Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Mac OS X sålde bättre än Windows Om än för en månad Statistik är statistik, men här kommer det ändå: Mac OS X sålde i Japan bättre än Windows Vista i oktober, vilket inte är så konstigt eftersom Leoparden släpptes då. Men ändå, det är ganska så bra jobbat. Eller vad säger ni? electronista.com Mac, Mac
37.0° 0 Roger Åberg Roger Åberg
tors. 15 nov 2007, 02:06
34 kommentarer till artikeln
Ramlösa
Kav vara för att de som skaffar Vista inte har lust att lägga ut pengarna och tankar det på piratebay istället???
Ska nog tanka OSX så jag kan säga att jag slängde skräpet i soptunnan med vista.
av Ramlösa, torsdag 15 november 2007 kl 06:38
what
jag tror man ska vara försiktig med sådana mätningar, Ta nästa månads försäljning så har vi helt andra siffror.
av what, torsdag 15 november 2007 kl 06:52
Apstefan
Lite konstig jämförelse kanske, Leopard är ju "bara" en uppgradering/patch av OS X medan Vista är ett helt nytt OS. Vista är dessutom dyrare. Något som vore mer jämförbart är kanske hur många som uppgraderar sitt OS X jämfört med hur många som kommer att ladda ned Vista Service Pack 1, vilket är gratis. Alternativt om Apple släpper ett nytt OS inom en snar framtid.
av Apstefan, torsdag 15 november 2007 kl 08:00
Emil.B
The Ape: Var går enligt dig gränsen mellan "ett helt nytt OS" och "en uppgradering/patch"? Vista är inte något helt nytt, utan bygger självklart XP. Det tar alldeles för lång tid att bygga upp något nytt från grunden. Definition för en patch ges väl för övrigt av den svenska översättningen "buggfix", och det kan väl varken Leopard eller Vista påstås vara.

För både Vista och Leopard ligger de största förändringarna under ytan. Leopard introducerar ju t.ex. ett 64-bitarssystem och Core Animations.

Själv ser jag inget behov av att uppgradera till Vista, men datoradministratörerna på jobbet vill gärna göra det eftersom det kommer underlätta deras arbete.
av Emil.B, torsdag 15 november 2007 kl 09:00
Phillip
Det är Roger som rapporterat, vad hade ni väntat er? Objektivitet?
av Phillip, torsdag 15 november 2007 kl 09:01
Gork
Det var det dummaste jag last!
av Gork, torsdag 15 november 2007 kl 09:22
familjen.org
Det som lite försvinner i artikeln är att Leopard släpptes den 26:e oktober. Dvs den sålde bättre på 5 dagar än Vista gjorde på 31 dagar. Det är ju lite fräckt ändå.

av familjen.org, torsdag 15 november 2007 kl 09:37
lebonbon
Jag säger att ni ligger efter med "nyheterna".
av lebonbon, torsdag 15 november 2007 kl 09:53
Fjantomen
Är det pucko-torsdag idag eller?

what:
Roger påpekar just att oktober är speciell i och med att Leopard släpptes då.

The Ape:
Leopard och Vista är båda "bara" uppgraderingar på tidigare versioner av operativsystemen.

Phillip:
Vad är det som inte är objektivt i rapporteringen? Roger beskriver ju förutsättningarna för statisktiken tydligt och klart.

lebonbon:
Ett drygt dygn efter här - verkligen katastrof (sarkasm).
av Fjantomen, torsdag 15 november 2007 kl 11:35
Arru
Men guuu vad mycket troll det var idag…undrar varför det inte är en massa "mactalibaner" på PC-feber? Mindre fritid?
av Arru, torsdag 15 november 2007 kl 11:39
helvete!
Arru, skojar du eller? 80 procent av kommentarerna på PC-feber kommer ju från windows-bashande mactalibaner.

I övrigt tycker jag inte siffrorna känns särskilt överraskande, finns väl ingen vettig människa som frivilligt vill uppgradera till vista. Och än mindre betala för det. ;)
av helvete!, torsdag 15 november 2007 kl 11:49
bananiel
SLUTA KLAGA!!!
Fortsätt Roger på samma bana, det är intressant, för oftast missar jag det, jag har inte nån engelsk nyhets-feed i min Newsfire...
av bananiel, torsdag 15 november 2007 kl 12:22
Phillip
Fjantomen - jag har inte ifrågasatt siffrorna. Men Roger gör ju helt klart ett urval i vad han väljer att publicera för typ av nyheter....
av Phillip, torsdag 15 november 2007 kl 12:52
tigra
Fakta är ju även fakta: OSX Leopard är ju bättre än Windows Vista
av tigra, torsdag 15 november 2007 kl 12:56
Kristoffer Forsgren
tigra: Det beror på vad du ska göra... Vill du lira de senaste spelen så är Leopard inte precis det man ska välja i första hand.
av Kristoffer Forsgren, torsdag 15 november 2007 kl 13:10
psicotecnico
Phillip: DN, Svenskan och Akuellt gör också ett urval när de väljer nyheter, om en ur ett bredare perspektiv. Går du till macfeber.se så får du naurligtvis nyheter om Apple. Och eftersom det är en blogg så kan vi glädjas åt subjektiv bevakning, vilket jag uppskattar.
av psicotecnico, torsdag 15 november 2007 kl 13:19
tigra
Kristoffer: Det har du helt rätt i!
av tigra, torsdag 15 november 2007 kl 15:21
Netzach
Kristoffer Forsgren: Vill jag lira de senaste spelen tjackar jag en spelkonsol.

Spela på dator är sååå 90-tal. ;-)
av Netzach, torsdag 15 november 2007 kl 15:32
SubZane
mmm för FPS är så skönt att lira med en handkontroll...
av SubZane, torsdag 15 november 2007 kl 15:40
wennergrenare
Till alla som tycker att Windows XP/Vista är dyrt:

Om vi säger att Windows XP kostade runt 5000-6000 kr när det kom ut år 2001. Då betyder det att det operativsystemet, med senaste uppgraderingarna, kostar runt 1000kr/år om man då byter till Vista då det lanserades år 2007.

Mac OS X och alla dess 5 st uppgraderingar kostar ungefär 1100 kr/uppgradering (Puma var en gratis uppgradering). Då betyder det att det kostar ungefär 5500 kr att använda det systemet i 6 år.

Det betyder att Windows XP inte är så dyrt som alla säger, utan helt okej.

Jag vet att många kommer tycka att denna jämnförelse är orättvis, men jag tycker den är ganska schyst.

Kan dock säga att jag inte har några riktiga prisuppgifter på detta, så om någon har det så är det bara att rätta mig.
av wennergrenare, torsdag 15 november 2007 kl 16:13
JohanJesus
"Leopard introducerar ju t.ex. ett 64-bitarssystem och Core Animations." Vista finns i en 64-bitarsvariant. MS introducerade en jäkla massa nya tekniker, bl a WPF som typ är motsvarigheten till Core Animations fast så jäkla mycket coolare och större. en.wikipedia.org

Vista bygger inte alls på XP, snarare Server 2003. I och med SP1 kommer Vista få en del delar från Server 2008 också.

Båda os:en har fått många uppdateringar, men den som påstår att Leopord är ett nytt os har blivit hjärntvättad.

Vore även kul att se hur många XP som såldes under denna tid i japan!
av JohanJesus, torsdag 15 november 2007 kl 19:15
Netzach
SubZane: För varenda djävla FPS har inte alls varit en repetition de senaste 5-10 åren... ;-)

BTW, det är skönare att lira FPS med Wiimoten, även om det inte är riktigt lika bra precision som med en mus.
av Netzach, torsdag 15 november 2007 kl 19:18
Netzach
"Vista finns i en 64-bitarsvariant."

I OSX behöver man inte välja, operativsystemet väljer rätt binärer efter vilken plattform man sitter med av sig självt.

Jag såg demonstrationen av WPF, den såg seriöst ut som en kopia av vad BeOS gjorde för tio år sedan. Kolla upp filmen på BeOS som släpptes vid tioårsjubeleumet. (Länken)
Märk väl hur imponerande det faktiskt är med den blyga hårdvara som användes.

Nytt OS, njaaa, men nya API:er, precis som med Vista. Övergången från OS9 till OSX var ett nytt OS. Panther > Leopard, eller kanske tom Jaguar > Leopard är i samma storleksordning som XP > Vista.
av Netzach, torsdag 15 november 2007 kl 19:26
JohanJesus
Netzach: Jag påstod aldrig att idén med WPF var ny. Men hursomhellst så har de iaf introducerat tekniken på bred marknad nu!

Fast är inte kärnan grunden i ett nytt os? I så fall är Vista ett nytt os då Vista har en ny kärna - som dock bygger mycket på Server 2003.

EDIT: Kollade filmen på YouTube... inget liknade det WPF gör, vad menade du?
av JohanJesus, torsdag 15 november 2007 kl 20:02
badmojo
JohanJesus: Hur ska du ha det? Är Vista nytt eller bygger det på Server 2003? Nu får du ta och bestämma dig.
av badmojo, torsdag 15 november 2007 kl 21:20
JohanJesus
badmojo: De har utgått från Server 2003, men det är fortfarande nytt. Dumt att uppfinna hjulet helt på nytt. Kärnan är det inget fel på (kärnan i alla opreativsystem är det nog inget fel på)... resten kan man ju diskutera om, shell osv.

"The original "Longhorn" (Vista), based on the Windows XP source code, was scrapped, and Vista development started anew, building on the Windows Server 2003 codebase, and re-incorporating only the features that would be intended for an actual operating system release"




av JohanJesus, torsdag 15 november 2007 kl 23:19
Sockertopp
Ja, det kan ju vara roligt för företaget med några sketna procents marknadsandel som mest består av gamlingar. Att de lyckas lura talibanerna ännu en gång. Att de sålde många uppdateringar (med defekter) i premiären. Uppdateringar som Microsoft alltid bjuder sina kunder på. Men Steve Jobs, den fattige stackaren, behövde väl lite extrainkomster på de lurade klåparnas bekostnad. Grattis! ;)
av Sockertopp, fredag 16 november 2007 kl 01:47
carlmicke
Sockertopp: "Ja, det kan ju vara roligt för företaget med några sketna procents marknadsandel som mest består av gamlingar. Att de lyckas lura talibanerna ännu en gång"

Hur (och varför) blir man sån?
av carlmicke, fredag 16 november 2007 kl 02:44
Slackerbitch
Mac har alltid varit stora (nåja, större) i Japan, tror det är så enkelt som att japaner spelar sina spel på konsol(l)er och därför kan använda vad som helst för att surfa på nätet eller vad det nu är vanligt folk gör med sina datorer.

I övrigt är, som trådskaparen själv säger, inte denna statistik särskillt relevant.
av Slackerbitch, fredag 16 november 2007 kl 11:00
Netzach
"Ja, det kan ju vara roligt för företaget med några sketna procents marknadsandel som mest består av gamlingar."

Jag spenderar hellre tid med en gubbe, än med en Counter Strike-tönt. ;-)
av Netzach, fredag 16 november 2007 kl 11:28
Starbread
mac tycker vi om
av Starbread, fredag 16 november 2007 kl 23:50
Quickit
Seriöst! Till stor del av er som kritiserar OSX har ju inte ens gett det en ärlig chans?! hur kan ni ens yttra er om något ni vet inget mer än rykten om?
Och att Leopard är en uppgradering från Tiger? Om vi säger såhär. Skillnaden mellan XP oh Vista är till stor del visuellt i form av snygga scal eller dylikt.
Det finns en anledning Apple kan säga att de har världens mest advancerade operativsystem utan att bli stämda röven av sig för det.
Är du en gamer är Mac inget för dig och det tänker jag inte argumentera med...
Och för alla er som nu kommer kritisera detta inlägg, era åsikter väger inte särskilt mycket om ni faktiskt aldrig suttit tillräckligt mycket med en Mac för att ärligt kunna säga att NI föredrar Microsoft. (Det räcker inte med att man tanka operativsystem och lyckades inte få till det som man ville o sen skrota det...)
av Quickit, måndag 19 november 2007 kl 14:49
Press play on tape
Quickit: om du själv dömer Vista efter vad de ändrat i grafiken på skrivbordet så ska du inte begära mer av de som dömer OSX. Vi har redan klarlagt i denna tråd att Vista bygger på Win 2003 och inte XP och det är också därför så många XP-program funkar dåligt i Vista (m.fl. orsaker) och därför orsakar missnöje.
av Press play on tape, tisdag 20 november 2007 kl 02:07
Quickit
Jag arbetar själv med OSX, Vista och XP dagligen. Jag säger inte att det enda som är ändrat i Vista är "grafiken på skrivbordet" utan _till stor del_ visuellt. Sen med fina rippoffs som "gadgets" och intigreringen av sökning i alla mappar etc är självklart också nytt.
Det jag tycker är oseriöst är alla som INTE vet vad de klagar på, de flesta har ju inte ens jobbat (bara provat eller försökt använda som speldator räknas inte ... utan jobbat) med en mac.
Men grundat på rykten om OSX har dom påståenden som är långt ifrån relevanta!

av Quickit, tisdag 20 november 2007 kl 13:56
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration