Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
44 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
tisdag 30 juli 2024
fortsättning
Audi A6 e-tron har premiär imorgon
Ny elkombi på väg
Den som längtar efter en eldriven Audi A6 i kombi-utförande behöver inte vänta så mycket längre. Imorgon kommer den att presenteras tillsammans med sitt Sportback-syskon och här har vi en färsk dunkel teaserbild som hintar lite om vad som komma skall. Bilen baseras på PPE-plattformen och kommer troligtvis dela drivlinor med Q6 e-tron. Nytt är att den kommer få upplyst logga baktill - något som blivit poppis bland biltillverkarna den senaste tiden.
42.1°
Huracán-ersättaren har premiär den 16 augusti
Kommer bjuda på över 900 hästar
Nu får vi reda på när Lamborghini kommer att dra täcket av modellen som kommer att ersätta Huracán. Datumet är satt till den 16 augusti och det hela kommer att ske under Monterey Car Week. Bilen som ryktas få namnet Temerario ska ha över 900 hästar från en kraftkälla bestående av en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter med laddhybrid-teknik där inte mindre än tre elmotorer hjälper till. Annat nytt på Lamborghini-fronten är att tillverkaren har haft sitt bästa första resultat någonsin den första halvan av detta året. Aldrig förr har de genomfört så många leveranser och haft så här höga inkomster och rörelseintäkter. 5558 bilar har sålts vilket är en ökning med 4,1 procent jämfört med samma period förra året. Skulle du vilja ha en Revuelto är det nu en två år lång väntetid på denna. Laddhybriden Urus SE har såpass många beställningar att det täcker en årsproduktion och den är det just nu ett års väntetid på om du beställer idag. Man har även sålt många exemplar av Huracán och tillverkningen av den ska läggas ner först i december.
37.0°
måndag 29 juli 2024
Nytt rekord för Cybertruck på 402 meter
Snabb pickis
DragTimes har fått lägga vantarna på en Tesla Cybertruck Cyberbeast som har tre motorer och 857 hästar. Det här är den kvickaste versionen av pickupen och här får vi se när den diskar av 0-96 km/h på 2,9 sekunder. Den har även kört 402 meter på 10.963 sekunder vilket ska vara nytt rekord för bilen.
34.2°
Gammal 911 inspirerad av 997 GT3 RS 4.0
Ny restomod från Thornley Kelham
Brittiska Thornley Kelham är ännu en bilbyggare som bygger restomods av gamla Porsche 911. Deras senaste bygge är inspirerat av 997 GT3 RS 4.0 och det färdiga resultatet kostar från saftiga 750.000 dollar. Endast 25 exemplar kommer att bli till och den vassaste versionen man kan köpa har boxersexa på 4,0 liter som ger 406 hästar. Du kan även välja en maskin på 3,8 liter som varvar till 10.000. Drivningen sker på bakhjulen och det är sexpetad manuell växellåda som gäller. Givetvis kan du pracka på ditt bygge massvis med godis och i katalogen finns bland annat adaptiva dämpare, justerbara krängningshämmare och keramiska bromsskivor. Mer om bilen på länken nedan.
40.0°
Ronnie äger Sveriges enda privata Koenigsegg
Kostade 35 miljoner
Bilälskaren Ronnie Gustafsson jobbade hårt i tio år för att kunna förverkliga sin dröm - att köpa en Koenigsegg. Nu äger han en CCXR från 2010 som är den enda privatägda i Sverige. Bilen kostade 35 miljoner kronor och i den här intervjun berättar han mer om den och annat bilrelaterat.
42.1°
Bileventet The Aurora kommer tillbaka nästa år
Blev en succé
Helgen den 5-7 juli anordnades bileventet The Aurora på Norrvikens trädgårdar i Båstad. Medarrangörer var bland annat Christian von Koenigsegg och det hela blev en succé med mängder av fräsiga bilar som man väldigt sällan ser i Sverige. Över 10.000 personer besökte tillställningen. Nu står det klart att kalaset blir av nästa år också och det är datumen 27, 28 och 29 juni som gäller. Så boka in detta redan nu om du gillar den här typen av bilutställningar.
44.5°
Bilmärken inom Stellantis som inte presterar ska läggas ner
Eller säljas
Idag har Stellantiskoncernen 14 olika bilmärken under sig. När koncernen skapades meddelade vdn Carlos Tavares att varje märke fick tio år på sig att visa vad de går för - annars får de inte vara med. Nu meddelar han att de som inte presterar riskerar att läggas ner helt och hållet, alternativt säljas vidare. De som ligger mest pyrt till just nu är Lancia, DS och Maserati. Ingen av dessa visar strålande siffror direkt och sker det ingen drastisk förändring inom kort ser vdn ingen annan utväg än att sparka ut dem från gänget.
39.2°
Ducati presenterar ny Panigale V4
Väger 187 kilo och har upp till 228 hästar
2011 lanserade Ducati den första generationen av modellen Panigale. Nu är det dags för den sjunde att göra entré och givetvis har grejerna skruvats upp ytterligare. Jag minns när hojarna började få lika många hästar som de vägde i kilo vilket man då tyckte var extremt, nu är det istället fler hästkrafter än kilon vilket känns lite läskigt. S-versionen väger in på 187 kilo och motorn levererar hela 228 hästar med Akra-avgassystemet. För att kunna sitta kvar i sadeln när man vrider rullen fullt har tanken designats om så att man ska kunna greppa den bättre med knäna. Kåpan har även fått en vassare design för att ännu bättre kunna styra undan fartvinden. Försäljningen drar igång nästa år. Priset börjar på 24.995 dollar för V4 och 31.995 dollar för V4 S. Läs allt om hojen på länken nedan.
39.3°
Eldriven Porsche Cayenne kommer 2025
Men V8:a kommer erbjudas i många år till
Nästa år kommer Porsche att lansera en helt eldriven version av Cayenne. Men detta blir inte det enda alternativet om man vill köra den kryddiga suven. Förbränningsmotorer kommer fortsättningsvis också att erbjudas för den tredje generationen av Cayenne och V8:a ska finnas kvar som motorval i många år till - även efter 2030. Den dubbelturbomatade maskinen kommer att uppdateras löpande för att möta framtida utsläppskrav, allt för att kunderna ska kunna fortsätta åka SUV med vinkelåtta. Porsche har som mål att 80 procent av deras nybilsförsäljning ska bestå av elbilar år 2030. Men bara om efterfrågan från kunderna är tillräckligt stor och att utvecklingen av elektromobilitet nått alla delar av världen där bilarna säljs.
39.9°
Kawasaki har provkört sin vätgasdrivna motorcykel
Ska lanseras om några år
För ett år sedan visade Kawasaki upp en motorcykel som går på vätgas. Den baseras på modellen Ninja H2 och ser ganska så spejsad ut med sin stora bakdel där vätgastankarna befinner sig. Nyligen genomfördes den första publika visningen av hojen där den kördes runt på Suzuka-banan i Japan. Under kåporna finns en kompressormatad radfyra på 998 kubik som har modifierats för att kunna köras på vätgas istället för bensin. Vätgasen sprutas direkt in i cylindrarna och hojen ska bjuda på samma körupplevelse som en bensindriven motsvarighet. Kawasakis mål är att erbjuda en vätgasdriven motorcykel till folket i början av nästa årtionde.
37.5°
MG teasar ny elbil för Indien
Är en Baojun Cloud med annan logga
MG kommer snart att presentera en ny helt eldriven modell för den indiska marknaden. Man beskriver bilen som en "intelligent CUV" och det handlar om en liten hatchback med fyra dörrar. Egentligen är detta inget som MG har tagit fram själva utan man har bara tagit en Baojun Cloud och satt på nya emblem. Cloud har sålts i Kina sedan förra året. Måtten är 4,29 meter på längden med en hjulbas på 2,7 meter. Batteripacket är på antingen 37 eller 50 kWh och räckvidden ska vara upp till 46 mil enligt den kinesiska körcykeln. Elmotorn är på 136 hästar och den driver framhjulen. Baojun Cloud tillverkas av SAIC-GM-Wuling och prislappen för den MG-brandade modellen skulle kunna börja på runt 24.000 dollar.
35.9°
Bentley har nu tillverkat sin sista W12-motor
Över 100.000 har blivit till
Efter 20 år i produktion har Bentley nu monterat ihop sin allra sista W12-motor. Maskinen som är på 6,0 liter har dubbla turbo och den hade sin premiär i modellen Continental GT år 2003. Sedan dess har över 100.000 exemplar av motorn satts ihop för hand på Bentleys "Dream Factory" i den brittiska staden Crewe. Den första upplagan bjöd på 560 hästar och 650 newtonmeter medan den sista har hela 750 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Andreas Lehe som är Member of the Board for Manufacturing hos Bentley Motors säger: "The W12 has played such an important role in the history of Bentley that it was only right for us to celebrate the engine’s retirement with those linked to this powerplant. The engine’s introduction helped change the face of the company almost overnight and so will go down in history as a true game changer and we should feel very proud to have designed, developed and manufactured such an icon in Britain for such a long period of time." Ersättaren till W12:an är en laddhybrid-V8:a som hade sin premiär i nya Continental GT Speed som presenterades för en månad sedan. Den levererar 782 hästar och 1000 newtonmeter i vrid.
35.5°
Nu är diesel billigare än bensin
Sänktes med 20 öre
Idag sänktes riktpriset för en liter diesel på bemannade stationer med 20 öre till 18,19 kronor. Biodiesel (HVO100) sänktes också med med samma peng och kostar nu 21,04 kronor per liter. Bensinen ligger på 18,59 kronor per liter vilket alltså gör det billigare att tanka diesel för tillfället. Men tanka inte diesel i er bensinbil för det! Vad kostar soppan där du bor?
41.0°
Karma ska visa upp ny konceptbil på Pebble Beach
Med nytt designspråk
Den 16 augusti kommer Karma Automotive att visa upp en ny konceptbil på Pebble Beach. Den ska förhandsvisa tillverkarens nya designspråk som kallas för "Comet Line". Bilen kallas för GT-UV och det verkar handla om en slimmad crossover. Ytterligare en bil kommer att visas upp på utställningen och det handlar om modellen Kaveya som nu ska ha fått sig en produktionsfärdig interiör.
36.8°
fredag 26 juli 2024
Det här är världens äldsta Ferrari
Som rullar
Amanda och Philip bor på Nya Zeeland och de har något unikt. De har en Ferrari 166 Inter från 1948 som de kör med, kanske inte som bruksbil, men de kör med den. Det gör bilen till den äldsta rullande Ferrarin i världen. I den här videon får vi träffa Amanda som berättar om hur de fick tag på bilen, varför de fortsätter att köra den och vad de älskar med bilen.
40.7°
Terjes Hongqi har kostat 700 kronor per mil
Smärtsam värdeminskning
Terje köpte en Hongqi E-HS9 Exclusive för 1.178.000 kronor från Hedin Bil, en rejäl summa för en rejäl bil. Men bilen och kontakten med Hedin Bil har strulat och nu vill han sälja tillbaka bilen. Hedin Bil är villiga att köpa tillbaka bilen - för 450.000 kronor. Vilket gör att bilen, som har gått 1000 mil, har kostat ungefär 700 kronor per mil i värdeminskning. Det började med att Hedin Bil sänkte priset på bilen till 899.000 kronor. Där försvann 279.000 kronor i värde över en natt. Att bilar sjunker i pris är väl en risk man får ta, men den där prissänkningen var rejäl. Bilen har också strulat, klimatanläggningen fungerar inte som den ska och helljuset strular. I omgångar har bilen stått på verkstad i fyra månader. Handboken är enligt Terje översatt med Google Translate från kinesiska. När Terje backade på ett träd (inte Hedins fel) tog det sju månader att få reservdelar. Terje är som ni förstår inte helt nöjd med hur allt har blivit hanterat och han har nu anmält Hedins Bil till Allmänna reklamationsnämnden. Läs mer om allt strul här och se Hedins svar på Teknikens Världs frågor här. Att köpa en bil från ett helt nytt märke är ett risktagande. Dels vet man inte hur service och sånt fungerar. Dels har man ingen aning om det pris som märket vill ha för bilen kommer att stå sig, hur kommer andrahandsvärdet att vara?
31.3°
Jämförelse mellan Audi Q6 och Q8 e-tron
New vs old
Audi funderar ju på att lägga ner Audi Q8 e-tron eftersom den har börjat sälja så dåligt. En av anledningarna till det är att nya Q6 e-tron precis har tittat fram och nytt är ju alltid bättre. Eller? Bjørn Nyland har haft Q6:an hemma ett tag nu och i den här videon jämför han den med Q8:an. Inte helt oväntat är det inte en bil som är bättre än den andra på allt, även om en ny bil såklart borde vara det. Men man ska komma ihåg att Q8:an är en lite fläskigare bil och fläsk vinner ibland. Personligen tycker jag, utan att ens ha kört Q6:an, att det är helt rätt att lägga ner Q8, trots att Q6:an inte är perfekt. Modellen är jättefin på en massa sätt, men den börjar bli lite till åren.
37.3°
Är bilen det nya tåget?
Dagens fråga
Än är den inte här, den helt självkörande bilen. Det lär nog dröja innan den är här på riktigt och man kan sätta sig i den för att sedan vakna upp nere i alperna. Men det börjar närma sig. Att flyga är inte alltid optimalt, det är bra om man ska till ett specifikt ställe snabbt. Men vill man se lite saker på vägen är det flyg otroligt tråkigt. Då borde tåget vara roligare. Men det verkar så otroligt struligt. Jag vet två goda vänner som ville åka tåg på semestern, den ena hade till och med köpt interrail-kort. Men det konstaterades snart att det helt enkelt inte gick att ta sig från A till B, även om man ville. Andra har åkt tåg, men plågats under tiden. Massor med byten, varmt och meckigt. Inte ultimat och skönt. Det finns såklart massor av exempel på folk som har lyckats resa bekvämt och utan strul, men det känns inte som en självklarhet. Bilens fördelar är att den är skön, privat och med perfekt temperatur. Men tror ni att den kommer att kunna ersätta tåget?
36.4°
En tur inne i Teslas fabrik
Den utanför Berlin
Det är något med att kolla in i fabriker och se hur de fungerar. Här kommer ett relativt intressant klipp där man får kolla in vissa delar av Teslas fabrik i Tyskland. Vi får även kika in funktionen där man målar bilar och också se lite om hur gigapressen fungerar.
37.3°
Tyre Collective börjar testa uppsamling av partiklar från däck
För att minska luftföroreningar
Det brittiska startup-företaget The Tyre Collective har utvecklat en liten maskin som suger åt sig partiklar som som sprids från bildäck när fordon framförs. Maskinen är försedd med en elektrostat-funktion som fångar upp partiklarna när de lämnar bildäcken. Tanken bakom det hela är att minska antalet skadliga partiklar från däcken som sprids i luften. För att samla in partiklarna från ett fordon krävs att en uppsamlingsbehållare installeras bakom varje bildäck. Denna måste sedan tömmas en gång i veckan, men företaget säger sig arbeta på att hitta en smidigare lösning för detta. Material som samlas in kan återvinnas och till exempel användas i skosulor och gummimattor. The Tyre Collective kommer nu att börja testa sitt system på Londons gator tillsammans med brittiska budföretaget Hived, som ska installera lösningen på en del av sina fordon.
46.8°
Tesla varnar för laddtrick
Att använda en våt handduk runt kabeln rekommenderas inte
Tesla går nu ut och varnar Tesla-ägare för att mixtra med bilarnas laddkablar i förhoppning om att batteriet ska laddas upp snabbare. Bakgrunden till det hela är att det under några månaders tid har spridits uppgifter om att bilens batteri skulle ladda snabbare om ägaren virar en våt handduk runt Supercharger-laddarens handtagskontakt. I olika Tesla-forum på nätet skriver Tesla-ägare att handduks-tricket sänker temperaturmätaren och på det sättet "lurar" Supercharger-laddarna att leverera med kräm. Tesla skriver nu själva på X att det här inte är att rekommendera. Enligt företaget laddas inte batteriet upp snabbare med tricket. Istället finns risker för överhettning och eventuella skador om bilägare försöker sig på det här. Tesla skriver vidare att om det skulle finnas några faktiska problem med batteriladdningen så kommer deras system att upptäcka det.
34.1°
Hur ska man packa inför semestern?
Glenn tipsar
Det känns som att roadtrippen har fått en renässans. Förra året drog jag och tjejen iväg på en 600 mil lång tur genom en massa länder i Europa. Målet då var att testa om det går att sova i bilen - och herregud vad det gick bra att sova i bilen. Så bra så att vi ska ut igen. Mer om det inom kort. Glenn ska också ut på roadtrip. Hans val av bil är Polestar 2, vilket är en liten bil. Så att sova i bilen är inte att tänka på, det gör han istället i tält. Men med två barn i en Polestar 2 blir det inte mycket plats över. Så hur ska man packa? Hur packar du när du ska ut och åka?
39.2°
Yamaha presenterar motorcykel med automatlåda
MT-09 får nya lådan Y-AMT
Yamahas naked-båge MT-09 får nu en automatlåda, som även går att växla manuellt. Den nya lådan heter Y-AMT och verkar för mig som inte kan så mycket om motorcyklar vara drömmen. Det finns ett autoläge där lådan helt enkelt växlar själv. Med ett knapptryck hoppar man över till manuellt läge, men då växlar man inte med foten utan med en kontroll på styret. Både växling och koppling styrs med var sin elmotor, så man behöver inte koppla. Det ska även gå att ställa in karaktären på växlingarna. MT-09 med Y-AMT kommer senare i år.
38.0°
Skrota fossilbilen - få rabatt på elbilen
Ny skrotningspremie klar
Har du en kass fossilbil och funderar på att köpa en elbil? Då kan du nu få en skrotningspremie på 10.000 kronor om du i samband med skrotningen köper eller leasar en ny eller begagnad elbil. – Skrotningspremien är en viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn. Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet istället, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Hur stor skillnad det kommer att göra återstår dock att se. Den som kör en bil värdig att skrotas kommer ju inte att kunna slanta upp en halv miljon minus 10.000 kronor för en elbil. Bidraget gäller dock även för begagnade elbilar, men de är knappast billiga de heller. Premien börjar gälla 20 augusti och det är Boverket som kommer att hantera bidraget.
15.7°
Det här är Corvette ZR1 med 1079 hästar
På bakhjulen!
I natt presenterade Chevrolet nya Corvette i monsterversion. ZR1 är här, och det är en smått galen bil med 1079 hästar (1064 hp) och runt 1085 Nm. Motorn är en V8 på 5,5 liter med dubbla turbos, men utan elhjälp. Att komma över 1000 hästar utan att ha en hybridlösning är imponerande! Detta är den första Corvetten med turbos, så att bara ta det steget verkar ha räckt för gänget på Chevrolet. Bilen varvar till 8000 varv och växlar gör man med en dubbelkopplingslåda med åtta växlar. – The way the horsepower builds – with that constant torque – feels like youx27re strapped to an aircraft carrier. Youx27re getting fired off in a jet plane, säger Dustin Gardner på Chevrolet. Chevrolet lämnar inte så mycket mer siffror än så, man berättar till exempel inte 0-100 km/h. Men man säger att kvartsmilen ska gå på "en bra bit under 10 sekunder". Inte helt oväntat är det den snabbaste Corvetten som man har byggt, och man säger att den är "betydligt snabbare än 340 km/h".
41.0°
torsdag 25 juli 2024
På besök i Nissans samlingar
En massa härliga bilar
Nissans Zama Heritage Car Garage är ett ställe man nog bör besöka om man är i Japan. Det ligger i Zama, så du behöver ta dig dit, men det är nog värt det. Top Gear har varit på besök, och gillar du japanare och funderar på om du ska dra dit, då ska du kolla in den här videon.
38.9°
Dua Lipa gör reklamfilm för Porsche
Lyckas rätt bra måste jag säga
Porsche bad Dua Lipa att göra reklam för deras nya elektriska Macan. Istället för att bara ställa sig framför kameran och säga några väl valda saker får hon istället berätta hur en Porsche-reklamfilm skulle se ut om hon gjorde den. Allt är såklart regisserat, men jag tycker att resultatet blev rätt roligt. Det är inte heller så slätstruket som i vanliga fall. Dessutom får vi se bilen i en hel del olika situationer. En del kanske inte är helt vanliga, men det är nog första gången jag ser en bil tvättas i en reklamfilm.
41.3°
BMW visar lite tillbehör till BMW M5
BMW M Performance-delar i kolfiber
Nya BMW M5 blev ju en riktigt tung historia som väger in på 2,5 ton, runt 500 kg mer än förra versionen. Nu kan du, för troligen dyra pengar, göra den lite, lite lättare. Det är BMW M Performance som släppt lite delar för den som vill ge en känsla av att bilen är lätt, för det handlar på utsidan om lite nya delar i kolfiber. Bland annat en diffuser där bak, en kolfiberläpp på bakluckan, tanklock i kolfiber och en kolfibervariant av hajfenan på taket. Alla delar är handgjorda och klarlackade så att viktbesparingen ska synas. Man har även gjort några andra detaljer som ventiler och mattor.
34.6°
Det här är Mazdas nya logotyp
Välbehövlig uppdatering
Vi har tidigare sett den på modellerna EZ-6 och Arata, men nu har den också nått myndigheterna. Vi pratar alltså om Mazdas nya logotyp, där både själva symbolen och texten har fått ny form. Symbolen har tidigare varit väldigt 3D, och nu verkar det som att den ska bli betydligt plattare, även på bilarna. Man har även justerat den en smula, men de förändringarna är minimala. Själva texten har också förändrats, vilket verkligen var på tiden. Den gamla började nästan bli lite retro-cool. Den nya är betydligt stiligare och för sig själv känns den nästan lite mesig, men jag tycker att det fungerar bra på bilarna. Vad tycker ni? Blev det bättre eller sämre?
37.3°
Mini Cooper S nu i JCW-kläder
Bara utseende, inte snabbare
I slutet av förra året blev det klart den att elektriska Mini skulle få en John Cooper Works-version, men att den inte skulle få någon hetare prestanda. Riktigt trist. Nu har Mini släppt JCW-versionen av den bensindrivna Mini. Och inte heller den får mer kraft eller prestanda. Förra generationens JCW hade 232 hästar, men den nya får samma 204 hästar som vanliga Cooper S har. Riktigt trist faktiskt.
34.5°
Waymo börjar testa robottaxi som byggts av Zeekr
Har designats i Sverige
TechCrunch rapporterar att Waymo, Alphabets företag för självkörande robottaxis, har börjat testa en minibuss från Geelys dotterföretag Zeekr i San Francisco. Det ska handla om en minibuss som är specialbyggd för Waymo men som baseras på modellen Zeekr 009. Den har designats i Sverige och tillverkats i Kina. Idag använder Waymo Jaguar i-Pace-bilar som försetts med Waymos femte generation av systemet Waymo Driver. De Zeekr-bilar som kommer att börja användas i Waymos taxitjänst framöver kommer att vara försedda med den sjätte generationens Waymo Driver-system. Waymo talesperson Sandy Karp säger till TechCrunch: "Our fourth generation, which was just on the [Chrysler] Pacificas, were vital to helping us prove that we can operate fully autonomously or go rider-only. The fifth-generation hardware was critical to help us scale to four cities as of now, as well as navigate dense urban environments. The sixth-generation hardware builds on those capabilities, but it has a much more simplified design. It brings down the cost significantly, and it will help us operate autonomously in colder cities." Waymo uppger att man idag testar en handfull Zeekr-prototyper i San Francisco. Dessa har löstagbar ratt och på sikt hoppas Waymo kunna ta bort ratten helt och hållet från bilarna.
38.1°
Val sänker sportfiskebåt
Verkar vilja ha fisken själv
Den här filmen fångades av Colin Yager utanför New Hampshires kust. I klippet får vi se ett antal sportfiskare fiska i godan ro, när en val kommer och helt enkelt sänker en sportfiskebåt.
44.5°
onsdag 24 juli 2024
Är det här den coolaste retrobilen?
En av Nissan Pao blir som ny
Nissan Pao är en otroligt söt liten bil. Den tillverkades mellan 1989 och 1991 och var en av flera fantastiska retrobilar som Nissan fick för sig att göra. En annan av dessa är den underbara Nissan Figaro. Under ytan fanns det för dåtiden moderna saker, det mesta under skalet var hämtat från en Nissan Micra. I videon ovan får vi se en Pao som har sett sina bättre dagar. Men Eric Chan fixar till den, och resultatet blir hur fint som helst. Nedan får ni se en liten dokumentär om en Pao gjord av Petrolicious.
41.9°
Pure gör ännu en elsparkcykel med McLaren
Något för den som gillar Chrome
Pure gör elsparkcyklar, och de verkar vara av rätt bra kvalitet. Man har ett samarbete med McLaren vilket tidigare har lett till en specialmodell. Nu släpper man en ny variant som heter Pure McLaren MCL38 Special Edition. Designen hämtar mycket från F1-bilen, vilket bland annat betyder hjulfärger för den som verkligen gillar Google och Chrome. Elsparkcykeln har en maxhastighet på 25 km/h, räckvidden är upp till 5 mil, motorn är på 710 W (så förbjuden i Sverige tyvärr) och hela rasket är IP65-klassat. Prislappen ligger på 1200 pund, ungefär 16.700 kronor.
34.9°
British Airways blandar in litteratur i säkerheten
Och Emirates skojar inte till det alls
Den ändå rätt viktiga säkerhetsgenomgången på flygplan skojas ibland till. Den här gången är det British Airways som passar på att skryta om sin litteraturskatt. Väl valda små passager från den brittiska litteraturen blandas med det vanliga snacket om hur man sätter på sig säkerhetsbältet. Ett bolag som tröttnat på att skoja till det är Emirates. Deras senaste kan ni se nedan, och den innehåller inte ett smilband så långt ögat kan nå. Vilken version tycker ni är bäst? Den tråkiga men seriösa, eller den som försöker skoja till det?
37.7°
Zeekr kanske börjar bygga bilar hos Volvo
För att runda tullar
Geely är ett av de företag som åkt på strafftullar och om de får vara kvar så är det inte lysande för Zeekr, som just nu tillverkar alla sina bilar i Kina. Därför funderar man på att runda detta genom att hoppa in och tillverka bilar i Volvos fabriker. Vilken fabrikdet i så fall blir är ännu inte klart. Volvo har ju en i Torslanda och en i Gent i Belgien, men man har även en ny på gång i Slovakien. Zeekr är på gång i Europa, men bara på gång. Att öppna en egen fabrik hade blivit alldeles för dyrt och ett för stort risktagande, så det kommer man inte att göra.
36.7°
tisdag 23 juli 2024
Underbart sladdande med bil!
Värdig ersättare till Ken Block?
Ken Block och hans Gymkhana var en otroligt uppskattad liten serie där jag iallafall hängde på låset när nya avsnitt släpptes. Åtminstone de 4-5 första avsnitten. Att ta upp stafettpinnen efter Ken Block är inte det lättaste, han gjorde vad han gjorde väldigt bra. Några som heter Peaches har byggt en riktigt mäktig bil baserad på en Hyundai Pony. Det lite töntiga namnet ska inte lura er, bilen är en klassiker. Hur som helst bad man den japanska föraren Nobuteru "NOB" Taniguchi komma till Sydkorea för att sladda lite på både gata och bana. Om det är en värdig uppföljare till Gymkhana låter jag vara osagt, eller det får ni avgöra. Filmen, som man kallar för Run Pony Run gillar jag dock starkt. Så jag tycker att du ska se den!
38.0°
En titt på Rivian R3 och R3X
Ge mig!
Varför är allt trevligt i framtiden? Rivian är på väg hit till Europa men det kommer att dröja innan de två små bilarna R3 och R3X kommer hit. Tyvärr. För de verkar vara fantastiska. I den här videon gås de två bilarna igenom och de verkar sannerligen vara två små godbitar.
42.3°
Så tillverkas Audi Q8 e-tron
Peter har varit på besök i fabriken
Sedan Audi började sälja sin Audi Q6 har försäljningen av Q8 e-tron dalat kraftigt. Därför gick Audi i förra veckan ut och sa att man nog kommer att avsluta tillverkningen av modellen i förtid. Modellen tillverkas i en fabrik i Bryssel och det är bara den modellen som tillverkas i fabriken, varpå fabrikens framtid är extremt oklar. Just nu verkar det som att Audi kommer att göra sig av med fabriken. För typ hundra år sedan beställde Peter Esse en ny Audi Q8 e-tron och nu är det äntligen dags för leverans. I samband med det tog han sig ner till fabriken i Bryssel för att ta sig en titt.
36.5°
Kia EV6 GT får också fejkad växellåda
Från Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N är lätt den roligaste elbilen just nu. Det tycker till och med Jeremy Clarkson. Han är inte superförtjust i den fejkade växellådan som bilen har, men det är jag. Otroligt förtjust. Så här förtjust: Men vad har det med Kia att göra? Jo, Kia EV6 har nyligen fått en ansiktslyftning och man kommer såklart även att lyfta prestandaversionen EV6 GT. När man gör det så kommer man också att lägga till lite godsaker från Ioniq 5 N. Växellådan är en sådan sak. Men EV6 kommer inte att få alla godsaker från Hyundaien, för Kian är lite mer av en GT-vagn medan Hyundaien är lite mer av en busbil. Kia väntas visa upp nya Kia EV6 GT under hösten.
34.8°
Ionity har nu 4000 snabbladdare i Europa
Lägger till nya i rask takt
Allt om Elbil rapporterar nu att laddnätverket Ionity har fler än 4000 snabbladdare i Europa, närmare bestämt 4010 stycken. Dessa är fördelade på 652 stationer runt om i Europa. 272 av dessa laddare finns i Sverige, fördelat på 40 olika stationer. Ionity har jobbat hårt senaste tiden och på ett halvår lagt till 100 stationer med 1000 laddare. Man har dessutom 97 nya stationer på gång, varav fyra nya kommer att byggas i Sverige. Som jämförelse har Tesla 10.000 laddare i Europa, fördelade på 900 stationer.
40.9°
måndag 22 juli 2024
Europeisk Outlander visas i höst
Äntligen?
När Mitsubishi Outlander kom som laddhybrid och skattereglerna blev gynnsamma här i Sverige blev bilen en succé. För en rimlig peng kunde man köra elektriskt och få en stor suv. Sen kom världen ikapp bilen och Mitsubishi, som på sätt och vis drog sig ur Sverige. Men i höst är man tillbaka med en ny Outlander. Eller ny och ny, modellen visades upp i ny tappning redan 2021. Men den 1 oktober är det dags för premiären av en europeisk variant av Outlander och det verkar som att den kommer att säljas här. Man säger i ett pressmeddelande att modellen som kommer att visas kommer att ha fyrhjulsdrift, vara en laddhybrid och vara en "long-range plug-in hybrid". Vad det betyder får vi alltså se i höst.
37.0°
Nico Rosberg har hämtat sin Mercedes-AMG One
Vilken bil!
Mercedes-AMG kan göra bilar och med Mercedes-AMG One har man gjort något smått unikt. Man har lyckats göra en gatlegal bil som på sätt och vis är en F1-bil med kaross. Bilen är en laddhybrid, så man kan köra den tyst och fint, men om och när man vill köra bråkigt är det bara att trycka på gasen och så hoppar den bisarra motorn med det underbara ljudet igång. Jag har aldrig fallit för designen på denna, men när man får följa med Nico när han kör den blir iallafall jag riktigt imponerad. I videon ovan ser ni när han kör den först på lite vanliga väg och sedan lite bana. I videon nedan får vi se när han hämtar ut den och man går igenom bilen och dess delar. Bilen har rekordet runt Nordslingan med en tid på 6 minuter och 35 sekunder.
38.6°
Cadillac visar upp flådiga cabrioleten Sollei
Än så länge ett koncept
Om du tänker på en riktigt lång och vräkig cabriolet så är det nog inte helt otroligt att du tänker på en Cadillac från 50- eller 60-talet. Nu visar bolaget upp en modern variant av deras gamla bjässar, konceptet Sollei. Konceptet beskrivs som "framåtblickande" och ska utforska möjligheterna med specialgjord bildesign. Det handlar om en 2+2-cabriolet av rejäl längd och namnet ska vara en mix av sol och leisure. Färgen kallas för Manilla Cream och är en klassisk färg som Cadillac använde 1957-1958. Cadillacs framtid är ju elektrisk, så det är även Sollei, vilket jag tycker passar ypperligt i en bil som denna. Man vill ju glida fram och njuta av fågelkvitter eller publikens jubel.
44.2°
Restriktioner mot cykelbatterier införs på arbetsplatser
På grund av brandrisken
TT rapporterar att en del företag och offentliga lokaler har förbjudit anställda och besökare att ta med sig batterier till eldrivna cyklar till deras lokaler. Anledningen till det är att batterierna anses utgöra en brandrisk. De senaste åren har det rapporterats om flera bränder som uppstått på grund av uppladdningsbara batterier till eldrivna prylar. Så sent som i torsdags exploderade ett batteri till en elcykel i en lägenhet i Malmö. Det resulterade i en kraftig brand och åtta personer fick åka till sjukhus, däribland två poliser. TT skriver att bland annat Region Skåne har infört förbud mot cykelbatterier för besökare i deras lokaler. Anställda på Region Skåne får ta med sig batterierna in i lokalerna om dessa förvaras i särskilt avsedda skåp. Det är dock inte tillåtet att ladda batterierna i lokalerna.
39.5°
Eve Air Mobility visar upp eVTOL
Kommer att börja användas som flygtaxi om några år
Eve Air Mobility, ett dotterbolag till den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer, har visat upp en fullskalig prototyp på den eldrivna VTOL-farkosten (Vertical Take-off and Landing) man håller på att utveckla. Prototypen visades upp inför starten av den brittiska flygmässan Farnborough Airshow som drar igång idag. Farkosten är försedd med åtta stycken eldrivna rotorer. Räckvidden på farkosten uppges landa på cirka 100 km och är primärt tänkt att användas som en flygtaxi för upp till fyra passagerare för resor mellan städer. Eve Air Mobility siktar på att få sin farkost certifierad av det brasilianska luftfartsverket 2026. Företaget uppger att man redan har fått beställningar på 2900 exemplar av farkosten. Vad den kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om.
38.4°
söndag 21 juli 2024
Studenter korsar Nordsjön i en vätgasbåt
Hup Holland hup!
Ett gäng studenter från Nederländerna har byggt en båt som drivs av vätgas och använt den för att korsa Nordsjön. Studenterna började bygga båten i augusti förra året. Allt, från skrovet i kolfiber till vätgasdrivsystemet, byggdes helt från grunden. Den åtta meter långa båten drivs av en bränslecell som omvandlar vätgas från tre lagringstankar till energi. Denna energi laddar ett batteripaket som i sin tur driver motorn. Själva turen över Nordsjön startade från Breskens, Nederländerna, men kort efter starten fick båten problem med sin kylpump och var tvungen att lägga till i Belgien för reparation. Efter att de åtgärdat problemet kunde besättningen fortsätta turen och anlände till Ramsgate, Storbritannien, tolv timmar senare. Båten, som färdas i 40 km/h, använde endast tolv kilo vätgas under resan. Projektets mål är att visa att vätgas kan vara en hållbar bränslekälla för fartyg, vilket tydligen är en fordonstyp som är en av de svåraste att avkarbonisera. Data visar att den globala sjöfartsindustrin står för tre procent av de globala koldioxidutsläppen, vilket är mer än flygresor. Vätgasdrivna båtar har dock på senare år gjort stora framsteg. År 2021 lanserade Norge MF Hydra, världens första vätgasdrivna färja, och har sedan dess börjat bygga två till sådana fartyg. De flesta vätgasbåtar i dag är dock fortfarande experimentella prototyper och inte designade för kommersiellt bruk ännu. Huvudproblemen med att få dem på marknaden är kostnad och infrastruktur. Dessutom är vätgas, särskilt den gröna varianten som produceras med förnybar energi, inte tillgänglig i tillräckliga mängder i dag. Det finns också flera andra tekniska utmaningar, såsom att hantera bränslet säkert och göra det mer kostnadseffektivt jämfört med diesel.
42.4°
lördag 20 juli 2024
Xiaomi presenterar elbilsmonster med 1548 hästar
Det här är Xiaomi SU7 Ultra
Xiaomi har ju sin modell Xiaomi SU7 som har gjort succé i Kina. Igår hade man en årlig sammankomst där bolaget berättade vad som händer och då visade man upp en riktig fet version av sin elbil. Man kallar den för Xiaomi SU7 Ultra på bästa mobiltelefonsmaner. På pappret är det här ett monster. Plattformen är densamma som vanliga SU7, men sen är det inte mycket likt. Tre elmotorer finns i bilen, två där bak och en där fram. Lite fyndigt har man döpt dem till HyperEngine V8s respektive HyperEngine V6s. En V8s snurrar på i 27.200 varv och levererar 578 hästar och 635 Nm, de tre motorerna tillsammans levererar 1548 hästar och det räcker ju och blir över. Batteriet är CATL’s Qilin 2.0 och kan trycka ut 1330 kW kraft ur batteriet. Man säger att man kan trycka ut 800 kW (motsvarande 1073 hästar) ur batteriet även när det bara är 20 procent kvar i det. Bilen väger endast 1900 kilo, bland annat tack vare att alla karossdelar är i kolfiber. Mycket kraft och låg vikt gör att man kommer till 100 km/h på 1,97 sekunder, 0-200 km/h ska gå på 5,96 sekunder och 0-300 km/h ska gå på 15,07 sekunder. Toppfarten ligger på mer än 350 km/h. Man planerar att ta denna runt Nordslingan inom kort för att visa vad den går för där.
34.0°
fredag 19 juli 2024
Den här bilen är nyproducerad!
Eldriven variant av Citroën Méhari
Jonny Smith har dragit till Frankrike och där kör han Cassis Eden. Det är en bil som är baserad på Citroën Méhari, en bil som i sin tur är baserad på Citroën 2CV. Méhari hade premiär 1968 och tillverkades sedan i 20 år fram till slutet av 80-talet. Karossen var gjord av plast (rostar inte!) och var inte på något sätt anpassad för kyliga klimat. Nu har bilen kommit tillbaka, i lite säkrare form. Och den är eldriven. Och supersöt.
39.5°
Alrik kollar in Polestar 5
Och Polestar 6 BST Concept
Alrik från Auto Motor & Sport har varit på besök hos Polestar, både hos deras utvecklingsavdelning i England och hos dem på Goodwood. På utvecklingsavdelningen träffar han Thomas Ingenlath, och där är fokuset på Polestar 5, en bil som jag personligen verkligen ser fram emot – trots att den inte har någon bakruta. På Goodwood träffar han Maxime Célérier som har ritat Polestar 2 och Polestar 6. Den senaste visade de upp i en specialversion på Goodwood, kallad Polestar 6 BST Concept. En mycket snygg sak!
39.0°
torsdag 18 juli 2024
Tesla Model 3 Performance är klart roligast per krona
Det här är en provocerande bra bil
I våras körde jag nya Tesla Model 3 och blev minst sagt imponerad. Då tyckte jag att den var alldeles lagom snabb, nästan lite för snabb. Mer kraft behövdes inte konstaterade jag då. Här nedan kan ni se vad jag tyckte om den vanliga varianten då. Men nu är Model 3 Performance här, och den är snabbare och jag är lite kär. Men det har inte så mycket med 0-100 km/h att göra. Det har mer med paketet och priset att göra. Vanliga Model 3 är en snygg bil, men inte speciellt spännande. Performance tar väl inte bilen till att bli så spännande, men de små förändringarna gör bilen väldigt snygg tycker jag. Lite argare, lite härligare helt enkelt. Dessutom är den röda färgen, som heter ultra red och kostar 23.000 kronor, otroligt snygg. Många av de saker som jag gnällde om i videon ovan är fixade. Jag kan verkligen leva med blinkersen till exempel. Tänk om bakluckan var större... Att den är snabbare är inte grejen En vanlig long range gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder, knappast långsamt. Performance gör det på 3,1 sekunder. Men det är som sagt inte där skillnaden sitter tycker jag. Performance är tightare, hårdare (om man vill) och ännu exaktare. Vanliga Model 3 är inte dålig, men det här sätter pricken över i:et.
44.3°
Audi slutar med fejkade avgasrör
Hurra!
De senaste åren har en riktigt dålig trend spökat i bilbranschen, med fejkade saker här och där. Luftintag som inte är luftintag sitter både här och där på dagens bilar och en än värre trend har varit fejkade avgasrör. På riktigt långsamma standardbilar har vi sett feta avgasrör värdiga toppmodeller, och så har den riktiga avgaspipan funnits där under någonstans. Men nu kanske trenden är på väg att försvinna. Audi har nämligen bestämt sig för att sluta med otyget och nya A5 är första bilen med rör som är korrekta. På bilden nedan (från den här filmen) kan vi se att man på förra generationens A4 faktiskt hade rör som tittade ut där bak, men att man försökte göra dem mycket större visuellt än vad de faktiskt var. Med dagens elbilar betyder inte längre stora avgasrör automatiskt en snabb bil, så trenden kanske sprider sig till andra tillverkare också.
51.4°
Porsche släpper feta Panamera Turbo S E-hybrid
Och Panamera GTS
Nu har Porsche på riktigt visat upp sin Panamera i dess tjockaste variant. Precis som i förra generationen betyder det en Turbo S E-hybrid, men den har fått ännu mer kraft. Kraften levereras fortfarande av en V8:a tillsammans med en elmotor. De har 599 + 190 hästar som tillsammans blir 782 hästar, upp hela 102 hästar från förra generationen. Den riktigt stora bilen gör nu 0-100 km/h på 2,9 sekunder, vilket är halvsekunden snabbare än tidigare. Toppfarten är satt till smått bisarra 325 km/h, upp från 300 km/h. E-hybrid betyder i det här fallet att det är en laddhybrid. Batteriet är på 25,9 kWh, vilket ska räcka till att köra på el i 88 kilometer, om man bara kör på el alltså. Ombordladdaren är på 11 kW. Prislappen på denna ligger på 2.440.000 kronor. Panamera Turbo S E-hybrid satte rekord på Ringen i förra veckan. Man klarade Nordslingan på 7 minuter och 24 sekunder. Porsche Panamera GTS Samtidigt släpper man en GTS-version, för den som inte behöver köra på el till dagis och som klarar sig med lite mindre kraft. Även denna har en V8:a med dubbla turbos, men denna levererar "bara" 500 hästar, 20 mer än förra generationen. Eftersom E-hybriden har ett batteri blir de totala utsläppen mindre och man kan fläska på lite mer med fossilmotorn där. Inte logiskt, men så är det. Hur som helst klarar GTS-versionen 0-100 km/h på 3,8 sekunder och den levereras standard med sportavgassystem, vilket lär låta riktigt mumsigt. Denna kostar från 1,8 miljoner kronor jämnt. Båda finns att beställa nu.
37.4°
Tesla släpper tillbehör till Cybertruck
Ett skydd till bakluckan och sittdynor till pickupens flak
Tesla har släppt ett nytt tillbehör till Cybertruck som är specifikt framtaget för att skydda pickupens baklucka vid de tillfällen bilen transporterar saker som hänger över denna, se bild ovan. Det vadderade skyddet "Tailgate shield" hängs över bakluckan och fästs med remmar. Det finns även ett så kallat Molle-system (MOdular Lightweight Load-carrying Equipment) inbyggt i skyddet om man skulle vilja fästa andra grejer där (se bild i bildspelet nedan). Ett annat tillbehör som Tesla presenterat är ihopfällbara sittplatser som är tänkta att användas när Cybertrucks baklucka är nedfälld. Det får plats tre stycken säten på bakluckan och dessa kan fästas i det Molle-system som är inbyggt i Tailgate shield. Cybertrucks Tailgate shield kostar 300 dollar och de ihopfällbara sittdynorna "Cybertruck jumpseat" kostar 100 dollar styck.
33.3°
Audi släpper instegsmodell av Q4
Med mindre batteri och svagare motor
Audi har nyhetspuls så här i sommaren och nu släpper de en billigare variant av sin Q4. Modellen kallas för Q4 35 e-tron och får ett batteri på 52 kWh netto. Räckvidden ska ligga på 355 kilometer och snabbladdningen på 145 kW. Motorn är på 125 kW, så inget fartmonster. Vi har samlat all fakta kring Audi Q4 35 e-tron och Audi Q4 Sportback 35 e-tron. Jämför alla Audi Q4-modeller. Svenskt pris finns inte ännu, men i Tyskland kostar den 45.600 euro. Q4 45 kostar där 52.950 euro och den modellen kostar 608.900 kronor i Sverige, så en halvt kvalificerad gissning är att Q4 35 hamnar på runt 525.000 kronor. Sportbackversionen kommer att kosta 47.600 euro. Uppdatering Audi Q4 35 fanns ett tag vid lanseringen av Q4, och har nu alltså återkommit till utbudet.
34.5°
Volvo gör rekordvinst
Har bra marginaler på elbilarna
Elbilar är både en väg framåt och ett gissel för många tillverkare. Marginalerna är nämligen inte lika bra som på fossilbilarna hos många tillverkare, men det verkar inte drabba Volvo. Man gjorde nämligen ett rekordkvartal med den högsta kvartalsvinsten någonsin – 8,2 miljarder kronor. Volvo EX30 säljer riktigt bra och är den tredje mest sålda elbilen i Europa under kvartalet – imponerande! Man har nu 20 procent marginal på sina elbilar, som just nu är EX30, EC40 och EX40, och det får ses som riktigt bra för en producent som ställer om. Totalt sett är marginalen 22,8 procent för bolaget, så fossilbilarna har ännu bättre marginaler, men det är snyggt jobbat att ha så liten skillnad. 26 procent av de sålda bilarna under kvartalet var elbilar, 22 procent var laddhybrider och 52 procent var fossilbilar. Att man inte har hunnit ställa om helt till elbilar kanske är bra... Man sålde 205.400 bilar under kvartalet, en ökning med 15 procent. Ett orosmoln för Volvo är de nya strafftullarna, som kommer att drabba just EX30 rejält eftersom den tillverkas i Kina. I ett brev till regeringen säger Volvo att tullarna kan komma att orsaka "betydande finansiell skada" och man vill att modellen undantas från tullarna under en begränsad tid. Modellen kommer att börja tillverkas i Gent i Belgien, men det tar tid att fixa med en fabrik och tillverkningen kan påbörjas först nästa år
44.4°
onsdag 17 juli 2024
Nu kan du beställa Golf GTI Clubsport och Golf R
R går att få som kombi
Om du är sugen på en lite snabbare version av Golf finns det ny ytterligare tre versioner att välja mellan. Här uppe ser vi kanske inte världens snyggaste rumpa, men Golf Sportkombi R kombinerar 333 hästar med ett bagage där det får plats 611 liter. Både rimligt och orimligt på en och samma gång. Prislappen ligger på från 541.900 kronor och du kan bygga den här. Vanliga Golf R är samma lika, men kortare. Prislappen ligger på 539.900 kronor och du kan bygga den här. Lägger du till 55.900 kronor kan du få den lite argare i en black edition. Sista nya är GTI Clubsport. Här har 265 hästar, som vanliga GTI har, blivit 300 hästar. Prislappen går samtidigt från 397.900 till 444.900 kronor och du kan bygga den här.
37.4°
Volkswagen visar upp första ID. Unyx
En Tavascan i VW-kläder för Kina
Volkswagen har gjort en variant av Cupra Tavascan som man nu ska sälja i Kina under namnet Volkswagen ID. Unyx. Vad jag vet så säljer man Tavascan i Kina, men Unyx ska bli ett lite poppigare undermärke till Volkswagen, som behöver draghjälp i landet. Likheterna med Tavascan är alltså slående och precis som den bilen så är det här en bil på MEB-plattformen. Det ska komma ytterligare fyra Unyx-modeller till 2026. Bilen är framtagen och kommer att tillverkas i Hefei, Kina.
34.9°
En titt på MG Cyber GTS
Cyberster med tak
I förra veckan kom det fram bilder på MG:s nya koncept Cyber GTS. På sätt och vis är det en MG Cyberster med tak, eller det är det. Bilen är ett koncept just nu som man har tagit fram för att fira att MG fyller hundra år. I den här videon träffar Top Gear Jozef Kaban, som är chefsdesigner på MG:s kinesiska ägare SAIC.
37.6°
Nissan Ariya får Nismo-behandling
Nismo tillbaka i Europa
Nissan Ariya är en lugn och trevlig bil som förstörs av ett katastrofalt dåligt infotainmentsystem. Trots en kampanj där man sänkt priset med 50.000 kronor går det segt med försäljningen, man har bara sålt 173 stycken bilar i år. Jämför alla versioner av Nissan Ariya Nu försöker Nissan dra liv i märket genom att klä bilen i Nismo-kläder. Det verkar som att man baserar bilen på deras starkaste version e-4force som har 290 kW och gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Om man skruvar på det är lite oklart, men bilen kommer att få mer dynamiska dämpare och köregenskaper värdiga en sportbil, enligt Nissan. Självfallet blir det också en massa styling med mycket nytt både på in- och utsidan. Vad säger ni, räcker det för att få liv i bilen?
37.1°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration