Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 13 idag 40 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik onsdag 20 december 2023 fortsättning Rykte Hyundai N Vision 74 ska byggas I väldigt liten skala Förra sommaren visade Hyundai den eldrivna konceptbilen N Vision 74 och Internet började koka - bygg den! Men Hyundai kontrade med att så inte skulle bli fallet. Nu vevar ett nytt rykte dock igång hoppet igen då detta nämligen säger att den visst ska byggas, dock i en extremt begränsad skala. Inte mer än 100 exemplar ska bli till så räkna inte med att det här blir något du kommer se utanför din lokala matbutik. Av dessa 100 ska även bara 70 gå att köpa och resterande 30 vara ämnade för racing. Bilen ska få en bränslecell som matar två elmotorer på sammanlagt 800 hästar som i sin tur driver bakhjulen. Tillverkningen sägs dra igång under första halvan av 2026 men vad det kommer att stå på prislappen är fortfarande oklart. Om nu inte allt bara är bluff och båg vill säga. Tumnagel
49.9°
0
Yamaha presenterar sju nya koncept Alla baseras på samma elplattform På nästa års upplaga av Tokyo Auto Salon kommer Yamaha att ställa ut för första gången. Där ska de visa upp en ny elplattform och för att inte bara ha en tråkig platta i montern har man tagit fram sju olika koncept som alla baseras på plattformen som man kallar för Yamaha Motor Platform Concept. Gemensamt för alla är att det inte handlar om några fartmonster, och att alla drivs av batterier från Honda. Dessa ska kunna variera i storlek beroende på vilka behov man har. För tillfället berättar man inget specifikt om koncepten utan mer kommer när mässan väl är här, vilket är från den 12 till 14 januari. Tumnagel
39.1°
0
Priset på Maseratis eldrivna Grecale Nu går den att beställa Maserati har nu öppnat orderböckerna för den eldrivna versionen av suven Grecale som har tilläggsnamnet Folgore. Därmed har vi även prislappen, inte den svenska men i alla fall i euro. Då kostar bilen från 122.900 euro. För pengarna får du dubbla elmotorer på sammanlagt 550 hästar och 820 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och toppfarten ska ligga på 220 km/h. Batteripacket är på 105 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 48 mil. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW. De första leveranserna ska ske under andra kvartalet nästa år. Tumnagel
36.5°
0
Mercedes med turkost ljus innebär att den kör autonomt Ska uppmärksamma medtrafikanter Modeller från Mercedes med självkörande teknik som rullar i Kalifornien och Nevada kommer snart på test att ge ifrån sig ett turkost ljus när bilarna kör autonomt. Ljuset som är placerat i strålkastarna, bakljusen och i backspeglarna ska göra medtrafikanter uppmärksamma på att det är bilen som kör själv och att den som sitter bakom ratten bara åker med. Valet av färg på ljuset kommer från att det inte är några andra bilar, typ utryckningsfordon, som använder detta och för att det syns bra. Mercedes är den första biltillverkaren i världen som har fått igenom detta och det skulle kunna smitta av sig till andra i framtiden. Mercedes själva vill att det här ska bli en standard för självkörande fordon. Bonusklipp nedan. Tumnagel
50.9°
0
VanMoof gör comeback Får ny företagsledning Tidigare i år gick den nederländska cykeltillverkaren VanMoof i konkurs, men det ser nu ut som att företaget gör en oväntad comeback. The Verge har varit och pratat med det nya ledarskapet för elcykelföretaget, som säger att man har en plan för att gradvis återstarta VanMoof och expandera inom eldrivna fordon. Med fokus på olika nyckelmarknader i Europa, ska VanMoof återlansera reservdelar, återuppta försäljningen av elcyklar och introducera en ny el-scooter under första halvan av 2024. USA ska fortfarande vara en prioritet, men när försäljningen kommer att återupptas där är osäkert på grund av att det helt enkelt är andra förhållanden än här i Europa. Tumnagel
39.3°
0
Idag stänger Volvo Museum för gott Flyttar till World of Volvo i april I maj 1995 slog portarna till Volvo Museum i Göteborg upp. Men idag, klockan 17:00, stänger man stället för gott. Men det försvinner inte helt utan kommer i april nästa år istället att flytta in i nya World of Volvo. Det gamla museet är på 8000 kvadratmeter och här finns ett hundratal fordon i form av bilar, lastbilar, bussar och traktorer av märket Volvo, men även båtmotorer och flygmotorer. Från de första modellerna till de senaste, och även några prototyper. Hur många som kommer att få hänga med till det nya stället återstår att se, och det är oklart om det blir större eller mindre fokus på bilarna. World of Volvo beskrivs som en plats där man kommer husera konserter, utställningar och aktiviteter med globala teman. Man ska även kunna delta i en kreativ workshop och lyssna på gästtalare. Tumnagel
39.1°
0
Kina har problem med att frakta elbilar till Europa Är brist på fartyg Mängder av elbilar transporteras från Kina till Europa och detta sker med hjälp av stora fartyg. Men det råder brist på dessa vilket ställer till det för de kinesiska tillverkarna. När det var pandemi var det måste transportföretag som passade på att skrota gamla och uttjänta fartyg och det är därför det råder brist för tillfället. Nya fartyg är beställda men dessa blir liksom inte till i ett nafs utan sägs vara runt två år bort. Bristen gör i sin tur att kostnaderna för frakten blir väldigt hög. Att hyra ett fartyg som kan transportera bilar kostar just nu runt 120.000 dollar - om dagen. Just nu har de kinesiska elbilarna runt åtta procents marknadsandelar i Europa, och detta väntas inte stiga nämnvärt i närtid då läget är som det är just nu. Leveranstiderna för bilarna förväntas även bli längre än vad de har varit tidigare. Tumnagel
50.0°
0
Renault släpper film på eldrivna 5:an Peppig Efter några teaserbilder har Renault nu släppt en kort film där vi får se den kommande helt eldrivna 5:an swisha förbi. Den kompakta krabaten blir 3,92 meter lång och den kommer att erbjudas med batteripack på 40 eller 52 kWh. Det sistnämnda ska räcka för att komma 40 mil på en laddning. Den kommer att ha stöd för V2G vilket är första gången för Renault. Prislappen kommer börja på 25.000 euro. Bilen har sin officiella premiär på Genève-mässan i februari. Tumnagel
40.8°
0
Audi, Porsche och Volkswagen får NACS Från 2025 Nu meddelar Volkswagen-koncernen att de också kommer att hoppa på laddstandarden NACS i Nordamerika. Från 2025 kommer Audi, Porsche, Volkswagen och även det kommande märket Scout att ha dessa kontakter vilket gör det möjligt att ladda på Teslas Supercharger-stationer. Det här blir en av de sista stora biltillverkarna som också väljer att anamma NACS och det egna laddnätverket Electrify America ska också få standarden i framtiden. Kvar på listan över tillverkare som inte är med finns Stellantis men det är nog bara en tidsfråga innan även de hoppar på NACS. Tumnagel
39.3°
0
Här är BMW i4 som kommer tävla i STCC 2024 Tre av fyra modeller är nu uppvisade STCC är som vi tidigare har berättat numera helt eldrivet. Vi har fått se två av bilarna som ska vara med och tävla nästa år och dessa är Tesla Model 3 och Cupra Born. Nu visas den tredje som är en BMW i4. Det är Exion Racing från Värnamo som kommer att köra BMW och till våren ska teamet visa upp hur deras bilar kommer se ut. Den fjärde och sista bilmodellen som ska vara med är Volkswagen ID.3 men när den presenteras är oklart för tillfället. Gemensamt för alla bilar är att de är byggda av EPWR, har bakhjulsdrift, 550 hästar och inga elektroniska hjälpmedel. Säsongen inleds nästa år med ett race på gatorna i Göteborg den 8 och 9 juni. Tumnagel
38.6°
0
Tesla Cybertruck kan bli en Cyberboat För kortare åkturer på vatten Teslas VD Elon Musk uppgav under gårdagen ännu en gång att Teslas Cybertruck framöver kan komma att få möjlighet att färdas på vatten. I ett inlägg på X skriver Musk att Cybertruck ska bli tillräckligt vattentät för att under kortare perioder kunna färdas på floder och i sjöar. Musk uppgav vidare att målet är att kunna använda Cybertruck för att kunna färdas på vatten mellan SpaceX Starbase och South Padre Island i Texas, en sträcka på cirka 360 meter. Framför allt verkar det handla om att dörrarna på Cybertruck måste vattentätas innan det eventuellt kan bli möjligt att använda Cybertruck som ett amfibiefordon. När vi eventuellt skulle kunna få se en Cybertruck med möjligheter att färdas på vatten är dock inget som Musk uppgett än så länge. Tumnagel
29.9°
0
tisdag 19 december 2023 Får det lov att vara en Porsche 964 RSR med eldrift? Everrati fixar en som ser ut som originalet Nej, brittiska Everrati Automotive som konverterar fossilbilar till elbilar har inte sågat sönder en äkta Porsche 964 RSR för detta projekt så ni kan pusta ut. Endast 51 exemplar av denna blev till nämligen, så ajabaja att modda en sådan. Men resultatet ser likadant ut i alla fall, och kan nog lura de flesta innan man drar igång bilen och kör iväg i alla fall. Ställer du den mot en riktig 964 RSR i ett dragrace kommer du dock att vinna, för den här eldrivna är snabbare än originalet. Under skalet finns ett batteripack på 63 kWh och dubbla elmotorer på sammanlagt 500 hästar baktill ser till att skicka dig från stillastående till 100 km/h på runt 3,7 sekunder. På en laddning ska du kunna ta dig upp till 32 mil. Vad företaget vill ha för denna skapelse framgår inte. Tumnagel
38.1°
0
Mercedes testar vätgasdriven Unimog Som klipper gräs Mercedes har konverterat en Unimog U 430 så att den går på vätgas och nu har man varit ute och klippt lite gräs med prototypen. Bilen har en vätgasdriven förbränningsmotor på runt 300 hästar och med ett vrid på 1000 newtonmeter. Gasen förvaras i fyra trycktankar bakom förarhytten och dessa har tillsammans en kapacitet på 14 kilo vätgas. Det är inte tillräckligt för att kunna köra en hel arbetsdag men planen är att utöka volymen så att man klarar det. Mercedes fokus ligger på vätgasdrivna bränsleceller men med detta projekt ville man även utforska hur en konverterad förbränningsmotor skulle kunna fungera i detta sammanhang. Tumnagel
41.8°
0
Disney+ försvinner från Tesla Hämndaktion från Elon Musk I en pågående konflikt mellan Tesla (Elon Musk) och Disney (Bob Iger) har Tesla valt att dölja streamingtjänsten Disney+ i sina bilar. Detta sker efter att Disney beslutat att inte längre annonsera på plattformen X, vilket är en reaktion på Teslas vd Elon Musks agerande som tolkats som stöd för en antisemitisk konspirationsteori. Trots att "appen" är dold i Teslas infotainment-system, kan användare dock enkelt komma åt Disney+ genom att besöka disneyplus.com på bilens webbläsare och välja att visa sajten i helskärmsläge. Tumnagel
13.2°
0
TomTom ska bygga in generativ AI i sin körassistent Med hjälp från Microsoft TomTom uppger att man kommer att implementera en AI-driven chatbot i sin körassistent som kommer att dyka upp i deras så kallade Digital Cockpit. Lösningen ska även kunna byggas in i andra infotainment-system skriver företaget i ett pressmeddelande. Den generativa AI-lösningen har TomTom utvecklat tillsammans med Microsoft. Det verkar handla om en ChatGPT-liknande assistent som föraren kan prata med. TomTom skriver om chatboten: "Drivers can converse naturally with their vehicle and ask the AI-powered assistant to navigate to a certain location, find specific stops along their route, and vocally control onboard systems to, for instance, turn up the temperature, open windows, or change radio stations." TomTom planerar att presentera sin AI-assistent på CES 2024 som drar igång den 7:e januari nästa år. När assistenten kan komma att lanseras i Digital Cockpit är oklart. Tumnagel
37.2°
0
Nikola-grundaren döms till fyra år i fängelse Och ska böta en miljon dollar Det ryktades om elva år i kurran men nu har domen för Nikola Motors-grundaren Trevor Milton fallit, och det blev istället fyra år. Utöver detta ska han även betala en miljon dollar i böter. Åklagarna yrkade på fem miljoner dollar i böter så även summan blev mindre, men han ska även bli återbetalningsskyldig av en ännu ej angiven summa så det återstår att se hur mycket det kommer svida i slutändan. Allt eftersom han under sin tid på företaget fejkat att en prototyp fungerade när den inte gjorde det samt lurat investerare att företaget var närmare fullskalig produktion än de i själva fallet var. Trevor har överklagat domen och är för tillfället fri mot borgen. Tumnagel
42.0°
0
McLaren ersätter GT med GTS Får lite mer effekt och lite lägre vikt Våren 2019 presenterade McLaren modellen GT. En relativt återhållsam bil där fokus ligger på långresor i rask fart och inte på att sätta några banrekord. Nu kommer ersättaren GTS och jämfört med den tidigare versionen har denna fått mer effekt, lägre vikt och ska ha blivit lite mer praktisk. Motormässigt handlar det fortfarande om den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Här har den fått 15 extra hästar och ger därför 635 totalt. På vågen står det tio kilo mindre så det är inga monstersiffror åt något håll vi snackar om här, men lite har ändå hänt. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,1 sekunder och 200 km/h når man redan efter 8,9 sekunder. Toppfarten anges till 327 km/h. På teknikfronten hittar vi smart adaptiv fjädring och det ska nu gå dubbelt så fort att höja nosen om man behöver komma över gupp och liknande. Det ska även finnas mer tillval att göra än tidigare och två nyheter är lacken Lava Grey och turbin-fälgarna som vi ser på bilderna här. Det går bra att göra en beställning nu och leverans ska ske någon gång nästa år. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
39.1°
0
Volvo har tillverkat första Volvo ES90 Men den är fortfarande hemlig Teknikens Värld verkar ha lite insiders på Volvos intranät, för de har fått tag på uppgifter om att nästa modell från Volvo nu har börjat tillverkas. Men det är inte EX90 som ännu inte är klar för leverans utan det är nästa modell som än så länge är hemlig. Bilen kallas internt för V551 och Volvo vill att den ska heta ES90. Lexus är inte så nöjda med det så vi får se hur det blir med den saken. Hur som helst så är bilen som nu har tillverkats en så kallad verifikationsbil. – VP-bilbyggandet tar oss ett steg närmare att leverera en ny, färdig bil till våra kunder. Som en riktig bil kan vi beröra och använda den för tester, den spelar en avgörande roll i utvecklingsprocessen för V551, säger Göran Larsson som är teknisk ledare för V551-projektet. Bilen beskrivs enligt Teknikens Värld som en sedanmodell på Volvos intranät. Den ska vara 499 centimeter lång, vilket är 2,1 centimeter längre än gamla S90. Axelavståndet har dock växt med 16,1 centimeter och ligger på 310,2 centimeter. Trevliga innerutrymmen kan vi alltså hoppas på. Bilen ska vara hela 10,7 centimeter högre än S90, vilket inte heller är tråkigt för innerutrymmena. Kanske får vi en bil som är ett mellanting mellan en sedan och något som liknar en kombi, en bilvariant som blivit allt vanligare. Tumnagel
33.7°
0
Elbåten R30 har nu varit ute på en första tur Ska börja tillverkas nästa år R30 är namnet på en ny helt eldriven båt som vi har skrivit om tidigare. Den kommer från företaget Blue Innovations Group (BIG) som är grundat av en John Vo som tidigare var head of global manufacturing hos Tesla. Nu har båten varit ute på en jungfrutur och nedan får vi se hur detta såg ut. Det hela skedde i St. Petersburg, Florida, där företaget har sin bas. Under skalet finns ett batteripack på 221 kWh men hur långt man ska komma på detta framgår inte, bara att båten har en körtid på runt åtta timmar. Batteriet matar i sin tur två elmotorer som tillsammans genererar 811 hästar. Toppfarten anges till 38 knop (72 km/h). Man kan reservera ett exemplar nu för 1000 dollar. Vill man vara en av de 100 första som får sin båt får man istället hosta upp 5000 dollar. Tillverkningen är planerad till tredje kvartalet nästa år och prislappen väntas landa på runt 300.000 dollar. Tumnagel
38.2°
0
PostNord köper 400 elbilar Från Opel Postnord är tydligen en av Nordens största fordonsägare med 7500 fordon i bruk. Nu lägger man till 400 elbilar till dessa och valet föll på nyligen uppdaterade Opel Combo Electric. Redan idag är en tredjedel av fordonsflottan eldriven. Bilarna ska användas för att dela ut post och kommer att specialbyggas. Bland annat kommer bilarna att vara högerstyrda och man kommer att modifiera fönsteröppningen genom att plana ut karossen där. Bilarna kommer att levereras under 2024 och användas över hela landet. Uppdatering Det rör sig tydligen inte alls om nya, kommande varianten av Opel Combo Electric utan den som finns idag. Tumnagel
51.9°
0
Cybertruck har hälsat på hos Jay Leno Tillsammans med en designer och en ingenjör Teslas pickup Cybertruck har varit på besök hos Jay Leno och med bilen kom även Franz von Holzhausen som är Head of Design hos Tesla och Lars Moravy som är Vice President of Vehicle Engineering. Det här är en Foundation Series i det så kallade Cyberbeast-utförandet och förutom en provkörning snackas det även om designen, funktionerna och några påskägg. Tumnagel
36.0°
0
måndag 18 december 2023 Vanilla Ice visar upp sina bilar Udda blandning! Vanilla Ice, eller Robert Matthew Van Winkle som han egentligen heter, må bara ha haft en hit men han har ett garage fullt med bilar. Självklart har han mustangen från musikvideon till Ice Ice Baby, men han har även en Oldsmobile från 1918 och en Cadillac från filmen 48 Hours. Tumnagel
40.1°
0
Den mindre versionen av Bentley Blower hämtar julgran Hjulstämning I augusti presenterade Bentley och The Little Car Company en eldriven version av klassikern Bentley Blower. Denna är helt eldriven och något mindre än originalet, men nästan lika frän. Här får vi se när bilen används för att hämta en julgran i Schweiz. Tumnagel
38.5°
0
En titt på hur panelerna till Cybertruck blir till Intressant genomgång i fabriken Det tog ju lite tid mellan att Tesla visade upp Cybertruck till att de började leverera de första bilarna. Elon själv har sagt att det var lite väl mycket saker att uppfinna och därför tog det tid, när man ser den här videon förstår man det. Här får vi se Munro gå igenom produktionsprocessen hos Tesla där de tillverkar panelerna som är gjorda av rostfritt stål. Det mesta verkar vara specialgjort. Det är det för det mesta när det gäller bilproduktion, men här verkar det vara ett steg till eftersom det är ett material som man inte brukar arbeta med. Riktigt intressant att se, och fascinerande att Tesla släpper in folk så här djupt i produktionen. Tumnagel
35.6°
0
Nios instegsmärke Firefly kommer till Europa 2025 Oklart om det kommer till Sverige Vi har tidigare nämnt att Nio har ett instegsmärke kallat Firefly på gång. Under detta ska billigare elbilar tryckas ut, allt för att ytterligare konkurrera med tyskarna. Nu får vi reda på att märket kommer till Europa 2025, men till vilka länder är fortfarande oklart. Försäljningen ska dra igång i slutet av nästa år och de första leveranserna ska alltså ske året efter. Fokuset kommer att ligga på familjebilar av den lite mindre storleken. Hur bilarna kommer att se ut vet vi inte än. I Kina kommer bilarna att kosta från runt 200.000 yuan vilket i svenska pengar är runt 290.000 kronor. Annat nytt på Nio-fronten är att man har lyckats köra över 100 mil på en laddning med en Nio ET7. Det var igår som grundaren William Li körde från Shanghai till Xiamen med en ET7 utrustad med ett 150 kWh CTP-batteripack. Batteriets celler har en energidensitet på upp till 360 Wh/kg vilket är den högsta kapaciteten och energidensiteten för massproducerade bilbatteripack i Kina hittills. Körningen tog 14 timmar, genomsnittshastigheten var 83,9 km/h, förbrukningen låg på 13,2 kWh/100 km (enligt CLTP-cykeln) och väl framme stod mätaren på 104,4 mil (enligt CLTP-cykeln) och att 97 procent av batteriet var förbrukat. Tumnagel
33.4°
0
Tesla rundar skyltblockad Registreringsskyltar skickas direkt till Tesla-kunder Den blockad av att leverera registreringsskyltar till Teslabilar som Postnord inledde förra månaden ser nu ut att bli verkningslös. Arbetsvärlden skriver att Tesla nu har börjat beställa ersättningsskyltar från Transportstyrelsen som sedan levereras direkt hem till dem som har köpt Tesla-bilar – Det är inte speciellt vanligt att man beställer ersättningsskyltar till en bil som precis registrerats. Vi brukar inte se den här typen av beställningar. Det är inte ett allt för vågat antagande att göra att det har med blockaden att göra, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, till tidningen I och med att skyltarna beställs direkt till kunderna och inte till Tesla så påverkas dessa inte av Postnords blockad mot att leverera post till Tesla. Tumnagel
52.0°
0
En titt på insidan av Volkswagen ID. 2 Verkar mycket lovande! Jag har stora förhoppningar kring Volkswagens kommande ID. 2. Det största problemet som jag kan se just nu är att bilen inte kommer förrän 2026, vilket är trist. Utsidan på bilen tycker jag är en riktigt bra avvägning av modernt och arv. Nu har vi också fått se insidan. Några som var och kollade närmare var Thomas (ovan) och Peter (nedan). Bilen har all teknik i fronten vilket gör att bagageutrymmet är otroligt stort och man får ner tre ölbackar under golvet. Imponerande. Dessutom har man möjlighet att gömma saker under kudden i baksätet, perfekt ställe att ha spolarvätska och annat. Även i framsätet verkar det trevligt. Fysiska knappar under skärmen och på ratten, smarta lösningar och trevliga material verkar helt klart lovande. Tumnagel
45.7°
0
Porsche 912 som väger in under 700 kilo Hela karossen är i kolfiber En Porsche 912 är ingen tung bil, men den kan ju alltid bli lättare. Och lägre vikt ger allt som oftast en roligare bil. Det har customfirman Kamm tagit fasta på och nu presenterar de en ombyggd 912c som fått hela karossen i kolfiber. Även fälgarna är i det ädla materialet. Detta lättar bilen med över 300 kilo vilket gör att vågen stannar på 699 kilo. Då gör det troligtvis inget att bilen "bara" har en boxerfyra där bak. Den har dessutom fått effekten uppskrämd till över 170 hästar. Tyvärr jobbar inte Kamm med kilopris så det blir inte billigare bara för att man skalat bort vikt. Det här bygget går nämligen loss på 400.000 euro. Men då ingår donatorbilen. Om du redan har en så är priset istället 360.000 euro. De första kunderna av den här helt kolfiberklädda skapelsen ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.7°
0
Priser på billigare Kia EV9 Börjar nu på dryga 800.000 kronor Kia verkar ha en liten succé på gång med sin EV9. Med liten menar jag inom segmentet, för även om bilen är billigare än många konkurrenter så kostar den ändå 869.900 kronor och det är inte skitpengar direkt. I en grupp för EV9 på Facebook så har svenska priser på en lite billigare variant dykt upp. Idag finns det bara GT Line att köpa och de läckta priserna gäller för basutrustade och Plus-utrustade versionerna. Enligt läckaren ska priset för basversionen ligga på 807.900 kronor och för Plus-versionen 837.900 kronor. GT Line-versionen som säljs idag har det officiella priset på 869.900 kronor. Vi har nu fått dessa priser bekräftade från Kia. Dessa ska gå att beställa från och med idag. Varför de två nya versionerna är billigare, men inte väldigt mycket billigare, är för att det handlar om utrustning. Bilen har fortfarande fyrhjulsdrift, det stora batteriet på nästan 100 kWh och en effekt på 384 hästar. Dock har GT Line-versionen 100 Nm extra vrid i jämförelse med bas- och Plus-versionen. I andra länder säljer Kia en version som är tvåhjulsdriven, men det lär dröja innan den kommer hit. Om den gör det alls, vi gillar fyrhjulsdrift. Bas- och Plus-versionen har 19-tummare istället för 21-tummare och räckvidden på upp till 512 kilometer. Alla versioner är sjusitsiga som standard. En liten anekdot är att när jag träffade Kias designchef Karim Habib vid lanseringen av EV9 så ville han prompt fotograferas vid basversionen av bilen, eftersom han tycker den är snyggare. En trend som jag ser hos flera tillverkare. Tidigare var det ju vanligt att toppversionen av en modell såg riktigt snygg ut, men köpte du instegsversionen så fick du nöja dig med något som såg betydligt tråkigare ut. Tumnagel
37.3°
0
Karma ställer in siktet på McLaren och Ferrari Biltillverkaren vill hoppa upp några snäpp Karma Automotive är det Kina-ägda företaget som köpte upp det som fanns kvar av Fisker Automotive och modellen Fisker Karma. De finns fortfarande kvar trots att under 1000 bilar har sålts de senaste tio åren. Företaget har dock höga ambitioner och nu slår chefen Marques McCammon på stora trumman och menar att de vill konkurrera med tillverkare som McLaren, Aston Martin och Ferrari i framtiden. De vill sälja 5000 bilar om året och enligt Marques har flera miljarder dollar redan investerats i Karma. Pengar som kommer från Wanxiang Group. I slutet av 2024 ska en uppdaterad version av modellen Revero börja säljas och den ska då kosta mellan 125.000 och 150.000 dollar. I slutet av 2025 ska det helt eldrivna flaggskeppet Kaveya (som ni ser här på bilderna) börja säljas och i sitt vassaste utförande ska denna ha över 1000 hästar och räckvidd på minst 40 mil. 400 exemplar ska bli till och den här kommer att kosta runt 300.000 dollar. En tredje modell kallad Gyesera finns också med i planerna, denna ska visas upp till våren. Tumnagel
37.5°
0
Vätgasdriven SUV med skjutdörrar Revo Zero Energy ska ha räckvidd på 112 mil Nu visar företaget Revo Zero upp sin vätgasdrivna bil Energy. Det är en SUV som de hävdar ska ha en räckvidd på 112 mil efter en tankning. Bilen ska ha en bränslecell kombinerat med ett batteripack som man tydligen även kan ladda med sladd. Energin i batteriet används först och främst för att driva bilen, och när det är slut ska vätgasen ta vid. Det kan vara så att vätgasen fungerar som en räckviddsförlängare och att bränslecellen ser till att ladda batteripacket när det börjar bli lågt, men detaljerna kring detta är lite oklara för tillfället. Energy är utrustad med skjutdörrar men det är inte bara de bakre som åker undan utan även de främre vilket är lite speciellt, och något som gör insteget överallt mycket enkelt. Väl på insidan finns det plats för sex personer fördelat på tre rader. Företaget säger att de håller på att testa sin teknik för att se att den följer alla säkerhetsregler och annat som finns. Men det finns inget datum för när bilen skulle kunna bli verklighet. Vågar man tro på idén ska man dock kunna förhandsbeställa ett exemplar för 500 dollar, pengar som man kan få tillbaka om man skulle få kalla kårar. Tumnagel
38.7°
0
Bildesigners har skissat fram gemensamt koncept Ska vara lämplig för både el och förbränningsmotorer Ett gäng med professionella bildesigners som jobbar eller har jobbat för Volvo, BMW och Volkswagen har tillsammans kokat ihop konceptbilen Aegis Coupe. Den finns än så länge bara i datorn och är inte knuten till någon tillverkare, utan ett helt fristående koncept där designers har fått jobba helt fritt. Konceptet är framtaget för att passa bra både som elbil eller med förbränningsmotor under skalet. Inspirationen till linjerna har kommit både från dåtiden samtidigt som en del framtidstänk har vävts in, och visst kan man se olika befintliga modeller även i denna. Lite Ferrari Roma-bakdel, Aston Martin-grill och kanske även lite Honda NSX-stil när det kommer till strålkastarna. Vad tycker ni? Tumnagel
38.9°
0
Aerodynamiken kring Lightships eldrivna husvagn Hal som en Model 3 I våras skrev vi om Lightship L1 som är en husvagn med batteripack som förutom att vara självförsörjande även kan putta på exempelvis en elbil när man är ute och kör och på så vis inte påverka räckvidden negativt. Nu visar tillverkaren upp hur aerodynamisk vagnen är genom en datorsimulering, och man säger att den ska skära genom luften nästan lika bra som en Tesla Model 3 som har ett cd-värde på 0.219. Planen är att tillverkningen ska dra igång nästa år i Colorado. Lightship L1 Essential som inte har några elmotorer i sig kostar från 125.000 dollar medan L1 Long Range som har motorer kostar från 151.000 dollar. Tumnagel
38.7°
0
LG visar upp transparent bilantenn För vindrutor och glastak LG Electronics har i samarbete med bilglastillverkaren Saint-Gobain Sekurit utvecklat en ny transparent antenn för fordon, som man ska presentera vid CES 2024. Denna nya antennen, som ska vara som en film, appliceras direkt på bilens glasytor och är designad för att smälta in i fordonets design utan att störa den. Antennen är anpassningsbar för olika fordon och glastyper, och erbjuds som en lösning som antingen kan appliceras på eller integreras i bilglas. Den ska ha stöd för 5G, GNSS och Wi-Fi. Tumnagel
42.4°
0
Starkt folkligt stöd för IF Metall Novus har undersökt Teslakonflikten fortsätter och nu har Novus, på uppdrag av SvD, frågat svenska folket vad de tycker om konflikten. Den första frågan som ställdes var "Tycker du att det är rätt eller fel av facket att vidta stridsåtgärder för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal?" och på den svarade 58 procent att det är rätt. 20 procent säger att fackets stridsåtgärder är fel. Det är ingen större skillnad i hur man har svarat beroende på hur gammal man är eller vilken ålder man har. Däremot är det skillnad beroende på om man är med i facket eller inte och hur man rösta. Högst är stödet bland de som röstat på Vänsterpartiet (93 procent) och Socialdemokraterna (79 procent). Minst är stödet bland Sverigedemokraterna (36 procent) och Moderaterna (40 procent). Den andra frågan som man ställde var "Har ditt förtroende för Tesla som varumärke förändrats på grund av konflikten mellan facket och Tesla?". Här har en tydlig majoritet sagt att de har tappat förtroende, en tredjedel säger att förtroendet inte är påverkat och sex procent säger att förtroendet har stärkts. Tumnagel
45.8°
0
fredag 15 december 2023 Pitstop i totalt mörker Muskelminnet får jobba Personerna som jobbar som pitstop-crew för Oracle Red Bull Racing måste vara snabba, flexibla och effektiva på sitt arbetspass. De tränar mycket och efter många turer när det väl gäller sitter momenten i muskelminnet. Så då borde man ju kunna göra allt med ögonen förbundna? Eller i totalt mörker? Det är precis det vi får se här och efter några vändor lyckades de få ner tiden till imponerande 2,84 sekunder. Inte så illa pinkat med tanke på att världsrekordet ute på banan ligger på 1,82 sekunder. Tumnagel
43.4°
0
Dags att återlämna körkortet - och minnas tiden bakom ratten Fin film från BMW När man blir såpass gammal att man inte längre är lämplig bakom ratten kanske det är dags att återlämna körkortet. Har man kört bil länge har man troligtvis en hel del minnen i bagaget, och dessa kommer fram i den här påhittade men ändå fina berättelsen från BMW. Sonen är med när pappan lämnar tillbaka kortet, men får sedan ta en tur i nya i4 på parkeringen utanför. Det väcker liv i minnena igen - från när han och sonen brukade köra omkring i en E30. Dela gärna med dig av dina bästa bilminnen, gamla som nya. Tumnagel
40.7°
0
AT&T ska börja använda Rivians transportbilar Från nästa år Som vi har skrivit tidigare är inte Rivians transportbil längre exklusiva för Amazon. Nästa stora företag som kommer att använda sig av den är det amerikanska telekombolaget AT&T. I början av nästa år ska de få sina första bilar och bilden visar hur de då kommer att vara klibbade. Om AT&T har beställt mängder av modellen är oklart, men man börjar i en mindre skala för att utvärdera om det hela är värt att skala upp. Förutom transportbilen är planen att AT&T även ska köpa in suven R1S och pickupen R1T från Rivian. Tumnagel
39.3°
0
Zeekrs nya batteri kan tanka 50 mil på 15 minuter Kommer hamna i Volvo i framtiden Geely-ägda elbilstillverkaren Zeekr presenterar nu ett nytt batteripack de kallar för Golden Battery. Det är av typen LFP (lithium-iron-phosphate) och har man rätt laddare ska man kunna tanka in 50 mils räckvidd i detta på bara 15 minuter. Batteriet ska klara upp till 500 kW laddning men hur många kWh det är på berättar man inte just nu. Batteriet kommer att tillverkas av Geely i den kinesiska provinsen Zhejiang. Förutom i kommande Zeekr-modeller ska det även hamna i bilar från Geometry, Polestar, Proton, Smart, Volvo och Lotus. Den första modellen som kommer att få det här batteriet är den nyligen presenterade sedanen 007. Enligt den snällare körcykeln CLTC ska bilen ha en total räckvidd på upp till 87 mil. Tumnagel
45.9°
0
Vdn för MTR Pendeltågen slutar Joakim Sundh går vidare I oktober förra året utsågs Joakim Sundh till ny vd för MTR Mälartåg och han var sedan tidigare även vd för MTR Pendeltågen. Nu lämnar han sitt jobb och Anders Gustafsson kommer att ta över som vd för MTR Mälartåg medan Lena Herrmann som ingår i MTR:s koncernledning blir ny vd för MTR Pendeltågen. Både Anders och Lena har tidigare jobbat på SJ. MTR har sedan tidigare skött driften av pendeltågen men SL har valt att avsluta avtalet i förtid då det har strulat så mycket. I mars nästa år kommer istället SJ att ta över driften. Anders och Lena tillträder sina tjänster idag. Tumnagel
40.5°
0
Volkswagens mjukvaruavdelning ska kapa kostnader Med 20 procent Cariad är Volkswagens dotterbolag som pysslar med utvecklingen av mjukvaran i elbilar. Den har fått en hel del kritik eftersom den helt enkelt inte är särskilt bra, och uppdateringar har kantats av flera förseningar. I oktober tog man in Sanjay Lal som tidigare jobbat hos Rivian Automotive, varit chefsingenjör på Tesla, mjukvaruchef för Google Cloud och som jobbat med Android Automotive för att försöka få rätsida på grejerna. Nu ska man även spara in på utvecklingskostnaderna med 20 procent fram till 2028, men man har som mål att göra det utan att behöva sparka någon personal. Om man inte når målet kommer anställda erbjudas att köpas ut. Runt 6500 personer jobbar i dagsläget med Cariad. Cariads mjukvara kommer att finnas i eldrivna Porsche Macan och Audi A6 e-tron som båda presenteras nästa år. Versionen de kommer få heter E3 1.2. Nästa generation av denna som heter E3 2.0 var planerad att släppas 2026 men detta har nu flyttats fram med ett till två år. Har du en bil med Volkswagens mjukvara i? Vad tycker du är bäst respektive sämst med denna? Tumnagel
34.2°
0
Tesla måste göra Autopilot säkrare Två miljoner bilar ska uppdateras Det basunerades nyligen ut på Internet att Tesla återkallade två miljoner bilar i USA. Riktigt så illa var det inte, men de har fått ett krav på sig att göra Autopilot säkrare - något som går att lösa via en uppdatering av mjukvaran. Det är det amerikanska trafiksäkerhetsinstitutet NHTSA som under ett år har utrett Teslas Autopilot-funktion och betaversionen av Autosteer och nu kommit fram till att denna teknik måste göras säkrare. Systemet måste uppdateras och det kommer därefter att få fler säkerhetsfunktioner och begränsningar. Enligt NHTSA så hindrar systemet i dagsläget inte föraren att använda det vid olämpliga tillfällen, vilket kan ställa till det. Bilarna kommer nu att få tydligare varningar och föraren kommer att få fler påminnelser om att hålla ögonen på vägen och händerna på ratten. Autosteer kommer även att begränsas och inte kunna aktiveras överallt. Tumnagel
45.9°
0
Några reservdelspriser för Cybertruck Ny vindruta kostar 1900 dollar Nu var det ju flera dagar sedan vi skrev något om Teslas senaste modell Cybertruck så här kommer en färsk artikel om den. Denna gång handlar det om att några reservdelspriser för bilen har hamnat på nätet och det kan ju vara kul att ta del av. Bland annat får man hosta upp 1900 dollar för en ny vindruta, att den monsterstora torkarmen kostar 165 dollar och att ett nytt torkarblad till denna går loss på 75 dollar. Behöver man dessutom byta ställdonet till styrningen fram måste plånboken släppa ifrån sig 3300 dollar. Några bonusklipp nedan. Tumnagel
26.2°
0
GM fasar ut CarPlay av säkerhetsskäl Jahaja General Motors beslutade tidigare i år att inte inkludera Apple CarPlay och Android Auto i sina framtida elbilar. Istället kommer de att använda ett infotainmentsystem som har utvecklats tillsammans med Google. GM:s huvudansvarige för infotainment, Tim Babbitt, har i en intervju med MotorTrend sagt att beslutet togs för att öka trafiksäkerheten. GM säger sig nämligen ha identifierat problem med CarPlay och Android Auto, såsom dåliga anslutningar och långsamma svarstider, vilket kan leda till att förare distraheras av att försöka lösa problem med sina smartphones. GM har dock inte några konkreta data som visar att deras system faktiskt är mindre distraherande än CarPlay, än mindre jämfört med om förare faktiskt sitter och trycker på sina telefoner – vilket vi får anta är det som kommer att hända när bilarna inte har dessa moderna funktioner. Tumnagel
16.4°
0
Elbilar från Kina inte med på Frankrikes nya lista Vill att folk köper europeiska alternativ istället Frankrike har nu presenterat en lista med elbilar som är berättigade till en miljöbonus på upp till 7000 euro, och elbilar tillverkade i Kina är inte med på denna. Landet vill istället att folk köper elbilar tillverkade i Europa och har tidigare bland annat även infört att låginkomsttagare ska kunna leasa en europeiskt tillverkad elbil för bara 100 euro i månaden. Man ska även få rabatt om man som förstagångsköpare av elbil köper en som är tillverkad i Europa. På listan finns runt 500 olika modeller och ett urval är Kia Niro som blir till i Sydkorea och Hyundai Kona som tillverkas i Tjeckien. Model 3 fick inte vara med eftersom den blir till i Shanghai, men Model Y är godkänd då den tillverkas i Tyskland. Innan 2027 är målet att Frankrike ska ha tillverkat över en miljon elbilar själva. Tumnagel
64.3°
0
Cadillac visar bilder på elbilen Vistiq Placerar sig mellan Lyriq och Escalade IQ Cadillac fortsätter rulla ut elbilar och näst på tur är modellen Vistiq. Det är också en SUV och den här ska storleksmässigt placera sig mellan Lyriq och Escalade IQ. Det sägs vara en bil framtagen för den moderna familjen och den har tre sätesrader. För närvarande får vi bara dessa två bilder på bilen. Fler detaljer och priser ska släppas någon gång nästa år. Det sägs att den får dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift och 500 hästar. Tumnagel
40.0°
0
Opel uppdaterar eldrivna Combo och Zafira Får nya Vizor-designen Opel uppdaterar nu de eldrivna modellerna Combo Electric och Zafira Electric och ger dessa bland annat den nya Opel Vizor-designen i fronten. Bilarna tar sig 33 respektive 35 mil på en laddning. Den förstnämnda har plats för upp till sju personer medan Zafira ska kunna husera upp till nio personer så lasta in hela fotbollslaget. Bagageutrymmena är 4000 respektive 4900 liter. För första gången kan man nu även få modellen Combo med IntelliLux LED-Matrix-strålkastare. Denna har batteripack på 50 kWh och elmotor på 136 hästar och 260 newtonmeter. Det finns ombordladdare på 11 kW och man kan ladda med upp till 100 kW. Zafiran kan fås med antingen 50 eller 75 kWh batteripack men elmotorn är densamma som i Combo. Båda modellerna lanseras i Sverige någon gång under nästa år, men vad de då kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
37.7°
0
torsdag 14 december 2023 På besök i en mikrofabrik Är detta lösningen? Stora fabriker som kan spotta ur sig hundratusentals bilar per år verkar vara grejen just nu. Problemet med stora fabriker är att de tar plats, är dyra att bygga och det blir dyrt att frakta bilarna runt världen. Det är också svårt att tillverka flera olika modeller på samma ställe. The Wall Street Journal har varit och besökt Hyundais mikrofabrik i Singapore, ett ställe där man sällan ser fabriker eftersom yta inte finns och den yta som finns är alldeles för dyr för att slänga upp en fabrik på. Hyundais lösning är en mikrofabrik som inte använder löpande bandet utan istället jobbar med celler som bilen flyttar sig mellan. På dessa celler jobbar människor och robotar med en specifik del av uppgifterna. I just den här fabriken görs 50 procent av uppgifterna av robotar, vilket är högt. Fördelarna med det här sättet att bygga bilar är att man kan bygga flera olika modeller (och specialvarianter av dessa) i samma fabrik men också att fabriken kan vara väldigt mycket mindre. Hyundais fabrik är till exempel en tiondel av ytan som Teslas Gigafactory men får ut lika många bilar per kvadratmeter per år. Fördelen med att ha mikrofabriker är också rent geografiskt. Exempelvis skulle en sån här fabrik kunna byggas i Sverige och så skulle exempelvis Hyundai och Kia bygga tillräckligt med bilar där för att fylla behovet som finns i Norden. Istället för att skeppa bilarna från Korea. Riktigt stora fabriker kommer såklart också att behövas, för att bygga en specifik modell i massupplaga. Men för en massa andra tillämpningar kan mikrofabriken vara en god idé. Tumnagel
41.8°
0
Första titten på Volkswagen ID. 2all SUV Kommer 2026 Vi har sett konceptet för både ID. 2all och ID. 2all GTI och nu kommer första titten på ännu en variant - ID. 2all SUV. Så mycket mer än så får vi inte reda på just nu, men vi kan ju lista ut att bilen helt enkelt är en ID. 2all som är lite högre och med plast runt hjulen. De där tre strecken där bak gör att vi kanske kan ana en bil som är en gnutta längre. Här nedan kan ni se när jag kollar in ID. GTI Concept. Tumnagel
36.9°
0
Dokumentär om Mercedes-AMG One "The first street legal hypercar with F1 technology" Allt började 2015 när Mercedes-AMG presenterade planerna kring superbilen One. Den skiljde sig en del från konkurrenterna eftersom man proppat den full med F1-teknik. Fränt såklart, men det visade sig vara enklare sagt än gjort att få detta att fungera utanför banan så att rikingar skulle kunna köra bilen på gatan. Nu har en dokumentär om spektaklet släppts och trailern kan ni se här. Premiär blir det den 15 februari och då ska du kunna se den via Apple TV+. Tumnagel
36.6°
0
Alfa Romeos kommande modell heter Milano Internet ljög Nästa år kommer Alfa att släppa sin första elbil och det är en kompakt crossover som delar mycket med Jeep Avenger och Fiat 600. Rykten har gått att den kommer att få namnet Brennero och förra veckan bekräftades detta. Eller Internet missuppfattade Alfas teaser och trodde det i alla fall. Nu får vi dock reda på att namnet blir Milano. Ett namn som även användes på modellen 75 som såldes mellan 1985 till 1992 på den amerikanska marknaden. Det är en hyllning till Alfa Romeos hemstad "och en symbol för innovation och hållbarhet." Vdn Jean-Philippe Imparato säger följande: "Med ankomsten av Milano under 2024 kompletterar Alfa Romeo sitt modellprogram och bemöter önskemålen från alla våra entusiaster och många fler. Milano är tänkt som ett symboliskt "välkommen tillbaka" till alla våra Alfisti-fans. Giulietta och Mito ägarna har väntat på att få bekräfta sin kärlek till Alfa Romeo. Den "välkomnar" även alla som söker efter en unik sportupplevelse i detta segment och den utmärkande skönheten i italiensk design. Milano är den första milstolpen i varumärkets övergångsprocess till el och har liksom Tonale den viktiga uppgiften att ytterligare stärka Alfa Romeos globala närvaro." Nya Milano kommer att presenteras i april nästa år, i Milano. Tumnagel
38.8°
0
Nya priser på Nios batteribyten nästa år Börjar ta betalt för energin i batterierna Om man har en elbil från Nio kan man åka till en speciell station och byta ut hela batteripacket mot ett fulladdat om man inte vill ladda med sladd som alla andra elbilar gör. Nu presenteras en ny prismodell där tillverkaren börjar ta betalt för energin i batterierna. Rättare sagt handlar det om mellanskillnaden på batteriet man lämnar på stationen jämfört med det fulladdade som installeras i bilen. Priserna som du kan se här nedan börjar gälla den 1 april 2024. Fram tills dess är det dock "gratis" med batteribyte, under förutsättning att man prenumererar på eller hyr sitt batteri via Nio. Eller det kostar 100 kronor, men inget om man har en kupong som man får två gånger i månaden. Kampanjer kring detta ska införas och trogna kunder ska kunna få fyra kuponger i månaden. Dessa ska även gå att spara om man inte använder upp alla på en månad. Vad tycker ni om det här upplägget? Tumnagel
30.1°
0
En Ferrari Testarossa med targatak är på gång Mät två gånger, såga en gång Ferrari Testarossa finns inte med targatak men det är ju inget som en vinkelslip inte kan lösa, eller hur? Customfirman Niels van Roij Design som vi har skrivit om tidigare är inte rädda för att sätta tänderna och kapskivor i exklusiva bilar och deras senaste projekt är just att targafiera en gammal Testarossa åt en kund. Exakt hur det färdiga resultatet kommer att se ut får vi vänta och se på, men det ser ut som att det blir lite nya former på bakdelen också med tanke på tejpremsorna som har satts dit. Tumnagel
37.7°
0
Nikola-grundaren kan få elva år i fängelse För bedrägeri 2014 grundade Trevor Milton Nikola Motors och målet var att bygga eldrivna lastbilar som skulle gå på både batteri och vätgas. Men det visade sig att det låg massa fuffens bakom allt och man fejkade bland annat en video där man sa att lastbilen körde för egen maskin när den i själva fallet bara rullade ner för en backe. I september 2020 avgick Trevor som vd för företaget då det kom in anklagelser om bedrägeri. Företaget hade fått in hela 600 miljoner dollar från investerare men trots alla lovord levererades inte det som var avtalat. Nu har det gått ett tag sedan härvan drog igång men det hela är långt från över, och nu riskerar Trevor att dömas till elva års fängelse för det han har gjort. Domen väntas falla den 18 december. Åklagarna jämför Trevor med Theranos-grundaren Elizabeth Holmes som i november förra året dömdes till elva år och tre månader i fängelse för just bedrägeri. Tumnagel
48.4°
0
Volvo har öppnat snabbladdare vid Starbucks 15 stationer till en början I mars förra året meddelade Volvo Cars att de hade planer på att dra igång ett eget laddnätverk för elbilar i USA. Laddarna skulle placeras ut vid olika Starbucks-ställen och nu har de första 15 stationerna öppnat. Totalt finns det på dessa 50 laddpunkter och på 15 minuter ska man kunna tanka 18 mil om man kör en XC40 Recharge eller C40 Recharge av senaste generation. Laddarna kommer från ChargePoint och de har två olika kontakter på sladdarna - CCS1 och CHAdeMO. Tumnagel
39.4°
0
Nu börjar uppdaterade Skoda Kamiq att säljas Har mognat lite Nu har försäljningen av uppdaterade Skoda Kamiq dragit igång i Sverige. Modellen presenterades 2019 och kan väl beskrivas som en kompakt crossover. Den nya kostar från 309.500 kronor (upp från tidigare 237.000 kronor) och det finns bara ett motoralternativ att välja på - bensinmotor på 1,0 liter med 110 hästar. Utrustningsnivåerna heter Selection eller Monte Carlo. För första gången kan modellen utrustas med full LED-matrixstrålkastare. Digital instrumentpanel med skärm på åtta tum och infotainmentsystem med skärm på 8,5 tum är standard. Tumnagel
35.5°
0
onsdag 13 december 2023 Har EV Electra snott en av "deras" bilar? Soppan fortsätter Peter Esse har fortsatt att gräva i soppan kring EV Electra och det verkar väl, minst sagt, vara sådär. Innan Jihad och EV Electra skakade hand i Trollhättan så gjordes det en affär med Detroit Electric. Men det gick inte vägen och företaget fick aldrig se några pengar. Peter har hittat en norrman som hade en Detroit Electric SP:01, som deras modell hette, som Jihad verkar ha lagt vantarna på, och använder på ett event, men som han aldrig har betalat. Fascinerande historia. Se allt i videon ovan. Tidigare avsnitt i videon nedan. Tumnagel
35.2°
0
Elbilsmässan eCarExpo till Stockholm i februari Anordnas på Friends Arena eCarExpo är just nu Europas största elbilsmässa. Nu får vi datum för när mässan kommer till Stockholm igen och det som gäller är 2-4 februari, första dagen är dock fokus på företagskunder. Platsen är Friends Arena och du som besökare kommer bland annat att kunna provköra några bilar, inomhus. Ett 20-tal bilmärken plus eldrivna motorcyklar, eldrivna båtar, laddteknikbolag och solcellsbolag väntas vara på plats. Tumnagel
39.4°
0
Klart ungen ska ha en Lambo Med måsvingedörrar Tidigare idag skrev vi att Lamborghini gett en Urus Performante till den italienska polisen. Det var ju snällt. Det här är en inte riktigt lika snabb variant, men ack så tuff ändå. Den säljs av någon anledning endast i färgen rosa och är eldriven. Batteriet är på 14Ah och motorn på 200W vilket ger en topphastighet på 15 km/h. En gnutta mindre än originalet, som är en Lamborghini Aventador SV. Från sidan är kanske inte proportionerna så korrekta, men framifrån är den rimlig och bakifrån riktigt fet. Bilen har dessutom måsvingedörrar. Det finns säkerhetsbälten, sätena är läderklädda och det finns stereo. Prislappen ligger på dryga 21.000 kronor, men går inte att beställa till Sverige. Som tur är kanske. Tumnagel
34.5°
0
GM och Komatsu har vätgasdriven gruvdumper på gång Prototyp ska visas 2025 General Motors och Komatsu har slagit sina påsar ihop och ska tillsammans ta fram en vätgasdriven gruvdumper. Den kommer att baseras på Komatsu 930E som ni ser på bilden här och den har i dagsläget en dieselhybrid-drivlina som ger 3549 hästar. Runt 2025 ska en prototyp av den vätgasdrivna varianten presenteras och den ska då ha över två megawatt i effekt. Kraften ska komma från Hydrotec-paket likt det på bilden nedan. Komatsu har som mål att minska sina utsläpp med 50 procent till 2030 och vid 2050 ska de ha nått nettonollutsläpp. Charlie Freese från General Motors säger följande i ett uttalande: "Mining trucks are among the largest, most capable vehicles used in any industry, and we believe hydrogen fuel cells are best suited to deliver zero emissions propulsion to these demanding applications." Tumnagel
44.1°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration