Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 38 idag 40 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Mondelez ska börja göra AI-genererad reklam Vill halvera kostnaderna Tumnagel 25.7° 0 Annons från Tumnagel Annons EA satsar på AI för framtidens spelutveckling Ska effektivisera spelutvecklingen Tumnagel 22.8° 0 Ny Amiga-konsol presenterad I fullstor storlek! Tumnagel 43.6° 0 Tesla lovar att visa ny omgång av Roadster i år Och lovar att tillverkningen startar inom två år Tumnagel 27.0° 0 Danmark inför lag för att skydda mot deepfakes Ger individer rätt till sitt utseende Tumnagel 57.6° 0 Ivan är årets polishund 2025 Har förhindrat mord Tumnagel 61.2° 0 Så mycket betalar YouTube musikindustrin Nästan lika mycket som Spotify Tumnagel 41.1° 0 Apple kan tvingas stänga av integritetsfunktion i EU Orättvis funktion tycker annonsörer Tumnagel 12.9° 0 Socialdemokraterna föreslår totalförbud för sociala medier Folk folk under 15 år Tumnagel 64.8° 0 Vi har testat Dreame Z30 Ultra En skaftdammsugare som visar hur smutsigt du egentligen har det Tumnagel 36.1° 0 Muf föreslår att de första kronorna i yrkeslivet blir skattefria Det börjar osa valår Tumnagel 21.9° 0 Counter-Strike 2-uppdatering skapar ekonomiskt kaos Ren galenskap detta Tumnagel 43.5° 0 Netflix ska visa Stranger Things-seriefinalen på bio Samtidigt som det släpps på Netflix Tumnagel 42.1° 0 Mjällby vann Allsvenskan Hur fan gick det till egentligen? Tumnagel 43.0° 0 Warner Bros. Discovery officiellt till salu Apple nämns bland intressenterna Tumnagel 31.6° 0 Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik fredag 15 mars 2024 fortsättning Skoda visar eldrivna konceptet Epiq Kommer nästa år och ska kosta runt 25.000 euro Nu presenterar Skoda en ny konceptbil som heter Epiq. Det här blir tillverkarens tredje helt eldrivna modell och det handlar om en SUV i den mindre storleksklassen som kommer att bli instegsmodellen. Den mäter 4,1 meter på längden, har räckvidd på runt 40 mil och ska kosta runt 25.000 euro när den väl lanseras någon gång nästa år. Epiq är den första modellen som är utvecklad enligt Skodas nya designkoncept Modern Solid. Detta ska kombinera robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design och hållbara material. Epiq kommer efter modellen Elroq som också är en eldriven SUV som är på väg. Elroq har premiär efter sommaren och den kommer att börja levereras i början av nästa år. Tumnagel
47.5°
0
Porsche Taycan Turbo GT på Nürburgring Nästan lika snabb som Rimac Nevera I början av veckan presenterade Porsche modellen Taycan Turbo GT som är den starkaste versionen hittills. Den har 1108 hästar och gör 0-100 km/h på bara 2,2 sekunder. Förutom att sätta varvrekord på Laguna Seca har bilen även satt rekord för serietillverkade bilar med fyra dörrar på Nürburgring med tiden 7.07.55. Det är bara två sekunder långsammare än Rimac Nevera och 18 sekunder snabbare än Tesla Model S Plaid. Bakom ratten satt Lars Kern och här får vi se hur köringen såg ut. Tumnagel
45.2°
0
Genomflygning av Tesla-fabriken i Berlin Så tillverkas Model Y Jag älskar bilfabriker. Eller jag älskar alla former av så-här-tillverkas-saker-videos snarare. Här får vi se hur de tillverkar Teslor i fabriken utanför Berlin. Lite annorlunda filmat är det också, känslan är att man flyger genom fabriken. Teslas fabrik utanför Berlin saboterades för ett tag sedan och har varit utan ström ett tag. Igår rullade dock fabriken igång igen. Tumnagel
40.8°
0
torsdag 14 mars 2024 Bildesignern Marcello Gandini har gått bort Tack för alla fina bilar Den italienska bildesignern Marcello Gandini har somnat in, 85 år gammal. Marcello ligger bakom några av de allra finaste bilarna som finns där ute och ett axplock är Lamborghini Miura, Alfa Romeo Montreal, Fiat Dino Coupé, Lancia Stratos och Maserati Khamsin. Han har även ritat Lamborghinis modeller Countach och Diablo. Den första 5-serien från BMW är också Marcellos verk, precis som Renault 5 Turbo, Citroën BX, Fiat X1/9 och första Volkswagen Polo. Efter att Giorgetto Giugiaro slutade på Bertone tog Marcello över som chefsdesigner 1965 och där blev han kvar i 14 år. Han låg bakom divisionen Stile Bertone. Förutom att rita bilar ritade han även helikoptrar och byggnader, ända fram tills hans död. Tack för allt och vila i frid. Bonusklipp nedan. Tumnagel
32.2°
0
Porsche 911 Carrera RS 2.7 Safari med rimlig prislapp 849 spänn Nu släpper Playmobil en Porsche 911 Carrera RS 2.7 Safari för barn och vuxna barn att leka med. Det må inte vara något i naturlig storlek som du kan bränna iväg på sanddynerna med men detta reflekteras även i prislappen som är 849 kronor. För pengarna får du bilen som man kan ta av taket på, en förare, en spade, några stenbumlingar och en ramp att köra på. Det står att bilen ska vara tillgänglig från mars men den går inte att köpa på länken nedan än. Tumnagel
38.1°
0
Lancia Ypsilon kommer i vassare HF-version 83 hästar till men knappast en racerbil för det Många elbilar har massa effekt och går snabbt. Men det finns även de som inte gör det, och det är ju helt okej för man måste ju inte alltid ha så bråttom. Men när man säger att en prestandaversion av en modell är på väg så förväntar man sig väl ändå just bra prestanda och en kvick bil? Lancia presenterade nya Ypsilon förra månaden och modellen erbjuds nu som elbil. På Lancia-språk är beteckningen HF alltid något som har varit synonymt med prestanda, så när vi nu får reda på att en Ypsilon HF är på gång pirrar det ju till lite. Men det går över snabbt. Den här versionen kommer förvissa få 83 hästar mer än den vanliga, men det resulterar bara i totalt 240 hästar. Och en bil som gör 0-100 km/h på 5,8 sekunder. Det är lika snabbt som en Chrysler 300C från 2005. Torrt. Men visst, den kan ju säkert bli rolig att köra ändå. Bilen kommer ha bredare spårvidd, sänkt fjädring och sportigare stötdämpning. Ypsilon HF kommer att lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
38.0°
0
Cadillac teasar eldrivet prestanda-koncept Opulent Velocity hyllar framtiden för V-Series Cadillacs modeller med mest prestanda är de som finns i V-Series. Nu får vi en första teaser för Opulent Velocity som är en eldriven konceptbil som ska förhandsvisa lite av hur framtiden kommer bli för just V-Series. Bilen ska vara designad för att hylla dåtiden, nutiden och framtiden för prestanda-avdelningen. "Opulent Velocity is designed to foreshadow a zero emissions expression of performance and modern luxury leadership. We will share more later this year, so stay tuned." När konceptet ska visas upp är alltså fortfarande oklart, så vi får helt enkelt hålla ut lite till, om det nu går. Tumnagel
36.9°
0
Nästa Alfa Romeo Giulia baseras på nya Dodge Charger Kommer både som el- och fossilbil I början av månaden presenterade Dodge en helt ny Charger som bland annat kommer som elbil. Den stökar även till det lite eftersom den kommer att erbjudas både som tvådörrars coupé och fyrdörrars sedan. Något som också har fyra dörrar och är en sedan är Alfa Romeo Giulia, och nu får vi reda på att nästa generation av den kommer att baseras på samma grejer som nya Charger. Att nästa Giulia kommer som elbil visste vi men den kommer alltså även att erbjudas med förbränningsmotor för de som hellre vill ha en sådan. Grunden kommer alltså att vara plattformen SLTA Large Modular Platform men Alfas vd Jean Philippe Imparato försäkrar oss om att det inte kommer att handla om en Charger med annat märke i fronten, även om den fantastiska bilden ovan kan ge hintar om det. Designen ska vara färdig och Jean Philippe säger följande om den: "What we designed is a bomb. We couldn’t finalize the style of this car without being absolutely in love with it. And now we are!" Nästa Giulia kommer inte att dyka upp förrän 2026. Först ska en ny Stelvio göra entré nästa år. Tumnagel
38.1°
0
Ola Källenius: sänk tullavgifterna på kinesiska elbilar Kommer leda till bättre bilar från Europa Det är många som vill se höjda tullavgifter för elbilar som importeras från Kina, då dessa konkurrerar på orättvisa villkor. En av de som tycker precis tvärtom är Mercedes vd Ola Källenius. Han vill hellre se att avgifterna sänks. Detta skulle i sin tur elda på europeiska biltillverkare att bygga bättre bilar som kan konkurrera med de kinesiska. Just nu har de kinesiska elbilarna en tullavgift på tio procent vid import till Europa, och europeiska tillverkare betalar 15 procent när de exporterar till Kina. I ett uttalande säger Ola följande: "Don’t raise tariffs. I’m a contrarian, I think go the other way around: take the tariffs that we have and reduce them. Chinese brands exporting to Europe is a natural progression of competition and it needs to be met with better product, better technology, more agility. That is the market economy. Let competition play out. We as companies are not asking for protection, and I believe the best Chinese companies are not asking for protection. They want to compete in the world like everybody else. It has been opening up markets that has led to wealth growth, especially in the economic wonder of China, that has lifted hundreds of millions of people out of poverty. If we believe protectionism is the thing that gives us long-term success, I believe history tells us that is not the case. We live in a pragmatic world and realize there are some expectations to the general market economy rule. But if we seek our fortune in increased protectionism, we are going the wrong way." Tumnagel
21.1°
0
Polestar 3 prissänkt över 10.000 dollar i USA Här blev det 10.000 kronor Innan sommaren är här förväntas de allra första exemplaren av Polestar 3 levereras till kund. Inför detta har man i USA sänkt priset till 73.400 dollar från tidigare 84.000 dollar. Även priserna i Sverige justeras, men inte lika frikostigt som i USA. Frånpriset här är nu 960.000 kronor (Long Range Dual Motor) vilket är 10.000 lägre än tidigare. Man har även stuvat om lite i tillvalen och paketen som erbjuds och nu får du en Long Range Dual Motor Launch Edition för 970.000 kronor. Och i denna lanseringsversion ingår Pilot- och Plus-paketen som annars hade kostat 92.000 kronor extra. Vill du även ha Performance-paketet får du betala från 1.040.000 kronor. Dessa bilar är redan tillverkade och klara, på väg till Sverige och ska börja levereras nu i sommar. Tumnagel
16.8°
0
Rykte Fisker förbereder sig för konkurs Ska ha anlitat rådgivare för detta Tidigare i veckan fick vi tips om att Bolagsverket hade listat Fisker Sverige AB som under likvidation. Detta fick givetvis ryktena att florera men Fisker svarade att det bara rörde sig om försenad utnämning av en styrelseledamot på grund av en personalförändring och att detta skulle rättas till. Men, Fisker har problem. Nu säger det senaste ryktet att företaget håller på att förbereda sig för en konkursansökan och att de har anlitat rådgivare från FTI Consulting och advokatfirman Davis Polk för att ta hand om det hela. Efter dessa uppgifter rasade Fiskers aktie med 47 procent. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.2°
0
Så här ser eldrivna Mini Aceman ut Ganska ovacker Sommaren 2022 visade Mini upp den eldrivna konceptbilen Aceman. Produktionsversionen av denna kommer att avtäckas den 24 april, men redan nu har omaskerade bilder på modellen läckt ut. Och den ser väl ut som väntat, vilket i mina ögon i alla fall inte är något positivt. Bilen mäter strax över fyra meter i längd och placerar sig därmed mellan Cooper och Countryman. Aceman kommer dock endast att erbjudas som elbil. Den kommer att dela grejer med eldrivna Cooper vilket alltså borde innebära elmotor på 184 hästar och batteripack på 40 kWh för instegsversionen och 218 hästar och 54 kWh för Aceman S. Tumnagel
26.1°
0
Nu kan du beställa uppdaterade Skoda Octavia Combi Kostar från 315.700 kronor För en månad sedan presenterade Skoda en uppdaterad version av Octavia Combi och nu går denna att beställa. Prislappen börjar på 315.700 kronor. Förutom nytt utseende har bilen nu Full LED-matrixstrålkastare, 13-tums infotainmentskärm och inbyggd ChatGPT. I Sverige kan man få bilen med två olika bensinmotorer på antingen 116 eller 150 hästar och en diesel på 150 hästar. Senare i år kommer Octavia RS med 265 hästar att börja säljas och i samband med detta släpps priset på denna version. Bygg din Octavia på länken nedan. Tumnagel
39.0°
0
onsdag 13 mars 2024 Henry Catchpole kör Range Rover Sport SV Så dum men folk älskar den För snart ett år sedan rullades värstingen Range Rover Sport SV ut. Tyvärr har den inte den gamla kompressormatade V8:an som SVR hade, och som lät helt magiskt, utan istället sitter det en BMW-V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo under huven. Den har dock gott om effekt - 635 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det gör att SUV-aset tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,6 sekunder. Du kan få den med 23-tumsfälgar i kolfiber och keramiska bromsskivor som mäter 440 millimeter och som greppas av åttakolvsok. Helt tokigt i den här typen av bil, men folk köper den som galningar ändå. Henry Catchpole har kört bilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.0°
0
Bilevent i Houston bannar moderna muskelbilar permanent Nu får det vara nog I november förra året skrev vi att bileventet Houston Coffee & Cars tillfälligt förbjudit moderna muskelbilar att medverka då dessa stökade alldeles för mycket och ställde till med ofog. Nu väljer man att förbjuda dessa permanent så kör du en Mustang, Camaro, Charger eller Challenger av modernare snitt får du snällt burna, torrgasa och ha dig någon annanstans. I ett inlägg på Instagram skriver arrangörerna på följande vis: "It all starts with you. These are the so called “enthusiasts” who have ruined our car gathering. Don’t complain when we do invitationals from starting today. All modern muscle cars, mustangs, Camaro, charger & challengers, permanently banned." De vill alltså även att folk slutar uppmuntra förare till buset. På såna här eventet flockas folk utmed väggrenen med sina telefoner i högsta hugg för att filma bilarna och kanske förhoppningsvis fånga någon som gör bort sig på film. Eller någon som får till en riktigt fet burnout. Alla som kör såna här muskelbilar kan inte hantera dem och då kan det snabbt sluta med en avkörning in i publikhavet för att den bakom ratten blev lite väl triggad att bjuda på en show. Tumnagel
39.8°
0
Är det här är alla familjers nya drömbil? Vi har kollat in Volkswagen ID.7 Tourer GTX Nu kommer Volkswagens ID.7 Tourer, alltså kombiversionen av deras helt eldrivna ID.7, i GTX-version. På Volkswagen-språk betyder GTX roligare och mer kraft. Två motorer finns, en där bak som levererar 286 hästar och en mindre där fram som är på 109 hästar. Tillsammans levererar de tyvärr inte 395 hästar, som 286+109 ju blir, men väl 340 hästar. Upplägget känner vi igen från ID.4 och ID.5 (som ID.7 delar plattform med) och det är kanske inget att ta ut på banan, men tillräckligt för att köra ungarna till dagis med. Några 0-100 km/h-siffror har vi tyvärr inte ännu, så hur fort det kommer att gå till dagis är ännu oklart. Troligtvis exakt lika snabbt eller långsamt som tidigare, att köra för fort är dumt. Förutom en till motor så får man ett tak som är svart (snyggt!), större fälgar och en hel del GTX-detaljer. En del av dem, som rutnätsmönstret på bakre kofångaren, är väl inte helt lyckat men överlag är det en snygg uppgradering från den vanliga versionen. Lite sportigare helt enkelt. En högst personlig åsikt är att vanliga Volkswagen ID.7 inte är världens vackraste bil, men Tourer-versionen är betydligt snyggare. I GTX-utförande är det här en riktigt snygg bil däremot, speciellt i den här röda färgen. På insidan finns det också en hel del GTX-detaljer, bland annat är sätena riktigt snygga. Ratten har GTX-logga och röda sömmar och detaljer finns lite här och där. Batteriet i GTX är på 86 kWh och den kan laddas med upp till 200 kW. Batteriet är som sagt större, men just nu finns det inga räckviddssiffror för ID.7 Tourer GTX. Något som inte heller finns är priser. En vanlig ID.7 Tourer Pro Edition kostar 659.900 kronor och tillägget för GTX-versionerna av ID.4 och ID.5 ligger på 106.400 kronor. Om det prispåslaget gäller även för ID.7 så landar vi på 766.300 kronor. Inte skitpengar direkt. Vill du läsa mer om ID.7 Tourer, hur stort baget och sånt är, så kan du göra det i vår titt på denna som du hittar här. Det kommer förresten en GTX-version av vanliga ID.7, men av någon anledning så väntar man med den lanseringen. Tumnagel
41.0°
0
Det här är Volkswagen ID.3 GTX Snabbare men utan fyrhjulsdrift Jag har alltid tyckt att ID.3 har varit rolig att köra, men nu kanske den blir nog rolig på riktigt. Nu får den nämligen GTX-emblem på sig, även om emblemet ljuger lite. Snabbare blir det, bilen får samma motor som Cupra Born fick för några veckor sedan, men den blir inte fyrhjulsdriven. X i GTX ska ju stå för just det, drivning på alla fyra, och det är mystiskt att man slänger på GTX-emblemet på denna när det inte riktigt stämmer. Jag förstår Volkswagen, både att man använder GTX och att man hoppat över fyrhjulsdrift men ändå... För att kompensera för detta ger man ID.3 GTX bolagets hittills starkaste elmotor, alltså den som Cupra Born också har fått. Normalt så ger denna 286 hästar, men nu trycker man ut 326 hästar ur motorn och då går 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Nöjer man sig med 286 hästar finns det en version även med denna, då går 0-100 km/h på 6 sekunder. Räckvidden ökar till 60 mil tack vare ett, för modellen, nytt batteri på 79 kWh. Rätt imponerande för en liten bil som denna tycker jag. Laddar gör man i 175 kW. På insidan hittar vi GTX-stolar, GTX-loggor lite här och där och röda trådar. Men det kommer även en ny skärm på 12,9 tum som får nytt gränssnitt och det är ju bra. Nytt är också att växelväljaren flyttat från skärmen framför föraren och nu finns på en spak vid ratten. Överlag är känslan inuti den här bilen otroligt mycket bättre än vad vi fick se när ID.3 presenterades en gång i tiden. Då var det en sorgligt plastig och trist historia, nu är det ombonat och fint. Priset får vi tyvärr vänta lite på, men säljstart är satt till sommaren. Påslaget för GTX-versionerna är på storasyskonen ID.4 och ID.5 106.400 kronor, men då får man två motorer istället för en, så för ID.3 lär påslaget bli mindre än så. Tumnagel
37.6°
0
I dessa EU-länder dör flest i trafiken Fortfarande säkrast i Sverige Om man ser till antalet döda i trafiken per miljon invånare är Sverige det säkraste landet i Europa enligt statistik från Eurostat. Under förra året var siffran 22 personer. Tittar man på andra sidan av skalan så är Bulgarien och Rumänien länderna där det dör flest i trafiken. De har siffrorna 82 respektive 81 personer. Malta och Danmark ligger i nästan samma liga som oss med 26 respektive 27 personer. Tre av fyra av de som dör i trafiken i EU är män och 45 procent är bilister, 19 procent kör motorcykel eller moped, 18 procent är gångtrafikanter och tio procent cyklar. 52 procent av olyckorna skedde på landsvägar eller mindre vägar. Tumnagel
42.9°
0
Det här är BYD:s planer för Europa Vill ha fem procent av elbilsmarknaden nästa år BYD har tidigare meddelat att de vill krossa de gamla rävarna i branschen och de är sannerligen på en aggressiv frammarsch. Michael Shu som är vd för BYD Europe ser framför sig att tillverkaren har fem procent av elbilsmarknaden nästa år, upp från 1,1 procent som siffran är just nu. I antal bilar skulle detta innebära 70.000. BYD kom till Europa 2021 då man började sälja bilar i Norge och förra året såldes 15.644 bilar där. En ny fabrik är på gång i Ungern och där ska produktionen vara igång innan 2026. Målet är att kapaciteten till en början ska vara 150.000 bilar. En intervju med Michael Shu hittas på länken nedan. Annat nytt på BYD-fronten är att fyrhjulsdriften i modellen Seal AWD inte alls gör sitt jobb, något som Teknikens Värld har upptäckt. Tumnagel
25.0°
0
Mercedes A-Klass får leva några år till Priset på elbilar är orsaken Mercedes meddelar nu att modellen A-Klass kommer att få finnas kvar till minst 2026, två år längre än planerat. Den behövs eftersom det fortfarande är såpass stor prisskillnad mellan fossilbilar och elbilar. A-Klass som inte erbjuds med eldrift är därför ett billigare alternativ som man inte riktigt är redo att släppa än. Den initiala planen var att A-Klass nästa år skulle ersättas med en elbil i samma storleksklass baserad på den nya MMA-plattformen. Som vi tidigare har skrivit har Mercedes ändrat sin framtidsplan som från början sa att elbilar skulle stå för hälften av försäljningen redan nästa år. Detta har nu skjutits fram till 2030 istället. I år tror tillverkaren att laddhybrider och helt eldrivna modeller kommer landa på runt 20 procent av den totala försäljningen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.3°
0
Tesla får adaptiva helljus Bland annat gamla Model 3 och nya Model S Nu har Tesla börjat rulla ut en uppdatering för bilar i Europa som innehåller en funktion där helljuset anpassar sig nu för att minska bländning för andra förare och cyklister. Genom att upptäcka andra trafikanter och selektivt dimma enskilda pixlar i strålkastaren, kan ditt helljus vara påslaget oftare för bättre sikt på natten skriver Tesla. För att aktivera funktionen är det bara att gå till inställningarna och välj Ljus > Adaptivt Helljus. Detta gäller fordon med matrixstrålkastare som ses på vissa nya Model S och Model X, samt första generationens Model 3 och Model Y. Uppdatering 15.30: Nya modellen av Model 3 fick redan adaptiva strålkastare i föregående uppdatering. Denna nyhet gäller alltså övriga modeller. Tumnagel
40.2°
0
I sommar presenteras Porsche 911 som hybrid Dags för en ny era En 911 ska vara luftkyld. Så var det förr i alla fall, och sen kom den vattenskadade 996:an och förstörde allt. 911 fick även konstgjord andning i form av turbo för en herrans massa år sedan och detta blev sedermera standard på nästan alla versioner. Nästa stora förändring för modellen blir elektrifiering och nu får vi reda på att en hybrid kommer att presenteras i sommar. Porsche höll nyligen sin årliga presskonferens och det var där man nämnde detta. En boxersexa med turbo sitter fortfarande där bak och driver bakhjulen medan en elmotor driver framhjulen. Rykten säger att bilen kommer att ha en effekt på över 800 hästar. Man kommer inte att kunna ladda bilen med sladd utan batteripacket laddas med hjälp av bromskraftsåtervinning och av förbränningsmotorn. Tumnagel
37.8°
0
Nu kan man bygga sin VW ID.7 Tourer Kostar från 640.700 kronor I förra veckan släppte Volkswagen priserna på nya ID.7 Tourer och nu kan man även bygga ihop sin bil i deras konfigurator. Tre modeller finns, men det är egentligen bara en som är intressant, den som kallas för ID.7 Tourer Pro Edition. Den utan Edition i namnet är egentligen basversionen, men den är dyrare och har mindre utrustning än Edition-versionen. På köpet i Edition-versionen får man exteriörpaket, interiörpaketet style, assistanspaket och metalliclack. Det finns även en EU-version som börjar på 640.700 kronor, men denna är betydligt sämre utrustad och det verkar som att Volkswagen i Sverige erbjuder denna bara för att de måste. Tumnagel
34.9°
0
En första smygtitt på nya Bugattin Snart premiär Om du redan har beställt Bugattis nya modell så har du fått se den. Vi andra i pöbelkategorin får snällt vänta lite till, men här ger Mate Rimac oss vanlisar i alla fall en liten liten smygtitt på vad som komma skall. Premiären borde äga rum inom några veckor. Ovan kan ni se och höra när Jason snackar lite om den nya motorn bilen kommer att få. Tumnagel
38.1°
0
tisdag 12 mars 2024 Richard Hammonds dotter ny presentatör hos DriveTribe Och The Stig Richard Hammonds dotter Izzy har florerat på DriveTribes YouTube-kanal ett tag nu och förutom att ha samma humor som sin far är hon duktig på att snacka när kameran rullar. Såpass att hon nu blir en av presentatörerna på kanalen vid sidan av Richard Hammond och Mike Fernie. Ytterligare en person som blir ett mer permanent ansiktet på kanalen är Ben Collins som under många år var The Stig på Top Gear. Tumnagel
40.0°
0
Rykte Suzuki håller på med en eldriven minibuss Inget vi kommer få se här dock Den senaste trenden inom eldrivna bilmodeller verkar vara bussen. Den gjorde comeback med Volkswagen ID. Buzz och fler verkar vilja hoppa på tåget. Nu går ryktet att Suzuki har en på gång. Den sägs baseras på samma grejer som konceptbilen eVX och ska vara en familjebil utvecklad för den indiska marknaden. Produktionsversionen av suven eVX ska ha sin premiär någon gång nästa år och den eldrivna minibussen sägs dyka upp i september 2026. Kodnamnet ska vara YMC och bilen ska bygga på skateboardplattformen 27PL. Plattformen är just nu under utveckling och det är ett samarbete mellan Suzuki och Toyota. Konceptsuven har batteripack på antingen 40 eller 60 kWh och ska kunna ta sig upp till 50 mil. Tumnagel
37.6°
0
Leveranserna av Xiaomis första bil drar snart igång Ny stor spelare på marknaden I slutet av förra året visade Xiaomi upp sin allra första bil - den eldrivna sedanen Speed Ultra 7 (SU7). Nu får vi reda på att leveranserna av denna kommer att dra igång i Kina den 28 mars. Boende i landet kommer att kunna lägga en beställning på bilen i någon av de 59 butikerna som är utspridda i 29 olika städer. Men det är först den 28 mars prislappen kommer att avslöjas. Tillverkningen kommer att utföras av BAIC Group i en fabrik i Peking. Den årliga kapaciteten är 200.000 bilar. I samband med presentationen av bilen meddelade grundaren Lei Jun att Xiaomis plan är att bli en av de topp fem största biltillverkarna i världen. Tumnagel
32.6°
0
Rivian R3X är inspirerad av 80-talsikoner Det märks När Rivian drog essen R3 och R3X ur rockärmen var det många som blev pepp, åtminstone de som gillar gamla kantiga 80-talsklassiker. En del sa att den påminde om en modern Lada Niva, andra att den såg ut som första generation av Volkswagen Golf. Och allt stämmer, för inspirationen till modellen, i alla fall RX3, kommer från Audi Quattro Coupe och Delta Integrale. Två kantiga klassiker som har samma formspråk som de tidigare nämnda modellerna. Designchefen Jeff Hammoud ville skapa något som gav en nostalgisk känsla, men som ändå såg modern ut. Den ska se ut som den kommer från framtiden och dåtiden fast på samma gång. Och det tycker jag att de har lyckats med alldeles ypperligt. Den ser inte ut som något annat som finns på marknaden samtidigt som man "känner" igen designen. För mig är det här den roligaste elbilen som dykt upp på mycket länge, och då kommer det ändå ett gäng varje dag känns det som. Låt oss nu bara hoppas att den blir verklighet också för jag hade gärna sett den ute på vägarna. Och på min uppfart. Tumnagel
48.7°
0
Audi lyfter A3 Kommer nu i "offroad"-version Audi rullar nu ut en uppdaterad version av modellen A3 och förutom lite nytt utseende på ut- och insidan erbjuds bilen nu även i en "Allstreet"-version. Det innebär lite högre markfrigång och plast runt hjulhus så att du enklare ska kunna genomföra dina skogsäventyr med bilen. Ett partytrick är att man nu kan välja mellan fyra olika ljussignaturer för DRL-ljusen. Till en början kan man få bilen som 35 TFSI. Det innebär en bensinmotor på 1,5 liter som ger 150 hästar. Denna paras med en sjustegad S-tronic-låda och kommer senare även med sexpetad manuell för den som hellre vill ha det. I slutet av året kommer en laddhybrid att släppas. Kommer gå att beställa från och med nästa vecka och på prislappen står det 354.200 kronor. Tumnagel
35.2°
0
Fisker Sweden AB är i likvidation Hoppsan Vi fick ett intressant tips från en av våra fantastiska läsare och det är att Fisker Sweden AB från och med igår är i likvidation. Detta framkom efter att läsaren sedan december förra året försökt att företagsleasa en Fisker Ocean. Detta gick dock inte då Fisker Sverige bara har två personer i sin styrelse och enligt Finansinspektionen får inte leasingbolag göra affärer med ett bolag om de inte har minst tre personer i styrelsen. För tre veckor sedan sa man att man hade åtgärdat styrelsen, men detta är fortfarande inte uppdaterat hos Bolagsverket. Och när läsaren ville kika hur det stod till upptäcktes att företaget igår lämnat in en ansökan om likvidation. Vad det här innebär för framtiden återstår att se. Tumnagel
30.2°
0
Volvo ska kapa sina laddtider med 30 procent Tack vare ny partner Volvos nya partner Breathe Battery Technologies ska hjälpa till att minska tiden det tar att ladda elbilar och detta med upp till 30 procent säger man. Detta ska vara när man laddar från 10-80 procent och den snabbare laddtiden ska inte påverka batteriets hälsa eller livslängd. Breathes teknik använder sig av adaptiv laddning som kontrollerar laddningen hela tiden vilket i sin tur är det som kapar tiden det tar att ladda. När tekniken kan hitta in i Volvos bilar är fortfarande oklart. Annat nytt på Volvo-fronten är att en köpare av EX30 varnar andra från att köpa bilen, eftersom den helt enkelt inte är färdigutvecklad än. Tumnagel
41.2°
0
måndag 11 mars 2024 Franz och Lars pratar om Model 3 Teslakillar med koll Franz & Lars skulle kunna vara en tysk techno-duo men i det här fallet handlar det om Franz von Holzhausen och Lars Moravy som är chefer för design respektive fordonsutveckling på Tesla. I videon ovan så svarar duon på lite frågor om nya Model 3 och det är alltid roligt att lyssna på designers tycker jag. De är nördiga typer som vet vad de håller på med och även om man inte alltid håller med om lösningen som de har valt är det intressant att lyssna på varför just den lösningen blev vald. Nedan kan ni se när duon besöker Jay Leno. Tumnagel
36.5°
0
En titt på tältet till Tesla Cybertruck Men Tent Mode är fortfarande inte aktiverat Till sin Cybertruck kan man köpa ett tält som Tesla så fint kallar för Basecamp. Det kostar 2975 dollar och när man teasade detta 2019 såg det hela rätt så najs ut, med kök man kunde fälla ut och liknande för att göra campingupplevelsen trevligare. Men det blev bara ett uppblåsbart tält som man spänner upp på flaket. Sen är det bara att aktivera Tent Mode på skärmen som ska se till att automatiskt nivåjustera bilen och sen kan man campa loss. Problemet är bara att Tent Mode inte fungerar än, och det är oklart när det kommer börja göra det. En snubbe har i alla fall köpt tältet och vad han tycker om det ser ni i klippet här nedan och kan läsas mer om på länken. Tumnagel
24.5°
0
Scout Motors häcklar Ford Bronco och Chevrolet Blazer I ny reklamfilm För 44 år sedan tillverkade International Harvester det sista exemplaret av Scout, och som vi har skrivit tidigare ska märket återuppstå med Volkswagengruppen som ägare och nu med eldrift. Nu har man skickat ut en ny reklamfilm och i den häcklar man Ford Bronco och Chevrolet Blazer, två modeller som kom efter den första Scouten hade lanserats. Scout har en SUV och en pickup på gång och båda dessa kommer att baseras på SSP-plattformen. Tillverkningen väntas dra igång någon gång 2026. Tumnagel
37.5°
0
Porsche presenterar Taycan Turbo GT Över 1100 hästar och 0-100 på 2,2 sekunder! Som utlovat presenterar Porsche nu en ännu vassare version av Taycan. Den här heter Taycan Turbo GT och lovar att bjuda på prestanda som ska blåsa skjortan av konkurrenterna. Under skalet finns det bland annat en drivlina på 815 kW/1108 hästar och vridet ligger på 1340 newtonmeter. Det finns ett nytt läge kallat Attack Mode som ger dig ytterligare 120 kW i effekt under en kort stund. Bilen klarar 0-100 km/h på 2,2 sekunder och toppar 305 km/h med Weissach-paketet. Turbo GT är bredare än övriga versioner, full med kolfiber och har en fast vinge i kolfiber på bakluckan. Går även att få med en liten läpp om man inte vill ha fikabordet. Jämfört med en Turbo S är Turbo GT upp till 75 kilo lättare. Keramiska bromsar är standard. Räckvidden anges till 55 mil. Med denna har man nu slagit rekordet för elbilar på Laguna Seca då tiden 1.27.87 sattes. Något förväntat första leveransdatum är inte annonserat än. På prislappen står det från 2.770.000 kronor. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
47.6°
0
Mercedes rullar ut nya AMG E53 Laddad hybrid med sexa Nu är det dags för nya Mercedes-AMG E 53 att göra entré och det här är ytterligare en modell för dig som vill köra laddhybrid med bra prestanda. Den har ingen V8:a under huven men däremot en ny rak sexa på 3,0 liter kopplad till en elmotor. Förbränningsmotorn ger 448 hästar och 560 newtonmeter i vrid medan elmotorn är på 162 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Den kombinerade effekten anges till 611 hästar om man har bilen i läget Race Start som bara finns om man köper till AMG Dynamic Plus Pack. Annars får man "bara" nöja sig med 585 hästar. Batteripacket är samma som sitter i vanliga E-Klass som laddhybrid men här är istället 25,4 kWh tillgängliga. På bara el ska man kunna köra i upp till 9,6 mil. Batterier väger och det sägs att bilens vikt landar på 2,3 ton. Men effekten och fyrhjulsdriften hjälper till när man har bråttom och 0-100 km/h ska bara gå på 3,8 sekunder. Växellådan har nio steg och drivningen sker på alla fyra hjulen. För att få stopp på grejerna sitter det 390 millimeter stora skivor med sexkolvsok fram om man köper till AMG Dynamic Plus Pack, annars är det 360 millimeter som gäller. Vad den här modellen kommer att kosta och när den börjar säljas är fortfarande oklart. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.8°
0
Rivian pausar bygget av nya fabriken i Georgia Vill snabba på produktionen och spara pengar Rivian har planer på att smälla upp en ny fabrik i Georgia, en investering om fem miljarder dollar. Där var tanken att den nya modellen R2 som presenterades förra veckan skulle bli till, men så blir det inte den närmaste tiden. För att spara pengar och få igång tillverkningen snabbare kommer R2 att bli till på den befintliga fabriken i lllinois istället. Det här ska göra det möjligt att få ut bilen på marknaden någon gång 2026. Men fabriken i Georgia ska ändå bli till, och den lär behövas när tillverkningen av R2 och de oväntade modellerna R3 och R3X ska skalas upp. När detta kan ske är dock oklart. Det förväntas att den nya fabriken ska kunna husera 7500 anställda och tillverka upp till 200.000 bilar om året år 2030. Tumnagel
40.2°
0
Rykte Nya Tesla Model 3 Performance får 627 hästar Uppdaterad elmotor ger även snabbare acceleration Det är en prestanda-version av uppdaterade Tesla Model 3 på gång och det senaste ryktet är att den får namnet Model 3 Performance. Läckta dokument säger även att effekten blir hela 626 hästar. Bilen sägs få en uppdaterad bakre elmotor kallad 4D2. Föregångaren var på 250 kW/340 hästar, men den här ska istället ge 303 kW/412 hästar. Elmotorn fram är samma som tidigare och effekten på den är 158 kW/215 hästar vilket i sin tur ska ge den kombinerade effekten 627 hästar. Den uppdaterade bakmotorn ska ha sin toppeffekt vid 110 km/h, den förra hade det vid 75 km/h. Det här kommer i sin tur ge en ännu rappare acceleration. Batteripacket ska ha en nettokapacitet på 82 kWh och ge en räckvidd på runt 40 mil. När den nya prestanda-versionen kommer att presenteras är fortfarande oklart. Tumnagel
38.0°
0
fredag 8 mars 2024 Cybertruck kan klättra i berg Men fastnar på stranden Här visar Tesla upp att modellen Cybertruck inte behöver skämmas för sig om föraren vill klättra lite i berg med bilen. Fränt helt klart, men föraren som körde fast på stranden i klippet nedan skämdes nog dock. Tumnagel
31.8°
0
Teaser för AC Cobra GT Coupé Nytolkningen kommer även med tak För snart ett år sedan presenterade AC en helt ny Cobra Roadster. Den ser ut som klassikern men är uppdaterad på alla fronter. Nu får vi reda på att en coupé-version är på väg och det här är en första teaser för denna. Precis som sitt öppna syskon får den här V8:a under huven. Avtäckningen sker senare i vår. Tumnagel
38.7°
0
2027 blir elbilar billigare än fossilbilar att tillverka Spår forskare Enligt forskare på amerikanska konsultföretaget Gartner är 2027 året då det blir billigare att tillverka elbilar än fossilbilar. Då tror man att tillverkningsmetoden gigacasting som bland annat Tesla, Toyota och BYD redan börjat kommer vara metoden fler elbilstillverkare använder sig av, något som gör processen betydligt smidigare och billigare - upp till 20 procent. Man tror även att priserna på batterier, som är elbilarnas största kostnad, då också har gått ner rejält. Bland annat kommer vi få se batteripacket som en del av bilens chassi och struktur i betydligt större utsträckning. Vi är nog många som välkomnar billigare elbilar så detta låter ju inte alls så dumt. Tumnagel
50.1°
0
Första stenen lagd i Torslanda Batterifabriken börjar växa fram Volvo Cars och Northvolt håller tillsammans på att bygga en batterifabrik, en så kallad gigafabrik, i Torslanda utanför Göteborg. I höstas tog man första spadtaget och nu har markarbetena kommit så långt att man nu även har lagt första hörnstenen. Det betyder att fabriksbyggnaderna nu börjar ta form. När fabriken är på plats och levererar battericeller så kommer dessa inte att behöva fraktas många meter innan de sedan sätts in i eldrivna Volvo-bilar. Där kommer vi att vara 2026. Projektet drivs av Novo Energy som ägs av Volvo och Northvolt. Men bygget innebär även saker för staden Göteborg. – Staden ligger väl i fas med tidplan för de leveranser som sker i samband med etableringen. Dels tekniskt vatten för kyla och retur av värme, som redan är halvvägs klart, samt kollektivtrafik, anslutningsvägar och elförsörjningen, säger Björn Gustafsson, projektledare på Business region Göteborg Novo har just nu 250 anställda men räknar med att vara 500 anställda vid årets slut. När fabriken rullar i full fart kommer 2500 personer att jobba där. Då kommer man att kunna leverera 50 GWh per år. Tumnagel
44.1°
0
Opels kommande eldrivna suvar gömmer sig Frontera och nästa Grandland Opel har skickat ut ett nytt pressmeddelande där de berättar om hur många eldrivna fordon de har i flottan tillsammans med ett gäng bilder. På en av dessa, den här ovanför, finns två modeller som gömmer sig under skynken. Det handlar om nästa generation av Grandland och Frontera som är ett gammalt namn som nu får komma tillbaka. Båda två är suvar och båda kommer gå att få som helt eldrivna eller med förbränningsmotor. Frontera kommer att ersätta dagens Crossland och Grandland är i princip nya Peugeot 3008 fast med Opel-logga. Båda modellerna ska avtäckas "snart" säger man, men exakt när är fortfarande oklart. Försäljningen väntas dra igång i år. Tumnagel
37.8°
0
Så mycket extra kostar Volkswagen ID.7 Tourer Elkombin från Volkswagen Svaret är 5000 kronor. Så litet är tillägget för att välja kombi-varianten av ID.7, som heter ID.7 Tourer. Det betyder att versionen som heter ID.7 Tourer Pro Edition, som har en hel del trevlig utrustning, kommer att kosta 659.900 kronor. Då får man drivning på bakhjulen, batteri på 77 kWh, snabbladdning på 176 kW och 286 hästar. De första leveranserna kommer vid halvårsskiftet. Lite senare kommer även en S-version som kommer att ha ett lite större batteri på 86 kWh som kan snabbladdas med upp till 200 kW. Med den ska man komma 685 kilometer enligt WLTP. Uppdatering Räckvidd på den versionen man säljer nu, alltså inte S-versionen, är satt till 604 kilometer enligt WLTP. Bilen går att beställa från och med nu, men den har inte riktigt dykt upp i konfiguratorn. Tumnagel
46.8°
0
Nu får vi priset på Lotus Emeya Kostar från 1.313.480 kronor Nästa eldrivna Lotus-modell efter suven Eletre som kommer att lanseras i Sverige är sedanen Emeya. Nu är priset för denna klar och är du sugen får du släppa från dig 1.313.480 kronor. Två olika prestandanivåer finns och tre olika utrustningsnivåer. Insteget bjuder på 603 hästar, klarar 0-100 km/h på 4,1 sekunder och tar sig 61 mil på en laddning. Vill man ha vassare bil köper man Emeya R som kostar från 1.841.850 kronor. Då får man istället 905 hästar och kan köra 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Toppfarten ligger på 256 km/h och räckvidden anges till 48 mil. Man får även aktiva krängningshämmare, aktiv bakhjulsstyrning och ett track-läge att leka med för alla gånger man är ute och kör på banan. Du kan speca din bil på länken nedan. De första leveranserna i Europa ska ske under årets tredje kvartal. Tumnagel
38.3°
0
Rivian presenterar den mindre modellen R2 Och överraskar med modellerna R3 och R3X Precis som utlovat har Rivian nu presenterat den nya modellen R2. Men, de hade ett ess i rockärmen och visade även upp R3 och R3X. R2 är i princip en förminskad version av suven R1S medan R3 och R3X är två ännu mindre instegsmodeller. Vi börjar med huvudpersonen R2. Den är planerad att lanseras 2026 och ska då kosta från 45.000 dollar. Det är ganska mycket mindre än R1S som kostar från 74.900 dollar, ska bli intressant att se om denna prislapp får hänga med när det väl blir skarpt läge. För pengarna får man en SUV som mäter 4,7 meter i längd vilket gör den 38,5 centimeter kortare än R1S. I sitt vassaste uförande med tre elmotorer kommer R2 att klara 0-100 km/h på runt tre sekunder. Det kommer även att erbjudas en version med två motorer och en med bara en som driver på bakhjulen. På en laddning ska man komma upp till 48 mil. R2 har ett helt nytt batterisystem med ett pack som innehåller 4695 cylindriska battericeller. Batteripacket är en del av bilens chassi. Bilen har Teslas NACS-laddkontakt och en CCS-adapter följer med. Man ska kunna snabbladda från 10-80 procent på under 30 minuter. R2 är utrustad med elva kameror och fem radarsensorer. Insidan har en liten skärm framför ratten och en större pekskärm på mittkonsolen. På ratten finns det hjul man kan snurra på med tummarna och dessa har haptisk feedback. Orderböckerna öppnar nu och man hoppas att de första leveranserna kan ske under första halvan av 2026. Mer om bilen i videoklippen och på länken nedan. Bonusmodell Som en liten bonus visades även R3 och den lite vassare versionen R3X upp. Dessa har en hjulbas på 2,8 meter vilket är 13,5 centimeter kortare än hos R2. Framifrån känner vi igen modellen från övriga syskon men baktill har den fått sig ett mer sluttande parti och en annan bakdel än vad vi är vana vid från Rivian. R3 kommer att erbjudas med två olika batteripack och ska kunna ta sig upp till 48 mil. Man kommer erbjuda modellen med en, två eller tre motorer. Den sistnämnda kommer att ha en på framaxeln och två där bak, och kunna göra 0-100 km/h på runt tre sekunder. Precis som R2 baseras R3 på en ny plattform speciellt framtagen för mellanstora elbilar. Några övriga specifikationer eller information har man tyvärr inte delat med sig av än. Den här kommer att lanseras någon gång efter R2 och ska bli den billigaste i utbudet. Rivian säger att R2 och R3 kommer att erbjudas globalt i framtiden. Parkera en R3X i mitt garage tack. Tumnagel
57.1°
0
torsdag 7 mars 2024 Chris Harris har köpt den ultimata kombin BMW E61 M5 2007 gjorde BMW något väldigt speciellt då E61 M5 rullades ut. En härlig kombi med en 507 hästar stark V10 utan överladdning under huven. Vad mer kan man önska sig av en kombi? I början av året köpte Chris Harris sig just en sådan, och här delar han med sig av hur det är att äga en sån här makalös maskin. Bonus-Chris nedan. Tumnagel
40.5°
0
Den 15 mars visar Skoda ny elbil Här är första teasern Nästa vecka, den 15 mars, kommer Skoda att hålla sin årliga presskonferens och du kommer kunna se den live här nedan. Där kommer de att snacka lite siffror och framtid, och med i den sistnämnda finns bland annat en ny elbil som vi under konferensen ska få se mer av. Exakt vad det handlar om får vi dock återkomma till. Kanske något spännande som en ny SUV? Tumnagel
39.3°
0
Tesla sänker priset på privatleasing Polestar likaså Nu meddelar Tesla att du kan privatleasa en Model Y Long Range AWD för 6350 kronor per månad. I priset ingår underhållsservice och upp till 1000 mils körsträcka om året. Ingen kontantinsats behövs. Avtalet är på tre år och du kan säga upp det i förtid om du vill. Model Y Performance kostar från 6850 kronor per månad. Oavsett vilken du väljer har bilarna som är tillverkade i Tyskland en leveranstid på 2-3 veckor. Priserna gäller för beställningar gjorda mellan 1 mars och 21 mars med leverans senast den 31 mars 2024. Även Polestar justerar sina priser när det kommer till privatleasing. En Polestar 2 Standard Range Single Motor kostar nu från 5400 kronor per månad. Avtalet gäller i tre år och du får köra max 1500 mil om året. Polestar 2 Long Range Single Motor kostar från 6282 kronor per månad. Tumnagel
47.8°
0
Så här blir F1-banan Qiddiya Speed Park Track Har höjdskillnader på 108 meter I höstas skrev vi om Six Flags Qiddiya i Saudiarabien där bland annat världens snabbaste berg-och-dalbana kommer att finnas. Något annat som går snabbt är Formel 1-bilar och i anslutning till nöjesfältet kommer det även att finnas en racerbana för dessa. Den heter Qiddiya Speed Park Track och nu får vi reda på hur bygget kommer att se ut när det väl öppnar för körning 2027. En rätt fet grej med banan är att första kurvan är 20 våningar upp i luften, och under banan hålls konserter när det inte är racing. Totalt har banan höjdskillnader på 108 meter och det finns 21 kurvor. Banan är ritad av Hermann Tilke som är en veteran i kategorin och utvecklad tillsammans med F1-föraren Alexander Wurz. Tumnagel
26.4°
0
BYD ska bygga sju fraktfartyg till Ska vara färdiga inom två år I början av året skrev vi att BYD nu färdigställt ett eget fraktfartyg för att kunna exportera sina elbilar till världen. I helgen dockade detta för första gången i Tyskland där det lossade en hel del bilar. Nu får vi reda på att inte mindre än sju fartyg till ska byggas de kommande två åren för att kunna tillgodose behovet. Det första fartyget som byggdes har kapacitet för 7000 bilar och nu har man satt igång med tillverkningen av ytterligare två som kan svälja lika många. Det är inte bara BYD som har behov av fraktfartyg i Kina. Inom de kommande tre åren planerar även SAIC att använda sig av 14 fartyg och några av dessa ska ha kapacitet för 9000 bilar. Tumnagel
24.7°
0
Audi Q6 E-Tron har premiär den 18 mars Ett billigare alternativ till Porsche Macan I slutet av januari visade Porsche upp nya Macan som nu kommer med eldrift. Snart kommer Audi att presentera syskonet till denna bil - Q6 E-Tron. Den 18 mars är det premiär och det här blir ett lite billigare alternativ till Porschen, men en bil som har samma grejer under skalet. Utseendemässigt vet vi redan hur bilen kommer att se ut då Audi inte har lagt så mycket tid på att maskera den. Det blir täckt grill och delade strålkastare, precis som alla andra har nu för tiden. Precis som Macan baseras bilen på PPE-plattformen och den väntas få batteripack på 100 kWh som ska ge räckvidd på upp till 60 mil. Tumnagel
38.3°
0
onsdag 6 mars 2024 Nu börjar nya Fiat 600 att säljas Blir din från 299.900 kronor Nu börjar Fiat att sälja nya 600 och den kan man få som mildhybrid eller med bara eldrift. Prislappen börjar på 299.900 kronor men som väntat är det inte för elversionen, den kostar istället från 424.900 kronor. Mildhybriden går att få i utrustningsnivåerna Pop (299.900 kronor), Lounge (314.900 kronor) och La Prima (339.900 kronor). Denna har en trecylindrig bensinare på 1,2 liter kopplad till en sexstegad dubbelkopplingslåda som har en liten elmotor i sig. Den sammanlagda effekten anges till 100 hästar och man ska kunna köra på bara el i upp till 30 km/h. Den eldrivna kallas för 600e och den går att få i utrustningsnivåerna Red (424.900 kronor) eller La Prima (469.900 kronor). Batteripacket är på 54 kWh och elmotorn som är på 156 hästar driver på framhjulen. Räckvidden anges till 40 mil och man ska kunna snabbladda med upp till 100 kW. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
0
Peter Esse spanar in Nimas elbilsladdare Snabbladda i stan Det kan ju vara skönt att snabbladda i stan och inte behöva åka ut till något industriområde eller liknande. Laddföretaget Nima har precis invigt några snabbladdare i Stockholms innerstad och i Malmö och snart är det även dags för några i Göteborg. Peter Esse har pratat med Linus Fransson från Nima Energy om deras planer. Tumnagel
40.2°
0
Nu börjar vassaste versionen av Mercedes-AMG SL säljas Blir din för 2.480.000 kronor Nu drar Mercedes igång försäljningen av modellen SL 63 S E Performance. Det är toppversionen av SL och den mest kraftfulla de någonsin har släppt. Bilen är en laddhybrid som kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 816 hästar och vridet till hela 1420 newtonmeter. Det räcker för att kunna klara 0-100 km/h på 2,9 sekunder och toppa 317 km/h. För kalaset får man betala 2.480.000 kronor. Vill du ha head-up display med augmented reality och lite annat krafs får du lägga på ytterligare 45.000 kronor. Tycker du även ljudet i bilen som sitter original är för snik kan du för 47.300 kronor extra uppgradera till ett Burmester-system med 17 högtalare. Tumnagel
40.2°
0
Geelys nya lilla elbil kostar bara 60.000 kronor Pressar priserna på den kinesiska marknaden Geely har uppdaterat sin lilla elbil Panda Mini EV och bland annat gett den ett mycket lägre pris. Nu kostar den bara från 39.900 RMB vilket i svenska pengar är typ 60.000 kronor. Föregångaren kostade lite över 80.000 kronor. För pengarna får man en bil som mäter strax över tre meter på längden, 1,5 meter på bredden och 1,6 meter på höjden. Hjulbasen mäter bara två meter och på insidan ska det finnas plats för upp till fyra personer. Elmotorn är på 30 kW/40 hästar och batteripacket på 17 kWh ska ge räckvidd på upp till 20 mil enligt CLTC-cykeln. ABS, antispinn, krockkudde, servostyrning och backstartshjälp är standard. Som väntat är det här en modell som bara kommer att säljas i Kina. Tumnagel
44.5°
0
EU: kinesiska elbilar får orättvisa subventioner Högre tullavgift att vänta Sedan oktober förra året har EU granskat elbilstillverkare från Kina för att se om de har fått subventioner från kinesiska staten vilket i sin tur gör att de konkurrerar med resten av världen på orättvisa villkor. Nu säger sig EU-kommissionen ha bevis för att detta stämmer vilket i sin tur kan leda till att bilarna som importeras får en ny mycket högre tullavgift. Dagens ligger på tio procent och den nya skulle kunna hamna på 20-25 procent. Avgiften skulle kunna träda i kraft från nyår, och bilar som importeras fram till dess kan få den retroaktivt. Tumnagel
67.9°
0
Från i sommar tillverkar Jaguar bara suvar Sen är det el för hela slanten från nästa år Nästa år kommer Jaguar att ställa om helt och bara tillverka elbilar, så nu börjar det bli dags att skala ner tillverkningen av fossiler. Just nu snickras de sista F-Type-modellerna ihop och de allra sista exemplaren av modellerna XE och XF kommer att bli till i sommar. Därefter är det bara suvarna I-Pace, E-Pace och F-Pace som tillverkas. Man har garderat sig och kommer ha bilar att leverera fram tills det är dags för de nya eldrivna modellerna att ta över. Nästa år kommer Jaguar att lansera en eldriven GT-modell med plats för fyra och 600 hästar under skalet. Det ska även vara en lyxig SUV på gång 2026 och en lyxig sedan efter denna. Alla de nya elbilarna kommer att baseras på den nya plattformen JEA (Jaguar Electric Architecture). Tumnagel
22.0°
0
tisdag 5 mars 2024 Nya Alfa Romeo 33 Stradale i blått Flott I augusti förra året överraskade Alfa Romeo genom att visa upp en ny version av klassikern 33 Stradale. En fantastisk hyllning med modern touch samtidigt som den inte ser ut som något från yttre rymden. Givetvis i härligt röd Rosso Alfa-färg. För att hylla och lyfta fram den nya bilen igen har Alfa skickat ut ett gäng bilder där den är lackerad i Blu Reale samtidigt som den har fått andra fälgar. Färgen fanns även 1967 så den är inte bara tagen ur luften, men det ska bara finnas en enda original-33:a som är lackad i den. Så, förutom röd kan du alltså få den nya bilen i denna blåa kulör. Eller valfri annan också för den delen, så länge du betalar. Tumnagel
47.6°
0
Dodge presenterar muskelbilen Charger med eldrift Bjuder på 670 hästar och fyrhjulsdrift Som utlovat har Dodge nu dragit täcket av en skräll - en muskelbil som går på el. Så måste man göra för att hänga med in i framtiden tydligen och det är modellen Charger som har fått uppdraget. Det här är Dodges första elbil av många och man vill gå ut starkt. Därför har Chargern i sitt vassaste utförande upp till 500 kW/680 hästar, drivning på alla fyra och ska klara 0-100 km/h på runt 3,4 sekunder. Toppfarten ligger på 216 km/h och denna kallas för Daytona Scat Pack. Det finns även en version som heter Charger Daytona R/T och då får man istället 370 kW/503 hästar. Fler versioner kommer att erbjudas senare. Under karossen finns elbilsplattformen STLA Large. Batteripacket är på 100,5 kWh och räckvidden på en laddning anges till 51 mil för Charger R/T och 41 mil för Scat Pack. Man kan hemmaladda med upp till 11 kW och snabbladda med upp till 183 kW. Vikten på bilen anges till 2648 kilo. På insidan finns en skärm på upp till 16 tum för instrumenten och en på mittkonsolen för infotainmentsystemet som mäter 12,3 tum. Fäller man baksätet får man in upp till 1090 liter och det finns en frunk som rymmer ytterligare 42,5 liter. Övrigt på tekniksidan är bland annat det fejkade avgasljudssystemet som kan få bilen att låta lika högt som gamla Charger Hellcat om man skulle vilja. Ljudet ska matcha en traditionell Hemi-V8:a säger man. Tillverkningen kommer att dra igång nu i sommar, men när de första exemplaren kommer att levereras och vad det kommer att stå på prislappen är oklart. Föregångaren av Charger hade fyra dörrar, och detta kommer även tillbaka i början av nästa år men först ut är den här tvådörrars-versionen. Den med fyra dörrar kommer även att gå att få med förbränningsmotor (Hurricane-sexan) på upp till 558 hästar. Tumnagel
45.2°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration