Banta Windows för virtualisering eller Boot Camp
Lifehacker har skrivit en guide om hur man kan banta ner Windows en aning när man ska installera det på sin Mac, oavsett om man använder Parallels, VMWare Fusion eller Boot Camp. Det första steget i guiden är att använda programmet nLite som hjälper dig välja bort en massa onödiga saker som man kanske inte vill ha i Windows. nLite utgår från en nya installationsskiva av Windows och efter genomgången med nLite har man en ny och bantad installationsskiva. Andra steget är att använda ett program som heter Game XP. Det används egentligen för att optimera datorn på bästa sätt för att spela spel, men kan även användas för att optimera datorn för vanlig användning. De ovanstående stegen kan man bara göra innan en ny installation av Windows. Om man däremot redan har en installation av Windows vill man förmodligen inte skrota den och börja om, men då finns räddningen i ett program som heter XPlite. XPlite fungerar ungefär på samma sätt som nLite och låter dig välja bort en massa skräp från Windows på en befintlig installation.Och på tal om virtualisering, vilket program använder ni? Svara på frågan nedan.
lifehacker.com
Mac,
Mjukvara,
virtualisering,
Windows,
Parallels,
VMWare Fusion,
Boot Camp
Via
TUAW
Vilket program använder du för att köra Windows eller annat operativsystem på din Mac?
1026 röster
Parallels
VMWare Fusion
Boot Camp
Parallels
37.03703703703704%380 röster
VMWare Fusion
29.434697855750485%302 röster
Boot Camp
33.528265107212476%344 röster
Ändra svar
Du har röstat
37.0°
0
Emil Gustafsson
fre. 11 apr 2008, 09:10
55 kommentarer till artikeln
kör både win xp och ubuntu i vmware...körde parallels förut men gillar vmware betydligt bättre
av Slowmove, fredag 11 april 2008 kl 09:47
Körde Parallels förut, numera med CrossOver Games :)
av moq, fredag 11 april 2008 kl 09:50
Håller med! Jag körde också Parallels tidigare men tycker att VMWare är mycket snabbare så det kör jag med nu.
av Emil Gustafsson, fredag 11 april 2008 kl 09:50
på vilket vilka sätt är vmware bättre.man kanske ska byta?
av black, fredag 11 april 2008 kl 10:04
Håller helt med ovanstående. VMWare är helt klart snabbare än Parallels, som faktiskt känns som gamla Virtual PC när man starta upp Parallels (i förhållande till VMWare såklart).
av Yngve, fredag 11 april 2008 kl 10:10
VMWare fixar väl inte DX9 dock?
av moq, fredag 11 april 2008 kl 10:27
Känns som Parallels kommer med smarta funktioner som är buggiga. Sedan kommer VMWare efter med stabila lösningar.
av mpower, fredag 11 april 2008 kl 11:04
Sånt här gillar jag! Dock är det ett litet minus att man måste köra nLite under Windows, men å andra sidan ska man väl inte behöva göra det så ofta.
Faktum är att jag alltmer sällan känner behovet av Windows, något jag inte trodde när jag "switchade" för 1,5 år sedan.
av Flameboy, fredag 11 april 2008 kl 11:12
Jag kör Parallells och är väldigt nöjd, men här verkar det som det finns bättre alternativ. På vilket sätt är VMWare bättre? Har Parallells funktioner som VMWare saknar? Berätta, jag lyssnar gärna.
av Peter, fredag 11 april 2008 kl 11:22
Det är roligt att MacOS är "världens bästa OS". Men man är nästan helt beroende av att använda ett annat OS för att kunna göra alla grejer heh.
av petter-, fredag 11 april 2008 kl 12:45
Jag använder program som kräver .NET 2.0, annars skulle jag inte behöva någon windowsemulation alls..
av moq, fredag 11 april 2008 kl 12:58
Parallels använder bara 1 cpu kärna. VMWare Fusion använder 2 om man vill.
Om man som jag har en Mac med 4 kärnor är det väldigt trevligt.
Körde Parallels förut men nu är det Fusion som gäller. och Bootcamp förstås.
av aliasant, fredag 11 april 2008 kl 13:14
"Det är roligt att MacOS är "världens bästa OS". Men man är nästan helt beroende av att använda ett annat OS för att kunna göra alla grejer heh. "
jasså? vilka alla grejer är det?
av black, fredag 11 april 2008 kl 13:17
skulle vara serialgeneratorer isåfall. Det är det enda jag kör i Parallels.
av Beatnutz, fredag 11 april 2008 kl 14:08
Spela spel och använda program. Det brukar göra på en dator... Visst, program och spel finns till MacOS också, men det är ytterst få.
av petter-, fredag 11 april 2008 kl 14:09
Hehe ytterst få program till Mac? Då letar du på fel ställen eller har ett väldigt udda/konstigt behov av program många andra inte behöver. Till Windows finns massa program som skapar behov av andra program. Programmen till Mac löser mina problem och gör det jag vill, inget mer. Det räcker. Vill man spela spel. Sure då är det en konsol eller Bootcamp som gäller. Men är väl egentligen bara shoot em up som gör sig bäst på PC fortfarande? Sport spelas helst på konsol.. Äventyr och likande (WoW) finns ju till macen med ;) Jag är verkligen ingen Fanboy men kände ett visst behov av att uttrycka mig när du säger att det finns "ytterst få program till mac".
av robbish, fredag 11 april 2008 kl 14:23
Programutbudet till Mac OS X är ju 100 ggr bättre än till Windows.
För de som vill spela så är förstås Windows fortfarande det solklara valet.
av hansfilipelo, fredag 11 april 2008 kl 14:46
Skulle gärna köra Boot Camp, men då det kräver Leopard så får man nöja sig med paralells som också är bra i för sig :-)
av hacker_112, fredag 11 april 2008 kl 14:49
Alla program som jag använder förutom photoshop finns inte till Mac iaf. Och de är ändå de största och pupuläraste programmen i sin genre. Småprogram som ftp-program, torrentklienter och zip-program finns, men de jag har testat funkar kasst eller kostar pengar, eller oftast både och.
Ett köpprogram för MacOS är i regel sämre än ett gratisprogram för Windows.
Tycker nog fortfarande att mmo, rpg, rts och fps-spel gör sig bäst på PC. Sen kan du ju koppla in en handkontroll till din Windows-maskin om du föredrar sportspel den vägen...
av petter-, fredag 11 april 2008 kl 15:01
Tips - Pacemaker finns nu för Mac ->
av Spicey, fredag 11 april 2008 kl 15:03
...bara Intel dock.
av Spicey, fredag 11 april 2008 kl 15:04
> Alla program som jag använder förutom photoshop finns
> inte till Mac iaf.
Alla program jag använder förutom photoshop finns inte till peze iaf.
av tva, fredag 11 april 2008 kl 15:29
petter: Jag tycker synd om dig. Du har tydligen en låång väg att gå innan du upptäckt det fina med Mac-världen.
av RTO, fredag 11 april 2008 kl 16:08
Jag har använt MacOS nu i 1 år utan att upptäcka det fina med Mac-världen. Så du får jättegärna hjälpa mig.
av petter-, fredag 11 april 2008 kl 16:32
går ju bara att spela spel via bootcamp väl?med tanke på directx osv. det är iaf det enda jag använder det till.
I övrigt till "petter-" så förstår jag inte alls vad du pratar om. tror bara du är lite dålig på att hitta saker.
av JanS, fredag 11 april 2008 kl 16:33
Beatnuz: Serialgeneratorer till mac som bara fungerar i windows? va?
av JanS, fredag 11 april 2008 kl 16:34
haha en post till..
Hacker_112: BootCamp fungerar inte alls bara till Leopard? Jag använder det iaf i Tiger också. BootCamp har ju funnits länge.
av JanS, fredag 11 april 2008 kl 16:36
Jag kör boot camp, strippad version av XP (inga andra språk än engelska, inga inbyggda spel osv.)
Jag Counter-Strike fungerar om man vill spela det, jag är inte någon spelare men jag var tvungen att testa, skoj att spela CS mot lillbrorsan över LAN (det är han som spelar CS...)
Ett program som är den enda anledningen till att jag skaffade boot camp är 3D Studio Max som bara finns till Win. Vi kör det programmet i skolan så det är kul att bygga vidare hemma. Nu när skolan uppdaterat till senaste versionen av Max så måste jag göra min XP-partion större för att kunna få plats med samma version. Så nu måste jag skaffa Leopard eftersom Boot Camp betan har tagit slut. Funkar mycket bra att köra XP i Boot Camp kan jag tillägga.
Har också kört Ubuntu 7.04 på Fusion, det var bara ett test, kände inget behov av Ubuntu så jag avinstallerade Fusion. Boot Camp är nog det snabbaste sätter att köra ett annat OS idag.
av Molgamus, fredag 11 april 2008 kl 18:50
petter-: Vilka är programmen du har på Windows men inte har på Mac? Du säger "alla" förutom Photoshop. Om du skippar spelen, vilka program är det då du har på PC men inte hittar till Mac? Ja, skippa torrent, ftp och sånt småkrafs med. Du nämner själv att det handlar om de största och populäraste programmen i sin genre så det är intressant att få veta.
av John Stalberg, fredag 11 april 2008 kl 19:12
De program jag saknar till OSX är ett boköringsprogram a la SPCS (NEJ det går inte med någon engelsk variant)... och ett vettigt alternativ till AutoCad.
Med dessa program till OSX skulle vi kunna byta bort våra 20windows datorer på jobbet till mac:ar... nu får jag stå ut med skiten när jag jobbar :/
av kainen.se, lördag 12 april 2008 kl 09:45
Enda anledningen att jag kör ibland kör windows på min mac är för att köra Visma SPCS.. Det känns som att besudla macen med ett os från stenåldern. Kör fusion, men windows körs ju emulerat i bakgrunden.. Trist.
Som kainen.se vill jag även jag ha ett bokföringsprogram för mac, som är lika bra som Visma.. Då hade jag sluppit windows helt.
av Josef, lördag 12 april 2008 kl 11:50
3ds max, digital fusion och autocad tex
av petter-, lördag 12 april 2008 kl 13:09
"Som kainen.se vill jag även jag ha ett bokföringsprogram för mac, som är lika bra som Visma.. Då hade jag sluppit windows helt. "
Hasa world innehåller allt som ett företag kan behöva, bokföring osv.
det har vunnit flera år i rad mot konkurrenterna. vi använder det dagligen (jag jobbar i en mac butik)
av thebmxer, lördag 12 april 2008 kl 19:19
oj!
HANSA, menade jag...
av thebmxer, lördag 12 april 2008 kl 19:19
thebmxer. Tack för tipset! Skall kolla in Hansa world..
av Josef, söndag 13 april 2008 kl 09:26
thebmxer. Testat demot för Hansa World nu.. Verkade ok men funkar inte bäst för mig. Jag kör kontantmetoden och vill inte hålla på med kredit och debit.. Kanske skulle förtydligat att jag kör Visma SPCS Enskild Firma. Hehe. Tack ändå för tipset.
av Josef, söndag 13 april 2008 kl 09:34
Josef: I så fall skall du ju köra iOrdning. Klart bra svenskt program - enkelt, stabilt o Mac-korrekt.
Enda alternativet för vårat företag är om Visma skulle släppa en SPCS version för mac som kan köra samma databaser eftersom att mata in våra produkter och all data i företaget i ett nytt bokföringsprogram skulle bli en kostsam affär. (säkert minst 2v arbete för 10 pers). Så det är inte aktuellt att byta över huvud taget.
av kainen.se, måndag 14 april 2008 kl 00:20
Annars finns ju iCash för både Mac och Windows. Kan inte mycket om bokföring, så jag har ingen aning om hur väl programmet står sig i konkurrensen... men det ska tydligen passa både för hemanvändare och småföretag och är anpassad för svenska förhållanden, såvitt jag förstår.
av Atari130XE, måndag 14 april 2008 kl 09:30
petter: Att föredra konsolspel handlar inte bara om att tycka om handkontrollen.. Det är mycket själva känslan i att sjunka ner i tv-soffan med ett schysst spel som inte krånglar med installation, uppdateringar patcher.. kort sagt som bara funkar som det är tänkt.
Sedan får du gärna berätta vilka kassa småprogram du testat till OS X så ska jag tipsa om fullgoda alternativ.
av Atari130XE, måndag 14 april 2008 kl 09:36
kainen.se: iOrdning har fullt SIE-stöd, vilket betyder att du enkelt läser o skriver Visma SPCS-filer utan att "mata in all data" igen. Har själv arbetat så i ett par år nu (jag kör iOrdning, min revisor kör Visma).
av RTO, måndag 14 april 2008 kl 11:18
Atari:
Jo jag, men nu handlade det om MacOS vs Windows och inte PC vs Konsol.
Jag skulle vilja ha ett bra FTP-program, bittorrent-program, DirectConnect-program samt en bildvisare.
Har testat en uppsjö av program, men är bara nöjd med shakespeer (DC-klient) egentligen. Iofs använder jag nästan aldrig DC längre så...
av petter-, måndag 14 april 2008 kl 12:07
RTO: Ja men det går inte att migrera hela systemet via sie... du kan tex inte föra över artikelnr och artikelnamn och lagerstatus via sie.
Har använt både Transmit och Transmission. Tycker Transmit var OK, men kostade pengar om jag inte missminner mig så den går bort.
Torrentprogram är nog det jag använder mest så där har jag testat flera olika program och kommit fram till att Transmission är bäst, men det är fortfarande inte bra. Azureus, uTorrent och Bitcomet till Windows är mycket bättre måste jag säga.
Finns en hel del störande saker med Transmission.
Men tack ändå.
Ska testa bildvisaren när jag kommer hem.
av petter-, måndag 14 april 2008 kl 13:25
När jag började använda transmission för dryga året sedan så va det rätt buggigt tyckte jag men nu har det tillkommit fler funktioner och buggar har försvunnit. Numera tycker jag det fungerar riktigt bra... så om det va länge sedan du körde det så rekomenderar jag dig att prova igen :)
av kainen.se, måndag 14 april 2008 kl 13:59
Bildvisare? Leopardens snabbgranskare är ju underbar. Markera bilderna och tryck på space.
av Josef, måndag 14 april 2008 kl 17:04
Precis, markera bilderna... En mer korkad lösning får man leta länge efter...
av petter-, måndag 14 april 2008 kl 17:11
Petter: Ang. Transmission: Vet ej vilka krav du har, men jag kan rekommendera den senaste versionen. Innan saknade jag att programmet inte direkt vid nerladdning av en torrentfil gav mig alternativ om vilka filer som ska tankas hem. Detta är nu löst.
Sen så behöver man ju inte markera alla filer för att använda snabbgranskaren för fler bilder... bara att använda piltangenterna. Jag tycker det funkar hur bra som helst!
av Karleone, måndag 14 april 2008 kl 19:56
Ett bra FTP-program är Cyberduck som funkar finfint och uppdateras ofta (www.versiontracker.com
Vad gäller DC och bittorrent så använder även jag ShakesPeer och Transmission och tycker det funkar kanon. Vad är störande med Transmission?
av Atari130XE, måndag 14 april 2008 kl 20:44
Man kan inte välja vilka filer man vill ladda ner direkt t.ex. Sen en hel del UI-problem.
Cyberduck har jag testat. Blev riktigt besviken...
av petter-, måndag 14 april 2008 kl 23:45
Vad tyckte du om bildvisningsprogrammet petter?
av kainen.se, tisdag 15 april 2008 kl 15:53
Petter:
1) I Transmission kan du visst välja vilka filer du vill ladda ner från en torrent direkt.
2) När det gäller QuickLook i Leoparden så behöver du absolut inte markera en fil för att se dess innehåll (t.ex en bildfil). Välj bara Finders s.k. Cover Flow-läge. Du kan ju t.o.m få upp ett "Index sheet" över flera bilder på en gång.
3) Det finns gott om ftp-klienter till Mac OS X. Det har ju kommit ett par helt nya program inom detta område bara senaste månaden. Var lite mer aktiv i ditt sökande, o öppen i ditt testande.
Jag tycker det låter som att du är fast i dina gamla traditioner Petter, och hindras att se Mac-världens möjligheter för att du inte är villig att släppa ditt gamla grepp. På det viset kommer du aldrig att öppna ditt sinne för nya bättre vägar i livet. Mitt tips till dig: Försök glöm allt du tror dig veta om datorer o datoranvändande, och börja därefter om med din Mac. Det är tyvärr alltför normalt att f.d. Windows-användare är inskrämda i ett hörn där de känner sig åtminstone någorlunda trygga. Sedan sitter de fast o vågar inte lämna det hörnet för någonting i världen. Jag vet att det kan kännas skrämmande, särskilt efter alla dina bittra erfarenheter av Windows-världen. Det kan också kännas lite surt att få veta att mycket av det man lagt ner massor av tid på genom åren är s.g.s bortkastat på onödigt skit. Men sånt är tyvärr livet. Bättre komma bort från skräpet nu än ännu senare.
Eller du ville ha något som är gratis?
Vad är det för funktion/funktioner du är ute efter egentligen som gratosprogrammen till Windows har?
Hur är det med Vectorworks? Kan det inte jämföras med Auto CAD?
av star-affinity, torsdag 17 april 2008 kl 00:13
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration