Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
13 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
tisdag 28 november 2023
fortsättning
Tillverkningen av Ineos pickup är igång
Första kunderna får sina bilar i december
Det var i somras som Ineos presenterade Quartermaster som är en pickip-version av suven Grenadier. Nu har tillverkningen av modellen dragit igång i Frankrike och de första kunderna ska få sina bilar redan nästa månad. Ineos beskriver den som lika kapabel som Grenadier men att man här istället kan kasta upp lite skrot på ett flak istället för att baxa in detta i kupén. Den har en 30 centimeter längre hjulbas, får lasta 760 kilo och är godkänd för att dra upp till 3,5 ton på kroken. En standard EU-pall ska lätt få plats på flaket. Under huven kan du få bensinsexa på 3,0 liter eller dieselmotor som också är på 3,0 liter, bägge kommer från BMW. Pickisen kostar från strax över 65.000 pund. Något svenskt pris har vi inte än, vanliga Grenadier kostar här i Sverige från 761.000 kronor.
41.0°
Lotus presenterar ny snabbladdare
Upp till 450 kW
2028 ska Lotus bara erbjuda elbilar men företaget kommer även att pyssla med andra elektrifierade prylar - som snabbladdare. Nu presenterar de nya vätskekylda DC-boxar som ska kunna ge en effekt på upp till 450 kW. Blåser du på med full kräm ska du med en Lotus Eletre R kunna få 14,2 mil på bara fem minuter. En laddning från 10-80 procent ska gå på 20 minuter. Som vi kan se på bilderna visar man upp boxar med en eller två laddsladdar. De första Lotus-stolparna är redan i drift i Kina och under andra kvartalet nästa år ska man smälla upp ett gäng i Mellanöstern och i "flertalet" europeiska länder.
40.0°
Tesla får inte ut regplåtar från Postnord
Postnord får tre dagar på sig att yttra sig
Postnord behöver inte dela ut nummerplåtar till Tesla i väntan på målets avgörande, enligt Solna tingsrätt. Tesla har stämt svenska staten genom Transportstyrelsen vid Norrköpings tingsrätt och Postnord vid Solna tingsrätt. Tesla beställde 28 registreringsskyltar från Transportstyrelsen den 16 november, men dessa har fastnat hos Postnord på grund av fackförbundens blockad. Enligt Transportstyrelsen får de inte använda en annan leverantör än Postnord enligt ramavtal för postpaketdistribution. Igår fick däremot Tesla rätt att hämta ut regplåtar direkt från tillverkaren Scandinavian Motorcenter, så de regplåtar som ligger i limbo borde de i teorin kunna beställa nya regplåtar och hämta ut dem direkt.
45.5°
Nissan berättar lite mer om sin eldrivna framtid
Eldriven Qashqai och Juke ska byggas i Storbritannien
Nu får vi reda på lite mer kring Nissans eldrivna framtid. Modellerna Qashqai och Juke ska komma som rena elbilar och de kommer att bli tillverkade på samma fabrik i Storbritannien där dagens och nästa generation Leaf också blir till. För att lyckas med detta ska tillverkningen byggas ut och när detta är klart kommer det att finnas tre fabriker på plats. Man samlar alla dessa under det gemensamma namnet EV36Zero och ställena kommer att drivas med 100 procent förnybar el, och man kommer att använda sig av vind- och solkraft. Investeringen i allt ligger på motsvarande runt 36 miljarder kronor. Från 2030 ska alla Nissans modeller vara elektrifierade.
38.2°
Lancia teasar eldrivna Ypsilon
Har premiär i februari
I februari kommer en ny Ypsilon från Lancia och den kommer då att erbjudas som ren elbil. Nu får vi en första teaser för modellen som initialt släpps i den begränsade specialversionen Edizione Limitata Cassina. Denna är framtagen tillsammans med det italienska möbelföretaget Cassina och endast 1906 exemplar kommer att bli till - siffran kommer från året då Lancia grundades. Specialversionen kommer man bara att kunna få med eldrift men nya Ypsilon kommer även att släppas som mildhybrid med förbränningsmotor. Först 2028 ska Lancia bli ett helt eldrivet märke.
38.4°
Ola Källenius testkör eldrivna Mercedes G-Klass
Lika kapabel som fossilversionen
I det här klippet får vi se när Mercedes vd Ola Källenius klämmer och känner lite på den kommande helt eldrivna versionen av G-Klass som väntas få namnet EQG. Det här är en bil som måste prestera minst lika bra och gärna mycket bättre än sin fossildrivna variant, och givetvis tycker Ola att den gör det. Den nya bilen kommer att presenteras någon gång nästa år.
40.0°
Elfärja har nu sjösatts
Kommer i drift till sommaren
Sommaren 2024 kommer en ny elfärja att gå över Ljusteröleden i Stockholms skärgård. Den heter Alvaret och nu har den sjösatts, vilket helt klart är ett steg på vägen. Färjorna kommer att köra helt automatiskt, hela färden men även förtöjning och uppfällning av bommar och liknande kommer att ske automatiskt. Färjorna är alltså eldrivna och kommer att laddas under de korta stoppen då bilar och personer åker av och på. Stoppen är på fyra minuter. Ytterligare en elfärja kommer att levereras efter Alvaret, den heter Abisko och kommer att gå över Vaxholmsleden. Färjerederiet har option på att köpa ytterligare två färjor. Köper de alla fyra så kommer prislappen att landa på ungefär en miljard kronor.
50.4°
På torsdag är det Cybertruck-event
Tio exemplar ska lämnas över till anställda
På torsdag klockan 21:00 svensk tid är det dags för Tesla att hålla sitt efterlängtade (?) Cybertruck-event då det äntligen (?) är dags för den spexiga pickupen att lanseras. Eventet kommer att hållas på fabriken i Texas och vi har tidigare trott att de första kunderna då ska få sina bilar, men så blir det icke. Istället är det tio exemplar som ska lämnas över till anställda på Tesla, vilket inte riktigt är samma sak. Vi vet fortfarande inte exakt vad bilen kommer att bjuda när det kommer till specifikationer eller prislapp.
26.2°
Koenigsegg slår banrekord på Gotland Ring
Med en Jesko Attack
Gotland Ring är en riktigt rolig bana att köra på tycker jag. Det verkar även Koenigsegg göra för de tog dit en Jesko Attack och slog banrekordet, man kom runt banan på 2:56.97. Det tidigare rekordet hade satts av en Porsche GT3RS MR som kom runt på 3:04.83. Det finns en mycket härlig raka där Jeskon nästan kommer upp i 300 km/h (vid 1.30 in) och en lite backe där man hoppar lite (vid 1.55 in). Häromdagen släppte Koenigsegg ett klipp där en CCGT, en Jesko och en CC850 bråkar med varandra på samma bana. Det kan du se nedan.
49.1°
måndag 27 november 2023
Hur många hästkrafter har en häst?
Fler än en visade det sig
Donut Media-gänget bestämde sig för att ta reda på hur många hästkrafter en häst egentligen har, så de kopplade upp en pålle till en bil som stod på en dyno. Och det visade sig att hästen hade fler än en hästkraft!
37.9°
Rallykörning med en Toyota GR Corolla
Den är född till detta
Köper man en Toyota GR Corolla och bara kör den fram och tillbaka på torr asfalt skriker nog bilen om att få bli utmanad. Den här är nämligen framtagen för att kunna pressas, och helst på en grusväg. Det är precis vad vi får se här och bilen verkar trivas som fisken i vattnet. Bonusklipp nedan.
40.2°
Hur står sig Chevrolets elbil mot en Model Y och en Ioniq 5?
En värdig utmanare
Förra sommaren presenterade Chevrolet en ny Blazer som bara går på el. Edmunds har nu jämfört denna modell mot två andra populära elbilar - Tesla Model Y och Hyundai Ioniq 5. Enligt dem så har Chevrolet lyckats ta fram en värdig utmanare men den når inte riktigt hela vägen fram då den inte känns lika unik som de andra elbilarna.
37.7°
Tesla får sina regplåtar
Tingsrätten säger till Transportstyrelsen
Idag stämde Tesla Transportstyrelsen och PostNord eftersom de inte fick sina registreringsskyltar. Nu berättar Aftonbladet att Norrköpings tingsrätt har beslutat att Transportstyrelsen måste låta Tesla hämta skyltarna hos de som tillverkar dem, Scandinavian Motorcenter. Om de inte löser detta inom sju dagar får de böta en miljon kronor. Så här citerar Tesla beslutet: "Det är glädjande att Tesla i och med detta beslut kan fortsätta att leverera nya bilar till våra kunder". Transportstyrelsen säger i en kommentar att man "behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet". Sista ordet verkar alltså inte vara sagt.
67.6°
Lotus eldrivna sportbil ska presenteras 2025
Tillverkningen kommer ske i Storbritannien
Lotus sportbil Emira kommer att få en eldriven ersättare som än så länge går under kodnamnet Type 135. Målet är att denna ska presenteras någon gång 2025 och den ska tillverkas i Storbritannien. Den tvåsitsiga saken kommer till kunder först 2027 och är då säkerligen väldigt sugen på att utmana modeller som Porsches nästa Cayman och Boxster som också blir eldrivna. Lotus lovar att den nya bilen ska ha samma känsla som Emira och att man även ska känna igen arvet från modellerna Exige och Evora. Type 135 ska inte baseras på samma Electric Premium Architecture-arkitektur som Eletre eller Emeya utan på en grund som enbart är framtagen för eldrivna sportbilar.
39.5°
Toyota visade två nya elbilskoncept på mässa
Tyvärr bara för Kina
Förra veckan anordnades bilmässan Guangzhou Auto Show i Kina och där passade Toyota på att visa upp två nya eldrivna koncept som de tagit fram tillsammans med GAC (Guangzhou Automobile Group) - en SUV och en sedan. Bilarna som kallas för Comfortable Space och Enjoyable Space förhandsvisar två nya modeller som ska börja säljas i Kina någon gång 2025. Tyvärr verkar det inte som att de kommer att erbjudas på någon annan marknad och det sägs att dessa kommer att säljas under det egna undermärket Bozhi.
36.5°
Volkswagen tar fram billiga elbilar bara för Kina
Som ska konkurrera med de lokala tillverkarna
Nu bekräftar Volkswagen tidigare rykten om att de skulle utveckla elbilar speciellt för Kina. De nya bilarna ska baseras på plattformen A Main Platform som ska vara nära besläktad med dagens MEB. Prislappen ska vara låg och Volkswagen tar fram dessa för att konkurrera med de lokala tillverkarna som har tagit alldeles för många kunder från tillverkaren den senaste tiden. Fyra olika modeller ska vara på väg och dessa ska kosta mellan motsvarande 19.500 till 23.800 dollar. Utvecklingen och tillverkningen ska ske tillsammans med de kinesiska tillverkarna SAIC och FAW. Komponenterna ska även komma från Kina vilket är något som ska göra att man kan kapa den totala utvecklingstiden för projektet med två tredjedelar.
29.0°
Magna Steyr ska göra Scout till verklighet
Volkswagen tar hjälp av de som tillverkar Mercedes G-Klass
Volkswagen har väckt liv i märket Scout igen och detta ska de sätta på en kommande eldriven SUV och pickup. Nu får vi reda på att det blir österrikiska Magna Steyr som ska hjälpa till med tillverkningen, och de borde ha koll på hur man snickrar ihop en offroad-maskin då det är de som bygger Mercedes G-Klass. Gänget har också erfarenhet av eldrivna fordon då de även tillverkar Jaguar I-Pace och Fisker Ocean. Tillverkningen väntas dra igång någon gång 2026.
38.3°
Finalisterna i Årets Bil 2024
Sju modeller har gått vidare
Den 26 februari nästa år kommer Årets Bil 2024 att presenteras på bilmässan i Genève och nu får vi reda på vilka som är de sju finalisterna i tävlingen. Dessa sju är Volvo EX30, Peugeot E-3008, Toyota C-HR, Kia EV9, BMW 5-serie, BYD Seal och Renault Scenic. Vilken av dessa skulle du vilja se som vinnare? Svara gärna nedan.
35.8°
Glöm inte skrapa bilens rutor
Annars kan körkortet ryka
Det finns väl ingen som är såpass osmart att de kör iväg med en bil där rutorna fortfarande är fulla med is så att man inte kan se något? Tyvärr är det så, vilket kostade en kvinna i Borås körkortet. En polispatrull fick syn på en vinglande bil som bland annat körde upp på en trottoar, men det var ingen rattfylla det handlade om utan kvinnan bakom ratten såg helt enkelt inte var hon körde eftersom hon struntat i att skrapa rutorna. Körkortet omhändertogs på plats.
46.8°
Tesla stämmer Transportstyrelsen och Postnord
"Utgör en diskriminerande attack"
Det senaste i Teslas strejkhärva är att bilarna inte får registreringsskyltar och därför inte kan lämnas ut till kunder som väntar. Anledningen är att Transportstyrelsen skickar ut skyltarna med Postnord som i sin tur inte får leverera skyltarna till Tesla eftersom de är en del av en sympatistrejk. Det har fått Tesla att se rött och nu reagerar biltillverkaren genom att stämma Transportstyrelsen då man tycker att den "utgör en diskriminerande attack" mot företaget. ”Detta beslag av registreringsskyltar utgör en diskriminerande attack utan något som helst stöd i lag riktad mot Tesla. Detta tilltag kan inte beskrivas på annat sätt än som ett unikt angrepp på ett företag verksamt i Sverige, vilket alltså sker med Transportstyrelsens goda minne”, skriver bolaget i en stämningsansökan som DN tagit del av. Transportstyrelsen tycker att de har fullföljt sitt uppdrag. – Vi har naturligtvis tittat noggrant på juridiken i det här ärendet, och som vi ser på det följer vi våra avtal och den lagstiftning som gäller. Den säger att vi ska distribuera våra skyltar via Postnord, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör Fordonsinformation på Transportstyrelsen till DN. Transportstyrelsen säger att de inte vill göra ett undantag och leverera skyltarna på annat sätt, dels för att man måste säkerställa att rätt person får skyltarna och dels för att man inte vill frångå regelverket. Tesla stämmer förutom Transportstyrelsen även Postnord för den uteblivna posten. ”Postnord har tagit ett aktivt beslut att grundlöst besluta att ”force majeure” skulle föreligga och på så sätt medvetet gjort sig till ett skadligt instrument i arbetsmarknadskonflikten. Detta agerande är så anmärkningsvärt att det är exempellöst i svensk arbetsmarknadshistoria”, skriver bolaget i stämningsansökan enligt DN. Postnord säger i en kommentar att man inte bedömer att deras agerande strider mot deras samhällsuppdrag eller utdelningsplikten. Man anser också att strejkrätten är grundlagsskyddad i regeringsformen och bör räknas som force majeure.
60.5°
Porsche Panamera erbjuds inte som kombi längre
Säljer för dåligt
Förra veckan presenterade Porsche nya Panamera. Då fick vi inte se den i kombi-utförandet Sport Turismo och anledningen till detta är för att modellen inte kommer att erbjudas i denna form längre. Det här är ju som väntat inte för att modellen säljer fantastiskt bra, utan för att den helt enkelt inte är tillräckligt populär för att få finnas kvar. Lite trist kan jag tycka då jag gillar formatet som gör bilen lite mer praktisk. Som tur är finns ju fortfarande Taycan i kombi-utförande så man kan ju alltid sukta efter denna ouppnåeliga modell istället.
25.8°
BYD passerar sex miljoner tillverkade laddhybrider och elbilar
Först i världen med detta
I april förra året bestämde sig den kinesiska biltillverkaren BYD för att enbart fokusera på bilar inom New Energy Vehicle (NEV)-sektorn vilket innebär att de bara tillverkar laddhybrider, elbilar med räckviddsförlängare och rena elbilar. Den 9 augusti firade de att de tillverkat fem miljoner laddhybrider och elbilar. Nu har de nått siffran sex miljoner istället och de blir den första biltillverkaren inom NEV-sektorn som lyckas med detta. Toyota passerade 15 miljoner tillverkade elektrifierade modeller 2020 men deras bilar är självladdande hybrider och är alltså inte i samma kategori. Tesla räknar med att passera sex miljoner tillverkade bilar i början av nästa år, och de erbjuder som ni säkert redan vet bara helt eldrivna modeller. BYDs modell som fick de att nå milstolpe-siffran är laddhybrid-suven Fang Cheng Bao Leopard 5 som började levereras den här månaden.
25.4°
söndag 26 november 2023
Öresund runt-biljetten försvinner nästa år
Helsingborg gråter
En trevlig biljett som man har kunnat köpa i mer än 20 år är Öresund runt-biljetten. Med denna biljett kan man ta sig ett varv runt Öresund för att se sevärdheter i både Sverige och Danmark. Efter 23 år kommer denna biljett att försvinna efter årsskiftet eftersom Öresundslinjen har bestämt sig för att avsluta samarbetet med Skånetrafiken och DSB. Detta kommer också att innebära att samtliga turer med färjan mellan Helsingborg och Helsingör kommer att försvinna ur Skånetrafikens sortiment. Så om man vill åka till, till exempel Louisiana i Humlebæk, måste man antingen åka via Öresundsbron eller köpa tre separata biljetter om man vill resa över via Helsingborg. Anledningen till att Öresundslinjen nu bryter sitt samarbete är att de har bytt till ett mer digitaliserat system som inte är kompatibelt med det som Skånetrafiken och DSB använder.
14.4°
En titt på Koenigseggs nya fabrik
Inte så mycket löpande band
Mr JWW har återigen varit på besök hos Koenigsegg och den här gången tar man en titt på den nya fabriken där man bygger Jesko och Gemera. Det är inte så stressigt utan man bygger på i ett skönt tempo. Man har möjlighet att bygga sex växellådor och sex motorer till Jesko och Gemera per vecka och det räcker tydligen gott och väl. En person bygger förresten själv ihop en motor/växellåda per vecka. Som vanligt visar Christian en massa detaljer och berättar en massa saker.
50.5°
fredag 24 november 2023
Genesis visar snart nytt Gran Turismo-koncept
Verkar handla om bilen från förra året
Den 2 december kommer Genesis att visa upp sitt Vision Gran Turismo-koncept som kommer att bli spelbart i den sjunde upplagan av TV-spelet. Teasern säger inte mycket men det verkar handla om bilen man visade upp på ett event förra året, som ni kan se på bilderna här.
37.7°
Tesla släpper ritningarna för första Roadster
Bygg din egen Tesla?
Elon Musk meddelar på X att Tesla gör all teknisk information om sin första Roadster tillgänglig som öppen källkod. Tesla har publicerat flera dokument om bilens tekniska funktioner, inklusive batteri- och kretsscheman, servicehandböcker, diagnostikprogramvara och en kopia av den programvara som används i fordonsdisplayen. Detta bör göra det lättare för olika kunder och verkstäder att reparera bilen, som först levererades 2008. Om det även innebär att man kan bygga sin egen Roadster själv återstår att se.
44.3°
Koenigsegg CCGT på Gotland Ring
Jagas av en Jesko
I somras såldes det enda exemplaret av Koenigsegg CCGT för över 44 miljoner kronor. Här får vi se bilen brumma lite på Gotland Ring, för att därefter bli jagad av sitt mycket yngre och snabbare syskon Jesko. CCGT är nu såpass gammal att den får vara med och tävla i historisk GT-racing, så man kan ju hoppas att den kanske kommer ut på banorna nästa säsong.
42.4°
Sagrera är namnet på Hispano Suizas nästa modell
En vidareutveckling av Carmen
Det är en ny version av Hispano Suizas eldrivna modell Carmen på gång och den heter Sagrera. Lansering kommer att ske någon gång nästa år och bilen kommer att vara en vidareutveckling av Carmen med mer fokus på aerodynamik. Namnet kommer från distriktet La Sagrera i Barcelona där Hispano Suiza byggde en fabrik i början av 1900-talet. Under skalet på den nya bilen ska det bland annat finnas ett batteripack på 103 kWh och man lovar att man ska ta "performance, sportiness and passion for luxury to a whole new level". Designmässigt ska Sagrera lägga grunden till hur företagets bilar kommer att se ut de kommande åren.
36.8°
Ny Model 3 Performance kommer nästa år
Ska bli bättre och snabbare
Nu bekräftar Tesla själva att det kommer ny Performance-version av Model 3 nästa år. Vi kommer att få se den redan i år och sedan ska den börja säljas i början av 2024. Föregångaren gjorde bland annat 0-100 km/h på 3,3 sekunder och vi kan nog vänta oss att dessa siffror finslipas lite. Bilen ska även få vassare bromsar och på alla sätt vara bättre än den förra. Saker man inte hann med då ska man ha hunnit med nu och bilen ska vara utvecklad tillsammans med "körentusiaster" för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt.
35.7°
Hövding överklagar till förvaltningsrätten
Oberoende part ska ha tittat på testmetoden.
Historien kring Hövding fortsätter och nu har bolaget överklagat det säljstopp som Konsumentverket satte på produkten i början av november. Nu har Hövding lämnat sitt slutgiltiga yttrande samt vad man själv säger är en omfattande dokumentation till Konsumentverket. Dessutom har man överklagat Konsumentverkets beslut till förvaltningsrätten. Hövding har tagit hjälp av det statliga forskningsinstitutet RISE för att göra en oberoende utredning för att se om hjälmen klarar de säkerhetskrav som den är certifierad för. Enligt Hövding är det RISE slutsats att man uppfyller kraven. Man säger också att det är RISE åsikt att "inga av de hastigheter som används i testmetoden är för låga", något som Konsumentverket hade åsikter om. De tre punkterna som man diskuterar är "hastigheten hos påkörande bil", som i testet är 20 km/h, och cykelhastighet, som också är 20 km/h. RISE menar att majoriteten av olyckorna sker kring dessa hastigheter. Den sista är islagshastigheten och även här har man olika åsikter om hastigheter. Det hela handlar alltså inte så mycket om vilka hastigheter som man bör klara av, utan vilka hastigheter som bör testas för att man ska klara en viss certifiering. RISE säger dock att testmetoden kan utvecklas i framtiden. Om den inte gör det bör Hövding vara tydligare i sin bruksanvisning, till exempel om att Hövding inte ska användas i miljöer där bilar kör fort.
34.7°
Porsche presenterar nya Panamera
Packad med mer kraft och mer teknik
Nu drar Porsche täcket av nya Panamera och bli inte förvånade om ni känner igen er. Det här är mer av en evolution än en revolution av modellen och utseendemässigt är sig mycket likt. Det här blir tredje generationen av Panamera och den får bland annat kraftfullare drivlinor och ett nytt chassisystem kallat Porsche Active Ride som ska ge ännu bättre komfort än tidigare. Vassast är versionen som heter Turbo E-Hybrid. Den har fått en omarbetad upplaga av den turbomatade V8:an och en nyutvecklad elmotor. Tillsammans genererar dessa 680 hästar och 930 newtonmeter i vrid. Även den åttastegade dubbelkopplingslådan är omdesignad och elmotorn är en del av denna. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Batteripacket är på 25,9 kWh och man ska kunna köra upp till 9,1 mil på bara el. Det finns en ny laddare ombord som är på 11 kW. Går att beställa nu. Panamera 4 kostar från 1.190.000 kronor och Panamera Turbo E-Hybrid från 2.090.000 kronor. Nästa år lanseras ytterligare tre laddhybrid-versioner. Läs mer om modellen på länken nedan.
39.2°
Svenska elsurfbrädan Radinn i konkurs
Företaget höll i tio år
2013 grundades företaget Radinn som ett projekt på Lunds Universitet och de skulle sälja eldrivna surfbrädor. 2016 släpptes den första prototypen som var en tung sak på 70 kilo som gick rätt så långsamt och som kostade en kvarts miljon. 2018 släpptes nästa generation och då hade även flera grundare lämnat företaget. 2026 var målet att man skulle omsätta en miljard kronor, men nu får vi istället reda på att företaget går i konkurs. Förra året omsatte man 105,5 miljoner kronor men kassaflödet och resultatet har inte sett bra ut och för 2022 uppgick förlusten till nästan 156 miljoner kronor. En bräda från Radinn kostar från 10.995 euro.
34.5°
Ian Callum presenterar eldriven buggy
Inte ett koncept
Ian Callum var designchef hos Jaguar i 20 år men pysslar nu med egna projekt istället. Det senaste kallar han för Skye och det är en buggy-liknande sak som ska vara helt eldriven. Man säger att det här inte är något koncept utan att man vill tillverka den som den är i en liten skala. Bilen ska klara terrängkörning bra och den ska ha plats för två vuxna och två barn. Den ska klara 0-100 km/h på runt fyra sekunder och väga 1150 kilo. Det sägs att den har batteripack på 42 kWh som ska ge räckvidd på 27 mil. Dubbla elmotorer och antagligen fyrhjulsdrift finns också, men någon effekt där vet vi inte. Den första prototypen ska vara under utveckling nu och målet är att man ska börja göra tester med den nästa vår. Den produktionsklara versionen ska bli till i 50 exemplar och prislappen sägs bli runt 100.000 pund.
40.4°
Gullig solcellsbil från Japan lanseras 2025
Puzzle kan hjälpa till vid katastrofer
2025 är planen att det japanska företaget HW Electro (HWE) ska lansera sin lilla solpanelsbeprydda elbil i USA. Den heter Puzzle och är i formen av en liten skåpbil och tanken med den är ett fordon som ska kunna hjälpa till vid katastrofer och liknande. Den är utrustad med eluttag, första förbands-låda, kofot och ett stort utrymme för antingen last eller kanske en bår med en skadad person på. Räckvidden på en laddning ska ligga på 20 mil. Några fler specifikationer eller prislapp har vi inte fått än.
41.5°
torsdag 23 november 2023
Snabba bilar kör 0-150-0 mph
En klarade det på under 20 sekunder
Car&Driver bestämde sig för att testa några snabba bilar och se hur de presterade från 0 till 150 mph (241 km/h) och sen tillbaka till 0 igen. En av bilarna i gänget, Porsche 911 Turbo S, klarade bedriften på under 20 sekunder medan den som hamnade sist i testet, Honda Civic Type R, behövde över 50 sekunder på sig.
38.9°
Nu har sista exemplaret av Audi TT rullat av bandet
Frode gråter
25 år senare har nu det allra sista exemplaret av Audis modell TT rullat av bandet. Den första generationen såg ljuset 1998 och sedan dess har det blivit 662.762 exemplar tillverkade över tre generationer. Den första blev ganska mobbad och ansågs av en del att vara en så kallad "frisörbil". Det blev lite bättre med generation två och en RS-version av generation tre är riktigt vass och i princip en baby-R8:a. I dag skulle jag själv inte tacka nej till en första generation med VR6-motorn. Bonusklipp nedan.
38.6°
Hundar tuggade sönder bilar hos återförsäljare
Orsakade skador för hundratusentals dollar
En bilåterförsäljare i Houston, Texas, har råkat ut för ett gäng bråkstakar som förstört bilar och orsakat skador för uppskattningsvis hundratusentals dollar. Men gänget är inte huliganer med luvor över ansiktet och baseballträn utan hundar. Jyckarna har tagit sig in på området där bilarna stod parkerade och börjat gå loss på stötfångare hej vilt, och det har tydligen skett vid tre olika tillfällen. Först trodde man att det handlade om vargar men övervakningskamerorna visade att det istället handlade om vanliga hundar.
36.1°
Så här ser det ut från förarplatsen i Bugatti Bolide
Rymdskepp!
Hösten 2020 presenterade Bugatti modellen Bolide. Den baseras på Chiron och är bara avsedd för bankörning. Först nu delar tillverkaren med sig av hur den ser ut på insidan, och det liknar ett rymdskepp. Inspirationen kommer från det senaste inom racingvärlden och säkerligen även TV-spelsvärlden med tanke på hur det hela ser ut. Stolarna är en del av kolfibermonocoquen och istället justerar du pedalstället och rattens position för att hitta den optimala körställningen. Vi tackar Bugatti för bilderna för det här är nog de närmaste någon av oss kommer att komma denna interiör. Endast 40 redan sålda exemplar blir till och varje har ett pris från 4,4 miljoner dollar.
38.2°
Pagani presenterar Huayra Imola Roadster
Ny Huayra-specialare
Paganis Grandi Complicazioni-division presenterar nu Huayra Imola Roadster som är en version av modellen Huayra Imola där man kan plocka bort taket. Endast åtta exemplar kommer att bli till och bilen är godkänd för att köra med på gatan. Linjerna sägs vara inspirerade av banracern Huayra R. Den dubbelturbomatade V12:an bakom sittbrunnen bjuder på 850 hästar och 1100 newtonmeter. Säkerligen lagom effekt med tanke på att bilens torrvikt bara är 1260 kilo. Toppfarten anges till 350 km/h. Någon prislapp eller lanseringsdatum har vi tyvärr inte fått än.
32.7°
Renault Austral utsedd till årets familjebil
Grattis!
Den ideella trafiksäkerhetsorganisation MHF har nu utnämnt Renaults modell Austral till årets familjebil. Suven presenterades i mars förra året och det här blir tredje gången som Renault vinner utmärkelsen som har delats ut sedan 1996. Austral vann med en rösts marginal och vinsten kammades hem tack vare bilens säkerhet, utrymmen, den digitala upplevelsen och att den har dragvikt på upp till 1800 kilo. På andraplats hamnade Hyundai Kona och på tredjeplats Kia EV9.
34.4°
Toyotas elbilar med solid state-batterier dröjer
Masstillverkning kan ske först 2030
Vi har tidigare skrivit att Toyota investerar mycket i batteriteknik och att de 2026 skulle lansera en helt ny generation med elbilar. Dessa bilar ska få litiumjonbatterier med räckvidd på över 80 mil. Året därefter, 2027, ska vi även få se de första solid state-batterierna i produktionsbilar. Detta batteri ska istället ge räckvidd på över 100 mil. Nu får vi reda på att det inte är många som kommer att få ta del av detta då endast runt två tusen bilar väntas tillverkas med batterierna mellan 2027 och 2028. Inte förrän 2030 väntar man att masstillverkningen tillsammans med företaget Idemitsu kan dra igång. Men även då verkar det bara röra sig om runt 10.000 bilar. Toyota har som plan att sälja inte mindre än 3,5 miljoner elbilar år 2030, och då verkar 10.000 med solid state-batterier väldigt lite i sammanhanget.
30.6°
Motorjournalister sågar den usla Cybertruck-kopian
Inte uppskattat av företaget
Förra veckan skrev vi om den eldrivna pickupen RoboTruck från det amerikanska företaget Aitekx. Den ställdes då ut på Los Angeles Auto Show och man kunde från några mils avstånd se att den helt klart försökte kopiera Teslas Cybertruck utseendemässigt. Det som ställdes ut såg inte riktigt ut som det man visade upp på hemsidan och bilder från mässan visade en riktigt uselt byggd visningsbil. Motorjournalisterna David Tracy och Jason Torchinsky var på plats och de tog sig en närmare titt på bilen. Bland annat upptäckte de att dörrarna kom från Toyota och att man bara smackat på ett skal utanpå dessa, det gamla dörrhandtaget fanns till och med fortfarande kvar under. Även med dörren stängd kunde man få in en hel hand mellan springan och hela bygget såg ut som något en skolklass satt ihop. Representanter från företaget upptäckte att de blev filmade och ville därför berätta lite mer om bilen, men de avslöjade knappt något och svarade heller inte på frågorna. Att det skulle röra sig om en Cybertruck-kopia var också helt osant eftersom RoboTruck inte alls ser ut som den hävdade man. Det dök även upp en riktigt oskön snubbe som inte ville att materialet skulle spridas på Internet. Det kanske han skulle tänkt på innan han ställde upp på en bilshow men en undermåligt byggd bil. För såna här grejer får nämligen spridning oerhört snabbt. Bonusklipp nedan.
35.7°
Nu börjar Hyundais första robottaxis att tillverkas
I Singapore
Nu har HMGICS (Hyundai Motor Group Innovation Center In Singapore) öppnat och där kommer tillverkningen av Hyundais robottaxis baserade på elbilen Ioniq 5 att ske. Bilarna som är ett samarbete med företaget Motional lanseras som en del av deras kommersiella tjänster i USA från och med nästa år. Modellen är en av de första SAE Level 4-autonoma fordonen som certifierats enligt amerikanska Federal Motor Vehicle Standards. Hong Bum Jung som är vd för HMGICS säger följande i ett uttalande: "HMGICS står som Hyundai Motor Groups första globala innovationsnav och globala testbädd för framtidens mobilitet. Vår uppgift på HMGICS är att revolutionera mobilitetsvärdekedjan genom att utveckla och producera avancerade och diversifierade versioner av framtidens mobilitetslösningar. Genom att inleda produktionen av IONIQ 5 robotaxi i samarbete med Motional är vi engagerade i en kontinuerlig innovationsresa och strävar efter att ligga i framkant för paradigmskiftet inom framtidens mobilitet." Läs mer om det hela på länkarna nedan.
38.5°
Begagnade elbilar sjunker i pris
Ner 16 procent jämfört med förra året
Alla begagnade bilar har gått ner i pris men det är elbilarna som har tappat mest. Jämför man med förra året är den genomsnittliga prissänkningen 16,3 procent. Det gör ju att fler har möjlighet att köpa en elbil, men det skulle även kunna leda till att leasingpriserna blir högre och att efterfrågan på nya elbilar minskar. De två största orsakerna till prisnedgången sägs vara de högre räntorna och den snabba teknikutvecklingen. Läs mer på länken nedan.
41.2°
Waymos vs Teslas självkörning
Inget system är riktigt bra än
I det här klippet får vi se när Waymos självkörning jämförs med Teslas. Waymos teknik tillåter dock självkörning i nivå 4 där ingen behöver sitta bakom ratten till skillnad mot Teslan där någon hela tiden måste vara redo att gripa in. Och som vi kan se behövs det i videon då Teslan kör förbi en stopp-skylt och vid ett tillfälle även vill dundra in i några parkerade bilar.
36.6°
Elon Musk om strejken: Det här är galenskap
PostNord får inte leverera registreringsskyltar
För att få köra runt med en bil i Sverige behöver man registreringsskyltar. Tillverkningen av dessa sköter Transportstyrelsen, men rent praktiskt så görs de av ett företag som heter Scandinavian Motorcenter i Danderyd och sedan levereras de med PostNord. Men PostNord är satt i sympatistrejk och får inte leverera paket till Tesla. Alltså kommer inte skyltarna fram. – Vårt uppdrag är att tillhandahålla registreringsskyltar genom upphandlade leverantörer. Det har vi fullföljt genom att skyltarna tas till PostNord, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen till Dagens Industri. Transportstyrelsen verkar inte heller få använda annat än PostNord och skyltarna får inte hämtas på plats. – Det faktum att Transportstyrelsen, den statliga myndighet som ansvarar för leverans av alla registreringsskyltar i Sverige, och PostNord, ett statligt företag, på detta sätt bidrar till det oproportionerliga agerandet från svenska fackföreningar är anmärkningsvärt. Det är Teslas lagliga rätt att inte sluta kollektivavtal och Transportstyrelsen har en laglig plikt att leverera registreringsskyltar, skriver Tesla i en kommentar till Dagens Industri. Detta faktum gör att Elon Musk nu för första gången kommenterar konflikten. Kommentaren är inte så lång, utan han konstaterar bara att "detta är galenskap".
53.7°
onsdag 22 november 2023
Top Gear kör GMA T.50
Det vill jag också göra
Nu har äntligen Ollie från Top Gear fått provköra Gordan Murrays skapelse GMA T.50 och han gjorde det mellan Barcelona och Bilbao som är en sträcka på 145 mil. Med en superbil där du sitter i mitten, håller i ratten och avnjuter det oerhört trevliga ljudet Cosworth-V12:an bakom ryggen avger. Växlingarna sköter du manuellt och eftersom varvstoppet ligger på över 12.000 varv är det omöjligt att inte trivas här. Över 650 hästar och 986 kilo i tjänstevikt sitter också fint. Enligt Ollie är det en bil som kräver sin förare, men i gengäld blir man belönad flera gånger om. Det han klagar på är att det inte alltid är optimalt att sitta i mitten, att utseendet kanske inte är det vassaste och att nyckeln är lite klumpig. Men allt det där glömmer man snabbt när man låter bilen sjunga fritt.
39.4°
Fiat släpper Disney-versioner av Topolino
Gulliga
I samarbete med The Walt Disney Company presenterar Fiat nu några gulliga versioner av den nya eldrivna Topolinon. Topolino är det italienska smeknamnet för Musse Pigg. Man gör det också för att fira Disneys 100-års jubileum och de fem bilarna har alla fått ett unikt Disney-tema på sig. Fyra av dem är tolkningar av Centro Stile i Turin inspirerade av Disney Creatives och den femte är en tolkning av Giorgio Cavazzano som är en av de mest kända Disney-konstnärerna.
40.9°
Lamborghini snackar om Revueltos aerodynamik
"A masterpiece of integrated design and aerodynamics"
I det här klippet snackar Mitja Borkert som är head of design och Ugo Riccio som är coordinator of aerodynamics hos Lamborghini om hur de jobbat med Revueltos design för att den ska bli så aerodynamisk som möjligt.
37.1°
Saleen presenterar version av nya Ford Mustang
Ett alternativ till Dark Horse
Det är nu lite mer än ett år sedan Ford rullade ut nya Mustang. Den erbjuds i lite olika smaker men om ingen av dessa skulle falla dig i smaken presenterar nu Saleen vad de kan hitta på till din bil. Det här är den senaste upplagan av den man kallar för 302 White Label och som vi kan se handlar det om en ny front som lovar att ge lite bättre kylning till motorn, andra fälgar, sidokjolar, annan stötfångare bak och en ganska stor vinge på bakluckan. Även insidan har fått sig en omgång och här handlar det om gula sömmar, klädd ratt och några Saleen-emblem. Givetvis är inte motorn orörd och man har utgått från V8:an på 5,0 liter som i vanliga fall ger 487 hästar. Här lämnar den istället 517. Bilen får även annan fjädring och större bromsar. På prislappen står det 61.990 dollar vilket gör att Saleens version hamnar väldigt nära Fords Dark Horse-version som kostar 61.510 dollar.
39.9°
Företag på Kanarieöarna har beställt 231 bussar av Scania
173 av dessa är hybrider
Nu har kollektivtrafikföretaget TITSA (Transportes Interurbanos de Tenerife) som driver den allmänna busstrafiken på ön Teneriffa lagt en beställning på 231 bussar av Scania och av dessa är 173 hybrider. När alla väl är levererade kommer TITSA totalt ha 291 hybridbussar i sin flotta vilket är mer än någon annan spansk eller portugisisk kollektivtrafikoperatör. TITSA har 180 busslinjer på Teneriffa och täcker mer än 35 miljoner kilometer. Varje år transporterar de över 60 miljoner passagerare. Bussarna kommer med fyra års garanti, batterierna har istället sju års garanti. 135 av dem kommer att levereras nästa år och resterande 96 under 2025. Karossen kommer det spanska företaget Castrosua att stå för.
55.2°
Det här är nya Renault Master
Går att få som elbil och vätgasbil
Nu presenterar Renault den fjärde generationen av Master och den får uppdaterat utseende och den nya loggan i grillen. Den erbjuds som elbil och heter då Master E-Tech Electric och denna går att få med elmotor på 96 eller 105 kW och batteripack på antingen 40 eller 87 kWh. Det sistnämnda ger dig en räckvidd på upp till 41 mil vilket är dubbelt så mycket som föregångaren kunde bjuda på. Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Load (V2L) finns. Det erbjuds även dieselmotorer på 105 till 170 hästar, en ny niostegad automatlåda och faktiskt även en vätgasversion. I kupén finns bland annat pekskärm på tio tum och trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Nya Master går att få med inte mindre än 20 olika chassis-utföranden med lastutrymmen på 11 till 22 kubikmeter. Lastvikten ligger på 1,6 ton och man får dra upp till 2,5 ton på kroken. Lansering sker till våren men något pris har vi tyvärr inte fått än.
39.5°
Stellantis och CATL ska bygga batterier i Europa
LFP-batterier till billiga elbilar
Stellantis vill bygga billiga elbilar, men då behöver man batterier. Därför har man nu skrivit en icke-bindande avsiktsförklaring med kinesiska CATL om att man tillsammans ska lösa LFP-batterier som är producerade i Europa. Man överväger även att tillsammans starta ett gemensamt bolag. Man kan tycka vad man vill om att CATL är ett kinesiskt bolag, men att batterierna nu troligen ska byggas av ett samägt bolag i Europa är betydligt mycket bättre än att de byggs av ett kinesiskt bolag i Kina. LFP-batterier, eller litium-järnfosfatbatterier, är en typ av litiumjonbatteri som använder litiumjärnfosfat som katodmaterial. De har hög säkerhet och tål många laddcykler, men är inte speciellt energitäta. Det betyder att de inte är så bra i bilar som ska köra snabbt och komma långt, men eftersom de är billigare att tillverka passar de ypperligt i billigare och enklare bilar.
40.0°
Tesla rear ut Model Y
Verkar inte ha några problem att leverera
Konflikten mellan Tesla och IF Metall verkar inte direkt ha lett till några större leveransproblem för Tesla, inte av Tesla Model Y i alla fall. Det finns nämligen en hel del bilar som antingen är tillgänglig för upphämtning direkt eller är på väg. Förutom att du kan få bilen direkt så får du även rejält med avdrag på priset. Model Y med bakhjulsdrift är sänkt ungefär 37.000 kronor, Model Y Long Range med fyrhjulsdrift är sänkt med ungefär 72.000 kronor och Model Y Performance med ungefär 45.000 kronor. Tesla Model Y tillverkas i Tyskland och därifrån är det relativt lätt att frakta bilarna. Tesla Model 3, som precis har precis uppdaterats, tillverkas i Shanghai och vad jag vet så är det en hel del som väntar på leverans av sina bilar där. Det finna således inga färdiga att leverera. Om den leveransen helt enkelt inte är klar eller om strejken sätter käppar i hjulen låter jag vara osagt. Model X och Model S finns det också bilar att köpa direkt, även här finns det några bilar som är prissänkta men inte många. Vi har frågat Tesla om de har fått en ökning på avbeställningar men inte fått något svar.
32.9°
VinFast visar mer av eldrivna suven VF 7
Ska börja levereras i början av nästa år
Nu lanserar den vietnamesiska elbilstillverkaren VinFast modellen VF 7 som vi har fått en liten glimt av tidigare. Det handlar om en SUV som ska börja levereras i Vietnam tidigt nästa år och den ska då ha ett frånpris strax över 40.000 dollar. Bilen mäter 4,54 meter på längden och har en hjulbas på 2,84 meter. Instegsversionen har ett batteripack på 59,6 kWh och en elmotor på 177 hästar. Räckvidden för denna ska ligga på 37 mil. Köper man Plus-versionen får man två elmotorer, fyrhjulsdrift och sammanlagt 354 hästar. Till detta kopplas ett större batteripack på 75,3 kWh som ska ge räckvidd på 43 mil. 0-100 km/h ska avklaras på 5,8 sekunder. På insidan får man en skärm på 12,9 tum i mitten och den kan bland annat köra Android Auto och Apple CarPlay. Det finns head-up-display, veganläder, adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare, surround-kameror och autobroms. Från och med den 2 december ska man kunna reservera ett exemplar. När modellen kommer till Europa är fortfarande oklart.
36.3°
Varför det är svårt att simulera motorljud
Video förklarar - och simulerar
I min artikel om Hyundai Ioniq 5 N pratar jag om varför det är svårt att fejka motorljud. Ben Gone tipsade då om den här videon där AngeTheGreat skapar en simulator som är riktigt cool eftersom den kan simulera i princip alla motorer som finns. Videon är överlag väldigt intressant. Nedan finns två videor där ett gäng olika motorer simuleras och på länken finns en spellista med alla videos på ämnet.
39.5°
Några anledningar till att inte köpa en Tesla
Håller du med?
Tesla hyllas ju rätt ofta och Model Y är något sorts riktmärke för hur en elbil ska göras. Men det är ju inte en perfekt bil direkt, precis som alla andra bilar inte heller är perfekta. Inga sensorer för vindrutetorkarna Peter Esse har köpt sig en Model Y och är inte helt nöjd, om man säger så. En av dessa saker är att vindrutetorkarna går igång hela tiden. Anledningen till detta är att Tesla har tagit bort regnsensorn och istället förlitar sig på kameran i bilen, som lätt blir smutsig. Problemet är att man inte kan stänga av automatiken för torkarna om man kör autopiloten. Avsaknaden av parkeringssensorer Den andra saken har också med sensorer att göra. Tesla har nämligen tagit bort parkeringssensorerna och återigen använder kameror för att lista ut var objekt i närheten är. Det kallas för Tesla Vision och fungerar helt okej, ibland, men dåligt ibland. Detta gör också att funktioner som autoparkering och summon inte fungerar, något som Tesla säljer i ett paket som de kallar för "uppgraderad autopilot". Visserligen står dessa funktioner som "kommande" men det har de varit i två år och frågan är om det någonsin kommer till de nuvarande bilarna. Dyr autopilot som inte gör något Den tredje saken är att Tesla säljer "total självkörningsförmåga" för 77.700 kronor. Det enda som denna sak har att erbjuda oss europeiska konsumenter är att bilen identifierar och reagerar på trafikljus och stoppskyltar, men det är en dyr peng för detta. Under "kommande" så listar man här autostyrning i stadstrafik. Och någon total självkörningsförmåga lär inte de Teslabilar som säljs idag få i Europa under många år framöver eftersom det finns krav på redundans, alltså att du behöver ett backupsystem och det har inte Tesla eftersom de endast använder kameror. Teslas autopilot är långt ifrån bäst En fjärde sak som jag lägger till Peters lilla lista är att autopiloten, som ju ska vara Teslas trumfkort, är något som jag personligen tycker är riktigt kass. Den är lynnig och vill man justera den bara lite, lite grann så slår den av och man får börja om. Med det sagt, jag är inte alls lika hård som Peter i sin dom. Tesla Model Y är fortfarande en bra bil i det stora hela, man ska bara se till att inte slösa pengar på dyra autopilotpaket. Och vara medveten om att parkeringssensorer inte finns. Håller du med om att detta är dåliga saker med Tesla? Och hindrar det dig från att köpa en?
56.7°
En första titt på Kia EV3
Och EV4
Kias EV3 kommer att bli rätt intressant eftersom priset nog blir riktigt bra. Men hur är den? Här får vi se en närmare titt på bilen, om än i konceptform. Utsidan av bilen ska vara väldigt nära produktionsbilen. Insidan ska ge en ledtråd om produktionsbilen, men förvänta er inte att den kommer att bli riktigt lika flådig. Tyvärr får de inte sitta i baksätet. Det här kommer ju att bli en rätt liten bil så det är intressant hur stort/litet det blir. Man tittar även på den riktigt flummiga EV4.
39.6°
Skyryse visar system för nödlandning av helikoptrar
Komplicerad manöver sköts automatiskt
Skyryse, det amerikanska företaget som utvecklar system för helikoptrar och flygplan, har testat ett nytt system som ska kunna landa en helikopter på egen hand i händelse av att fordonets motor lägger av. Systemet som Skyryse nu har testat för första gången ska i händelse av motorstopp kunna genomföra en så kallad autorotation på egen hand, en manöver som beskrivs som bland det svåraste som en helikopterpilot kan göra. I korthet går manövern ut på att helikopterns rotor kopplas bort från motorn och roterar med hjälp av luften som passerar rotorn samtidigt som helikoptern gör en glidflygande landning. I videoklippet ovan kan ni kolla in en lite närmare beskrivning av autorotation samt se hur Skyryse system automatiskt genomför detta. Någon gång under nästa år kommer den första helikoptermodellen med Skyryse automatiska autorotations-system att presenteras, skriver Skyryse i ett pressmeddelande.
42.3°
Kollektivavtal stoppas av Elon Musk
Blir nog svårt att komma fram till ett avtal då
Ingen har väl missat att IF Metall och Tesla ligger i konflikt, en konflikt som nu verkar bli segdragen. Anledningen är att den svenska delen av Tesla inte har verkat få göra så mycket. Nu har det framkommit uppgifter om att det är Elon Musk själv som stoppar avtalet. – De får ju inte träffa avtal. Det är en order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, säger medlaren Kurt Eriksson till Dagens Industri. Strejken har nu pågått i fyra veckor och än så länge verkar det faktiskt mest vara tredjepart som drabbas, Teslaägare som får strul med reparationer och verkstäder som förlorar jobb. Tesla själva verkar både få in bilar i landet och ut dem till sina kunder. Uppdatering Medlaren dementerar nu att Elon Musk personligen har lagt sig i. – Vad jag har sagt har ju gällt hela tiden för Tesla. De här är en global policy som de har. Och det är klart att ytterst är det väl Elon Musk som står för den, antar jag. Men att han skulle lagt sig i den pågående medlingen, det stämmer inte, säger Kurt Eriksson. Ibland är det viktigt med ord.
35.7°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration