m

Trots farväl av sugmotorn ser framtiden ljus ut
Jag har kört uppdaterade Porsche 911 Carrera S

Trots farväl av sugmotorn ser framtiden ljus ut
Foto: Bobby Green
Bil / Porsche

I september förra året presenterade Porsche en uppdatering av modellen 911. Den fick då lite nytt utseende här och där men detta var ändå något som hamnade i skymundan eftersom den största nyheten var att man placerat en helt ny motor där bak - med turbo. Inget konstigt med det såklart eftersom Porsche haft turbomodeller ända sedan 70-talet, men nu snackar vi om instegsmodellen av 911. Där har det fram tills nu alltid handlat om sugmotorer och versionerna med stressfläkt har istället legat i det övre skiktet och i en helt annan priskategori. Nu får alltså även den mest enkla versionen av 911 också turbo, och Porsche tar klivit in i en ny era. Resultatet blir en effektivare bil som har lite bättre siffror både när det gäller förbrukning och utsläpp men även när det kommer till effekt och prestanda. Win-win brukar man kalla det, men kommer man att sakna sugmotorn? Både ja och nej, men faktiskt mer nej efter att ha testat bilen ett par dagar.

Försnack
Puritaner kommer säkert att skrika rakt ut men så är det ju alltid. Jag själv älskar sugmotorer och manuellt växlade bilar, men dessa kommer ju alltid att finnas på begagnatmarknaden så måste man inte nödvändigtvis köpa nytt kan man ju alltid vända sig dit. Biltillverkarna måste hänga med i svängarna och ska de i fortsättningen kunna leverera bilar med mycket effekt och grym prestanda måste de minska storlekarna på motorerna och överladda - så är det bara. Det som det handlar om nu är vem som kan göra det bäst, utan att körglädjen försvinner.

Körkänsla
Det bästa med moderna bilar i den här kategorin är att du inte behöver tänka. Ingenjörerna har gjort jobbet åt dig så det enda du behöver fokusera på är att köra. Hos Porsche precis som hos många andra vet man om detta och försöker därför bygga en så lättkörd bil som möjligt även om det under skalet döljer sig mängder med teknik som du inte ens behöver bry dig om. En ny Porsche är en av de mest lättkörda bilarna på marknaden och det man egentligen behöver ha i åtanke är väl att den är bra mycket lägre än en vanlig Svensson-bil. Men det ska ju en sportbil också vara.

Bilen startar alltid i det snällaste Comfort-läget och då är även start/stopp-systemet aktivt, fjädringen inställd på bekväm och avgassystemet på tyst. Här kan man mysa omkring länge och det är faktiskt också det läget som man troligtvis kommer att använda mest. Bilen blir precis lagom kvick när man trycker på och det är precis lagom motstånd i allt - optimerat för stadskörning alltså. Fipplar man över vredet på ratten till Sport blir allt genast mycket rappare. Växellådan vill hela tiden ligga på så låg växel som möjligt och allt blir redo för race. Sport+ skärper till allt detta ytterligare och optimerar bilen för både bus- och bankörning. Vrider man ett snäpp till hamnar man på Individual och där aktiverar man de val man själv har valt. En trevlig kombo är att lägga lådan i manuellt läge, humöret på Sport+ och avgasspjällen på öppet - då får man det bästa av alla världar. Speciellt eftersom man i det manuella läget växlar åt rätt håll i den här bilen - spaken mot dig för att växla upp, från dig för att växla ner.

Storleken på boxersexan har minskat från 3,8 till 3,0 liter. På varje sida om motorn har man hängt fast ett turboaggregat och istället för 400 har man 420 hästar till förfogande. Turbosnurrorna hjälps åt och den ena ser till att man har pulver på låga varv, det andra tar över när det börjar gå snabbare och man varvar mer. Jag upplever inte att motorn har något turbolagg. Det skjuter på bra över hela registret och det finns alltid kraft att hämta. Maxvridet på 500 Newtonmeter har man tillgängligt redan vid 1 700 varv. Visst måste man varva lite innan man verkligen känner att bilen sticker, men den känns alltid på topp och med på noterna. Den hårda faktan är dock att motorn inte är lika varvvillig som sin föregångare. Maxvarvet ligger på 7 500, 300 varv mindre än tidigare. Maxeffekten, 420 hästar, får man vid 6 500 varv - ur de gamla motorerna som var på 3,4 respektive 3,8 liter fick man den vid 7 400. Snabbare upp till effekten alltså, utan så mycket varvande. Frågan är hur mycket vikt den som köper kommer att lägga vid det här. Det är inte direkt som att bilen blir svintråkig att köra för det, bara annorlunda.

Den sjustegade PDK-lådan med dubbelkoppling dunkar i växlarna så silkeslent så att det enda som avslöjar att man kuggat upp är att siffran på instrumentpanelen ändras, och att hastighetsmätaren visar något annat såklart. Tonen från avgassystemet ändras precis som om man skulle dra fingrarna över ett gäng pianotangenter och upplevelsen kan liknas vid att spela ett bilspel på TV-apparaten. Man håller bara i ratten och åker med. Nedväxlingarna känns dock lite mer, men dessa blir aldrig obekväma utan snarare endast markerade.

Den som är modig trycker på den lilla knappen i mitten på vredet som sitter på ratten. Då ställs allting på tårna, extra mycket, under 20 sekunders tid. Porsche snackar om att det handlar om en funktion som kan vara bra vid omkörningar, men det klarar nog bilen i det allra snällaste läget också. En cool grej bara alltså, som gör bilen helt vansinnig när man väl trycker på den. Då kastas så låg växel i som möjligt och skulle du få för dig att växla upp själv dyker en liten tysk ingenjör upp ur handskfacket och skriker "NEIN, NEIN, NEIN!" och smäller direkt i en lägre växel igen. Efter det får du ett piskrapp över fingrarna och måste på knagglig tyska lova att aldrig göra om samma sak igen. Ungefär så känns det i alla fall. Tryck på egen risk borde det stå på knappen, men jag antar att Porsche på grund av platsbrist inte fick med just den texten.

Porsche Active Suspension Management (PASM), det adaptiva fjädringssystemet, är standard och ser till att dels klistra bilen mot backen och att kompensera för den dåligt omhändertagna asfalten som finns på sina ställen i landet. Ett knapptryck styvar upp körningen ytterligare och det ska mycket till innan det känns som att bilen inte pallar med att pressas mer. Byte från en fil till en annan kan göras med ett snabbt ryck i ratten utan att det på något vis rullar i karossen eller känns obekvämt. Här är det snarare att man inte sitter fyrpunktsbältad och i en skalstol som är begränsningen. Bilen flyttar sig, ditt kött hinner bara inte med helt enkelt. Styrningen som är elektronisk har bra känsla och man tänker inte så mycket på att den inte är direktkopplad till hjulen via en stång. Den ger bra motstånd när det behövs och svarar bra på händernas input.

På tillvalslistan finns nu även samma bakhjulsstyrningssystem som 911 Turbo och GT3 har. Då styr bakhjulen upp till 2,8 grader motsatt håll mot framhjulen om man kör under 50 km/h, något som gör bilen enklare att svänga runt och att vändcirkeln minskar med 40 centimeter. Kör man över 80 km/h så styr istället bakhjulen åt samma håll som framhjulen för att få det att kännas som att man har en längre hjulbas än man har, och för att ge lite lugnare körning när det börjar gå fort. Bakhjulen har varsin liten elmotor på sig som tar hand om styrningen.

Motorljud
Jag var lite orolig att fläktarna som man kopplat på motorn skulle döda allt ljud den ger ifrån sig. Turbo-aggregat har en tendens att göra det, men lyssnar man på exempelvis Mercedes nya dubbelturbomatade V8:a så kan ingen annan tillverkare komma och säga att det inte går att göra en turbomotor som låter trevligt. Mercedes har lyckats så då borde de flesta andra som bygger sportbilar också klara av det. Porsches sugmotorer har alltid haft ett trevligt ljud att bjuda på, men turbo-modellerna har mest bara låtit som en jättestor hårtork när de dragit på. Ljudet sugs liksom in i motorn och försvinner. I nya Carrera S har man jobbat med att bibehålla det karaktäristiska ljudet en sugmotor har, och jag tycker ändå att man har lyckats bra med det man har haft som underlag.

Ett vrid på nyckeln, som alltid sitter till vänster om ratten, kickar igång motorn med ett härligt brölande. Det klassiska rosslandet som en boxer för finns kvar där, men står man och torrgasar hör man nyheten som avslöjar sig genom lite turbovissel. Avgasljudsknappen på instrumentpanelen hjälper såklart till att förstärka hela upplevelsen så den får vara intryckt hela tiden, finns ingen mening med att dämpa motorljud när det låter så här trevligt. Testbilen var dessutom utrustad med ett sportavgassystem som kostar 27 200 kronor extra, och för de slantarna bör det också låta bra. Systemet särskiljer sig förutom i grövre ljud genom att det har två pipor där bak, som är placerade mer mot mitten. Vanliga Carrera S har som tidigare fyra pipor, två på varje sida. Carrera nöjer sig med två ovala pipor istället.

När man kör iväg gör sig dock turboladdningen påmind. På låga varv och i låga hastigheter brummar det på bra där bak, men så fort farten tas upp en nivå försvinner ljudet mer och mer. Turbovisslet tar över för att sedan också försvinna. Man kommer till en punkt där det nästan inte låter någonting, men istället går ruskigt fort. Så ja, turboaggregaten äter upp ljudet, men mest när det går undan. Fram tills dess finns fortfarande det där härliga ylandet kvar, och det är riktigt positivt.

Exteriör
Små men ändå betydelsefulla förändringar. Den som inte är påläst ser troligtvis ingen skillnad, men de finns ett par stycken som faktiskt i mina ögon gör helheten så mycket bättre. Den senaste generationen är i mitt tycke den allra mest eleganta. Inte den snyggaste, men den som inger mest känsla av lyx och flärd.

Framtill har den kombinerade blinkersen med varselljus i stötfångaren minskat avsevärt i storlek och smälter numera in bättre. Strålkastarna har fått samma utseende som förra Turbo-versionen hade med fyra led-punkter som fungerar som varselljus och två projektorer ovanpå varandra. Ett snyggt och detaljrikt bygge bara det. Backspeglarnas fot som har öppnats upp och som ger ett något slankare intryck finns nu även till instegsmodellerna, tidigare var det bara de lite mer fräsiga versionerna som hade dessa. Baktill har lamporna förändrats och till en början var jag inte riktigt överens med utseendet men de växer. De har även en slags matt känsla över sig som gör sig riktigt bra i verkligheten. Även här finns det fyra ljuspunkter och de fungerar som bromsljus tillsammans med en ljuslist ovanför gallret som sitter på motorluckan. När man inte bromsar glöder endast en strimma i överkant på varje bakljus. Hela paketet är i mitt tycke lyckat och ger som sagt ett mer elegant intryck.

Interiör
Här är det lika trevligt som alltid och även om man känner igen sig har ett par saker förändrats. Mittkonsolen har exempelvis jobbats om och en ny skärm är på plats. Denna är bland annat försedd med Apple CarPlay som jag lekte runt med lite i den inlänkade artikeln nedan. Då lovordade jag grejerna, men efter att ha levt med systemet ett par dagar låter det inte riktigt likadant längre. Det finns fortfarande ett par barnsjukdomar att reda ut och ibland var det riktigt frustrerande att jobba med. Bilen fattade inte att mobilen var inkopplad och jag fick dra i och ur sladden ett par gånger för att få det att fungera. Sen funkade helt plötsligt inte musiken i bilen fastän det stod att den spelade på telefonen och ibland gick det inte att byta låt. Störande saker som förhoppningsvis fixas till med en mjukvaruuppdatering.

Förutom infotainmentsystemet är den största nyheten ratten. Den har skalats av rejält och alla knappar som tidigare satt här har försvunnit. Istället har man fått prylar från storebror 918 Spyder att leka med - ett litet vred på ratten (om man väljer Sport Chrono-paketet) som sköter bilens humör. Här kan man välja mellan Comfort, Sport, Sport+ eller Individual med bara ett litet vrid. Ett enkelt och smidigt sätt att snabbt växla mellan programmen. I mitten av vredet sitter även en knapp som aktiverar den nya Sport Response-funktionen - trycker du på den får du under 20 sekunder maximal prestanda från bilen. Bakom ratten sitter som vanligt paddlar och dessa är i aluminium. Borttagandet av alla knappar har även gjort att man har kunnat göra rattens ekrar ihåliga, och det är riktigt läckert att kunna se paddlarna genom dessa.

Skalstolar finns som tillval men det känns overkill i en sån här bil som man ändå troligtvis bara ska glida omkring med. Stolarna som satt i testbilen gör jobbet bra och är bekväma att sitta i, även under längre perioder. De har lagom med stöd på sidorna och tillräckligt med lårbensstöd. Som vanligt i en ny 911 är sittposition perfekt och det är nära till allt. Bilen är inte liten men känns ändå kompakt och mysig på insidan, utan att kännas trång. Om man inte sneglar på baksätet då vill säga, för det är inte mycket att hänga i granen. Här får man max in två stycken småttingar eller en kompis som inte bryr sig om komfort alternativt är gymnast. Fäller man de bakre stolsryggarna får man dock ett ganska så vettigt lastutrymme om det skulle vara fullt under locket framtill.

Avslutning
3,9 sekunder till 100 med Sport Chrono-paketet gör den här till världens snabbaste Carrera och det är tack vare turbosnurrorna. Förutom det kan man tacka fläktarna för förbrukningen och utsläppen, och det är ju det som är i fokus här - snabb bil och hög effekt är "bara" en bonus. Turbo i bilen har inte gjort den tråkigare, utan egentligen bättre på alla sätt. Sugmotorn kommer för alltid att finnas i våra hjärtan men inte i rumpan på en 911 - det är bara att inse den faktan.

Modellen går som tur är fortfarande att få med manuell låda, som då också har sju stycken växlar. Perfekt om man inte är överens med att en dator ska bestämma hur och när växlarna ska läggas i. Det här alternativet i kombination med sportavgassystemet kommer kanske även kunna få puritanen att inte svära över uppdateringarna som 911 har fått, utan faktiskt att acceptera dessa som en del av framtiden. Jag har gjort det i alla fall.

Fakta Porsche 911 Carrera S
Motor: Boxersexa, 3,0 liter, dubbelturbo, 420 hästkrafter, 500 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,9 sekunder (PDK och Sports Chrono), toppfart 306 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: Fram 245/35 R20, bak 305/30 R20 (vinterdäck).
Bromsar: Ventilerade skivor med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,45 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,8 meter, höjd 1,29 meter, vikt 1 460 kilo, bensintank 64 liter, förbrukning 0,77 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 174 gram per kilometer.
Pris: 1 062 000 kronor.

Läs mer
47.3°
0

Trots farväl av sugmotorn ser framtiden ljus ut

Jag har kört uppdaterade Porsche 911 Carrera S

Lucy ska undersöka Jupiters trojaner
För att kanske hitta svar om hur vårt solsystem bildades

Nästa månad är det tänkt att NASA ska skicka farkosten Lucy i riktning mot den asteroidsamling som kallas för Jupiters trojaner. NASA hoppas att Lucys undersökningar av de uråldriga asteroiderna i närheten av Jupiter ska kunna ge svar på en del frågor om hur vårt solsystem skapades och kanske även ge ledtrådar till hur liv uppkom här på jorden. Farkosten Lucy, som fått sitt namn efter urmänniskan Lucy, är försedd med två kameror, ett instrument som kan mäta asteroidernas yttemperatur samt ett instrument som med hjälp av infrarött ljud kan identifiera is, organiska material och olika mineraler på varje asteroid. Lucys blir den första farkost som skickas till Jupiters trojaner någonsin. Uppdraget är tänkt att pågå i tolv år och mellan 2027 och 2033 är det tänkt att Lucy ska titta närmare på sex av de asteroider som finns i asteroidsamlingarna. Jupiter trojaner ligger i ungefär samma omloppsbana som Jupiter vilket ni kan se i illustrationen här nedanför. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite mer om Lucys uppdrag och farkosten som snart kommer att påbörja sin långa resa mot Jupiters trojaner. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft släpper mus i plast återvunnen från havet
Trådlös mus med lång batteritid

Under gårdagens Surface-presentation visade Microsoft upp en mus som delvis tillverkad av återvunnen plast som plockats upp från havet. Microsoft kallar musen för Ocean Plastic Mouse och det är musens hölje som till 20 procent består av återvunnen plast från havet. Förutom det så är även förpackningen som musen levereras i helt återvinningsbar. Musen har stöd för Bluetooth Low Energy och enligt Microsoft ska ett enda AA-batteri räcka för att driva musen under ett års användning. Ocean Plastic Mouse går att förbeställa i USA nu och kommer att kosta 25 dollar. Huruvida den även kommer att säljas här i Sverige är än så länge oklart. I de inlänkade artiklarna längst ner i den här artikeln hittar ni allt annat som Microsoft presenterade under gårdagens Surface-event. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche 914 - dåtidens 718 Cayman?
Carfection ställer modellerna mot varandra

718 Cayman är den billigaste modellen Porsche erbjuder idag. För 50 år sedan var det 914. Carfection bestämde sig för att ställa de två bilarna mot varandra för att se vad som skiljer de båda budget-Porscharna åt. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tim Cook: Skvallerbyttor hör inte hemma hos Apple
Gör allt för att hitta de som läcker

Enligt The Verge skickade Tim Cook under tisdagskvällen ett mail till Apple-anställda om läckor inom företaget. I mailet säger han att Apple gör "allt i sin makt för att identifiera dem som läcker" och fortsatte med att "personer som läcker konfidentiell information inte hör hemma" hos Apple. Den 17 september hade Apple och Tim Cook ett företagsövergripande möte där det bestämdes att Apple skulle börja kräva strikta tester för ovaccinerade anställda, men ännu inget tvång för vaccinering. Cook sa också under mötet att han "ser fram emot att fortsätta" efter Epic-rättegången. Strax efter mötet läckte båda nyheterna till The Verge. I mailet som skickats ut under tisdagskvällen verkar Tim Cook adressera båda problemen; produktläckor samt läckor om andra frågor inom företaget. Tumnagel
40.5°
+
Hugo Engström
0

HMD Global lanserar Nokia G50
Nokias billigaste 5G-telefon

HMD Global har presenterat en ny Nokia-telefon vilket är Nokias än så länge billigaste telefon med 5G-stöd. Nokia G50 har en 6,82 tum stor HD+-skärm och ett batteri som ska räcka för upp till två dagars användning på en laddning. På baksidan hittas en trippel-kamera som består av en huvudkamera på 48 megapixel, en ultrawide-kamera på 5 megapixel samt en djupkamera på 2 megapixel. Selfiekameran på telefonens framsida är på 8 megapixel. Telefonen är förberedd för kommande Android 12 och HMD Global utlovar att telefonen ska stödja uppdateringar de kommande tre åren. Här i Sverige kommer Nokia G50 att levereras med 4GB RAM samt 64GB lagringsminne och den kommer att kosta 2890 kronor. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finns det syre på Mars?
Här snackar NASA lite mer om det

Den dagen människan bosätter sig på Mars kommer det givetvis att behövas en del syre för att vi ska kunna överleva där. I det här videoklippet snackar NASA lite om syretillgången på Mars och hur vi ska kunna förse bosättarna på Mars med sådant. Man snackar lite mera specifikt om Mars-roverns instrument MOXIE ("Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment"), ett instrument som tidigare i år användes för att skapa syre från koldioxid-molekyler. Vi kommer sannolikt att stöta på en hel del svårigheter den dagen vi väljer att börja kolonisera Mars men som det ser ut nu så ser syretillgången inte ut att bli något av de större problemen. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brave lanserar Brave Talk
Videosamtala med en person gratis eller betala för gruppsamtal

Brave, företaget som främst är kända för sin webbläsare, lanserar nu en videosamtalstjänst som man kallar för Brave Talk. Med Brave Talk kan man videosamtala gratis med en person under en obegränsad tid och med upp till hundra deltagare om man skaffar premiumversionen vilken kostar 7 dollar i månaden. För att starta ett videosamtal med Brave Talk krävs det att användaren använder Braves webbläsare. Därefter går det att bjuda i en eller flera användare till samtalet och dessa kan delta med i stort sett vilken modern webbläsare om helst. I premiumversionen av Brave Talk finns även möjlighet att spela in samtal, lägga till lösenord för att delta i samtalet och lite annat. Här nedan hittas Braves eget videoklipp om Brave Talk. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NAD presenterar C 399 Classic
Lyxigast i Classic-serien

Det kanadensiska ljudföretaget NAD har presenterat en ny förstärkare, nämligen C 399 Classic. De lovar att förstärkaren ska ha ett högt värde för pengarna och ta prestanda i prisklassen till nya nivåer. C 399 är flaggskeppet för NAD:s Classic-serie och använder sig av företagets HybridDigital nCore-förstärkning, som endast har varit tillgänglig för företagets dyrare Master-serie tidigare. Den nya förstärkaren har en uteffekt på 180W per kanal (4/8 Ohms). Till in- och utgångar har C 399: 2 st coaxial, 2 st TOSLINK, HDMI eARC, tvåvägs aptX Bluetooth, två line-level-ingångar, en phono input och en "låg impedans / hög spänning" hörlursförstärkare, dubbla subwoofer utgångar och till sist två högtalaruttag. Förstärkaren har ingen trådlös streaming inbyggt, för det måste man ha modulen MDC2 BluOS-D som ger förstärkaren stöd för bland annat Spotify Connect, Airplay 2 och Tidal Connect. C 399 Classic kostar 1999 dollar. När release i Sverige sker är fortfarande oklart. Mer finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Hugo Engström
0

Här är trailern för Night Teeth
Vampyrrulle som har premiär på Netflix nästa månad

Här kommer trailern till Netflix senaste vampyrfilm Night Teeth där tittarna kommer att få följa en chaufför som blir ofrivilligt sällskap åt några vampyrer som ska ut och härja på stan. Chauffören Benny (Jorge Lendeborg Jr) får i uppdrag att köra runt de båda vampyrerna Blaire och Zoe (Debby Ryan och Lucy Fry) som kräver att bli körda till olika platser i stan där de planerar att "festa". Night Teeth har premiär på Netflix 20 oktober. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar
Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten

I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Forskare tar fram supersmå flygande chip
Skulle kunna hålla koll på luftföroreningar

Forskare på amerikanska Northwestern University har utvecklat väldigt små chip som likt ett frö har förmågan att sväva och spridas för vinden. De små enheterna har hämtat inspiration från hur träd och andra växter sprider sina fröer men säger att man till och med lyckats göra sina små svävarmaskiner mindre än vad fröer vanligtvis är. Professor John A. Rogers från Northwestern University säger i en kommentar om arbetet med de små chippen: "We think wex27ve beaten biology... wex27ve been able to build structures that fall in a more stable trajectory at slower terminal velocities than equivalent seeds. The other thing... was that we were able to make these helicopter flyer structures that are much smaller than seeds you would see in the natural world." Konstruktionen är tillverkad i nedbrytningbart material så att inte chippen orsakar föroreningar när de till slut faller ner på olika platser i naturen. Forskarna har även lyckats förse de små svävande strukturerna med sensorer som kan mäta luftföroreningar, vattenkvalitet och solstrålning samt antenner så att det går att kommunicera med antingen en mobiltelefon eller ett eller flera andra svävarchip. De så kallade "Three-dimensional electronic microfliers inspired by wind-dispersed seeds" befinner sig än så länge på konceptstadiet och än så länge inte redo att släppas ut för test i atmosfären. När så kan bli fallet återstår att se. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Caterham Seven 170
Tillverkarens minsta och lättaste hittills

Caterham rullar nu ut deras minsta och lättaste sportbil hittills - Caterham Seven 170. Vikten ligger på låga 440 kilo och under huven hittar vi en turbomatad Suzuki-maskin med tre cylindrar på 660 kubik. Den ger inte så våldsamma 84 hästar och 116 newtonmeter i vrid men det kanske ändå räcker eftersom bilen är såpass lätt. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Bilen erbjuds som S Pack eller R Pack där den sistnämnda bjuder på mer kolfiber, mindre utrustning och styvare fjädring. Seven 170 är den billigaste modellen Caterham säljer men den kostar ändå 425.900 kronor om du vill att Caterham Nordic ska importera den åt dig. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Respawn leker med Titanfall-fans känslor
"Vi jobbar inte på uppföljaren, men säg aldrig aldrig"

Titanfall-fans har det inte lätt. Respawn har inte släppt något nytt Titanfall-spel sedan Titanfall 2 släpptes 2016 och någon uppföljare verkar inte finnas i planeringen i bygget. Titt som tätt dyker det upp hintar om en potentiell uppföljare som får fansen att gå igång rejält, men något officiellt och ordentligt uttalande om uppföljaren verkar Respawn inte ge oss. Men som en frisk fläkt var ett ordentligt svar något som levererades tidigare i veckan. Respawns Jason Garza fick i samband med en stream frågan om hur läget ser ut med Titanfall och svaret blev detta: "Donx27t get your hopes up man. Ix27ve said this before. Itx27s just... we donx27t have anything in the works. Therex27s nothing. Therex27s nothing there. Wex27ve got too many other games in the works right now." En big oof som träffar rakt i Titanfall-hjärtat, helt enkelt. Men det verkar inte som att spelserien är helt död. I ett Twitter-inlägg från Respawn får vi reda på att utvecklarna anser att Titanfall fortfarande är en viktig del av utvecklarnas DNA och att ingen riktigt vet hur framtiden ser ut. Vad betyder det här då? Mer eller mindre ingenting. Vi kommer säkert få ett nytt Titanfall någon gång i framtiden. Kanske. Om vi har tur släpps det innan Half-Life 3 i alla fall. Till dess får vi lira igenom Titanfall 2 en och annan gång då det fortfarande är ett av de bästa FPS:en som släppts. Ovan har ni en trailer för Titanfall 2 som fortfarande är förvånansvärt fet och gör en bra pepp på att lira. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Fairphone presenterar nytt 30 september
Dags för Fairphone 4?

Känner du att iPhone och Galaxy inte är något för dig då du är ute något som är snällare mot världen? Då är Fairphones telefoner ett bra alternativ. Företaget släppte Fairphone 3+ förra året, men nu verkar det vara dags för en sprillans ny variant. Om en vecka kommer företaget presentera någonting nytt och om inte gänget överraskar med ett par true wireless-lurar, eller något, så är det Fairphone 4 som gäller. Hur telefonen kommer se ut och vad den kommer kunna göra är för tillfället okänt, men rykten pekar på panel på 6,3 tum, 6GB ram, 256GB lagring samt stöd för 5G. Hur som helst. 30 september klockan 12:30 smäller det. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Carlos Ghosn tycker Nissan blivit tråkigt och mediokert
Kommer ha svårt att hitta sin plats

Carlos Ghosn är bitter. Den före detta Renault och Nissan-vdn hävdar i hans nya bok Broken Alliances han att han arresterades bara för att man skulle förhindra den globala fordonsalliansen med Renault-Nissan-Mitsubishi han varit med och byggt upp. I en ny intervju säger han även att han tycker att Nissan är ett tråkigt och mediokert företag som kommer behöva kämpa hårt för att hitta sin plats bland konkurrenterna. Han pratar mer om detta i intervjun som ni kan se här ovan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 på Ringen
Chassi-ingenjören åker shotgun

Här ser vi när Misha Charoudin tar ut en Polestar 2 på Nürburgring. Med sig i bilen har han Joakim Rydholm som är ingenjören som utvecklat chassit till bilen. Bonusklipp nedan och bland dessa hittar ni även när Polestar 1 kördes på Ringen med Joakim i passagerarstolen. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Göteborgs trafiknämnd klubbar nya regler för elsparkcyklar
Körförbud på helgnätter och hastighetsbegränsningar på gågator

Göteborgs trafiknämnd röstade idag igenom en rad nya regleringar som ska gälla för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Förslagen som röstades igenom var att det nu blir totalt körförbud för elsparkcyklar i Brunnsparken, körförbud i hela stan under helgnätter, hastighetsgräns på sex kilometer i timmen på gågator samt parkeringsförbud utanför särskilda zoner. De elsparkcykelförare som bryter mot dessa regler ska stängas av i företagens appar. Nämnden beslutade även om att det ska genomföras en upphandling av elsparkcyklar och ta fram ett maxtak för antalet elsparkcyklar i Göteborg. Socialdemokraterna i Göteborgs trafiknämnd säger vidare att man vill totalförbjuda elsparkcyklar i staden om inte situationen förbättras efter de regleringar som röstades igenom idag. Riktigt så långt vill dock varken Moderaterna eller Liberalerna i nämnden gå. Peter Lintin-Wold (L) säger till DN: "Man måste balansera det där. Det är en tjänst som är populär hos många och de fyller en viktig funktion. Jag använder dem själv, inte sådär jätteofta, men det händer. Vi måste bara få det att fungera." Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Läckra Sable ute nu
Spel är konst, osv

Sable från brittiska Shedworks släpps idag och går att lira på PC, Xbox One och Xbox Series X/S samt är en del av Xbox Game Pass, vilket är trevligt för folk som prenumererar på tjänsten. Sable erbjuder en öppen värld vi får glida runt i och i stället för att fokusera på slagsmål eller omfattande story ligger i stället fokus på att lösa diverse pussel och utforska. Nedan har ni lite åsikter om spelet som kan vara värt att kika på. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Världsstjärnor deltar i global klimatkonsert
Äger rum på lördag

Nu på lördag kommer Global citizen live att äga rum. Det är en global konsert som ska öka medvetenheten om klimathotet och vara för en jämlik vaccinering. Allt sänds live och det kommer att hållas konserter samtidigt i Lagos, Paris New York, Rio, Sydney och Bombay under ett dygn. Några av artisterna som kommer att uppträda är Jennifer Lopez, Billie Eilish, Coldplay, Ed Sheeran, Elton John, Black Eyed Peas, Duran Duran, Kylie Minogue med flera. Hur du följer spektaklet hittar du på länken nedan. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Virvelvinden försvinner från Liseberg
Har funnits i 92 år

1923 öppnades portarna till nöjesparken Liseberg i Göteborg. 1929 presenterade man åkattraktionen Virvelvinden för alla de som inte som mig har anlag för åksjuka och gärna snurrar runt. Nu, 92 år senare, kommer attraktionen att tacka för sig och plockas bort. I helgen körs den för sista gången och när den är borta kommer två nya än så länge hemliga attraktioner att stå på dess plats. Vad det handlar om kommer att presenteras nu under hösten. Den som vill ta en sista tur med Virvelvinden får göra det gratis. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Liseberg AB (@lisebergab) Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

En dag i The Mountains liv
Hafþór Júlíus Björnsson är nu boxare

Islänningen Hafþór Júlíus Björnsson är strongman, starkast i världen, skådespelare och före detta professionell basketspelare. Sedan förra året blev det känt att han ska ta sig an en annan gren - boxning. Målet är att knocka strongman-rivalen Eddie Hall och här får vi se lite hur han tränar inför matchen som troligtvis kommer utspela sig tidigt nästa år. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
93kg
+
Frode Wikesjö

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green

Ny färdig cocktail från Hernö Gin
Det här är Martinez!

Den andra produkten i serien Hernö Gin Cocktails är Martinez!. Här har man blandat Mancino Vermouth Rosso Amaranto, maraschinolikör och några stänk bitter. Det är twist på den klassiska cocktail som skapades som en variant på Manhattan i slutet på 1800-talet. Martinez! släpps i en upplaga om 1250 stycken flaskor den 27 september klockan 10.00. Flaskan är på 500 milliliter, alkoholhalten på 35 procent och på prislappen står det 482 kronor. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Beavis and Butt-Head-kläder från Études
Snart på en Wille nära dig

Det franska klädmärket Études presenterar nu en ny kollektion kläder med MTV-ikonerna Beavis and Butt-Head på. Det finns t-shirts, jeansjackor, hoodies, skjortor och kepsar att välja mellan. Priserna sträcker sig från 90 euro till 650 euro och allt som erbjuds hittar ni på länken nedan. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Matgeek har börjat sälja sås
Snart tillgängligt i hela landet

YouTube-profilen och mannen med en endast medelmåttig riskokare, Johan "Matgeek" Hedberg, ska har börjat sälja färdiga såser i flertalet matkedjor. Detta för att han länge jobbat med en digital produkt och saknat att jobba med en konkret vara. Därför började han, tillsammans med en ännu okänd samarbetspartner, tillverka burkar med sås. Under sommaren har man kunnat hitta dessa såser i utvalda ICA-butiker men tillgången har varit begränsad. Nu har man skalat upp produktionen och från nästa vecka ska dessa Matgeek-såser kunna hittas i alla Citygross-butiker i hela landet. I klippet ovan kan man se när Johan åker till fabriken i Motala för att provsmaka de nya såserna. Tumnagel
-170kg
+
Frode Wikesjö

Ett besök hos Russell's General Store
Har New Yorks bästa bacon- och äggmacka

Russellx27s General Store är en liten mysig mataffär och restaurang som ligger i den lilla staden Bovina. Här jobbar Maggie som gör goda pajer och Antonio som sägs veva ihop New Yorks bästa bacon- och äggmacka. Inget avancerat men det måste det ju heller inte alltid vara. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green