Hyperloop-tävling ska börja testa krökta tunnlar
Onödigt att bara att köra rakt fram

I helgen avgjordes årets så kallade Hyperloop Pod Competition som arrangerades av SpaceX och efter det så meddelade företagets vd Elon Musk att det skulle bli en del förändringar i nästa års designtävling.
I de tävlingar som hittills genomförts med att designa en så kallad "pod" för Hyperloop-banor har dessa testats i en rak Hyperloop-tunnel som varit 1,2 kilometer lång. Nästa år uppger Elon Musk att tävlingen kommer att avgöras i en krökt tunnel som ska vara 10 kilometer lång.
Årets Hyperloop Pod Competition vanns av Team TUM från Technical University of Munich. De har tidigare tävlat under namnet WARR Hyperloop och nu vunnit tre av de sammanlagt fyra tävlingarna som arrangerats. I finalen mötte TUM bland andra Delft Hyperloop från nederländska Delft University som siktade på att ta hem sin andra seger i tävlingen men som tyvärr fick ge upp efter tekniska problem.
För att vinna tävlingen var lagen tvungna att få upp sin pod i så hög hastighet som möjligt. Team TUM lyckades få upp sitt ekipage i 463 km/h vilket räckte till segern i årets upplaga av Hyperloop Pod Competition.
Tyska studenter vann SpaceX Hyperloop-tävling
WARR var snabbast

SpaceX tredje Hyperloop-tävling avgjord
Studenter fick upp hyperloop-pod i nästan 500 km/h

Så här kan en Hyperloop-station se ut
SpaceX anordnar ny designtävling

Virgin Hyperloop One sätter nytt hastighetsrekord
Börjar närma sig 400 kilometer i timmen

BMW har designat en hyperloop-pod
Åk lyxigt i en tub
