma till användning i gasdrivna bussar. De nyutvecklade bussarna kommer att ha ett bränsleeffektivare luftkonditioneringssystem och genom att även använda gas kommer man ifrån de begränsningar i räckvidd som är förknippade med rena elbussar.

Man håller också på att lägga sista handen vid ett partnerskap med Shenzhen BAK Technology Co. Ltd, som ligger i framkant inom forskning och utveckling av batterier och har fem procent av den globala litiumbatterimarknaden. Tillsammans kommer företagen att utveckla logistikfordon som drivs med TREV-systemet för att åstadkomma en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv transportbil med oöverträffad räckvidd.

William Jin, Techrules ordförande: ”Vi har jobbat hårt för att få till stånd stora samriskavtal med ledande globala företag för att öka vår internationella kapacitet före lanseringen av den eldrivna supersportbilen REN. Vi har också kommit långt i diskussionerna med flera tänkbara nya partners för strategiska samarbeten som kommer att ge oss möjlighet att nå ut med våra bilar på marknader världen över och utveckla nya produkter och kommersiella tillämpningar för våra avancerade drivsystem.”

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

TECHRULES Ren RS

Prestanda (alla projektioner baseras på inledande testning av supersportbilen Ren RS för bankörning med maximal batteri- och turbinkonfiguration)

Utgående effekt: 960 kW (1 305 hk)

Totalt vridmoment vid hjulen: 7 722 Nm (5 695 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid framhjulet: 780 Nm (575 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid bakhjulet: 1 560 Nm (1 150 lb ft)

Totalt vridmoment på motoraxeln: 2 340 Nm (1 725 lb ft)

Acceleration (0–100 km/h): 3 sekunder

Toppfart: 330 km/h

Ren bränsleförbrukning: 7,5 l/100 km

Växellåda

Antal växlar framåt: 1

Batteripaket

Spänning: Nominell 710–800 V

Batterityp: Litiumjon-polymer-batteri med hög effekt

Kapacitet: 28,4 kWh

Värmehantering: Vattenkylning

System för batteri och värmehantering med flera lager av redundanta säkerhets- och skyddssystem.

Chassi

Konstruktion: Kolfiber, helgjutet

Fjädring fram: Dubbel länkarmsfjädring

Fjädring bak: Dubbel länkarmsfjädring

Hjul-/däckdimension fram: 9J x R21 / 265/40 R21

Hjul-/däckdimension bak: 9J x R21 / 265/40 R21

Mått

Längd: 5 072 mm

Bredd: 2 055 mm

Höjd: 1 260 mm

Hjulbas: 2 724 mm

Spårvidd fram/bak 1 786 mm/1 775 mm

Torrvikt 1 854 kg

Markfrigång 120 mm

Bromsar

Fram: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 380 mm, 37 mm breda, med sexkolvsok

Bak: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 355 mm, 35 mm breda, med fyrkolvsok

Styrning

Kuggstång med elservo.

Säkerhetssystem

ABS

Momentvektorisering med stabilitetsfunktion

Frånskiljningssystem

Flerdelad ECU-arkitektur för övervakning av säkerhetsrelevanta elektroniksystem

Högvoltsisolering
Batteristatus och TREV-styrning
40.8°
0

Techrules visar banracern Ren RS

Har också avancerad turbinteknik

Spela Horizon Zero Dawn Complete Edition
Gratis på PSN just nu

I dag släppte Sony det trevligt spelet Horizon Zero Dawn Complete Edition för Play at Home-initiativet vilket innebär att vem som helst med ett PSN-konto kan plocka hem det helt gratis. Inte så mycket mer att säga om det utan att det är ett spel man borde plocka på sig och att man bör göra det innan den 14 maj annars börjar det kosta pengar igen. Du bör hitta Horizon Zero Dawn Complete Edition via länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny VW Polo får premiär 22 april
Men den kommer inte hit till Sverige

Polo är en gammal trotjänare som lanserades 1975 och som har tillverkats i över 18 miljoner exemplar. Sjätte generationen lanserades 2017 och nu är det dags för en uppdatering av modellen. Eftersom det inte var toklänge sedan som den senaste generationen kom är det nog inte några gigantiska uppdateringar som är på gång, men man vet aldrig. Polo slutade säljas för ett tag sedan i Sverige och Volkswagen Sverige har bekräftat till oss att den nya och uppdaterade varianten inte heller kommer att säljas här. Om du ändå är nyfiken kommer den nya versionen på torsdag. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Sony kommer fortsätta sälja PS3- och PSVita-spel
Pudlar lite

Förra månaden bestämde Sony att de skulle stänga butikerna för sina äldre Playstation-konsoler. Det innebar att man som användare inte längre skulle kunna köpa nya spel till PlayStation 3, PSP och Playstation Vita efter sommaren. Men som så ofta när man tar bort saker från folk, även om de aldrig skulle få för sig att använda det, började de klaga. Tydligen klagade de så pass mycket att Sony nu bestämt sig för att de inte längre kommer stänga ner dessa butiker. Nu var det i och för sig sanning med viss modifikation då butiken för PSP fortfarande kommer stängas ner den 2 juli men butikerna för PlayStation 3 och PlayStation Vita förblir öppna. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Doors är en streamingplattform för konserter
Drar igång på onsdag med Ellen Krauss-konsert

I veckan drar den svenska konserttjänsten Doors igång och där kommer intresserade att kunna ta del av livekonserter från lite olika artister. Användare köper biljett till de konserter på Doors som de är intresserade av att se och dessa går sedan att streama live till mobil, tablets eller dator. På onsdags (21/4) går det att kolla in en konsert med Ellen Krauss medan Albin Lee Meldau lirar på torsdag (22/4) och Esther på fredag (23/4). Biljetterna kostar runt 130 kronor per konsert. Tanken bakom tjänsten är även att vilka artister som helst ska kunna skapa ett evenemang som de kan sända via Doors och sedan fördelas intäkterna för evenemanget mellan artisten och Doors. Tjänsten verkar inte helt olik tjänsten Stagedip, som startades av Timbuktu förra året, som vi skrivit om tidigare. Förra veckan skrev vi även om den kommande konserttjänsten Staccs. Till skillnad från Doors och Stagedip planerar de inte att sända några konserter live utan istället ska Staccs streama konserter från artisters tidigare liveframträdande till en fast månadskostnad. När Staccs lanseras finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi släpper längre version av A7
Anpassad för Kina

Den kinesiska marknaden gillar långa bilar, inte bara av de riktigt lyxiga bilarna utan även av de mer normala. Därför har Audi presenterat A7L som enligt Audi ska vara lika delar sportig A7 och elegant limousine. Bilen kommer med adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och så klart fyrhjulsdrift. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

En titt på Super Mario 64 Plus
Förbättrar inofficiell version av klassiskt spel

Super Mario 64 Plus är en mod för den inofficiella Windows-porten av klassiska Super Mario 64. Inte helt oväntat är detta ju inget som Nintendo själva pumpat ut utan kommer från ett gäng entusiaster. Förutom att spelet snurrar på en Windows-dator så har man också lagt till en del förbättringar. Bland annat körs det med stadiga 60FPS, diverse buggar är fixade och man har möjligheten att fortsätta ränna runt på banan efter man fått en stjärna. Super Mario 64 Plus har också flertalet alternativ så som kontroll- och kamerainställningar. Själva modifikationen samt instruktioner hur du går tillväga att spela det kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har läst mer under pandemin
Ny undersökning visar att var fjärde svensk ökat sitt bokläsande

Enligt en ny undersökning så har svenskarnas bokläsande ökat undet pandemin, något som kanske inte är helt konstigt då det har varit svårt att pyssla med en hel del andra aktiviteter som vi kanske annars hade gjort. Det är Novus som har genomfört undersökningen på uppdrag av Sveriges Radios Kulturnytt och enligt den så har 27 procent läst fler böcker det senaste året än vad de gjorde innan pandemin. Kulturnytts agendaredaktör Ira Mallik säger i ett pressmeddelande: "Statistik handlar ofta om försäljningssiffror, men den här undersökningen visar att läsandet har ökat väldigt mycket under pandemin. 19 procent av de tillfrågade har läst en till två böcker mer i månaden under det här året. De intervjuer vi gjort som uppföljning visar att läsandet varit viktigt både som sällskap och tidsfördriv." Ni hittar resultatet av undersökningen i tabellen under "Läs mer" och vi ställer givetvis samma fråga till er i vår enkät som hittas nedan. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes släpper lång version av C-class
Mer benutrymme i lillmercan

Kineserna gillar som sagt långa bilar så även Mercedes har släppt en lite längre version, denna gång är det nya C-class som blir lite längre. Förutom mer benutrymme så får man lite lyxigare nackstöd och större armstöd med mer förvaring, USB-portar och mugghållare. Man har även ordnat lite mjukare dämpning i comfort-läget och bättre ljuddämpning så man slipper lyssna på omvärlden. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Smarta hem-standarden CHIP verkar äntligen vara på gång
Alla de stora tillverkarna står bakom Connected Home over IP

Det har nu gått över ett år sedan ZigBee Alliance tillsammans med ett hundratal tillverkare av smarta hem- och andra IoT-prylar presenterade Connected Home over IP (CHIP), standarden som skulle göra det enklare att integrera smarta hem-grejer från olika tillverkare med varandra. Sedan presentation av CHIP 2019 har det dock varit rätt så tyst om initiativet. Nu uppger dock ZigBee Alliance att de första CHIP-kompatibla smarta hem-prylarna ska vara på gång och förhoppningsvis ha letat sig ut på marknaden någon gång i slutet av året. Bland prylar som då förväntas dyka upp med CHIP-stöd finns till exempel tv-apparater, högtalare, persienner, temperaturanläggningar, låssystem, säkerhetssystem och wifi-routers. CHIP-standarden bygger på en kombination Bluetooth LE, wifi och det någorlunda nya Thread-protokollet vilka hanterar olika grejer när hemmets smarta prylar ska integreras med varandra. I dagsläget har över 170 tillverkare anslutit sig till CHIP-standarden och bland dessa märks bland andra tech-jättar som Google, Amazon, Apple, Samsung (SmartThings) såväl som möbelföretaget IKEA och andra företag som tillverkar smarta hem-grejer. I klippet här nedanför kan ni kolla in ett webinar från ZigBee Alliance där de snackar mer om hur CHIP fungerar, var CHIP befinner sig nu och hur framtiden för CHIP kan komma att se ut. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafik i Köpenhamn anno 1916
Klipp från förr

Här kan man kolla in när någon tagit några klipp från förr och kört dem genom några AI-rutiner så klippen får både färg och en mer modern bildfrekvens. I just detta klipp får vi se hur trafiken såg ut i Köpenhamn år 1916. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nissan presenterar ny generation X-Trail
Qashqais storebror

Nissan passade på att visa nytt på Shanghai-mässan och det blev en ny generation av X-Trail. den nya modellen får ett nytt ansikte i stil med det vi har sett tidigare på Juke och Qashqai. Precis som med Qashqai så kommer den nya modellen också med den lite underliga lösningen som Nissan kallar för e-Power. Med den så drivs bilen helt av en elmotor, men det finns även en bensinare som ser till att batteriet har energi. Det går inte att ladda batteriet med sladd utan det gör bensinmotorn, men det är alltså elmotorn som driver. Mer traditionella drivningar kommer också. X-trail kommer också med ett gäng andra saker som vi såg på nya Qashqai, som bakdörrar som går att öppna 90-grader, bättre assisterad körning med ProPilot och intelligent 4WD-väljare. Kort och gott så är alltså den här generationen av X-trail ännu mer en större version av Qashqai. Förr fanns det ju en Qashqai+2 som hade lite mer plats, men den säljs inte längre utan nu för tiden är det X-trail som gäller för den med större behov. Nedan kan ni titta närmare på Nissan Qashqai som vi kollade in när den hade premiär här i Sverige. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Days Gone-författare: Köp spel till fullpris om ni vill ha uppföljare
Spelare ska inte klaga om uppföljare uteblir

När Days Gone släpptes 2019 så höll de inte riktigt samma höga nivå som andra exklusiva Playstation-titlar och spelet fick rätt sval respons från kritiker. Den svala responsen i kombination med en strulig utvecklingsperiod sägs ligga bakom att utvecklarna Bend Studios inte fick göra en uppföljare. I David Jaffes livestream fick dock spelets författare och creative director John Garvin utrymme att tala ut om uppföljare och kastade en känga mot spelare som inte ger stöd till sina favoritutvecklare ordentligt. Mer specifikt säger Garvin detta: "I do have an opinion on something that your audience may find of interest, and it might piss some of them off. If you love a game, buy it at f-cking full price. I canx27t tell you how many times Ix27ve seen gamers say x27yeah, I got that on sale, I got it through PS Plus, whateverx27 Donx27t complain if a game doesnx27t get a sequel if it wasnx27t supported at launch. Itx27s like, God of War got whatever number millions of sales at launch and, you know, Days Gone didnx27t. Just speaking for me personally as a developer - I donx27t work for Sony - I donx27t know what the numbers are." Hur som helst. PC-versionen av spelet släpps 18 maj och om försäljningen av det skjuter i höjden kanske vi kommer få en uppföljare trots allt. Men med tanke på att ultrawide-stöd troligtvis inte kommer rädda upp den lätt mediokra spelupplevelsen så kanske man inte ska hoppas på för mycket. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0

Respawn släpper ny Stories from the Outlands
Northstar

Respawn fortsätter bygga ut Apex Legends-universumet ytterligare och släppte tidigare idag en ny Stories from the Outlands-film och denna kan ni kika på ovan. I klippet blir vi introducerade till den nya karaktären Valkyrie, vilket är dottern till Viper från Titanfall 2. Mer info om karaktären lär dyka upp inom kort. Säsong 8 i Apex Legends lider för övrigt mot sitt slut, så om ni inte lagt vantarna på alla belöningar man får via battle pass så har ni fram till 3 maj att göra detta. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Lexus ansiktslyfter ES en smula
En väldigt liten smula

Den sjunde generationen av Lexus ES hade premiär 2018 och året efter kom den till Europa. Nu är det dags för en ansiktslyftning. Eftersom det bara har gått tre år så är skillnaderna verkligen minimala. Den skarpsynte ser att grillen är lite, lite annorlunda och att lyktorna fram har fått lite ny teknik. Lite nya fälgar också kommit till och man kan nu välja de fantastiska Sonic-färgerna. På insidan har man flyttat skärmen närmare föraren (tack!) och det finns numera Android Auto och CarPlay. Oklart om det är trådlöst dock. lite nya färger och träpaneler finns också. De digitala sidobackspeglarna har blivit bättre, framförallt när det är mörkt och när det regnar. Man har även fixat lite med dämpningen bak och ändrat formen på bromspedalen (och justerat lite elektroniska parametrar). Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Xbox Cloud Gaming kommer till PC och iOS i morgon
Betatest tillgängligt för Game Pass Ultimate-prenumeranter

Microsoft har meddelat när andra användare utanför Android-världen kommer få börja lira Xbox-spel via molnet och det kommer ske från och med i morgon. Eller några i alla fall. Microsoft kommer skicka ut inbjudningar till utvalda Xbox Game Pass Ultimate-prenumeranter som kommer få tillgång till betatestet, vilket kommer nås via Windows 10-datorer och iOS-enheter via webbläsare. Hur många som kommer få tillgång till tjänsten i den första vågen är okänt, men räds icke. Microsoft kommer rulla ut fler inbjudningar under de kommande månaderna, så det borde inte dröja allt för lång tid innan alla som vill får testa. Testandet kommer ske via webbläsare, antingen Edge, Google Chrome eller Safari. För att lira behöver spelare ha en handkontroll inkopplad till telefon eller dator via bluetooth eller USB, men vissa titlar går att spela med touchkontroll. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Tut i luren - FTP fyller 50 år
Fildelningsprotokollet som är nästan lika gammalt som Internet

I fredags var det 50 år sedan utvecklaren Abhay Bhushan publicerade RFC 114, en RFC (Request for Comments) som beskrev ett protokoll för att överföra filer mellan datorer med hjälp av NCP (Network Control Program). Protokollet fick namnet FTP (File Transfer Protocol) och FTP-klienter var oftast det som användes när det skulle föras över större filer via internet förr i tiden. FTP används än idag men har idag fått konkurrens via tjänster som använder annan teknik för filöverföringar. 1980 skippade FTP NCP och använder sig sedan dess av TCP/IP-protokollen, samma protokoll som idag används för att driva Internet i helhet. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det är inte lätt att vara pacifist i GTA V
Du måste döda minst 726 personer

En person som ville se om det gick att klara Grand Theft Auto V som pacifist märkte snabbt att det inte var helt lätt. För om man ska spela genom hela spelet så måste man fortfarande döda minst 726 personer. Dessa 726 fördelas så att man som Michael måste döda 172 personer, 295 personer som Franklin och 258 personer som Trevor. De flesta av dem som man måste döda är dock nissar som man måste skjuta ner på diverse uppdrag innan man kan gå vidare. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
127kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
92kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
88kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
17kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
102kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
213kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson