Match.com stäms för fejkade dejtingprofiler
Tinders ägare lurade användare att köpa premiumabonnemang

Den amerikanska myndigheten FTC (Federal Trade Commission) meddelade igår att man drar igång en juridisk process mot dejtingföretaget Match.com, företaget som bland annat äger Tinder, efter det att det har framkommit att Match.com skapat påhittade dejtingprofiler för att lura användare att betala för deras tjänster.
Enligt FTC så ska Match.com skapat fejkade dejtingprofiler som en slags epost-annonser som FTC anser använts för att lura användare att köpa premium-abonnemang på tjänsten i förhoppning att träffa någon av de profilerna som synts i annonserna. Då dessa profiler inte representerade faktiska användare på Match.coms dejtingtjänster anser FTC att det rör sig om ett bedrägeri och stämmer därför nu företaget.
Enligt FTC så ska så många som en halv miljon användare valt att starta premiumabonnemang på Match.coms dejtingtjänster efter att ha fått epostannonser med fejkade dejtingprofiler. Dessa epostutskick riktade sig bara till användare som inte betalade för tjänsten och de som redan hade premiumabonnemang fick aldrig dessa epostutskick.
FTC anklagar dessutom Match.com för att ha gjort det för omständligt för användare som velat säga upp sina premiumabonnemang och att användare som via sina banker ville stoppa betalningar till tjänsterna blev bannade från dessa.