Febergaraget
Volkswagen Golf R
Vass rackare med gokartkänsla, men det bjuds inte på några överraskningar
R32:ans ersättare blev kort och gott R. R har två cylindrar färre än R32, men mer effekt och lägre förbrukning. Golf R är den rappaste Golfen någonsin, men det behövs mer än siffror på ett papper för att vara en riktig busbil. Golf R lyckas inte riktigt, visst är den kul att köra men den känns som en trimmad GTI, vilket den i och för sig är. Men någon liten överraskning kunde man väl ändå fått?
Golf R är törstig. Gasar man så är det klart att bilen drar soppa, och gasa gör man med den här bilen, så enkelt är det. Men att komma ner i Volkswagens angivna bränsleförbrukning blir svårt, hur vi än försöker. Nåja, man köper ju inte en sån här bil för att man är snål och vill spara på dropparna. En Golf R köper man bara för att man vill ha kul.
Men hur kul är den egentligen då? Inte så värst visar det sig efter att ha kört den ett tag. Bilen känns lite för förnuftig trots sin turbomotor hämtad från Audi S3 på 270 hästar och 350 Nm. Visst, DSG-lådan (14 000 kronor extra) är fantastisk och gör att Golf R tar sig till 100 km/h på 5,5 sekunder, men det saknas ändå något. Effekten kommer jämt över hela registret och man får aldrig någon riktig turboknuff i ryggen. Den låter inte särskilt mycket och sticker inte ut jättemycket i mängden. Visst är den snygg att se på, speciellt i lite mörker då de sjyssta led-bakljusen får showa lite. Golf har ju alltid varit ett vettigt alternativ och jag skulle nog vilja att R-versionen var lite vassare än vad den är. Kanske inte effektmässigt men körglädjemässigt, det är ju trots allt den vassaste Golfen någonsin!
Skalstolarna för saftiga 36 800 kronor rekommenderas starkt och ökar sportkänslan en del dock, samtidigt som de är riktigt snygga att se på och sköna att sitta i. I Golfen sitter man som väntat bra på alla platser och det finns relativt gott om plats överallt. Man känner igen sig från alla andra bilar i koncernen och kvaliteten är klart godkänd. Navigationsskärmen har touch-funktion och funkar faktiskt riktigt bra, även om det tar ett tag för den att starta igång. AUX-ingången funkar med en gång och det är lätt att förstå hur saker och ting funkar, inte massa strul med blåtands-parning som ibland funkar halvdant.
Men bilen är för anonym! Inga huvuden vrids, inte i samma takt som de gjordes när jag körde Ford Focus RS. På insidan trivs man och bilen är kul att köra, men det skiner tyvärr inte igenom. Golfen har snygg lack och ser cool ut, men den hörs knappt när man kommer åkandes. Har man en R vill man ju sticka ut lite, inte stämplas som någon som bara pimpat sin GTI eller i värsta fall sin Gofl 1,6. För 333 500 kronor vill man ha lite mer. Jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad jag skulle vilja förändra, men det är något med Golf som är förknippat med både stämpeln gubb-bil och tråkig. Jag trodde att diverse R-emblem skulle ändra på det, men jag hade fel. Effekt är inte allt, det krävs faktiskt lite mer än så visade det sig.