Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner
Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines

De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken.
Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året.
När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag.
Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar.
Splitternytt Boeing 737 Max 8-flygplan har störtat i Etiopien
Andra gången på ett halvår som nya flygplanstypen kraschar

Likheter mellan de båda Boeing 737 MAX 8-olyckorna
Datan från svarta lådorna har börjat analyseras

Uppdaterat
Nu är det bara flygbolag i USA som flyger 737 MAX 8
Alla andra har ställt flygplanen på marken
