Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Fler tips från Lauren ... lite onsdagshumor Fler tips från Lauren The Joy of Tech fortsätter med fler tips från Lauren. geekculture.com Mac, Mac, Lauren,
37.5° 0 Carl H. Blomqvist Carl H. Blomqvist
ons. 1 apr 2009, 11:59
48 kommentarer till artikeln
Werzion
:D
av Werzion, onsdag 01 april 2009 kl 12:07
Sir_Killer
meh..jag som gillade joy of tech, har bara blivit väre o löjligare nu..
av Sir_Killer, onsdag 01 april 2009 kl 12:11
tva
-Hi, I'm Mac.
-Hi, I'm PC
-Hi PC. Mac is for Macintosh you know. But what does PC stand for?
-You Mac, don't you know that? PC stands for Pretty Cheap...
av tva, onsdag 01 april 2009 kl 12:15
Cure
Jag passar på att citera Carl H och hans syn på tramsiga anti-PC artiklar utan nyhetsvärde:

"Tyvärr så kommer jag att få göra dig besviken. Det blir inget sådant. Jag jobbar inte på det sättet helt enkelt. It's not the way I roll."

:D
av Cure, onsdag 01 april 2009 kl 12:38
Carl H. Blomqvist
@Cure#4: Citatet är taget från en helt annan kontext.

Jag kommer fortfarande inte skriva om Apple-reklam.
av Carl H. Blomqvist, onsdag 01 april 2009 kl 13:10
Cure
@Carl H. Blomqvist#5:

Så bra. Då vet jag. Endast Apple-reklamer, Ballmers prognoser om marknaden och uttalanden från Jobs räknas som "artiklar utan nyhetsvärde".

Anti-PC-trams från Joy of Tech! Där har vi kvalité!

"Jag jobbar inte på det sättet helt enkelt. It's not the way I roll."

Ok. Sorry. Nu vet jag bättre vad det innebär. Roger är säkert stolt.
av Cure, onsdag 01 april 2009 kl 13:20
superkonna
@Cure#6: Slappna av lite. Du är ju som ryska ambassaden. Det här är en blogg, inte Reuters. Mac-relaterad humor hör hemma här. Lättstötta Win-användare söke sig annanstans tack.
av superkonna, onsdag 01 april 2009 kl 13:55
Cure
@superkonna#7: Jag är inte lättstött, jag såg bara lite humor i vår nya skribents tidigare uttalanden. "Mac-relaterad humor", för att använda dina ord.

I övrigt tycker även jag att reklamen var lite tramsig.
av Cure, onsdag 01 april 2009 kl 14:02
quarken
Varför inte skapa en ny avdelning på Feber med namnet SurFeber. Där kan alla lättretade, surmulna och humorbefriade personer gnälla av sig sin värsta frustration över att de inte har lika lätt att uppskatta glädjeämnen i livet om än små sådana som i detta fallet.
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 14:29
Cure
@quarken#9: Oj vad du tar i. Testa att le lite. Så känns allt lite bättre :)
av Cure, onsdag 01 april 2009 kl 14:35
Desmo
Sur.feber låter som en kanonidé, då kvaliten på övriga *.feber sjunker i en rasande takt.
av Desmo, onsdag 01 april 2009 kl 14:36
Jezper
Detta passar på macfeber, men inte när Apple annonserade iPhone OS 3.0-eventet? Hmm..

Sveriges nya teknikpodcast:
av Jezper, onsdag 01 april 2009 kl 14:41
MiniMannen
Det roliga med det här är att så många Apple-fans blir provocerade av den där PC-filmen.
De säger ju att Apple-ägare:
1. är coola
2. tycker det är värt att lägga lite extra pengar på sin dator.

Vad är det provocerande? Om Windows vill vara ett lite billigare och folkligare alternativ? So what?

Hade Lauren gått och letat bil och köpt en Skoda istället för en BMW eftersom hon inte hade råd eller var tillräckligt cool så tror jag inte att BMW-fans hade sagt något. De hade nog bara blivit smickrade?
av MiniMannen, onsdag 01 april 2009 kl 14:47
Phillip
Urlöjlig seriestrip. Det enda den visar är att mactalibaner är ett gäng stroppiga brats som inte drar sig för att driva med folk som har mindre pengar. Osmakligt!
av Phillip, onsdag 01 april 2009 kl 16:07
Hamlo
@Phillip#14:
Vem orkar bry sig? Om man inte gillar mactalibaner så kanske man borde hålla sig borta från en macblogg. Om folk har pc och är nöjda med det så är det väl jättebra. Jag skiter i vilket. Sen att jag personligen tycker att mac är bättre får stå för mig.

För övrigt anser jag att Powerpoint bör förstöras! (oavsett operativsystem)
av Hamlo, onsdag 01 april 2009 kl 17:08
quarken
@Cure#10: Det är ju det jag gör.
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 17:18
quarken
@Phillip#14: SurFeber
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 17:19
quarken
@Hamlo#15: "Powerpoint" Detta namn ger mig kalla kårar. Jag får kraftig SurFeber av denna uppfinning. Speciellt när "de som valt det billigare alternativet" skickar s.k. färdiga annonser till annons@tidning.se

"De som valt det billigare alternativet" tror nämligen ofta att PP är ett layoutprogram för att det ser så bra ut på skärmen. Speciellt när de lagt på de otroligt snygga effekterna på varenda text.

(funderar faktiskt på att regga surfeber.se, den borde ju finnas...675:- kostar den. Ska vi skramla? Jag har webhotell)

Hela Officepaketet borde ha en enorm lapp på emballaget med texten: "Varning! Denna produkt bör ej användas i samband med reklam- och annonsproduktion"
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 17:27
Hamlo
@quarken#18:

Framför allt powerpoint borde märkas upp med "Varning! Denna produkt bör ej användas med avsikten att skapa en estetiskt tilltalande presentation på ett lätt sätt"

Det är helt barockt att det finns folk som tar betalt för att göra "snygga" ppt:s. Det går ju liksom inte. En apa med Keynote skulle kunna göra en 10 ggr snyggare presentation än vad som någonsin gjorts på powerpoint.
av Hamlo, onsdag 01 april 2009 kl 17:53
Apstefan
Ja, alltså, majoriteten av alla Mac-användare lär ha ganska dåligt självförtroende eller? Annars hade de väl inte haft något behov av att klanka ner på majoriteten, vilken till skillnad från dem inte har råd eller intresse att investera i Apple-produkter.

Likt en annan jämförelse ovan, det vore som om BMW-ägare konstant skulle håna och förlöjliga ägare av billigare/sämre bilar.

Hade dessa människor haft vett att ignorera såna enkla beten som Microsoft-reklamen hade de växt lite i mina ögon.
av Apstefan, onsdag 01 april 2009 kl 18:18
quarken
@Fiskförvaltningen#20: Om en Skodaägare hade sagt att "jag är inte cool nog att äga en BMW så får nog samma Skodaägare räkna med det blir lite gliringar. Speciellt om Skodaägaren påstår att hans eller hennes bil skulle kunna vara ett alternativ för BMW-ägaren. Det är detta förbiseende av Microsoft som saken handlar om och som gör reklamfilmen till ett tacksamt offer.

(jag tillägger pliktskyldigt att BMW:s kvalité kanske inte alltid motiverar dess prisnivåer)
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 18:39
quarken
@Hamlo#19: En blind apa med parkinson.
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 18:40
Apstefan
@quarken#21: Hmm, påstod Lauren nånsin att den datorn hon hittade skulle vara ett alternativ för en Mac-ägare?

Det är inte bara denna reklamen, utan en summan av hur "Mac-communityn" uttrycker sig vad gäller Windows och dator som inte är tillverkade av Apple. Så fort någon säger något negativt om en Apple-produkt så måste de försvara sig med näbbar och klor. Hur många Windows-användare orkar engagera sig på det sättet?
av Apstefan, onsdag 01 april 2009 kl 18:59
MiniMannen
Varför man måste välja sida? Tycker det funkar bra med min MacBook för vissa grejer. Samtidigt gillar jag min stationära PC som jag kör både WinXP och Ubuntu på.
av MiniMannen, onsdag 01 april 2009 kl 20:18
tva
@Fiskförvaltningen#23: " Hur många Windows-användare orkar engagera sig på det sättet?"
Läs lite här på mac.feber så upptäcker du att det är många, dom har ofta dålig koll på vad dom pratar och och dom kommer och säger samma sak om och om igen...
av tva, onsdag 01 april 2009 kl 20:43
Melvin
trampade ms på en ond tå?
av Melvin, onsdag 01 april 2009 kl 23:01
quarken
@Melvin#26: Nej, de trampade i klaveret.
av quarken, onsdag 01 april 2009 kl 23:06
OlleBull
Det riktigt konstiga är alla de som inte har Mac (Windows?) som tar illa vid sig av att de som har Mac, och är delvis målet för denna reklam, protesterar mot reaktionen.

Sen skall väl ett företag som har +90% av marknaden inte behöva göra denna typ av reklam. Microsoft har väl tillräckligt med pengar och resurser att göra ett så pass bra OS att dom inte skulle behöva känna sig hotade av en aktör med knappt 10%, eller?
av OlleBull, torsdag 02 april 2009 kl 08:05
OlleBull
Det riktigt konstiga är alla de som inte har Mac (Windows?) som tar illa vid sig av att de som har Mac, och är delvis målet för denna reklam, protesterar mot reaktionen.

Sen skall väl ett företag som har +90% av marknaden inte behöva göra denna typ av reklam. Microsoft har väl tillräckligt med pengar och resurser att göra ett så pass bra OS att dom inte skulle behöva känna sig hotade av en aktör med knappt 10%, eller?
av OlleBull, torsdag 02 april 2009 kl 08:05
quarken
Ja, lite löjets skimmer blir det när windows-användare blir sura över att vi gör narr av en reklam som gör narr av Mac. Minnet är kort.
av quarken, torsdag 02 april 2009 kl 09:46
Tchocky
Lite synd att macfeber inte kan hålla samma klass som pc-feber och rapportera om nyheter som faktiskt har med Mac att göra. Som ombyte från att bara försöka kasta skit på andra platformar menar jag.
av Tchocky, torsdag 02 april 2009 kl 10:35
Hamlo
@Tchocky#31:

Hoppas att du skojar.

Jag tycker att macfeber har en alldeles utmärkt mix av macrelaterade nyheter och underhållningsartiklar. PC-feber handlar ju till 90% om hårdvara (på en väldigt teknisk och för mig ointressant nivå).
av Hamlo, torsdag 02 april 2009 kl 10:40
Adam K
@Melvin#26: Ond tå? Kan man säga så?
av Adam K, torsdag 02 april 2009 kl 11:22
Hamlo
Jag har en liten teori angående Mac vs PC-beefen.

Skillnaden mellan PC-killarna och Mac-killarna som kommenterar här på feber är att de flesta Mac-killarna har mer erfaranhet av PC än vice versa.

Visst kan PC-killarna ha pillat på en mac några gånger men sällan tillräckligt länge för att kunna uttala sig om vilket system som är bäst. Jag skulle gissa att de flesta som gillar Mac däremot kommit från pc-hållet från början testat OSX och fastnat. Så var det för mig i alla fall som har suttit på PC i flera år men nu gått över helt till Mac.

Så jag tycker så här:
PC-killar som aldrig eller väldigt sällan använt/testat mac borde kanske tona ner sin kritik. Detsamma gäller Mac-killar som knappt testat PC.
av Hamlo, torsdag 02 april 2009 kl 11:28
Nandro83
Undrar hur många som fått magsår av att skriva så mycket "min pappa är starkare än din" här inne på senare tid.
av Nandro83, torsdag 02 april 2009 kl 11:29
MiniMannen
@Adam K #33: I sure do hate those evil toes...
av MiniMannen, torsdag 02 april 2009 kl 14:57
Tiny
Carl H,
Kunde du inte kostat på dig ett "Hoppsan" till Cure? Så jämrans annat sammanhang var det inte på citatet från Steve Ballmers spekulationer om Apple, väl?

Hamlo,
Om din teori om switchers stämmer så borde ju jag som använder både PC och Mac (bägge två både hemma och på jobbet) samt dessutom kör Skoda lugnt kunna fortsätta att uttala mig. :) Då skulle jag vilja flika in att jag nog inte tror på din teori - det finns precis lika många Macmuppar som inte har koll på vad som skiljer sig mellan W98 och Vista eller XP som det finns PC-nördar som bara sett OS X på bild och är avundsjuka på att gränssnittet är så mycket snyggare.

tva,
Dålig koll? Du menar som när de tror att det bara är ett fåtal som spelar på sin PC?

quarken,
Om du hatar PowerPoint så antar jag att det är otryckbart vad du tycker om Ms Publisher? Programmet som är den perfekta återvändsgränden när det gäller DTP.

Minimannen,
Tack! Reklamen är ju inte elakare mot Apple än vad "I'm a Mac/I'm a PC"-tramset är mot Windows, men ändå går massor av folk i taket över att de framställer Mac som dyrare - när de faktiskt är (lite) så.

Hamlo igen,
Inte för att jag gillar PowPoint det minsta, men hur är det så lätt i Keynote - är det bara så att det följer med massor av välgjorda mallar eller vad? (Ingen ironi - ärlig fråga.)
av Tiny, torsdag 02 april 2009 kl 23:08
quarken
@Tiny#37: He he! Publisher ja.... vad ska man säga om det. Jag finner inga ord. Jag tror t.o.m. Powerpoint är mer lämpad för trycksaker. Det läskiga är att folk som skickar Publisher-dokument till tidningar och tryckerier blivit lurade att tro att Publisher är något som är användbart eftersom MS själva säger så här:

"Office Publisher 2007 erbjuder komplett stöd för tryckning på tryckeri i hög kvalité, inklusive tryckning i de fyra processfärgerna och dekorfärger, PostScript med oseparerade CMYK-färger (cyan-magenta-gult-svart) och professionella verktyg för tryckning på tryckeri. Du kan också konvertera publikationerna till filformatet PDF eller XPS för enklare hantering hos tryckeriet."

Jag har inte sett ett enda Publisherdokument som passerat felfritt i ett enda preflight-flöde. Övertryck, inkludering av typsnitt, fyrfärgs-svart eller hårfina linjer är något MS förmodligen aldrig hört talas om. Ändå säljer de skiten och lovar vitt och brett - MS i ett nötskal.
av quarken, fredag 03 april 2009 kl 09:59
Tchocky
@Hamlo#32: Nej, jag skojar inte... vem tycker i ärlighetens namn det här är roligt? Ett mediokert humorsvar på en medioker reklam? Är det något att läsa verkligen... rapportera hellre då om hur man kan använda Macen för att bli effektivare, eller hur framtiden kommer att se ut med Snow Leopard.
av Tchocky, fredag 03 april 2009 kl 10:24
quarken
@Tchocky#39: Det kan man OCKSÅ göra :)
av quarken, fredag 03 april 2009 kl 10:29
Nandro83
Hamlo: själv jobbar jag med mac varje dag, så därför är det skönt att ha en pc hemma =D ser alltså mac os x som en arbetsstation samtidigt som windows är mitt hem...

Men jag kan helt ärligt säga idag att jag tycker de båda två har ungefär lika många för och nackdelar.

Så jag antar att jag är en av de få neutrala användarna idag.
av Nandro83, fredag 03 april 2009 kl 10:29
mjölkis
Hm, jag hänger på mac.feber för att jag tycker det är spännande med tekniknyheter. Och för att kunna hjälpa min tjej när hon har problem med sin mac. Jag gillar pc/mac kriget för att mac användare verkar ta det hela så personligt. Tycker den här reklamen var ett typ exempel på det; mac-användare har ju inte ett uns av självdistans/-ironi för att se att "jag är inte cool nog för en mac" faktiskt är lite sant. Istället lanseras det strips där man säger att alla pc användare är "pretty cheap"? Min pc (som jag köpte för att jag inte orkade vänta på den nya macbooken, ja apple gillar ju inte att säga när produkterna kommer. Vilket ju är fantastiskt för ett företag som säljer teknikprylar) kostade ju lika mycket som en macbook. Jag har faktiskt inte haft några större problem med Vista, och nu när jag bytt till Win 7 beta är jag fortfarande nöjd. Med det sagt, så blir ändå nästa dator en mac. Bara för att pröva.
av mjölkis, fredag 03 april 2009 kl 10:49
Carl H. Blomqvist
@Tiny#37: Du syftar på min kommentar till Samuel Paulsson om att han publicerade Steve Ballmers åsikter om Apple här på mac.feber.se (utöver pc.feber.se).

Ja, jag anser fortfarande att Steve Ballmers åsikter om Apple har föga nyhetsvärde här hos oss på mac.feber.se. Jag tror inte det finns något som kommer få mig att ändra på det. Och som redaktör för mac.feber.se, så är det min uppgift att tycka så.

Eller du kanske har missat helt att det var så det gick till?
av Carl H. Blomqvist, fredag 03 april 2009 kl 13:09
Cure
@Carl H. Blomqvist#43: Jag har inte sett artikeln du nämner publicerad på mac-feber. Du får gärna berätta hur långt bak jag behöver gå för att hitta den.

För att klargöra gick det till såhär:

Du skrev följande på PC-feber-artikeln om Ballmer:
"Jag tycker personligen att Steve Ballmers åsikter om sin största konkurrent har föga nyhetsvärde."

Jag skrev:
"Det är med "föga nyhetsvärde" hoppas jag du kommer ihåg vid nästa macfeber-artikel som handlar om ett nytt uttalande från _Jobs_ eller att Apple har släppt en ny reklamfilm."

Du svarade:
"Tyvärr så kommer jag att få göra dig besviken. Det blir inget sådant. Jag jobbar inte på det sättet helt enkelt. It's not the way I roll. "

Jag (och säkerligen flera med mig) tolkade detta som att du inte skulle ställa upp på det här tramsiga "PC vs Mac"-kriget genom att publicera artiklar av den här typen.

Med detta händelseförlopp i åtanke så känns din sista kommentar känns väldigt konstig och omotiverad:
"Ja, jag anser fortfarande att Steve Ballmers åsikter om Apple har föga nyhetsvärde här hos oss på mac.feber.se."

Ingen har nämligen bett dig publicera Ballmer-artiklar på mac-feber.

I övrigt tycker jag det är kul att du fått igång farten på mac-feber. Men skippa gärna det där med att posta tramsiga ballmer-filmer över på PC-feber eller trams-artiklar som denna. Det kommer ju sällan något bra ur det.
av Cure, fredag 03 april 2009 kl 18:36
Carl H. Blomqvist
@Cure#44: Fel, pc.feber.se-artikeln du refererar till var länkad även på mac.feber.se.

Kolla 14.41 vid länken nedan.

Gör om och gör rätt!
av Carl H. Blomqvist, fredag 03 april 2009 kl 18:41
Cure
@Carl H. Blomqvist#45: Okej. Vi har olika definitioner om vad "publicerad" innebär.

Jag ser endast en liten länk som påvisar att PC-Feber har fått en ny artikel:
"_PC-feber_: Steve Ballmer spekulerar i Apples datorförsäljning"

Lägg märke till "PC-FEBER"-biten. Jag får det inte till att artikeln har blivit publicerad på mac-feber. Men ok.

I övrigt stämmer fortfarande det jag skrev i förra posten.

Din "It's not the way I roll" var fortfarande ett svar på mitt inlägg angående synen på nyhetsvärde:

"Det är med "föga nyhetsvärde" hoppas jag du kommer ihåg vid nästa macfeber-artikel som handlar om ett nytt uttalande från _Jobs_ eller att Apple har släppt en ny reklamfilm."

Nåja.. Detta lär inte leda till något. Vi alla har väl olika smak. Det är helt okej med mig. Jag var nog mest lite förvånad.

Have fun.
av Cure, fredag 03 april 2009 kl 18:53
Carl H. Blomqvist
@Cure#46: Ja, det är din högst personliga åsikt. Ha kul själv, vetja! :)
av Carl H. Blomqvist, fredag 03 april 2009 kl 20:19
Styrkan
Pottan är den nog den mest underskattade frisyren.
av Styrkan, lördag 04 april 2009 kl 23:16
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration