Leopard: Det här är bara dåligt Apple
Vad pysslar de med?
Nu kommer jag att kräkas lite. Jag måste kräkas, för det finns saker i Leopard som är riktigt, riktigt dåliga. Den nya dockan räknas inte riktigt dit även om den är ful, för den är iaf fortfarande funktionell och så går den att gömma. Eller vänta, den lilla pricken under de program som är öppna är inte direkt skit-tydlig.Men nu till de katastrofala delarna och de hör båda till den nya menyraden. Den är genomskinlig. Det är helst sjukt dålig helt enkelt.I nedfält läge så blir det otydligt och snurrigt om det som ligger bakom menyn inte är enfärgat, och hur ofta händer det egentligen? För vad är poängen med det hela?
Apple är företaget som har ett läge i inställningarna som gör alla blåa saker gråa, så att de som inte vill bli störas av onödiga färger ska må bra.Och nu har man gått och gjort en genomskinlig menyrad. Det är ungefär en lika bra idé som den att placera äpplet i mitten (fanns på utvecklingsversionerna för massa år sedan). Den dåliga idéen skrotade man, men den här har man kvar.Resultatet är att man inte kan ha vilken bakgrund man vill. Lösningen är att ha en enfärgad, ljus bakgrund - dvs ljusgrått. Trist så att klockorna stannar. En annan lösning är att lägga till en vit rand längst upp på bakgrundsbilden. Funkar, men den som kommer på hur man tar bort genomskinligheten kommer att bli min helgs hjälte.
Mac,
Mjukvara,
leopard,
37.0°
0Roger Åberg
fre. 26 okt 2007, 21:45
60 kommentarer till artikeln
Det osar fredagsöl om detta inlägg..
av Pantern, fredag 26 oktober 2007 kl 22:12
Fick faktiskt också sur uppstötning när jag såg att menyraden är genomskinlig på Rogers dump ovan. BLÄKON!
Jag tycker att du är sjukt löjligt petig. Jag gillar det skarpt. Vad då kasst? Har du dålig syn eller? Jag tycker det är klart som korv-spad vad som är meny eller vad som inte är det. Jag tycker du ska kolla din syn eller inte köra Leopard alls. Det är som en del säger, Mac-nördarna är de svåraste nördarna att tillfredställa helt. Sluta upp och vara så petiga och njut av det vi längtat efter så LÄNGE!
Och sen är det ju fredag och det är ju bara det så att man INTE vill klaga!
MVH
Andreas
av azon, fredag 26 oktober 2007 kl 22:36
Funkade så där för mig :(
av Roger Åberg, fredag 26 oktober 2007 kl 22:37
Men - är inte nedfällda menyer på tigern också genomskinliga?
Mina är det i alla fall - skillnaden är att i leoparden så är det som ligger under "blurrat" - eller?
Menyraden däremot verkar ju idiotisk - och manytricks-hacket för menyraden funkar inte längre:
www.manytricks.com
av Vanapagan, fredag 26 oktober 2007 kl 22:39
Visst, det kanske är lite störigt. Har inte testat det själv än. Men lite överdriven artikel var det allt. I rubriken tror man ju att hela operativet är fullt av skit.
Antar att det bara är en tridsfråga innan man kan välja den dock som finns när du har den på sidorna, även nere. Som vad jag kan förstå bara fungerar med hack idag?
av Jack Daniel, fredag 26 oktober 2007 kl 22:41
Ok. Har som sagt inte provat. Tycker det funkar bra med att lägga en enfärgad grå balk bakom menyraden i bakgrundsbilden.
av noren, fredag 26 oktober 2007 kl 22:41
Vadå… den nya docken är ju asläcker ju.
av noren, fredag 26 oktober 2007 kl 22:42
Tidigare härmade MS Apple. Nu verkar det vara tvärtom. Skamligt.
av swekarl, fredag 26 oktober 2007 kl 22:44
Ah det var därifrån "fläckarna" (stjärnorna) kom i menyraden..
av Kiwii, fredag 26 oktober 2007 kl 22:51
På bilden ser det inte så farligt ut med transparent menygrej.. Transparent menyrad vänjer man sig nog vid, och har man en clean bakgrund i stil med den blåa apple bakgrunden blir det nog inte så fult.. får min leopard imorgon =)
av KattenHans, fredag 26 oktober 2007 kl 22:54
Att ta bort glashyllan från dockan när man har den där nere är inte egentligen ett hack, det är en så kallad hidden preference, som finns i systemet. Gå in i terminalen och skriv:
defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock
och för att få tillbaks den:
defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO; killall Dock
Hacketihackhack.
av Vanapagan, fredag 26 oktober 2007 kl 22:54
dropdown menyn i tiger är också transparen.. inte lika mycket men den är transparent iaf ^^
av KattenHans, fredag 26 oktober 2007 kl 22:55
Exakt, Jensman.
av Vanapagan, fredag 26 oktober 2007 kl 22:56
Haha trodde rubriken syftade på BLOCK POPUP WINDOWS...hehe men de var väl bara jag som tolkade för mkt. Reagerade inte ens på transparensen, tycker de funkar hur bra som helst.
av Andyreas, fredag 26 oktober 2007 kl 23:00
Lade ni märke till när ni installerade av menyraden under den processen INTE var transparant? Den var snyggt mörkgrå.
Jag gillar inte heller det svarta äpplet, det ser ut att bukta inåt.
Och, ja visst. Transparanta undermenyer FUNGERAR INTE. Fasar för när man verkligen ska börja leta i menyer på allvar. Hoppas fix kommer snart.
Den vanliga menyraden stör mig dock inte så mycket, inte dockan heller. Men hade jag kunnat välja hade jag valt att den skulle se ut som den gör när man har den till höger/vänster.
Annars har man inte hört så mycket om prestandan. Men på min maskin, MacBook Pro 1GEN, är den rejält snabbare.
Första intrycken är mycket lovande (får inte snabbvisning att funka dock, den visar bara ikonen. Nån som kan förklara??).
Hinner inte skriva mer nu, ska leka vidare.............. :)
av Ted, fredag 26 oktober 2007 kl 23:02
För mig har det bara varit katastrof! Gjorde backup på allt i min burk. Bootade på Leopard skivan och blåste burken. Installerade och trodde jag skulle få en trevlig kväll. Efter bara haft igång burken typ 5 minuter blev jag tvungen att skriva ut ett dokument - det resulterade i kernal panic!!!
Findern har hängt sig några gånger. Program som Mail och Safari har oväntat avslutats. När jag skulle kopiera mina dokument från min externa USB(2) disk till dokumentmappen stannade den på typ 75%.
Lär nog hända en massa mer. Men jag har inte hunnit irritera mig på menyraden ännu.
av mpower, fredag 26 oktober 2007 kl 23:06
!
av mpower, fredag 26 oktober 2007 kl 23:07
Vilken typ av installation gjorde du mpower?
Själv gjorde jag en klon på min interna hårdisk till en extern disk som jag nu testar Leopard på! Innan jag gjorde klonen såg jag till att köra lite optimering med OnyX (reparera skivbehörigheter m.m.). Gjorde sedan en vanlig uppgradering till Leopard för att se om det skulle ge några problem. Har inte hittat något som inte funkar förutom ett par tredjeparts skärmsläckare! Annars rullar allt kanon utan problem.
av djdawn, fredag 26 oktober 2007 kl 23:18
Angående det estetiska som diskuteras tycker jag att nya 3d-dockan är otydlig och det känns som att den tar mer plats!? Den "hackade" dockan är mycket bättre men passar inte riktigt ihop med menyraden. Jag vill gärna se att man kan välja en vit eller svart transparent docka. Genomskinligheten på menyraden funkar bra med vissa bakgrunder, andra inte! Ett alternativ att köra en grå variant som under installationen borde finnas. De utfällda menyerna kan nog bli lite mindre genomskinliga men det är inget jag stör mig på. Slutsatsen är väl att oavsett vad man tycker om det nya utseendet så märks det att Apple anställde en ny GUI designer inför Leopard ;-)
av djdawn, fredag 26 oktober 2007 kl 23:25
Har själv precis installerat och hittat en del saker som stör mig. Hur flyttar man ett program till en annan space i spaces ? Enda sättet jag hittade var att i egenskaperna för spaces tala om atta alla applikaioner av typen X skall köras i space X . Jag är också lite besviken på zfs funktionerna som verkar lite begränsade förskte skapa en zpool men fick svaret att zpool create inte var tillgängligt. Är det så illa att man har funktioner för att importera redan färdiga zpooler men inte att skapa nya ?
av tshirt, fredag 26 oktober 2007 kl 23:35
Haha, whine whine whine. Folk har verkligen inte dött för mindre.
av tornblad, fredag 26 oktober 2007 kl 23:37
såja, bajsa inte på dig nu!
av MaxSkinner, fredag 26 oktober 2007 kl 23:43
tshirt: Kolla in apples 25min guide...
av Adam K, fredag 26 oktober 2007 kl 23:47
tshirt: tryck F8 så får du upp en översikt över dina spaces, där kan du flytta runt fönstren hur du vill mellan de olika spacen...
av irrbloss, fredag 26 oktober 2007 kl 23:50
Nåja, jag gillar både den nya dockan och de genomskinliga menyerna. Jag skulle till och med gärna se halvgenomskinliga fönsterramar:)
av BlackSmp, fredag 26 oktober 2007 kl 23:51
Varför är du en sådant tönt?
av gothguden, fredag 26 oktober 2007 kl 23:58
Ahh tack för F8 tipset. Nu är jag nöjd. Skal nog kolla på 25 min guide. Någon som har något svar på min fundering kring zfs ?
zpool create tank mirror /data/a /data/b Var det jag försökte köra men inte lyckades med. Gillar zfs och har använt det lite på solaris. Hoppas att apple helt går över till det i nästa release.
När det gäller menyraden tycker jag att den är snygg att ha transparent så länge man inte har något progam maximerat mot den. Hade gärna sett att man kunde aktiver transparens på Översta delen av sitt programfönster också. Så att Programfönstret hade matchat menyraden.
Antar att jag får på mig hela Apple armen om jag säger att jag gärna hade sett att mn flyttade in menyraden in i de fönster de berör aldrig förstått på poängen med att ha den utanför programfönstret.
av tshirt, fredag 26 oktober 2007 kl 23:59
Helt ärligt? Det finns miljoner saker att tycka bra och dåligt om i leopard. Att du inte kan byta fönster i samma program om du laggt de i olika spaces, att timemichine är byggt för folk med stora externa diskar (du kan inte välja de mappar du vill backa upp, bara de du INTE vill backa upp).
på den positiva sidan har vi hastigheten. Framförallt safari och mail men ALLA andra program är så sinnesjukt mycket snabbare. Har du kvar explorer? Dra igång den o kolla skillnaden.
av gothguden, lördag 27 oktober 2007 kl 00:01
Ja, glaseffekterna i Vista är riktigt gräsliga. Överarbetade och tacky. Fasar för att Leoparden skall ge mig liknande intryck (har inte hunnit inhandla den än)..
av Atari130XE, lördag 27 oktober 2007 kl 00:29
Jag modifierade programmet LigerMenubar av Spiderlama. Resultatet är en vit rand som läggs bakom din menyrad. Lägg programmet i autostart så lär allt funka.
av andreasw, lördag 27 oktober 2007 kl 01:18
Jag begriper fan inte vad du hänger upp dig på. Jag har verkligen försökt men nej, tyvärr.
av gunbunny, lördag 27 oktober 2007 kl 01:47
du roger..om du är nykter..varför har du lagt in en printscreen över hela photoshop på bild 2? =)
av per, lördag 27 oktober 2007 kl 01:51
Jag förstår inte heller. Kanske blir det värre om man har färglada bilder på barnkalas med clowner i bakgrunden, men nöjer man sig med något som kanske inte stör eller sticker ut så mycket när man jobbar går det bra.
av Henkis, lördag 27 oktober 2007 kl 02:06
mpower: låter som du laddat ner en gammal developer build tycker jag...
Det jag blev besviken på var att jag inte kunde köra ctrl+scrollwheel och zooma lite som jag ville(hur trevligt vore det inte om man kunde zooma ut och se sina spaces med ctrl+hjul?) kanske missförstod när det ryktades om att Leoparden skulle vara "resolution independent" och att man kunde zooma hur mycket som helst utan att det blev fult (därav de större ikonerna sades det)
Annars är jag helnöjd, och det känns som att nya dockan tar större plats men jag har testat lite (inte så noga dock) och den är ganska precis lika stor, men man ser dock inte var programmen stannar när man ändrar storlek. Och det ser ju bara dumt ut med mellanrummet som blir mellan programmet och dockans bakgrund när man har maximerat ett fönster.
av Mr Grr, lördag 27 oktober 2007 kl 02:10
Ted, sök på feber (eller bläddra ner) så kommer du hitta hur du får den sådan. står på flera olika sidor här.
av Pax., lördag 27 oktober 2007 kl 03:00
Tycker verkligen, verkligen synd om Dig som bryr Dig huruvida menyerna är genomskinliga eller inte. Förstår precis hur Du menar! Jag upptänkte nämligen idag att alla papperskorgar hemma i Stockholm är gröna (vet inte hur de ser ut på landet/vischan) och syns jättedåligt om en (grön) buske befinner sig precis bakom när jag står i en viss vinkel. Finns det något sätt att ha en enfärgad, ljus bakgrund - dvs ljusgrått - bakom så man ser dem?
Hoppas på relevanta svar, jag stör mig verkligen sjukt mycket på de gröna, kamouflerade, papperskorgarna!
av ConnyJonnySonny, lördag 27 oktober 2007 kl 06:33
Märkligt att se kool aid-drickarna skeva på grund av att någon ogillar något i en appleprodukt.
av hank, lördag 27 oktober 2007 kl 10:06
Jag installerade leopard på min gamla iBook G4 och det kanske beror just på att det är en gammal iBook, men jag har en skit snygg grå menybar, kolla länken får ni se!
av kneckenbauer, lördag 27 oktober 2007 kl 10:32
kneckenbauer: haha, sämre dator = snyggare gränssnitt. Det är framtiden det!
av Roger Åberg, lördag 27 oktober 2007 kl 10:43
kneckenbauer: Är den inte bara grå för att det är en jämn bakgrund? Det kan ju vara ljusgrå med transparens som gör den vackra nyansen =) Men annars! trevligt att funktionen finns att göra den icke-transparent =) För att spara datorkraft om inte annat.
av kimt, lördag 27 oktober 2007 kl 11:54
kneckenbauer: Hur snabb iBook G4 kör du?
av Grisen, lördag 27 oktober 2007 kl 12:04
Bakgrunden jag använder på det screenshotet är orginal bakgrunden, alltså rymd grejen som är standard i leopard.
Menyn ser likadan ut oavsett vilken bakgrund jag har.
Jag gillar det mesta med Leopard men menyraden är verkligen sorgligt ful.
Jag använder bakgrundsbilden från leopard server, dvs en blå variant av "rymdbilden" ur vanliga leopard" och det är ju inte direkt snyggt med en blekblå menyrad. Särskilt inte eftersom jag har Safari maximerat på höjden. Kontrasten mellan safaris gråa fönster och den blåa menyraden skär sig som salt i kaffe ungefär.
av Perc, lördag 27 oktober 2007 kl 12:27
Mr Grr: upplösningsoberoende syftar nog snarare till att det ska funka bättre på skärmar med olika upplösning (dvs olika antal pixlar per ytenhet - ex pixel/cm2). En 22" med samma antal pixlar som en 20" har ju lägre fysisk upplösning och därmed även större pixlar, och det är såna grejer som upplösningsoberoende fixar.
av jonasn, lördag 27 oktober 2007 kl 13:10
Jag håller med, det enda jag har genomskinligt är terminaler så man kan läsa logg samtidigt som man jobbar genom den aktiva terminalen.. men detta borde ju gå att stänga av.. och om vi väntar en vecka eller mindre så kommer det någon app som gör just det.
av dezent, lördag 27 oktober 2007 kl 13:18
Genomskinligheten går att stänga av i System Preferences, har jag för mig.
av Apstefan, lördag 27 oktober 2007 kl 13:38
Den gemonskinliga menyraden är sorgligt ful ur ett rent estetiskt perspektiv, men då den även gör menyn svårare att läsa (med VISSA bakgrunder) så motverkar den även sitt syfte på ett sätt... kackigt, jag förstår inte varför Apple absolut var tvunga att ändra den? If it ain't broken, don't try to fix it!
av Converge, lördag 27 oktober 2007 kl 15:30
Men vad fan. Menyraden är ändrad för att fokus skall hamna på det aktiva fönstret, och inte menyraden.
Vem av er "designers" är det som inte har insett det?
av Jakob, lördag 27 oktober 2007 kl 23:28
Dubbelpost
av Jakob, lördag 27 oktober 2007 kl 23:28
Äh, det där köper jag inte. Men det baserar jag på min högst personliga åsikt om att det knappast var rörigt innan, tex i Tiger. Menyraden är väl ett lika viktigt instrument som själva fönsterinnehållet i sig. Med det resonemanget borde ju Adobe börja göra alla sina paletter och instrument transparenta dom med, så de inte stjäl fokus från själva fotografiet i PS. De har gjort förbättringar för att göra det mer tydligt vilket som är det aktiva fönstret (djupare skugga osv.), de skulle ha stannat där.
jag vidhåller min åsikt; jag fattar inte varför de var tvunga att in å pilla i nånting som fungerade bra.
av Converge, söndag 28 oktober 2007 kl 02:08
lol @ macanvändare
av Ozzy, söndag 28 oktober 2007 kl 16:49
lol @ långhåriga
av irrbloss, söndag 28 oktober 2007 kl 17:49
Jag förstår inte vad ni klagar på. Det går väll att stänga av, eller? Dumt att det är på som default iofs.
Jag trodde macanvändare bara gnällde på windows...
av Voxar, söndag 28 oktober 2007 kl 17:57
Det låter som tidigare kommenterats, som att detta inlägg skrivits i nätbrynja framför sporten efter fyra öl, av en lessen djurgårdare. Ungefär. Det här är bara dåligt feber.
Håller med irrbloss, lol @ långhåriga, som dessutom kallar sig för ozzy.
av iZO, måndag 29 oktober 2007 kl 10:59
Hm, tycker inte att det är störande alls. Ganska stiligt...faktiskt. :)
Men men, är saker FÖR bra, så måste man väl hitta NÅT att klaga på. (???)
av Geequed, onsdag 31 oktober 2007 kl 11:38
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration