m
Techrules visar banracern Ren RS

Techrules visar banracern Ren RS
Har också avancerad turbinteknik

Bil / Elbilar

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter.

Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på.

Visa
Pressmeddelande
TECHRULES AVSLÖJAR PRODUKTIONSDESIGNEN FÖR Ren RS UNDER BILSALONGEN I GENÈVE

Världspremiär i Genève för superprestandabilen Ren RS från kinesiska FoU-företaget Techrules

En lätt banvariant av supersportbilen Ren som drivs med företagets innovativa räckviddsförlängande teknik

Den iögonenfallande designen har finslipats ytterligare efter en avancerad aerodynamisk analys av L.M. Gianetti

Globala partnerskap ingås för att utveckla nya kommersiella tillämpningar för den högpresterande TREV-drivlinan med liten miljöpåverkan

Techrules ska tillhandahålla avancerad teknik till OEM-tillverkare som vill dra nytta av de enastående räckviddsförlängande egenskaperna
Genève den 5 mars 2018 – Techrules avslöjar den slutliga produktionsdesignen för den hybridbaserade supersportbilen Ren RS vid 2018 års upplaga av bilsalongen i Genève. Den ensitsiga racingbilen är en lätt, högprestandaversion för bankörning av Techrules superbil Ren som visades upp för första gången vid förra årets Genève-salong.

Ren RS är utrustad med det kinesiska företagets revolutionerande TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle). Seriens hybriddrivlina leverar oöverträffade prestanda och effektivitet med hjälp av avancerad mikroturbinteknik som också innebär en mycket liten miljöpåverkan.

Förutom att bygga upp ett FoU-center i Peking är Techrules också i färd med att etablera viktiga partnerskap med flera globala aktörer inom bilindustrin och andra branscher för att utveckla den företagsegna räckviddsförlängande tekniken med mikroturbinen för en lång rad mobilitets- och industritillämpningar.

Techrules har enats om en viljeförklaring (MoU) med CRRC, världens största leverantör av utrustning för spårvägsutrustning. Avtalet, som undertecknas officiellt vid en ceremoni under bilsalongen i Genève, kommer att innebära att de båda företagen tillsammans vidareutvecklar TREV-tekniken så att den kan användas i CRRC:s transportsystem Autonomous rail Rapid Transit (ART) med mycket liten miljöpåverkan.

Den slutliga produktdesignen hos den flygplansinspirerade Ren RS är en vidareutveckling av Techrules Ren, som nu har fått en ensitsig cockpit och en omarbetad design för förbättrad aerodynamik och effektivare kylning. Det lätta, helgjutna kolfiberchassit har förstärkts och konfigurerats för banracing med en förare av välkända motorsportspecialisten L.M. Gianetti från Turin, som också har utvecklat de nya designdetaljerna efter att först ha utfört en omfattande aerodynamisk analys.

Den modulära chassiutformningen möjliggör en lång rad olika drivlinekonfigurationer, allt för att kunna tillgodose kundens krav på räckvidd och prestanda. I flaggskeppsversionen sitter ett kraftfullt litiumjon-polymer-batteri på 28,4 kWh. Två motorer framtill och fyra bak levererar en maxeffekt på 960kW (1 305 hk) och en räckvidd på 1 170 km på 80 liter dieselbränsle (NEDC).

I det starkaste utförandet gör Ren RS 0–100 km/h på bara tre sekunder och kommer upp i en toppfart på 330 km/h. Resultatet är en optimal blandning av enastående prestanda, råstyrka och aldrig tidigare skådad effektivitet.

Superbilen kommer endast att finnas tillgänglig för bankörning och levereras till en exklusiv skara kunder inom två år. Techrules för diskussioner med flera internationella biltillverkare om strategiska partnerskap för tillverkning och lansering av bilar på marknader världen över.

William Jin, grundare och VD för Techrules: ”Den unika modulära utformningen av Rens chassi och drivlina har gett oss möjlighet att skapa en optimalt utformad, högpresterande banbil och att demonstrera vår TREV-teknik på ett mycket effektivt sätt. Nu jobbar vi hårt för att öka vår globala kapacitet inom konstruktion och tillverkning och vi kommer snart att avslöja flera stora samrisksatsningar som kommer att ge oss möjlighet att utveckla vår innovativa teknik ytterligare för en lång rad kommersiella tillämpningar inom både mobilitet och industri.”

---------

DETALJER

Förbättrad design för ytterligare effektivitet

Det flygplansinspirerade utseendet hos föregångaren, 2017 års supersportbil Ren, utvecklades av de världskända italienska bildesignerna Fabrizio och Giorgetto Giugiaro, med en unik Le Mans-inspirerad tresitslösning. Nya Ren RS har vidareutvecklats av L.M. Gianetti för att skapa en mer förarcentrerad, ensitsig cockpit under en tak- och vindrutekombination som för tankarna till ett stridsflygplan och som i sann flygplansanda öppnas upp så att föraren kan ta plats bakom ratten.

Den fräcka designen fortsätter på samma tema med en ”Turbo Jet”-dekal som skvallrar om superbilens enastående drivlina. Men trots den exeptionella exteriören är Ren RS designad enligt principen att formen ska följa funktionen. Bland annat är de stora luftintagen framtill utformade för att öka luftflödet genom kylarna för att öka kyleffekten, samtidigt som de bidrar till bilens slående utseende.

Framskärmarna är så smala som möjligt så att fronten ska bli mindre, med vertikala sidopaneler och en fyrkantigare bakdel för att minimera luftmotståndet. Bilens sidor är släta och enkla, och i kombination med de aerodynamiska designdetaljerna ger de bilen en stilren, strömlinjeformad profil som bara bryts av genom luftintagen till turbinerna och turbinutblåset.

Baktill förstärker den stora, omställningsbara vingen de redan utmärkta aerodynamiska egenskaperna genom att bidra med en kombination av stabilitet och justerbar nedåtriktad kraft för en optimal balans mellan fart och aerodynamik under bromsning och kurvtagning. Vingen har designats av L.M. Gianetti för att ge en avsevärt förbättrad nedåtriktad kraft – den aerodynamiska effektiviteten hos Ren RS är 3,36. De övriga förbättringarna bidrar till en luftmotståndskoefficient på endast 0,43 trots den stora nedåtriktade kraft som genereras.

Förbättrad konstruktion för högre prestanda

L.M. Gianetti står även bakom det lätta kolfiberchassit som har utformats för att uppfylla kraven för snabb banracing. Chassits totala vridstyvhet har ökat för en överlägsen körupplevelse, enastående köregenskaper och bättre respons.

Chassit består av hel kolfiber, av samma typ som används i de högsta motorsportserierna, och komponenter av höghållfasta aluminiumlegeringar och stål. Ovanpå cockpit sitter en skyddande, standardenlig störtbåge i stål – ett alternativ som valdes i stället för en helsvetsad kolinbyggnad för att takstrukturen vid behov skulle kunna anpassas efter olika tävlingar.

Fjädringen, som utformats specifikt för bilen och tillverkats av L.M. Gianetti, består av en klassisk struktur med länkarmar i olika längd framtill och baktill. Den är konstruerad av höghållfasta, tig-svetsade stålrör. Länkarmarna är utformade för att stå emot samma krafter som GT3-racingbilar.

Skräddarsydda, horisontellt monterade coilover-stötenheter från KW med trevägsjustering finns installerade fram- och baktill på bilen, och är kopplade till länkarmarna med stötstänger på ett liknande sätt som i vanliga formelbilar.

Lätta kolfiberkeramiska 380 mm-skivor har använts i anslutning till sexkolvsoket från AP Racing. De kolfiberkeramiska skivorna är sammanlagt 30 kilo lättare än motsvarande gjutjärnsenheter och håller längre under hårda racingförhållanden.

Krängningshämmare finns monterade på fram- och bakvingens ändplåtar. De främre krängningshämmarna utgörs av en innovativ konstruktion som tar jämförelsevis lite plats.

Motorns reduktionsväxellåda omges av bearbetade sidoplåtar i aluminiumlegering, som även utgör fjädringens upphängningspunkter. Aluminiumtillbehören är tillverkade av aluminiumlegeringen zicral (aluminium 7075) med härdningsklass T6, vilket ger en lättviktig lösning med optimal korrosionsbeständighet.

De specialutvecklade antispinn- och momentvektoriseringssystemen ger ännu bättre kördynamik genom två prestandalägen – ”Race” för full uteffekt och ”Standard” för ökad bränsleffektivitet. Motorstyrenheten använder 30 sensorer för att säkerställa en optimal fördelning av effekt och vridmoment till varje hjul. Allt baserat på underlaget, förarens körstil och hur mycket kraft som krävs.

Den särskilda motorstyrenheten utvärderar kontinuerligt en rad säkerhetsdata, bland annat hastighet, acceleration, styrvinkel och bromskraft för att bedöma vilken typ av stöd som krävs för att optimera bilens prestanda.

Förbättringar i säkerheten för att uppfylla FIA:s standarder för motorsport

Under golvet sitter en 80-liters FIA-certifierad ”säkerhetsbränsleblåsa” som innehåller det bränsle som driver turbinerna. Tanken är placerad i mitten för att ge en perfekt viktbalans. Den bristningssäkra tanken är skumfylld och utformad så att större bränder förhindras, även om tanken skulle skadas.

I ändplåtarna av aluminium framtill och baktill i chassit finns monteringspunkter för Air Jack-systemet, med två domkraftspunkter fram och två bak, för att man enkelt och säkert ska kunna hissa upp bilen vid depåstopp och vanlig service.

Föraren sitter bekvämt i en racingstol av skyddande kolfiber som är tillverkat av OMP i enlighet med FIA:s standarder. För att uppfylla FIA-kraven är bilen även utrustad med brandsläckare och sexpunktsbälte.

Ytterligare en säkerhetsfunktion i Ren RS är det innovativa Safety Canopy Ejection-systemet – och även här kommer inspirationen från luften. Under cockpithuven sitter nämligen sex ECU-styrda ställdon som via accelerationsavkännare automatiskt öppnar taket i kollisionsfall och vid oväntat kraftiga girningar eller lutningar, vid temperaturer från -65° till 70°.

Ställdonen är elektriska och kan återanvändas upp till 50 gånger. Huven kan också skjutas ut manuellt, med hjälp av säkerhetsknapparna inne i förarens cockpit eller utifrån, om tävlingspersonal behöver hjälpa föraren ut i en nödsituation .

TREV-tekniken levererar superbilsprestanda och oöverträffad effektivitet

I Ren RS finns Techrules patentskyddade TREV-system som innebär att turbiner laddar upp bilens drivbatteri. Den hybridteknik som används i drivlinan är en kombination av gedigen erfarenhet av flygplans- och elbilsteknik och flera egna tekniska innovationer som ger en oöverträffad prestandanivå och extremt liten miljöpåverkan.

Första gången Techrules presenterade sin TREV-teknik var vid 2016 års bilsalong i Genève, då man visade upp konceptbilarna GT96 och AT96. I detta revolutionerande system för räckviddsförlängning används en turbin för att driva en generator som laddar batteripaketet. Detta avger i sin tur elektricitet till drivmotorerna. Till skillnad från många av de turbindrivna drivlinesystem som tidigare utvecklats, sker det under normal körning ingen direkt strömöverföring från generatorn till elmotorerna. Det är först när batteriet är tomt som turbinen kan användas för att driva bilen.

Luften som sugs in i mikroturbinen passerar genom en värmeväxlare där värmen från den utblåsta luften överförs till den kalla insugsluften och komprimeras innan den antänds. Antändningen av den komprimerade bränsle- och luftblandningen genererar mycket energi som leds i hög fart för att driva turbinbladen. När de varma avgaserna förs ut passerar de genom värmeväxlaren så att värmeenergin återvinns och överförs till den kalla insugsluften.

Matthew Jin, teknikchef hos Techrules, förklarar hur det fungerar: ”I elbilar används en elmotor för att driva hjulen, vilket gör att förbränningsmotorn uteslutande kan användas för att omvandla den kemiska energin i bränslet till mekanisk energi och slutligen elektrisk energi. Detta är ett stort genombrott eftersom det gör att vi kan använda den mycket effektiva turbinmotorn som en utmärkt räckviddsförlängare i våra bilar.”

En modulär drivlina för flera uteffekter

Drivlinan kan konfigureras för fyra eller sex vätskekylda elmotorer med fyra eller sex axiella flöden. Motorerna tillverkas i Storbritannien av YASA. Konfigurationen med fyra motorer driver alla fyra hjul, medan det i den kraftfullaste versionen med sex motorer finns två motorer för varje bakhjul och en för vardera framhjul.

Kunderna kan välja mellan antingen en mittmonterad och mycket effektiv 30 kW-turbin eller en konfiguration med 80 kW-turbiner med hög effektdensitet där det sitter en turbin på varje sida bakom förarhytten.

Batteripaketen på 28,4 kWh är placerade i de båda sidokapslarna som har tagits fram och tillverkats särskilt för Ren RS och är utrustade med batterihanteringsteknik som möjliggör en effektiv laddning och effektfördelning mellan battericellerna.

Det inbyggda batterihanteringssystemet (BMS) är utformat för att optimera prestanda och livslängd hos batteriet och samtidigt vara helt säkert. Det finns tre vattenkylningskretsar för motorerna, batteriet och växelriktaren. Framtill på chassiplåten i aluminium sitter ett värmeväxlarpaket (kylare) och kylkretsarna matas med sex elpumpar som också sitter på frontplåten.

Uteffekt med de tillgängliga konfigurationerna är:

Fyra motorer = 640 kW/870 hk 1 560 Nm/1 150 lb ft
Sex motorer = 960 kW/1 305 hk 2 340 Nm/1 725 lb ft
Större global kapacitet för laddningsteknik med mikroturbiner

Techrules gör stora investeringar för att utveckla den egna forsknings- och utvecklingsavdelningen. Den i internationella sammanhang välkända elbilsexperten Ching Chuen Chan leder arbetet på Techrules nyöppnade FoU-center i Peking. På den här anläggningen utvecklas och testas nyckelkomponenter för olika typer av turbiner och kompletta turbiner för drivlinor till vanliga personbilar.

Ching Chuen Chan har en mycket gedigen meritlista. Bland annat har han grundat Electric Vehicle Association, han är medlem i kungliga brittiska ingenjörsakademin och är en av ledamöterna i den kinesiska ingenjörsakademin.

Techrules håller också på att bygga upp partnerskap med flera globala, kinesiska företag. Det finns ett stort intresse för den mikroturbinbaserade uppladdningstekniken. En lösning som både sparar plats och ger längre räckvidd, och som därför har en lång rad användningsområden, såväl inom bilbranschen som vid annan industritillverkning.

Förutom avtalet med CRRC om att utveckla TREV-tekniken för deras Autonomous rail Rapid Transit (ART)-system håller man också på att ingå andra strategiska partnerskap. Det kommer bland annat att göra det möjligt för Techrules att utveckla sin TREV-drivlina så att den kan användas för en lång rad mobilitetslösningar, däribland bränsleeffektiv kollektivtrafik och transportbilar med låga utsläpp.

Tack vare ett partnerskap med el- och hybridbusstillverkaren Wuzhoulong Motors kommer TREV-system att komma till användning i gasdrivna bussar. De nyutvecklade bussarna kommer att ha ett bränsleeffektivare luftkonditioneringssystem och genom att även använda gas kommer man ifrån de begränsningar i räckvidd som är förknippade med rena elbussar.

Man håller också på att lägga sista handen vid ett partnerskap med Shenzhen BAK Technology Co. Ltd, som ligger i framkant inom forskning och utveckling av batterier och har fem procent av den globala litiumbatterimarknaden. Tillsammans kommer företagen att utveckla logistikfordon som drivs med TREV-systemet för att åstadkomma en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv transportbil med oöverträffad räckvidd.

William Jin, Techrules ordförande: ”Vi har jobbat hårt för att få till stånd stora samriskavtal med ledande globala företag för att öka vår internationella kapacitet före lanseringen av den eldrivna supersportbilen REN. Vi har också kommit långt i diskussionerna med flera tänkbara nya partners för strategiska samarbeten som kommer att ge oss möjlighet att nå ut med våra bilar på marknader världen över och utveckla nya produkter och kommersiella tillämpningar för våra avancerade drivsystem.”

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

TECHRULES Ren RS

Prestanda (alla projektioner baseras på inledande testning av supersportbilen Ren RS för bankörning med maximal batteri- och turbinkonfiguration)

Utgående effekt: 960 kW (1 305 hk)

Totalt vridmoment vid hjulen: 7 722 Nm (5 695 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid framhjulet: 780 Nm (575 lb ft)

Motoraxelns vridmoment vid bakhjulet: 1 560 Nm (1 150 lb ft)

Totalt vridmoment på motoraxeln: 2 340 Nm (1 725 lb ft)

Acceleration (0–100 km/h): 3 sekunder

Toppfart: 330 km/h

Ren bränsleförbrukning: 7,5 l/100 km

Växellåda

Antal växlar framåt: 1

Batteripaket

Spänning: Nominell 710–800 V

Batterityp: Litiumjon-polymer-batteri med hög effekt

Kapacitet: 28,4 kWh

Värmehantering: Vattenkylning

System för batteri och värmehantering med flera lager av redundanta säkerhets- och skyddssystem.

Chassi

Konstruktion: Kolfiber, helgjutet

Fjädring fram: Dubbel länkarmsfjädring

Fjädring bak: Dubbel länkarmsfjädring

Hjul-/däckdimension fram: 9J x R21 / 265/40 R21

Hjul-/däckdimension bak: 9J x R21 / 265/40 R21

Mått

Längd: 5 072 mm

Bredd: 2 055 mm

Höjd: 1 260 mm

Hjulbas: 2 724 mm

Spårvidd fram/bak 1 786 mm/1 775 mm

Torrvikt 1 854 kg

Markfrigång 120 mm

Bromsar

Fram: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 380 mm, 37 mm breda, med sexkolvsok

Bak: Ventilerade kolfiberkeramiska skivor Ø 355 mm, 35 mm breda, med fyrkolvsok

Styrning

Kuggstång med elservo.

Säkerhetssystem

ABS

Momentvektorisering med stabilitetsfunktion

Frånskiljningssystem

Flerdelad ECU-arkitektur för övervakning av säkerhetsrelevanta elektroniksystem

Högvoltsisolering
Batteristatus och TREV-styrning
40.8°
0

Techrules visar banracern Ren RS

Har också avancerad turbinteknik

Kolla in trailern för Oxygen
Klaustrofobisk skräck-scifi på Netflix

Här kommer trailern till den scifi-filmen Oxygen vilken har premiär på Netflix nästa månad. Filmen är gjord av den franske skräckfilms-regissören Alexandre Aja och handlar om en kvinna som vaknar upp i en kryokammare utan att ha något minne av hur hon hamnade där. Det verkar vara en klaustrofobisk historia där kvinnan måste ta sig ut ur kryokammaren innan syret där tar slut. Oxygen börjar sändas på Netflix 12 maj. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på spelvärlden i Biomutant
Vackert

Här har vi en kort trailer som ger lite försmak för hur världen i kommande Biomutant kommer se ut. Biomutant släpps till Windows, PlayStation 4 och Xbox One den 25 maj. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Streamer får 100 procent på omöjlig Guitar Hero-låt
Imponerande!

Även om Guitar Hero är aningen dött nu för tiden, så är det svårt att inte bli imponerad av bedrifter i spelet. Låten Soulless 6 skapades på skoj och har sedan släppet ansetts vara omöjlig att få 100 procent och full combo på, det vill säga att man träffar alla duttar i följd. Träning ger dock färdighet och streamern CarnyJared har försökt beta av låten sedan augusti och har nu lyckats med detta och ovan kan ni se hur det såg ut. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Utvecklare gör operativsystem som bara kör Tetris
Lite kvällsnörderi

Ni har säkert knegat hela dagen och petat i diverse kod, så varför inte trappa ner efter dagen och kika på någon annan som kodar? Ovan har ni en video från Youtubern jdh där han bygger ett operativsystem som bara kan köra Tetris, vilket antingen är genialiskt eller jättedumt. Eller både och. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Magic Keyboard med Touch ID funkar med alla M1-maccar
Apples nya tangentbord funkar inte bara till nya iMac

Tidigare i veckan presenterade Apple en ny version av sin allt-i-ett-dator iMac vilken även försetts med en ny version av tangentbordet Magic Keyboard. Den nya versionen av Magic Keyboard har stöd för Apples biometriska identifikationsfunktion Touch ID via en dedikerad knapp uppe i tangentbordets högra hörn, precis som tangentbordet på de flesta av Apples Macbooks har nu för tiden. Nu uppger bland annat MacRumours att Touch ID-funktionen på nya Magic Keyboard även går att använda på andra Mac-datorer med Apples egna Apple Silicon M1-chip. Funktionen verkar dock inte gå att använda tillsammans med de nya iPad Pro-modellerna med M1 som Apple presenterade i tisdags. Än så länge går dock inte det nya Magic Keyboard med Touch ID att köpa separat utan säljs för tillfället bara tillsammans med nya iMac. Det lär förhoppningsvis förändras framöver då jag antar att många som kanske kör Mac Mini eller använder externa tangentbord till sina M1-MacBooks gärna skulle vilja ha stöd för Touch ID. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tramsa runt som vårdslös gamling i Just Die Already
Nytt tramsspel från Goat Simulator-designer

Just Die Already är ett kommande spel från DoubleMoose, som startats av Goat Simulator-designern Armin Ibrisagic, och i spelet får vi kontrollera en gamling som kastas ut från sitt vårdhem och måste utföra diverse vårdslösheter för att bli omhändertagen igen. Spelet är ett sandlådespel som kan antingen liras ensam eller med tre andra spelare och det gäller att härja runt ordentligt och utföra massa dumheter som att fästa raketer på armarna, bada med hajar eller dansa på höga hustak. Just Die Already släpps 20 maj till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Snubbe bygger högtalare med ferrofluid
Riktigt ballt bygge!

Här kan ni kolla in ett riktigt roligt högtalarbygge där konstruktören Dakd Jung använt ferrofluid vilken visualiserar det som spelas ur högtalaren. Ferrofluid är lösning av ferromagnetiska nanopartiklar i vätska och reagerar på magnetfält. I högtalaren sitter tre högtalarelement i botten och ferrofluiden reagerar på musiken som strömmar ur dessa. Högtalaren är även försedd med en bluetooth-mottagare som gör det möjligt att koppla mobiltelefoner och andra musikkällor med stöd för bluetooth till högtalaren. I klippet nedan kan ni kolla in lite av konstruktionen av högtalaren men är ni bara intresserade av att se slutresultatet kan ni hoppa direkt till två minuter in i klippet. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft erbjuder FPS Boost för EA-spel
Perfekt ursäkt att spela om Titanfall 2

Microsoft har möjligheten att öka FPS:en i äldre spel via deras bakåtkompatibilitet på Xbox Series X/S. Ett antal spel från förr har redan fått stöd denna funktion och snart kommer även en klase spel från EA få det. Det innebär att du kommer kunna lira Titanfall 2 med 120hz vilket ju är kalas. Spelen som kickar 120hz är: Battlefield 1 Battlefield 4 Battlefield 5 Mirrorx27s Edge Catalyst Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville Plants vs. Zombies: Garden Warfare Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 Star Wars Battlefront II Star Wars Battlefront Titanfall Titanfall 2 Unravel 2 Spelet som kör 60hz är: Sea of Solitude Nedan kan man se hur man går tillväga att aktivera denna digitala Turbo-knapp. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för nästa säsong i Apex Legends
Legacy drar igång 4 maj

För några dagar sedan fick vi kika på en ny Stories from the Outlands-video och i den blev vi introducerade till den nya spelbara karaktären Valkyrie, eller Valk. Nu har det släppts ytterligare en video och den här gången är det en trailer som visar vad nionde säsongen kommer ha att erbjuda. Och av trailern att döma så verkar det inte bara vara en ny hjälte vi kommer få tillgång till. 4 maj drar säsong 9 i Apex Legends igång. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Emilia Clarke har gjort superhjälte-serietidningen M.O.M.
Mother of Madness

Skådespelerskan Emila Clarke, som kanske främst är känd som drakmamman från Game of Thrones, har gjort en egen serietidning som snart kommer att släppas av det amerikanska förlaget Image Comics. Serietidningen heter "M.O.M" vilket står för "Mother of Madness". Clarke ska själv ha stått för ide, manuset samt design för M.O.M. och tagit några andra kvinnliga serieskapare till hjälp för att förverkliga det hela. M.O.M. handlar om en ensamstående mamma som upptäcker att hon besitter lite udda superkrafter vilka hon använder för att ge sig på en liga som ägnar sig åt trafficking. Clarke säger i en intervju med Entertainment Weekly om varför hon ville skapa M.O.M. "Wex27re always calling mothers superheroes, and Ix27m like, what if they were? What if they legitimately were superheroes? Maya has had a very hard life, and she finds herself in a place where everything that makes her unique, she hates and is ashamed about. Itx27s only in the discovery of her powers that she finds her true acceptance of who she is." "M.O.M" dyker upp i de amerikanska seriebutikerna 2 juli. Ni hittar utdrag från det första numret hos Entertainment Weekly på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Vi har klämt på Apple Airtag!
Små, söta och enkla

Så var de då äntligen här, Apples Airtag. Det är en liten knapp som i storlek och stil är väldigt lik de där knapparna man har på jeansjackan om man är punkare. Den lilla pucken består av två delar, en i metall och en i plast. Plastdelen agerar även som högtalare vilket är lite coolt och skruvar man på metalldelen så hittar man batteriet. Det är ett helt vanligt knapp-batteri som går att köpa överallt och batteritiden ska vara ett år. Att para den till sin telefon är superenkelt, man håller den bara vid telefonen som man gör med AirPods. Det krävs en iOS-pryl för att det ska fungera, men hittar man en så går det att läsa data från den med en Android. När Airtag är parad så finns den i Hitta-appen och därifrån är det superenkelt att hitta den och få den att låta. Man kan så klart lägga ner en Airtag i sin väska, jacka eller vad man nu vill, men med ett tillbehör så går det också att placera den på nyckelknippan eller väskan eller lite vad som helst faktiskt. Om man har tappat bort det som Airtagen är fäst på så kan man som sagt få den att låta, men den lilla pucken har också ett U1-chip, så har man en iPhone 11 eller bättre är det smidigt att med telefonen hitta prylen, för den vet exakt vart den är och visar riktning och avstånd ner på 0,1 meter. Är du synskadad berättar din telefon åt vilket håll och hur långt bort din pryl är, snyggt! Nu börjar vi förstå vad man ska med det där U1-chipet till. Om man däremot tappar något på bussen så används alla andras iPhones för att hjälpa dig hitta din pryl. Alla iOS-enheter med iOS 13 eller senare hjälper till med detta gigantiska nätverk och detta är riktigt coolt. Om det nu fungerar som det ska. Tile har länge sålt små enheter som hjälper dig att hitta dina nycklar och saker och de har också ett nätverk av andra Tile-användare som hjälper dig hitta din Tile när den är långt ifrån dig. Det finns en hel del Tile-användare, men antalet iOS-användare är många hundra gånger fler så detta lär fungera bättre. Det här är en produkt som man kan testa på riktigt först när man förlorar något, så jag får väl helt enkelt tappa bort något snart. Men själva hårdvaran är precis vad man kan förvänta sig från Apple, även om "materialet" som Apple-loggan är tryckt med och den där metallen ger oss flashbacks till första iPod som blev en väldigt repig historia. Vi fick de här under lunchen i dag och har av naturliga skäl inte hunnit djuptesta dem, så vi återkommer med ett närmare test! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Sahlgrenska testar mobil röntgen
Kan röntga patienter i deras hem

Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg ska börja testa en röntgenmetod som man kallar för "Personcentrerad mobil röntgen", något som innebär att man med en mobil röntgenmaskin ska kunna röntga patienter i hemmet. Fördelarna med röntgenundersökning i hemmet säger Sahlgrenska bland annat är att patienterna slipper väntetider på sjukhus samt att risken för att patienter som oroas vid sjukhusbesök kan minska. Tony Jurkiewicz, röntgensjuksköterska och projektledare Personcentrerad mobil röntgen, säger i ett pressmeddelande om den nya satsningen: "Tanken är att vi gör en fullgod undersökning, röntgar och skickar bilder till sjukhus för diagnos och därefter tar beslut om patienten kan fortsätta vårdas i hemmet eller om hen behöver få specialistvård." Sahlgrenska universitetssjukhusets försök med Personcentrerad mobil röntgen i Göteborg kommer att inledas någon gång under våren. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motorola utökar G-serien med G20
90Hz-skärm för 1700 spänn

Något som förbättrar användarupplevelsen på mobiltelefoner rejält är en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Rappare paneler har blivit standard i dagens flaggskepp, men har letat ner sig i midrange och budgetsegmentet. Nu har Motorola presenterat nya G20 som erbjuder en snabbare panel för ett rätt lågt pris. G20 kommer med en 6,5 tum stor display i 20:9-format och HD+-upplösning med 90Hz. På insidan sitter det ett stycke systemkrets vid namn UNISOC T700 som ackompanjeras av 4GB ram och 64GB lagring som går att utöka med minneskort. Batterikapaciteten ligger på stabila 5000mAh och telefonen är även vattentålig med IP 54-klassning. På baksidan sitter det en quadkamera med en huvudsensor på 48MP. Moto G20 kommer släppas 11 maj och priset ligger på 1700 kronor. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Ett gäng trailers från Oculus Gaming Showcase
Story-läge för Pistol Whip, Lone Echo 2 och mer!

Oculus Gaming Showcase anordnades i natt och vi fick en massa uppdateringar om spel och upplevelser som är på ingång till Oculus VR-plattform. Några grejer har vi redan skrivit om, som Resident Evil 4 och Curve, men det var förstås inte allt och det var en drös andra titlar som fick sin tid i rampljuset. Bland annat fick vi reda på att det populära och ösiga rytmspelet Pistol Whip kommer få ett storyläge vid namn Smoke & Thunder där vi kommer få skjuta i takt med musik i vilda västern-miljö. Storyläget kommer bli tillgängligt i sommar och kommer kunna spelas på Quest 2 och Rift. En annan VR-upplevelse att se fram emot är After the Fall som kommer släppas i sommar. Spelet är utvecklat av Vertigo Games, som ligger bakom VR-spelet Arizona Sunshine, och i den nya titeln får vi samarbeta med tre andra spelare för att överleva zombies och andra otrevligheter. Ovan har ni showen i sin helhet och nedan hittar ni trailers och teasers för Pistol Whip: Smoke & Thunder, Warhammer 40,000: Battle Sister, Lone Echo II, Star Wars Pinball VR, I Expect You To Die 2, After The Fall, Wraith: The Oblivion - Afterlife, The Climb 2 samt The Walking Dead: Saints & Sinners. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Fujifilm släpper Instax Mini Link med Nintendo-tema
Och slänger in Nintendo-grejer i appen

Fujifilm och Nintendo kommer släppa e version av fotoskirvaren Instax Mini Link med Nintendo-tema. Själva hårdvaran i skrivaren är identisk till Instax Mini Link som redan finns men utsidan är Switch-färgad och det går också att köpa till ett Pikachu-skal om man nu vill det. I samband med släppet kommer de också släppa appen "Instax mini Link for Nintendo Switch". Med den kan du ta skärmdumpar från Switch och skriva ut dem på skrivaren. Appen ger en också möjlighet att lägga till filter och klisterlappar från spel som Super Mario, Animal Crossing och nya Pokémon Snap så dina foton blir lite mer spexiga. Både appen och skrivaren ska släpas den 30 april och kommer kosta 100 dollar eller 120 dollar om du vill ha Pickachu-skalet till. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Sony lanserar PlayStation Plus Video Pass
Men bara i Polen

I går rapporterade vi om att PlayStation hade något på gång som de kallade för PlayStation Plus Video Pass. I dag bekräftade Sony tjänstens existens genom att lansera den i Polen. Tjänsten testas endast just nu så därav är det inte någon bred lansering. Det är för tillfället oklart om eller när andra marknader får ta del av PlayStation Plus Video Pass. Hur som helst är PlayStation Plus Video Pass en tjänst för folk som har PlayStation Plus. Via denna tjänst kan man titta på ett tjugotal filmer och serier från Sony Pictures utan extra kostnad. Var tredje månad ska utbudet fyllas på med nya grejer men. Om det är vettiga grejer återstår dock att se. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Brydge släpper tangentbordsfodral till nya iPad Pro
Gör den mer lik en Macbook än en iPad

Häromdagen presenterade Apple nya iPad Pro och nu har tillbehörstillverkaren Brydge visat upp sitt tangentbordsfodral anpassat för den större varianten av de två nya iPad-modellerna. Brydge 12.9 MAX+ har ett tangentbord i aluminum-design och är försedd med en stor trackpad, något som gör att iPad Pro påminner om en MacBook när den används tillsammans med fodralet. Fodralet väger 970 gram vilket är nästan 300 gram mer än de 682 gram (wifi-modellen) och 684 gram (wifi + 5G-modellen) som de nya 12,9-tumsversionerna av iPad Pro väger. Brydge 12.9 MAX+ släpps med engelsk tangentbords-layout i juni och kommer då att kosta 250 dollar. Om det någonsin kommer att dyka upp med svensk tangentbords-layout är oklart. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
129kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
78kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
45kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
134kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
90kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
3kg
+
Wille Wilhelmsson