Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Kan Apple bråka med Nokia och de andra? Vad tror ni? Kan Apple bråka med Nokia och de andra? Att Apple på allvar ska kunna hota Nokia (eller Sony Ericsson) är det väl inte så många som tror. Apple har ju trots allt bara en modell mot Nokias stora portfölj av modeller.Men häromveckan så presenterade Sony Ericsson sitt resultat där man både gick fram och tillbaka. Fram i form av antalet sålda mobiltelefoner och tillbaka i form av vinst. Jämfört med samma kvartal förra året så sålde man fem miljoner fler telefoner (25 miljoner vs 20 miljoner) men drog som sagt inte in mer stålar för det. Anledningen är så klart att man sålt fler budget-telefoner och att marginalerna minskat.Och det är här som folk tror att Apple kan utgöra ett hot för de andra, specifikt Nokia i det här fallet. Anledningen är att Nokia (och de andra) kommer att behöva lägga ner betydligt mer pengar på utveckling av sina toppmodeller än man gjort tidigare, vilket så klart är kostsamt.Både Nokia och Sony Ericsson lider ju faktiskt av dålig mjukvara i sina toppmodeller, de som ska tävla med iPhonen. Nokia N95 må ta bra bilder, men jag har hört oroväckande många som bytt från den på grund av dålig mjukvara. För att inte tala om Sony Ericssons svarta får P990. Det har i och för sig ordnat sig en hel del med P1, men man har allvarligt långt kvar till iPhonen.Och om vi bara pratar mjukvara så leder Apple stort. iPhone OS har, i princip, utvecklats lika länge som Mac OS X. Det är ett gäng utvecklingstimmar det. Sony Ericssons UIQ har precis blivit stabilt men gränssnittet har lång, lång väg tills det är på banan. Varken Serie 60 eller UIQ har speciellt många fördelar över iPhonen när det kommer till 3D, utritning av text och liknande. Har ni försökt zooma i P1:ans webbläsare eller bläddrat i bildarkivet på en Nokia så vet ni vad jag menar.I dag så presenterade Nokia en uppdaterad version av N95 med 8 GB minne. Visst saknar iPhonen N95:ans kamera, HDSPA och GPS men det är knappast för att Apple inte vet hur man stoppar in dessa i en telefon. Hårdvarumässigt är man, mer eller mindre, alltså på ungefär samma plats i utvecklingen. Mjukvaraumässigt är man det inte.Apple kommer aldrig att hota någon när det kommer till "vanliga" telefoner men jag tror att de har kommit att vända upp och ner på marknaden från medelklassen och uppåt. För Nokia och Sony Ericsson måste svara nu, nu, nu och har man inget i rockarmen så kommer man att få det jobbigt. Vad tror ni? Mac, Mac, krönika,
37.4° 0 Roger Åberg Roger Åberg
tis. 16 okt 2007, 15:17
39 kommentarer till artikeln
Howzer
Jag har inte en iPhone men en iPod touch och efter att ha använt den en vecka känns min Sony Ericsson P1i helt antik i menysystem och liknande. SE:n är sååå seg jämfört med min iPod och pekskärmen på iPod:en är totalt överlägsen. Det blir nog till att byta ut SE:n så snart man får tag på en iPhone :)
av Howzer, tisdag 16 oktober 2007 kl 15:43
James Hunt
Om man är beredda från Apples sida att visa lite med flexibilitet och sluta upp med dumheten att låsa sina telefoner till en specifik operatör så kommer de att ta marknadsandelar. Det finns utrymme för en "iPhone-mini" och en "iPhone-extreme" som är budget- respektive toppalternativ. Dessutom måste man se till att man kan synkronisera sin telefon mot alla de vanliga programmen.

Mjukvaran är som sagt överlägsen, och jag har bytt två Nokiatelefoner (senast N73) pga den OTROLIGT VÄRDELÖSA mjukvaran. Ge Apple ett par år så kommer man ha minst lika stor marknadsandel som OS X har bland operativsystemen. Om man vill alltså.


av James Hunt, tisdag 16 oktober 2007 kl 15:46
Roger Åberg
Stevan: Problemet är att det är så jävla mycket pengar i operatörsbiten. Gamla N95:an får man för 1400 spänn med abonnemang hos Tre, utan kostar den minst 5400 kr.

Frågan är hur många lurar Apple skulle sälja om iPhone kostade 8000 spänn....
av Roger Åberg, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:00
simon almighty
Frågan är om Apple är giriga, eller om den verkligen är så dyr att tillverka jämtemot n95? Finns det några uppgifter på tillverknings-kostnader? Kan förstå att första mobilen kostar lite extra, då de inte har något att gå ifrån tidigare utan måste göra allt från scratch.
av simon almighty, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:04
Val
Jag skulle inte vilja ha en iPhone men jag är extremt överglad över att den har kommit, och visar att det faktiskt GÅR att göra bra gränsnitt och mjukvara till mobila enheter. Och jag är imponerad över hur bra det faktiskt fungerar, andra telefoner känns helt föråldrade gränssnittsmässigt.
Jag hoppas det här hjälper alla få upp ögonen på att vi konsumenter vill ha intuitiva och fräscha system och inte samma gamla osjälvklara menyer med oförklarliga begränsningar och lite fler färger än i tidigare versioner...
Om Apple är något så är det inspirerande i alla fall.
av Val, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:07
Netzach
Jojje: iPhone handlar helt om användargränssnitt, dvs hur du använder den, inte vad den kan göra.
av Netzach, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:08
Wille Wilhelmsson
Håller med Val här. iPhone i dagsläget passar inte mig men jag älskar skärmen o mjukvaran. Så några generationer längre fram kanske den blir något för mig med...
av Wille Wilhelmsson, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:09
per
sen vore det ju lite trevligt att kunna köra 3e parts apps också
av per, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:09
Roger Åberg
Simon: tricket är att telefone kostar runt 300 dollar att göra (har jag för mig) så de går inte i förlust på de som hackar sina lurar, däremot tjänar de inte så mycket/ingenting. På de som däremot signar upp hos AT&T tjänar de nog minst 400 dollar till.

Man har alltså, i teorin, en marginal på 400 dollar per telefon (mer om folk stannar längre än 24 månader). Nokia har INTE den marginalen på en N95:a.

Jojje: har du testat?
av Roger Åberg, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:10
RaXha
Jojje: har du sett en iPhone? den r inte gigantiskt stor och klumpig, den är tunnare än min SE W800i och kanske 1-1.5cm bredare och högre. värre än så är det inte, den ser MYCKET större ut på bilderna än vad den egentligen är.
av RaXha, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:13
Kn Bölja
För att Apple skall bli en av de stora på mobiltelefoner måste de komma med fler och billigare modeller (jämförelse med iPod och är oundviklig.) När det gäller datorer har man ju helt enkelt valt att inte konkurrera i lågprissegmentet; det skulle visserligen ta marknadsandelar men förmodligen inte bidraga till någon vinst!? Tror att Apple kommer att köra med samma strategi på telefonerna; några få men attraktiva modeller i mellan- och högre prisklassen.
av Kn Bölja, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:14
cmlewan
Varför skulle Nokia och Sony Ericsson behöva svara nu? Det är som atikelförfattaren skriver: mjukvarumässigt är man inte på samma nivå. iPhone saknar ca 15 grundfunktioner i moderna smartphones, från t ex MMS, copy & paste till filöverföring via bluetooth och videoinspelning. Så visst man långt kvar ännu.
av cmlewan, tisdag 16 oktober 2007 kl 16:59
dezent
Jag provade en iphone i helgen, det är den bästa telefon jag någonsin provat och får min ericsson p1i att i jämförelse vara helt värdelös.. om den kommer med 3g och ej är operatörslåst blir det inte en tvekan om vilken telefon man väljer.. den är riktigt cool! dessutom är skärmen helt underbar.

av dezent, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:13
Boynq_85
Säkert är iPhone superhäftig, men jag vet inte om de är nåt som Nokia eller Ericsson skulle behöva apa.(mest när det gäller "touchscreen") Vad jag läst så lär Nokia ha gjort en undersökning (när de planerade nya Nokia 6500 Classic) om hurdan mobil en vanlig person skulle vilja ha, de flesta ville ha en telefon med knappsats.

iPhones tuchscreen är säkert häftig i början, men vadå, nu finns det en sådan mobil, det beyder inte att alla måse föja efter.

Plus att priset för en iPhone fortfarande är högt, majoriteten av världens befolkning har knappas råd eller ork att satsa så mycket pengar på en mobil.

Men det är bra att Apple vågar utveckla nya saker, det sätter press på de andra mobiltillverkarna, tex att förbättra programvarorna i mobilerna :=)
av Boynq_85, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:37
wehooo
boynq_85, hade man gått på vad kunderna tror att de vill ha så hade vi fortfarande haft telefoner med snurrskiva.
av wehooo, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:44
wehooo
för övrigt så presenterade Nokia sitt S60 touch OS i dag.
av wehooo, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:50
aladdin
Jag håller med cmlewan till vissa delar. Det finns ingenting som säger att SE och Nokia (samt Samsung, LG osv) måste svara nu, nu, nu. Bortsett från Roger Åberg.
De kan ta sin tid att hitta på nya telefoner, utan att bry sig nämnvärt om att det står en liten kille i bakgrunden och skriker sig hes.
Jag har svårt att se några chefer ligga sömnlösa pga iPhones intåg. Hypen kring iPhone får det att verka som om varenda telefon som sålts senaste 6 månaderna är en iPhone men så är det inte. Klart Apple kan utmana och ta lite andelar, men i det prissegmentet de krigar kommer det bli svårt att nå de riktigt stora volymerna, speciellt om man tvingar kunderna att byta abonnemang.

Nu vet vi att du är osunt förtjust i Apple, Roger, men att säga att Apple ligger på samma position hårdvarumässigt och samtidigt ljusår framför mjukvarumässigt är väl att vinkla lite väl mycket? 3G, GPS, kamera är kanske enligt dig "bara att slänga in" men innan Apple har gjort detta så vet du lika lite som jag varför det saknas i dagsläget.

Om jag hävdade att Nokia ligger ljusår framför på hårdvarusidan, men ungefär likvärdigt på mjukvarusidan då man kan fotografera, skicka mail, klicka på ikoner och skriva sms på den också, så antar jag att de kommer protester. Det är en vinkling i samma utsträckning åt andra hållet.

av aladdin, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:51
aladdin
*edit* Klassisk dubbelpost.
av aladdin, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:52
James Hunt
Roger: Jo, men det är inte ett sätt att sno marknadsandelar. Vill man bli lika stor som SE eller Nokia så krävs fler modeller samt att man operatörsoberoende. Det man minskar i marginal får man ta igen på volym helt enkelt. Oavsett så kommer Apple kunna hålla en högre prisprofil än både SE och Nokia. Kolla bara på iPoden.
av James Hunt, tisdag 16 oktober 2007 kl 17:56
Roger Åberg
Jag tror absolut inte att Apple kommer att bli lika stora som Nokia volym-mässigt, inte i närheten, det är man nog inte intresserad av. Men man kan nog bli störst inom vissa segment.

Det handlar inte så mycket om att bli störst eller död eller så, utan om Apple kan bråka med dem. Skapa problem helt enkelt.
av Roger Åberg, tisdag 16 oktober 2007 kl 18:13
tva
Vad Apple har gjort som är nytt är inte så mycket att skapa en telefon som revolutionerar - den är bara annorlunda på ett bra sätt på många punkter (ta sms ex.v.).
Det de gjort som är nytt är att de lyckats plocka intäkterna på telefonen inte bara vid försäljningstillfället - den säljs ju helt osubventionerad så telefonen skulle kosta samma obunden - utan oxå vid användandet - lär vara 10-20% av operatörens intäkter på trafik med iPhones.
Det är av sista anledningen som det inte lär komma någon obunden iPhone…

Skall bli kul att se hur SE, Nokia m.fl. försöker kontra det här sättet att tjäna pengar på att sälja telefoner.

[Analogi : Apple skulle lyckas få 20% av bredbandsbolagets vinst på internetuppkopplingen bara för att man surfar med en Mac.]
av tva, tisdag 16 oktober 2007 kl 19:23
wehooo
tva, och det är också anledningen till att jag inte kommer köpa någon iphone.
av wehooo, tisdag 16 oktober 2007 kl 19:54
tva
wehooo : Spelar roll för abonnemanget är ju inte dyrare för konsumenten (så här långt närmast det motsatta)…
…så vägra mer av principskäl då då då :-)

Men då undrar man:
Vad finns i dealen för operatören då?
Om nu Apple tjänar pengar, och konsumenten inte märker så mycket (mer än osubventionerad mobbe)?
För operatören finns ensamrätten till en het pryttel som morot, och den verkar vara värd en del :-)
av tva, tisdag 16 oktober 2007 kl 20:10
Val
Jag vill ha en S60 i alla fall.
Älskar Touch screen, men det har ärligt talat inget med Apple att göra, det har jag bara gjort sen jag köpte min första Palm Pilot för 10 år sen.
av Val, tisdag 16 oktober 2007 kl 20:43
Jckssn
Hur man än vrider och vänder på det, så är detta riktigt bra för oss konsumenter.
Apple kommer och rör om i grytan som varit alldeles för enkelspårig sista åren. Med nya fräscha uppstickare som iPhone tvingas S-E, Nokia m.fl. prestera bättre.
Och i slutändan kommer det innebära bättre/billigare produkter för oss konsumenter!

Det var dags att någon höjjer ribban bland mjukvaran i telefoner. Det är skräckexempel ute på marknaden idag!
av Jckssn, tisdag 16 oktober 2007 kl 21:01
poppeman
Iphone saknar som jag ser det ( om jag förstått det rätt):
Bluetooth A2DP, Att göra-lista, videoinspelning, röstuppringning, exchange direct push, HSDPA, bättre kamera, klipp och klista.

Älskar dock gränsnittet, så en Ipod Touch har jag införskaffat men nån Iphone kommer det aldrig bli.

Spelar ingen vidare roll om min bil gör 1-100 på 3 sek...om den inte gör mer än 100 ;)

Ps. Och jag är väl medveten om att MS Exchange kommer från just MS, eller M$ som ni säkert skulle uttrycka det. Exchange är störst (läs nu inte bäst) så ere bara...ni behöver inte flame:as för det...Ds.

av poppeman, tisdag 16 oktober 2007 kl 21:46
Fredrik
Det här var faktiskt lite förvånande... www.metro.se
av Fredrik, tisdag 16 oktober 2007 kl 22:45
Fredrik
Kanske som länk istället;
av Fredrik, tisdag 16 oktober 2007 kl 22:46
Wayne
Håller med alladin, Nokia ligger ljusår framför på hårdvarusidan, men ungefär likvärdigt på mjukvarusidan. Har en N95:a och tycker att den funkar klockrent. Föredrar knappar framför touchscreen. Plus att funktionerna är mycket viktigare än gränssnittet för mig.

Men som många andra har nämnt så tror inte jag heller att apple seriöst kan utmana Nokia, SE eller någon av de andra stora tillverkarna. Men de bidrar i alla fall till en ökad konkurrens vilket alltid är bra.
av Wayne, tisdag 16 oktober 2007 kl 22:47
iCrap
Utvecklings kostnaden för iPhone måste vara kolossal. Dom började från skrach utan en jota kunskap, och dom har hållit på långt innan Motorola prylen var på tapeten. Så Apple kan omöjligt tjäna några pengar på iPhone. Speciellt inte om folk skall hålla på att låsa upp telefonen.

IPhone handlar bara om en sak. Att inte bli akterseglade av musikmobiler. Alla iPods utom möjligen Shuffle kommer att bli telefoner på sikt. Om man sen dessutom råkar tjäna marknadsandelar på macsegmentet så mycket bättre.

Sen så har Apple aldrig satsat på den senaste tekniken, utan mera på smart integration av hårdvara och mjukvara, samt nya banbrytande koncept. För vem bryr sig om det är PTV eller vad i burken om den inte gör vad du vill. ;-) Inget nytt under solen m.a.o.

av iCrap, onsdag 17 oktober 2007 kl 00:36
Ommo
Jag tror att en av Apples styrkor är att de just bara har en modell. Det höjer statusen och stärker varumärket.
av Ommo, onsdag 17 oktober 2007 kl 09:30
Tiny
Roger,
Skum bortförklaring av att det saknas funktioner på iPhone. Så de skulle kunnat lägga in stöd för filöverföring via blåtand,att använda A2DP-lurar och röstuppringning - men de ville inte? Och det är inte en fördel för N95 och P1i (P990i ersattes av P1i, du vet...)?

Försök ringa upp någon när du kör bil så skall du se att avsaknad av hårda knappar man kan känna med fingrarna istället för att ta ögonen från vägen är en nackdel. Här vore röstuppringning ett perfekt komplement, men Apple tyckte att deras mjukvara redan var så bra att det inte behövdes? Amen tjenare! Nokia klarade riktig röststyrning av det riktigt bra med sin "underlägsna" mjukvara i 7380.

Sedan har iPhones OS utvecklats sedan 2001 medans UIQ nyss blivit stabilt? Okej, vad är instabilt på P800i från 2002? De är ju nya på det här med telefongränssnitt, liksom...

Jag brukar gilla dina analyser och iP har *massor* av fördelar gentemot de andra och jag är glad att de tvingar de stora aktörerna att skärpa sig, men kan du inte sansa dig lite med blundandet för att det finns saker som är bättre med konkurrenterna? Bättre - inte "på samma plats".

Behöver jag t.ex. GPS så spelar det ingen roll att Apple vet hur man gör för att stoppa in det - för de gjorde det inte!
av Tiny, onsdag 17 oktober 2007 kl 09:47
Wayne
Klockren kommentar Tiny. Kunde inte ha sagt det bättre själv
av Wayne, onsdag 17 oktober 2007 kl 10:30
kendoka
Monday, October 15, 2007
------------------------------------------------
Nokia stock downgraded thanks to the Apple iPhone

Nokia's position in the market is overrated due in part to the iPhone, according to a new research note from UBS wealth management analyst Cesare Valeggia that recommended investors sell shares in the Finnish handset maker.

While the investment firm has previously advised buying Nokia stock, the climate of the market has changed, Valeggia said. With Apple entering the business and HP also making its return, the cellphone veteran would have to invest more money in research to keep up with or outperform its rivals.

Nokia would also have to reduce profit margins to make its 3G phones and smartphones more competitive and increase its marketshare in step with expectations, according to the report. Previous claims would have had the company's phone shipments climb by double-digit figures, which was "unrealistic" given the maturity of the cellphone market.
av kendoka, onsdag 17 oktober 2007 kl 11:00
dezent
snälla sluta jämföra ericsson p1i med iphone... jag har en p1i och den är inte ens i närheten av att nästan vara något som kanske kunde utmana iphone.
av dezent, torsdag 18 oktober 2007 kl 02:15
dezent
Svar till Tiny "Försök ringa upp någon när du kör bil så skall du se att avsaknad av hårda knappar man kan känna med fingrarna istället för att ta ögonen från vägen är en nackdel."

har du försökt ringa någon när du kör bil med en p1i ? DET är omöjligt
av dezent, torsdag 18 oktober 2007 kl 02:17
Tiny
Dezent,
Nix. Har inte ens hållt i en P1i. Dock misstänker jag att jag skulle klara det lika lätt som jag gör med min W950i (dvs baserad på P990i) - tryck på knappen på headsetet och säg "Dezent mobil" så ringer den upp dig. Dessutom kan jag använda de nio snabbkontakterna på W950i:s numeriska knappsats till att ringa mina favoriter enkelt. Tryck på "1" och "Ring" (på skärmen, men man hitar den enkelt längst ner i "hörnet" så ringer den upp min frus mobil.

Dessutom kan man väl säga att iP inte heller är i närheten av att kunna utmana P1i för lika många användare som kanske har ett lite mer affärsbetonat förhållande till sin mobil - du vet, mer Exchange än YouTube.
av Tiny, torsdag 18 oktober 2007 kl 09:30
iCrap
När jag använder röststyrningen på min SE K750i så hamnar jag hos frisören eller nått annat märkligt ställe. ;-) Är det någon som på allvar använder sig av röststyrning till vardags? Sen så är iPhone INTE en affärsmobil, utan en iPod med telefon och OSX. Inget för "the corporate world". I mina ögon så är det jätteskönt att slippa det. För vem vill ta jobbet med sig hem.
av iCrap, torsdag 18 oktober 2007 kl 11:20
Tiny
Tja, det skulle väl vara jag då. Funkar fint både på nuvarande lur och på gamla W800i (som rimligtvis inte borde klara det bättre än K750i). Bonusfinessen är dessutom att om man redan pratar med någon så säger telefonen vem det är om någon ringer under tiden så man slipper titta på displayen för att precis veta vem det är.

Stämmer att det inte är en affärsmobil - äntligen nån som konstaterar att iPhone inte kan allting jättebäst. Roger jämförde dock iP med P1 som väl är en affärsmobil (W960i är väl "nöjesvarianten")
av Tiny, torsdag 18 oktober 2007 kl 19:12
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration