Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
10 idag
42 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
måndag 29 augusti 2022
fortsättning
Nu går det att förbeställa Munro EV
En eldriven offroad-maskin från Skottland
Munro Vehicles grundades i Skottland 2019 och nu är de redo att lansera sin första modell - den eldrivna offroad-maskinen Munro EV. Det går bra att lägga en förbeställning nu och planen är att börja leverera någon gång nästa år. Bilen är designad för att kunna transportera personal och materiel genom väldigt svår terräng, och då har funktion fått gå före form. Chassiet är i stål och karossen är i aluminium, bromsar och fjädring har man köpt från hyllan så att det ska bli enklare att mecka och inte lika dyrt om det handlade om specialtillverkade delar. Elmotorn ger 380 hästar och har ett vrid på 700 newtonmeter. Givetvis gäller drivning på alla fyra och det finns en tvåstegad växellåda och låsbara diffar. Vad-djupet är en meter. Batteripacket är på 80,1 kWh och ska räcka för 27 mils körning om man blandar terräng med landsväg. Laddar man med 100 kW kan man gå från 15-80 procent på 36 minuter. I bagagen får man lasta upp till ett ton och på dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton. Beställer man nu betalar man 500 pund i deposition. Priset innan skatt och registrering ligger sen på 65.000 pund. Bara 50 exemplar är planerade för 2023, sen ökar man till 500 2024, 2500 2025 för att sedan bygga 5000 om året 2030.
39.5°
Porsche-inspirerad motorbåt
Glid runt i en 911 på vattnet
Just nu ligger det en Porsche-inspirerad båt uppe till salu på Bring A Trailer. Det handlar om en Craig Craft 168 Boss som ska föra tankarna till en Porsche 911 utan tak. Men det är mest grodögonen, kanske baklamporna och båtens höfter som känns Porsche, resten är ganska vanlig båt om ni frågar mig. Motorn är dock placerad baktill som sig bör, men det handlar inte om en boxersexa utan en V6:a på 4,3 liter från General Motors. Auktionen har inget reservationspris, går ut idag och i skrivande stund är det högsta budet uppe i 21.500 dollar.
35.4°
Första körningen med Gordon Murrays T.50 på vanliga vägar
Dario Franchitti tar en sväng med en prototyp
Här får vi hänga med Gordon Murray Automotives testförare Dario Franchitti på en liten tur i T.50 på vanliga vägar där den också verkar trivas helt okej. Tyvärr inget snack om upplevelsen men det kommer sen när journalister väl får provköra bilen på riktigt.
37.7°
Ägare av Rivian R1T sjösätter sin båt med bilen
Den eldrivna pickupen har bra vad-djup
Rivians eldrivna pickup R1T klarar av att vada i nästan 110 centimeter djupt vatten. När en ägare i Idaho fick reda på detta ville han genast testa om han kunde sjösätta sin båt genom att köra ut bilen och båtkärran i vattnet och bara lasta av båten direkt. Inga problem alls och som videon nedan visar gick det galant att även få upp båten igen med ekipaget i vattnet.
46.6°
Brabus-preppad Smart #1 nu presenterad
Gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder
På Chengdu Motor Show i Kina har Smart nu presenterat en Brabus-preppad version av den nya eldrivna modellen #1. Vi har redan sett bilder på den och fått lite fakta som inte var bekräftad, men siffrorna stämde. Den här versionen får en elmotor på 156 hästar och 200 newtonmeter framtill och en elmotor som ger 272 hästar och 343 newtonmeter på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 422 hästar och 543 newtonmeter vilket känns väldigt mycket i denna lilla bil. 0-100 km/h ska därför kunna avklaras på snabba 3,7 sekunder. Batteripacket ska vara samma 66 kWh som tidigare vilket borde göra att räckvidden på 44 mil minskar något i Brabus-versionen. Förutom en extra elmotor och mer effekt får bilen ett diskret lyft på ut- och insidan med lite sportigare detaljer. I Kina kommer bilen kosta 279,000 yuan vilket är en slant över vad den vanliga versionen kostar - 190,000 yuan. Om den här versionen kommer att säljas utanför Kina återstår att se.
38.6°
söndag 28 augusti 2022
Tunnelbaneracet 2022
Stockholms tunnelbanestationer på snabbast tid
Då var det än en gång dags för Tunnelbaneracet som helt enkelt går ut på att klara av alla tunnelbanestationer på snabbast tid. I år har deltagarna bildat lag som alla har lite olika taktik.
35.3°
fredag 26 augusti 2022
Här är bilarna som BYD kommer att sälja i Sverige
Tre modeller kommer hit
Ännu en kinesisk tillverkare är på väg till Sverige och återigen är Hedin med i leken. Hedin kommer att vara återförsäljare för märket här i Sverige men även i Tyskland. Tre modeller kommer att säljas från start. BYD TANG är en sjusitsig suv som nog kommer att vara välkommen på den svenska marknaden eftersom antalet sjusitsiga och eldrivna suvar verkligen inte är många. Den här fyrhjulsdriven, levererar 380 kW (516 ps) och gör noll till hundra på 4,6 sekunder. Som mest får man in 1655 liter med alla säten fällda, med fem platser får man plats med 940 liter och med sju platser 235 liter. Batteriet är på 86,4 kWh och räckvidden är på 40 mil. 22 tumshjul är standard. BYD HAN är en stor sedan och denna har samma drivlina som TANG. Men eftersom det är en mindre bil så är den snabbare, noll till hundra går på 3,9 sekunder, och räckvidden är på 52,1 mil. Denna är också fyrhjulsdriven. Minstingen heter BYD ATTO 3 och denna är framhjulsdriven. Motorn är på 150 kW (203 ps) och noll till hundra går på lite mer rimliga 7,3 sekunder. Räckvidden är på 42 mil. Batteriet är på 60,48 kWh. Tyvärr så säger man inte hur snabbt bilarna laddar, men alla ska ladda från 30 till 80 procent på 30 minuter. Priserna är inte klara utan kommer senare. Försäljningen startar i oktober och de första leveranserna kommer under fjärde kvartalet. BYD står förresten för Build Your Dreams.
22.2°
Tesla kräver att reklam där barndockor körs över tas bort
Anser att den framställer Teslas körassistent FSD missvisande
Tesla kräver nu att annonsören bakom en reklamkampanj som visar hur en Tesla Model 3 kör över en dockor föreställande barn slutar sända denna. Det är en organisation som kallar sig för The Dawn Project som tagit fram reklamkampanjen där man hävdar att Teslan körde över barndockorna medan Teslas körassistent FSD Beta användes. The Dawn Projects mål med kampanjen är att Teslas FSD-system ska förbjudas helt och hållet. Huruvida FSD Beta faktiskt användes under reklamkampanjen råder det delade meningar om vilket ni kan läsa mer om hos Elektrek. Tesla anser hur som helst att reklamkampanjen är missvisande. I ett så kallat "cease and desist"-krav till The Dawn Project kräver Teslas advokater att kampanjen ska sluta visas. Vidare skriver de bland annat: "The purported tests misuse and misrepresent the capabilities of Tesla’s technology, and disregard widely recognized testing performed by independent agencies as well as the experiences shared by our customers, [...] While you and The Dawn Project purport to advocate for safety, the videos portray unsafe and improper use of FSD Beta and active safety features. Your actions actually put consumers at risk." Det kan vara värt att nämna att The Dawn Project drivs av Dan O’Dowd. Han är även grundare till företaget Green Hill Software som utvecklar mjukvara till flygplan och bilar, något som gör företaget till en konkurrent till Tesla. Ox27Dowd verkar hur som helst inte ha några planer på att gå Teslas krav till mötes. Till Washington Post säger Ox27Dowd: "This letter is so pathetic in terms of whining: Mr. Free Speech Absolutist, just a crybaby hiding behind his lawyers." Ox27Dowd har även skrivit ett längre svar på Teslas krav vilket går att läsa här. The Dawn Projects reklamfilm som Tesla vill att de ska sluta sända hittas ovan.
31.5°
Audi ger sig in i Formel 1
Ska leverera motorer efter de nya reglerna
Från och med 2026 är det ut med bensin och in med syntetiskt bränsle och el i Formel 1. Det verkar Audi gilla, för man har nu gått ut med att man kommer att leverera motorer till cirkusen från detta år. Tanken med de nya reglerna är att motorn måste drivas på syntetiskt bränsle och att hybriddrift blir en del av konceptet. Förbränningsmotorn får leverera maximalt 400 kW (544 hp) och elmotorn får leverera lika mycket så det kan bli rejält med sprutt på bilarna. Audi kommer alltså att leverera motorer och inte starta ett eget stall. Bilen ovan är alltså bara en testbädd. Motorpaketet kommer att utvecklas i Neuburg nära Audis hemord Ingolstadt.
52.3°
Nu kan man beställa Tesla Model Y med bakhjulsdrift
Kostar precis under 700.000 kronor
Tesla Model Y är en väldigt poppis bil, men det är verkligen ingen billig bil med en prislapp på nära 800.000 kronor. Nu kommer dock ett nytt alternativ för den som inte vill ha fyrhjulsdrift eller behöver en så snabb bil för nu börjar Tesla sälja Model Y med bakhjulsdrift. Det betyder, förutom att den bara driver på bakhjulen, att den bara har en motor och därmed är långsammare. En vanlig Model Y gör noll till hundra på 5 sekunder, med bakhjulsdrift blir denna siffra rätt mycket tristare 6,9 sekunder. Tyvärr så levererar den bakhjulsdrivna varianten också sämre laddhastighet, 170 kW mot 250 kW, och sämre räckvidd, 430 kilometer istället för 533 kilometer. En alltigenom sämre bil med andra ord. Prislappen för den bakhjulsdrivna ligger på 699.170 kronor vilket precis gör att den får ta del av de 70.000 kronorna i klimatbonus. En Model Y Long Range med fyrhjulsdrift kostar i dag 778.170 kronor och en Model Y Performance kostar 818.170 kronor. De första bilarna med bakhjulsdrift som kommer till Europa tillverkas i Shanghai.
34.7°
torsdag 25 augusti 2022
Kia postar bilder på kommande EV9
Verkar behålla formen från konceptet
När Kia visade EV9 som koncept var det en riktigt spännande bil. Den stora suven, som är USA-stor, kommer snart i produktionsversion och Kia har lovat att den ska se liknande ut som konceptet. Och det gör den faktiskt, i alla fall i stora drag. Men samtidigt märks det redan att den kommer att bli lite tamare och inte riktigt lika futuristisk, men det var ju väntat. Hur som helst så testas bilen just nu och kommer att ha världspremiär första kvartalet 2023. Man lovar att den stora suven, som är en storlek större än Sorento, ska vara trevlig både på bana, vägar och konstiga underlag. Bilen rullar på E-GMP-plattformen som även EV6 rullar på så prestanda och batteriteknik kommer troligen att vara liknande som på den.
40.0°
Koenigsegg kommer göra fler CC850
Har mottagits väldigt bra
Koenigseggs restrohyllning till sig själva presenterades i helgen och har fått ett väldigt bra mottagande. Trots en fet prislapp på säkert över 30 miljoner sålde man ut de 50 bilarna snabbt. Man tänkte tillverka 50 bilar eftersom Christian fyller 50 år i år. Men efterfrågan var för stor och man kommer nu att tillverka åtminstone 20 bilar till. Detta eftersom man har producerat bilar i 20 år. I en kommentar säger Christian att de extra 20 bilarna ändå inte möter efterfrågan. Så gör fler då!
53.4°
Volvo registrerar en massa nya modellbeteckningar
Blir det inga namn ändå?
Att uppföljaren till XC90 ska få ett namn har varit klart och tydligt från Volvo och ryktet säger att det kommer att Embla. Men den svenska bilsajten Carup har nu hittat ett antal registreringar av modellbeteckningar från Volvo som säger annat. I princip är det dagens modellbeteckningar med ett E framför plus ett antal nya i en serie som bara har ett X och inte XC. Dessa 14 modellbeteckningar handlar det om. EX30, EX40, EX60, EX90, ES40, ES60, ES90, EV40, EV60, EV90, EC40, EXC40, EXC60 och EXC90 Hur det blir får vi se senare i år när bilen presenteras på riktigt.
43.0°
Polestar 3 kommer kunna ladda ditt hus
Betyder det att Volvos nästa också får tekniken?
Olika tekniker för att få ur ström ur en elbil är på frammarsch. Just nu är det främst V2L (vehicle-to-load) som gäller, där man helt enkelt kan stoppa in en vanlig kontakt i bilen och få ut ström till en maskin eller liknande. V2G (vehicle-to-grid) är nästa steg där elbilen inte bara kan laddas via en laddbox utan huset man bor i också kan hämta ström från bilen. Bilen har ju ett gigantiskt batteri som till vardags inte används till fullo, man kanske åker någon mil om dagen och om det är 50 eller 80 procent laddat i bilen spelar mindre roll. Med dagens elpriser kan det för elräkningen också spela roll när du laddar, om du då kan ladda bilen när det är billigt och sedan använda den strömmen till att köra torktumlaren när det är dyrt så gör det reell skillnad. Till TechCrunch säger Polestars vd Thomas Ingenlath nu att V2G-tekniken kommer att vara tillgänglig i deras nästa generation av bilar, vilket borde betyda att Polestar 3 får tekniken. Och det borde betyda att även Volvos nästa generation av elbilar, först uppföljaren till XC90, också kommer att få tekniken.
54.5°
Australiensisk bank kommer sluta låna ut pengar till fossilbilar
Lånar bara ut om du köper elektriskt
Elbilen verkar inte ha slagit igenom i Australien ännu och nu vill Bank Australia göra vad de kan för att få igång bytet från fossilt. Man har nu gått ut med att man helt enkelt inte kommer att låna ut pengar till de som vill köpa fossilbilar utan det är bara elektriskt som gäller. Men man hetsar inte direkt utan de nya reglerna gäller från 2025, så kunderna kan fortsätta shoppa fossilt ett tag till. En representant från banken säger att man gör så delvis för att det är ekonomiskt försvarbart för kunderna. Att köpa fossilt gör så klart att man bidrar till mer utsläpp men man kommer även att ha högre driftskostnader under många år framåt, enligt banken.
50.0°
Premiär för vätgasdrivna tåg
Har börjat rulla i Tyskland
14 regionala tåg i Tyskland har nu bytts ut mot tåg som drivs av vätgas. Men, tänker kanske ni, varför byter man eldrivna tåg till vätgas? Det gör man inte, de gamla tågen drevs med hjälp av diesel. Här hemma är det kanske inte så vanligt, men det finns tydligen 4000 tågvagnar i Tyskland som fortfarande drivs fossilt. De nya tågen drivs alltså av el som skapas från vätgas. Pumpen för detta är finns i staden Linde och är öppen dygnet runt om ett tåg skulle behöva påfyllning. Tågen går sedan mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude. tågen har en räckvidd på 100 mil så de behöver inte åka och tanka hela tiden. Bolaget som byggt tågen heter Alstom och de har kontrakt på att leverera fler tåg till Tyskland, men även till Italien och Frankrike. Man har även testat tågen i Österrike, Nederländerna, Polen och Sverige.
53.4°
Stockholmare gillar att ta automatkörkort
Ökar även i resten av landet
Den generation som nu tar körkort är troligen den sista där det mer eller mindre är självklart att ta körkort för manuell låda. Ytterst få bilar i dag säljs med manuella lådor och alla elbilar är ju alltid automat, så om fem eller tio år är det troligen bara onödigt att ta annat än automatkort. Auto motor & sport har begärt ut data från Transportstyrelsen som klart visar att det redan nu är en kraftig ökning med automatkort. I hela landet var det bara 12 procent som tog automatkort 2016, förra året var den siffran uppe i 31 procent. Värst, eller vad man nu ska säga, var Stockholm som där i princip hälften tar automatkörkort, 46 procent närmare bestämt. Ju längre upp i landet man kommer ju mer manuellt blir det. I Norrbotten är det bara 13 procent som tar automatkörkort nu men det är i alla fall upp från superlåga tre procent 2016.
35.7°
Svenska Roam släpper elektrisk buss
Gjord för Afrika
Vi har tidigare skrivit om svensk-kenyanska bolaget Roam och deras motorcyklar, men de har också pysslat med att bygga om gamla bussar till eldrift. Nu släpper man sin första egna modell! Det är en tolv meter lång buss som har plats för 36 sittande och mellan 41 och 54 stående. Golvet är lågt vilket gör det lätt att komma in och det finns ramp för rullstolar. Toppfarten är inte så imponerande 70 km/h men mer behövs nog inte. Räckvidden är 32 mil och batteripacket är på 384 kWh. Det stora batteriet ska laddas på ungefär två timmar. Roam säger att köparna kan räkna med halverade kostnader när den väl rullar. Någon prislapp för bussen är inte kommunicerad men den ska vara låg jämfört med konkurrenterna. Bussen är byggd för att rulla runt Nairobi och Kenya men även i resten av Afrika.
45.1°
onsdag 24 augusti 2022
Tut i luren! Den moderna registreringsskylten fyller 50 år!
ABC123
Hösten 1972 fick runt tre miljoner svenska bilar nya registreringsskyltar då man plockade bort länsbokstaven och gick över till systemet med tre bokstäver följt av tre siffror. Nya bilar idag har även en bokstav blandat med siffrorna men det är ändå relativt nytt. Det här innebär alltså att den moderna registreringsskylten fyller 50 år nu vilket givetvis är värt en tut i luren! Förr i tiden fungerade det så att regplåten först hade en länsbokstav och den kom då från det län som fordonsägaren hade sin hemvist, följt av ett löpnummer. Om man flyttade till ett annat län fick man registrera om fordonet i det nya länet och fick då ett nytt registreringsnummer. Vilken är den bästa moderna skylten du har sett eller haft? Inte personlig skylt alltså utan någon slumpmässig som ändå fungerat bra på fordonet eller varit kul på något vis.
40.0°
Nästa modell från Zenvo får V12:a med hybrid-teknik
Och mellan 1500 och 1800 hästar
Den danska superbilstillverkaren Zenvo Automotive berättar nu lite om framtiden och om nästa modell som är på gång. Den ska presenteras någon gång nästa år och man startar om från grunden med ett helt nytt chassi i kolfiber och en helt ny turbomatad V12:a med hybrid-teknik. Maskinen kommer att bjuda på mellan 1500 och 1800 hästar och till den kopplas en helt ny växellåda. Både den och motorn är helt utvecklade av Zenvo själva. Det nya chassiet är anpassat för en helt eldriven drivlina men man valde hybrid för nästa steg då kunderna fortfarande vill ha förbränningsmotor i denna typ av bil. V12:an har två stycken eldrivna turboaggregat monterade på sig. Varvstoppet kommer att ligga på 10.000 och effekten på 1200 hästar. Via en åttastegad automatlåda skickas kraften till bakhjulen. En separat elmotor framtill ser till att driva framhjulen och få upp den sammanlagda effekten till som mest 1800 hästar. Man lovar att bilen ska vara rolig att köra men att man inte kommer att jaga några hastighetsrekord med den. Potentiella köpare ska redan ha fått se bilen och 30 personer ska ha lagt handpenning på ett exemplar. En liten men bra siffra för företaget som enligt uppgift bara ska ha sålt 15 bilar de senaste 15 åren.
36.1°
Delstat i Australien vill införa särskilt körkort för superbilar
Och körutbildning till förarna
Premiärministern Peter Malinauskas i delstaten Sydaustralien har presenterat planer på att införa ett särskilt körkort för superbilar. För att få detta måste ägaren genomgå en speciell körutbildning för att visa upp att denne kan framföra fordonet på ett vettigt vis. Man vill även att det inte ska vara möjligt att stänga av antisladd-systemen i såna här typer av bilar. Andra skärpta lagar är att förare som anklagats för att ha kört på och dödat en annan människa inte ska få köra igen förrän deras fall är uppklarat. Det hela kommer från fallet med Sophia Naismith som 2019 blev påkörd av en Lamborghini utanför en restaurang och som sedan avled av sina skador. The State Government is set to bring new laws to Parliament which will target drivers of high powered sports cars. The changes prompted by Sophia Naismithx27s family, who lost their daughter when she was struck and killed by a Lamborghini driver. @ainsleykoch #9News pic.twitter.com/o0KyZBw8lp— 9News Adelaide (@9NewsAdel) August 20, 2022
63.0°
Mini har tagit fram en Pokémon-bil
Wille jublar
Mini och Pokémon har slagit sina påsar ihop och tagit fram en version av den eldrivna konceptbilen Aceman. Den har fått tema från de klassiska figurerna och man ska kunna koppla upp sin spelskonsol i den och sedan projicera spelet framför bilen via en projektor. Även insidan på bilen tas över av Pokémon då karaktären Pikachu hoppar upp på bilens skärm och på instrumentbrädan. Bilen är framtagen eftersom Mini är huvudsponsor till Gamescon 2022 som drar igång idag och håller på till och med den 28:e.
37.6°
Fisker kanske ökar produktionen av suven Ocean
Har fått över 58.000 reservationer
Fiskers mål är att tillverka 50.000 exemplar av den eldrivna suven Ocean varje år. Bilen avtäcktes i produktionsform förra månaden och nu ska man ha fått in över 58.000 reservationer på den. Lanseringsversionen Ocean One som bara ska tillverkas i 5000 exemplar bokades upp på bara 30 dagar. Nu funderar tillverkaren på att öka produktionen på grund av den stora efterfrågan. Så här säger Henrik Fisker i ett uttalande: "The enthusiasm we’re seeing worldwide for the Fisker Ocean is nothing short of humbling. With our partners at Magna, test vehicles are rolling off the line at the carbon-neutral manufacturing plant in Graz, where we are working diligently on expanding production numbers beyond the current projection of 50,000 units per year. We are also exploring expanding operations to meet this growing demand, including considering manufacturing in the United States. And with our disciplined spending, strong cash position, extraordinary operational flexibility, strong relationships with our suppliers, and a diversified, high line-of-sight potential revenue stream for the first year, we’re full speed ahead on all fronts." Innan året är slut räknar Henrik med att ha minst 80.000 reservationer på bilen. Tillverkningen ska dra igång den 17 november i Österrike.
39.0°
Finsk skogsmaskin blir elektrisk
Ponsee EV1 får el från en dieselmaskin
Nu är det inte bara bilar som är elektriska utan även lastbilar och maskiner börjar bli elektriska. Nu finns det även en skogsmaskin som är elektrisk, i alla fall som koncept. Det är Ponsses maskin som numera drivs på el tack vare ett system från Epec som de kallar för Flow. Hela rasket är eldrivet men strömmen kommer just nu från en range extender som är dieseldriven. Man säger just nu i informationen om EV1, som konceptet kallas, så i framtiden hoppas man att man ska slippa denna del. Men vad är då meningen kan man ju undra. Dels är det här ett steg på vägen, ett koncept, och ingen färdig produkt. Men man säger också att förbrukningen jämfört med en vanlig ska vara betydligt lägre så man vinner på det i form av minskade utsläpp, trots dieselgeneratorn.
45.5°
Bugatti håller på med en helt ny förbränningsmotor
Chirons efterträdare blir en laddhybrid utan W16
Den nyligen presenterade modellen Mistral blir Bugattis farväl till W16-motorn och det sista vi kommer att få se av Chiron-plattformen. Mate Rimac som sedan förra sommaren numera är en stor del av Bugatti berättar att en helt ny förbränningsmotor utvecklad från grunden är på väg. Den kommer att få laddhybrid-teknik och i en podcast säger Mate följande: "When we started to discuss about the takeover of Bugatti, VW and Porsche were telling me the next Bugatti needs to be electric. And that would be the easiest thing, to take the Nevera, which we have developed for five years - itx27s already the highest performance electric car - and just rebadge into a Bugatti. I was fighting furiously with the management of Porsche and Volkswagen. Really heated arguments that the next Bugatti shouldnx27t be electric. I think that was absolutely the right decision. So we decided to keep Rimac all electric and Bugatti, for the foreseeable future, will have combustion engines with strong hybridisation, interesting combinations with combustion and electric powertrains." Han säger också att vi kommer att bli väldigt överraskade över vad det är för typ av förbränningsmotor som kommer så det kan ju bli spännande.
37.7°
tisdag 23 augusti 2022
DeLoreans nya som shooting brake
Visar även en bil för månen
DeLorean har vaknat upp igen som ett elbilsmärke och modellen Alpha5 är den första ut. Nu visas även Alpha5 Plasmatail som är ett koncept på samma bil, fast i ett shooting brake-utförande. Baken har alltså förlängts och bilen anammar ett kombi-liknande stuk. Fortfarande bara plats för fyra i den här men betydligt mer bagage. Måsvingedörrarna är också kvar. Både denna och vanliga Alpha5 ska om allt går vägen börja tillverkas 2024. Något som dock är ljusår bort (typ) är offroad-skapelsen Omega. Det är ett koncept som visar hur våra eldrivna bilar skulle kunna se ut 2040 men mer än så berättar man inte just nu.
40.5°
En titt på Audis tre konceptbilar
Feta!
Audi har under året visat upp tre olika koncept som visar upp framtiden för Audi. En till är på gång som visas nästa år men än så länge har man visat upp Skysphere, Grandsphere och Urbansphere. Nu har de tre koncepten varit vid Pebble Beach och där passade Rory på att spana in dem.
38.5°
Shelby American erbjuder Mustang med över 1300 hästar
Rimligt
Shelby American presenterar nu en Mustang GT500 med tillägget Code Red vilket ger bilen superbilsprestanda. Man har utgått från en V8:a på 5,2 liter och gett den dubbla turboaggregat vilket har resulterat i en maskin som ger 1014 hästar om den tankas med 93-oktanigt och hela 1318 om man istället matar den med E85. Vridet landar då på 1356 newtonmeter. Förutom turbo har man opererat in kolvar och stakar från Manley, uppgraderat insprutningssystemet och installerat ett styrsystem från MoTec för att nämna några av alla förändringar. Utseendemässigt får bilen huv, vinge och nytt kjolpaket i kolfiber. Fjädringen är även fullt justerbar och fälgarna är smidda i aluminium. Insidan får nytt läder, bur istället för baksäte och ännu sportigare framstolar. Endast 30 stycken kommer att byggas och prislappen ligger på 209.995 dollar. I den summan ingår inte donatorbilen, och efter bygget är klart säger Shelby att bilen endast får användas vid sidan av den vanliga vägen.
36.7°
Se Koenigsegg CC850 röra på sig
Det kommer eld ur baken!
Vi har sett Koenigsegg CC850 ur många vinklar och här kommer några till. Vi får även se maskinen röra på sig och så torrgasas det lite så att det kommer eld ur rumpan på den. Men förvänta dig inte att den går snabbt, i filmen får vi bara se den lastas på en lastbil. Nedan lite mer video på den. Notera hur snyggt de har löst baklysena när motorhuven är öppen.
43.6°
Skoda släpper första skisserna på Vision 7S Concept
Avtäcks den 30 augusti
Nu delar Skoda med sig av de första skisserna på den nya konceptbilen Vision 7S. Det här blir den första ut med det nya designspråket "Modern Solid" och kategorin den hamnar i är inte helt oväntat en eldriven SUV. En annan grej som inte är oväntad är de enorma fälgarna och annat som aldrig kommer hittat till någon produktionsmodell, men det här är i alla fall en första titt på vad framtiden har att erbjuda. Konceptet ska avtäckas den 30 augusti.
34.9°
Det här är Gunther Werks Project Tornado
Kolfiberklädd 993 Turbo med över 700 hästar
Nu är det ett år sedan som Gunther Werks presenterade sin 993 Speedster och det är dags för något nytt. Denna kallar man för Project Tornado och det är en restomoddad Porsche 993 Turbo som fått ett brett kolfiberskal och en dubbelturbomatad motor som ger över 700 hästar. Allt utom dörrarna är tillverkat i kolfiber vilket sparar hela 227 kilo jämfört med originalets kaross. Vikten för bilen landar till slut på 1225 kilo. Bilen får även en helt ny front och bak med funktionella luftintag, splitters och diffusors. Fälgarna som mäter 18 tum är tillverkade av en blandning av kolfiber och magnesium. Insidan är klädd med Alcantara och kolfiber och det finns givetvis sitta-still-stolar på plats. Under den stora vingen där bak huserar en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ger 608 hästar i standard-läget men 710 när man flippar över till bankörnings-läget. Vridet ligger på 759 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det går bra att lägga en beställning nu men vad bilen kostar och hur många som kommer att bli till är oklart just nu.
43.0°
Volkswagen slutar sälja fossilbilar i Norge
Även laddhybrider åker ut
Det går bra för elbilsförsäljningen för Volkswagen, i alla fall i vissa länder. Här i Sverige är över 50 procent av försäljningen elbilar och fler lär det bli när ID. Buzz kommer. I Norge är det ännu högre siffror och vill du köpa en fossilbil från Volkswagen där får du skynda dig på. Den norska importören har nämligen bestämt att man från och med 1 januari inte kommer att sälja en enda fossilbil i landet. Inte ens laddhybrider kommer att säljas. Importörens vd Ulf Tore Hekneby säger att det är gårdagens teknik och att politikerna borde sluta med att premiera laddhybrider som de gör i dag. I Sverige är det som sagt en bit bort för Volkswagen att göra samma sak, men när man lanserar en efterföljare till Passat som är eldriven så är det nog dags att sluta med fossilbilar. Möjligen behöver man också en stor, elektrisk suv.
57.0°
Det här är Sveriges sämsta vägar
20.000 mil kartlagt
Riksförbundet M Sveriges vägombud har matat runt 20.000 mil i Sverige och kartlagt hur dåliga vägarna i vårt land är. Resultatet visar att vägarna i norr är betydligt sämre än de i söder och att de är allra sämst i skogs- och glesbygdslänen. Europavägarna är helt okej och E18, E4 och E6 håller för det mesta en hög kvalitet. Riksvägarna har dock flera ställen med sämre vägar och länsvägarna är sämst. Tony Gunnarsson som är sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige säger: "Vi väntar oss sämre vägar framöver. Nedbrytningshastigheten av vägnätet går allt snabbare till följd av ökad mängd tyngre trafik och eftersatt underhåll. Trafikverket har en underhållsskuld till vägnätet på 23 miljarder kronor och tvingas fokusera på akuta lappningsåtgärder. Oroligheterna i omvärlden har dessutom ökat priserna på insatsvaror för asfaltsproduktion, vilket gör att många infrastruktursatsningar får skjutas upp eller ställas in." De sämsta länsvägarna i landet: Jämtland väg nummer 314 Norrbotten väg nummer 392 Norrbottens väg nummer 373 Norrbottens väg nummer 356 Jämtlands väg nummer 336 De sämsta riksvägarna i landet: Norrbotten väg nummer 98 Norrbotten väg nummer 94 Västernorrland väg nummer 86 Gävleborg väg nummer 83 Örebro väg nummer 63 De sämsta Europavägarna i landet: Uppsala väg nummer 18 Västerbottens väg nummer 4 Skåne väg nummer 6 Norrbottens väg nummer 45 Skåne väg nummer 20
35.9°
Candela börjar samarbeta med Polestar
Båttillverkaren ska köpa batterier från biltillverkaren
Candela och Polestar är två firmor som levererar eldrivna fordon och båda verkar ha en rätt cool framtid. Nu har de båda bolaget kommit överens om att Polestar ska leverera batterier och laddningssystem till Candela och avtalet är flerårigt. – Jag är fascinerad av hur Candelas båtar glider elegant och effektivt genom, eller snarare över, vattnet. Det är ett bevis på den enastående estetik och upplevelse som modern, hållbar teknik kan skapa. Som batterileverantör till Candela kan vi hjälpa till att driva övergången till renare hav och sjöar, samt att elektrifiera vattenburen transport, säger Polestars vd Thomas Ingenlath i ett pressmeddelande. Samarbetet gör alltså att Candelas båtar kommer att få tillgång till inte bara Polestars batterier utan även tekniken runt. I nära tid betyder det troligen att man kommer få teknik som Polestar levererar i sina bilar i dag, men i framtiden betyder det att de kan få ta del av trevlig teknik som 800V, snabbladdning och så vidare. Eftersom antalet båtar som Candela levererar är betydligt färre än antalet enheter i Polestars värld lär det inte påverka Polestars möjlighet att leverera till deras bilar, men det lär betyda att Candela får tillgång till teknik som de själva aldrig hade kunnat skapa.
49.5°
Det här är Czingers andra modell
Hyper GT har plats för fyra
Czinger har inte börjat leverera exemplar av den tvåsitsiga racerbilen 21C men de har redan visat upp nästa modell som de kommer att sätta i produktion. Den kallar man för Hyper GT och det är en stor coupé som har plats för fyra personer. Det här är också bara början för inom de sju kommande åren ska Czinger ha inte mindre än sex olika modeller i sitt utbud. Under skalet på Hyper GT sitter samma drivlina som i 21C vilket innebär en dubbelturbomatad V8:a på 2,88 liter, en elmotor och ett 800-voltssystem. Effektmässigt snackar vi 1250 hästar och till skillnad från sitt syskon så är motorn placerad framtill i denna. Dörrarna är av måsvinge-typ och öppnar både högt och stort så att det ska bli enkelt att kliva i och ur. När Hyper GT ska lanseras och vad den då kommer att kosta vet vi inte just nu. Vid sidan av denna visade man även upp 21C V Max som är en ännu hetare version byggd för maximal acceleration och toppfart. Den anammar ett "longtail"-utseende och fokus har legat på att göra den så hal som möjligt. Vingen där bak är bortplockad och man har flyttat avgassystemet och byggt en simplare diffusor. Den här ska göra 0-100 km/h på runt två sekunder, klara kvartsmilen på 8,1 sekunder och sägs kunna köra 0-402-0 km/h på runt 27 sekunder. Klarar den det slår den Koenigsegg Regeras rekord på samma grej som ligger på 31,49 sekunder.
36.5°
måndag 22 augusti 2022
RUF presenterar busiga Bergmeister
Lättviktare utan tak
RUF ställde ut på Monterey Car Week och de hade med sig koncept-bygget RUF Bergmeister. Det är en busbil strippad på massa onödigt som exempelvis tak och stor vindruta. Vågen stannar på 1,1 ton vilket gör den här till den lättaste bilen RUF byggt någonsin. Till detta får man en boxersexa på 3,6 liter med turbo som ger 450 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. Bromsarna är keramiska och mäter 350 millimeter i diameter. Inspirationen till designen kommer från Porsches Hillclimb-modeller som exempelvis Porsche 906, 909 Bergspyder och 718 RS 60 Spyder. Den påminner även lite om Boxster Bergspyder som Porsche visade upp för några år sedan men som aldrig blev verklighet. Alla karossdelar är i kolfiber och helt specialgjorda av RUF. Hur många exemplar av Bergmeister som kommer att tillverkas och vad det kommer att stå på prislappen är oklart än så länge. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av RUF Automobile GmbH (@rufsince1939)
34.6°
McLarens TV-spelskoncept blir verklighet
Solus GT har plats för en och V10:a
2017 visade McLaren upp en konceptbil som gick att spela i TV-spelet Gran Turismo. Nu har man gjort verklighet av designen och byggt en riktig bil som man döpt till Solus GT. Den har bara plats för en person, släpps i 25 exemplar, kostar fyra miljoner dollar och är redan utsåld. Det kunderna får för sina slantar är en megabil med F1-inspirerad V10:a på 5,2 liter utan överladdning. Den ska ge hela 840 hästar och 650 newtonmeter och ha ett varvstopp på 10.000 varv. 0-100 km/h ska avklaras på runt 2,5 sekunder och toppfarten ska ligga på 322 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad sekventiell växellåda. Vikten på bilen ligger på under ett ton och max marktryck ska ligga på 1200 kilo. Bilen får endast köras på bana.
39.0°
Audi teasar Activesphere Concept
En crossover-sedan som har premiär nästa år
Den fjärde medlemmen i Audis Sphere-koncept-familj är Activesphere Concept som vi nu får en teaserbild på. Det är en crossover med sedan-proportioner som ska ha sin premiär i början av nästa år. Som vi kan se får bilen betydligt bättre markfrigång än de övriga koncepten och däcken ser riktigt grova ut. Audi säger inte så mycket om bilen men den borde baseras på en elbilsplattform och säkerligen ha flera motorer och fyrhjulsdrift. Nedan kan ni spana in de andra koncepten i familjen.
37.0°
Bentley presenterar sin kraftfullaste modell hittills
Mulliner Batur har över 740 hästar
För att fira av Bentleys historia med förbränningsmotorer presenteras nu Mulliner Batur. Den linjesköna skapelsen som är framtagen av specialavdelningen är därför också den starkaste i Bentleys historia. Under huven sitter den numera välkända dubbelturbomatade W12:an på 6,0 liter. Här ska den ge över 740 hästar och har 1000 newtonmeter i vridmoment. För att nå den nya effekten har motorn fått nytt insug, uppgraderade turbosnurror, större laddluftkylare och omprogrammerad ECU. Till maskinen kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. Vad bilen har för prestanda berättar man inte just nu. Fyrhjulsstyrning och elektronisk diffspärr är standard, precis som adaptiv luftfjädring och elstyrda krängningshämmare. Innanför fälgarna sitter keramiska bromsskivor som mäter 440 millimeter fram och som greppas av tiokolvsok. Batur ska visa vägen framåt designmässigt för kommande Bentley-modeller, specifikt de eldrivna. Endast 18 kommer att tillverkas och på prislappen står det från 1,94 miljoner euro. Alla exemplar är redan bokade och de första leveranserna ska ske i mitten av nästa år.
41.9°
Lamborghini vässar Urus ytterligare
Performante får 666 hästar och lägre vikt
Lamborghini Urus är allt annat än en slö bil men givetvis måste allting skruvas upp ytterligare för att hålla modellen relevant. Vanliga bjuder på 650 hästar ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och då kanske man hade väntat sig att den här Performante-versionen i alla fall skulle få 700 eller något. Men den fick bara 16 hästar till. 666 är i och för sig en frän siffra om man diggar djävulen men fokus har alltså inte legat på att göra den här så effektfull som möjligt. Istället har man bytt ut luftfjädringen mot stålfjädrar, sänkt bilen två centimeter, ökat spårvidden med 1,6 centimeter och minskat vikten med 47 kilo genom exempelvis kolfiberhuv. Vill man kan man nu även få den med tak i kolfiber som sänker vikten ytterligare. Fälgar i magnesium och keramiska bromsar finns på tillvalslistan. Körmässigt har det tillkommit ett Rally-läge som ska lägga ännu mer krut på bakhjulen så att man kan köra på sladd. Urus Performante kostar från 218.487 euro och de första leveranserna ska ske senare i år.
35.7°
En närmare titt på DeLorean Alpha5
Har nu visats upp för allmänheten
DeLorean är tillbaka och de ställde ut sin eldrivna farkost Alpha5 på årets upplaga av Pebble Beach Concours d’Elegance som var i helgen. Det här var första gången som bilen visades upp för allmänheten sedan man drog täcket av den i maj. Målet är att lansera någon gång 2024. Först ut från det nystartade företaget blir alltså Alpha5 men DeLorean har även presenterat en sportbil med förbränningsmotor, en eldriven halvkombi och en vätgasdriven SUV i konceptform, så dessa kanske också är på väg.
39.1°
Bugatti firar W16-motorn som nu hunnit fylla 20 år
Med specialaren W16 Mistral
Bugattis senaste specialare heter W16 Mistral och det är en roadster med kaxigt utseende som endast kommer att tillverkas i 99 exemplar. Den firar 20 år med den åtta liter stora W16-motorn och ger här 1600 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. Mistral baseras som väntat på Chiron och det man har gjort är att ge den ett annat utseende och kapat av taket. Det här är den första roadstern från Bugatti sedan Veyron Grand Sport Vitesse som slutade tillverkas 2015. Inspirationen till designen säger man kommer från Type 57 Roadster Grand Raid från 1934. Bilen blir din för fem miljoner dollar och de första leveranserna ska ske någon gång 2024.
40.0°
Lucid presenterar vassare version av elbilen Air
Sapphire gör 0-100 km/h på under två sekunder
Vi har vetat ett tag att en vassare version av Lucids eldrivna modell Air skulle komma och nu är den presenterad. Den kallar man för Air Sapphire och den är byggd av en ny prestandaavdelning som har skruvat upp bilen ytterligare ett snäpp. Den får tre motorer (en fram och två bak) som tillsammans ger över 1200 hästar vilket ska göra denna till världens starkaste sedan. Det gör även att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på under två sekunder och sen vidare till en toppfart på hela 322 km/h. 0-160 km/h ska gå på under fyra sekunder och kvartsmilen är avklarad på under nio sekunder. För att få stopp på grejerna sitter det keramiska skivor runt om. Bilen får också annat chassi i form av styvare fjädrar, andra stötdämparinställningar, vassare bussningar och ett nytt kjolpaket runt om som tillsammans med täckta hjulsidor i kolfiber och liten vinge på bakluckan ska göra den mer aerodynamisk. Bilen får även nya fälgar som mäter 20 tum fram och 21 tum bak. Insidan får sportigare stolar som ska krama fläsket ytterligare. Tillverkningen och de första leveranserna ska ske nästa år och prislappen börjar på 249.000 dollar.
43.2°
lördag 20 augusti 2022
Därför är Koenigseggs nya en perfekt modernisering
Sketch Monkey analyserar CC850
I går kväll släppte Koenigsegg sin nya modell CC850 och det är en hommage till deras första modell CC8S. En riktigt snygg sådan. Som jag skrev i någon kommentar så har aldrig Koenigseggs tidiga modeller inte riktigt hittat in i mitt hjärta tidigare, men CC850 är både cool i sig själv och en briljant modernisering av de första modellernas väldigt egna linjer. I den här videon går Marouane Bembli, aka Sketch Monkey, igenom varför.
47.1°
Nästa års mc-mässa ställs in
För tredje året i rad
Moped- och MotorCykelbranschens Riksförbunds medlemsföretag har nu tillsammans bestämt att det inte blir någon MC Mässan 2023. Anledningen är att det fortfarande är halvledarbrist, problem med leveranser och att världen är ganska så skakig just nu. Utställarna vågar alltså inte satsa på en mässa för tillfället och därför har man tagit det här beslutet.
33.8°
Aston Martin visar nya V12 Vantage Roadster
För många ville ha den
De sa att det inte skulle komma en V12 Vantage utan tak, men trycket blev för hårt så nu är den här. 249 stycken kommer att byggas och alla är redan sålda, så vad prislappen blev är kanske ointressant. Rykten säger 350.000 dollar. Hur som helst så pratar vi alltså om toppversionen av Vantage där den lilla bilen har fått sig en V12 med dubbla turbos som levererar 690 hästar och 753 Nm. Noll till hundra ska gå på 3,5 sekunder. Toppfart 320+ km/h. Tekniskt är bilen på många sätt lik versionen med tak men man har skräddarsytt vissa detaljer, som dämparna.
40.1°
fredag 19 augusti 2022
Koenigsegg rullar ut CC850
Har automatlåda som kan fejka en riktig manuell låda
Koenigsegg skulle som vi tidigare skrev om presentera något nytt idag men ingen visste riktigt vad det handlade om, men nu vet vi. Det här är modellen CC850 och även om den kanske inte ser så revolutionerande ut så är tekniken under skalet det. Den här har nämligen något som Koenigsegg kallar för Engage Shift System och det är en växellåda som kan fungera som en sexpetad manuell med kopplingspedal när du vill det, och som en niostegad automatlåda med sju kopplingar för när du inte känner för att vispa runt själv längre. Men det är inte två olika växellådor utan när du kör manuellt så fejkar Lightspeed-lådan det hela och låter dig leka själv. Helt klart spännande men istället för att jag på något vis ska försöka förklara hur den fungerar är det bättre att ni lyssnar på Christian i klippen här nedan. Bilen är en hyllning till CC8S som lanserades 2002 - 20 år sedan nu alltså. Så man byggde den för att hylla det, och för att fira Christians 50-årsdag som var i juli. Motorn i bilen är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger 1185 hästar med bensin i tanken, 1385 hästar med E85 i tanken och vridet ligger på 1385 newtonmeter. Vikten ligger på 1385 kilo. 1:1 mot hästkrafter och vrid med andra ord. CC850 kommer att kosta runt tre miljoner dollar, byggs bara i 50 exemplar och ska börja tillverkas nästa sommar. En prototyp som är fullt fungerande visas just nu upp på The Quail vid Pebble Beach.
64.3°
BMW 1602 konverterad till el
Inte så dumt ändå
Om man tar en gammal bil som har ett fantastiskt yttre men tråkig motor som ingen direkt kommer sakna tycker jag det är helt okej att konvertera till el. Då får man en snygg bil som blir pålitligare, bara glider fram och där du slipper det tråkiga med gamla bilar - mecka med någon sur skit som bara krånglar. BMW M3 och såna bilar ska givetvis ha kvar sin förbränningsmotor, men jag blir inte jätteledsen när jag ser denna BMW 1602 från 1975 som fått elmotor istället för sin trötta 1,6:a. Nu har den istället 122 hästar och väger ändå bara 1100 kilo vilket gör den rolig att köra trots avsaknaden av brummande motorljud.
42.4°
Alfa släpper ny sportbil med förbränningsmotor nästa år
Ska bli väldigt spännande, och väldigt dyr
Alfa Romeo har tidigare berättat att de har en superbil på gång som ska lanseras 2025. Nu får vi även reda på att en sportbil med förbränningsmotor är på gång, och den ska lanseras redan nästa år. Orden kommer från Jean-Philippe Imparato som är CEO och han säger så här: "Alfa is sportiness. You will see something sporty in the first half of 2023. I am on two scenarios: full EV or full ICE. I can tell you this car will be a very exciting one, very expensive, very selective. We will probably have some surprising, interesting proposals that will not always be full EV for the coming two years. I am not the only one to love Alfa’s past. We have so many fantastic ideas based on our iconic history, so I can say yes, but I can say it’s like nothing else. In each of our proposals, you will always, always find a kind of signal of our DNA and our heritage, and you will find it clearly and quickly, so I am sure when you see the car you will say this reminds me of whatever. You will hear more in November." Vad det handlar om för förbränningsmotor återstår att se men det skulle kunna vara en uppgraderad version av den dubbelturbomatade V6:an på 2,9 liter som dagens Giulia och Stelvio Quadrifoglio använder sig av. Mer får vi reda på i november som sagt.
37.7°
Ubåten Kronos ser ut som stingrocka
Highland Systems visar upp udda ubåt
Företagat Highland Systems har visat upp en ubåt som man kallar för Kronos Armoured Submarine som väl närmast påminner om hur en stingrocka ser ut. Kronos-ubåten går att framföra i både i och under vattnet. I ubåtsläget kan den dyka ner till 250 meters djup och där färdas i 50 km/h. I ytläget stiger maxhastigheten till 80 km/h. Det finns plats för en kapten samt tio passagerare och syret ska räcka i upp till 36 timmar när båten befinner sig i undervattensläget. Som synes på bilderna ovan och nedan så verkar Kronos för tillfället befinna sig på något visionsstadie. Om den någonsin kommer att tillverkas och vad den i så fall kommer att kosta återstår att se.
40.6°
Lincoln visar futuristiskt elbilskoncept
Öppnar sig som en blomma
Lincoln presenterar nu Model L100 Concept som är en helt självkörande och eldriven skapelse. Den är väldigt futuristisk och inget som kommer att släppas i närtid direkt, men det är ändå kul när man får gå loss lite och skapa vad man vill utan regler och krav. Inspirationen kommer från Lincoln Model L från 1922 som på den tiden ansågs vara väldigt nyskapande. Den nya bilen öppnar upp både tak och dörrar rejält så att det ska bli enkelt att kliva i och ur och väl på plats sitter man i ett lyxigt glashus och kan bli körd dit man vill. Vad som finns under skalet berättar man inte i detalj förutom att det rör sig om nästa generations batteripack och cellteknik.
35.9°
Porsche tittar på att konvertera en V8:a till vätgasdrift
Tror att de kan sätta tiden 8:20 på Ringen med motorn
Porsche berättar nu att deras ingenjörsavdelning håller på med en virtuell studie där de konverterar en V8:a till vätgasdrift. Denna ska både i hästkraftsantal och vridmoment matcha dagens högpresterande bensinmotorer och man har utgått från en maskin på 4,4 liter. Den största utmaningen ska ha varit att anpassa turbosnurrorna till det nya bränslet, men man börjar få till det. "For clean combustion of hydrogen, the turbochargers have to, on the one hand, provide around twice as much air mass as they do in gasoline engines. On the other hand, however, the lower exhaust gas temperatures result in a lack of energy for their propulsion on the exhaust side." I simuleringar ska motorn ge nästan 600 hästar och man tror att en 2,6 ton tung bil med maskinen i sig ska kunna sätta en tid runt 8:20 på Nürburgring. Enligt Porsche ska tillverkningskostnaden av vätgasmotorn vara jämförbar med en liknande bensinmotor. Om det här någonsin kommer att bli verklighet återstår dock att se.
44.6°
Hennessey rullar ut världens snabbaste cabriolet
Nu är Venom F5 Roadster här
Den amerikanska bilbyggaren Hennessey har kapat av taket på superbilen Venom F5 och presenterade nu som cabriolet, eller Roadster som det kallas. För detta får man betala 900.000 dollar extra vilket gör att prislappen hamnar på tre miljoner dollar. Men om man vill ha världens snabbaste cab så är det bara att hosta upp degen och se glad ut. Specifikationerna ska vara snarlika de som coupén har. Det innebär en V8:a med dubbla turbo på 6,6 liter som ger 1842 hästar. Toppfarten med takbiten monterad ligger på 483 km/h men tar man av den blir bilen av naturliga anledningar lite långsammare än så. Vikten landar på 1430 kilo vilket även är 45 kilo mer än hos coupén. Taket som är i kolfiber väger bara åtta kilo, men det går inte att förvara i bilen så du får lämna det hemma innan du drar iväg. Tillverkningen ska dra igång i slutet av året och man räknar med att sälja 30 exemplar.
35.7°
I dag presenterar Koenigsegg en ny bil
Klockan 18.00 får vi reda på mer!
I dag är det dags för en ny bilmodell från Koenigsegg! Exakt vad det blir vet så klart inte, det enda vi har fått är bilden ovan som de faktiskt släppte loss redan i januari i år. Om tanken var att släppa något i våras vet vi såklart inte, men i dag får vi hur som helst veta mer. Klockan 18.00 börjar livesändningen.
47.6°
Bilmässan i Genève ställs in för fjärde året i rad
Kommer hållas i Qatar nästa år istället
Det kommer inte att bli någon bilmässa i Genève nästa år heller. Det innebär att det är fjärde året den ställs in, men det kommer ändå att bli en mässa - fast den flyttar till Qatars huvudstad Doha istället. Ursprungsplanen var att mässan skulle gå i Genève mellan den 14-19 februari nästa år och att Geneva International Motor Show Qatar skulle hållas i november. Nu blir det alltså bara Qatar som kommer anordna mässan. I ett uttalande säger man följande: "Due to the uncertainties in the global economy and geopolitics, as well as the risks related to the development of the pandemic, the organizers have decided to focus exclusively on the planning of the event in Doha in 2023. We have done everything possible to ensure that we could host GIMS 2023 in Geneva in February. The enhanced event format and project had been very well received. But in the end, the risks overweighed the opportunities."
19.9°
torsdag 18 augusti 2022
BMW ska börja använda elbilsbatterier från Kina
Cylindriska celler från Eve och Catl
BMW och den kinesiska leverantörern Eve Energy Co Ltd har nu ingått avtal om att BMW ska köpa cylindriska battericeller av Eve som ska bli deras nya huvudleverantör i Europa. I Ungern ska en ny batterifabrik byggas där de nya cellerna ska bli till. Dessa ska bli ungefär lika stora som Teslas 4680-cell. Cellerna ska vara billigare att tillverka (30 procent enligt BMW) och ha en högre energitäthet vilket i sin tur ger längre räckvidd. De första modellerna med de nya batterierna ska lanseras 2025. Kanske blir det den nya nya elbilsplattform Neue Klasse som blir först ut med dem. Förutom Eve ska BMW även köpa batterier från en annan kinesisk leverantör - batterijätten Catl. Även Northvolt ska leverera till BMW men i vilka modeller deras celler kommer sitta återstår att se. Mercedes kommer dock att bli Catls största kund i Europa.
20.2°
Lamborghini börjar forska kring syntetiska bränslen
Vill låta sina superbilar ha förbränningsmotor ett tag till
Nu ska även Lamborghini dyka in i den syntetiska bränslevärlden. De har eldrivna modeller och hybrider på gång men vill väldigt gärna att V10:an och V12:an ska få leva kvar några år till, och med syntetiskt bränsle skulle de kunna få göra det. Man har därför dragit igång en egen forskningsavdelning som ska gräva djupare i ämnet för att se om man kan få till något. Detta ska dock vara separat vid sidan om den forskning som koncernsyskonen Porsche och Volkswagen redan håller på med. 2028 ska Lamborghini ha en serie med både eldrivna modeller och hybrider. De sistnämnda ska då gå på det nya bränslet. Allt för att "retain the pure DNA of super-sports cars for Lamborghini."
47.4°
BMW håller på med en riktig eldriven M-bil
Spännande
BMW må ha eldrivna i4 M50 och iX M60 i sitt utbud redan, men dessa är inga "riktiga" M-bilar om man säger så, utan bara lite uppskruvade prestanda-varianter av basversionerna. Men en riktig M-bil är på gång och det är den vi får reda på lite mer om här. Just nu håller tillverkaren på att testa bilen som baseras på i4 M50 men istället har den fyra elmotorer, ett annat chassi och ett annat kontrollsystem för köregenskaperna som är strået vassare. BMW lovar att bilen kommer att behålla en "emotional driving experience" trots att det handlar om elbil. Vad den nya bilen kommer att få för specifikationer återstår att se, men den lär bli kraftigare och snabbare än redan snabba i4 M50 som har 544 hästar. När den eldrivna M-bilen lanseras återstår att se, först ut är i7 M70 som lanseras nästa år.
41.5°
Indiskt företag laddar bilbatterier på 15 minuter en kvart
Snabba ryck
Det tar fortfarande en stund att ladda en elbil men tiderna kryper nedåt hela tiden i takt med att tekniken utvecklas. Nu presenterar det indiska företaget Exponent Energy snabbladdning som ska kunna ladda en elbil från noll till 100 procent på bara 15 minuter. Det hela sker genom en kombination av stora batteripack och en ny typ av laddinfrastruktur. Företaget har nyligen gått samman med Altigreen som tillverkar eldrivna fraktfordon och man säger att deras trehjuliga neEV HD alltså bara ska ta en kvart att ladda fullt. Så tekniken är inte tillgänglig för alla typer av elbilar riktigt än. Vdn för Exponent, Arun Vinayak, säger så här till Tech Crunch: "15-min rapid charging is a two-sided problem. It’s not just the battery but also the charger. The e^pump delivers 600A of current to the e^pack (15x industry standard) while managing individual cell characteristics, including thermals to ensure safety, long battery life and performance consistency, even at 50 degrees Celsius. Since our technology is present on both sides, we’re able to manage the flow of energy far more efficiently, safely and rapidly. Our primary focus is commercial vehicles and our primary customer is anyone running a fleet, from a single vehicle owner to an aggregator of 1000s of vehicles. In India, commercial vehicles have the highest per vehicle energy use-age. (Constitutes 10% of vehicles, but consumes 70% of our on-road energy). This represents a highly concentrated market for an energy company like us as the segment is already convinced of switching to electric as EVs drive better than their diesel counterparts. However, the bottleneck for adoption is energy, as slow charging (3 to 6 hours) affects operations. Therefore customers are forced to opt for large batteries with short life thereby making owning the vehicle expensive."
44.0°
Legend är en ny elmoppe från Drax
Gott om förvaring
Drax lanserar nu en ny elmoppe som man kallar för Legend. Den finns både i EU-version som då får gå 45 km/h och i en version som går i 20 km/h och som inte kräver något körkort. Grundformen matchar de flesta andra moppar av den här stilen på marknaden men de har lyckats väl med förvaringen. Batteriet sitter nämligen i botten där man har fötterna och det gör att förvaringsutrymmet är stort och man får plats med två hjälmar eller en hjälm och en väska. Smidigt! Det finns även USB-laddning och ett fack för mobilen och detta är inte under sadeln utan istället vid knäna. Skärmen verkar också vara stor och tydlig. Det finns även en backfunktion för den som inte orkar dra sitt fordon bakåt. Kanske inte den sötaste modellen på marknaden men verkar praktisk. Räckvidden ligger på 5 mil och laddar gör man genom att lyfta ur batteriet som sitter under fötterna. Introduktionspriset är 23.995 kronor, sedan kostar den 27.995 kronor. Prislappen för 20 km/h-versionen är samma som för 45 km/h-versionen.
40.6°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration