12 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Gästkrönika Om Apple

Om Apple

Claes Magnusson är rektor för Malmös Yrkeshögskola (yrk.es) som bland annat har utbildningar för iPhone och Android-programmering.

Det finns få bolag, om något, som orkat stå emot i den motvind som drabbat Apple senaste tiden. I princip samtliga analytiker dömer ut Apple, i första hand över besvikelsen att det inte kommer några nya och revolutionerande produkter.

Jag har tidigare sagt det enda som kan göra mig orolig för Apple är om man börjat försöka "prata upp aktien". Ett bolag och dess ledning ska bry sig om verksamheten och inte om den egna aktiekursen, det ger alltid fel fokus.

Men jag kan inte se några som helst tecken på att Tim Cook eller någon annan i Apples ledning försöker "prata upp aktien" eller hafsa och rafsa ihop åtgärder som skulle kunna tas emot välvilligt av analytiker, exempelvis pressmeddelanden om kommande produkter.

Bolagets ledning har vid presentation av kvartalsrapporten varnat för att tro att det går att utläsa hur bolaget mår genom uppgifter från enstaka underleverantörer. Bolagets ledning anser också att aktien är så lågt prissatt att det är attraktivt för bolaget använda dess kassa för återköp. Men detta är i princip de enda två kommentarerna.

Men vad analytikerna missar är:

- Det tog sex år från iPod till iPhone. Det tog tre år från iPhone till iPad. (Egentligen borde det räknas nästan fem år till iPad Mini.) Något år efter vart och ett av dessa framsteg förekom exakt samma kritik om att Apple inte längre var innovativa och hur alla andra nu kom fram med iPod killers, iPhone killers, iPad killers. Det fanns till och med analytiker som i början av 2000-talet krävde Steve Jobs skulle avskedas. Det har nu gått tre år sedan iPad först visades upp, två och ett halvt sedan den började säljas här hemma och ett halvår sedan iPad mini började säljas.

- Ingen av dessa analytiker förespådde framgångarna med iPod, iPhone eller iPad. Ingen av dessa analytiker trodde på iPod, iPhone eller iPad, eller Apple, tvärt om var alla besvikelser och bevis på att Apple inte längre var innovativa. Att de var för dyra. Att andra redan var i kapp. Jag är övertygad om att inga av dessa analytiker kommer kunna förutspå nästa produktkategori eller ens uppskatta nästa produktkategori när dess produkter väl släpps.

- Ingen av dessa analytiker verkar inse att affärsmannaskap är fyrdimensionell och att det inte bara handlar om att släppa rätt produkt utan även att göra det i rätt tid. När den är tillräckligt tunn. När batteritiden är tillräckligt bra. När hastigheten räcker. Glöm inte att Microsoft lanserade Microsoft Tablet PC 2002, alltså tio år före iPad. Och framför allt rätt tid när priset på delarna är tillräckligt attraktiva för skapa en god förtjänst.

Nästa innovation kommer när den kommer. Jag är övertygad om att Apple har hundratals klockor, TV-apparater, diskmaskiner, bilar och personliga jetpack-ryggsäckar. Men bevisligen är ingen av dessa produkter i rätt form och rätt tid för lansering och jag tycker det hedrar Apple att man orkar stå emot och inte i ren panik springer omkring och pladdrar ihjäl dessa innovationer i pressmeddelande och visionära framtidsfilmer.

Ett bolags syfte är att bereda vinst åt dess aktieägare, inte tillfredsställa otåliga analytiker och teknikbloggare som behöver något nytt att skriva om.

Mac, Övrigt, apple, analys, claes magnusson, krönika, gästkrönika
47.1° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tors. 25 apr 2013, 11:10
47.1°
0

Gästkrönika Om Apple