m

Trots farväl av sugmotorn ser framtiden ljus ut
Jag har kört uppdaterade Porsche 911 Carrera S

Trots farväl av sugmotorn ser framtiden ljus ut
Foto: Bobby Green
Bil / Porsche

I september förra året presenterade Porsche en uppdatering av modellen 911. Den fick då lite nytt utseende här och där men detta var ändå något som hamnade i skymundan eftersom den största nyheten var att man placerat en helt ny motor där bak - med turbo. Inget konstigt med det såklart eftersom Porsche haft turbomodeller ända sedan 70-talet, men nu snackar vi om instegsmodellen av 911. Där har det fram tills nu alltid handlat om sugmotorer och versionerna med stressfläkt har istället legat i det övre skiktet och i en helt annan priskategori. Nu får alltså även den mest enkla versionen av 911 också turbo, och Porsche tar klivit in i en ny era. Resultatet blir en effektivare bil som har lite bättre siffror både när det gäller förbrukning och utsläpp men även när det kommer till effekt och prestanda. Win-win brukar man kalla det, men kommer man att sakna sugmotorn? Både ja och nej, men faktiskt mer nej efter att ha testat bilen ett par dagar.

Försnack
Puritaner kommer säkert att skrika rakt ut men så är det ju alltid. Jag själv älskar sugmotorer och manuellt växlade bilar, men dessa kommer ju alltid att finnas på begagnatmarknaden så måste man inte nödvändigtvis köpa nytt kan man ju alltid vända sig dit. Biltillverkarna måste hänga med i svängarna och ska de i fortsättningen kunna leverera bilar med mycket effekt och grym prestanda måste de minska storlekarna på motorerna och överladda - så är det bara. Det som det handlar om nu är vem som kan göra det bäst, utan att körglädjen försvinner.

Körkänsla
Det bästa med moderna bilar i den här kategorin är att du inte behöver tänka. Ingenjörerna har gjort jobbet åt dig så det enda du behöver fokusera på är att köra. Hos Porsche precis som hos många andra vet man om detta och försöker därför bygga en så lättkörd bil som möjligt även om det under skalet döljer sig mängder med teknik som du inte ens behöver bry dig om. En ny Porsche är en av de mest lättkörda bilarna på marknaden och det man egentligen behöver ha i åtanke är väl att den är bra mycket lägre än en vanlig Svensson-bil. Men det ska ju en sportbil också vara.

Bilen startar alltid i det snällaste Comfort-läget och då är även start/stopp-systemet aktivt, fjädringen inställd på bekväm och avgassystemet på tyst. Här kan man mysa omkring länge och det är faktiskt också det läget som man troligtvis kommer att använda mest. Bilen blir precis lagom kvick när man trycker på och det är precis lagom motstånd i allt - optimerat för stadskörning alltså. Fipplar man över vredet på ratten till Sport blir allt genast mycket rappare. Växellådan vill hela tiden ligga på så låg växel som möjligt och allt blir redo för race. Sport+ skärper till allt detta ytterligare och optimerar bilen för både bus- och bankörning. Vrider man ett snäpp till hamnar man på Individual och där aktiverar man de val man själv har valt. En trevlig kombo är att lägga lådan i manuellt läge, humöret på Sport+ och avgasspjällen på öppet - då får man det bästa av alla världar. Speciellt eftersom man i det manuella läget växlar åt rätt håll i den här bilen - spaken mot dig för att växla upp, från dig för att växla ner.

Storleken på boxersexan har minskat från 3,8 till 3,0 liter. På varje sida om motorn har man hängt fast ett turboaggregat och istället för 400 har man 420 hästar till förfogande. Turbosnurrorna hjälps åt och den ena ser till att man har pulver på låga varv, det andra tar över när det börjar gå snabbare och man varvar mer. Jag upplever inte att motorn har något turbolagg. Det skjuter på bra över hela registret och det finns alltid kraft att hämta. Maxvridet på 500 Newtonmeter har man tillgängligt redan vid 1 700 varv. Visst måste man varva lite innan man verkligen känner att bilen sticker, men den känns alltid på topp och med på noterna. Den hårda faktan är dock att motorn inte är lika varvvillig som sin föregångare. Maxvarvet ligger på 7 500, 300 varv mindre än tidigare. Maxeffekten, 420 hästar, får man vid 6 500 varv - ur de gamla motorerna som var på 3,4 respektive 3,8 liter fick man den vid 7 400. Snabbare upp till effekten alltså, utan så mycket varvande. Frågan är hur mycket vikt den som köper kommer att lägga vid det här. Det är inte direkt som att bilen blir svintråkig att köra för det, bara annorlunda.

Den sjustegade PDK-lådan med dubbelkoppling dunkar i växlarna så silkeslent så att det enda som avslöjar att man kuggat upp är att siffran på instrumentpanelen ändras, och att hastighetsmätaren visar något annat såklart. Tonen från avgassystemet ändras precis som om man skulle dra fingrarna över ett gäng pianotangenter och upplevelsen kan liknas vid att spela ett bilspel på TV-apparaten. Man håller bara i ratten och åker med. Nedväxlingarna känns dock lite mer, men dessa blir aldrig obekväma utan snarare endast markerade.

Den som är modig trycker på den lilla knappen i mitten på vredet som sitter på ratten. Då ställs allting på tårna, extra mycket, under 20 sekunders tid. Porsche snackar om att det handlar om en funktion som kan vara bra vid omkörningar, men det klarar nog bilen i det allra snällaste läget också. En cool grej bara alltså, som gör bilen helt vansinnig när man väl trycker på den. Då kastas så låg växel i som möjligt och skulle du få för dig att växla upp själv dyker en liten tysk ingenjör upp ur handskfacket och skriker "NEIN, NEIN, NEIN!" och smäller direkt i en lägre växel igen. Efter det får du ett piskrapp över fingrarna och måste på knagglig tyska lova att aldrig göra om samma sak igen. Ungefär så känns det i alla fall. Tryck på egen risk borde det stå på knappen, men jag antar att Porsche på grund av platsbrist inte fick med just den texten.

Porsche Active Suspension Management (PASM), det adaptiva fjädringssystemet, är standard och ser till att dels klistra bilen mot backen och att kompensera för den dåligt omhändertagna asfalten som finns på sina ställen i landet. Ett knapptryck styvar upp körningen ytterligare och det ska mycket till innan det känns som att bilen inte pallar med att pressas mer. Byte från en fil till en annan kan göras med ett snabbt ryck i ratten utan att det på något vis rullar i karossen eller känns obekvämt. Här är det snarare att man inte sitter fyrpunktsbältad och i en skalstol som är begränsningen. Bilen flyttar sig, ditt kött hinner bara inte med helt enkelt. Styrningen som är elektronisk har bra känsla och man tänker inte så mycket på att den inte är direktkopplad till hjulen via en stång. Den ger bra motstånd när det behövs och svarar bra på händernas input.

På tillvalslistan finns nu även samma bakhjulsstyrningssystem som 911 Turbo och GT3 har. Då styr bakhjulen upp till 2,8 grader motsatt håll mot framhjulen om man kör under 50 km/h, något som gör bilen enklare att svänga runt och att vändcirkeln minskar med 40 centimeter. Kör man över 80 km/h så styr istället bakhjulen åt samma håll som framhjulen för att få det att kännas som att man har en längre hjulbas än man har, och för att ge lite lugnare körning när det börjar gå fort. Bakhjulen har varsin liten elmotor på sig som tar hand om styrningen.

Motorljud
Jag var lite orolig att fläktarna som man kopplat på motorn skulle döda allt ljud den ger ifrån sig. Turbo-aggregat har en tendens att göra det, men lyssnar man på exempelvis Mercedes nya dubbelturbomatade V8:a så kan ingen annan tillverkare komma och säga att det inte går att göra en turbomotor som låter trevligt. Mercedes har lyckats så då borde de flesta andra som bygger sportbilar också klara av det. Porsches sugmotorer har alltid haft ett trevligt ljud att bjuda på, men turbo-modellerna har mest bara låtit som en jättestor hårtork när de dragit på. Ljudet sugs liksom in i motorn och försvinner. I nya Carrera S har man jobbat med att bibehålla det karaktäristiska ljudet en sugmotor har, och jag tycker ändå att man har lyckats bra med det man har haft som underlag.

Ett vrid på nyckeln, som alltid sitter till vänster om ratten, kickar igång motorn med ett härligt brölande. Det klassiska rosslandet som en boxer för finns kvar där, men står man och torrgasar hör man nyheten som avslöjar sig genom lite turbovissel. Avgasljudsknappen på instrumentpanelen hjälper såklart till att förstärka hela upplevelsen så den får vara intryckt hela tiden, finns ingen mening med att dämpa motorljud när det låter så här trevligt. Testbilen var dessutom utrustad med ett sportavgassystem som kostar 27 200 kronor extra, och för de slantarna bör det också låta bra. Systemet särskiljer sig förutom i grövre ljud genom att det har två pipor där bak, som är placerade mer mot mitten. Vanliga Carrera S har som tidigare fyra pipor, två på varje sida. Carrera nöjer sig med två ovala pipor istället.

När man kör iväg gör sig dock turboladdningen påmind. På låga varv och i låga hastigheter brummar det på bra där bak, men så fort farten tas upp en nivå försvinner ljudet mer och mer. Turbovisslet tar över för att sedan också försvinna. Man kommer till en punkt där det nästan inte låter någonting, men istället går ruskigt fort. Så ja, turboaggregaten äter upp ljudet, men mest när det går undan. Fram tills dess finns fortfarande det där härliga ylandet kvar, och det är riktigt positivt.

Exteriör
Små men ändå betydelsefulla förändringar. Den som inte är påläst ser troligtvis ingen skillnad, men de finns ett par stycken som faktiskt i mina ögon gör helheten så mycket bättre. Den senaste generationen är i mitt tycke den allra mest eleganta. Inte den snyggaste, men den som inger mest känsla av lyx och flärd.

Framtill har den kombinerade blinkersen med varselljus i stötfångaren minskat avsevärt i storlek och smälter numera in bättre. Strålkastarna har fått samma utseende som förra Turbo-versionen hade med fyra led-punkter som fungerar som varselljus och två projektorer ovanpå varandra. Ett snyggt och detaljrikt bygge bara det. Backspeglarnas fot som har öppnats upp och som ger ett något slankare intryck finns nu även till instegsmodellerna, tidigare var det bara de lite mer fräsiga versionerna som hade dessa. Baktill har lamporna förändrats och till en början var jag inte riktigt överens med utseendet men de växer. De har även en slags matt känsla över sig som gör sig riktigt bra i verkligheten. Även här finns det fyra ljuspunkter och de fungerar som bromsljus tillsammans med en ljuslist ovanför gallret som sitter på motorluckan. När man inte bromsar glöder endast en strimma i överkant på varje bakljus. Hela paketet är i mitt tycke lyckat och ger som sagt ett mer elegant intryck.

Interiör
Här är det lika trevligt som alltid och även om man känner igen sig har ett par saker förändrats. Mittkonsolen har exempelvis jobbats om och en ny skärm är på plats. Denna är bland annat försedd med Apple CarPlay som jag lekte runt med lite i den inlänkade artikeln nedan. Då lovordade jag grejerna, men efter att ha levt med systemet ett par dagar låter det inte riktigt likadant längre. Det finns fortfarande ett par barnsjukdomar att reda ut och ibland var det riktigt frustrerande att jobba med. Bilen fattade inte att mobilen var inkopplad och jag fick dra i och ur sladden ett par gånger för att få det att fungera. Sen funkade helt plötsligt inte musiken i bilen fastän det stod att den spelade på telefonen och ibland gick det inte att byta låt. Störande saker som förhoppningsvis fixas till med en mjukvaruuppdatering.

Förutom infotainmentsystemet är den största nyheten ratten. Den har skalats av rejält och alla knappar som tidigare satt här har försvunnit. Istället har man fått prylar från storebror 918 Spyder att leka med - ett litet vred på ratten (om man väljer Sport Chrono-paketet) som sköter bilens humör. Här kan man välja mellan Comfort, Sport, Sport+ eller Individual med bara ett litet vrid. Ett enkelt och smidigt sätt att snabbt växla mellan programmen. I mitten av vredet sitter även en knapp som aktiverar den nya Sport Response-funktionen - trycker du på den får du under 20 sekunder maximal prestanda från bilen. Bakom ratten sitter som vanligt paddlar och dessa är i aluminium. Borttagandet av alla knappar har även gjort att man har kunnat göra rattens ekrar ihåliga, och det är riktigt läckert att kunna se paddlarna genom dessa.

Skalstolar finns som tillval men det känns overkill i en sån här bil som man ändå troligtvis bara ska glida omkring med. Stolarna som satt i testbilen gör jobbet bra och är bekväma att sitta i, även under längre perioder. De har lagom med stöd på sidorna och tillräckligt med lårbensstöd. Som vanligt i en ny 911 är sittposition perfekt och det är nära till allt. Bilen är inte liten men känns ändå kompakt och mysig på insidan, utan att kännas trång. Om man inte sneglar på baksätet då vill säga, för det är inte mycket att hänga i granen. Här får man max in två stycken småttingar eller en kompis som inte bryr sig om komfort alternativt är gymnast. Fäller man de bakre stolsryggarna får man dock ett ganska så vettigt lastutrymme om det skulle vara fullt under locket framtill.

Avslutning
3,9 sekunder till 100 med Sport Chrono-paketet gör den här till världens snabbaste Carrera och det är tack vare turbosnurrorna. Förutom det kan man tacka fläktarna för förbrukningen och utsläppen, och det är ju det som är i fokus här - snabb bil och hög effekt är "bara" en bonus. Turbo i bilen har inte gjort den tråkigare, utan egentligen bättre på alla sätt. Sugmotorn kommer för alltid att finnas i våra hjärtan men inte i rumpan på en 911 - det är bara att inse den faktan.

Modellen går som tur är fortfarande att få med manuell låda, som då också har sju stycken växlar. Perfekt om man inte är överens med att en dator ska bestämma hur och när växlarna ska läggas i. Det här alternativet i kombination med sportavgassystemet kommer kanske även kunna få puritanen att inte svära över uppdateringarna som 911 har fått, utan faktiskt att acceptera dessa som en del av framtiden. Jag har gjort det i alla fall.

Fakta Porsche 911 Carrera S
Motor: Boxersexa, 3,0 liter, dubbelturbo, 420 hästkrafter, 500 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad dubbelkopplingslåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3,9 sekunder (PDK och Sports Chrono), toppfart 306 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: Fram 245/35 R20, bak 305/30 R20 (vinterdäck).
Bromsar: Ventilerade skivor med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,45 meter, längd 4,49 meter, bredd 1,8 meter, höjd 1,29 meter, vikt 1 460 kilo, bensintank 64 liter, förbrukning 0,77 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 174 gram per kilometer.
Pris: 1 062 000 kronor.

Läs mer
47.3°
0

Trots farväl av sugmotorn ser framtiden ljus ut

Jag har kört uppdaterade Porsche 911 Carrera S

Top Gear provkör Czinger 21C
Galet snabb

I början av 2020 skrev vi om Czinger 21C som är en ny amerikansk hyperbil som hävdade att den var snabbare än Koenigsegg Regera från 0-400-0. Nu har Top Gear testat bilen för att se vad 1240 kilo torrvikt och 1250 hästar innebär. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Game Maker's Toolkit spelar It Takes Two med Hazelight
Lirar träbanan

Svenska Hazelights It Takes Two är ett fenomenalt co-op-spel som är riktigt underhållande att spela med partner eller vän och har svinigt bra bandesign. Just därför har Game Makerx27s Toolkit satt sig ner med spelets bandesigner Oliver Granlund för att spela träbanan från spelets andra kapitel och prata om hur banan togs fram. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Trailer för Muppets Haunted Mansion
2 spooky

Är ni sugna på att fira Alla helgons dag på bästa sätt? Då har vi goda nyheter då en ny Mupparna-film är på ingång. Muppets Haunted Mansion heter filmen och i den kommer vi få följa Mupparna i ett spöklikt äventyr där gänget utforskar ett hemsökt hus knökfullt av spöken. Muppets Haunted Mansion släpps 8 oktober på Disney+. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Idag släpps Death Stranding Director's Cut
PostNord-simulatorn i tjusigare format

Att leverera post är kanske inte något som låter allt för roligt, men Hideo Kojima lyckades göra det både utmanande och underhållande i Death Stranding. Originalversionen släpptes för två år sedan och förra året släpptes spelet till PC. Nu är det dags för PS5-ägare att lägga vantarna på spelet. Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på den nya versionen för att se vad det har att erbjuda på den grafiska fronten och vad de tycker kan ni kika på ovan. För att göra en lång historia kort är det värt att köra i Performance Mode, vilket håller FPS:en på 60 med dynamisk 4K-upplösning. Death Stranding Directorx27s Cut till PS5 finns tillgängligt i Playstation Store nu. Äger ni PS4-versionen kan ni uppgradera till Directorx27s Cut för drygt 50 pix. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Doug DeMuro spanar in nya Subaru BRZ
Mycket bättre än föregångaren

För snart ett år sedan presenterade Subaru helt nya BRZ. Den kommer bara att säljas i USA och där bor Doug så han tog sig en titt på den lilla sportbilen. Vill du ändå ha en BRZ kan du köpa Toyota GR 86 som är samma bil och som du kommer att kunna köpa här så småningom. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Disco Elysium - The Final Cut kommer till Switch i oktober
Disco is dead

Disco Elysium - The Final Cut släpptes i våras till PC och konsol och erbjöd en uppgraderad upplevelse med mer röstskådespeleri och annat smått och gott. Under gårdagens Nintendo Direct fick vi reda på att Switch-ägare kommer få möjlighet att spela det kritikerrosade rollspelet inom kort. Mer specifikt 12 oktober. I spelet får vi ta kontroll över en poliskommissarie med minnesförlust som vaknar upp i den nedgångna staden Revachol efter ett par ordentligt blöta dagar och vårt uppdrag är att lösa ett mord, vilket är lättare sagt än gjort. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Martin Brundle och Damon Hill kör Sharknose
Legendarisk Ferrari från 1961

Här ser vi racerförarna Martin Brundle och Damon Hill köra en riktigt klassisk Formel 1-bil - Ferrari 156. Bilen kallades för Sharknose och den tillverkades mellan 1961 och 1964. Bilen är liten, lätt och väldigt aerodynamisk, men även ljusår från hur säker en F1-bil är idag. Under skalet sitter en V6:a på 1476 kubik som ger 190 hästar vid 9500 varv. Kraften skickas till bakhjulen via en sexpetad växellåda. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

DJI Mavic 3 Pro läcker
Med dubbla kameror och flygtid på 46 minuter

Nyligen släppte DJI lite ny hårdvara i form av mobila stabilisatorn OM5, men det verkar som att företaget kommer visa upp lite nytt på drönarfronten inom kort. DJI Mavic 3 Pro har läckt och det verkar bli en rätt intressant uppgradering av drönaren. Bland annat avslöjar den läckta informationen att den kommande drönaren har en flygtid på 46 minuter, vilket är en rejäl uppgradering från den dryga halvtimmen föregångaren hade. När det kommer till kameran verkar Mavic 3 Pro komma med en ordentlig four thirds-sensor på 20MP bakom ett 24mm-objektiv med f/2.8-f/11. Men detta är inte allt enheten har även en telefoto med en 1/2-tumssensor på 12MP med 160mm-objektiv. Andra trevligheter är att Mavic 3 Pro kommer kunna laddas direkt med USB-C-kabel, vilket är smidigt då du inte behöver plocka bort batteriet för att ladda i tid och otid. Enligt ryktena kommer drönaren släppas 15 november och priset väntas landa på 1600 dollar. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Kirby and the Forgotten Land offentliggjort
Nytt Kirby-äventyr för Switch

Natten till i dag presenterade Nintendo ett nytt Kirby-spel i form av Kirby and the Forgotten Land som är på gång för Nintendo Switch under våren 2022 någon gång. Som man kan se i trailern är spelet ett plattformsspel i 3D där Kirby kommer springa omkring och utforska ruiner från en glömd civilisation. Precis som vanligt i Kirby-spel så kan man ta sig an diverse fienders krafter och sedan använda dem för fler söta mord. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Appar spårar användare i iOS även om de sagt nej
Facebook säger dock att det fortfarande påverkar deras omsättning

Med iOS 14.5 lanserade Apple en funktion som skulle göra det svårare för företag att spåra användare utanför deras egna appar. Exempelvis spårar företag som Snapchat, Instagram och Facebook användare på diverse sätt även utanför deras appar. Alternativet som lades till i iOS 14.5 gav användare alternativet att tacka nej till "tillåt att appar begär att få spåra". Framförallt var Facebook väldigt högljudda när funktionen lanserades, då de ansåg att detta förhindrade dem att samla in data för riktad reklam. Vid en tidpunkt ska företaget till och med ha övervägt att stämma Apple. Facebook sade i ett blogginlägg så sent som i förrgår att deras affärsmodell fortfarande påverkas av den nya funktionen i iOS. De allra flesta som presenteras med valet att bli spårad eller inte tackar inte helt oväntat nej. Vissa appar, som till exempel Subway Surfers, har dock kommit på smidiga sätt att undvika de nya reglerna. Just den appen började istället skicka information som en enhets internetadress, hur mycket minne som är ledigt, volymnivå och batterinivå till ett utomstående reklamföretag (Chartboost 29). Detta är information som kan användas för att identifiera en användares iPhone och kan tillåta Subway Surfers att se vilka andra appar du som användare använder. Vilket kan användas för att rikta reklam eller dylikt. Tumnagel
13.9°
+
Hugo Engström
0

Apple Watch Series 7 har hemligt dataöverföringsprotokoll
60.5 GHz för trådlös dataöverföring

Den kommande Apple Watch Series 7 har en modul med stöd för dataöverföring med 60.5 GHz, enligt FCC-dokument som MacRumors fått tag på. Dock verkar funktionaliteten just nu endast vara till för användning internt inom Apple. Det är ännu oklart hur snabb den trådlösa dataöverföringen skulle kunna vara, men enligt MacRumors kan det handla om hastigheter motsvarande USB 2.0, alltså upp till 480 Mbps. Något annat som inte heller är säkert än är om funktionen faktiskt någonsin kommer nå konsumenter via produkter som Apple Watch eller iPhone. Det har dock länge spekulerats om en iPhone helt utan portar och detta låter som ett alternativ till dataöverföringen som kan göras med Lightning-kontakten. Just nu stödjer MagSafe endast laddning. Tumnagel
37.0°
+
Hugo Engström
0

Mrwhosetheboss kör nytt batteritest av nya iPhones
Vilken presterar bäst den här gången?

Apple har släppt sina nya flådiga iPhone 13-enheter idag och troligtvis har några av er redan lagt vantarna på ett exemplar av någon av modellerna. Men om ni funderar på att köpa, men vill veta hur batteritiderna är på de nya enheterna innan ni pungar ut kosingen, så kan ni dra igång videon ovan där vi får en fingervisning av hur batteritiden förbättrats i de nya enheterna. För att göra en lång historia kort är inte helt oväntat nya iPhone 13 Pro Max vinnaren i testet tack vare sitt ordentliga batteri och lyckas överleva i 9 timmar och 52 minuter. På andraplats hamnar iPhone 13 Pro som överlever i 8 timmar och 17 minuter och tredjeplats går till iPhone 13 med 7 timmar och 45 minuter. Nya 13-serien verkar alltså rätt kompetent på batterifronten. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

En första trailer för Spencer
Kristen Stewart är Diana, prinsessa av Wales

Här har vi den första ordentliga trailern för filmen Spencer där Kristen Stewart spelar prinsessan Diana. Filmen utspelar sig under en julhelg när när kungafamiljen möts för att spendera lite tid med varandra. "The marriage of Princess Diana and Prince Charles has long since grown cold. Though rumors of affairs and a divorce abound, peace is ordained for the Christmas festivities at the Queenx27s Sandringham Estate. Therex27s eating and drinking, shooting and hunting. Diana knows the game. But this year, things will be profoundly different. Spencer is an imagining of what might have happened during those few fateful days." Spencer har biopremiär den 5 november. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Halvledarbristen har kostat bilindustrin 210 miljarder dollar
Bara i år

Även om inte alla vet vad en halvledare är har ni nog sett namnet swisha förbi den senaste tiden. Det är bland annat en viktig komponent i bilar och pandemin har gjort att det har blivit en ordentlig brist på just halvledare. Enligt konsultfirman AlixPartners har bristen kostat fordonsindustrin runt 210 miljarder dollar. Och det är bara i år, och året är inte slut än som ni säkert redan vet. I maj trodde firman att kostnaden skulle landa på 110 miljarder dollar men det blev alltså betydligt mer. Man trodde även att det skulle leda till 3,9 miljoner färre tillverkade fordon men den siffran är istället på 7,7 miljoner. På årets bilmässa i München sa Ola Källenius som är vd för Daimler att bristen på halvledare kan pågå ända in i 2023. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Samsung Galaxy S22 Ultra verkar bli nya Note
Ryktas få hål för pekpenna

Samsung har som känt skippat Note-serien i år, vilket motiveras av den rådande komponentbristen. Plus att Note-serien inte riktigt känts allt nödvändig när S-serien börjat ärva funktioner som stöd för S-Pen. Det har pratats om att Note-serien kommer läggas ner helt och nu har lite nya rykten dykt upp som kastar ytterligare vatten på den kvarnen. Det senaste snacket är att kommande S22 Ultra kommer inte bara ha stöd för S-Pen, utan kommer även komma med ett dedikerat fack för pennan, likt Note-serien. Vidare pratas det om att hela S22-serien kommer bli lite mer Note-ig genom att få ny design med skarpare kanter. Vidare pratas det om att S22 Ultra kommer ha ett bildförhållande på 19,3:9 samt ett 5000mAh-batteri. Sedan lär den också komma med Samsungs kraftfulla Exynos 2200 med AMD-grafik, vilket låter rätt intressant. Hur som helst. S22-serien väntas presenteras tidigt nästa år, möjligtvis i januari, och då får vi se vad som gäller. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

En ny titt på Splatoon 3
Ser ut som Splatoon

Nintendo släppte i går en ny trailer för kommande skjutarspelet Splatoon 3. I den trailern får vi se både nya och gamla banor samt några nya vapen som man kommer kunna använda i spelets 4v4-strider. Trailern antyder också att spelet kommer ha en enspelarkampanj vilket ju är lite spännande. Splatoon 3 ska släppas någon gång under 2022. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nya Edge-webbläsaren nu tillgänglig på Xbox
Låter dig lira Stadia och göra annat roligt

Microsoft har låtit Xbox Insider-användare testa nya Chromium-varianten av Edge på sina krysslådor, men nu har webbläsaren släppts till allmänheten. Den nya webbläsaren är betydligt mer kompetent än tidigare Edge och ger folk på Xbox One och Series X/S möjlighet att köra webbaserade tjänster som Google Stadia, webbversionen av Discord och annat smått och gott. Och som grädde på moset är det möjligt att använda webbläsaren med mus och tangentbord, vilket gör mig lite sugen på att börja jobba från konsolen. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Webhallen börjar med gratis hemleverans
Amazon Prime kan dra något gammalt över sig

Amazon Prime lanserades nyligen i Sverige och erbjuder gratis leverans, och lite annat, för en månadskostnad på 59 kronor. Nu har Webhallen kontrat och erbjuder gratis hemleverans till alla kunder, inte bara till medlemmar alltså. Detta gäller alla leveranssätt, inklusive hemleverans samma dag vilket är rätt snällt, och gäller alla varor butiken erbjuder. Webbis skriver detta: Webhallen har fri frakt på alla leveranssätt! Med våra leveranspartners Instabox, Budbee och Airmee kan vi dessutom i många fall leverera paket redan samma dag. Skriv in ditt postnr i kassan för att se hur vi kan leverera hem till dig. Läs om resp. leveranssätt här nedan för att se när du kan få ditt paket. Gäller på hela sortimentet! Ett onekligen ordentligt mellanfinger till Amazon och vi får se om det gäller för alltid, eller om det är temporärt. Oavsett är det rätt trevligt för oss konsumenter. Tumnagel
100.2°
+
André Stray
0

Så blir Maker's Marks bourbon till
Buteljerar 24 miljoner flaskor om året

I det senaste avsnittet av Dan Does åker Daniel till Makerx27s Mark för att se hur deras bourbon blir till. I fabriken som har funnits i 60 år tillverkas 24 miljoner stycken flaskor varje år så det är lite ruljans på grejerna. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Lyssna på Guns N' Roses nya singel
Det här är Hard Skool

Efter singeln Absurd i början av augusti är det nu dags för Guns Nx27 Roses att släppa ytterligare en ny låt - Hard Skool. I mitt tycke började den lite segt men sen när Axl drar igång hör man att han i alla fall har kvar lite av det där gamla soundet som vi alla älskar. Just nu är bandet på turné och går allt vägen kommer gänget att uppträda på Sweden Rock nästa år. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Så görs produkter för att undvika tullavgifter
Är Converse tofflor?

I denna video från Cheddar kollar man lite på hur företag på ganska finurliga sätt designar sina produkter för att slippa extra tullavgifter som endast gäller för en viss produktkategori. Det ska vara okej att ändra produkter för att passa in under en viss produktkategori, men det är olagligt att på ett uppenbart sätt ljuga om vad en produkt är för något. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

Nytt från Thåström
Tillsammans med Titiyo

Joakim Thåström har släppt en ny singel som heter Papperstunna väggar och på den medverkar Titiyo. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Världsstjärnor deltar i global klimatkonsert
Äger rum på lördag

Nu på lördag kommer Global citizen live att äga rum. Det är en global konsert som ska öka medvetenheten om klimathotet och vara för en jämlik vaccinering. Allt sänds live och det kommer att hållas konserter samtidigt i Lagos, Paris New York, Rio, Sydney och Bombay under ett dygn. Några av artisterna som kommer att uppträda är Jennifer Lopez, Billie Eilish, Coldplay, Ed Sheeran, Elton John, Black Eyed Peas, Duran Duran, Kylie Minogue med flera. Hur du följer spektaklet hittar du på länken nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Virvelvinden försvinner från Liseberg
Har funnits i 92 år

1923 öppnades portarna till nöjesparken Liseberg i Göteborg. 1929 presenterade man åkattraktionen Virvelvinden för alla de som inte som mig har anlag för åksjuka och gärna snurrar runt. Nu, 92 år senare, kommer attraktionen att tacka för sig och plockas bort. I helgen körs den för sista gången och när den är borta kommer två nya än så länge hemliga attraktioner att stå på dess plats. Vad det handlar om kommer att presenteras nu under hösten. Den som vill ta en sista tur med Virvelvinden får göra det gratis. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Liseberg AB (@lisebergab) Tumnagel
52kg
+
Bobby Green

En dag i The Mountains liv
Hafþór Júlíus Björnsson är nu boxare

Islänningen Hafþór Júlíus Björnsson är strongman, starkast i världen, skådespelare och före detta professionell basketspelare. Sedan förra året blev det känt att han ska ta sig an en annan gren - boxning. Målet är att knocka strongman-rivalen Eddie Hall och här får vi se lite hur han tränar inför matchen som troligtvis kommer utspela sig tidigt nästa år. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Triwa presenterar samarbete med Sea Shepherd
Även denna är tillverkad av havsplast

Klocktillverkaren Triwa presenterar nu ett samarbete med Sea Shepherd som är en ideell miljöorganisation som vill skydda och bevara marina ekosystem och djurarter. Klockan är tillverkad av återvunnen plast från haven och är framtagen för att påvisa hur våra hav faktiskt mår. Förra året släppte Triwa klockan Time for Oceans som även den är tillverkad av havsplast. Klockan lanseras den 21 september och kostar 1395 kronor. 15 procent av varje såld klocka skänks till Sea Shepherd. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green