Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Varför flash och java inte finns på iPhone Sedan iPhonen har presenterats har det diskuterats varför inte Apple stödjer eller ens arbetar det minsta för att få in Java och Flash på iPhone. För en "vanlig" telefon är Java ett krav, eftersom alla telefoner mer eller mindre har olika system, olika systemversioner, olika processorer och så vidare är Java den minsta gemensamma nämnaren, man kan göra en applikation som i alla fall fungerar behjälpligt på väldigt många telefoner.Flash har haft det betydligt tuffare på mobila enheter och Flash Lite har ganska nyligen fått stöd för saker vi krävt av Flash i våra webbläsare ett bra tag nu, som video. Flash i telefoner och Flash på datorer har betytt olika saker - på telefonen handlar det om program och på datorn ett plugin till webbläsaren. Och det är klart att vi saknar Flash i Safari på iPhone - men hur mycket egentligen?Det här är en väldigt intressant artikel varför Apple inte har släppt in Flash och Java på iPhone. Man vill helt enkelt äga gränssnittet. Det är ju faktiskt så att gränssnittet är det som verkligen är skillnaden mellan iPhone och alla andra telefoner och låter man andra komma in har man inte makten att göra något man står för själva.Samtidigt så är Adobe "nöjda" med utvecklingen av Flash för iPhone, men det ser verkligen inte ut som att vi kommer att få se Flash i formen av ett plugin för Safari på ett bra tag, utan om Flash kommer så kommer det att vi en arbetsbas för Flash-program.
www.appleinsider.com
Och personligen är det verkligen ingenting som låter så sexigt. Jag ser hellre att de 250 000 personer som har laddat ner utvecklingsverktygen för iPhone kommer att utveckla direkt för iPhone.
Mac, iPhone
37.0° 0 Roger Åberg Roger Åberg
ons. 18 jun 2008, 23:12
37 kommentarer till artikeln
t1ggr
Gissningsvis kommer de stödja AIR istället för flash, då kan de styra utseendet åtminstonde och har betydligt högre säkerhet på det hela.
av t1ggr, torsdag 19 juni 2008 kl 00:13
andreasw
Kan någon ge exempel på något bra som dom gjort med flash i deras telefon? Spela spel? Går det?
av andreasw, torsdag 19 juni 2008 kl 00:19
Carl Ericsson
Sproutcore > Air.
av Carl Ericsson, torsdag 19 juni 2008 kl 00:21
Atari130XE
Har inte greppat det här riktigt.. iPhone har inte flash-stöd, men flashbaserade filmer ala youtube fungerar eller? Hur hänger det ihop isåfall?
av Atari130XE, torsdag 19 juni 2008 kl 00:50
Carl Ericsson
Atari: Google kodade om alla videos på youtube till h.264. Det är alltså inte flashvideos som spelas upp på iPhonen.
av Carl Ericsson, torsdag 19 juni 2008 kl 00:52
RaXha
Skulle vilja veta specarna på datorn som fick det uppdraget för övrigt :P lär ju ha tagit ett tag :P
av RaXha, torsdag 19 juni 2008 kl 01:03
dezent
om flash kan få min macbook pro 2.4Ghz core2duo med 4gig ram att använda 150% cpu och dra slut batteriet efter en timmas tittande på southparkstudios.com, är ju frågan vad den skulle med en stackars 620mhz liten ARM cpu.
av dezent, torsdag 19 juni 2008 kl 01:32
ag_the_king
Air har ju egentligen inte alls ens nära av samma sak som sproutcore eller flash. Det är frameworks och filformat medans adobe air är ett sätt att skapa desktop applikationer med webbtekniker som flash eller xhtml och ajax. Att vägra flash är bara fjantigt av apple. Men apple vill ju alltid kontrollera allt. Är bara att inse att steve jobs och apple är onda!
av ag_the_king, torsdag 19 juni 2008 kl 02:38
Christopher Anderton
Atari130XE -> Aftonbladets reklam!
av Christopher Anderton, torsdag 19 juni 2008 kl 02:50
Martin Gunnarsson
Med Javastöd skulle inte bara dörren öppnas för sjukt många färdiga program, sex miljoner Javautvecklare världen över skulle kunna sätta igång och bygga fräcka grejer till iPhone.
av Martin Gunnarsson, torsdag 19 juni 2008 kl 06:22
Netzach
Apple hade ju tidigare en cocoa-brygga till Java, känns som att det inte bör vara svårare att leverera en version av Java med det (cocoa touch) inkluderat, men Swing inaktiverat. Java har definitivt en trevligare syntax än Objective-C, men helst av allt skulle jag vilja se RubyCocoa till iPhone. :-D
av Netzach, torsdag 19 juni 2008 kl 06:36
danielhedman
Både flash och java är ändå tekniker som hängt med länge, lite för länge tycker jag. Så ser inget behov av dessa i telefonen :] Möjligen om adobe utvecklat en variant för mobile safari som inte tuggar sönder batteriet.
av danielhedman, torsdag 19 juni 2008 kl 07:52
cubeXpert
De som längtar efter Flash eller Java till iPhone har inte fattat ett dugg av vad iPhone egentligen är. iPhone är en mobil plattform, komplett med en egen utvecklarmiljö och hårdvara som slår allt övrigt på marknaden. Varför ska man då kompromissa med funktionalitet och gränssnittsstöd genom att göra plats för kackig gammal teknik?

Den utvecklare som vill vara med i matchen kan enkelt gå med och börja bygga applikationer för iPhone, den som hellre kramar gammal teknik och kunskap kan låta bli.
av cubeXpert, torsdag 19 juni 2008 kl 09:56
Börje
FInns inte ett javaprogram på planeten som fungerar bra, alldeles utmärkt att dom slopar det. Förhoppningsvis kanske WM, Symbian och annat hitta sig ner i prisklasserna så även andra telefoner slipper java.
av Börje, torsdag 19 juni 2008 kl 09:56
Stork
Är det inte bättre med valfrihet då?
Att man själv får välja vad man vill installera i sin telefon.

Lite lustigt med alla fanboys som nu helt plötsligt kastar en massa skit på Java/Flash och MMS bara för att de saknas i iphonen.

Hade telefonen varit sämre om den hade varit allt den är idag + Java/Flash och MMS? Knappast eller?

En brist är alltid en brist.
av Stork, torsdag 19 juni 2008 kl 10:46
Martin Gunnarsson
Eh, OS X bygger på teknik som är MYCKET äldre än Java, så kom inte dragandes med att Java skulle vara dåligt för att det är gammalt. Flera populära mac-program är skrivna i Java utan att det märks över huvud taget. Att det inte skulle finnas några Javaprogram som fungerar bra är bara skrattretande.
av Martin Gunnarsson, torsdag 19 juni 2008 kl 10:51
Stork
cubeXpert: "Den utvecklare som vill vara med i matchen kan enkelt gå med och börja bygga applikationer för iPhone"

-Kanske det dummaste jag hört på mycket länge... Ska alla utvecklare anpassa sig efter EN hårdvarutillverkare?

Standardisering är inget att tänka på eller?
Snälla, tänk efter lite...
av Stork, torsdag 19 juni 2008 kl 10:58
Ragge
@ Stork: De som inte vill slipper. Ingen håller en pistol mot någons tinning

Dessutom vill ingen ha halvdassiga Java-program som funkar kasst på sin iPhone. Jag hade inte viljat det
av Ragge, torsdag 19 juni 2008 kl 11:45
aladdin
Stork: Väl sagt! Förstår inte hur man kan se positivt på att teknik som stöds av alla andra saknas. Tycker man att Java är så förlegat så behöver man inte installera några Java-program, eller?

Lät likadant innan 3G och GPS'en kom, minns ni det?

"Apple gör helt rätt, 3G suger bara massa batterier och EDGE är nästan lika snabbt"

"GPS behövs inte, Googlemap positionering fungerar lika bra"

Titta hur det det låter nu när 3G och GPS finns...
av aladdin, torsdag 19 juni 2008 kl 11:48
ett.ufo
Självklart vore det bättre för användaren om browsern i Iphone klarade att visa allt som normalt finns på webben.
Fattar man inte det är man dum i hela huvudet.
av ett.ufo, torsdag 19 juni 2008 kl 12:00
Stork
Maac: Jag vet att ingen tvingar mig, men ur ett företags synpunkt borde man väl vilja sälja så mycket telefoner som möjligt?

Motfråga: Vem tvingar dig att installera halvdassiga javaprogram?
av Stork, torsdag 19 juni 2008 kl 12:50
simulacra
ett.ufo: håller med, det finns ett par siter som har flash som en dynamisk funktion och inte som ngt bloat.
Tex sf.se där flash används för att välja säten, en funktion som inte finns ngn annanstans och som med tiden har blivit bare minimum.
Och just sf.se är en site som man kan tänkas använda online eftersom den helt enkelt är bekvämare än ALLA andra sätt att köpa biljetter, däribland att gå till kassan.
av simulacra, torsdag 19 juni 2008 kl 13:19
coco monkey
jag håller med båda sidor här. Flash borde överges för bättre alternativ. samtidigt har det blivit en standard idiotiskt nog, och därför borde finnas med i iPhone. å andra sidan kanske Apple lyckas fasa ut Flash precis som diskettstationen (knappast troligt, men man kan ju hoppas).

Men Java skulle varit med. Där kan man inte hitta några skäl annat än att Apple just valt att skräddarsy iPhone så att det man får i en iPhone inte går att få på andra mobiler.
av coco monkey, torsdag 19 juni 2008 kl 13:31
Johan B
simulacra: Kommer nog något webbapp eller native-program från SF eller nån som erbjuder bokning från iPhone.
Saker som folk vill ha, men inte kan ha, kommer så småningom alltid uppfyllas av en eller flera finurliga utvecklare.
av Johan B, torsdag 19 juni 2008 kl 13:36
Börje
Stork: Något av det jag gillar absolut mest med Apple är att dom är dom enda som vågar sparka ut gammal skit för att skapa en bättre produkt. Samma med disketten, CD-spelare i MBA osv.

Att skippa 3G var alldeles rätt då det hade ökat kostnaderna och mördat batteritiderna, nu har det gått ett år och tekniken är bättre, alltså dags att stoppa in det. Skulle tro att samma sak gäller GPS-chippet.
av Börje, torsdag 19 juni 2008 kl 13:47
Stork
Det är lite skrämmande att så många är TOTALT okritiska när det kommer till apples prudukter.

Ni har ju redan bestämt er att allt apple gör är det bästa, hade dom skippat SMS kan jag lova att ni hade argumenterat för hur onödigt det är.

Tänk själva istället...

Alltså apple är jävligt grymma men ALLT är inte automatiskt det bästa man kan få tag på...
av Stork, torsdag 19 juni 2008 kl 14:22
Berguven_glenn
Citerar Economist:

"There were personal computers before 1984, but it took the Macintosh, which Apple launched that year, to popularise the icon-based graphical interface that others copied, kicking off the PC era. There were digital music-players before 2001, but Apple's iPod made them both ubiquitous and user-friendly."

Tror faktiskt att de kan lyckas igen. Seriöst, WM och Symbian är det sunkigaste jag varit med om. Nu har jag visserligen inte testat en Iphone, så jag vet inte hur den fungerar, men det kan inte bli mycket sämre.
av Berguven_glenn, torsdag 19 juni 2008 kl 15:38
Stork
Berguven_glenn: Det fanns spelkonsoler innan apple pippin... det finns spelkonsoler idag...
av Stork, torsdag 19 juni 2008 kl 16:07
Zaphod
Punkt Roger, du måste börja använda punkt mycket mer. Jag sitter här stukad och kände för att läsa något lite mysigt nördigt. Går in på macfeber och vad händer då? Jag förstår ingenting :D
av Zaphod, torsdag 19 juni 2008 kl 19:02
aladdin
Haha, är du stukad är det bara att ge upp. Slå på en film eller spela CoD 4. Att sitta här och försöka läsa om Mac är bara fel.. =)
av aladdin, torsdag 19 juni 2008 kl 19:05
Redglittercoffin
Microsoft har sitt stängda Silverlight. Adobe har sitt stängda Flash. Sun har sitt halvöppna Java. Apple har open source sproutcore och det bästa stödet för öppna standarder på nätet.
av Redglittercoffin, torsdag 19 juni 2008 kl 22:34
asperon
Känns lite som ett typiskt mac uttalande, vi har inte flash och java, men vi behöver det inte. Det dag det dyker upp i iPhone så kommer det givetvis att hyllas av de användare som tidigare inte behövde det, på samma sätt som det verkar vara med alla de funktioner som vi användare av andra OS tar för givet.
av asperon, torsdag 19 juni 2008 kl 22:42
Stork
Jag hyllar bra och smarta funktioner över lag, oavsett tillverkare.
av Stork, fredag 20 juni 2008 kl 10:39
Josef
Undrar varför Apples kunder är så "fanatiska".. Kanske finns en anledning?
av Josef, lördag 21 juni 2008 kl 23:35
aladdin
Josef: Om du syftar på att anledningen är att Apple är bra, så får du svårt att förklara allt annat som folk är "fanatiska" kring...


av aladdin, söndag 22 juni 2008 kl 10:18
Trisen
Kan det vara så enkelt att det är just bara en telefon?!?
av Trisen, söndag 22 juni 2008 kl 16:29
Slackerbitch
Lolocopter, ni Apple-folk är ju bara för roliga.. "Att iPhone saknar Flash- och Javastöd är i själva verket bra!" hahahaha... nej, verkligen. hahahaha...
av Slackerbitch, torsdag 26 juni 2008 kl 12:57
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration