Apple Remote kostar nu 19 dollar extra
Följer inte längre med MacBook som standard
Den lilla fjärrkontrollen Apple Remote som har följt med när man köpt bland annat MacBook den senaste tiden har nu blivit ett extra tillval i beställningsprocessen istället.Fjärrkontrollen kostar nu 19 dollar extra om man vill ha den.
Mac,
Hårdvara,
Apple Remote,
MacBook
Via
Gizmodo
Vad tycker ni?
1709 röster
Bra för Apple att spara lite pengar
Jag använder aldrig min ändå
Apple är snåla!
Bra för Apple att spara lite pengar
8.07489760093622%138 röster
Jag använder aldrig min ändå
24.80983031012288%424 röster
Apple är snåla!
67.1152720889409%1147 röster
Ändra svar
Du har röstat
37.0°
0
Andreas Climent
tis. 26 feb 2008, 15:31
41 kommentarer till artikeln
Lite snålt tycker jag allt att det var.
av Kirtap, tisdag 26 februari 2008 kl 15:40
Tycker det var smart, alla behöver inte den och slipper därför betala extra för den. Dock snålt att det är likadant med Pro'n.
av Carl Ericsson, tisdag 26 februari 2008 kl 15:44
Kostar MacBooken $19 billigare nu då? :P Om inte, så är det lite snålt (på sin höjd).
av Beakid, tisdag 26 februari 2008 kl 15:45
..Men betalade man verkligen _extra_ för den förr? Jag menar, de sänker ju i princip alltid priserna när de uppdaterar.
av Kirtap, tisdag 26 februari 2008 kl 15:45
dåligt!
av oLjud, tisdag 26 februari 2008 kl 15:48
Jepp, macbooken är billigare ungefär lika mycket.
av barfotahippien, tisdag 26 februari 2008 kl 15:55
Jag vill höra hur macfantasterna försvarar designen på den där lilla skitprylen.
av B. Braun, tisdag 26 februari 2008 kl 15:57
Ingen fara tycker jag, de har ju sänkt priset på high end-MacBook Pro (2,6 Ghz/250 GB) med 2500 kr så 155kr för en liten fjärr (158,75 på MacBook??) skulle jag nog palla med....
av avart, tisdag 26 februari 2008 kl 15:58
...och svarta MacBook är 2830 kr billigare!
av avart, tisdag 26 februari 2008 kl 16:00
Det är nått fel på röstningssystemet. Det kan ju omöjligt vara så att folk tycker att Apple är snåla. Det här är ju en uppenbar feature. Att man ens kan välja alternativet i röstningen är klart förolämpande.
av Phillip, tisdag 26 februari 2008 kl 16:03
Klart man har mer nytta av fjärren till en iMac med stor skärm, men lite snålt är det allt. De skulle ha sänkt priset rejält för minsta MacBook...
av cubeXpert, tisdag 26 februari 2008 kl 16:07
Har läst/hört ett bra citat, kan dock ej komma ihåg exact var jag hörde eller läste det någonstans.
"Don't give away anything for free that people are willing to pay for."
Med tanke på Nasdaq's utveckling sedan början av året där Apple har tappat ca 40% av sitt börsvärde så anser jag att det är ett smart ekonomiskt beslut av Apple.
av eznug, tisdag 26 februari 2008 kl 16:14
Snålt av Apple tycker jag...
av Stork, tisdag 26 februari 2008 kl 16:23
Allvarligt talat har jag inte använt fjärren en gång efter batteriet tog slut, går lika snabbt att bläddra med tangentbordet.
av Jckssn, tisdag 26 februari 2008 kl 16:23
Jckssn, även när du är i andra änden av rummet? Jävlar så snabb du är.
Använder man datorn till filmtittning eller musiklyssning så är fjärren väldigt användbar. Speciellt ihop med Remote Buddy.
av Kirtap, tisdag 26 februari 2008 kl 16:28
Min remote ligger på mitt nattduksbord, oslagbart för att lyssna på musik vid läggdags...
av Ivan, tisdag 26 februari 2008 kl 16:41
"Jag vill höra hur macfantasterna försvarar designen på den där lilla skitprylen."
Du kan kolla in Steve Jobs presentation av den när den infördes, där motiveras valet att inte ha en knapp för att stänga av, en för att kompilera om kärnan, en för att skapa fred i mellanöstern och en för att avsluta världshungern...
Enkelhet är nyckeln. Du och jag klarar av att hantera teknik, men de som har problem att förstå skillnaden på när man skall höger- eller vänsterklicka behöver inte en kontroll men mycket funktionallitet, det är tom kontraproduktivt och effektivitetssänkande.
I plugget använder många fjärren som klicker för att byta bild i presentationer, vilket knappast hade sett någonting annat än sinnessjukt ut om de använda en kontroll av samma magnitud som den till mitt hemmabiosystem.
av Netzach, tisdag 26 februari 2008 kl 17:14
jag tyckte det var snålt när jag öppnade ipod touch-kartongen och insåg att man inte fick med väggladdare
av CokeOne, tisdag 26 februari 2008 kl 17:24
De sänkte ju priset på macbooken så det jämnar ut sig.
av icep87, tisdag 26 februari 2008 kl 17:44
CokeOne: Så går det om man är sen in i racet. ;-)
Själv har jag kvar en väggladdare med tillhörande FireWire-sladd, från min första iPod, som går alldeles utmärkt att ladda min nuvarande iPod som endast stödjer USB.
av Netzach, tisdag 26 februari 2008 kl 17:49
bra. alla har inte användning för den. själv använder jag min en del och kommer i framtiden använda den mycket mer.
bryr mig inte ifall Apple är "snåla" så de tjänar $19 eller om det är så att en del fått betala extra för nåt de inte behöver, och nu drar de ner på den kostnaden för kunderna.
av Alexander Karlsson, tisdag 26 februari 2008 kl 17:50
bra, varför ska jag köpa något jag inte behöver
av londi, tisdag 26 februari 2008 kl 17:56
Den där plastgrunkan kostar på sin höjd en dollar i produktionskostnad. Att inte bundla den kan vara ok med tanke på miljön och så. Men 19 dollar, nä, nä, nä...
av iCrap, tisdag 26 februari 2008 kl 17:57
Snålt. Man har ju sett det förut.. exempelvis när man köpte sin andra iPod och inte längre fick med en dock.
av Fredrik, tisdag 26 februari 2008 kl 18:19
Front Row är en inbyggd funktionalitet i OS X som Apple gärna skyltar med. Hur kul är det att använda utan remoten? De kan lika gärna se till att Front Row också säljs bredvid tillsammans med fjärren!
av djdawn, tisdag 26 februari 2008 kl 18:39
Tråkigt för dom nu som måste köpa till en. Men jag har tänkt på det länge, att man borde få välja den som tillval. Ville man inte ha den fick man datorn 100kr billigare eller nått liknande. Jag sitter med 2 stycken redan och när jag beställer imacen har jag 3st här hemma.
av cappachino, tisdag 26 februari 2008 kl 18:53
iCrap:
Jo det är möjligt att den enbart kostar $1 att tillverka, men sedan skall du lägga på utvecklingskostnader för både mjukvara samt hårdvara.
Frakt till diverse länder som inte är gratis, sedan tullavgifter,skatt samt moms, tycker inte det är så farligt med det priset.
eller tja du kan väl hitta en likvärdig som fungerar som den skall på mac och kostar under 19 dollar?
av eznug, tisdag 26 februari 2008 kl 19:00
S-n-å-l-t
av dustrat, tisdag 26 februari 2008 kl 20:57
Cappachino: Om du hade hängt med lite hade du vetat att Apple har sänkt priserna på sina datorer nu när remoten än tillval. De har sänkt med mer än vad den kostar
av Ragge, tisdag 26 februari 2008 kl 22:00
Jag har f y r a stycken än så länge.
av Besten, tisdag 26 februari 2008 kl 23:47
Netzach: Så du menar att även om det hade gått att göra en knapp för att avsluta världshungern och en för att få fred i Mellanöstern, så hade det ändå varit motiverat att inte ha med det, av designskäl? Om det hade gått, så hade det ju varit enda lösningen på de problemen! Å, du är så ond! Och Steve Jobs också. Det är hans fel att de krigar och svälter. Och ditt. Motherfuckers.
Förresten, om man nu ändå får välja bort remoten, så tycker jag att man skulle få välja bort att ha en snygg förpackning. Det är ju såklart skitdyrt i utvecklingskostnader att ha ett gäng designers som gör en snygg låda. Visst, kanske <$1 i produktionskostnad, men sedan ska du lägga på... ja, ni fattar. För att inte tala om operativsystemet! Linux är ju gratis! Det hade inte varit snålt att få betala extra för det, skönt att kunna välja. Ju mer valfrihet, desto lyckligare kunder.
av storabajskorven, onsdag 27 februari 2008 kl 00:28
storabajskorven: Krig är bra. När det naturliga urvalet satts ur spel med välfärden måste någonting annat ta över. ;-)
"Förresten, om man nu ändå får välja bort remoten, så tycker jag att man skulle få välja bort att ha en snygg förpackning. [...] . För att inte tala om operativsystemet! Linux är ju gratis! Det hade inte varit snålt att få betala extra för det, skönt att kunna välja. Ju mer valfrihet, desto lyckligare kunder."
Så varför köper du inte en Linux-PC då? Det är ju uppenbarligen vad du är ute efter. Köp inte en Saab och gnäll över att det inte är en Volvo.
av Netzach, onsdag 27 februari 2008 kl 11:24
Netzach: Ja, man borde få välja om man vill ha en mac när man köper en mac. Alla kanske inte vill betala extra för att få en juste dator, utan nöjer sig med en Linux-PC. Dåligt av Apple att man inte får välja. Men bra att de har tagit ett steg i rätt riktning nu i och med remoten.
Eller... äh, jag var förstås sarkastisk och lite trött igår kväll. Jag tycker egentligen att det är bra design på remoten, och jag förstod egentligen poängen med mellanöstern/svält-jämförelsen. Och jag tycker egentligen att Apple är jävligt snåla. Om det nu var någon annan som inte riktigt fattade det och som ändå bryr sig om att läsa.
av storabajskorven, onsdag 27 februari 2008 kl 13:10
" Ja, man borde få välja om man vill ha en mac när man köper en mac."
??? Är det inte det man gör?
"Dåligt av Apple att man inte får välja."
Inte får välja att köpa en grå PC från dem?
Macen är en paketlösning, hårdvara & mjukvara, precis som BeBox och NeXT-lösningarna var. Det finns en del fördelar med att ha samma utvecklare för både hårdvara och mjukvara.
Men det är inga problem att hitta hårdvarukomponenter av samma kvalitet om man bara vet vad man letar efter, och sedan kan man köra något av de generella operativsystemen för X86.
av Netzach, onsdag 27 februari 2008 kl 13:20
Precis, Netzach, nu är du med. Man tycker ju att man ska få en paketlösning, och inte behöva betala extra för operativsystem, förpackning, remote osv. Jag försökte bara raljera över de personer som tyckte det var trevligt att få välja bort remoten. Själv tyckte jag bara det var snålt. Nu skrev jag det igen.
av storabajskorven, onsdag 27 februari 2008 kl 14:16
Förstår inte hur folk resonerar. Om Apple sänkt priset med tex. 500kr och nu har remoten som tillval för 170kr hur kan det vara snålt?
För mig är detta simpel matematik.
av Carl Ericsson, onsdag 27 februari 2008 kl 16:17
Konstigt att ingen tagit upp miljön. Det är ju faktiskt onödigt att inkludera en plastgrunka som de flesta aldrig använder och som kastas i sopen. Så det är väldigt bra av dem tycker jag!
av taliz, onsdag 27 februari 2008 kl 20:03
Kvittar, har aldrig använt fjärren under de snart två år jag haft min MacBook.
Då är det betydligt snålare att de inte skickar med en SuperDrive i den billigaste MacBooken. Den kan ju knappast vara mycket dyrare att tillverka, men avsaknaden av den ser bara löjlig ut i jämförelse med billigare (DVDRW-utrustade) PC-maskiner.
av czech, onsdag 27 februari 2008 kl 21:01
Folk vill ha det bästa och gärna alla tillbehör men mer pengar får det inte kosta, nej då är det snålt av företaget som inte kan bjuda på det då "det ändå inte är så mycket dyrare att tillverka".
av Carl Ericsson, onsdag 27 februari 2008 kl 21:23
Fast Apple är ju lite dumsnåla ibland. Vad kostade det t.ex. att införa fullskärmsläge i gratisversionen av QuickTime? ;)
av czech, torsdag 28 februari 2008 kl 00:48
Apple har antagligen kommer fram till att det är väldigt få som använder fjärrkontrollen till sin MacBook. Priset 19$ är inte direkt relaterat till tillverkningskostnader och -omkostnader, det är en symbolisk summa som används väldigt ofta.
Czech, differentiering heter det. Både gällande bristen på SuperDrive i billigaste MacBook-versionen och gällande (den tidigare) bristen på fullskärmsläge i QuickTime. Och även gällande programutbudet till iPhone gentemot iPod Touch. De vill ju givetvis inte att du ska köpa den billigaste modellen, men den ska ändå finnas där för de som är snåla. (Differentieringen av iPod Touch är av andra orsaker)
av rutinerad, torsdag 28 februari 2008 kl 10:45
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration