Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Microsoft sätter press på Apple med Zune HD Äntligen lite riktig konkurrens Säga vad man vill, men Apple har fått leka lite för fritt både när det gäller iPods och iPhone - inga riktiga konkurrenter har ju dykt upp. Men nu, eller snarare i höst, så får Apple något att bita i när Zune HD kommer.För maskinen, som har förhandsvisats på konferensen D7, ser riktigt trevlig ut. Framförallt är gränssnittet riktigt, riktigt snabbt. Man har en touchskärm som av samma typ som iPod touch och till skillnad mot just iPod touch så har man en OLED-skärm.Om Microsoft kan jobba vidare med detta och få in telefonfunktionalitet och göra en vettig miljö för tredjepartsprogram så kan man vara något på spåren. Och Android 2.0 ser också riktigt trevligt ut. Framtiden ser överlag trevlig ut. appleinsider.com Mac, iPod/iTunes, ipod touch, zune hd
37.3° 0 Roger Åberg Roger Åberg
fre. 29 maj 2009, 10:10
33 kommentarer till artikeln
frosse
Snyggt interface måste jag säga, får la bara hoppas för Microsofts egna skull att om detta blir en telefon att dom inte förstör gränssnittet med Windows Mobile. Dock var enheten inte vidare tilltalande, den får dom jobba på.
av frosse, fredag 29 maj 2009 kl 10:27
Jezper
Jag tycker det är fel att döpa något till HD om den inte kan visa HD. Att den kan spla upp det via en port till en TV är en annan sak. Sen borde väl också batteriet bli onödigt lidande av att behöva spela upp HD-material som sedan omskalas till den (undermåliga) skärmen på denna Zune?
av Jezper, fredag 29 maj 2009 kl 10:34
Didrik
Jezper: du kanske föredrar att koda om filmen ist?
av Didrik, fredag 29 maj 2009 kl 11:10
DrDip
Hopas de lägger in bokstavsbläddring till användarna. Annars får de jobbigt om de har massor med artister och vill lyssna på ZZ Top, Yazoo eller Yello (blev lite 80-tals-nostalgisk?). iPhone/Touchs sökfunktioner är smidiga (och blir mer smidiga i 3.0).
av DrDip, fredag 29 maj 2009 kl 11:38
ma.t.s.
Fy fan vad jag är trött på video med autofocus! Bakgrund är knivskarp, men det du vill se är suddigt. Gör om och gör rätt!
av ma.t.s., fredag 29 maj 2009 kl 11:43
Jezper
Didrik: ...och då kan du inte skicka ut HD och då tycker jag namnet är missvisande. Lite som de nya DSLR-kamerorna som lovar Full-HD-filmning men när man läser specsen så visar det sig att det endast går att filma i Full-HD i 15 fps. Fult är det.
av Jezper, fredag 29 maj 2009 kl 12:42
SilverDogg
räckte det inte med att han sa det mest fundamentala, att ljudkvaliten alltid varit bättre?

ja, hade det kommit från apple hade vi skrattat. ungefär som vi gör nu med när macibanerna tror att apple uppfunnit hjulet på nytt varje gång dom kommer med en ny pryl.
av SilverDogg, fredag 29 maj 2009 kl 13:35
tva
Räckte det inte med att han hänvisade till tester av tidning som håller på med ljud?
Tror mer på WhatHiFi än Dårian faktiskt.
av tva, fredag 29 maj 2009 kl 13:39
SilverDogg
brukar vara bra att komma med nån källa också. kollar deras hemsida, och hittar inte en enda recension på någon zune hos what hifi. skulle uppskatta länk.

själv litar jag mer på mina och andra människors öron än en tidning som av olika anledningar kanske inte vågar ge rätt omdöme.
av SilverDogg, fredag 29 maj 2009 kl 14:35
Wille Wilhelmsson
@dragansmith, Zune HD kommer att ha webbläsare installerad från början (moddad IE-version tyvärr) samt WiFi.
av Wille Wilhelmsson, fredag 29 maj 2009 kl 15:21
RillePille.
@SilverDogg: ...för Dorian är ju helt opartisk :D

Zune har säkert bättre ljud, har faktiskt aldrig sett/hört en Zune.
av RillePille., fredag 29 maj 2009 kl 15:37
Dr. Blau
Det syns att den är släkt med Xbox. Väldig TV-spelskänsla över gränssnittet. Fint att sakerna börjar närma sig varandra.

@SilverDogg: Joe Cox, "news editor" på What Hi-Fi har skrivit:"The iPod Classic was the best sounding digital music player we'd ever heard, when we first set our ears on last year. Nothing yet has arrived to surpass it ... Our only gripe with the Classic, as with all the iPods, and indeed many other MP3 players, is the poor quality of the headphones. I can only guess this might be clouding some listeners' judgement ... We listen to all MP3 players with their supplied headphones - hence we know Apple's are stinkers. We also then listen with a better, price comparable pair, so we can see how the supplied headphones are limiting the player, if at all."

Google and you shall find. Sen kanske det hänt saker sen det där skrevs. Har inget att säga själv eftersom jag heller inte hört en Zune.

Och jag vet att det i citatet inte är en jämförelse med Zune, men om det var det bästa de hört kan den ju inte vara skit iaf. Sen kanske Zune är det ännu bästaste de hört... :)
av Dr. Blau, fredag 29 maj 2009 kl 15:48
j4xx3r
Vet inte om jag håller med om att gränssnittet verkar så underbart. Vad jag kan avgöra av filmen så verkar den mer använda gester för att göra ett byte av tex en bild. Det kan väl säkert vara bra, men jag gillar Apples variant bättre då man faktiskt drar i själv objektet (bilden i detta fallet).

Dock tror jag nog att den briljerar över Apples iPod Touch i det flesta andra avseenden. (ljud, mer funktioner, batteritid etc.)
För det är sådant som Apple INTE brukar vara särskilt bra på. Man kan ju fråga sig varför dom inte försöker med det, för då skulle de vara överlägset bäst.
av j4xx3r, fredag 29 maj 2009 kl 15:50
j4xx3r
Vet inte om jag håller med om att gränssnittet verkar så underbart. Vad jag kan avgöra av filmen så verkar den mer använda gester för att göra ett byte av tex en bild. Det kan väl säkert vara bra, men jag gillar Apples variant bättre då man faktiskt drar i själv objektet (bilden i detta fallet).

Dock tror jag nog att den briljerar över Apples iPod Touch i det flesta andra avseenden. (ljud, mer funktioner, batteritid etc.)
För det är sådant som Apple INTE brukar vara särskilt bra på. Man kan ju fråga sig varför dom inte försöker med det, för då skulle de vara överlägset bäst.
av j4xx3r, fredag 29 maj 2009 kl 15:54
SilverDogg
rillepille, inte vet jag. jag känner inte honom. jobbar han på microsoft?

dr. blau, låter som att dom inte provat på annat än ipod. han skrev det förra året, och syftade t.o.m bakåt till 2007. jag har lyssnat på nyare ipods, och min iriver e10 är fortfarande bättre.
av SilverDogg, fredag 29 maj 2009 kl 16:12
Didrik
Jezper: ja? vad är problemet. Den spelar HD filmer på skärmen och kan skicka ut dom till en tv. Och att du sen kallar skärmen för undermålig är ju bara fånigt. Den är klart bättre än motsvarande skärmar på apples produkter..
av Didrik, fredag 29 maj 2009 kl 16:25
RillePille.
@SilverDogg, man skulle kunna tro det. Men han är rolig..
av RillePille., fredag 29 maj 2009 kl 16:37
superkonna
Säger bara: APP STORE

Vad sa du? "Marketplace" Pffft.
av superkonna, fredag 29 maj 2009 kl 17:07
Pinniewooh
Men alltså, den var lite snabbare än ipod touch, hade lite grötigare gränsnitt, vilket m$ alltid har. Allt annat har vi redan sett i flera år på ipod touch redan. Hur fasen skall de kunna bli etta när de bara följer apples fotspår... Konsigt att ens någon orkade titta på den visningen, ooooh, swipa bilder med fingret, va nytt och hett, go m$!
av Pinniewooh, fredag 29 maj 2009 kl 17:08
Pez
j4xx3r: "ljud, mer funktioner, batteritid etc.)
För det är sådant som Apple INTE brukar vara särskilt bra på.

Vad hænde hær hehe?
Skulle Apple vara dåliga på funktioner och batteritid?
iPhone utklassar andra smartphones i sin klass nær det gæller batteritid precis som de flesta macarna också gør till motsvarande pcs..

Det dær om att de skulle vara dåliga på funktioner, tillåt mig skratta...
iTouch och iPhone har ju grænsløst med funktioner och program.
Hur menar du egentligen?
av Pez, fredag 29 maj 2009 kl 17:31
Spicey
Visste det innan jag kollade. Fokus på mattan, man blir så trött.
stockholmsmygstyle.blogspot.com
av Spicey, fredag 29 maj 2009 kl 17:47
Charlie Bravo
Helt ok, men känns som det är ganska många år försent..
Sedan känns skärmens respons riktigt dålig, är det 5 gånger han får trycka flera gånger för att få respons, men det är ju en prototyp så det lär man inte se när den skarpa versionen kommer.
av Charlie Bravo, fredag 29 maj 2009 kl 18:50
wehooo
Snyggt att inte hela "marketplace" får plats i menyn.
I övrigt ser det väl bra ut, men som vanligt matchar man senaste versionen av iPod lagom till att nästa version av iPod/iPhone är runt knuten.
av wehooo, fredag 29 maj 2009 kl 21:58
Tiny
Pez,
"Smartphones i sin klass"? Kan vi inte jämföra med bara "smartphones"? Här är ett par (taltid/samtalstid vid 3G):
iPhone 5h/300h
Nokia 5800 5h/400h
SonyEricsson X1 6h/640h
HTC Touch HD 6h/450h
Nokia E71 4.5h/480h
Samsung i8910 Omnia HD 6.5h/450h

Vilken "klass" menade du?

Sedan har ju alla smartphones *utom* just iPhone en fiffig funktion som kallas "utbytbart batteri" vilket gör att man efter en omstart kan fortsätta att använda telefonen utan sladd istället för att ladda den. Kanske kommer på iPhone 4.0?
av Tiny, fredag 29 maj 2009 kl 22:21
black
förstår inte hur något som kopierar en ipod touch till 98% skulle kunna vara en utmanare. och skäms dom inte? ofattbart och pinsamt.
precis som ipod touch skulle vara det sista vi kan komma på i teknikväg någonsin. MS med sina stålar borde hoppa 10 steg fram o göra något eget,vilken rolig utmaning det skulle vara om man jobbade med sånt. istället pissar dom bort det o rippar ALLT dom kan inom patentramarna. Visst den såg fin ut men vi har ju SETT o GJORT det redan.
av black, fredag 29 maj 2009 kl 22:47
Tiny
"Vi"?
av Tiny, lördag 30 maj 2009 kl 00:46
Pez
Tiny: Tyvärr kan jag väl inte påstå att jag har världens mest partiska källa men det skulle väl bli mer än bara rummel och rabalder ifall mr Jobs står och blåljuger under sin keynote.
Där ville han påstå att när enheterna användes så var iPhone i särklass då alla de andra hade bakgrundsprocesser som slukade batteri...

Det är säkert möjligt att iPhone inte är bäst när det gäller stand by-tid eller batteritid vid samtal men handen på hjärtat var det sällan jag ringde med min.. Mestadelen av tiden lades på surf, mail, japanska glosor och andra program och det är möjligt att du får helt andra siffror då.
av Pez, lördag 30 maj 2009 kl 01:37
mjölkis
Pez: Nåja, nu talar du ändå om mannen som lanserade "Mulitple SMS recipients" som en feature.

Ursäkta evt. stavfel.
av mjölkis, lördag 30 maj 2009 kl 12:06
Tiny
Pez,
Tror du vill ha med ett "o" i "opartiska källa där"...

För övrigt kom mina siffror direkt från respektive webbplats, inklusive Apples - kännse det inte som du gick lite till överdrift när du påstod att iPhone utklassade andra smartphones baserat på att Jobs saqgt det en gång och tillverkarnas officiella siffror motsäger Jobs?

Jobs "blåljuger" en del i sina keynotes och det blir rummel och rabalder varje gång, men en del (Mactalibaner) ser bara synpunkterna som desinformation från avundsjuka konkurrenter...
av Tiny, lördag 30 maj 2009 kl 21:39
tva
@ Tiny :
Må så vara men du minns kanske hur det var med alla siffror innan iPoden började bli stor? De siffror som fanns på webplatserna kom man upp till om det var medvind och nerförsbacka och man var ytterligt försiktig. Sen kom iPods med ruskit dåliga siffror, men siffror som man faktiskt kunde få ut utan att vara fantomanvändare. Efter det så hade varje modell av exempelvis Creative lägre siffror på batteritider på webplatsen men oförändrat eller bättre i verkligheten.

Tänk om det är lika dant med telefoner?
(Jag har till dax dato aldrig haft en S-E, eller Ericsson för den delen, som nått upp till siffrorna på Webplatsen... Faktiskt ingen annan telefon heller. Däremot iPods...)
av tva, söndag 31 maj 2009 kl 20:34
syntax.error.83
Jag som ägt en iPhone, en smartPhone och äger en Ipod kan ju faktiskt hålla med Tiny.

iPhone hade problem innan 2.2:an kom med batteritiden, nu har det bättras men de har problem som alla andra "smartphones". Jag kunde inte ha min iPhone på standby i en dag utan att behöva stoppa in kontakten och ladda. Riktigt störande och urusel batteritid. min så kallade smartphone var en HTC Diamond Touch, den var inte heller så mycket att hänga i julgranen, var faktiskt ganska likvärdig batteritid. Kanske var 10 sekunder sämre än iPhonenen. Så jag måste nästan säga att bästa mobil är nog vanlig mobil när det gäller batteritid och det är med basta. Känns som en oavgjord förlust med utgångspunkt att båda sög på batteritiden.

min iPod Nano 4:e generationen har också den bissart dåliga batteritiden på hela 3-4 timmars musikspelande. Tacka vetja iPod shuffel första generationen, där kunde jag ha igång den i dygn utan att den klagade på att jag hade förlite batteri.

Så summasumarum. Att ge illutionen att iPhone eller iPod har bra batteritid är dålig och fail. Att använda sandlådeargument som "men andra smartphone har ju inte bättre batteritid" är ju ett desperat försök att få bilden av Apple skulle vara bättre än allt annat. Andra smartphone har aldrig någonsin försök säga eller påstå att de har bäst batteritid i hela världen. Dock så har ju mr Steve Jobs påstått att iPhone har det, därmed så kan ju vi Windows nerdar hävda att Steve har fel! Sen skiter jag personligen i om iPhone kan slå alla andra "smartphones" med x min. x min anser ingenting emot att använda som argument att man har en sjukt enormt bra batteritid jämfört med alla konkurenter, vi måste snacka timmar som är mer än 1 timme över alla konkurenter där man kan säga att man är bättre. Bäst är om de kan säga att de är minst 24h bättre än någon annan konkurent, eller ja det kan nog hända att Steve Jobs gör det, han har ju lite knasig fantasi över vad Apple's lab har tagit fram (har vi ju bevisat). :p
av syntax.error.83, måndag 01 juni 2009 kl 03:10
gothguden
Detta var väl knappast något som "sätter press"? Fult o rörigt interface var ju det enda som visades. Vi fick inte ens se dess videofunktionalitet.

Hur är tex webläsaren?
Hur ser "marketplace" ut?
Vad var "the social" för något?

Visst är det fint om den visar HD på en extern tv, men när skulle man använda det? Inte direkt en "deal breaker" för mig.
av gothguden, måndag 01 juni 2009 kl 12:43
CPY. ERIKSEN
Gränsnittet är VÄLDIGT likt iPhonens. Knappar, funktionalitet är helt identisk. Har de ingen heder i kroppen? Värsta plankningen jag har sett. Fast fulare så klart.
av CPY. ERIKSEN, lördag 06 juni 2009 kl 16:23
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration