Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Vad håller Microsoft på med? Kommer de att tappa greppet om Mac-marknaden? Vad håller Microsoft på med? Office på Mac har alltid varit ett sorgebarn, i dubbel bemärkelse. Version 5 av Word var fantastiskt men sedan version 6 har Macversionen alltid varit sämre och lanserats senare än Windows-versionen. Office har också varit anledningen till att många inte våga hoppa över till Mac-sidan.Som tur är så är Office inte alls lika viktigt i dag. Visst är Office fortfarande extremt viktigt, men procenten av människor som använder sin dator för att köra Office på har blivit mindre. Betydligt mindre. I januari kom den senaste versionen av Office för Windows och den är riktigt bra faktiskt. Inte alla gillar det nya gränssnittet men jag måste säga att jag gillar det. Till skillnad mot katastrofer som Windows Media Player så lirar faktiskt gränssnittet. Tyvärr så använder inte Mac-snubbarna på Microsoft kunskapen från Windows-versionen utan gör istället en Mac-version som är ett mellanting mellan ett Mac-program och Windows-versionen. Ärligt talat verkar det vara riktigt tröttsamt och uselt. Och Windows-folk kommer inte känna igen sig alls. Uselt. Det verkar inte heller som om man kommer att få alla Windows-funktioner i Mac-versionen.Mac-versionen skulle komma rätt snart efter Windows-versionen men har skjutits upp om och om igen. Vilket är katastrof eftersom inte bara Mac-folk som ska byta filer med Windows-folk tappar i anseende - de sitter med ett skitprogram. Speciellt om de kör Intel - gamla Office funkar på Intel men är inte optimerat för processorn.Ironiskt nog så lyckades Adobe konvertera hela sin svit av program (och skapa några nya!) innan Microsoft lyckats bli klara med Office. I början av september kommer svenska Microsoft att presentera nya Office och en av punkterna på programmet är tidsplan. Känn på den, i september så får vi en tidsplan. I januari sa man att man skulle lansera under andra halvåret - den som lever får se.Under tiden så har Apple presenterat tre versioner av iWork - som numera är riktigt, riktigt trevligt - och alternativa Office-sviter har vuxit sig starkare och mognat en hel del. Framförallt är det gratis och iWork kostar 745 spänn. För alla.Om man inte specifikt arbetar mycket med Office och speciellt i blandade miljöer där man delar mycket dokument så finns ingen som helst anledning av ge några pengar till Microsoft. Det är vad jag tänker och jag tror att väldigt många kommer att tänka samma tanke.Visst kommer man att sälja licenser men betydligt färre än vad man skulle ha gjort med en version som lanserats i våras och som fungerat som Windows-versionen.Ironi är också att Adobe funderar på att göra mer inom Office-området. Mac, Mac
37.0° 0 Roger Åberg Roger Åberg
ons. 15 aug 2007, 18:51
36 kommentarer till artikeln
aladdin
Vad hände med din kärlek Roger?
Du har setts vid flertalet tillfällen hävda att vi ska ägna oss åt mer kärlek, och mindre sandlåda och angrepp. Detta känns mest som en anledning att basha Microsoft än nånting kontruktivt eller för den delen ens Mac-relaterat. Visst är programmet det pratas om avsett för Mac, men detta är inte bara en rapport om att det är försenat, utan ett enda långt påhopp på Microsoft som företag (förutom delarna på slutet där du hyllar iWorks samt gratis-varianterna).

Vi kräver ingen objektivitet av dig, men varför skriva artiklar som denna?
Redan i rubriken sätter du tonen..

Rätta mig om jag har fel, men kan man verkligen börja en mening "Vilket är katastrof ..."?
av aladdin, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:04
Marcus Hansson
Vad håller Apple på med? När kommer iTunes till Windows sluta att krascha? När kommer iTunes till Windows kräva mindre än 100 Mb RAM? Ett riktigt sorgebarn.
av Marcus Hansson, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:17
Roger Åberg
aladdin: Hehe, förlåt om jag låter bitter. Det är inte meningen.

Men ni som sitter med Office mycket på dagarna - känner ni er inte svikna av Microsoft?
av Roger Åberg, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:23
Ola Carlsson
Marcus...

Där sa du ett par sanningens ord.

Itunes är pinsamt av många anledningar, men mest för den pinsamt dåliga musikspelare den är och hur kass den är under windows.

Jag tror att office kommer sälja rätt så bra, i varje fall om det är i närheten av så bra som office 2007 är till windows

av Ola Carlsson, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:25
Roger Åberg
Marcus: Nu är det faktiskt så att Microsoft har en hel avdelning som gör Mac-program. Och som har gjort en hel del bra saker genom åren.

Men sedan Apple bytte till Intel har de inte varit med på noterna. Kan mycket väl vara Apple som bitchar med dem, vad vet jag.

Jag hörde talas om nästan färdiga betor av Office för sjukt länge sedan och sedan hände precis ingenting.

Jämförelsen med iTunes (Safari) är dock bra! Det ÄR pinsamt att Apple släpper program till Windows som inte håller måttet. Första betan av Safari var ju ett skämt tex.
av Roger Åberg, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:28
Roger Åberg
Ola: Lite av varför jag är bitter (ok då) är för att Windows-versionen rockar och har fått ett väldigt bra mottagande och att Microsofts Mac-avdelning gör något helt annat som inte alls känns lika bra.
av Roger Åberg, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:30
Charlie Bravo
Känns iof som att iWork gör jobbet för 90% av dom som skulle behöva office i sin dator, personligen så hoppar jag nog över att uppgradera till nya office.
Förra veckan var jag tvungen att göra en presentation i powerpoint, och det var verkligen som att resa 5-6 år tillbaka i tiden, Keynote spelar i en helt annan liga. Numbers känns som att det kan spela ut excel, för den normala användaren, nya pages har också blivit mycket bättre.. Nää, office känns ganska meningslöst, synd bara att det är standard i en hel värld.



av Charlie Bravo, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:32
Roger Åberg
Den som använder Powerpoint istället för Keynote på en Mac måste ta sig en riktig funderare :)
av Roger Åberg, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:43
Klister
Håller med Roger och jag tror Mac-Office blir en riktig flopp.
av Klister, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:45
wehooo
Neo office klarar allt jag behöver klara av här hemma.
av wehooo, onsdag 15 augusti 2007 kl 20:51
marnaq
Jag tror Microsoft släpper dåliga produkter för OS X av samma anledning som Apple släpper dåliga produkter för Windows.
av marnaq, onsdag 15 augusti 2007 kl 21:24
Mikamar
Egentligen är det kanske inte så konstigt att Apples program är bäst på en Mac och Microsofts program bäst på en PC.

Men Microsoft har ju faktiskt världens näst största samling av utvecklare till Macen och de har inte lyckats klämma ur sig något värt att nämna på över tre år!

Apple å sin sida har en extremt liten skara utvecklare för Windows och de har åtminstone lyckats hyfsat med iTunes och är på väg att få ordning på Safari.

Så Microsoft borde nog skämmas mer för sina usla Macprogram än Apple för sina Windows-program.
av Mikamar, onsdag 15 augusti 2007 kl 21:44
hugin
En liten detalj Roger: iWork kostar inte 995 kr, det kostar 745 kr. Inkl. moms.

F.ö. anser jag att just _MS_ Office blir mer och mer obsolete för varje dag som går, även om nån typ av kontorsprogram fortfarande behövs. OpenOffice (och NeoOffice) duger gott för de allra flesta. Sen finns andra alternativ från Google, Apple m.fl. om man hellre vill det.
av hugin, onsdag 15 augusti 2007 kl 21:44
Ola Carlsson
Jag förstår dig Roger!

körde openoffice länge, men i jämförelse med office 07 så hade det ingen chans

hoppas microsoft lyckas med macversionen trots allt, konkurrens behövs även på den scenen
av Ola Carlsson, onsdag 15 augusti 2007 kl 21:47
Roger Åberg
hugin: tack!
av Roger Åberg, onsdag 15 augusti 2007 kl 21:51
p2d
Neo Office röstar jag på! Fungerar ju klockrent och är mycket snyggare och mer användarvänligt än office programen. Mycket bra gränssnitt! Gott att ha alla office program i samma program också.. Alltså inte ett separat program för excel, ett separat för word... Bara öppna neooffice så är det klart..
av p2d, onsdag 15 augusti 2007 kl 22:14
Christopher Anderton
Well.. Jag använder inte Office själv så mycket.. Och än mindre nu med Numbers ute i iWork 08' med att nya Office skulle floppa. No way in hell. Det säljs sjukt mycket Office 2004 fortfarande.

Dels är det folk från PC sidan som skaffar mac och inte vågar chansa med något annat, sedan kostar den inte så mycket för privatpersoner.

Det är konsumenter som köper mac som inte är insatta i macnördvärlden.

Dom orkar inte välja något annat.

Givetvis kan detta ändras. Men allvarligt talat så tycker jag ALLA officesviter som finns för Mac inte riktigt når fram. Det kan handla om GUI:et, eller om funktionalitet.
av Christopher Anderton, onsdag 15 augusti 2007 kl 22:41
badmojo
Har en Mac Office 2004 licens liggandes, men jag har inte ens installerat den på min Macbook. Kör Neo Office och iWork istället. Så om jag ska lägga 4000:- på ett office 2008 så ska det fan imponera, vilket det vad man hittils kan se inte gör för fem öre.
av badmojo, onsdag 15 augusti 2007 kl 22:44
Redglittercoffin
Jag såg faktiskt fram emot Office:08 men med tanke på hur allmänt najs senaste iWork är så blir det nog inget Office. Jag fortfarande Office 2001 för Mac OS 9 hehehe. Funkar riktigt bra så länge det inte är något komplicerat eller delade filer med Office:07 och uppåt.

Och Powerpoint är ju... bra... och så.

Kanske lite halvt OT men intressant läsning:
av Redglittercoffin, onsdag 15 augusti 2007 kl 22:46
odbjail
marnaq:
Argumentet att Apple och Microsoft skulle försöka sumpa för varandra genom att släppa halvdana releaser håller inte.
Iaf inte åt båda håll.
Apple har allt att vinna och inget att förlora att få PC-användare att köra Safari och iTunes, även om dom inte blir "Switchers" så visar det på Apples styrka att skriva program (Safari) och ett ypperligt tillfälle att stärka sin position som e-försäljare av musik (iTunes).
Att både iTunes och Safari till Windows håller sjukt låg nivå kan nog alla vara överens om, men det handlar nog mer om bristande resurser och tid snarare än intresse.
Microsoft å andra sidan avvecklar allt fler av sina produkter till macen, och behovet av dom minskar stadigt iom Intel-övergången och nästan fullvärdiga alternativ (iWork, OpenOffice osv).
Microsoft tycks sakta men säkert släppa macen som plattform. Kolla bara på Messenger och Explorer. Office är nästa att stryka på foten, även om det kommer ta några år.
Det är vad JAG tror iaf, med risk för att låta som en total Apple-fanboy. ; )
av odbjail, onsdag 15 augusti 2007 kl 23:10
Jack Mac
Bara en sån simpel sak som att inte lansera Windows Messenger (för mac) med webcam-funktion är ju katastrof.

Som tidigare windows-användare vet jag att PC;s motsvarighet haft web-cam funktion sen flera år tillbaka.

av Jack Mac, onsdag 15 augusti 2007 kl 23:36
tigra
Att iTunes krashar i Windows lär ju bero mer på att Windows är ett allmänt mer ostabilt operativ än OSX. Som PC användare får man ju tydligen leva med operativ som hänger sig, felmeddelanden och program som krashar. Jag har kört PC 90% av min tid vid dator och har det fortfarande i jobbet. Sen jag bytte till Mac hemma har jag förstått att jag levt i en lögn. Konverteringen till Mac sprider sig om en löpeld bland mina vänner.

av tigra, onsdag 15 augusti 2007 kl 23:47
moniker
Att Microsoft skulle ha fått problem bara för att Apple har bytt till Intel-processorer håller inte såvida nu inte Microsoft kodar allt i maskinkod.

Om man programmerar vettigt behöver man inte tänka på något speciellt alls för Intel. I Xcode (Apples utvecklingsmiljö för OSX) sätter man bara ett par checkboxar för om man vill bygga för PPC och/eller Intel. Det är allt. Inte en enda rads ändring i programkoden ska behövas.

Jag har gått över till att använda iWork som för det mesta klarar det jag vill. I några mycket sällsynta fall sparkar jag igång Office 2004 för att göra något där (men jag har fram till alldeles nyligt behövt använda Excel i brist på annat).

Så snart iWork '08 kom ut köpte jag det och det är ännu bättre än tidigare. Numbers är en riktig höjdare trots att det är version 1.0.

Nej, jag känner mig inte sviken av Microsoft. Om de inte vill ha kvar sina kunder är det deras val. Det finns numera bra alternativ som passar de flesta.
av moniker, torsdag 16 augusti 2007 kl 00:15
Anund
tigra: Det var bland det dummaste jag hört. Operativet är instabilt så därför är iTunes instabilt och segt som sirap? Knappast, det handlar snarare om att iTunes till Windows är en usel konvertering av Macversionen.
Jag tror att Apple skulle vinna mycket på att anställa ett par Windowsutvecklare och skriva om iTunes, majoriteten av iTunesanvändare använder ju Windows.
iTunes 4 funkade bra i XP, iTunes 7 är ett skämt i Vista.
av Anund, torsdag 16 augusti 2007 kl 01:02
Henkis
Det är väl inte speciellt konstigt att Mac-versionen av Office laggar? Även om MS tjänar pengar på att sälja den så är det ju bra mycket viktigare att hindra folk från att migrerar till Mac. Det är ju inte direkt så att Appfle släpper sina "killer-apps" för windows, Aperture, Final Cut, Logic, Shake, iLife....

iTunes finns för Windows för att sälja iPods, Safari för att locka folk till Mac och främja browser-kompabilitet, vilket kanske inte tjänar sitt syfte med en buggig beta...
av Henkis, torsdag 16 augusti 2007 kl 03:22
Spooky
Nämn EN beta som inte är buggig?
av Spooky, torsdag 16 augusti 2007 kl 08:07
Ronneholm
Jag arbetar med böcker och får ofta väldigt stora wordfiler av författare att arbeta med. Det är inte så dumt att ögna igenom filerna på skärmen innan de monteras i InDesign. Jag använder Word 2004 av tre anledningar: kompabiliteten, grammatikkollen och rättstavningsfunktionen. I dessa tre områden har konkurrenterna inte en chans i jämförelse (Neo Office är ett skämt på alla områden. Fult är det också.) (Har dock inte testat Pages '08, men jag befarar att det inte är ett program för mig. För inte har väl Apple stoppat in en helt ny ordlista med synonymer och grannlåt där?) Fram tills bara ett litet tag sedan körde jag av snålhet någon gammal Office 2004-version som jag hittade på Piratebay, och svor morgon till kväll över Microsofts uselhet. Programmet hängde sig heeeeela tiden, och sen hängde sig crash-reportprogrammet osv osv.

Men vid mitt senaste datorköp fick jag möjlighet att köpa Office 2004 till specialpris, och gjorde detta. Word fungerar fan perfekt nu! Nog för att Office 2004 inte är optimerat för Intel-processorn, men så himla segt är det ju egentligen inte. Det är som att sitta i stadstrafik och bråka om huruvida bilen har 200 eller 300 km/h i maxhastighet.

Jag hatar att låta som värsta Ms-förespråkaren här, och jag hoppas innerligt att jag någon gång kan slippa att använda någonting som det företaget tillverkar. Men något säger mig att det kommer dröja. Länge.
av Ronneholm, torsdag 16 augusti 2007 kl 08:33
Nisse Bergman
Själv tycker jag ett Office-paket från Adobe hade varit väldigt intressant, de kan ju göra ett paket utan att ha förkärlek för någon plattform.

Adobe gör bara förstklassiga program så jag är säker på att ett Office-paket från dem skulle hålla samma standard. Och ha en gemensam kompabilitet över de olika plattformarna.

Konkurrens är bara något positivt på denna fronten.
av Nisse Bergman, torsdag 16 augusti 2007 kl 09:23
vito
hehe, intressant diskussion. Har gjort det till mitt trademark att inte kunna samt vägra använda MS mjukvara. Skrev jag mina högskoleuppgifter direkt i indesign. enstaka PM i illustrator. Har aldrig aldrig aldrig fattat varför så mångra sitter med officepaktetet när 99.9% skriver vanliga papper med lite tabeller. Finns ju 1000 gratis alternativ som e bättre. Det enda programmet som verkar vettigt i gänget är excel, skulle gärna se en adobevariant på det.
av vito, torsdag 16 augusti 2007 kl 09:53
=^_^=
Att få program att fungera felfritt för PC borde vara svårare än att göra det för MAC.
Efter som det finns så mycket mer varierad hårdvara att ta hänsyntill när det gäller PC.
av =^_^= , torsdag 16 augusti 2007 kl 10:21
Threepwood
Om rättstavningsfunktion fanns även på Feber.se skulle vi kanske slippa mellanstadiesvenska som "kompabilitet", etc. Speciellt PC- och Spelfeber är i akut behov. :)
av Threepwood, torsdag 16 augusti 2007 kl 11:25
aladdin
vito: En anledning till att alla använder Word/Office är att, just det, alla använder Word/Office. Så länge du inte pluggar på någon grafisk skola är det inte troligt att de har Illustrator eller InDesign på biblioteksdatorerna, och därför måste man skriva hemma. Grupparbeten, korrekturläsning, ändringar etc blir mycket svårare om alla sitter med sitt favoritprogram. De kanske klarar av att importera Word-dokument, men väldigt få klarar av att exportera med korrekt formatering osv. Dessutom som tidigare nämnts så saknas det rättstavning och grammatik i Illustrator.

Alal vill ju ha det så enkelt som möjligt, och därför finns det standarder inom alla områden, från mjukvara till dimensioner på cykelhjul.
Alla vill äga standarden, och det är väl ungefär där Office är just nu...
av aladdin, torsdag 16 augusti 2007 kl 11:57
Think Adrian.
Safari Beta för WIndows är ett skämt?

För guds, skull, det är en BETA!

Annars håller jag med om att det är tråkigt att många har problem med iTunes under Windows.

Marnaq gör en ponäg, dock "Jag tror Microsoft släpper dåliga produkter för OS X av samma anledning som Apple släpper dåliga produkter för Windows."
av Think Adrian., torsdag 16 augusti 2007 kl 14:01
FDD
Safari Beta för windows är tyvärr ett skämt. Har inte startat på någon dator jag installerat det på. Känns väldigt pre-beta.
av FDD, torsdag 16 augusti 2007 kl 15:04
aladdin
Adrian: Det stämmer att det är en beta. Det är därför den refereras till som en beta. Ingen har krav på den att fungera som en fullvärdig produkt.

Men..

Det är skillnad på ett opensource-projekt som finns tillgängligt som en beta för allmänheten, och en första publik version från en stor mjukvaru-utvecklare, tycker du inte?
Dels kan man kräva lite mer från Apple som ju är kända för "it just works". De behövde inte släppa denna beta för oss att prova, de hade kunnat fortsätta utveckla den någon månad till.
Det är också skadligt för varumärket Apple som bygger så mycket på kvalitetskänslan, enkelheten, buggfriheten och en allmänt behagligare upplevelse framför datorn.
Jag tror inte de vill tappa den imagen...
av aladdin, torsdag 16 augusti 2007 kl 15:46
whatever
Att safari-betan till windows kraschar direkt beror på att ni troligen kör svenskt operativsystem, på engelskt fungerar det. Så det är något som är illa kodat där då det inte fungerar i olika språk på operativ. Dock kunde de ju ha upplyst att det var bara en engelsk beta...
av whatever, torsdag 16 augusti 2007 kl 17:38
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration