m

Volvo släpper ut självkörande bilar på allmän väg
Nytt pilotprojekt

Volvo släpper ut självkörande bilar på allmän väg
Bil / Volvo

Volvo kommer i början på nästa år att börja arbetet med ett nytt pilotprojekt där 100 stycken självkörande bilar ska släppas ut på vägarna i och omkring Göteborg. Projektet som kallas för "Drive Me – självkörande bilar för hållbar mobilitet" är ett initiativ från Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad och det stöds av den svenska regeringen.

Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Car Group säger följande:

"Både vi på Volvo och den svenska regeringen ser autonoma fordon som en viktig lösning för att nå nollvisionen om dödsfall i trafiken. Det här pilotprojektet kommer att ta oss ett steg mot målet. Vi får en inblick i de tekniska utmaningarna samtidigt som vi får värdefull feedback från riktiga kunder som kör i vardagstrafik på allmän väg."
Bilarna kommer att köra omkring på utvalda sträckor, både inne i stan där det är tät pendeltrafik och köer, men även på lite större flerfiliga vägar.

2017 räknar Volvo med att de första pilotbilarna kommer att börja rulla i Göteborg.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volvo släpper ut självkörande bilar på allmän väg
Visa
Pressmeddelande
Volvo Car Group initierar världsunikt svenskt pilotprojekt med självkörande bilar på allmän väg

Volvo Cars har en ledande roll i världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning där 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.
Det banbrytande projektet ”Drive Me – självkörande bilar för hållbar mobilitet” är ett gemensamt initiativ av Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad.
”Drive Me” stöds av den svenska regeringen. Syftet är att studera samhällsfördelarna med autonom körning och att Sverige och Volvo Cars ska bli ledande inom hållbar mobilitet.

– Både vi på Volvo och den svenska regeringen ser autonoma fordon som en viktig lösning för att nå nollvisionen om dödsfall i trafiken. Det här pilotprojektet kommer att ta oss ett steg mot målet, säger Håkan Samuelsson, vd vid Volvo Car Group. Han tillägger:
– Vi får en inblick i de tekniska utmaningarna samtidigt som vi får värdefull feedback från riktiga kunder som kör i vardagstrafik på allmän väg.
Pilotprojektets självkörande bilar kommer att rulla på ca 50 kilometer utvalda vägsträckor i och omkring Göteborg – flerfiliga vägar med tät pendeltrafik och frekventa köer.
– Målet är att den självkörande bilen ska kunna hantera alla tänkbara trafiksituationer på egen hand. Detta gäller även att kunna lämna trafikflödet på ett säkert sätt om föraren av någon anledning är oförmögen att återta kontrollen över fordonet, förklarar Erik Coelingh, teknisk specialist på Volvo Car Group.

Fokusområden
Projektet ”Drive Me” kommer att fokusera på ett antal områden, till exempel:
• Hur autonoma fordon kan ge samhälleliga och ekonomiska fördelar i form av förbättringar av trafikflöde, miljö och säkerhet.
• Infrastrukturkrav för autonom körning.
• Vilka trafiksituationer som är lämpliga för självkörande fordon.
• Kundernas förtroende för självkörande fordon.
• Hur förare i omgivningen smidigt kan interagera med en självkörande bil.
Projektet påbörjas under 2014 med kundundersökningar, teknikutveckling och utveckling av användargränssnitt och molntjänster. De första pilotbilarna kommer att rulla ut på Göteborgs vägar under 2017.

Samverkan
Den ökande urbaniseringen sätter press på transportsystemen i storstadsmiljöer över hela världen. ”Drive Me” fokuserar på behovet av samarbete mellan de olika aktörerna i trafiken för att skapa mobilitet i ett hållbart samhälle.
– Det här pilotprojektet kommer att ge oss en värdefull inblick i vad samhället vinner när autonoma fordon blir en naturlig del av trafikmiljön. Intelligenta bilar är en del av helhetslösningen, men en bred strategi är nödvändigt för att kunna skapa en hållbar personlig mobilitet i framtiden. Vi tror att det här tvärfunktionella samarbetet kan ge utvecklingen ett lyft, säger Erik Coelingh.

Unikt samarbete
– Sverige har ett unikt samarbete mellan företag, myndigheter och forskning vilket lett till att vi idag är världsledande inom trafiksäkerhet. Autonoma och smarta fordon och infrastruktur är nästa steg för främja såväl trafiksäkerheten som miljön. Detta kommer att skapa nya jobb och möjligheter i Sverige, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Berikar stadslivet
Projekt ”Drive Me” kommer att bidra till att definiera vilken funktion självkörande fordon kommer att ha i planeringen av framtidens stadsmiljö.
Självkörande bilar ger en mer effektiv markanvändning och begränsar behovet av investeringar i infrastrukturen. Självkörande fordon kan också göra stadsmiljön mer attraktiv på andra sätt, till exempel i form av säkrare trafik och minskade utsläpp, som i sin tur ger förbättrad luftkvalitet.
Att göra Göteborg till arena för det unika pilotprojektet är ett konkret exempel på stadens mål att ligga i framkant för utveckling av effektiva, rena och säkra transportsystem.

Konsumentfördelar
Autonom körning ger stora fördelar även för bilföraren. Den kommer i grunden att förändra sättet att se på bilkörning. I framtiden kan föraren själv välja en den mest attraktiva mixen av autonom och aktiv körning.
Autonom körning banar väg för att använda tiden bakom ratten effektivare. Föraren kan använda telefon eller surfplatta, eller helt enkelt koppla av, utan att tumma på säkerheten.
– Tekniken i pilotprojektets självkörande bilar ger föraren möjlighet att lämna över körningen till bilen när omständigheterna så tillåter, säger Håkan Samuelsson.

Förberedd för autonom körning
Enligt det tyska trafikforskningsinstitutet BASt:s officiella definition är fordonen i pilotprojektet definierade som ”Highly Autonomous Cars”. I praktiken innebär detta att föraren inte längre behöver övervaka fordonet. Föraren måste vara tillgänglig med en komfortabel tidsmarginal för att ta tillbaka ansvaret för körningen.
Projektets 100 Volvobilar, som kommer att körs av riktiga kunder, är kommande modeller som utvecklas på företagets nya arkitektur SPA (Scalable Product Architecture). Arkitekturen är förberedd för kontinuerlig integrering av nya support- och säkerhetssystem hela vägen till teknik som möjliggör helt autonom körning.
Den första SPA-modellen är den nya Volvo XC90, som introduceras under 2014.

Autonom parkering ingår
I projektet ingår även helautomatisk parkering, utan förare i bilen. Detta gör det möjligt för föraren att lämna ifrån sig bilen vid ingången till parkeringen medan fordonet hittar en ledig plats och parkerar själv.
– Vår strategi här utgår från principen att självkörande bilar måste kunna röra sig säkert i miljöer med icke-autonoma fordon och oskyddade trafikanter, säger Erik Coelingh.

Autonom körning enligt Volvo Car Group:
Fördelar både för samhället och bilförarna

Trots stora investeringar i trafiksäkerhet dödas fortfarande 1,2 miljoner människor varje år i den globala trafiken.2007 sporrade detta Volvo Cars, som enda biltillverkare i världen, att skapa en säkerhetsvision som innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020. Företagets långsiktiga vision är att bilar inte ska krocka alls.
– Spetsteknik som ger bilföraren ökad support kommer inte enbart att ta oss mot vår egen säkerhetsvision. Den ger även betydande samhällsfördelar, säger Håkan Samuelsson, vd vid Volvo Car Group.

Det moderna samhället står inför stora utmaningar både när det gäller att öka trafiksäkerheten, skapa ett bättre trafikflöde, minska luftföroreningarna och begränsa de globala koldioxidutsläppen. Autonom körning kan till exempel i vissa situationer minska bränsleförbrukningen med upp till 50 procent.
– Vårt historiska fokus på människor och bilsäkerhet ger oss en utgångspunkt som skiljer sig från andra biltillverkares när vi utvecklar självkörande bilar, säger Håkan Samuelsson.
Att bilen ingriper eller agerar automatiskt är en förutsättning för att nå visionen att framtida bilar inte ska krocka överhuvudtaget.
Nuvarande teknik för automatisk bromsning och adaptiv farthållare är exempel på de första stegen mot autonom körning. Nästa steg är teknik med en ännu högre grad av autonom körning i normala trafiksituationer.

Autonom körning i köer
De första autonoma funktionerna introduceras i nya Volvo XC90 i slutet av 2014. Adaptiv farthållare med styrassistans är en teknik som automatiskt följer fordonet framför. En annan teknik som detekterar vägkanter och markeringar, känner av om bilen är på väg att köra i diket och styr då automatiskt fordonet på rätt spår igen.

Bilar med omfattande autonom körning ger körningen en ny dimension
Nästa steg är teknik som följer bilen framför även i högre hastigheter, vilket gör att föraren kan släppa ratten, men fortfarande övervaka körningen.
Detta banar i sin tur väg för införandet av en ännu högre grad av autonom körning där ansvaret helt tas över av fordonet, som sköter alla körfunktioner om föraren så önskar.
Denna sofistikerade självkörande teknik kommer att testas och utvärderas i projektet ”Drive Me” i Volvos hemstad Göteborg. År 2017 kommer 100 kunder att delta i projektet genom att använda 100 självkörande Volvobilar på utvalda allmänna vägar i och omkring Göteborg.
Det världsunika projektet är ett samarbete mellan Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad. ”Drive Me” stöds av den svenska regeringen. Det inleds redan 2014 med en gemensam utvärdering och utveckling av testfordon.

Fördelar för bilföraren
Autonom körning ger stora fördelar för föraren. Den kommer i grunden att förändra sättet att se på bilkörning. I framtiden kan föraren själv välja den mest attraktiva mixen av autonom och aktiv körning. Autonom körning banar väg för att använda tiden bakom ratten effektivare. Föraren kan använda telefon eller surfplatta, eller helt enkelt koppla av, utan att tumma på säkerheten.
Autonom körning – med styrning, acceleration och bromsning som automatiskt kontrolleras av ett fordon som kräver ytterst lite mänsklig interaktion – är redan en naturlig del av det moderna transportsamhället.
– Det är få som känner sig obekväma i ett plan som flyger på autopilot. Men det är fortfarande en ganska revolutionerande tanke för många att sitta i en bil som kör av sig själv medan föraren läser en bok, säger Håkan Samuelsson.
68.3°
0

Volvo släpper ut självkörande bilar på allmän väg

Nytt pilotprojekt

Ny fyrsitsig Ferrari jämförs med en gammal
330 GT 2+2 fanns långt innan GTC4Lusso

Den som vill ha en ny Ferrari med plats för fyra stycken personer väljer modellen GTC4Lusso. Samma gällde 1964 men då var det istället modellen 330 GT 2+2 som gällde. I det här klippet ställer The Supercar Driver de två bilarna mot varandra för att se vad som har hänt under alla dessa år. En sak är i alla fall säker - de har inte blivit vackrare i alla fall. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Snart måste man ha körtkort för att flyga drönare
Transporstyrelsen har börjat förbereda sig inför det

Har du en drönare och vill flyga lagligt med den nästa år så kan du redan nu börjar förbereda dig på att ta ett så kallat drönarkörkort. 1 januari införs nya regler i Sverige som innebär att alla som flyger med drönare måste ha körkort för det. Förutom det måste alla operatörer som flyger drönare registrera sina drönare hos Transportstyrelsen. Förutom drönarkörkort krävs även i vissa fall tillstånd för att framföra drönaren. Det kan handla om man vill flyga drönaren utom synhåll från operatören, högre än 120 meter och i närheten av människor utan deras tillåtelse eller över folksamlingar skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande. Transportstyrelsens online-tjänster för att ta ta drönarkort och operatörsregistrering kommer att öppna 4 januari. Att ta provet för drönarkörkort kommer att kosta 130 kronor och blir man godkänd får man körkortet direkt. Operatörsregistrering av drönare kommer att kosta 50 kronor. I faktrutan nedan hittas de största förändringarna i korthet för att flyga drönare i Sverige efter årsskiftet. På länken nedan kan ni läsa mer om det hela samt hitta guider och annan information från Transportstyrelsen om drönarflygning i Sverige. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesisk ubåt har tagit sig till havets djupaste punkt
Fendouzhe är nu klar med sitt uppdrag i Marianergraven

Den kinesiska ubåten Fendouzhe har nu kommit hem till Kina efter ett månadslångt uppdrag där den och dess besättning gjort 13 djuphavsdyk vid Marianergraven, havets djupaste punkt. Under åtta av sina dyk nådde ubåten ner till över 10.000 meter och var som längst nere på ett djup av 10.909 meter. Under sina dyk har ubåten samlat in sediment, stenar och andra biologiska prover från botten av Marianergraven, prover som nu ska analyseras i kinesiska laboratorium. I klippet ovan kan ni kolla in när Fendouzhe moderskepp Tansuo-1 kommer tillbaka till hamnen i den kinesiska regionen Hainan samt lite bilder från Fendouzhes uppdrag vid Marianergraven. Här nedan hittas ett klipp som visar upp lite mer av Fendouzhes vilket spelades in för två veckor sedan. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon installerar Mac minis i sitt moln
För att underlätta för Apple-utvecklare

Amazon meddelade idag att man för första gången börjar använda Mac minis i sin molntjänst AWS. Detta gör man i en nystartad instans av AWS som man kallar för "AWS EC2 Mac". Tanken bakom AWS EC2 Mac är att denna primärt ska rikta sig till de AWS-användare som utvecklar för någon av Apples plattformar. I ett blogginlägg skriver Amazons Jeff Barr: "Powered by Mac Mini hardware and the AWS Nitro System, you can use Amazon EC2 Mac instances to build, test, package, and sign Xcode applications for the Apple platform including macOS, iOS, iPadOS, tvOS, watchOS, and Safari." Det ska observeras att de Mac mini som nu kommer att dyka upp i Amazons datacenter inte är den versionen av Mac mini som är försedd med Apples M1-chip. Istället handlar det om Mac minis försedda med Intels Core i7-processor och som kör macOS Mojave (10.14) och macOS Catalina (10.15). Amazon uppger dock att de senaste Mac minis med M1-processorer samt macOS Big Sur (11.0) kommer att dyka upp i deras datacenter inom inom en inte alltför avlägsen framtid. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs återvändande raket var i hyggligt skick
Vissa delar ska till och med återanvändas

Rymdföretaget Rocket Lab har nu berättat lite mer om hur deras så kallade "Return to Sender"-uppdrag avlöpte, företagets första försöka med att låta en av sina Electron-raketer återvända till jorden i en fallskärm. Raketen sköts upp 20 november och uppgavs ha landat i Stilla Havet efter att ha varit uppe och vänt i rymden. Tydligen gick denna landning som företaget hade hoppats på och man skriver nu i ett nyhetsinlägg om landningen: "During Electron’s final few kilometers of descent, the large main parachute successfully deployed and dis-reefed to further slow the stage and enable a controlled splashdown. The parachute system behaved perfectly, with expected descent rates, correct timings on deployment events, and nice clean parachute deployments. To the delight of the recovery team, the stage hit the water at nine meters per second; slightly slower than the target descent rate. This rate saw the stage float to a gentle splashdown – just the way we wanted to see Electron take an ocean dip." Ni kan kolla in Electron-raketens landning i klippet här nedanför. Efter att raketen slagit ner i vattnet så använde Rocket Lab sitt fartyg "Catch of the Day" för att ta upp raketen ur vattnet vilket ni kan se på bilderna ovan och nedan. Innan testet så uppgav Rocket Lab att det här testet primärt gick ut för att undersöka om det gick att landa Electron-raketen med en fallskärm. I framtiden har Rocket Lab planer på att fånga in raketen under luftfärden mot jorden med en helikopter innan den slår ner i vattnet. Trots att raketen nu landade i vattnet så säger företaget att man tror att vissa av raketens delar går att återanvända till framtida raketuppskjutningar, något som man egentligen inte hade planerat att göra och som får ses som en ren bonus. Någon gång i början av nästa år planerar Rocket Lab att testa sitt fallskärmssystem till Electron-raketen igen men inte heller vid nästa test kommer man att använda en helikopter för att fånga upp raketen. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad skulle hända om jorden lämnade vårt solsystem?
Kurzgesagt undersöker

Tycker du att jorden är full av faror och andra jävligheter som kan göra livet surt för dig? Då har vi dåliga nyheter då universum har några fler faror som kan sätta käppar i hjulet för vår överlevnad. Kurzgesagt har släppt en ny video och i den pratas det om vad som skulle hända om vår planet hamnade på villovägar utanför Vintergatan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

343-utvecklare kastar Halo: Battle Royale-rykte åt fanders
Halo: Infinite är det enda utvecklarna fokuserar på

Nyligen började nya rykten cirkulera att Halo: Infinite kommer att ha ett Battle Royale-läge, men dessa rykten släcktes illa kvickt av utvecklarna 343 Industries. Bakom ryktet är ett gammalt Reddit-inlägg som innehöll en rad påståenden om Halo Infinite-utvecklingen och bland påståendena stod det att Halo: Infinite skulle få ett battle royale-läge nästa år som skulle vara gratis att lira. 343s community manager Brian Jarrard har via Twitter dementerat ryktet och meddelar att utvecklarna jobbar för fullt med det kommande Halo-spelet och att nyheter om spelet kommer inom några veckor. Men något battle royale-läge kommer vi troligtvis inte få höra om över huvud taget. Halo: Infinite släpps nästa år. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Nu går det att beställa Volkswagen Tiguan eHybrid
Kostar från 463.900 kronor

Volkswagen fortsätter att rulla ut laddhybrider. Härnäst på tur är Tiguan eHybrid som nu går att beställa. Bilen blir din från 463.900 kronor (Elegance) och för det för du en crossover som tar sig fem mil på bara el. Under skalet sitter en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Den är i sin tur parad med en elmotor på 115 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 245 hästar och vridet till 400 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Känns konceptet igen? Det kan bero på att det är samma grejer som sitter i Seat Tarraco e-Hybrid vi skrev om tidigare idag. Tiguan eHybrid finns även som R-Line och den kostar då från 498.900 kronor. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Qualcomm presenterar Snapdragon 888
Kommer sitta i varenda flaggskepp i framtiden. Förutom Samsungs

Qualcomm har presenterat lite nyheter i samband med sitt årliga Tech Summit-event och inte helt oväntat är det en ny flaggskeppskrets som presenterats. Det blev inte någon Snapdragon 875, utan Qualcomm hoppar direkt till 888 och den nya kretsen är mer kraftfull och mer energieffektiv än föregående och kommer börja dyka upp i flaggskeppstelefoner redan under första halvan av 2021. Bland nyheterna hittar vi ett integrerat 5G-modem, vilket tidigare var en separat modul, ny AI-processor som ska vara 50 procent mer effektiv än tidigare versioner samt att man petat in GPU:n Adreno 660 som ska vara 35 procent vassare än föregående grafikprocessor. När det kommer till kamerafunktioner kommer 888 vara utrustad med en ny bildprocessor som ska låta användare ta runt 120 bilder på en sekund med 12 megapixlars upplösning, vilket är rätt imponerande. Specifika specs och sådan kommer levereras vid ett senare tillfälle. Snapdragon 888 kommer först i Xiaomis kommande Mi 11 samt telefoner från tillverkare som Samsung, OnePlus, LG och Sony. Samsung lär fortsätta köra Exynos-krets i sina flaggskepp som säljs här i Europa. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

En miljard människor tros ha tillgång till 5G snart
5G-utrullningen går snabbare än förväntat

Ericsson har släppt en ny upplaga av sin så kallade Mobility Report. Enligt den går 5G-utrullningen runt om i världen betydligt mycket snabbare än vad man trodde den skulle gör ett år sedan. Enligt rapporten kommer runt 1 miljard människor ha tillgång till 5G-täckning vid årsskiftet. Det motsvarar cirka 15 procent av världens befolkning och är en betydligt mycket högre siffra än hur många Ericsson uppskattade skulle ha tillgång till 5G-täckning förra året. Då trodde man att cirka 5 procent av världens befolkning skulle ha tillgång till 5G i slutet av 2020. Ericsson uppskattar vidare att det kommer att finnas 220 miljoner aktiva 5G-abonnemang i världen vid årets slut. Av dessa tros cirka 175 miljoner tillhöra abonnenter i Kina. År 2026 uppskattar Ericsson att det kommer att finnas 3,5 miljarder aktiva 5G-abonnemang i världen. Ni hittar hela Ericsson Mobility för november 2020 på länken nedan. Finns det 5G-täckning där du bor eller ofta befinner dig? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony drar igång End of Year-rea på PS Store
Skynda att fynda!

En bra deal är alltid en bra deal. Och i Playstation-butiken är det vad som serveras för tillfället. End of Year-rean kommer rulla fram till 22 december och under reans gång kommer titlar som Assassinx27s Creed: Odyssey, Death Stranding, Control, Red Dead Redemption 2, Metro Exodus finnas tillgängliga med ordentligt reducerade priser. Länk till rean har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Så här tycker Richard Hammond om nya Defender
Den bästa Discovery som Land Rover har byggt

Richard Hammond diggar verkligen gamla Land Rover Defender. I det här klippet berättar han vad han tycker om den nya. Enligt honom känns den dock inte riktigt som en Defender och skulle lika gärna kunna vara en Discovery. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Håll koll på solbelysta platser med appen "Var är solen?"
Om du vill undvika skugga

Planerar du att sätta dig på en uteservering, hänga i parker, vara på stranden eller något liknande och vill ha koll på om platsen belyses av solen så finns det nu en app som kan hjälpa till med det. "Var är solen?" är en app som utvecklats av några entusiaster och som använder sig av öppen terrängdata från lantmäteriet och dess motsvarighet i Norge. Med hjälp av denna går det att se om platser ligger i skugga eller har solsken när solen står i olika lägen under molnfria dagar. Tyvärr täcker inte appen in alla städer i Sverige men fungerar i Göteborg, Malmö och Lund samt i några norska städer. Ni hittar "Var är solen?" gratis till i iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Utvecklaren av appen har även skrivit lite mer om hur han gått till väga för att utveckla denna på Reddit i en tråd som ni hittar här. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverok ska ge ekonomiskt stöd till krisande spelföreningar
Pandemin har gjort att föreningar drabbats av inkomstbortfall

Spelhobbyförbundet Sverok skriver i ett pressmeddelande att man har avsatt 300.000 kronor som ska gå till spelföreningar runt om i landet som har drabbats av ekonomiskt bortfall på grund av pandemin. Den pågående pandemin och dess medföljande restriktioner har gjort att flera av de cirka 2200 spelhobbyföreningar som finns runt om landet fått se ett inkomstbortfall då de inte kunnat arrangera spelträffar, konvent, lan och lajvevenemang, aktiviteter som vanligtvis bidrar till att finansiera föreningarnas verksamhet. Sara Hauge, generalsekreterare i Sverok, säger i pressmeddelandet: "Det är ett sätt för oss ge tillbaka lite extra till de som har haft det kämpigt under året men också ett sätt att belöna de som gjort allt de kan för att anpassa sig till omständigheterna. Det är inte bara företagare som går på knäna just nu och vi tycker det är viktigt att lyfta fram situationen i civilsamhället." En handfull spelföreningar har redan hört av sig till Sverok för att ta del av stödet och Sverok hoppas nu på att fler föreningar som drabbats ekonomiskt av pandemin ska kontakta dem. Sveroks 2200 medlemsföreningar har sammanlagt cirka 77.000 medlemmar. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

SF Anytime bjuder på pilotavsnitt av samtliga serier
Första fixen gratis

Har ni betat av allt intressant på Netflix, HBO, Prime Video och de andra streamingtjänsterna och är ute efter något nytt att sätta tänderna ni? Då har vi goda nyheter då SF Anytime meddelat att fram till 13 december kommer samtliga första avsnitt i alla serier som finns tillgängliga via tjänsten att kunna skådas för noll kronor. För att ta del av erbjudandet behöver man bara starta ett konto på SF Anytime och sedan välja valfri serie som ni tycker ser intressant ut. Ovan har ni en trailer för Watchmen som ni bland annat kan se via SF Anytime. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Lidl lanserar egna uppkopplade prylar
Lampor, värmefläkt, grenuttag och annat smått och gott

Lidl överraskar och har meddelat att de kommer släppa lite uppkopplade prylar i veckan. Mer specifikt handlar det om lampor, värmefläkt, ljusremsa, grenuttag och väggadapter med Zigbee-koppling som du kan kontrollera via kompatibla enheter. Priserna är rätt trevliga och produkterna i Lidls smarta hemmet-utbud ligger på runt 100-200 spänn medan kollektionen toppas av värmefläkten på 500 kronor. Prylarna är som sagt kompatibla med Zigbee-systemet och har man sådant i sitt hem sedan tidigare ska det bara vara att tuta och köra, men Lidl kommer även sälja en Zigbee-gateway så att du kan gå till butiken och köpa ett fungerande set från start. Lidls smart home-prylar kommer börja säljas 3 december. Tumnagel
48.2°
+
André Stray
0

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Julkalendern fyller 60 år!
Frossa i klipp från gamla kalendrar

1960 hade den första julkalendern premiär i SVT vilket innebär att man i år firar hela 60 år av julstämning i rutan. För att uppmärksamma detta har SVT gjort en julkalendersajt (länken nedan) där man kan frossa i klipp från kalendrar genom åren. Där kan man spana in allt från den första Titteliture som var i svartvitt, till populära Trolltider från 1979. Även min favorit finns med - Sunes Jul från 1991. Vilken är din favorit? Bonusklipp nedan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs fjärde likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fyra års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Rejäl portion Mac & Cheese
André approves

YouTube-kanalen Tasty kör en serie där de gör extremt stora versioner av vardagsmat och dryck. I det här klippet är det Mac & Cheese som står på receptet och det blir en portion som troligtvis skulle räcka till lunch och lite mer. En annan stor ostgrej har ni här nedan. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det glöggens dag!
Julemys!

Idag är det den 1 december och som av en händelse även glöggens dag. Det kan man ju fira genom att värma på sig en kanna med denna dryck som består av kryddat vin. Hur dricker du din glögg och vad väljer du att ha i koppen? Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Don Papa Rye Aged Rum lanseras i Sverige
180 stycken flaskor släpptes idag

Don Papa Rye Aged Rum är en premiumrom från Filippinerna. Idag lanseras den här i Sverige i en begränsad upplaga om 180 stycken flaskor. Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och den ska ha tydliga toner av svartpeppar både när det kommer till doft och smak. Doften innehåller även torkad frukt, saltkola, mynta och cederträ. Smaken ska vara intensiv men samtidigt len och innehålla honung, äpple och mörk choklad. Artikelnumret är 83389, alkoholhalten på 45 procent och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 649 kronor. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kåldolmens dag!
Gör en hipsterversion

Om du funderat på vad du ska laga till middag i afton kommer här ett hett tips - kåldolmar. Det är nämligen sagda dolmes dag idag och det måste ju givetvis firas! Helst med lite krämigt potatismos och rårörda lingon till. Smaklig spis! Vill man göra hipsterkåldomar kan man göra som Tina här ovan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nytt program om vin på YouTube
Ska vara ogubbigt

Mat-och vinprofilen Frida Lund, PR-konsulten Elina Gregor och filmproducenten Amanda Nordlöw lanserar tillsammans Vin-TV. Det är ett program på YouTube som utan pekpinnar ska prata om vin på ett avväpnande sätt. Säsong ett innehåller fem stycken avsnitt och det har premiär nu på onsdag den 2 december. I första säsongen får vi träffa gäster som Parisa Amiri, Alf Tumble, Petter, Klara Doktorow, Lilla Namo och Elsa Billgren. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Mjölk över hela världen
Gräddig kamelmjölk lät ju gott

I det här klippet från Food Insider får vi lära oss lite hur man använder mjölk på olika platser i världen. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green