Telias priser på iPhone släppta (uppdaterad)
Telia har nu släppt priserna på iPhone och de tillhörande abonnemangen, och det är inte någon vidare rolig läsning. Vi har tidigare berätta om att att det inte är tal om någon fri data, beroende på abonnemang får man mellan 100 och 1000 MB per månad att surfa upp.iMini kostar 299 kronor och då får man 100 samtalsminuter, 100 SMS och 100 MB. iMidi kostar 489 kronor och då får man 250 samtalsminuter, 250 SMS och 250 MB. iMaxi kostar 859 kronor och då får man 1000 samtalsminuter, 1000 SMS och 1000 MB.Bindningstiden väljer man själv mellan 18 och 24 månader och det och typ av abonnemang speglar sig så klart på priset på telefonen. Fetaste abonnemanget i 24 månader och 8 GB-versionen är din för 1 krona, minsta abonnemangen i 18 månader och telefonen kostar 2495 kronor.Vad tycker ni om priserna?Min första reaktion är att det är lamt av Telia att inte ha fri data. Om alla abonnemangen hade haft fri data så hade en 18-månadersdeal med iMini suttit som en smäck för mig, nu får man räkna med att lägga en hundring till i alla fall för extra data.Det är värt att påpeka att det på sätt och vis är fast pris på data i abonnemangen, men mot tillägg så klart. Efter de första använda MB:en så kostar det 9 kronor per dag, alltså inte en summa per extra MB. Har man Telia homerun i närheten så är det bara att surfa loss, på dessa är datan fri. I Stockholms innerstad finns dessa surfzoner på relativt många platser.Säg att man gör av med sina 100 MB efter några dagar och sedan får betala 9 kr x 25 dagar så blir det en extra kostnad på 225 kronor utöver grundavgiften.Vad extra minuter och SMS kostar framgår inte.Håller man sig inom ramen så är det minsta man kan komma undan med 299 kronor i 18 månader plus 2495 kronor, alltså 7877 kronor.Uppdatering Telia har i dag (för andra telefoner) ett erbjudande om att man kan surfa viaSurf Port (dvs WAP) och betala max 9 kronor per dag. 3G-trafik kostar då 69 kronor.Detta gäller INTE för iPhone-abonnemangen utan de 9 kronorna per dag gäller all trafik. Så maximalt 270 kronor i extra trafikavgifter med andra ord.
telia.se
Mac,
iPhone
Tack till alla som skickat in tips om detta
Är Telias abonnemang för dyra?
2793 röster
Ja!
Nej!
Ja!
92.51700680272108%2584 röster
Nej!
7.482993197278912%209 röster
Ändra svar
Du har röstat
37.0°
0Roger Åberg
fre. 27 jun 2008, 11:38
184 kommentarer till artikeln
Haha, sekunden efter att jag tipsade om det. Jaja :) Dyrt är det iallafall. Utan flatrate är det inte intressant.
av Killen, fredag 27 juni 2008 kl 11:50
Telia-iPhone-fiskot är fulländat... Nu hoppas jag att de länder i europa som skulle sälja med kontantkort för 499€ inte är operatörslåsta eller kanske går att låsa upp...
av Fribbs, fredag 27 juni 2008 kl 11:50
Så himla tråkigt.. Hoppas det kommer gå att importera lätt..
av creationrebel, fredag 27 juni 2008 kl 11:50
Haha, de upphör aldrig att förvåna med sin dumhet...
av Folo, fredag 27 juni 2008 kl 11:50
5lök för en 8gb...
av Jaeger, fredag 27 juni 2008 kl 11:50
Inte alls så dumt måste jag säga.
Tyvärr så har dom inte släppt priser för oss med Telia-abbonemang redan. Det är det som är mest intressant. Frågan är om man kan förhandsboka via "Mina Sidor" nånstans. Hittar ingen sådan funktion...
av Atrus, fredag 27 juni 2008 kl 11:50
Telia=Fail var en mycket mer passande rubrik. Ja, någon iPhone via Telia blir det inte för min del. Jag får vänta på en annan lösning.
av Jezper, fredag 27 juni 2008 kl 11:51
SÅÅÅ ovärt!
av Jnsn, fredag 27 juni 2008 kl 11:51
7 menar du,,, eller mer... helt galna priser.... varför telia WHY WHY!!!
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 11:52
21 000 drygt för top modellen på 24mån ;)
859x24+795=21 375kr
LoL
Något för alla yuppies eller vadå?
av Jahrl, fredag 27 juni 2008 kl 11:52
Jaeger: Vaddå 5 lök? Var står det? Jag ser 2.495 som dyraste 8 gb:aren.
av Atrus, fredag 27 juni 2008 kl 11:52
Atrus... do the math 2500 i butik plus 300 i mån i 18 mån minst vad får du upp de till?
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 11:53
Det måste väl vara bättre att köpa den utan abb, telia sa ju att det skulle gå tror jag?
Om inte så skulle jag köpa den med ett billigt telia abb och sedan köpa till fastpris datatrafik för 199 spänn istället för de här iPhone abbonemangen.
av flygarn, fredag 27 juni 2008 kl 11:53
Rätt väntade priser. Skönt att man redan har en iPhone...
av Strindberg, fredag 27 juni 2008 kl 11:54
Strindberg en iPhone som inte kör på 3g är inte en riktigt iPhone :P
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 11:54
Lite snålt med datatrafik, men jag kan inte säga att jag blev så värst chockad av priserna. 18*299+3295= 8677kr. Inte så farligt. Blir en femhundring i månaden. Men klart om man tänker surfa mycket blir ju mer. Själv använder jag bara telefonen till nödlösningssurf, dvs kolla mail på stan, sl.se, aftonfabeln nån gång ibland. Surfar gör man ju fortfarande bäst på en dator ;)
av Phillip, fredag 27 juni 2008 kl 11:55
Ja vad kan man säga? De har ett monopol och de har tagit varenda steg de kan för att lura så många stackare som möjligt.
av CaptainTom, fredag 27 juni 2008 kl 11:55
Atrus: det finns ett hemligt karate-trick för att får fram den riktiga kostnaden, nämligen att lägga till bindningstid * månadskostnad. Man måste nämligen betala månadskostnaden.
För övrigt håller jag med de kritiska rösterna, men hade inte väntat mej bättre av Telia. Apple kanske, särskilt fri surf. Fattar inte hur de kunde välja Telia.
av Arru, fredag 27 juni 2008 kl 11:55
Varför i helvete försöker alla jävla operatörer utnyttja faktumet att det är en iphone till den milda gräns. Det hade varit skrattretande om det inte varit så tragiskt
av surak, fredag 27 juni 2008 kl 11:56
Jag förstår inte hur ni tänker, sorry. Alla som har företagsabbonemang är kommer tycka detta är intressant iaf. Månadskostnad på 489 (iMidi) och 2700 för 16 Gb:aren då. Då har man en massa samtalstid och sms in i det priset. Jatg är van mycket högre räkningar än så. Och jag är inte ensammen. Och jag är långt från en yuppie.
av Atrus, fredag 27 juni 2008 kl 11:56
Jag har telia vänner = 69 SEK / mån.
Sen om man fixar ett Telia Mobilt Fastpris på 199 SEK / mån så är man ju uppe i 270 spänn styvt. Det är väl helt okej eller?
Om man tar den minsta iMini alternativet är det i grunden 299 SEK och så får man räkna med att man överskrider datamängden varje månad varje dag och då är det som värst 9*31 SEK = 279 SEK / mån
slutsats med mini är att det blir typ 580 SEK / mån.
alla borde då istället skaffa telia vänner + fast pris
Dock får vi se vad det kostar för oss med abonnemang redan :)
av CliffStrom, fredag 27 juni 2008 kl 11:56
För lite datatrafik och för dyrt att gå upp av den orsaken är min åsikt.
av Hobie, fredag 27 juni 2008 kl 11:57
Det är helt jävla sanslöst sjukt dåliga priser.
av omi^^, fredag 27 juni 2008 kl 11:58
Telia = Felia ska det va, värdelösa priser.
Blir iof intressant att se vad dom har för priser för oss som redan har Telia, men det lär va ännu sämre.
Som jag förstod det så kan man skaffa ett trådlöst bredband abbonemang (funkar ju som ett vanligt abb) för dryga 300kr/mån så får man fastpris datatrafik och OK priser för samtal och sms. Många som har en iPhone i sverige idag med Telia har ju kört på den lösningen, kan ju vara intressant alternativ att titta på.
av AndyC, fredag 27 juni 2008 kl 11:58
Jag är inte ens intresserad av att ringa och sms:a. Endast datatrafik tack!
av Killen, fredag 27 juni 2008 kl 11:59
Atrus.... vilken den av vår tanke med månadsavgiften är så svår att förstå? :P
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:00
Nu förstår vi varför Apple "rea:ar" ut iPhonen. Så operatörerna kan ta hutlösa priser! ;)
av AndyC, fredag 27 juni 2008 kl 12:00
Fattar inte att Apple går med på Telias idiot-abonnemang. Ingen vettig person kommer köpa en iPhone för de priserna.
av Ska, fredag 27 juni 2008 kl 12:01
Eh, Killen då kan du ju köpa en sån där usb dongel istället ;-)
av flygarn, fredag 27 juni 2008 kl 12:01
Hoppas att de kommer att hitta ett sätt att låsa upp den snabbt. Någon som vet hur det är med aktivering av abonnemanget? Jag vet att i USA måste man aktivera det i affären.
av Infinite, fredag 27 juni 2008 kl 12:03
Epic fail som sagt.
av danielhedman, fredag 27 juni 2008 kl 12:03
Tycker det är prisvärt!
Du betalar inte mycket för telefonen.
Sen att man har en månadsavgift - det är inget nytt. Så är det med de flesta telefoner man köper... Har en Sony Ericson som jag snart betalt 5-6000 om man räknar så... Men man får ju använda de pengarna att ringa för, surfa och skicka sms... Så om man är dum nog att köpa en utomlands för 499 euro.... och sen dessutom betala för tjänsterna... Tja. Man behöver inte vara kirurg för att räkna ut det...
av Allaz, fredag 27 juni 2008 kl 12:03
Det är ju så dåligt gjort att de inte kan förvalta den här chansen så mycket bättre. Blir ju både billigare och bättre att köpa datatrafik och abonnemang från tele2 sen och sätta i. Synd för telia som har kastat bort en chans att stort förbättra deras image, vilket de verkligen behöver.
av Folo, fredag 27 juni 2008 kl 12:03
om apple släpper de till telia för 200 USD = 1290kr
Och man själv kör på top of the line mobil o abonnemang så slutar notan på : 21375 kr.
20085kr som telia får in för TEL i den klassen för att låta oss surfa och ringa på deras kablar...
OMG
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:04
Om man väljer billigaste abonnemanget på 18 månader, med 8 GB-modellen:
Vi tänker oss att man surfar upp de 100 fria MB man har under de första 15 dagarna, kollar sin mail och har en kostnad på typ 2kr/resterande dagar och dessutom 10 dagar i månaden surfar man även för mer än 9 kr/dag. Blev lite krångligt att förklara, men i vilket fall. På 18 månader, inklusive kostnaden för mobilen blir det ca:
9.677kr.
Så jag kan tänka mig att en teknikintresserad Svensson som ändå surfar/köper musik/tankar program rätt friskt kommer hamna på runt 10.000 efter 1,5 år :)
av martin1g, fredag 27 juni 2008 kl 12:05
Problemet ligger ju snarare hos apple som garanterat får ganska stora delar av abonnemangsavgiften varje månad och kommer att tjäna sjuuuka pengar på varje telefon (säkerligen dubbelt så mycket per telefon som Nokia eller Sony Ericsson) . De här priserna är förmoodligen "break even"-priser för Telia.
Tycker att det är obehagligt att Apple börjar bli ett riktigt skitföretag. Jag kommer i alla fall inte att köpa en iPhone till de här priserna. Om Apple fortsätter så här så kommer folk att tröttna. Jag vet att jag själv är på god väg.
av Hamlo, fredag 27 juni 2008 kl 12:06
27.600 pix efter 2 år när allt är betalt, för en 16BG med fri flatrate...förutsatt att man håller sig till 1000/1000/1000!
...Fett billigt...erh.
av AntonSilver, fredag 27 juni 2008 kl 12:08
Hamio ... tror inte att Apple tjänar olika på olika länders format då skulle de med kontantkort inte generera en spänn think about it!
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:08
Själv bor man på Irland, o där får man ju iaf 1GB på billigaste abonemanget, men fortfarande skitdyrt. Varför denna prissättningen på en sådan telefon!? Visst, man har sänkt priset, men fortfarande på tok för högt. Bättre kan ni både Apple o Telia(Speciellt Telia!)
av MrAlf, fredag 27 juni 2008 kl 12:09
När ska mobiloperatörer lära sig enkel prissättning för kunder. Man får ju ingen känsla för vad det kommer att kosta i månaden att ha en ifån. Suck.
av jm*, fredag 27 juni 2008 kl 12:09
Poop...they pooped with their heads
Let the import begin. Men jag håller med Atrus i vissa avseenden. För oss som ska ta den på företaget så är det iaf nästan ok. Jag har också högre avgifter generellt sett så att helt sonika lägga på abbonemangskostnaden blir inte riktigt rätt.
Det blir ju ändå en iPhone, men jag ska göra allt som står i min makt för att ge så lite pengar som möjligt till Telia.
av Äka, fredag 27 juni 2008 kl 12:10
8gb med iMini i 18 mån
299*18=5382 kr
5382+2495=7877 kr
skulle inte iphone 8gb kosta 199 dollar? 199 dollar är inte lika med 2495 kr iaf.
av kalle., fredag 27 juni 2008 kl 12:10
telia telia telia.... greed is a sin u know... ;)
att missbruka den här möjligheten på det här sättet är inte så smart på sikt. dom hade en fantastisk möjlighet att knyta till sig nya abonnenter från andra operatörer.
jag och flera jag känner var redo att överge nuvarande leverantör till förmån för telia men icke längre.
859:-/mån... its a joke! får fortsätta med mitt Tre ab. för 199:-/mån f l a t r a t e och en liten laptop ett tag till tills någon nykter operatör får börja kränga phonen.
telia - gör om gör rätt! tack!
av mudaman, fredag 27 juni 2008 kl 12:12
Kostnaden skenar för att Apple tar procent på datatrafiken. Skäll inte på Telia när det är Apple som sabbar.
av jeez, fredag 27 juni 2008 kl 12:13
Kalle, varje gång ska man behöva dra det här, i Sverige finns det något som heter moms. Den ska räknas in i de där 199 dollarna, sen översätts priserna inte med dagens dollarkurs för den är på tok för låg, de kör snarare med 199 * 10 (lätt räknat) kolla runt på alla applegrejer t ex, de är mycket billigare i USA.
av moq, fredag 27 juni 2008 kl 12:14
Fail! Ockerpriser! En konstig sak är att datatrafiken i abb. bara gäller safari, inte mail/itunes etc (stämmer det?), borde inte Apple motsätta sig det?
av ShrimpCracker, fredag 27 juni 2008 kl 12:16
Om man köper mobilt bredband från Telia så ingår det fri surf. Så varför inte för den dyraste iPhone dealen iMaxi?
av iCrap, fredag 27 juni 2008 kl 12:16
för mycket
skälv sitter jag på
499kr i månaden
3000 fria min
obegrenst med sms
o har redan en iphone.
kommer lätt hänga kvar vid min gamla vad ska man med 3g till när det finns öppna nätverk nu förtiden
av Peter Edqvist, fredag 27 juni 2008 kl 12:17
Ni höjdare som anser att en mobiltelefons pris inte bara inkluderar telefonen utan även abonnemangsavgiften får gärna sluta kommentera. Denna uppmaning gäller även Aftonbladets anställda. Kund betalar för; 1. Produkt (Telefon) 2. Tjänst (Samtalsminuter, SMS, Datatrafik)
av ChristofferWidstrom, fredag 27 juni 2008 kl 12:17
Telefonerna med kontantkort kommer ju att kosta 6-7000 (säkert minst 8000 i sverige). Apple kommer att tjäna sjuuukt mycket på varje telefon. Jag kommer inte att köpa en.
av Hamlo, fredag 27 juni 2008 kl 12:18
Fyf*n vilka skandal priser!
Det "största" abb. som borde vara det minsta kostar halva priset/månad av vad en telefon kostar i staterna, typ. Helt sinnesjukt!
Blir till o fixa en ny i asien o jailbraka den! fyf*n förbannad!
Får behålla sin 1g iphone ett tag till... *suck*
av raevenlock, fredag 27 juni 2008 kl 12:18
Löjliga abb.. Varför göra helt nya, helt värdelösa abb till en enda telefon?
av Josef, fredag 27 juni 2008 kl 12:18
Jeez - Apple tar inte längre procent på datatrafiken eller samtal kostnader.
av icep87, fredag 27 juni 2008 kl 12:19
Hahaha. Jag vet inte vad jag ska säga om priserna än just "Hahaha"...
av BTC, fredag 27 juni 2008 kl 12:19
Apple tar inte längre en del av abonnemangsavgiften, så sluta tjata om det. Var endast i början hos AT&T dom gjorde det för att finansiera utvecklingen.
av Börje, fredag 27 juni 2008 kl 12:19
Dessutom hörde jag ett rykte som säger att det kommer 1000 telefoner till Sverige vid släpp. Räcker säkert flera timmar...
av Lemurior, fredag 27 juni 2008 kl 12:19
Och! Hur har dem tänkt med midi och maxi? Vad är poängen där? Alla kommer ju köra mini och sedan betala max 9kr/dag för surfen..
av Josef, fredag 27 juni 2008 kl 12:20
icep87: Det visste jag inte. Källa?
av jeez, fredag 27 juni 2008 kl 12:20
ChristofferWidstrom :
Det resonemanget fungerar bara om telefonen kostar lika mycket oavsett abonnemangsform. Det finns ju en anledning till att telefonen blir billigare ju längre bindningstid och dyrare abonnemang man tecknar. Dvs. månadsavgiften är inte bara för en tjänst utan också en form av avbetalning på telefonen.
av czech, fredag 27 juni 2008 kl 12:21
Varför kallar dem det "fria" minuter. Det är som att säga fri coca-cola till big mac menyn.
Idag kör jag Tele2. 500 spänn för 3000 minuter och 3000 sms + Nokia N73. Ingen datatrafik dock. Vilka j-a ockrare.
av ola, fredag 27 juni 2008 kl 12:21
alldeles för billigt!!
av apan, fredag 27 juni 2008 kl 12:23
Börje och icep87: Klart Apple får sin del av kakan, en hel del mer än 199 USD skule jag tro.
av ShrimpCracker, fredag 27 juni 2008 kl 12:23
Det vore brottsligt av Telia att inte ta mest betalt för den bästa telefonen de har att erbjuda. Telia är ett börsnoterat bolag, inte en ideell förening.
Så sluta gnäll, och sitt kvar med vilken stenålderstelefon ni nu råkar ha om ni vill. Jag betalar glatt, för den bästa telefon man kan få för pengar just nu. Och det vet Telia.
av PeyloW, fredag 27 juni 2008 kl 12:24
Heh, jag satt och lekte med siffrorna lite, rätt intressant.
Tänk dock på att jag BARA kollat på datatrafik nu, orkade inte ta antal fria sms och minuter i beräkningen.
I vilket fall, om man surfar för runt 20mb/dagen så får man följande priser med de olika abonnemangen (jag har endast räknat med 18 månader, och priset är inklusive telefonen):
iMini: 11.927 kr
iMidi: 13.775 kr
iMaxi: 16.857 kr
av martin1g, fredag 27 juni 2008 kl 12:24
Hoppas verkligen Apple tar sitt förnuft till fånga och låter annan operatör än Telia sälja den i Sverige också.
av ShrimpCracker, fredag 27 juni 2008 kl 12:26
Hur f*n har du räknat ? Sitter du på Vista eller?
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:26
Idioti
av KaFFe, fredag 27 juni 2008 kl 12:27
nu när jag har hämtat mig och börjat andas igen så får man väl ta och se det hela med nya ögon och försöka vara lite positiv... risken att den blir slutsåld är ju härmed helt eliminerad! :D bara att glida ner till butiken den 11:e och hämta en (ja jag kommer köpa en trots tidigare gnäll... o många andra med mig och det vet telia... mohaha!)
av mudaman, fredag 27 juni 2008 kl 12:29
PeyloW: Det som gör mig upprörd är att det är så sjukligt snålt med minuter och trafik. Jag menar 30 minuter samtalstid om dagen. För deras dyraste abonnemang. Gör om, gör rätt.
av ola, fredag 27 juni 2008 kl 12:29
Nu ska jag vara helt emot alla här och med mitt första inlägg bli hatad men för min del funkar 18 månader 8 Gigg helt okej. Jag kommer ringa mer än 100 min men sms och datatrafiken är det inga problem med. Visst, jag kanske börjar surfa mer via telen men kommar inte vara många dagar de där +9kr kommer behövas. Sen när ni räknar på hur mycket allt kostar så får ni sluta bortse från att ni faktiskt ringer och smsar inom den där kostnaden. Så har ni en mobilräkning nu på 300 kr i månaden dra av den oxå! ((bindningstid*månadskostnad)+mobilkostnad)-nu varande mobilräkning = kostnaden för iPhone 3G, den kanske inte blir helt rätt men mer rätt än de andra uträkningarna jag har sett här.
av LannY, fredag 27 juni 2008 kl 12:30
Protestlista någon?
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:30
Fruktansvärt tråkigt att man ger telefonen till Telia som uppenbarligen inte förstår att det är mer än en vanlig "kameramobil"..
av iamanders, fredag 27 juni 2008 kl 12:31
Som sagt så tror jag verkligen inte att Telia tjänar så mycket pengar på detta. Däremot är jag övertygad om att de köper in telefonen från Apple till ett sjukt överpris.
av Hamlo, fredag 27 juni 2008 kl 12:31
Lanny .... jag får luren betald av jobbet, men vill ha en iPhone då blir din uträkning värdelös.
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:32
Fri data hos telia kostar annars 199:-/mån.
av iSeb, fredag 27 juni 2008 kl 12:32
Vad jag inte förstår är varför iPhone ska vara så mycket dyrare än t.ex. Nokia E90 som ju Telia också säljer.
En E90 kostar 7995:- utan abonnemang hos Telia - det borde vara lika mycket eller mer än vad iPhone skulle kosta utan abonnemang om man jämför med t.ex. kontantkortspriser och olåsta telefoner från utlandet.
En E90 kan man köpa i Telias onlinebutik tillsammans med t.ex. Telia 199. Den kostar då 1395:- i engångskostnad och 399:- / mån med 24 månaders bindningstid. Jämför detta med iPhone-priserna.
Men det kanske kommer att gå att köpa iPhone med vanliga Telia-abb också, då blir det lättare att se vad den faktiskt kostar.
av MungoBBQ, fredag 27 juni 2008 kl 12:32
Vi sätter upp en protestlista... och uppmannar alla att INTE DYKA upp den 11:e :) Skulle inte Felia bli riktigt förvånade då? :D
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:35
Det där med max 9:-/dag gäller tydligen enbart SurfPort och WAP. Vem kör WAP på en iPhone? Inte jag iaf. Övrig trafik kostar max 69:-/dag.
av irrbloss, fredag 27 juni 2008 kl 12:37
PeyloW, det vore brottsligt av Telia att inte tänka på deras kunders maximala upplevelse med deras nät och ifån. Istället för att kunderna ska gå och oroa sig för att det kommer att kosta en förmögenhet på att ha en ifån. Men som vanligt är det ett par ekonomer som sitter i toppen och bestämmer hur de ska få ut maximalt med pengar från sina kunder. Detta genom att försöka lura sina kunder med krångliga abonnemang i 200 olika valmöjligheter. Så varje person måste sitta med kalkylator och excel för att räkna ut den bästa dealen för sig själv. Istället för att fundera på hur deras kunder ska få en så bra upplevelse som möjligt och hur man kan få ut maximalt med pengar med en sådan upplevelse. amen.
av jm*, fredag 27 juni 2008 kl 12:37
ola: Enkel tillgång och efterfrågan, och jag tvivlar inte en sekund på att de kommer sälja som smör i solske, oavsett hur mycket folk klagar. En del har ju fortfarande inte kommit över att iPodden vare sig spelar WMA eller kan byta batteriet, men den säljer ju ganska bra ändå.
Det är väl ingen som är så dum att de tror Telia kommer behandla en extraordinär telefon, precis som en vanlig telefon "bara för att vara schysta"?
Så visst; dåligt pris, ingen kamera på framsidan, och bla bla bla. Det kvittar, den säljer, och de som köper är hur nöjda som helst.
av PeyloW, fredag 27 juni 2008 kl 12:37
irrbloss: Är du säker? Det står på sidan ordagrant: "Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."
av martin1g, fredag 27 juni 2008 kl 12:39
Hahahaha.... det var ju bara det som fattades. Herregud. Apple och Telia kan ju enas om att sätta upp specialbutiker på djursholm, brommar och danderyd som enbart säljer till gräddfolket. Vem med lite substans innanför pannbeneten och lite sunt bondförnuft kommer köpa iPhonen för dessa priser? :)
Prismässigt så är det ju i klass med en ganska bra dator (se iBook/iMac)
Detta är ju dagens största besvikelse. Jag som hade hoppats på en i juli.... får ta och införskaffa i staterna och jailbreaka när jag kommer hem.
LOL TELIA LOL
av kkf, fredag 27 juni 2008 kl 12:43
Vid första anblick så kan man tycka att månadskostnaderna är höga.
Men om man börjar räkna:
mobilt bredband (iofs bara 1 gig i abbonemanget) löst kostar hos telia 199:-
1000 sms 99:-
1000 fria min * 69 öre = 690 :-
Då blir det 988 :-
Men som det heter; det kostar att ligga på topp
av El Pedro, fredag 27 juni 2008 kl 12:45
Hade det ingått fri data så hade iMini funkat för mig. Nu skiter jag i iPhone, iaf från Telia, och behåller mitt 79kr/mån abb hos Vodafone. Jag ringer så otroligt lite så en iPod Touch passar nog mig och min plånbok bättre.
av daniel-san, fredag 27 juni 2008 kl 12:46
daniel > Du kan inte kolla mail med en Touch. :P
av RodRam, fredag 27 juni 2008 kl 12:47
Jag behöver inte några månadsavgifter, jag kan hosta upp pengarna för att köpa en som inte är operatörslåst. Jag kommer som vanligt att göra mitt yttersta för att inte stödja Telia på något sätt, så även om de skulle sälja en operatörslåst så blir det att köpa från en annan leverantör.
av Torsten Flink d.y., fredag 27 juni 2008 kl 12:48
Jag har nu iPhone med Tele2 för 69 kr i månaden som jag får ringa för, 30kr extra/mån för fri data och 3000 fria sms. Använder iPhonen relativt mkt för data - kollar mailen jämt med iPhonen och surfar ibland. Kollade statistiken - på snart 3 månader har jag totalt hämtat ca 53 MB via grps. Slutsats, ska man bara kolla mail och surfa lite då och då klarar men sig rätt långt med minsta datapaketet.
av emiand, fredag 27 juni 2008 kl 12:48
vad sägs om min idé då?
telia max 25 = gratis sms och gratis inom telia
+ mobilt bredband = 248 kr i månaden för gratis surf, prat och sms!
ska in till telia idag och höra med dem om detta
av Tomi, fredag 27 juni 2008 kl 12:48
martin1g: aha, men dåså, då blir det ett iMini för mig och en slags flatrate på ca 30*9/månad... :)
av irrbloss, fredag 27 juni 2008 kl 12:48
En sak till, vem f-n ringer endast 3 minuter om dagen? 100 minuter skulle ta slut inom en vecka!
av emiand, fredag 27 juni 2008 kl 12:52
21000!! för en telefon....
av Turbooo, fredag 27 juni 2008 kl 12:52
Tyvärr så känns Telia fortfarande för dammigt för att jag skulle vilja ha dem som leverantör. iPhone ja tack men hos Telia blir det ingen. Varför böka med 9kr/dag? Lägg på dom där 9kr på abb:et direkt och säg att allt är fritt. Vem orka sitta och räkna SMS och KB online som någon stackars sjuksysters dotter med kontantkort. Upplägget känns väldigt 2002.
av andreas borgström, fredag 27 juni 2008 kl 12:53
irrbloss : Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.
Detta betyder att det är unikt för dessa abonnemang att det INTE enbart innefattar WAP utan all data trafik.
så dyras kan iPhone iMini abonnemangets datatrafik endast bli 9 x 30 kr
Läser man prisavtalen så gäller 9 kr / dag endast för Surf Port (WAP) och 69/dygn (3G-data/GPRS) för alla mobiler MEN i iPhone fall så gäller 9 kr/ dygn rakt av vilket är unikt abonnemangen .
av gotfredsen, fredag 27 juni 2008 kl 12:58
9kr/dag gäller endast för webbläsare, annan datatafik så som GPS, Apple Apps & Youtube kommer kosta 20kr/MB
Se länk!
av digiman, fredag 27 juni 2008 kl 12:59
dabloom: Telia "äger" NetCom... så priserna är förhållandevis likvärdiga. Du får också beakta att våra kära grannar har högre inkomster.
Däremot vet jag att det i Norge inte är lagligt att sälja abonnemag med mer än 12 månaders bindningstid. Men totalpriset blir ungefär det samma.
av kkf, fredag 27 juni 2008 kl 13:00
Ang. jämförelse med Norge? Hejja det blir skevt eftersom i Norge betalar man inte skatt på skatt på moms på skatt.
av andreas borgström, fredag 27 juni 2008 kl 13:11
jag hoppas bara jag kan använda mitt abb med fri data som jag har nu - frågan är ju vad telefonen kostar om man redan har ett telia abb...
av Niclas, fredag 27 juni 2008 kl 13:13
Löjliga priser.....
av ambreswe, fredag 27 juni 2008 kl 13:13
Mycket bra, lite billigare än väntat. Klart att iPhonen ska kosta mer än de andra telefonerna. En bra produkt är det klart att de kan och ska ta mer betalt för. Hade ni väntat er att de skulle ge bort den eller?
Jag tror inte de får några problem att sälja den, och i så fall är väl det bara för Telia att sänka priset om några månader.
av Henkis, fredag 27 juni 2008 kl 13:14
men alla som svamlar om 20kr/MB, HÅLL KÄFTEN. det kommer kosta MAX 9kr/dag att surfa/maila/youtuba/whatever. lär er läsa.
av emil, fredag 27 juni 2008 kl 13:14
Det här e ta mig fan skandal av stora mått!! Tur att man bor i England där O2 faktiskt har riktigt bra abonnemangsformer!
av Rasmus, fredag 27 juni 2008 kl 13:15
PeterL.
Helt rätt, vad ska man med 3G till egentligen, var än man befinner sig så finns det öppna Wlan som kan utnyttja, viva Iphone Gen 1 !
av Idge, fredag 27 juni 2008 kl 13:16
$199 min rumpa!
av quarken, fredag 27 juni 2008 kl 13:16
@digiman "Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen"
av heron, fredag 27 juni 2008 kl 13:18
Telia i Danmark har helt annan prissättning:
av Busen, fredag 27 juni 2008 kl 13:22
Det jag funderar på (som inte riktigt framgår) är denna text: "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris.".
Visst man kan använda telefonen med dessa, men kommer det gå att teckna ett valfritt abonnemang (kontantkort?) och ändå plocka ut telefonen? För mig spelar det ingen roll ifall den kommer att kosta 6-7000 för att sedan jailbreaka den, kör på 3:s flatrate nu och pallar inte med ytterligare administration / byta nummer etc.
Vad tror ni?
av dohgren78, fredag 27 juni 2008 kl 13:23
Telia i Danmark har ju en mycket TREVLIGARE prissättning med bara ett pris per telefon. Enkelt, smidigt och smart.
av MungoBBQ, fredag 27 juni 2008 kl 13:25
öppna wlan? mm, eller hur. Sätt dig i valfri pendlingsbil/buss där man fkatiskt kan använda den under tiden man inte kör (förutsätter att man itne kör) då kan du ändå inte använda wlan.. Handover mellan zoner? Näe..
3G ftw. MEN, jag vill ha det för 199 + abb för fri data osv.. Ska också höra med Telia vad de kommer att ta för telefonen om man vill köra med den varianten.
av David L, fredag 27 juni 2008 kl 13:26
För er som trackar digiman o alla andra som antyder att det inte kan bli mer än 9kr/dag för att surfa.
Varför finns det då en beteckning som heter "Via mobilens webbläsare" och "Övrig datatrafik" på Telias hemsida...
av rnu, fredag 27 juni 2008 kl 13:27
fattiglappar...
av NdG, fredag 27 juni 2008 kl 13:29
kkf: Jag menar att priserna inte är likvärdiga. Norska kronan är starkare än den svenska så om man sätter upp det mot $ (eftersom Apple ska ha en del av kakan) så är det billigare i Sverige. Du kan ju (om du vill) jämföra priserna på apple.se och apple.no så ser du att dom svenska produkterna är lite dyrare än dom i Norge just på grund av att norska kronan är starkare.
av dabloom, fredag 27 juni 2008 kl 13:30
Men mu och alla andra som pratar om "mer än 9kr per dag" - kan ni inte läsa lite mera på Telias sida istället för att förvirra folk här?
Citat:
"Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."
ALL datatrafik. ALL. Den omfattar ALL datatrafik, och det är unikt för dessa iPhone-specifika abb.
av MungoBBQ, fredag 27 juni 2008 kl 13:31
nästan så man borde åka och köpa den i danmark istället, 7papp med avbetalning på 6månader för 16gb. nästan värt det när man ändå är hemma i skåne då
av danielhedman, fredag 27 juni 2008 kl 13:32
Ok, i vilka länder kan man köpa utan abbonemang? Känns som det börjar bli dags att kolla upp andra möjligheter...
av prtscrp, fredag 27 juni 2008 kl 13:38
Själv köpte jag en olåst Nokia N95 8Gb för 5500 kr och tecknade 18mån telia bingo för 100kr/mån och fick med ett års fri datatrafik (Telia surfport), där jag kan surfa fritt på alla sidor, lyssna på webradio, och ladda GPS-kartor mm utan extra kostnad. De borde ha ett liknande abbonemang för iPhone för att det skall vara intressant.
av Spandex, fredag 27 juni 2008 kl 13:38
Vad menar Telia med:
Registrera och aktivera ett konto på Mina Sidor nu. Då förkortar du leveranstiden....
av Almapeso, fredag 27 juni 2008 kl 13:41
Almapeso: förhoppningsvis kommer den gå att förhandsboka/beställa online på Mina sidor.
av dohgren78, fredag 27 juni 2008 kl 13:45
flygarn: Med en usb-dongel har man inte kalender och massa roliga program i en liten behändig ask.
av Killen, fredag 27 juni 2008 kl 13:47
Jag kommer då inte köpa 11:e juli om de inte sänker priserna. Får avvakta och hoppas de gör som med den förra iphone.. sänker priset ordentligt efter nån/några månader.
av omi^^, fredag 27 juni 2008 kl 13:54
RodRam... jag tror inte många här får sin räkning betalt av jobbet... så för de flesta som är här kommer skaffa telen privat så blir min uträkning rätt så bra... men ja, min uträkning lämpar sig inte för de som har sån tur som du :)
av LannY, fredag 27 juni 2008 kl 14:01
Ja, hahaha, jäklar vad många arga människor det finns. Som flera redan har sagt:
1) Hela månadskostnaden går inte till att betala telefonen, det säger sig väl självt?
2) All datatrafik har ett maxpris/dag på 9 kr när det gäller iPhone-abonnemangen, övriga abonnemang gäller detta bara surf i mobilens inbyggda webbläsare.
3) Gillar ni inte priserna så köp en iPhone på annat sätt, det är ju långt ifrån omöjligt. Roligaste kommentaren hittills: "Protestlista någon?" :-D
av Martin Gunnarsson, fredag 27 juni 2008 kl 14:05
Att dom inte ens erbjuder ett fastprisabonnemang är ju så fruktansvärt osmart. Det är verkligen några RIKTIGA nötter som sitter och räknar ut de där kalkylerna.
Det är så typiskt svenskt. Att inte se möjligheterna. Hela europa måste gå före innan telia kan erbjuda något liknande. Och när de väl förstått att iphonen är värdelös utan 3G-internet, kommer de komma med nån jävla kompromiss.
BOJKOTTA TELIA OCH KÖP SVART.
av kkimpa, fredag 27 juni 2008 kl 14:08
"9kr/dag gäller endast för webbläsare, annan datatafik så som GPS, Apple Apps & Youtube kommer kosta 20kr/MB"
GPS tjänsten är väl ändå gratis?
av Kimpie, fredag 27 juni 2008 kl 14:13
Felia gör det igen!!
Väntar tills något bolag som lever i verkligheten tar in iPhonen!!
Var iof ganska skönt att slippa ha något med Felia att göra igen... Sedan det tog dom 2 månader att laga min hemtelefon vill jag inte ha något med dom att göra igen.
av Charlie Bravo, fredag 27 juni 2008 kl 14:19
"Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G."
av Besika, fredag 27 juni 2008 kl 14:26
HAHAHAHAH menar dom allvar att ha ett abbonemang för 850 spänn?
så jävla telia. varför inte bara köpa den kontant & fixa tele2 fastpris & lägga till 1 gb fri surf på det?
av vision, fredag 27 juni 2008 kl 14:31
För att det inte går?
av Jezper, fredag 27 juni 2008 kl 14:38
intressant att den kostar typ 20k mer i sverige än jämfört med danmark :S
av danielhedman, fredag 27 juni 2008 kl 14:45
Era jävla fattiglappar, det var ett jävla lipande på er. Skärp er? Det där är ju inga dyra priser om man ser till vad man får ändå, det kan ni ju inte påstå? Och vilken telefon har ni sett när den kommer ut ny kosta lite liksom (om den ska ha någon cool funktion i sig vill säga). Den kommer med tiden att sjunka. Allt är ju dyrt när det släpps det är ju ingen nyhet!
Sen är det, det vanliga "feber-syndromet" att när en börjar klaga så kommer snart alla att klaga. Kan slå vad om att 50% av klagoposterna kommer att köpa en iphone i alla fall.
Sluta böla och köp inte telefonjäveln om det är så att ni tycker den kostar för mycket.
av Pikkadoll, fredag 27 juni 2008 kl 14:53
Pikkadoll, det är visst dyra priser om man ser till vad man får. Totalt ovärt faktiskt, skippar skiten och flyttar ut i en koja i skogen. Behöver inte mer Internetexponering. Inte för de här priserna iallafall
av moq, fredag 27 juni 2008 kl 14:56
Grejen är inte att det är dyrt, alla vet att det är en dyr telefon. Men att det är så pass mycket _dyrare_ än framför allt usa och man får mindre för pengarna (läs: inte fast pris på data).
av prtscrp, fredag 27 juni 2008 kl 14:57
Fast det är ju fast pris på datan egentligen, i alla fall på så sätt att det aldrig kan kosta mer än ett visst belopp.
av Martin Gunnarsson, fredag 27 juni 2008 kl 15:07
Strunta i Telia/TeliaSonera och köp din iPhone i ett land där operatörslås inte är tillåtna och som har 3G, exv. i Frankrike, och teckna sedan ett flat-rateabonnemang hos varfri operatör i Sverige i stället. 3 erbjuder exv. flat-rate data för 199sek/mån har jag för mig.
av Jannej, fredag 27 juni 2008 kl 15:19
Jag är inte så säker på att abonnemangen är för dyra (allt som allt), men det är mycket riktigt ett lamt koncept att ta betalt per trafikmängd, även med de asterisker som finns med här.
Ett relaterat problem är ju det inbyggda antagandet att om man vill tanka 1000 MB data så är man också sugen på att skicka 1000 SMS medan man ligger på linan 3/5 dygn och berättar för sina vänner hur bra Telia är...
av Arru, fredag 27 juni 2008 kl 15:22
Ifall jag inte hade ett abbonemang eller Telia som operatör för tillfället så tycker jag att dessa är helt ok abbonemang. Nu har jag dock i december tecknat mig på ett 18 mån företagsabbonemang hos en annan operatör.
De utestående punkterna för mig är dessa:
- Kommer det att kunna köpa denna telefon utan bindningstid?
- Ifall inte, kommer man att kunna välja vilket annat abbonemang som helst från Telia?
Med dessa punkter så kan man sen jailbreaka (förhoppningsvis) och välja valfri operatör utan att behöva betala småsummor som är jobbiga att redovisa, snälla snälla Telia ge oss dessa alternativ!
av dohgren78, fredag 27 juni 2008 kl 15:28
Telia har nu släppt priserna på iPhone och de tillhörande abonnemangen, och det är inte någon vidare rolig LÅSNING! ;-)
Fy bubblan, i tell ya.
av Spicey, fredag 27 juni 2008 kl 15:56
Pris med kontantkort nån som vet något om de?
Eller går det att teckna med telia student?
av Tutankhamun, fredag 27 juni 2008 kl 16:37
Spicey: Var hittar du det nånstans?!
av Tomi, fredag 27 juni 2008 kl 16:45
Tomi, det var bara en omskrivning av början på denna artikel - att man är låst, verkar det som, till Telia.
av Spicey, fredag 27 juni 2008 kl 17:06
En sak att ha i åtanke är ju att om du kör maxi och surfar upp 33 mb (1000/30) om dagen med 3G så lär du ju behöva sitta hemma och ladda telefonen samtidigt :)
av ola, fredag 27 juni 2008 kl 17:15
Skriver som jag skrev i andra tråden: Det är mycket gnäll på Telia nu men glöm inte bort vilka som kunde fått exklusivitet istället:
1. Ett företag med ok priser och ett uselt mobilnät (Comviq/tele2)
2. Ett företag med samma priser, sämre mobilnät och som hatar sina kunder (Telenor)
3. Tre
Ur det perspektivet kan vi vara glada att det blev Telia. Inga låga priser kan kompensera ett nät där samtal bryts regelbundet.
av rasmus b, fredag 27 juni 2008 kl 17:27
Teckna iMini och lägg till prisavtalet Fastpris för 199:- så får man deras obegränsade bredbandstjänst?
Då landar man på 499:-
av El Pedro, fredag 27 juni 2008 kl 17:28
Spicey, okej.. jag fattar. Var nämligen inne och frågade vad mobilen skulle kosta med andra abonnemang än dessa. Deras svar var att det är hemligt... Det enda jag fick reda på är att man MÅSTE köpa till en internettjänst, antingen den för 99 eller 199 kr.
av Tomi, fredag 27 juni 2008 kl 17:31
alltså det är flera som skrivit det förut men vissa verkar visst inte förstå. för att ännu en gång understryka klipper jag detta direkt från telias iphonesida:
"Välj mellan tre nivåer vad gäller fri datatrafik och fria minuter. Unikt för dessa abonnemang är att surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun ingår i abonnemangen. När datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn. M.a.o. finns ett maxtak på vad ditt surfande kostar."
Visst surfar du jäkligt mycket så att de 100MB försvinner redan första dan varje månad tjäner du 71 kr på att tecka fast pris på surf...
av enohPi, fredag 27 juni 2008 kl 18:40
Jag blir deprimerad. Verkligen.
"Affordable for everyone" T.o.m. Jobs är en liten facist? USA's priser är tydligen värre än våra, enligt Amerikanarna.
av shogunami, fredag 27 juni 2008 kl 18:53
och det verkar vara lika många som inte läst ordentligt. 9kr/dagen gäller ALL data för iPhone utöver abb:ets inkluderade MB. Detta är något som är exklusivt för dessa abb som man inte kan få annars.
Men visst, man kanske sparar som mest 71:- på att köpa 199:- fri data.. Kanske.
av David L, fredag 27 juni 2008 kl 18:53
Gäller samtalsminuterna till alla operatörer? Och tillkommer uppkopplingsavgifter för dessa fria minuter?
av johannes86, fredag 27 juni 2008 kl 19:20
NU kan jädrar i mig telia slänga sig i väggen.
att de inte har bättre folk på sin marknadsavdelning än det här. En 3åring hade kunnat ordna bättre försäljning av iPhone!
men jag antar att de kommer gå åt ändå. tyvärr
ring mig när det är dags för jailbrake!
av sim, fredag 27 juni 2008 kl 19:22
Blir så ledsen .. fuck Telia. Jag har dreglat i ett år efter en helsvensk iPhone, med hyggliga priser och fri surf. Men vad får vi? Telia sjabblar bort hela grejen med telefonen. Det har för all framtid skämt ut sig imo.
Funderar på att dra ett random-abb med fri surf-tillägget och eller köpa ut telefonen från nåt annat land och låsa upp .. Nu var den här veckan förstörd också.
av Johan B, fredag 27 juni 2008 kl 19:30
Hej, här följer de finska priserna hos Sonera, vilket Telia Soneras finska bolag. Det finns vissa skillnader mellan Finland och Sverige fast det är samma bolag.
Small, 100, 100, 100
31,69 €/månad
+ 159 €/8 GB eller 245 €/16 GB
Medium, 250, 250, 250
51,49 €/månad
+ 79 €/8 GB eller 165 €/16 GB
Large 1000, 1000, 1000
89,99 €/månad
+ 1 €/8 GB eller 85 €/16 GB
"Mitt Sonera", man får välja fritt bland deras abonnemangspaket
+ 429 €/8 GB eller 519 €/16 GB
Homerun ingår i alla paket. Jag vet inte riktigt vad bindningstiden är, men jag antar att det är ungefär samma som Sverige.
av fleecefox, fredag 27 juni 2008 kl 20:09
Ååååh vad kul det skulle vara att få läsa ett internet telia memo om reaktionerna på prissättningen.
av Mille, fredag 27 juni 2008 kl 20:11
Oj vad alla gnäller över priset.
Tittar man t.ex. på Telenors priser på en Nokia N82 eller S/E P1 med ungefär samma mängd data/tal/sms som midi abbet till iPhonen så är ju de faktiskt dyrare...
Kolla runt på de olika operatörerernas hemsidor och klicka runt bland priserna så inser man snart att detta faktiskt är mycket prisvärt...
av JohanH, fredag 27 juni 2008 kl 20:36
Vad hände med 199 dollar? :S
av Kaviar!, fredag 27 juni 2008 kl 20:55
3-400:- för obegränsat med allt vore ett vettigt pris, det här e ju fan bara löjligt.
av Uhan, fredag 27 juni 2008 kl 20:58
Om man inte kan använda iPhonen som modem till datorn tror jag inte det är så himla lätt att surfa upp 100MB per månad. Dessutom betalar ni ju bara 9 kr/dygn efter ni väl överskridit 100MB, alltså troligtvis nära slutet på månaden.
Om man däremot kan använda iPhonen som modem till datorn så gäller inte det jag skrev ovan. :)
av kanelbulle, fredag 27 juni 2008 kl 22:19
Då köper jag hellre 2 Macbooks plus Tre:s webbsurf och tar en resa till Asien. Fyfan för Felia.
av JacobB, fredag 27 juni 2008 kl 22:33
Va? Jag trodde folk som köper Appleprodukter vara vana med överpriser.
av ZerOne, fredag 27 juni 2008 kl 22:51
jag kommer iaf behålla min iPhone 1G och uppdatera den till 2.0 när det går. Kanske behövs den inte jailbreakas igen?
detta är skrivet på min iPhone by the way ;)
av Ted, fredag 27 juni 2008 kl 23:28
JohanH: Du är ju dum. Alltså ointelligent. Hur kan du säga en sån sak? "...så inser man snart att detta faktiskt är mycket prisvärt...". Har du hål i huvudet eller?
av Maavrick, fredag 27 juni 2008 kl 23:39
Självklart att priset blir högt om Apple ska ha sin del av kakan från Telia.
Telenor var smarta nog att tacka nej.
Satsar 1.000kr att Telias aktier kommer att sjunka med 20% till på tisdag om inte mera, vem är emot? :)
av MacGyver, fredag 27 juni 2008 kl 23:55
Gomorron. Det är svindyrt för att det är Apple för att den säljer oavsett vilket pris det är, för att det finns tillräckligt mycket fanboys och religion som vill ha den ändå för att det är en äppellogga på den. Apple is in it for the money, precis lika mycket som Telia. Det kallas för affärsmodell, inte sällskapsklubb.
av borkbork, lördag 28 juni 2008 kl 00:00
ZerOne: Nu myser du va? Din dryga imbecilla sak. Läs din läxa.
F*n vad jag är irriterad på alla dryga kommentarer i det här ämnet. Telia har via räkmacka (en del skulle säga skickliga förhandlingar, men de har fel) fått första tjing på mobilmarknadens hetaste potatis. Utan att behöva lyfta ett egentligt finger har de nu möjlighet att nå ut till en massiv marknad. Istället för att använda detta tillfälle till att smörja marknaden för att få dem att acceptera deras redan höga priser, väljer de att satsa på att byxa folk på ännu mer pengar än vanligt. Visst förstår jag argumentet om att "men tycker man det är dyrt behöver man inte köpa", men samtidigt är det bara oinsatta idioter som säger så.
Tänk på följande: Telia använder enbart sina standardkomponenter, och har av dessa komponerat ihop dem till 3 abonnemang. Inte ens Visual Voicemail har de bemödat sig med att implementera. Alltså tillför de inget som helst värde till produkten, och därför ska de inte ha +1 värden av kakan. Iom att det inte sker någon revenue split mellan Apple & Telia (vänligen påvisa motsatsen någon), skulle jag bli mycket förvånad om det dröjer mer än ett halvår innan andra operatörer till fullo får kliva in på banan, och erbjuda iPhone. Tyvärr dröjer det nog så länge för att Sverige på grund av sin låga prisbild på mobilsidan samt låga antal invånare rimligtvis bör vara lågprioriterade från Apples sida. Fan i helvete.
av Maavrick, lördag 28 juni 2008 kl 00:06
Ja undra en sak, om man nu har tagit slut på sin 100mb innan månadens slut, man kan väl fortfarande surfa t.ex om ja har wifi hemma ?
Mvh Arash
av Arashii, lördag 28 juni 2008 kl 01:18
pratade inte Steve om att det skulle va ett maxpris på 199 $ över hela världen? Telias abonnemang är ju dyra som satan
av Charlemagne, lördag 28 juni 2008 kl 01:41
Jag fattar ärligt talat inte vad det är med folk här... Vad förväntade ni er? Jenkarnas priser på abonnemanget har vi vetat i ett år. De måste teckna en voiceplan för minst 40 dollar i månaden + en påtvingad "fri surf" för 30 dollar i månaden. Detta slutar på 420kr före skatter. Ett imini och säg 15-20 dagar med maxtaxan 9kr slutar på runt 450-500kr. Och då har vi en 3g täckning som är fenomenal jämfört med vad jenkarna får för sina 30 dollar varje månad.. Sluta grina för helvete! Folk har taskig inställning till Telia bara för att det är "så det ska va"...
av johannes86, lördag 28 juni 2008 kl 08:44
Charlemagne: Detta gällde 8GB modellen med ett 24-mån abonnemang. Telias pris för 8GB med 24-mån bindningstid är 1695kr... 199 dollar blir 1200kr + moms = 1500kr.. Så nä, telia är inte jätte dyra
av johannes86, lördag 28 juni 2008 kl 08:50
Är det inte intressant att veta minutpris för samtal och sms efter dom fria man har. Är det samma som pris/minut som ett vanligt 18-månaders abonnemang idag. 100minuter i månaden ringer man upp snabbt.
av cappachino, lördag 28 juni 2008 kl 09:10
Inga oväntade priser egentligen och även om jag inte har så mycket till övers för Telia så undrar jag om det inte är så att dom får ta onödigt mycket skit, skulle tro att Apple mer eller mindre ställer kraven och sätter priserna.
Jämför man med andra mobiler och handenheter så är det väl inte så tokiga prissättningar egentligen, framförallt inte för företag som inte ser det som någon större kostnad i det stora hela.
Själv tror jag att jag hoppar iPhonen, åtminstone den här gången. Hur mycket jag än älskar Apple så finns det faktiskt vettigare saker att lägga sparpengarna på.
av Kevlarsoul, lördag 28 juni 2008 kl 12:14
Har det sagts något om priserna i övrigt? Vad kostar SMS och telefoni när det som ingår i abonnemanget är slut?
av Emil.B, lördag 28 juni 2008 kl 12:53
mmmkay.....iphone va nått ja skulle ha nomatterwhat men efter några snabba huvudräckningar så har jag insett att det fan inte e värt det för mig, inte med telias dumma monopol-ocker-fascist-FRA-lags priser iaf. Grattis Comviq Kompis de verkar som att jag är er 4ever!!!
av Qonqa, lördag 28 juni 2008 kl 13:50
Jag har en fråga om iPhone. Om vi säger att jag är på ett område där det finns en öppen WiFi-accesspunkt. Till exempel inne på ett café eller något liknande ställe. Jag är ansluten till denna och sedan försöker gå ut på internet med Safari. Kommer telefonen automatiskt att använda WiFi anslutningen eller kommer det att välja mobilnätet före?
av Infinite, lördag 28 juni 2008 kl 15:34
Infinite: den använder wifi i första hand
F.ö. vill jag bara säga att iMaxi är riktigt skrattretande. Telias abonnemang för flatrate på data kostar 199:- och flatrate för samtal/sms kostar 599:- vilket ger ett totalpris på 798 kr/mån för total flatrate. Det i sig är lite i överkant. Så varför skulle man vilja betala 61:- mer och inte få flatrate?
Av de som väljer ett av iPhone-abonnemangen kommer nog de allra flesta välja iMini, några iMidi, och på sin höjd 2-3 idioter välja iMaxi.
av hugin, lördag 28 juni 2008 kl 16:51
Fy fan va dyrt!
Visst att det är en vass lur, men det här är larvigt.
Inget köp för mig.
av Spectre, lördag 28 juni 2008 kl 17:14
Nehepp, då blev det ingen iPhone.
av Linus, lördag 28 juni 2008 kl 17:19
SE & Nokia cheerleaders jobbar övertid att dissa iPhone, vilket inte går då den är överlägsen det crap som SE och Nokia har. Så istället dissar man Telia. Så j-lvla löjligt att läsa era inlägg! iMini + max 9:- extra /dag är klockren vinnare. Inte undra på att Nokia och Ericsons börskurser är som sjunkande stenar.
av mulle meck, lördag 28 juni 2008 kl 19:59
9kr per dag är ju bara via deras surf portal? annars är det ju 69kr/dag för övrig data...
av addelito, lördag 28 juni 2008 kl 20:30
addelito
men herregud, hur svårt skall det vara att läsa och fatta?
"Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."
av mulle meck, lördag 28 juni 2008 kl 21:43
Hugin:
Jag e en av dom 2-3 "idioterna" som kommer att teckna imaxi. Varför?
Jo, för ett par månader sedan tecknade jag 18 månader med tele2.
Köpte n95:an.(Ja kalla mig för idiot!)
Luren kostade 1819kr. Jag betalar 399kr för fastpris, 79kr för flatrate internet och 120kr för själva telefonen. Summa efter 18 månader 12583kr(ex moms) 15728kr(med moms)
Kommer att slå till på en 8gb på 18 månader med imaxi.
Kostar: 13485(ex moms) 16857(med moms)
Det e värt för mig att betala 1129kr mer för en iPhone...
iPhone e en produkt som e långt före andra telefoner. Den e nästan komplett. Den e dyr men värd pengarna. Nokia å alla andra ligger långt efter med allt; design, användarvänlighet, känsla etc.
Nu när appstore kommer igång så kommer det hända en hel del, det kommer nog att finnas en del sjyssta apps att tanka hem till luren.
Ger n95:an + tele2 abonnemanget till lillebrorsan å tar en iphone på firman;)
av özz, söndag 29 juni 2008 kl 00:17
Det väl Apple som ska ha sig en känga angånde priserna och inte Telia? Det är ju Apple som inte nöjer sig med att kränga en telefon som alla andra utan ska ha en del av abonnemangskostanden också, därav endast operatörslåsta telefoner.
Smart av Apple dock att låta opertörerna ta skiten för priserna.
av ROOT, söndag 29 juni 2008 kl 16:18
FANTASTISKA PRISER!
Ni missar vad telefonen faktiskt kostar i Amerika:
$199 är enligt Apple och AT&T's hemsida (se det finstilta) priset för 8gb modellen vid tecknande av 2 års abbonemang (vars kostnad tillkommer).
Jämför då det med 1695 kr för 8gb modellen, hos Telia. Ta bort vår höga svenska moms (25%) och telefonen kostar 1356 kr vilket med dagens kurs är $227 dollar. Skillnaden = 170 kr / $28 ca.
AT&T verkar sedan ha dyrare abbonemang än Telia, men inget jag kan bekräfta. Men att åka till USA och köpa en mobil kan jag inte se löna sig??
Den verkar ju faktiskt vara billigare i Sverige.
av coco monkey, måndag 30 juni 2008 kl 13:47
Prata nyss med Telia. Dom säger att man kan köpa telefonen med annat abonnemang som Telia fast för 500:-/mån. Då är det fri trafik.
www.telia.se
av faroth, tisdag 01 juli 2008 kl 11:49
Anledningen till att jag överväger att skaffa en iPhone är att jag inte har fast telefon. Inget av dessa abb passar mej. Jag behöver mer samtalstid (100 min är inte mkt om man inte har fast tel). Men samtidigt kan jag inte se att jag någonsin skulle behöva skicka 250 sms/månad.
Sen vill man ju definitivt ha mer info. uppkopplingsavgiften för samtalen t ex. Vad ligger den på och kommer den sen utöver den fasta månadsavgiften? Minutpris efter avverkade minuter? SMS-pris efter avverkad kvot?
Telia borde komma med fler alternativ att välja på.
( Ja, jag vet att man kan köpa telefonen med andra abb än i-abben men jag har inte ekonomi att teckna abb på 700/månaden och vill då gärna ha 9:-/dag-gränsen vid datatrafik om man nu inte kan få flat på den delen.)
av free, onsdag 02 juli 2008 kl 09:31
Nu står det i den uppdaterade prislistan pris 20kr per mb efter fria använda mb... Har de ändrat sig igen? Skulle deti nte vara max taxa på 9kr för ALL datatrafik... och inte bara igenom deras surfportal
av addelito, torsdag 03 juli 2008 kl 14:18
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration