Nu får Apple ta och ge sig
Släpp in fler program i App Store!
App Store är något mycket fint men med de murar som Apple bygger runt den så kan hela charmen och makten försvinna - speciellt nu när det faktiskt kommer lite konkurrens på området.Det började med att man nobbade program som var extremt onödiga som "I am rich". Det är väl ok kanske, likaså att man nobbade programmet som gör iPhonen till ett modem till datorn. Jag gillar det inte men jag förstår att operatörerna trycker på om det, nya G1:an med Android fungerar inte heller som modem.Men sedan började de dumma sig bortom allt. De började nobba program som liknade program som finns som standard, först var det ett podcast-program och sedan ett mailprogram speciellt gjort för Gmail. Som jag har längtat efter det. Nä, båda programmen fick nobben.Hallå?Det är en helt galen anledning. Dels så finns det ett helt gäng med kalkylatorer och väderprogram så det faller lite där. Men framförallt - varför inte? Det är som att Apple skulle förbjuda oss att installera en webbläsare annan än Safari. Och vi minns alla rättegången mellan EU och Microsoft angående ungefär detta.Nu har man börjat dumma sig ÄNNU mer. De som fick sina program nobbade har så klart blivit arga och pratat om det vilket har gjort att Apple lagt in en NDA i sina nobbningsbrev. Med andra ord, blir ditt program nobbat av Apple så får du varken prata om varför eller ens att det har blivit nobbat.Hallå?
Mac,
iPhone
36.9°
0Roger Åberg
ons. 24 sep 2008, 08:39
78 kommentarer till artikeln
Negativa nyheter om Apple? God forbid.
av Melvin, onsdag 24 september 2008 kl 09:05
Kan inte Peter Esse skriva om det inlägget så vi får höra den riktiga versionen, dvs att allt är Microsofts fel?
av Phillip, onsdag 24 september 2008 kl 09:06
Äh kom över till Cydia eller Installer så är problemet löst, gick ju utmärkt innan AppStore så varför inte i fortsättningen.
av Gnome, onsdag 24 september 2008 kl 09:13
Nu har jag ingen iPhone så jag är inte helt uppdaterad, men är det inte helt orimligt att ingen tagit vara på denna frustration hos både utvecklare och kunder? Det är ju guldläge att öppna en alternativ appstore där alla program får vara med och utvecklarna slipper betala för att få bidra. Det går säkert att hitta något kryphål i lagen/Apples paragrafrytteri.
av banarne, onsdag 24 september 2008 kl 09:17
Problemet med Cydia, förutom att man måste jailbreaka, är att det inte går att ta betalt där. Och no money no developers.
av Roger Åberg, onsdag 24 september 2008 kl 09:22
Det här riktigt fult, och så otroligt typiskt Apple. Jag tänker definitivt inte skaffa någon iPhone förrän det här skämtet har ersatts med något vettigt.
av HannesP, onsdag 24 september 2008 kl 09:23
det låter ju hur b som helst tyvärr :S
av vision, onsdag 24 september 2008 kl 09:25
Tråkiga nyheter för oss som tänker satsa på iPhone-utveckling :/
av martin1g, onsdag 24 september 2008 kl 09:27
Den enda anledningen till att jag slängde min ipod nano efter bara några månader, den tillhör Apple.
Aldrig fattat prylen, Apple är så stört mycket mer proprietärt och ondskefullt än Microsoft, ändå är det Microsoft som får skit hela tiden medans Apple hyllas.
Visst, Microsoft gör mycket skit och Apples produkter är snygga och bra.
Jag säger bara att ifall Apple hade stått i Microsofts position hade saker och ting inom it-världen kanske varit snyggare, men du hade fått signera avtal med ditt eget blod när du skulle köpa en ny dator.
(jag hittade på den sista raden)
.
.
.
{commence flamewar}
av Van, onsdag 24 september 2008 kl 09:28
Apple at it's best. Inte ens de frälsta kan väl tycka det här är okej i långa loppet?
av tiggr, onsdag 24 september 2008 kl 09:35
Roger! Har inte du laddat ner iPhone-SDKn? I sådana fall har du godkänt deras NDA och får säkert inte skriva artiklar som denna.
av moniker, onsdag 24 september 2008 kl 09:36
Roger: Vist kan man ta betalt i Cydia/Installer. SwirlyMMS og Intelliscreen f.eks. krever at du betaler for fullversjon, riktignok via en webside, og når du har betalt lastes det automatisk ned en lisens til din iPhone. Inget hokus pokus med det.
av geirr, onsdag 24 september 2008 kl 09:36
Alla vi som utvecklar program till iPhone vet att NDA fortfarande är aktivt. NDA betyder helt enkelt att vi inte får prata om vad vi utvecklar och allt som rör det hela. Visst är det dåligt från Apple, men vi måste anpassa oss.
av icep87, onsdag 24 september 2008 kl 09:39
Apple släpper in för många program, inte för få. Den senaste veckan har det dykt upp hundratals nya apps till App Store. Mycket av detta beror på rapporter om folk som tjänat storkovan (se: Trism).
"Och vi minns alla rättegången mellan EU och Microsoft angående ungefär detta."
Situationen var ungerfär helt annorlunda eftersom Microsoft var i en monopol-ställning, vilket Apple är långt ifrån att vara. Att Podcaster var dödfödd chockerar väl egentligen inte någon. Att tillåta den typen av apps skulle öppna pandoras box och ganska snart skulle folk försöka göra apps för musikaffärer etc. Däremot tycker jag att Apple borde ha ett tydligare regelverk så att inte folk jobbar i onödan med en "Amazon Music Store" app t.ex. :)
av ola, onsdag 24 september 2008 kl 09:40
Men egentligen. Om vi stannar upp och tänker efter, vem är då egentligen förvånad över detta?
Det är ju Apple!
De har alltid betett sig på det här viset (förutom en liten svacka med klonerna) och lär fortsätta även i framtiden.
av TaDetLugnt, onsdag 24 september 2008 kl 09:40
Google presenterade sin G1 igår. Kanske något att överväga. Mycket roligare med en plattform som man själv kan skapa program till utan att behöva köpa någon licens eller använda en central distribution.
av Killen, onsdag 24 september 2008 kl 09:41
Surt detta. Antar att MS får en poäng där med sitt "life without walls".
av Josef, onsdag 24 september 2008 kl 09:57
Är det någon som med säkerhet vet att det där G-Mail programmet inte var ett phishing program som kollade innehållet i mail för att sedan kunna rikta reklam åt användaren av det.
Apple kan ju neka program utan att berätta för hela världen varför och sedan blir utvecklaren sur och lessen och ger sin version av det hela i ren ilska.
Hur måna nöjda utvecklare finns det på varge missnöjd?
av Nicke30, onsdag 24 september 2008 kl 09:59
Jag håller med tidiagre talare. Cydia ROCKS!!!!!!
Har inte ångrat en sekund att jag jailbreakade min nya iPhone.
av Bobby Bulgur, onsdag 24 september 2008 kl 10:00
drabbar inte mig då jag självklart har en vanlig jäkla pc och en vanlig jäkla eriksson? ska d va så svårt?
av Drutten, onsdag 24 september 2008 kl 10:11
Drutten: Näe, men så mycket annat drabbar dig. Men nu ska man inte sparka på dom som ligger ner... :)
av Lundbeck, onsdag 24 september 2008 kl 10:28
Håller med om detta,, jag har alltid diggat Apple och varit dom trogna i 10+år.. Men detta får mig att fundera vad som händer innanför deras väggar. Apples kredd har fått sig en riktig snyting i mina ögon och jag hoppas att MÅNGA som gör program åt Apple vänder dom ryggen, så att Apple själva känner av detta på något sätt. Helt klart så behöver några Apple strateger med näsan i vädret få fet sparken och degraderade till lokalvårds avdelningen.
av Charlie Bravo, onsdag 24 september 2008 kl 10:37
Det är väl inget att förvånas över. Så här fungerar kapitalism. Apples aktieägare kräver att dom gör större vinster för varje kvartal som går, så Apple måste säkra sina inkomster, hålla sina partners om ryggen och göra allt för att hålla kvar sin kundbas inom sin domän. Det är ingen slump att Microsoft nu har valt att ta position med sin nya marknadsföring som ett par sköna nördar som lallar runt som ett par fånleende mystomtar. Ska bli intressanta att se vad som händer i den här kampen - för jag tror att vi är många som kommer att behöva omvärdera var vi står i frågan.
av Aribus, onsdag 24 september 2008 kl 10:37
Lundbeck: oh lawd is dat sum elitism
av Melvin, onsdag 24 september 2008 kl 10:38
icep87: Anpassa er? Jag fattar inte att ni accepterar det alls. Ni utvecklar för en plattform där ett megaföretag bestämmer vad ni får sälja till kund, och ni får inte ens PRATA om det? Lycka till med att sådana villkor skulle gå hem på någon annan plattform eller utvecklingsmiljö.
Och hur ser det ut från kundens sida? Ett megaföretag vars egna intressen filtrerar allt vad ni får och inte får göra med produkten ni har köpt för väldigt dyra pengar.
Herregud.
av borkbork, onsdag 24 september 2008 kl 10:43
helt åt helvete är vad det är. Varför ska apple ta hänsyn till vad operatörerna säger? dom får vara glada att dom får sälja iPhone! finns nog många andra som gärna kliver in och tar över.
av Flow, onsdag 24 september 2008 kl 10:44
Själva förutsättningen för att app-stores framgång är ju enkelhet för den "vanliga" användaren. Det lär finnas lite eller inga pengar i den lilla procent av marknaden som utgörs av de riktigt inbitna(läs: mac-febers publik) som vill kunna tweaka sin telefon precis som de vill ha den. Vill man bygga upp ett varumärke som singalerar "vem som helst kan använda en iphone" så kan man inte låta appstore drälla av hundratals avarter av samma program utan då ska man lätt kunna söka upp programmet(singular) som gör det man behöver. Sen om det finns ett annat program som är liiite mer anpassat för just en annan mailleverantör eller vad det nu kan vara så spelar det ju mindre roll, för den vanliga användaren så tar det längre tid att lära sig ett nytt program än att leva med begränsningarna i det befintliga. Kudos till apple som har vett att göra en plattform som är till för användare skiter i tekniken och inte utvecklare/nördar som ser tekniken som ett självändamål.
av luckypeople, onsdag 24 september 2008 kl 10:50
Ja det är lite surt... speciellt för utvecklarna.
Men feber.se kör ju samma grej... Någon som sett en kommentar som inte innehåller ordet "snyggt", "vackert", "fantastiskt", osv... på stockholmstreetstyle.feber.se ? Det är för att feber "nobbar" eller inte "släpper igenom" kommentarer som inte innehåller dessa ord. Jag gillar feber.se och detta stör mig inte så mycket då jag på sätt och vis förstår varför. Men tycker att det ändå finns en viss ironi i det hela.
På samma sätt kan jag förstå varför Apple gör som dom gör, men jag tycker ändå att det är dumt!
av EddieCrouger, onsdag 24 september 2008 kl 11:06
Just nu är jag väldigt sugen på att Jailbrake:a min iphone, trots att jag från början sa att jag inte skulle göra det. Jag hade då i baktanke att alla schyssta program ändå skulle komma via AppStore, men har det kommit några bra program? nej.
av sim, onsdag 24 september 2008 kl 11:10
borkbork: Samtidigt ser företaget till att vi kan ta betalt för det och skyddas oss mot pirater. Ganska bra deal tycker jag.
av Sådärja, onsdag 24 september 2008 kl 11:20
Det är lite konstigt. Apple har ju alltid haft en skara extremt trogna användare vilket man faktiskt får vara imponerad av Apple över att dom lyckats med det. Men detta är ju inte första lite småtokiga saken Apple gör, frågan är hur länge kunderna tolererar det. När börjar kunderna skricka så pass mkt att Apple inte kan ignorera det....ja det ska bli intressant att se. Frågan är om det är helt omöjligt för Apple att skapa sin image om de vore mer öppna. Vad skulle hänt om itunes inte låste in folk eller dylikt.....
av Andyreas, onsdag 24 september 2008 kl 11:28
Beta: "Hoppet står till att rättsväsendet" Du skämta med mig aprilo? Vapenlagarna i Finland bör kanske ändras men att Apple ska tvingas ändra sin affärsidé för att nån t.ex. inte får sälja en "dra-mig-i-fingret-så-fiser-jag" applikation är ju kanske inte högst på agendan nere i Bryssel.
Det finns en enkel lösning på dina problem: skaffa en annan telefon.
av ola, onsdag 24 september 2008 kl 11:30
Som Harry Martinsson så fint skrev: "Man ska inte spotta i egen brunn."
av asdfgh, onsdag 24 september 2008 kl 11:33
Beta: Du är helt fel ute. Bilen i detta fallet är din mobiltelefon och bensinen är programmen. Köper du en bensindriven bil kan du inte tanka disel och vice versa. Samma sak med en iPhone, Nokia, SE. Du begränsar dig till hur de utformade telefonen, vare sig du tror det eller ej.
Tycker det är roligt hur folk surar ner sig totalt när det har varit allmänt känt att Apple skulle ha kontroll över programmen till Appstoren väldigt länge. Jag ser ingen klaga när man inte kan använda Nokia-program till sin SE.
Hela NDA-grejen känns dock lite krystad, skulle dock vilja ha en källa på det här. Fast har de tystnadsplikt blir det kanske lite svårt...
Apple må vara fanboysens företag men det är också gnällspikarnas.
Nej nu ska jag gå och förbanna mig på min tvbox från Canal+ som inte vill visa Viasat.
av Carl Ericsson, onsdag 24 september 2008 kl 11:48
Beta: Eftersom vi nu inte bor i en kommuniststat så har du har ju rätten att välja vilken telefon du vill eller hur? Gillar du inte iPhone och Apple så kan du ju visa ditt missnöje genom att inte köpa den eller applikationer. Ganska kapitalistiskt svar från en som "hör hemma i en kommuniststat" om du frågar mig.
av ola, onsdag 24 september 2008 kl 11:51
Håller med om att den protektionistiska stil som Apple kör med verkligen är irriterande. Och NEJ, ingen i EU kommer göra nåt åt det, just för att det är en del av det kapitalistiska systemet. Först när alla världens teleoperatörer har sugit ut så mycket pengar det bara går på att kränga mobiltbredbandsmodem, DÅ kanske mobilerna kan få funka som modemer också. Men let's face it, de skulle inte kunna hålla på så här om inte det fanns suckers som oss, som bara vill ha Apple.
av Tjejen, onsdag 24 september 2008 kl 12:09
Synd at Ad Hoc distibusjon begrenses til 100. Men det er sikkert en måte å omgå det på. Da kan man jo selge sin egen app på sin egen webside kanskje? Noen utviklere som vet?
av geirr, onsdag 24 september 2008 kl 12:09
Carl Ericsson:
Även om du drar liknelser som i sig inte är helt dumma så är dom ändå på så olika plan att jag måste säga att du har fel.
Bensin/Diesel är en begränsning i hur motorn är byggd, och detta är inget som biltillverkaren tjänar pengar på försäljningen av. En mer korrekt jämnförelse hade möjligtvis varit en biltillverkare som utvecklar en bil med ett "proprietärt" bränsle som ingen annan kunde ta del av och där intäckterna gick till bilföretaget.
av Van, onsdag 24 september 2008 kl 12:10
christ, är väl ingen som tvingar utvecklare att utveckla program än heller är det ingen som tvingar folk att köpa telefonen.
av danielhedman, onsdag 24 september 2008 kl 12:11
Juliana Alonso:
Du vet att större delen av de mobiltelefoner som finns ute på marknaden kan utan några som helst problem användas som modem? Både GSM och 3G. Utom då, Iphone
av Van, onsdag 24 september 2008 kl 12:14
Van:
Och nu även G1:an. So much for open source. Hoppas vinden vänder, och mobilutvecklarna ser till våra intressen mer än till teleoperatörernas.
av Tjejen, onsdag 24 september 2008 kl 12:33
danielhedman: det är rätt stor skillnad på att inte tvinga utvecklare att utveckla program och att motarbeta utvecklare som vill utveckla program.
av tommyk, onsdag 24 september 2008 kl 13:01
Hallå? Vart är Peter Esse och tva? Jag saknar era verklighetsfrånvända perspektiv där ni vrider och vänder på sakfrågan tills den gynnar Apple och i samma ögonblick drar ner skygglapparna över våra ögon.
av Phillip, onsdag 24 september 2008 kl 13:20
tommyk: såklart. å andra sidan ser jag inte många fotbollsspelare som klagar hur spelplanen de spelar på och hur reglerna är utformade. Ptja mer än när de skäller på domaren såklart ;)
av danielhedman, onsdag 24 september 2008 kl 13:34
Van: Givetvis stämmer den inte överens helt och hållet men den visar ändå hur det fungerar. Olika motortyper har olika fördelar, samma med mobilplattformar.
av Carl Ericsson, onsdag 24 september 2008 kl 13:34
shit vilket talspråk..
av Fredrik, onsdag 24 september 2008 kl 14:30
danielhedman: åjo, fotbollsreglerna har ifrågasatts och ändrats en hel del genom åren. www.fifa.com .
av tommyk, onsdag 24 september 2008 kl 15:51
Jag tänker bort kommentarer som börjar med "Alla vi"
av Erik Jonsson, onsdag 24 september 2008 kl 15:55
skitapple
av Kamelbulle, onsdag 24 september 2008 kl 18:48
Apple är som datorvärldens nordkorea. Man får bara använda deras lösningar och bara precis så som de vill... Det för att de sitter som små knähundar hoas alla andra stora företag.
av Tophe, onsdag 24 september 2008 kl 19:06
Sjukt är det. Riktigt jäkla sjukt.
Blir dock glad att jag faktiskt kan se lite negativt här också :)
av fragtore, onsdag 24 september 2008 kl 19:32
christ, är väl ingen som tvingar utvecklare att utveckla program än heller är det ingen som tvingar folk att köpa telefonen.
av danielhedman, onsdag 24 september 2008 kl 20:35
Apple är nya Microsoft
Jag ska köpa en vistalaptop
av oskarlin, onsdag 24 september 2008 kl 20:46
Jag tycker det låter jävligt dumt på pappret, men ska kolla när jag väl får min lilla vita nästa vecka.
av J.Olander, onsdag 24 september 2008 kl 21:40
Historien visar ju att den öppna, fria standarden alltid vinner. Grattis Google.
av Zulando, onsdag 24 september 2008 kl 22:54
Håller med luckypeople. Skönt att Apple städar upp och håller det rent och snyggt i butiken, ungefär som i den fysiska. Hur hade det sett ut om alla produkter hade fått säljas i en Apple store!? Halvfungerande kineskopior etc. som endast hade tagit upp plats och utrymme från kvalitativa och fungerande produkter. Rent och fint ska det vara :)
av chribb, onsdag 24 september 2008 kl 23:05
Roger din TOK
"Problemet med Cydia, förutom att man måste jailbreaka, är att det inte går att ta betalt där. Och no money no developers. "
Seriöst, det är massor av applikationer där, grunden till OSX är opensource..
tokiga tokigheter, applikationerna kodar ju knappast sig själva och som apple beter sig mot sina utvecklare är det ju helt otroligt att det ens finns någon kvar..
Bara grejjen att man inte får diskutera hur man utvecklar på iphone med andra utvecklare utan att riskera att bli stämd är ju totalt jävla galet, att man dessutom inte låter folk släppa vilka program dom vill är ju tom tokigare när man låst in plattformen i appstore.
Jag tycker apple suger, hårdvaran är guld, operativsystemet är guld men resten suger något fantastiskt.. tänk om microsoft hade gjort något liknande.. vilket jävla liv det skulle bli.
av dezent, onsdag 24 september 2008 kl 23:20
Knäppt att se allt detta gnäll när Android-G1 precis har släppts. Jag tycker Apples agerande är allt annat än kosher, men "fritt val" innebär inte att alla som köpt en iPod shuffle kan kräva att Apple gör som de säger, det innebär att man kan köpa produkter som bättre uppfyller ens krav från andra företag. Och kom nu inte och snacka om Microsoft... Men iaf, Android har just kommit ut på marknaden, om dess öppenhet uppväger andra brister, köp en androidtelefon. Eller starta eget, om nu det som erbjuds är så in i vassen värdelöst.
Missförstå mig rätt nu, artikeln har ju nyhetsvärde men alla windowsentusiaster som hänger här borde klippa sig och skaffa ett jobb. Som Certified windows developer kanske - och se vilka NDA:er man får skriva på då :D
av Arru, onsdag 24 september 2008 kl 23:33
Phillip: Sedan du frågar så snällt, och två gånger dessutom, så hjälper jag dig gärna med en länk till där jag ger min syn på saken :) mac.feber.se
av Peter Esse, torsdag 25 september 2008 kl 01:14
Oh noes, min tilltro till samhället har fått sig en allvarlig törn. Peter du va ju min klippa ;) Haha, men cool att du svara. Det trodde jag aldrig :)
av Phillip, torsdag 25 september 2008 kl 08:18
Jag håller på å utvecklar ett program till iphone, med tanke på att jag inte själv kan programmera så anlitar jag en konsult firma. Att nu läsa massa inlägg och artiklar om att program inte lägg upp pga av en massa olika anledningar Apple har.. ja det skrämmer mig jättemycket, för det är mycket pengar det handlar om. Att anlita en konsult firma är ju inte det billigaste.
Jag håller tummarna om ca två veckor så vet vi.. slängde jag pengarna i sjön!? :S
av Erik Andershed, torsdag 25 september 2008 kl 08:30
Oj, det var väldigt vilka snyfthistorier folk skriver över en nyhet som man vet lite om. Men visst, det är väl den bilden många vill ha av Apple och då tar man varje chans att försöka få den styrkt. Konstigt att man aldrig bryr sig annars? känns lite som när folk hetsar upp sig över carola och skriker skandal så tapeterna svajar...
av tva, torsdag 25 september 2008 kl 08:57
tva - det läskiga är att det du säger stämmer exakt in på Microsoft också.
av Phillip, torsdag 25 september 2008 kl 09:57
Erik Andershed: Troligen kommer dina pengar ligga i sjön om två veckor.
And you'll see why 1984 won't be like "1984"...
av colorred, torsdag 25 september 2008 kl 09:59
-> Philip:
Visst är det så ofta, men vad tusan har det med saken att göra?
av tva, torsdag 25 september 2008 kl 12:34
Arru:
"Certified windows developer" hade varit en korrekt liknelse ifall man behövde ha det för att få utveckla i ex C#. Vilket man nu naturligtvis inte behöver, man kan skriva vilken dynga man vill utan att ansluta sig till något.
Jag är varesig windowsfanatiker, oklippt eller arbetslös. Jag är för öppenhet och anser att Apple motsätter sig detta mer än vad Microsoft gör.
av Van, torsdag 25 september 2008 kl 15:52
Kan inte alla ställa sig bakom iden att man _aldrig_ kan tillfredsställa alla konsumentgrupper? I det här fallet har apple helt enkelt valt att tillfredsställa den stora massan som skiter i tekniken och inte vill välja och vraka mellan 1000tals program utan hellre får ett lagomt utbud. Fan, apple gör väl allt de kan för att distansera sig från genuina mac-nördar(det kallas "branding"), se bara på beefen med Woz.
av luckypeople, torsdag 25 september 2008 kl 16:29
Det är endast ett fåtal av utvecklare som är missnöjda. Faktum är att det är utvecklare som hade varit missnöjda av något helt annat om dom bara hittade det som fel.
Jag kan förstå att MailWrangler blev stoppat. Jag kan förstå att Podcaster blev stoppat. Jag kan förstå varför Apple har valt att inte stödja Flash osv.
MailWrangler - Att köra två instanser av webkit för att kolla mejl tar upp för mycket cpu och minne, vilket leder till stor förbrukning av batteri. Allt detta för att "underlätta" att kolla två gmail-konton. Hallå!
Sen kan jag tänka mig att Google har en policy som tydligt säger att det ska vara 1 konto per person. Eric sitter i Apples styrelse och Google är en bra Apple-partner. Helt logiskt anser jag.
Podcaster - Hur många tror att 3G nätet kommer att överleva ett sådant här program? inte jag. De flesta podcast går att lyssna/se på direkt i Safari för iPhone. iTunes och synkning fungerar. Så inga problem egentligen.
Flash - Alla skulle verkligen uppskatta att surfa in på sin favoritsida, för att sedan se att batteriet är slut pga. av alla Flash-annonser som drar CPU och batteri. Eller ännu bättre... minnet tar slut för att hålla dessa annonser i gång, så man kan inte kolla sin favoritsida. Eller en annan skön upplevelse... man lyssnar på musik och surfar nyheter... helt plötsligt börjar nisse från manpower att prata mitt i favoritlåten och man orkar därför inte ha Safari igång längre. Vilken totalupplevelse! hurra!
Nej, snacka om att göra en höna av en fjäder...
av [DER LEIERMANN], torsdag 25 september 2008 kl 16:52
Enda anledningen till att de kan göra så här är att de tillverkar bra och snygga grejer. Lite trist att de utnyttjar det.
av storabajskorven, torsdag 25 september 2008 kl 19:45
Der Leierman, det var inte de anledningarna som Podcaster- eller MailWrangler-utvecklarna fick till svar från Apple. Det där är bara dina antagande.
av wehooo, torsdag 25 september 2008 kl 20:22
-> wehooo
Hur vet du det? var du där?
av tva, torsdag 25 september 2008 kl 20:40
wehoo - fråga Der Leierman vad han har för källa.
av Phillip, fredag 26 september 2008 kl 06:21
Shit vad folk har blivit pro-"företag får göra vad som helst" den senaste tiden. Självklart ska man gnälla på saker som är dåliga, det är det minsta man ska göra!
av mattias800, fredag 26 september 2008 kl 09:36
wehooo: Jag har läst Apples skriftliga svar till dessa utvecklare. Dessa är korta och beskriver inget tekniskt alls. Det är väl dessa mejl som du endast har läst. Jag har dock ett nätverk av utvecklarvänner (eftersom jag är en gammal macutvecklare och numera iphoneutvecklare). Genom mina vänner, som också känner utvecklarna för Podcaster och MailWrangler, så är det anledningarna som jag skriver ovan som är sant. Eftersom jag är iphoneutvecklare, så vet jag också att Apple har dessa krav på samtliga applikationer. Mer i detalj om Apples tekniska krav kan jag inte återge till dig privat eller offentligt, eftersom jag är under NDA hos Apple om det och allt övrigt om iPhone. Så nej, det bygger inte på antaganden från mig. Visst, det är andrahandsuppgifter. Men det är ändå uppgifter från seriösa människor som har varit med i branschen länge och som, i mina ögon och många andras utvecklares ögon, har hög trovärdighet.
Du väljer givetvis det du vill tro på... jag väljer dock att veta.
av [DER LEIERMANN], fredag 26 september 2008 kl 11:41
Och hunden har käkat upp hemläxan också eller? ;)
av Phillip, fredag 26 september 2008 kl 15:22
LOL! :)
av [DER LEIERMANN], fredag 26 september 2008 kl 20:42
-> DER LEIERMANN
"MailWrangler - Att köra två instanser av webkit för att kolla mejl tar upp för mycket cpu och minne, vilket leder till stor förbrukning av batteri. Allt detta för att "underlätta" att kolla två gmail-konton. Hallå!"
- Kolla två gmail-konton? Programmet är skräddarsytt för att passa gmail bättre, syftet är inte att man ska kunna kolla ett konto till. Dessutom, Mail körs ju "i bakgrunden", men hur skulle MailWrangler kunna köras i bakgrunden och dra ur batteriet?
"Sen kan jag tänka mig att Google har en policy som tydligt säger att det ska vara 1 konto per person."
- I så fall har de glömt att nämna det i sin TOS.
"Podcaster - Hur många tror att 3G nätet kommer att överleva ett sådant här program? inte jag. De flesta podcast går att lyssna/se på direkt i Safari för iPhone. iTunes och synkning fungerar. Så inga problem egentligen."
- Varför meddelade de inte bara honom att programmet endast får köras via Wi-Fi då, på samma sätt som VoIP? iTunes och synkning fungerar, synkning via Wi-Fi fungerar mycket bättre. Jag skulle vara gladare om allt gick att synka via Wi-Fi, men podcasts är väl en början.
av rutinerad, söndag 28 september 2008 kl 13:21
"Nu har man börjat dumma sig ÄNNU mer. De som fick sina program nobbade har så klart blivit arga och pratat om det vilket har gjort att Apple lagt in en NDA i sina nobbningsbrev. Med andra ord, blir ditt program nobbat av Apple så får du varken prata om varför eller ens att det har blivit nobbat."
Äh. Nog börjar det väl bli allmän kunskap snart att NDA-texten som VISSA på Apples DC har i sina signaturer har funnits där hur länge som helst, långt före iPhone var påtänkt.
av rutinerad, söndag 28 september 2008 kl 13:28
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration