Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
iPhone bäst i användartest Windows Mobile sämst iPhone bäst i användartest I ett användartest mot Sony Ericsson W910, Nokia N95 och HTC Tytn gjort av inUse vann iPhone överlägset. Man satte helt enkelt de olika telefonerna i händerna på ett antal testpersoner och bad dem utföra ett antal olika uppgifter som att lägga till en kontakt och skicka ett SMS."Med Iphone klarade alla allt, utom en person som bad testledaren om hjälp en gång. Med Windowsmobilen var det många som fick problem, en person kunde inte ens ringa med den."Fyra av fem personer valde iPhonen som sin favorit och en valde Sony Ericssson W910. Nokian kom på tredje plats och Windows Mobile-luren HTC Tytn kom sist.Inget oväntat resultat direkt... gp.se Mac, iPhone Via Kommando-N
37.0° 0 Roger Åberg Roger Åberg
lör. 10 nov 2007, 18:24
27 kommentarer till artikeln
gunbunny
burktelefon ftw.
av gunbunny, lördag 10 november 2007 kl 18:39
aladdin
En undersökning grundad på fem personer kan aldrig vara vare sig korrekt, eller ens intressant att läsa eller rapportera om. Ingen tvivlar på att iPhone är den bästa telefonen att använda, men sånt här bara ointressant.

Visst är det dött med Macnyheter, men det måste ändå finnas gränser?
av aladdin, lördag 10 november 2007 kl 18:55
Ramlösa
Ska snart få min iphone, hoppas den är så bra som folk säger.
Hatar faktiskt apple pgr av deras produkter är så låsta.
Itunes och quicktime är några av de buggigaste program jag har kört, mer eller mindre dödade min dator.
Köper iphonen för att ha som film spelare hopppas Itunes inte fuckar för mycket bara.
Sharing is caring

av Ramlösa, lördag 10 november 2007 kl 19:05
Roger Åberg
En studie på fem personer kan faktiskt vara väldigt korrekt, beroende på hur den är utförd. Och jag råkar känna folk på inUse och de är bra på vad de gör.
av Roger Åberg, lördag 10 november 2007 kl 19:28
Think Adrian.
Det är omöjligt att skapa en generell uppfattning om vad personer tycker om bara fem är valda, hur riktigt försöket än har gått till.
av Think Adrian., lördag 10 november 2007 kl 19:43
Roger Åberg
tokion: hehe, jag har inget med dem att göra, vet bara att de inte är skojare ;)
av Roger Åberg, lördag 10 november 2007 kl 19:56
iCrap
Användartestet betvivlar jag inte alls faktiskt. IPhone är vad alla mobiler kommer till att bli så småningom på ett eller annat sätt. Problemet är priset med abonnemang och i viss mån storleken. Vissa vill ha en mindre mobil helt enkelt. Jag ser fram mot iPhone Nano och en lite vettigare prissättning av abonnemanget. Själv tänker jag köpa en iPhone Extreme med HSDPA och krydda med mobile iWork. ;-)
av iCrap, lördag 10 november 2007 kl 19:57
ETT
iCrap: Jag håller med, en iPhone Nano skulle vara grymt. Frågan är bara hur svårt det skulle bli att navigera på en mindre skärm...
av ETT, lördag 10 november 2007 kl 20:26
iCrap
plusETT: Ja men om du har stora navigeringsbehov skall du nog inte ha en nano. Ungefär på samma vis som om man har stora lagringsbehov så skall man inte heller ha en nano. IPhone nano bör bli en liten behändig sak till överkomliga pengar, precis som iPod nano.
av iCrap, lördag 10 november 2007 kl 21:34
Wayne
Har aldrig använt en iPhone så kan inte kommentera över hur enkel den är att använda. Betvivlar dock inte att den är lätt använd. Har dock en Nokia N95 och klarar man inte av att skicka ett sms eller lägga till en kontakt med den telefonen behöver man nog skaffa hjälp. Tycker den är riktigt användar vänlig. Men så är jag väldigt teknik intresserad också. Kan kanske påverka...
Och hur användarvänlig en produkt är säger inte hur bra den är. Vad den klarar av att uträtta är minst lika viktigt. Och här vinner N95:an lätt över en iPhone. Enligt mig är GPS bra mycket bättre att ha än coverflow. Har man gått vilse spelar det ingen roll hur jävla snyggt användargränssnitt en telefon har...Och detta är bara ett exempel.
av Wayne, lördag 10 november 2007 kl 23:04
aladdin
Roger: Självklart kan man få fram ett korrekt resultat som speglar en större grupps värderingar på bara fem personer, men ju färre man är desto större är ju chansen för fel. Att fråga 5 personer måste anses aningen oseriöst. Att du sen väljer att publicera det OCH erkänna att du känner personerna bakom undersökningen är bara att beklaga.

Jag tvivlar inte på att InUse vet vad de gör, men nyhetsvärdet på den undersökningen kan diskuteras.
av aladdin, söndag 11 november 2007 kl 01:16
Melvin
Blir definitivt inget konklusivt resultat om det utförs på 5 personer, och en dessutom inte ens kan ringa..

Edit: Att dom sedan känner personerna i undersökningen ökar ju bara risken att undersökningen var något partisk.
av Melvin, söndag 11 november 2007 kl 05:07
Jfm
Det behövs väl bara 1 person för att komma fram till att iPhone är bäst?
av Jfm, söndag 11 november 2007 kl 09:15
aladdin
Jfm: Fråga en blind person som behöver känna knapparna, en person som behöver använda telefonen som 3G-modem eller en person som använder telefonen som GPS också, så får du nog ett annat resultat...
av aladdin, söndag 11 november 2007 kl 11:53
Roger Åberg
aladdin: Jag fattar inte vad som är problemet faktiskt. Jag skriver att iPhone är bäst i ett användartest som är utförts på fem personer, jag skriver inte att alla människor i världen tycker att det är den bästa telefonen att använda för alla typer av uppgifter i alla typer av situationer.

Jag känner två personer på inUse men har aldrig pratat om den här undersökningen med någon därifrån. Som du ser ovan så hittade jag nyheten via Kommando-N och GP. Thats it.
av Roger Åberg, söndag 11 november 2007 kl 12:08
bluePeter
Användbarhet beror mycket på uppgiften som ska lösas. N95 m m är bra telefoner för vissa saker, t ex radiomodem, MMS, kamera, positionering (GPS). iPhone är helt oslagbar på andra uppgifter, som surfning, ringning, SMS, musik.
av bluePeter, söndag 11 november 2007 kl 12:48
dajli
Wayne: när man då har gått vilse så är det ju också bra om man förstår hur man ska använda GPS:en om man inte gjort det innan. Jag dör hellre vilse i skogen lekandes med coverflow på min iPhone än att ironiskt dö med en N95 med gps utan att fatta hur jag använder den. Haha! :)
av dajli, söndag 11 november 2007 kl 12:54
dajli
alladin: eller fråga en katt kanske om den lyckas skicka ett sms?
av dajli, söndag 11 november 2007 kl 12:56
Wayne
Jo det hela beror väll på vad man vill använda telefonen till och vad man begär av en telefon. Jag behöver en telefon med gps då jag inte vill bära på mig mer prylar i onödan. GPS'n använder inte bara för navigering utan även som fartkamera varnare. Riktigt värt. Sen tycker jag att det är viktigt att kunna installera 3:e parts program. Sen klarar en N95:a att göra allt som en iPhone kan, kanske inte alltid på ett lika smidigt sätt men den klara av det. En iPhone klarar inte av allt en N95:a klarar av. Därför tycker jag, och många fler, att en N95:a är en bättre telefon. Däremot inte sagt att jag dumförklarar alla som köpt en iPhone i stället, folk prioriterar olika. Anledningen att jag skriver inlägg här är att jag är så jävla less på alla fanboys som verkar tro att iPhone är det bästa som hänt mobilbranchen. Det är den inte. Punkt.
dajli: Har du använt en N95:a? Kan du inte använda GPS'n på den så är du väldigt otekniskt. Rakt så oteknisk att jag är förvånad att du klarat av att lämna en kommentar på denna sida. Nu antar jag dock, och hoppas, att du var ironisk...
av Wayne, söndag 11 november 2007 kl 13:19
aladdin
dajli: Det är väl ändå inte riktigt samma sak?

Roger: Jag tvivlar absolut inte på att undersökningen är korrekt eller objektivt utförd, som jag skrev i mitt första inlägg så är förmodligen iPhone den bästa och mest intuitiva telefonen. Och jag har aldrig påstått att du skrivit att alla tycker att det är den bästa telefonen.

Det jag skrev var att en undersökning baserad på fem personer inte är särskilt seriöst, såvida man inte vill undersöka vad just de här fem personerna tycker.
Och eftersom detta inte var fallet så ifrågasatte jag bara nyhetsvärdet på artikeln. Jag vet att det varit nyhetstorka, och att bloggen (och ni som driver den) lever på att ni har läsare, men jag personligen har svårt att se hur en artikel som denna driver macfeber framåt.
av aladdin, söndag 11 november 2007 kl 13:31
Didrik
varför hade de inte med skicka mms i testet?
av Didrik, söndag 11 november 2007 kl 13:32
gstefan
KalleK: Jäklar, det va svar på tal det. Nu kan vi snacka seriöst...
av gstefan, söndag 11 november 2007 kl 14:24
gstefan
Försvann KalleK:s inlägg???

www.useit.com
av gstefan, söndag 11 november 2007 kl 14:27
darja
Lite sent,men får väl ge inUse syn på det hela.

Aladdin: du har helt rätt i att det inte är rimligt att bara testa på 5 personer om man vill mäta vad folk TYCKER. Ett användningstest handlar inte alls om vad folk tycker, utan hur väl en viss produkt fungerar när de faktiskt försöker ANVÄNDA den. Att då testa på 5-6 personer är mer eller mindre branschstandard, eftersom det egentligen inte krävs mer för att hitta de _stora_ problemen och huvudsakliga trender. Läs gärna på Wikipedia, de har en rätt hyfsad förklaring till det hela:

en.wikipedia.org

Men som sagt. Det var ingen marknadsundersökning vi gjorde, utan ett test för att se hur väl telefonerna faktiskt går att använda till ett par definierade vanliga uppgifter.

av darja, söndag 11 november 2007 kl 20:15
Phillip
Bara det faktum att ni hänvisar till Wikipedia som referens för Usability testing skvallrar en del om vetenskapligheten kring ert test. Ert test kan ju lika gärna betyda att 4 av 5 tycker att iPhone är "ballast". Eller kanske att 4 av 5 macanvändare tycker att iPhone är mest användbar.

"Frågan de ville ha svar på var: Motsvarar Iphone (Apples mobiltelefon, som ännu inte säljs i Sverige) de högt uppskruvade förväntningarna?"
Hur objektivt är det att utgå från en av telefonerna? Hade det inte varit mer förutsättningslöst att bara ta reda på vilken telefon som var mest användbar?

Vad har ni använt för vetenskaplig metod? Vad baseras testpersonerna på för urval? Hur har ni formulerat frågorna? Baserar ni frågorna på några teorier? Vad har ni för ansats? Vad har ni för argument som validerar en testgrupp på endast fem personer? Har ni tagit hänsyn till telefonernas tilltänkta målgrupp när ni gjort urvalet? Hur har ni analyserat resultatet?
av Phillip, måndag 12 november 2007 kl 21:04
kimt
Phillip:
wikipedia är rätt så praktiskt när man vill visa något för normala människor. Om darja hade hänvisat till en bok i något bibliotek, hade det varit bättre? Då hade du säkert hittat något annat att klaga på.

Användarvänlighet går bra att testa med bara en person också. du ser om det finns några snubbeltrådar i programmet som man själv missat i utvecklingen. Se det som en rättstavning eller genomläsning om du så vill. Och de upptäckte att iphonen var smidigast uppbyggd eftersom det var minst fel i uppbyggnaden. Sedan om personerna blev kära i just den telefonen spelar kanske mindre roll, men ger ändå en till aspekt på det hela.


av kimt, onsdag 14 november 2007 kl 17:15
Samuel Sandberg
För de som lever ute i verkligheten och jobbar med användbarhet är det tyvärr inte alltid möjligt att jaga efter signifikansnivåer. Självklart kommer du inte att hitta alla fel med ett mindre användningstest, men du kommer troligtvis att finna de största bristerna i det system som testas om du utför ett väl genomtänkt användningstest.

Enligt Nielsen och Landauer (1993) väger fördelarna med ett test tyngre än kostnaderna för upp till sexton deltagare i ett användningstest. De menar också att maximala fördels-/kostnadsration uppnås vid fyra försöksdeltagare.
Nielsen, J., Landauer, T. K. (1993). A mathematical model of the finding of usability problems. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems. Amsterdam, Nederländerna, 206-213

Givetvis är urvalet av försöksdeltagare, testprocedur, testpersonals kunskap m.m. viktiga faktorer, men exakt hur testerna gått tillväga framgår inte av detta tidningsreportage och är därför svårt att lämna synpunkter på.

En annan diskussion är att om trenden med touchscreenbaserad inmatning håller i sig kommer detta exkludera gruppen synskadade ganska duktigt från användandet av informationsteknologi framöver.För mig är det mycket viktigare att diskutera trenden med exkluderande interaktionssätt än om du hade 5 eller 10 deltagare med på ett användningstest.
//Samuel

av Samuel Sandberg, onsdag 21 november 2007 kl 18:37
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration