11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Samsung är nu världens största reklamköpare Övertar platsen från P&G
Samsung är nu världens största reklamköpare

Branschtidningen Ad Age har sammanställt statistik över de hundra företag som spenderar mest på reklam och nu har Samsung gått upp i toppen för den statistiken.

Samsung köpte reklam för 11,2 miljarder dollar förra året vilket gjorde att de övertog förstaplatsen från P&G som spenderade 10,5 miljarder dollar i reklam för företagets produkter. Efter dessa två hittas L'Oréal (8,6 miljarder dollar), Unilever (8,5 miljarder dollar) samt Nestlé (7,3 miljarder dollar).

Ad Age skriver att sammanlagt ökade utgifterna för världens hundra största reklamköpare med 4,9 procent jämfört med föregående år. Det innebär att de hundra företagen tillsammans köpte reklam för 279 miljarder dollar, motsvarande 2,5 biljoner kronor.

Mobil, Samsung, reklamköp, annonsörer, ad age, statistik
35.6° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
ons. 5 dec 2018, 15:15
Samsung är nu världens största reklamköpare Övertar platsen från P&G
35.6°
0