Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Den självklara frågan Kommer du att köpa en iPhone 3G? Visst, 3G, GPS och bättre pris men ingen bättre kamera. Och fortfarande trött Bluetooth som inte klarar stereo. Så, svara på frågan nedan och skriv bland kommentarerna varför du gjort ditt val.
Mac, iPhone, wwdc, Kommer du att köpa iPhone 3G? 3602 röster Ja, har en iPhone i dag Ja, har inte en iPhone i dag Nej, har en iPhone i dag Nej, har inte en iPhone i dag
36.9° 0 Roger Åberg Roger Åberg
mån. 9 jun 2008, 21:55
76 kommentarer till artikeln
Andreas Enghed
Det kanske inte är den bästa mobilen på marknaden, men eftersom jag inte är ute efter en mobil utan en förlängning av min dator är det här det självklara valet.
av Andreas Enghed, måndag 09 juni 2008 kl 22:05
andreasw
Vem har sagt att kameran inte är uppdaterad?
Fullt möjligt att den har fått en bättre sensor.
av andreasw, måndag 09 juni 2008 kl 22:05
James Hunt
Hade hoppats på att den skulle släppas "tonight" eftersom jag sumpade min iphone förra veckan. Jag är tveksam på att jag pallar ett par veckor till med en k800...
av James Hunt, måndag 09 juni 2008 kl 22:09
Roger Åberg
andreasw: jag anar att de borde ha sagt det då :(
av Roger Åberg, måndag 09 juni 2008 kl 22:12
Daniel
Alltså, jag har nu haft en iPhone sen början av året och jag måste säga att den har varit den bästa telefon, nej pryl överhuvudtaget jag någonsin använt. Även om den inte ens har hälften så många funktioner som de flesta andra telefoner på marknaden, så utförs varje funktion hundra gånger bättre på iPhonen än andra telefoner. Det finns ingen anledning att ha en telefon med hundratals funktioner som man aldrig använder för att de fungerar för dåligt.

Angående kameran så skulle jag ändå aldrig någonsin ens tänka mig att ta seriösa foton med något annat än en systemkamera med en ordentlig glugg. Mobilkameror är värdelösa hur man än vänder på det, och ett par extra pixlar kommer inte att göra någon skillnad. Bilderna fungerar bra för att visas på iPhonens skärm och det är tillräckligt för mig.

Samma sak med Stereo-ljud med Bluetooth. Om jag ska vara ärlig har jag själv aldrig förstått vad det egentligen folk ska ha det till (jag har ännu inte sett en endaste mobil med stereo-mikrofon, vad nu det skulle vara bra för), och att lyssna på musik över bluetooth skulle vara som att bli sparkad i huvudet av en häst. Ordentliga hörlurar annars får det vara.

Jag kommer nog med största sannolikhet aldrig köpa en annan telefon än iPhone i framtiden. SE och Nokia kan kasta sig i sjön för all den smärta och besvär som de inkompetenta nissarna har orsakat mig.
av Daniel, måndag 09 juni 2008 kl 22:17
tva
Finns det över huvud taget någon anledning till att inte köpa en?
…mer än givetvis den att man inte vill och alltid kommer hitta något som kunde varit bättre bara för att man vill ha en ursäkt oavsett om man egentligen bryr sig eller ej…
av tva, måndag 09 juni 2008 kl 22:21
Alikzus
Jag har inget behov av mobilkamera och stereo-bluetooth så det är inga argument för mig. Däremot behöver jag en telefon som integrerar bra med min Mac och som snyggt sköter mejl och kalender. Och Apple brukar göra trevliga grejer ;)
av Alikzus, måndag 09 juni 2008 kl 22:21
Monodemon
Jag undviker helst bundna abbonemang och krånglet med att hacka telefoner, så blir det Telia-abonnemangstvång hela vägen så skippar jag nog iPhonen.
Trots att jag varit nöjd Mac-användare hela livet och hoppats innerligt på en 3G-iPhone...
av Monodemon, måndag 09 juni 2008 kl 22:21
Ciryon
Den enda av nya generationens mobiltelefoner som finns tillgänglig har blivit rejält mycket bättre. När Android-mobilerna börjar rulla ut kommer det finnas alternativ på marknaden, men just nu är det iPhone som gäller - helt klart.
av Ciryon, måndag 09 juni 2008 kl 22:22
surak
jag köpte min iphone för bara ett par månader sen när den kom till österrike och hade inte tänkte köpa en ny. iPhonen har utan tvekan varit den bästa telefonen jag haft, egentligen den enda jag varit nöjd med. Men med tanke på förbättrad batteritiden, gps och 3G så kommer jag lätt uppgradera så snart den kommer hit!

(kameran skiter jag rätt mycket i, o videofoni kan jag inte se mig använda så jag är väldigt nöjd med den nya)

av surak, måndag 09 juni 2008 kl 22:28
moniker
Daniel: Instämmer till 100%.
av moniker, måndag 09 juni 2008 kl 22:29
Nisse Bergman
Vem bryr sig om kameran i mobilen, har kanske använt den 10 gånger på 2 år samtliga när det varit fest. Finns väl ingen som tar seriösa bilder med en mobilkamera, eller?
av Nisse Bergman, måndag 09 juni 2008 kl 22:34
kak
Givetvis kommer jag att skaffa en.
Ni som inte fattat grejen med iphone har nog inte fattat grejen med mac eller grejen med gränssnitt. Det gör inget. Det finns jobb åt er på microsoft, dell eller på general motors.

(Men jag förstår alla som tycker att den är för stor eller saknar radio eller bra kamera.)
av kak, måndag 09 juni 2008 kl 22:39
wehooo
Ja, såvida inte Telia sabbar det hela med ett dåligt abonnemang med dyrt datapaket/enbart surfport.
av wehooo, måndag 09 juni 2008 kl 22:40
Biffen
Jag kommer definitivt att köpa en. Den har inte dom bästa tekniska detaljerna kanske, men efter att man har pillat på en iPhone vill man inte ha någon annan telefon.

Det enda som har hållit mig ifrån att skaffa en tidigare har varit just pga saknaden av 3G. Efter som den är så internetvänlig känns det bara fel att inte ha 3G. Nu kommer jag äntligen kunna skippa iPoden också och bara ha en pryl i fickan! woho

Det som gör att jag väljer en iPhone är för att den är så jävla användarvänlig, och är riktigt bra integrerad med alla andra Mac program, typ kalender, mail, musik osv.

Sen med MobileMe.. Allt kommer bli så synkat och trevligt...
av Biffen, måndag 09 juni 2008 kl 22:42
Yiep
Fick nyligen en ny mobil, men nästa mobil blir helt klart en iPhone. Då även förhoppningsvis en ännu nyare version :)
av Yiep, måndag 09 juni 2008 kl 22:42
James Hunt
Frågan är hur upplägget ser ut med låsta mobiler framöver. Jag menar, det finns ju självklart en anledning till att man inte kan köpa luren på applestore utan måste traska ner till teliabutiken. Priserna gäller låsta lurar. Frågan är om det kommer finnas möjlighet att köpa lurar i USA igen och låsa upp, eller om Apple och AT&T ändrat hur man säljer lurarna (dvs i butik, samtidigt som man direkt måste signa och aktivera sitt abonnemang).

Frågan är hur många hundralappar i månaden telia kommer vilja suga ut, och vad telefonen kommer att kosta utan ab på de marknader där det Apple är tvingade att erbjuda ett olåst alternativ?
av James Hunt, måndag 09 juni 2008 kl 22:43
Blackminator
Köpa från Belgien då? Där får man ju inte låsa lurar... :) 11 Juni där med!
av Blackminator, måndag 09 juni 2008 kl 22:53
pedda
Den enda anledningen att jag inte kommer köpa iPhone är att den kommer va låst till Telia!
Jag har haft med dem att göra två gånger med några år emellan och det har varit helt otroliga problem! Senast i sommar med hemtelefoni och bredband som aldrig blev installerat och räkningar och påminelseavgifter som rullade på trots att jag ringt och skällt på dem och de lovat att fixa det. Sen efter någon månad skulle jag helt plötsligt betala ca. 200 kr mer i månaden + startavgifter på över 1000 kr. I avtalet jag skrev på stod något helt annat... Det värsta av allt va deras dryga jävla suport! Fyfan vilken tabbe apple gjorde när de valde Telia!
av pedda, måndag 09 juni 2008 kl 22:53
Ted
När svenskarna glatt går till telia-butiken för att handla en iPhone, och sedan hör från försäljaren att "med denna kan du inte skicka mms" så kommer svenskarna asgarva och ändå välja en SE eller Nokia...

Hur många funktioner man än använder eller inte använder (jag kan klara mig utan 5MP kamera, bluetooth stereo, filöverföringar trådlöst och videosamtal) - men MMS!?

Kom inte och säg att det inte är en funktion som inte används. Det är det enda som jag verkligen saknar på min iPhone idag.

Ja, jag vet att det går att lösa per hack, men det räknas inte "for the rest of us"...
av Ted, måndag 09 juni 2008 kl 22:53
Biffen
Jag personligen har skickat 2-3 mms i mitt liv. Inte någonting jag kommer sakna direkt.
Men det är klart, att en sådan vanlig och gammal funktion inte finns med är konstigt.
av Biffen, måndag 09 juni 2008 kl 23:00
LinusEkenstam
ALLT DETTA WHINE!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varför är det så när apple släpper iPhone för 1178 kronor att folk klagar på att bluetooth inte stödjer stereo? Har ni ens förstått möjligheterna med 3 parts apps? Vem säger att det inte kommer en WiFi Streamer... Bluetooth komigen, kameran är grym redan innan och om dom uppdaterat sensorn är den klart ännu bättre, och om man vill ha bättre bilder så spelar det ingen roll om du har en dålig SE mobil med mini censor.

Om ni tänker lite längre, GPS, 3G surf på rikitgt, Alla spel, Mail, möjligheterna till alla nya apps. Allt detta för 1200:- spänn och som steve sa, valutaomräkingen ska ske enligt rådande valutakurser! så allt kommer man kunna få tag i en 16GB för under 2000:- vilket är helt otroligt gemfört med SE eller Nokia
av LinusEkenstam, måndag 09 juni 2008 kl 23:00
Roger Åberg
jag har också skickat en 3-4 MMS i mitt liv och jag tror att minst 3 av dem skickades till mailadresser.

SuperFamous: Svenska priser lär bli 1795 kronor för 8 GB.

av Roger Åberg, måndag 09 juni 2008 kl 23:03
Andreas Enghed
Man kan aldrig få allting man vill ha, men hur svårt kan det vara att slänga in ett stöd för MMS? Jag kan förvisso ingenting om teknik, men i min bok borde det vara hur enkelt som helst eftersom MMS har funnits i evigheter.

Det kommer förvisso inte hindra mig från att köpa en iPhone, jag tycker bara det är lite märkligt.
av Andreas Enghed, måndag 09 juni 2008 kl 23:06
irrbloss
Självklart blir det köp. Frågan är hur jag ska kunna leva fram till 11 juli. Kommer oroa mig över att iPhonen kommer att vara slut i varenda Telia-butik jag tar mig till. Ett annat problem är att jag konstant kommer att tänka på iPhonen, halva semestern blir förstörd och jag kommer inte kunna sköta mitt jobb. Apple borde släppt 2.0-firmwaren och öppnat App Store, så man haft något att göra under väntan på iPhone 3G... :(
av irrbloss, måndag 09 juni 2008 kl 23:10
wehooo
Ted, ja bryr mig inte det minsta om ifall andra köper iPhone eller inte. Folk får sakna MMS hur mycket de vill, det påverkar faktiskt inte mig, jag köper den luren som passar mig bäst och inte den som ligger högst på försäljningslistan.
av wehooo, måndag 09 juni 2008 kl 23:19
wehooo
prtscr, dollarn är ovanligt låg, men den är inte på 5,81:-. Forex köper dina dollar för det men säljer för 6,02. Sen får du lägga på moms, vilket inte läggs på i kassan i USA, och valutasäkring.
av wehooo, måndag 09 juni 2008 kl 23:24
Spicey
Vad kan de iPhones som finns på t ex Blocket nu tänkas landa på i pris tror ni?

av Spicey, måndag 09 juni 2008 kl 23:24
Soviac
Var i NY nyss och kände "lite" på den gamla modellen, blev typ kär vid första touchen. :) Den var så skön o hålla i och så skön o bara för smeka med fingertopparna på touchscreenen. :P Helt underbar. Jag kommer definitivt köpa en med 3G. Sen att den inte har MMS/Bra kamera/Stero Bluetooth, tror aldrig jag någonsin har använt MMS pga. kostnaden, kameran OK, men inte så att jag sparar dom, nu när jag nyss köpt en Systemkamera så skiter jag i hur bra mobilkamera är och Bluetooth - enda jag tänker på är headset? vem vill ha headset till en iphone?
av Soviac, måndag 09 juni 2008 kl 23:26
Touchstone
Jag är sugen som fan att utveckla spel till Iphonen! Hoppas man får tillgång till fräna grejer. Att programmera C/C++ på en mobil enhet är ju också ganska intressant. Att verkligen tokoptimera igen ska bli roligt!

Jag har väntat med att köpa Iphone tills det har funnits 3G-stöd, så nu när det finns så köper jag direkt!

Ååh, jag är så uppspelt så jag nästan svimmar!

F.ö. så tror jag priset blir 1895:-
av Touchstone, måndag 09 juni 2008 kl 23:31
hermanolsson
Vad tror ni händer med de iPhones (2.5G) som finns i Sverige idag? Kommer de vara möjliga att låsa upp på ett "normalt" sätt nu när 3G-versionen är här? Det vore ju najs att _kunna_ använda sin gamla ögonsten utan att behöva oroa sig för att den ska låsa sig och kräva ett besök på iClarified.com för att starta...Hur som helst är Nattköande the shit! Räkna med mig natten till den 11/7!

God natt på er alla iPhone-lovers där ute.
av hermanolsson, måndag 09 juni 2008 kl 23:39
Virre Vojj
Skrev ni inte att den skulle komma i 32gb också? Om den inte gör det så ändrar jag mitt val och skiter i att köpa en ny.

edit; Näe, det var nog bara någon som ahde fått det om bakfoten. Då behåller jag min 16gb och väntar på en 32gb innan jag köper 3G versionen. Det är bara GPS:en jag är sugen på där och då funkar tredjepartsapplikationer bra under tiden. :)
av Virre Vojj, måndag 09 juni 2008 kl 23:41
djablo74
we all live in the country of the almighty klagoguden … aldrig nöjda …
av djablo74, måndag 09 juni 2008 kl 23:43
cmlewan
Troligen saknar den väl fortfarande dussintals funktioner som alla konkurrenterna har: videoinspelning, maila bilder utan förminskning, filhanterare, kunna byta batteri, använda egna mp3-ringsignaler, stereo-bluetooth, markera mer än en fil, dela med sig av kontakt, sms-forward, egen sms-ljudsignal, köpa utan bindning, alla program kan användas, flera tredjepartsprogra körs samtidigt, program kan kommunicera med varandra, köra tredjepartsprogram och ringa samtidigt, webbcache när man går tillbaka i webbläsare, fotolampa, auto-fokus, nedladdbara GUI-teman, mms, samtalslistor långt tillbaka, skicka fil med bluetooth, anpassade profiler för olika miljöer man befinner sig i, inställningsmöjligheter öht i kamera, t ex digital zoom, mobilen kommer upp som hd i datorn, möjlighet att skriva/rita med penna (t ex teckningar/detaljer), använda som modem, fungerar med alla 3.5 mm-standardhörlurar, stereohögtalare, tv-utgång, koppla till bluetooth-tangentbord, flash, java, röstuppringning, radio, minst 3 MP kamera, videosamtal, miljoner färger-display.

Men jag vet ju inte specen på den nya, utom mycket grovt, angivet på Apples sida. De kanske fixat majoriteten av dessa grejer nu. Ska bli intressant att kolla. Man kan ju hoppas. Då är jag spekulant i så fall.
av cmlewan, måndag 09 juni 2008 kl 23:48
Ciryon
cmlewan, flest features vinner inte och de flesta av dem du rabblar upp är helt enkelt inte intressanta för iPhone utan snarare en beskrivning på problemet med konventionella mobiler.
av Ciryon, måndag 09 juni 2008 kl 23:54
Virre Vojj
För övrigt så var väl videosamtal kul en sisådär 4 månader när 3G var något nytt. Sedan tröttnade man på all 15-åringar som skrivit in sig i skuldträsket genom att teckna Tre-abonnemang och som satt och videosamtalade med sina vänner. Den enda gången jag kan se det som användbart är om man varit ifrån sina nära och kära under en längre tid, eller vid videokonferenser för företag. Men i det senare vill man ju ändå inte springa runt på stan och tala med arbetspartners världen över, så just videosamtal ser jag verkligen ingen användning för. Det var tufft i Tillbaka till framtiden 2, men inte längre.
av Virre Vojj, måndag 09 juni 2008 kl 23:54
kak
MMS?
Jag tycker att fullstora bilder via mail är roligare.
Det tycker Steve med och jag tror att det är därför mms inte fungerar.
av kak, måndag 09 juni 2008 kl 23:56
tjaboo
Kan nån vänlig själ säga mig varför jag skall byta min P1i med business maxabbonnemang mot den här? Ett snyggt gränssnit? Som vanligt lever man inte upp till hypen, men mac-freaksen handlar ändå för den är ju såååå cooool!
av tjaboo, måndag 09 juni 2008 kl 23:57
livedog
Phelia, nej tack. Tråkigt, för annars hade jag skaffat en.

av livedog, måndag 09 juni 2008 kl 23:58
wehooo
tjaboo, snarare ett använbart gränssnitt. Men hey, alla telefoner passar inte alla personer. Det är ju jättebra att du hittat en lur som fyller dina behov.
av wehooo, tisdag 10 juni 2008 kl 00:06
tjaboo
Jag gillar gränsnittet på iphonen, jag fick en i julklapp som jag sedan gav bort eftersom den var oanvändbar för mig. Om Apple kunde erbjuda mig motsvarande funktionalitet som P1i så skulle jag inte tveka att skaffa en.

av tjaboo, tisdag 10 juni 2008 kl 00:10
Spicey
Matig infoartikel ->
av Spicey, tisdag 10 juni 2008 kl 00:20
MacGyver
tjaboo: Glöm inte din plast-pek-pinne till din P1i:a ;.-)
av MacGyver, tisdag 10 juni 2008 kl 00:21
Pikkadoll
Är så jävla trött på denna iphone nu...Jag var så överhypad innan den släpptes och var övertygad om att den skulle vara bäst, köpte en och sålde den nån vecka efteråt.. Nu tänkte jag att nu ska den få en chans till omtanke om dom fixar till den... Men nänä... besvikelse nummer 2 är ett faktum. Den är fancy och innovativ, visst... men den är så jävla okomplett. De få uppgraderingar som fixades nu i denna nya utgåva är inte tillräckliga för MITT telefonbehov.

Tycker detta är tråkigt som fasen... hade varit så gutt att ha den då den synkar så fint med mina macar... men jag pallar inte med den. Sad but true.
av Pikkadoll, tisdag 10 juni 2008 kl 00:28
tjaboo
Som jag sa, jag gillar gränsnsittet i iphonen, så vad pekpinnen har med saken att göra förstår jag inte? Jag vill även fortsättningsvis ha möjlighet att skicka exempelvis mms, trots att mail är fiffigare så betyder det ju inte att alla kan ta emot det. Detär helt enkelt inte rätt lur för affärsanvändare, snarare så är det väl mer credpajasar i mediasvängen som kommer sporta iphonen;-) Den saknar en hel del funktioner som jag få i min P1'a, det är synd eftersom jag överlag gillar luren, jag begriper bara inte varför man envisas med att göra den "sämre". Det är ungefär som med pimpade bilar, mycket kosmetika och lite substans.
.
av tjaboo, tisdag 10 juni 2008 kl 00:32
wehooo
tjaboo, då är det tydligen inte en telefon för dig. Du behöver inte känna dig provocerad för att du inte ingår i målgruppen för iPhone. Det finns gott om bra telefoner som passar ditt behov.
Vissa förederar en Schweizisk armekniv, vissa av oss föredrar enklare väl fungerande funktioner.
av wehooo, tisdag 10 juni 2008 kl 00:40
Virre Vojj
tjaboo-> Jag diggar att du gång på gång måste bevisa för dig själv att du gjorde rätt val. ;)
av Virre Vojj, tisdag 10 juni 2008 kl 00:41
tjaboo
Nej, du missar något. Jag gjorde inte valet, jag tog det enda som stod mig till buds vid tillfället, därför hade jag högre förväntningar på nya iphone eftersom jag hade hoppats kunna byta till den. Tyvärr så vart man besviken igen.
av tjaboo, tisdag 10 juni 2008 kl 00:47
cmlewan
Ciryon, jag oroar mig för att iPhones skapare tänker som du att funktioner -> krånglighet. Det visar på mycket dåligt självförtroende för ens eget UI i så fall. Jag hoppas jag har fel beträffande Apple.

T ex, röstuppringning finns i min Nokia, men använder jag det inte så ser jag inte röken av det. Så fiffigt brukar det fungera för de flesta features. Ett bra UI kan innehålla enorma mängder funktioner, men de stör inte utan märks bara när man sökt upp dem.

Att åstadkomma rena gränsnitt bara genom att bestämma för användaren att det är en massa funktioner som han/hon inte behöver är ett primitivt sett att tänka på när det gäller högteknologi.
av cmlewan, tisdag 10 juni 2008 kl 01:08
Henkis
FFS, 199 dollar är väl inget att bråka om, köp en och testa, använd den till att ställa kaffekoppen på i västa fall. Många tycker nog i slutändan att det är bättre men en användbar skärm och en bra webbläsare än att kunna skicka fyllekort direkt till folk med äldre telefoner...
av Henkis, tisdag 10 juni 2008 kl 01:11
telecomworker
tjaboo: Min P1 hade jag bara så länge tills jag fick en ny annan lur. Själv kör jag med min iPhone privat för vi får inte köra den på jobbet. Säger väl en del?
av telecomworker, tisdag 10 juni 2008 kl 01:19
Roger Åberg
cmlewan: Det handlar snarare om fokus. Grunderna i OS X iPhone är kraftfulla och har jobbats lika länge med som OS X Leopard, men de speciella funktioner som finns i iPhone har man bara jobbat på i två år nu. Och istället för att göra allt halvdant tar man en sak i taget och gör det bra.

iPhone 1.0 handlade mycket om grundfunktioner (ringa, spela musik, surfa), 2.0 om Exchange-stöd och SDK, i 3.0 och framåt kommer säkerligen ännu fler funktioner.

Apple har säkert inte prioriterat de saker som du (eller jag) haft högst på önskelistan, men personligen ser jag hellre ett grymt SDK än stöd för MMS.
av Roger Åberg, tisdag 10 juni 2008 kl 01:40
petter-
iPhone 3g borde ju egentligen ha varit den som kom för 1 år sedan och nu skulle en uppgraderad iPhone ha kommit.
av petter-, tisdag 10 juni 2008 kl 02:00
cmlewan
Jag hoppas du har rätt Roger att det handlar om fokus. Men jag undrar ibland när jag kollar på inställningarna till Time Machine för min nya Time Capsule. Det är så renrakat interface så man kan inte ens ställa in hur ofta back-up ska ske, vilket känns ganska sjukt för en back-upplösning. Det går att fixa med prompten i terminal, för den som vet, men de tyckte det var för fult eller nåt att lägga in i inställningarna till Time Machine. Ett Apple-syndrom måhända: funktioner/inställningar får ibland vara underordnat.

När jag först hörde om att Apple skulle göra en mobil, så tänkte jag att de kommer aldrig ikapp de stora mobiljättarna som gjort det här i många år. Och på ett sätt har jag ju rätt. Det finns massor av standardfunktioner för highend-smartphones som Apple ännu inte hunnit (din positiva tolkning) lägga in. Å andra sida kompenserade man med mycket som var unikt och fick en fantastisk försäljning på en kort tid. Nu - från och med idag - har man även grunden i hårdvaran, så man har mycket framtid att bygga på. (Inget för en teknikfreak som jag dock troligen, på flera år...)
av cmlewan, tisdag 10 juni 2008 kl 02:26
moq
Många av de funktioner du rabblade upp cmlewan var ju otroligt nödvändiga..

Nedladdbara GUI-teman och digital zoom är nog två av mina favoriter iallafall, java på en god tredje plats med tanke på möjligheterna som Apples egna SDK skapar.

Alla hatare här inne, vi fattar, ni gillar inte iphonen, det saknas massor av funktioner som Nokias och SE's telefoner har haft i flera år. Synd för er, det är ju uppenbarligen så att ni är besvikna över att den saknar funktioner som ni tvunget måste ha för att motivera ett köp. Leta då upp en annan telefon som passar era behov istället för att spy ut er galla på alla internetforum. Vi är inte intresserade av eran bashing.

Kom dessutom ihåg att iPhonen i grund och botten är en iPod med möjlighet att ringa, inte tvärtom. När jag tänker på min Symbian40 baserade telefons musikuppspelningsfunktion så får en panikattack.
av moq, tisdag 10 juni 2008 kl 03:23
Roger Åberg
cmlewan: Alla Apple-produkter är sannerligen inte perfekta, TimeMachine passar inte mig alls tex.

Om du tänker på hur långt UIQ och Windows Mobile har kommit på alla dessa år så är det som Apple har gjort ett smärre mirakel. Första versionen av Windows Mobile kom 2003 med Pocket PC tre år tidigare, UIQ 2.0 kom 2002. Vi snackar alltså samtidigt som Mac OS X 10.1. :)
av Roger Åberg, tisdag 10 juni 2008 kl 08:56
danielhedman
BLIR! Intressant att det numera är vit färg som är färgen på toppmodellen :)
av danielhedman, tisdag 10 juni 2008 kl 09:01
Qongo
Det är en musiktelefon, jag förstår inte saknaden av att kunna streama musik genom bluetooth. Jag kan inte tänka mig att ha en sladd mellan ficka och öron år 2008... Där är SE förbannat bra med headsetet HBH-DS220...
av Qongo, tisdag 10 juni 2008 kl 09:08
iCrap
Om man vill ha internet i sin telefon så finns faktiskt bara iPhone att välja på. De övriga är ett skämt. Med HSDPA så blir hastigheten helt okej.
av iCrap, tisdag 10 juni 2008 kl 09:26
James Hunt
Enligt TUAW så kommer telefonen numer att aktiveras direkt i butik och att man inte längre kommer kunna aktivera den via iTunes. 3G-luren kommer inte gå att köpa via applestore vid lansering heller (oklart om det kommer gå senare).

Detta innebär, åtminstone om man vill vara "tidig" att man kommer bli tvungen att teckna ett telia-abb för att få köpa luren. Och att dra till USA och utnyttja den svaga dollarkursen verkar också bli svårt.

Senast jag hade telia om operatör var 1997. Jag hoppas att de blivit bättre sedan dess.
av James Hunt, tisdag 10 juni 2008 kl 09:27
Johan B
Det som jag stör mig på är låsningen till Telia. Jag vill kunna använda kontantkort med vilken operatör som helst; inte ett svindyrt Teliaabb på X antal hundra i månaden.. fattiga studenter som vill ha århundradets hittils coolaste telefon kan inte hålla på och dribbla med abonnemang. :<

Man vill ju helst slippa hacka upp den, SOM inte funkar iaf, eftersom man ändå åker på en kostnad i månaden.. Varför finns det ingen operatör som har det perfekta erbjudandet? :(
av Johan B, tisdag 10 juni 2008 kl 09:48
olle k3
tjaboo: roligt att det enda som du kunde nämna som iphone inte har för en "affärsanvändare" är mms...
av olle k3, tisdag 10 juni 2008 kl 09:49
cmlewan
Moq, du yrar i nattmössan när du pratar om "hatare" och "bashing". Jag gav dig en faktalista på vad iPhone hittills saknat. Gillar du inte _information_ så får du leta reda på något annat internetforum. Vad är det för mening med att sticka huvet i sanden. Snacka i stället om vad iPhone ger istället som kan kompensera! Kanske mycket av det i min lista är fixat i iPhone 3G, vad vet jag.

Angående det du mer skrev. Det finns massor med snygga GUI-teman till många smartphones. Digital zoom använder jag ungefär hälften av de gånger som jag filmar. Det måste man i stort sett ha om något äger rum på en scen eller i övrigt långt bort. (För bilder är det dock ingen höjdare.) Och java är en självklarhet i en mobil 2008. Det finns tusentals javaprogram. Supersnabba webbläsaren Opera - med bildkomprimeringsproxy - är ett av dem. Det märks inte att den är java - ser ut som en vanlig app.
av cmlewan, tisdag 10 juni 2008 kl 09:49
Josef
Jag tycker den är för stor.. För mig skulle det räcka med en "iPhone Nano", bara den är synkbar med macen.. Har ju redan en bärbar dator.
Sen gillar jag vikbara eller slide -telefoner, slippa det eviga tangentlåset.
av Josef, tisdag 10 juni 2008 kl 09:52
Pekka
Ingen ny mobil som inte har radio för min del!
av Pekka, tisdag 10 juni 2008 kl 10:23
tjaboo
@olle k3

Uppenbarligen är ordet "exempelvis" för svårt att ta in.
av tjaboo, tisdag 10 juni 2008 kl 10:52
Roger Åberg
cmlewan: Det iPhone är riktigt grym på är att den har ett bas-gui som är riktigt, riktigt, riktigt bra. Även de ful-appar som har gjorts hittills har haft riktigt bra GUI och varit logiska och snygga.

Java är verkligen motsatsen till det. Varje app ser ut och beter sig olika. Dessutom kan inte en java-app dra nytta av de underliggande saker som faktiskt är det som är riktigt coolt med iPhone. En java-app skulle med andra ord suga lika mycket på en iPhone som de gör på alla andra telefoner så jag tycker Apple gör helt rätt i att dissa Java. Ser mycket, mycket, mycket hellre att Gmail och Opera kommer i native-versioner - de två är de enda program jag kan komma på som varit något att ha i Java-väg. Och med turbo 3G och Safari behövs knappast Opera och Gmail funkar finfint i webbläsaren så länge :)
av Roger Åberg, tisdag 10 juni 2008 kl 10:56
Frozenswede
Jag är nyfiken på hur iPhonen är som musikmaskin?
Idag har jag trådlösa lurar (hata sladdar) och lyssnar mest när jag är ute och går. Jag vill kunna höja och sänka volymen, starta och stoppa, hoppa framåt och bakåt osv utan att behöva plocka upp maskinen varje gång. Funkar det bra? Det känns knasigt utan fysiska knappar, men det är säkert löst på något smart sätt med kontrollerna i hörnen eller liknande? Någon som kan berätta?
av Frozenswede, tisdag 10 juni 2008 kl 11:04
cmlewan
Roger: Safari till iPhone har ingen cache. Går du tillbaka så har den glömt allt och ska ladda in igen. Den har heller ingen flash. Och ingen bildkomprimeringsproxy som Opera har. (Å andra sidan tror jag inte att Opera har flash, då måste man byta till inbyggda Nokia-webbläsaren som är mindre bra och saknar cache.)

Just den proxyn höjer hastigheten väsentligt på en N95. Jag laddar ner fullständiga komplicerade 2 MB-tidningssidor på ofta under tio sekunder med HSDPA m h a den. (Däremot så är det mycket skönare grafiskt sett att surfa på en iPhone med den härliga skärmen - det har jag prövat! Men då är också N95 gammal nu.)

Jag tyckte det var surt när Opera slutade med sin nativa webbläsare till S60 och ersatte den med java. Jag har fått ändra åsikt. Java-programmet ger precis lika bra känsla (eg. bättre än S60-varianten) och ser normalsnyggt ut. Det sticker inte ut bland andra S60-program. Bara java-program görs bra, så kan resultatet bli riktigt fint! Gmail i java är också mycket trevligt.

Men tolka mig inte fel. Grafiken och känslan i iPhone är mycket trevligare.
av cmlewan, tisdag 10 juni 2008 kl 11:52
toh
cmlewan : Fel. Safari till iPhone har cache.
av toh, tisdag 10 juni 2008 kl 12:38
LinusEkenstam
Roger Åberg;
Hörde du inte hur han sa att det skulle bli jämt med priserna $199 dollar som en standard, vilket skulle slopa det gamla apple systemet där $1 är 10 kronor, vilket skulle ge oss en exakt kostnad på 1192:- eller 1195:- kanske 1295:-

För att dra det hårt kan man tänka sig 1795 för 8GB men om du räknar om $299 så landar du på 1791 vilket i mina ögon lätt blir 1795 eller max 1995:- detta för en lur med 3G, GPS, och självklart alla 3-dje parts programm är otroligt... helt otroligt.

Sen kan tyckas att det är tråkigt att den inte har stereo bluetooth eller att den inte fick 5MegPixel kamera. men men jag ska ha en i vilket fall.
av LinusEkenstam, tisdag 10 juni 2008 kl 12:55
Spectre
Ni som säger att telefonen kommer att kosta 1200 kronor, tror ni också reklamerna som säger att man betalar 1:- för en telefon och får en moped på köpet?
Man lär få betala många sköna tusenlappar för luren genom Telia.

Jag är mest intresserad av vad det slutgiltiga priset blir.
av Spectre, tisdag 10 juni 2008 kl 13:06
hugin
Ja, klart man ska skaffa en iPhone. Men det hänger helt på vad Telia gör med det hela.

Om de så mycket som nämner "SurfPort" i samband med iPhone så kan de hoppa och skita.
av hugin, tisdag 10 juni 2008 kl 17:32
hedblom
Visst - det skickas en hel del MMS idag, men MMS har ju i ärlighetens namn bara varit en tillfällig lösning i väntan på att alla skall ha mail i mobilen? Nu har ju de flesta det och MMS är helt meningslöst. Eller?
av hedblom, onsdag 11 juni 2008 kl 08:55
Spectre
hedblom: "Nu har ju de flesta det..."

Kan inte stämma, jag vet ingen som använder mail i telefonen.
Visst mail är bra på sitt sätt, men MMS tycker jag är oslagbart i smidighet.
På samma sätt som att mail i telefonen inte ersätter SMS.
av Spectre, onsdag 11 juni 2008 kl 10:18
tigra
Jag har så svårt att fatta folk som helt seriöst ägnar tid åt att "wappa" på en vanlig SE alt NOKIA lur...snacka om att ha nån extra dimension av fritid. Skillnaden är ju att man "surfar" på iPhone och "wappar" på dom flesta andra lurar. Sjukt stor skillnad, tekniken bakom är ju ointressant så länge använderen upplever det ena som bättre och där behöver man inte argumentera ens.

I övrigt så är ju givetvis det låga priset ett steg till att locka in den största målgruppen, kidsen. Givetvis vill man ju att folk skall växa upp med apples produkter...iPod har ju inte direkt varit någon flopp om man säger så.

Första luren! Och den har skakat om hela mobilmarknaden. Med min Nokia N73 inser man rätt snart att vare sig SE eller Nokia har puschat tekniken framåt, vi har ju left i en lögn med dessa jävla skittelefoner...

VÄLKOMMEN FRAMTIDEN!
av tigra, onsdag 11 juni 2008 kl 13:14
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration