Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 3 idag 13 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik onsdag 22 november 2023 fortsättning En titt på förserie-version av Fisker Pear Ser klar ut, men kommer först 2025 På ett event i Los Angeles har Fisker nu visat upp en förserie-version av nästa modell Pear som är en crossover som storleksmässigt hamnar under Ocean. Skillnaden mot det vi har sett tidigare är bland annat uppdaterade strålkastare och vanliga backspeglar istället för kameror. Men det finns fortfarande kameror som ska hjälpa till att se ut. På A-stolparna sitter dessa och sen finns det en skärm på varje sida på insidan som visar vad kamerorna ser. Allt för att få bort den döda vinkeln som A-stolpen annars kan ge. Insidan har även fått samma skärm på mittkonsolen som Ocean har. Nedan får vi även se "Houdini"-bakluckan som försvinner ner i bilen när den öppnas. Låt oss hoppas att den går snabbare i framtiden för man kommer nog att tröttna på att vänta på den som det är nu. Även om Pear ser ut att vara redo för produktion kommer lanseringen inte att ske förrän i mitten av 2025. Den kommer att erbjudas med två olika batteripack som ska ge 29 respektive 51 mils räckvidd. Både en elmotor och dubbla med fyrhjulsdrift kommer att gå att få. I USA ska bilen kosta från 29.900 dollar. Tumnagel
38.0°
0
Hyundai har gjort elbilen rolig igen! Vi har provkört Hyundai Ioniq 5 N Beroende på var man kommer ifrån så är en elbil otroligt rolig eller själlös. Om man kommer från en helt vanlig svensson-bil som kanske hade en trött bensinmotor på 150 hästar är en elbil himlen och lite där till. Den direkta kraften är fantastisk och man har numera kanske 250 eller 300 hästar i sin åka-till-jobbet-bil och det är ju fantastiskt. Dessutom slipper man växla, har man en laddstolpe hemma slipper man tanka och tyst är det också. Transparens: Hyundai har betalat flygresan ner till Frankfurt där vi körde denna bil. Om man däremot kommer från en roligare fossilbil så är det precis det omvända. En snabb elbil kanske har en otrolig acceleration men det är så mycket annat roligt som har försvunnit, saker som faktiskt bidrar till hela upplevelsen. Ljudet är en sak och där har en del elbilstillverkare försökt leverera, med otroligt blandat resultat. Väldigt sällan med bra resultat. Man kan snabbt konstatera att det inte räcker med lite fejkat motorljud för att göra alla som älskar motorer nöjda och glada. Faktum är att tillverkarna började med detta även på fossilbilarna när utsläppskraven blev hårdare. När det inte längre fick låta lika mycket ur avgasröret så lade man till fejkat ljud i kupén. Ibland fungerade det, men oftast gjorde det ingen riktigt glad. Tumnagel
48.0°
0
tisdag 21 november 2023 Dragrace mellan Ferrari F40 och Bugatti EB110 Två klassiska superbilar möts Här får vi se när en Ferrari F40 tar sig an en Bugatti EB110 i ett dragrace. När det är avdiskat får Ferrarin även möta en Dodge Viper av första generation. Tumnagel
38.5°
0
Inte vacker, men en fantastisk sportbil Chris Harris kör nya BMW M2 Man kan säga vad man vill om utseendet på nya BMW M2 men den har i alla fall inte hartänder till grill. I svart lirar allt också ganska bra och vissa osnygga detaljer döljs lite vilket i mitt tycke är en fördel. Men den här bilen är ju till för att köras och bakom ratten ser man ju ändå inte hur utsidan ser ut, så det kanske inte spelar så stor roll. Helt klart är att ingenjörerna som har tagit fram den vet vad de pysslar med, och det är en fantastisk sportbil. Chris Harris har fått köra den och han säger att motorn har förfinats samtidigt som chassiet har blivit ännu bättre än tidigare, och att resultatet till och med skulle kunna vara den riktiga uppföljaren till klassikern E46 M3. Och det är verkligen inget dåligt betyg. Tumnagel
37.8°
0
Pogea Racing tjockar till Ferrari Purosangue Jag nöjer mig med en vanlig dock Ferraris modell Purosangue är dum, onödig, klumpig, dyr och alldeles, alldeles underbar. Det är sällan jag är jättesugen på en ny bilmodell som släpps men faktum är att Purosangue får mig att tänka om. Jag har länge velat ha en Ferrari FF av samma dumma anledningar men Purosangue har nog nu ändå axlat manteln. Visst, det finns andra suvar med V12:a under huven, men de kan inte mäta sig med denna. Och när jag såg bonusklippet nedan slogs jag även av hur liten bilen är, och att den inte alls verkar så otymplig som jag först trodde. Hur som helst så får den ligga kvar på drömkontot ett tag till och det vore kul att få se eller uppleva den i verkligheten i framtiden. Den ser bra ut som den gör från fabrik och behöver inget mer än rätt specifikation för att stå ut. Men om man vill att sin Purosangue ska synas ännu lite mer kan man gå till tyska Pogea Racing och köpa följande kit som ni ser på bilderna här. Detta gör den redan feta bilen ännu fetare och sänkningen i kombination med de större fälgarna (upp till 24 tum bak) suddar nästan helt ut SUV-känslan. Vi får inga bilder på insidan just nu men även där har man varit och pillat, precis som under huven. V12:an på 6,5 liter som i standardform levererar 725 hästar har här skrämts upp till 831 istället. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda. Pogea Racing har inte släppt några priser för sina grejer än. Tumnagel
35.7°
0
Stellantis ska börja konvertera dieselbilar till el Ska kosta under 20.000 euro Från och med nästa år kommer Stellantis att erbjuda kunder i Frankrike att konvertera sina dieseldrivna skåpbilar till el. Detta gäller för modellerna Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Opel Vivaro och för förvandlingen ska man få betala under 20.000 euro. Det hela kommer att ske på Stellantis fabriker men exakt vad man får för pengarna är fortfarande oklart. De eldrivna alternativen som säljs idag har batteripack på mellan 50 och 75 kWh och räckvidder från 22 upp till 35 mil. Men enligt Stellantis kommer de ombyggda bilarna få en något lägre räckvidd än detta. Det verkar alltså inte som att man stoppar samma grejer i bilarna som konverteras. Tumnagel
40.5°
0
OKQ8 fortsätter satsa på eldrivet Köper elbilspoolen Move About OKQ8 har sedan tidigare satsat på snabbladdare för elbilar vid sina stationer och nu fortsätter man sitt fokus på eldrivet genom att köpa den svenska delen av elbilspoolen Move About. Move About grundades 2006 och är Skandinaviens första bilpool med fokus på elbilar. Idag har de 120 bilpooler i Sverige med elbilar från Tesla, Hyundai, Nissan, Kia och Volkswagen. Uthyrningen sker genom en app i telefonen. OKQ8 tar över elbilspoolen idag i Sverige. Tumnagel
40.1°
0
Lexus nästa eldrivna modell heter troligtvis HZ Har varumärkesskyddat namnen HZ300e, HZ450e och HZ550e Att biltillverkare varumärkesskyddar namn kan vara ett bra sätt att gardera sig inför framtiden. Det gör även att spekulationer kring vad deras kommande modeller ska heta drar igång, så även nu. Lexus har skyddat namnet HZ300e, HZ450e och HZ550e vilket i sin tur har lett att Internet tror att deras nästa elbil får just namnet HZ. Den som tillverkaren erbjuder idag heter RZ och det är en kompakt SUV. Om även HZ är av samma slag återstår att se, men det kan man ju tro med tanke på SUV-trenden som vägrar dö ut. I somras skyddades även namnen TZ450e och TZ550e och rykten säger att TZ är en större SUV med tre sätesrader som placerar sig ovanför RZ i hierarkin. HZ skulle därför kunna vara något som placerar sig under dagens RZ. Oavsett vad det handlar om så lär vi få reda på detta i framtiden. Tumnagel
37.8°
0
Polestars superbil Synergy visas i Sverige Bilen som vann designtävlingen För första gången i Sverige kommer Polestar Synergy att visas upp under elbilsmässan eCarExpo Göteborg som pågår mellan den 2 och 3 december. Bilen är den vinnande designen i Polestars senaste globala designtävling. Förutom Synergy kommer även uppdaterade Polestar 2 och Polestar 3 att finnas på plats. Polestar 2 kommer man att kunna provköra. Tumnagel
42.8°
0
Cruise grundare och vd säger upp sig Kyle Vogt ska nu fokusera på annat I oktober råkade en av Cruise Automation förarlösa bilar köra på en person vilket gjorde att man valde att pausa testerna med de självkörande bilarna. De fick i samma veva sitt tillstånd att köra med dem på allmän väg indraget. Företaget grundades 2013 av Kyle Vogt och köptes upp av General Motors 2016. Innan olyckan har bilarna strulat en del och bland annat blockerat vägar och korsningar då de helt plötsligt har stannat. Kyle har varit vd för Cruise två gånger och senast han tillträdde rollen var i december förra året. Nu väljer han att säga upp sig och hoppa av tåget för att istället hänga med sin familj och utforska några nya idéer. De som tar över rodret från Kyle är Mo Elshenawy och Craig Glidden. Så här skriver Kyle i ett mail till de anställda: "I am sorry we have veered off course under my leadership and that this has affected many Cruisers in a deeply personal way. As CEO, I take responsibility for the situation Cruise is in today. There are no excuses, and there is no sugar coating what has happened. We need to double down on safety, transparency, and community engagement." Tumnagel
37.4°
0
Kina minst önskade ursprungslandet gällande biltillverkare "Landet har ett dåligt rykte" En ny undersökning från ett av världens största marknadsundersökningsföretag GfK/NIQ visar att bilköpare i EU inte är särskilt sugna på kinesiska bilar. Det handlar inte om bilar som är tillverkade i Kina utan om kinesiska märken - såna som det har dykt upp mängder av här den senast tiden. Att märken som Volvo och Tesla tillverkar bilar i Kina verkar inte riktigt lika avskräckande. 42 procent av de som deltog i undersökningen säger att Kina är det minst önskvärda ursprungslandet när det kommer till biltillverkare. 47 procent säger att de misstror landet generellt medan 40 procent säger att landet har ett dåligt rykte. 37 procent säger att Kina-bilarna har låg kvalitet. Vad tycker du om det hela? Bryr du dig om i vilket land din bil är tillverkad och vad det står i grillen? Tumnagel
44.6°
0
750S blir troligtvis McLarens sista utan elektrifiering Ingen kommer undan I april presenterade McLaren modellen 750S som ersätter 720. Det här är tillverkarens lättaste och kraftfullaste modell hittills och nu får vi reda på att den troligtvis även är den sista utan elektrifiering. Framöver ska allt som släpps vara hybridiserat och det har som väntat med alla utsläppsregler att göra. Det går helt enkelt inte att skippa detta som en liten tillverkare och vill McLaren fortsätta att använda sig av V8:or måste utsläppen ner. Modellen Artura är en hybrid och den hjälper till att dra ner tillverkarens genomsnitt, men reglerna stramas åt hela tiden och när det är dags för en ersättare för 750S kommer den också att vara en hybrid av något slag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.7°
0
Domino's fixar värmare för deras pizzor Varm pizza är gott! Pizza är gott, men om man får den levererad så kan den ibland vara kall. Och det är inte så najs. Dominos har därför hittat på sin egen, eldriven värmare för deras pizzor. Eller rent tekniskt är det Domino’s Pizza Enterprises Ltd som har hittat på detta, de sköter Dominox27s i Australien, Nya Zeeland, Belgien, Frankrike, Nederländerna, Japan, Tyskland, Luxemburg, Taiwan, Malaysia, Singapore och Kambodja. Värmaren kan sättas på lite vad som helst. Eftersom den är rätt så tung så har man däremot fixat en inbyggd stötdämpare i värmarens fästanordning så att inte moppens dämpare ska slå i botten. Värmaren håller under optimala förhållanden 68 graders värme och en fläkt i värmaren ser till att det inte blir för varmt. Dominox27s har levererat pizzor med eldrivna tvåhjulingar länge, bonusvideon nedan är elva år gammal nu! Tumnagel
41.7°
0
Hyundai lyfter Tucson Krutet har lagts på insidan Det är nu tre år sedan Hyundai skickade ut nya Tucson så alltså har det blivit dags för en liten facelift. Utsidan har sminkats upp lite men på det stora hela har det inte skett så mycket förändringar här, uppdaterade strålkastare och en "hasplåt" som sträcker sig över hela bilens bredd är det vi kan se i fronten. Istället är det är på insidan man har lagt krutet. Vi får dock bara en enstaka bild på denna men det man har gjort är i alla fall något som liknar det som finns i nya Santa Fe. En bred skärm har ersatt de vanliga instrumenten och på mittkonsolen finns det faktiskt ett gäng fysiska knappar vilket ju kan vara lite trevligt. Mellan denna och skärmen finns rätt så snyggt integrerade luftutsläpp. Vidare är även ratten ny och bakom denna sitter nu växelväljaren istället för på mittkonsolen. Uppdateringen lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
38.1°
0
Lågmilad Mercedes CLK GTR Roadster såldes i helgen Gick för 10,2 miljoner dollar För att homologera CLK GTR för FIA GT Championship i slutet av 90-talet var Mercedes tvungna att bygga några gatversioner av bilen. Dessa fick ABS-bromsar, AC, stereo och lite läderklädsel men var annars i princip exakt som racerbilen. Det innebär bland annat att det bakom cockpiten sitter en icke överladdad V12:a på 6,9 liter som ger hela 630 hästar och 731 newtonmeter i vrid. Endast 22 exemplar tillverkades varav två var prototyper. En gjordes utan tak och fick namnet Roadster. Denna blev såpass populär att ytterligare fem togs fram utan tak. Nu har en av dessa, nummer tre i ordningen med chassinummer 000034, sålts på auktion för 10,2 miljoner dollar. Den har bara 17 mil på mätaren så vi får väl hoppas att den nya ägaren faktiskt kommer att använda bilen istället för att ha den som dammsamlare. En annan Merca som såldes i helgen var den F1-bil från 2013 som Lewis Hamilton vann med, den gick för 18,8 miljoner dollar. Klassiskt bonusklipp nedan. Tumnagel
41.0°
0
Så tränar lotsar med små mini-fartyg Gulligt Tom Scott har varit i Polen en sväng för att lära sig lite hur man lotsar stora fartyg. Men träningscentret ser nästan ut som ett lekland för barn för det är bara mini-versioner av fartygen som används här. Principen är dock densamma och även om det ser ut som en lekplats är detta på fullt allvar. Tumnagel
41.3°
0
Northvolt visar natriumjonbatteri Med hög energieffektivitet Batterier är bra, men måste man ha en massa ämnen i dem som är dyra och dåliga så är de inte superbra. Nu berättar Northvolt att de har tagit fram ett natriumjonbatteri med en energitäthet på 160 watt-timmar per kilogram. Det är helt fritt från litium, nickel, kobolt och grafit. Istället är det tillverkat av järn och natrium som det, i princip, finns hur mycket som helst av och det gör att man kan tillverka det på olika platser runt om i världen och ändå använda lokalt producerat material. Detta gör batteriet billigt. Enligt Northvolt ska det också klara av högre temperaturer vilket också gör det säkrare. Tanken med den första generationen av den här batteritypen är primärt inte till bilar, energieffektiviteten per kilo är fortfarande lite för dålig. Istället kan detta användas för att på ett relativt billigt sätt få till en energilagring. Tumnagel
69.9°
0
måndag 20 november 2023 Michael Fassbenders väg till Le Mans Porsche släpper Road to Le Mans - The Film Skådespelaren Michael Fassbender gillar att köra racerbil och 2019 släpptes en YouTube-serie där vi fick se honom försöka ta sig till 24-timmarsracet på Le Mans. Nu har Porsche precis släppt Road to Le Mans - The Film som är finalen i serien i form av en hel film. Tumnagel
40.9°
0
Ljusshow med 687 Tesla-modeller Satte nytt världsrekord i Finland Vid Vermo racingbana i Finland samlades i helgen inte mindre än 687 olika Tesla-modeller. Det var inte för att jämföra panelgaps utan för att tillsammans anordna en ljusshow. Bakom arrangemanget stod Tesla Club Finland och det hela resulterade i ett nytt världsrekord då man förra samlingen som var i Tyskland "bara" hade 255 bilar på plats. Häftigast att se från luften såklart, på marken blev det nog mest bara jobbigt. Tumnagel
34.7°
0
Genomskinlig motor visar hur det fungerar på insidan Många rörliga delar Om du vill se hur en förbränningsmotor ser ut på insidan och lära dig mer om hur en sådan fungerar kan du alltid köpa en från skroten och börja demontera den hemma i vardagsrummet. Eller så kan du kika på Smarter Every Days video där han spanar in en genomskinlig maskin som visar hur allt hänger ihop. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.5°
0
Restomod av Mercedes 190E 2.5-16 Evo II på gång Från AMG-grundaren För att få tävla i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM för en herrans massa år sedan var Mercedes tvungna att ta fram några gatlegala bilar. Resultatet är Mercedes 190 E 2.5-16 Evo II. En redigt fet version av E-klassen som mellan maj och juli 1990 blev till i 502 exemplar. Den karaktäriseras av sin fräna skärmbreddning och den gigantiska parkbänken på bakluckan. Under huven finns en Cosworth-masserad fyra på 2,5 liter som ger 235 hästar. Nu ska en modern version bli till och det är företaget HWA Legacy som håller i det hela. HWA står för Hans Werner Aufrecht och det var han som grundade prestandaavdelningen AMG år 1967. När företaget köptes upp av Mercedes grundade han istället HWA som nu firar 25 år. Den nya bilen som vi ser skisser på här ska vara laglig för gatan, bara tillverkas i 100 exemplar och kosta från (!) 714.000 euro. De första bilarna väntas nå sina kunder i slutet av 2025. Några specifikationer kring den nya skapelsen har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
45.9°
0
Nu börjar nya Volkswagen Passat att säljas Kostar från 437.900 kronor Sista augusti presenterade Volkswagen nya Passat och nu drar försäljningen av modellen igång här i Sverige. I samband med detta får vi prislappen och den börjar på 437.900 kronor. För den pengen får du framhjulsdrivna mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hästar och en sjustegad DSG-växellåda. Det är första gången som denna drivlina erbjuds i Passat och man kan få bilen i smakerna Business, Elegance (464.900 kronor) eller R-Line (489.900 kronor). Beställer du nu och fram till och med den 31 december ska du få Drag- och värmarpaketet värt 27.900 kronor på köpet. Lansering sker under första kvartalet nästa år och då kommer man även att släppa två laddhybridversioner och en fyrhjulsdriven dieselversion. Laddhybriderna ska komma tio mil på bara el. Mer information finns på länken nedan. Tumnagel
24.6°
0
VTI vill se fler lagar kring A-traktorer Tycker inte de som finns nu räcker Det har dykt upp ett par nya lagar för A-traktorer men dessa räcker enligt VTI (Statens Väg- & Transportforskningsinstitut) inte för att minska olyckorna kring dessa fordon. I en rapport menar de att polisens resurser måste förstärkas samtidigt som beteendet bland de unga förarna måste förändras. Ungdomar och föräldrar bör få mer information om A-traktorer och det bör ställas högre krav på föräldrarnas ansvar i det hela. De vill även se fler alkoholutandningsprov när dessa fordon stoppas. Polisen, Transportstyrelsen och besiktningsorganen måste även samarbeta bättre när det gäller A-traktorernas registrerings- och kontrollbesiktning. Sen behöver även dagens AM-utbildning förändras och förbättras för att höja förarnas kompetens. Rapporten i sin helhet hittas på länken nedan. Obs! A-traktorn i videon är inte Willes, tror vi. Tumnagel
57.2°
0
Så mycket kostar populäraste bilarna i Sverige Genomsnittspriset ligger på 469.475 kronor Det är fortfarande många som köper ny bil i Sverige och i år har det registrerats nästan 235.000. Teknikens Värld bestämde sig för att göra en topp 30-lista över vilka bilar det handlar om och vad dessa kostar. Den solklara ettan i listan är Tesla Model Y som det har reggats 14.078 exemplar av. En sådan får man betala från 574.170 kronor för. På plats två hittar vi Volvo XC40 som det har reggats 10.200 av, och denna kostar från 439.900 kronor. Tredjeplatsen innehas av Volkswagen ID.4 och för en sådan får man betala 584.900 kronor. 8749 exemplar har reggats. Den billigaste bilen på listan är Toyota Yaris på plats 18 som man har sålt 2746 exemplar av. Den kostar från 254.900 kronor. Tittar man på hela listan så landar instegspriset i genomsnitt på 469.475 kronor - nästan en halv miljon alltså. Och det är nog ganska få som säljs till instegspriset, paket som man "måste" ha gör snabbt att priset skjuter i höjden. Hela listan hittar ni på länken nedan. Som väntat är många av bilarna registrerade på företag och många är även privatleasade och inte rena köp. Tumnagel
31.7°
0
Tesla släpper bordsklockan S3XY Som ser ut som en rörförstärkare Teslas kinesiska division fortsätter att släppa produkter som inte direkt har något att göra med Teslas bilar men som kanske kan vara intressanta för, väldigt inbitna, Tesla-fans. Nu har det dykt upp en bordsklocka från Tesla i Kina vilken man kallar för "S3XY Time Glow Clock". Klockan påminner om en rörförstärkare där "elektronrören", som i själva verket är skämar, kan visa tid eller annat. Sammanlagt ska det gå att växla mellan sex olika urtavlor och ni kan se några av dessa på bilderna här i artikeln. Bordsklockan går att använda som väckarklocka och det ska även finnas någon slags ljudutgång om man vill koppla in en extern ljudkälla till klockan. Teslas S3XY Time Glow Clock verkar för tillfället bara finnas i Teslas kinesiska webbshop. Där kostar den cirka 840 yuan vilket motsvarar cirka 1230 kronor. Tumnagel
20.0°
0
Så mycket räckvidd tappar elbilarna när det är kallt Volkswagen ID.4 tappade mest Det amerikanska företaget Recurrent Auto presenterar nu en studie som visar hur mycket ett gäng populära elbilsmodeller tappar i räckvidd när det är kallt ute. Som vi alla redan vet så är elbilarna fortfarande ganska känsliga mot kalla klimat och den där goa rumpvärmen som man är van vid kanske får stryka på foten så att man kan ta sig fram till stugan utan för många laddstopp i vinter. Studien visar att räckvidden i snitt dyker 29,7 procent när det blir nollgradigt. Sämst i gänget är Volkswagen ID.4 som tappade hela 46 procent, medan Audis modell e-tron är den som tappar minst med 16 procent. Som väntat klarar sig de bilarna med värmepump allra bäst. Hela studien som innehåller data från över 10.000 bilar finns på länken nedan. Kör du elbil? Hur mycket brukar din tappa när det börjar bli kallt ute? Tumnagel
27.6°
0
Vattenfall fixar ännu fler laddplatser i Stockholm På så kallade laddgator Laddlösningar för elbilar behövs i olika former. Förutom snabbladdare så behövs det även finnas så kallade destinationladdare, alltså laddare där man kan stå under en längre tid och ladda. I Stockholm har Stockholms stad byggt en herrans massa i deras garage, men det finns även laddare på så kallade laddgator. Nu berättar Vattenfall att man kommer att bygga laddare på sex nya gator och utöka antalet laddare på tre gator. Det betyder 104 nya laddare på helt nya gator och 34 nya laddare på befintliga laddgator. När man är klar så kommer man att ha 252 laddare i stan. Man firar detta med att sänka priset med 1 krona per kWh fram till 31 januari 2024. Tumnagel
45.2°
0
Porsche-fabriken får nya självkörande vagnar Underlättar i arbetet Porsches fabrik i Zuffenhausen utrustas nu med ett nytt hjälpmedel i form av självkörande vagnar som de ännu ej färdigställda 911-versionerna rullar runt på. Dessa benämns som AGV (automated guided vehicles) och de ska underlätta i det dagliga arbetet. Fabriken har även fått en ny ännu bättre ljustunnel som varje bil passerar igenom där man kontrollerar eventuella defekter i färgen och på karossen. Totalt investerar tillverkaren runt 250 miljoner euro i alla nya ombyggnationer och du kan läsa mer om allt som sker på länken nedan. Tumnagel
42.8°
0
Mini ska få stöd för Apples bilnycklar Lås upp bilen via Plånbok-appen på iPhone eller Apple Watch Det verkar som att Mini snart kommer att få stöd för Apples digitala bilnycklar i Plånbok-appen för vissa bilar. Det innebär att ägare kan låsa upp, låsa och starta sina bilar med en nyckel som lagras i Plånbok-appen på iPhone eller Apple Watch. Minis moderbolag BMW var det första bilmärket som lanserade digitala bilnycklar i Wallet redan 2020, men nu ska Apple ha uppdaterat Apple Pays konfigurationsfiler för att lista Mini som ett märke med stöd för funktionen. Tumnagel
40.9°
0
Osäkerhet kring Volkswagens billiga elbil Verkar inte ha bestämt sig än I april meddelade Volkswagen att de höll på med en elbil som skulle kosta under 20.000 euro när den väl lanserades. Nu får vi reda på att tillverkaren inte har bestämt sig än om den faktiskt kommer att gå i produktion. Allt handlar om lönsamhet och om det kommer vara värt för Volkswagen att tillverka en sån här typ av bil. Marginalerna är tydligen hårfina och därför har man inte tagit något beslut kring modellen än. Men den är inte skrotad för det, utan man behöver troligtvis bara lite mer tid på sig för att få alla siffrorna rätt. Tekniken blir billigare allt eftersom och den här billiga elbilen kanske skulle kunna dyka upp innan 2027 ändå. Tumnagel
30.7°
0
lördag 18 november 2023 En titt på Peugeots eldrivna modeller e-208, e-308, e-308 SW, e-2008 och e-3008 Jag har varit och kört lite Peugeot och de hade alla sina eldrivna personbilar på plats, så jag tog helt enkelt en titt på dem. Från start till slut är det Peugeot e-208, Peugeot e-308, Peugeot e-308 SW, Peugeot e-2008 och Peugeot e-3008. Tumnagel
39.5°
0
Bensinen är nu under 18,50 kronor Lägsta nivån på ett år I veckan sänktes priset på bensin med flertalet öre, vilket ledde till att bensinpriset under gårdagen låg på 18,69 kronor litern på bemannade stationer och under 18,50 kronor på obemannade. Det är det lägsta sedan december i fjol vilket ju är kalas om man nu har ett bensinbehov. Det var inte bara vanlig bensin som fick sig ett längre pris i veckan då även dieseln låg på på 23,06 kronor litern på bemannade stationer, vilket var dieselns lägsta pris sedan i somras. De sänkta priserna beror på att oljepriserna på världsmarknaden för närvarande är lägre. Tumnagel
54.1°
0
fredag 17 november 2023 Nytt konsortium ska ta fram standard för digitala bilnycklar Så att det blir lite ordning på det i framtiden De två branschorganisationerna Car Connectivity Consortium (CCC) och FiRa Consortium har skapat en ny organisation som ska skapa en standard för hur så kallat Ultra-wideband (UWB) ska kunna användas i bilar, bland annat för att låsa upp och starta bilar. I Car Connectivity Consortium ingår de flesta bilföretag samt företag som Apple, Samsung och Xiaomi. I FiRa Consortium, en organisation som stödjer UWB, ingår bland andra Apple, Google, Cisco, Samsung och Qualcomm. Den nya organisationen som de båda nu har lanserat har fått det inte helt enkla namnet "Joint Ultra-wideband (UWB) MAC PHY Working Group" (JUMPWG). CCC:s ordförande Alysia Johnson säger i ett uttalande om JUMPWG: – This collaboration between the two consortia is critical for maturing UWB in the CCC Digital Key. As the underlying IEEE 802.15.4 standards evolve, this new working group will ensure long-term interoperability and scalability of the advanced UWB technology developed for the CCC Digital Key, encouraging broader adoption of UWB technology for secure and accurate ranging for vehicle access Specifikationen för den så kallade CCC Digital Key, som tagits fram av CCC, använder sig av en kombination av UWB, NFC och Bluetooth för att låsa upp och starta bilar. Tumnagel
47.0°
0
Peugeot uppdaterar eldrivna minibussen e-Traveller Nytt utseende och längre räckvidd Sommaren 2020 skickade Peugeot ut den eldrivna minibussen e-Traveller. Nu uppdateras modellen för att bättre passa in utseendemässigt bland sina syskon, samtidigt som den får lite bättre räckvidd. Bilen har plats för upp till nio personer och den är upp till 5,33 meter lång i det längsta utförandet. Bagageutrymmet ska svälja 1500 liter, kastar man ut alla säten utom första raden går det in upp till 4900 liter. Insidan har fått ett digitalt instrumentkluster och skärmen för infotainmentsystemet har blivit större. Man kan välja mellan batteripack på 50 eller 75 kWh och dessa ska ge 22,4 respektive 35 mils räckvidd. Man kan AC-ladda med upp till 11 kW och DC-ladda med upp till 100 kW. Elmotorn ger 136 hästar. Lansering och pris är oklart just nu. Tumnagel
38.6°
0
Nytt rekord i att köra på sidan genom smal passage Stort Den brittiska stuntföraren Paul Swift har nu satt ytterligare ett Guinness-rekord och på engelska lyder det "Tightest gap driven through by a pickup truck on its side". Tokigt rekord helt klart och det genomfördes med hjälp av en Ford Ranger. Tumnagel
35.2°
0
Påven börja glida runt i elbil Vatikanstaten utökar flottan med ID.3, ID.4 och ID.5 Vatikanstaten uppgraderar nu påven Franciskus fordonsflotta och inte helt oväntat är det el som gäller från och med nu. Det är initialt Volkswagen som kommer att bistå med dessa och det handlar om modellerna ID.3, ID.4 och ID.5. De första två, som är ID.3:or, har överlämnats och i början av nästa år kommer ytterligare runt 40 bilar att levereras. Fler elbilar kommer att levereras längre fram, men då från andra tillverkare än Volkswagen. 2030 ska hela Vatikanstatens fordonsflotta vara koldioxidneutral. Tumnagel
39.1°
0
Cadillac visar upp eldrivna suven Optiq Lite mindre än Lyriq Nu visar Cadillac två bilder på den nya eldrivna suven Optiq. Det här blir ett småsyskon till Lyriq och instegsmodellen i Cadillacs nya eldrivna familj. Om även denna kommer till Sverige återstår att se. Bilen påminner designmässigt ganska mycket om sitt syskon och den får infällda dörrhandtag och den rullar på 21-tumsfälgar. Måttmässigt mäter den 4,82 meter på längden och den har en hjulbas på 2,95 meter. Specifikationer, pris och lanseringsdatum kommer tillverkaren att snacka om först nästa år. Tumnagel
38.2°
0
Nyobolt visar upp mobil billaddare En powerbank för elbilar Det brittiska företaget Nyobolt har tagit fram en mobil batteriladdare som väl närmast kan beskrivas som en jättestor powerbank avsedd för att ladda upp elbilar. Den mobila laddaren kallas för "Bolt-ee" och ska på tio minuter kunna ladda upp elbilar tillräckligt för att de ska kunna ta sig cirka 160 km, givetvis beroende på hur mycket kraft bilen som laddas upp förbrukar. Batteriet i Bolt-ee ska ha en kapacitet på runt 10.000 laddningscykler uppger Nyobolt vidare. Någon gång under nästa år planerar Nyobolt att släppa sin powerbank för elbilar på marknaden. Vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.4°
0
Alfa Romeo släpper ny Tonale-teaser Elversion på gång? Alfa Romeo presenterade nyligen specialserien Tributo Italiano för modellerna Tonale, Giulia och Stelvio. Nu skickar de även ut följande teaserbild där vi får se bakljusen på Tonale och meddelandet att en ny era är på väg. Kan det handla om en helt eldriven version av bilen eller är det något annat? Alfas första helt eldrivna modell ska släppas nästa år men om det blir i form av Tonale återstår att se. Tonale baseras på den gamla plattformen Small Wide Platform och det är tekniskt möjligt att stoppa eldrivlina i den. Det kan också vara så att det är en Quadrifoglio-version med potent V6:a som döljer sig i dunklet här. Den som lever får se! Tumnagel
38.5°
0
Mitsuoka förvandlar Honda Civic till muskelbil Kanske borde låtit bli Mitsuoka är det knasiga japanska företaget som har gett oss härligheter som Viewt, Himiko och den förskräckliga Oroshi. Nu har de gett sig på en stackars oskyldig Honda Civic och förvandlat denna till en muskelbil. Eller de har gjort ett försök i alla fall, att kanske skapa något som ska försöka efterlikna en gammal Dodge Challenger. Resultatet kallar de för M55 Concept och inspirationen ska ha kommit från muskelbilar från 70-talet. Bilen ska visas upp på Mitsuoka Azabu Showroom i Tokyo mellan den 24 november och 16 december men det finns inga planer på att tillverka den. Vilket också kanske är bäst. Tumnagel
44.9°
0
Candela har testat svävande elfärja Kolla in när P-12 gled fram i Stockholm Candela, den svenska båttillverkaren som specialiserat sig på eldrivna bärplansbåtar, testade under gårdagen sin senaste modell P-12 i vattnen utanför Stockholm. Candela P-12 har kapacitet att transportera 30 passagerare i hastigheter på upp till 30 knop, motsvarande cirka 55 km/h. Enligt Candela kommer bränslekostnaden per passagerare att minska med upp till 50 procent med P-12 jämfört med dieseldrivna alternativ. Nästa år kommer Candela att börja testa P-12 för passagerartrafik mellan Ekerö och centrala Stockholm. Hastighetsbegränsningen kommer då att ligga på 18 knop, motsvarande cirka 33 km/h. Det innebär att resan, som idag tar cirka 55 minuter, kommer att ta cirka 25 minuter. Här nedanför kan ni kolla in ett videoklipp från gårdagens test av Candela P-12. Tumnagel
60.5°
0
Mercedes öppnar snabbladdningshub i Nordamerika Har laddare med upp till 400 kW och lyxig lounge Vid sitt högkvarter i Sandy Springs, Georgia, har Mercedes nu öppnat upp en flådig snabbladdningshub för elbilar. Här får alla elbilar ladda och man kan göra det med effekt upp till 400 kW. Den som kör Mercedes får dock lägre pris och kan reservera en plats innan man är framme. Stationen skyddas av ett stort tak och det finns högt belägna lampor som visar om en plats är ledig. Medan laddningen pågår kan man chilla i den tillhörande loungen där man kan köpa snacks och gå på toaletten. Innan årtiondet är slut planerar Mercedes att ha öppnat minst 400 liknande laddhubbar. Totalt handlar det då om 2500 snabbladdare. Innan året är över ska stationer även ha öppnat i Texas, Florida och Alabama. Tumnagel
41.9°
0
Amerikanska Aitekx visar upp Cybertruck-kopia Som heter RoboTruck... Just nu pågår Los Angeles Auto Show och där ställer det amerikanska företaget Aitekx ut en eldriven pickup. Formerna på denna känner vi igen då det hela känns som en kopia av Teslas Cybertruck. Som om inte det var nog så har Aitekx även döpt sin bil till RoboTruck. Företaget beskriver sig själva med orden "An innovative AI e-mobility company that brings you to the feasible and conceivable future. AI clean energy vehicles and mobility robotics development and manufacturing with its AI optimized productization technology." Bilen mäter strax över fem meter i längd och har ett flak som är 1,8 meter långt. Man kan öppna in till kupén och ska då kunna lasta saker som är upp till 3,5 meter långa. Man ska kunna få modellen med singel eller dubbelcab och renderingar visar upp till åtta sittplatser om man kör med täckt kåpa där bak. Det ska även erbjudas antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 3,6 sekunder och toppfarten anges till 165 km/h. På en laddning ska man kunna köra upp till 88 mil. Priset ska börja på 45.000 dollar och för den vassaste som kallas för RoboTruck 1T HyperAIX Sports Signature AWD ska man få betala 99.000 dollar. Man ska kunna reservera ett exemplar nu och det kostar 100 dollar. Det finns även framtidsplaner på en SUV med upp till åtta sittplatser. Om det någonsin kommer att bli verklighet av Aitekx planer återstår att se, men de ställer i alla fall ut en prototyp av pickisen på mässan så det handlar inte bara om renderingar i en dator. Även fast det som ställs ut inte ser ut som skisserna. Tumnagel
21.8°
0
Recharge inviger sin största laddpark i Norden Gratis laddning imorgon Imorgon inviger Recharge sin största laddpark i Norden och den är belägen vid en McDonaldx27s-restaurang i Mariestad. Här finns 16 snabbladdare som kan ge upp till 200 kW. För att fira invigningen är laddningen här gratis mellan klockan 11:00 och 14:00 imorgon. McDonaldx27s tillhandahåller marken och Recharge äger laddstationerna och ansvarar för installation, underhåll och drift av elbilsparken. Håkon Vist som är vd för Recharge säger följande: "McDonaldx27s har legat i utvecklingens framkant genom att tidigt satsa på elbilsladdning vid restaurangerna. Vi har arbetat tillsammans i 14 år och Recharge investerar både i en större utbyggnad och moderniserar de äldre laddstationerna. Den positiva utvecklingen som vi har idag kring expansionen av laddbara fordon innebär även en stor efterfrågan bland elbilister efter fler smidiga laddplatser. Jag är oerhört stolt över vårt samarbete med McDonald’s och att vi med expansionen i Mariestad tillför ytterligare laddare där det verkligen behövs." Tumnagel
43.3°
0
Lucid rullar ut suven Gravity Eldrift och plats för sju Då var det dags för Lucid Motors att presentera sin andra modell efter sedanen Air och det är suven Gravity. Det här är en stor rackare med plats för upp till sju personer och den har både mer utrymme och längre räckvidd än en Tesla Model X, men ungefär samma prislapp. På en laddning ska man komma strax över 70 mil och priset ska börja på strax under 80.000 dollar. Under skalet ska Lucids nästa generation av elmotorer finnas men några specifikationer får vi inte just nu. Vi vet inte heller hur många kWh som finns i batteripacket men man säger att det storleksmässigt är hälften så stort som det konkurrenterna använder. Det finns 900-voltsystem och man ska kunna tanka 32 mil på bara 15 minuter. Bilen ska klara 0-100 km/h på 3,6 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 2,7 ton och i bagagerummet får man lasta upp till 680 kilo. Fäller man andra och tredje raden ska man kunna få in upp till 3171 liter. Det finns en rejäl frunk och i den kan man även sitta och chilla om man vill, vilket kanske kan vara trevligt. På insidan finns en kurvad skärm framför ratten, en stor i mitten för infotainmentsystemet och en liten mellan framstolarna för baksätespassagerna. Till skillnad från Air tillkommer en ny inställning för fjädringen och man kan sänka och höja bilen. Det finns även ett läge man kallar för Zero Gravity som automatiskt anpassar sig till terrängen för att åkturen ska bli så behaglig som möjligt. Tillverkningen av Gravity ska dra igång i slutet av 2024. Tumnagel
46.2°
0
torsdag 16 november 2023 Hyundai börjar bygga elbilsfabrik i Sydkorea Ska stå redo 2025 Nu har bygget av en ny elbilsfabrik dragit igång i Sydkorea och det är Hyundai som ligger bakom detta. Den ligger i industristaden Ulsan och 2025 ska den stå färdig. Den första modellen som ska byggas på platsen är en ännu ej presenterad eldriven SUV från märket Genesis. Investeringen i den 548.000 kvadratmeter stora fabriken ligger på 1,53 miljarder dollar. Kapaciteten ligger på 200.000 elbilar om året och Hyundai beskriver stället som "The base of future mobility production". 2026 räknar man med att kunna dra igång massproduktionen på allvar. Tumnagel
41.7°
0
Fisker presenterar resultatet från tredje kvartalet Tillverkade 4725 bilar, levererade 1097 Fisker hade först som mål att tillverka 20.000 exemplar av elbilen Ocean i år. Detta fick de dock justera ner till mellan 13.000 och 17.000 istället. Nu presenterar de resultaten för tredje kvartalet och siffrorna säger att man tillverkade 4725 bilar och levererade 1097 av dessa. Inte så många alltså men betydligt fler än de elva bilar som levererades under kvartal två. Under oktober levererade man över 1200 bilar och slog alltså därmed hela tredje kvartalet på en månad. Man levererar nu bilar i totalt sju europeiska länder och snart är det även dags för kunder i Nederländerna och Kanada att få sina. Under första kvartalet nästa år är det även dags för Spanien, Portugal och Italien. Nettoförlusten under tredje kvartalet uppgick till 90,9 miljoner dollar medan inkomsten landade på 71.8 miljoner dollar. Man hade tidigare estimerat att den sistnämnda siffran skulle landa på 143 miljoner dollar. Tumnagel
39.0°
0
Det blir lag på trafikförsäkring för elsparkcyklar Börjar gälla den 23 december I september presenterade Regeringen ett nytt lagförslag för riksdagen om trafikförsäkring för elsparkcyklar som går i över 20 km/h. Idag valde riksdagen att anta Regeringens lagförslag och därmed blir det lag på trafikförsäkring från och med den 23 december i år. Trafikförsäkringen innebär att den som skadas av en trafikant är garanterad att få ersättning. De nya reglerna gäller även alla eldrivna cyklar utan pedaler. Kör man oförsäkrat och är med om en olycka kommer detta att hanteras av Trafikskadeföreningen. Inga försäkringsbolag erbjuder för tillfället trafikförsäkring för elsparkcykel. Tumnagel
57.5°
0
Idag öppnar den första V4 Supercharger-stationen i Sverige Tidigare än väntat Vi skrev nyligen att de första av Teslas V4 Supercharger-laddare skulle öppna i Sverige under första kvartalet nästa år. Det var fel, för de öppnar nämligen idag. Platsen det ryktades om tidigare stämde dock och det handlar om Härnösand, vid den stora handelsplatsen utmed E4:an. Här finns det nu åtta laddboxar som är öppna för alla elbilar och de har längre kablar (tre meter) än tidigare för att kunna passa alla placeringar av laddluckan. Man kan för tillfället ladda med upp till 250 kW, men boxarna är förberedda för mer kraft i framtiden. Tumnagel
46.6°
0
HiPhis nya modell gör 0-100 km/h på två sekunder Toppar över 290 km/h Den kinesiska elbilstillverkaren Human Horizons premiummärke HiPhi dundrar nu ut ytterligare en modell och den heter A. Den påminner om vad de har visat upp tidigare men allt är uppskruvat ytterligare ett snäpp. Under skalet finns en helt egenutvecklad drivlina bestående av en elmotor fram och två bak som tillsammans ska ge 1305 hästar och ha ett maxvrid på 13.800 newtonmeter på hjulen. Det gör att man ska kunna avklara 0-100 km/h på bara två sekunder och sedan kunna nå en toppfart över 290 km/h. Någon storlek på batteriet eller räckvidd får vi dock inte reda på nu. Anledningen till att modellen heter A är för att man har samarbetat med det tyska företaget Apollo Automobil som bland annat ligger bakom den helt galna modellen Intensa Emozione. Apollo ska ha hjälpt till med chassit i den nya modellen så att den ska kunna bemästra all kraft på bästa vis. Det finns adaptiva stötdämpare, bakhjulsstyrning och torque vectoring system för både styrningen och bromsarna. På tekniksidan hittar vi också förarassistans-system med bland annat 34 olika sensorer och lidar. Insidan har ljudsystem med 23 högtalare från Meridian, nappa-läder, infotainmentskärmar och inlägg med krossad kolfiber. Bilen ställs ut på bilmässan Guangzhou Auto Show den här veckan. Pris och tillgänglighet kommer man att prata om inom några månader. Tumnagel
34.0°
0
Nu ansluter sig även Byggnads till strejken mot Tesla Och flera företag har pausat sina inköp av Teslor IF Metalls konflikt med Tesla om att teckna kollektivavtal för sina anställda trappas nu upp ytterligare. Idag ansluter sig även fackförbundet Byggnads till strejken med stödåtgärder. Det innebär att inga Byggnads-anslutna företag och anställda kommer att utföra servicearbeten och byggnationer i Teslas serviceverkstäder från och med 28 november om inte företaget tecknar ett kollektivavtal. Det här innebär att sammanlagt nio svenska fackförbund nu är inblandade i strejken mot Tesla i Sverige. Sedan tidigare har bland annat Hamnarbetarna slutat lossa Tesla-bilar och Fastighetsanställda har slutat städa i Teslas verkstäder skriver Breakit. Till och med Musikerförbundet har anslutit sig till konflikten med en lite udda åtgärd mot Tesla vilken vi har skrivit om tidigare här. Strejken mot Tesla verkar även ha påverkat hur en del större svenska företag resonerar kring inköp av bilar från Tesla för tillfället. Tjänstebilsföretaget Ynnor har gjort en undersökning bland cirka 120 företag som alla har över hundra tjänstebilar var. Av dessa uppger cirka hälften att man pausat inköp av Tesla-bilar, en del på kort sikt och andra på både lång och kort sikt rapporterar Sveriges Radio. Tumnagel
44.0°
0
Antalet omkomna på vägarna ökar 21 personer miste livet i oktober Transportstyrelsen delar nu med sig av statistik från vägtrafiken under oktober månad. Tyvärr är det tråkiga nyheter då antalet omkomna ökar och i oktober miste 21 personer livet på vägarna. Samtidigt skadades 1072 personer, varav 128 allvarligt. Siffrorna är högre än genomsnittet de senaste fem åren. En tredjedel av de som omkom gjorde det i singelolyckor med personbil. En tredjedel var övriga olyckor med motorfordon (mötesolyckor och lastbilsolyckor) och den sista delen var var oskyddade trafikanter (påkörning av fotgängare och cykel). Under 2023 har hittills 194 personer omkommit i trafiken. Det är det högsta antalet som har dött för perioden januari till oktober sedan 2018. Tumnagel
25.0°
0
Einride öppnar laddstation för tunga fordon Finns i Rosersberg Nu öppnar Einride och Polar Structure Smartcharger Station som är en laddstation för tunga elfordon. Den finns i tätorten Rosersberg i Sigtuna och det här blir den första stationen av flera i landet, och senare även i andra länder. Stationen kommer att vara öppen både för företag och för allmänheten. Det finns nio laddpunkter och dessa har en dynamisk laddkapacitet upp till 800 kW. Man har delat upp stationen i två delar - Charge & Go för snabbladdning och Charge & Park för laddning som kan ske över natten. Den förstnämnda har fem laddpunkter med upp till 240 kW medan den andra har fyra laddpunkter med upp till 160 kW. Stationen drivs just nu av vindkraft och från och med nästa år övergår man till vattenkraft. På platsen finns även en "lounge" som har toalett, dusch och kök. Här kan man även se laddningsstatus, återstående tid, effektuttag och prestanda på skärmar eller via en app i telefonen. Nästa fullskaliga Einride Smartcharger Station öppnar i Varberg under nästa år. Mindre stationer finns redan i Borås, Markaryd och Ljungby. Tumnagel
47.5°
0
Christian visar växellådan och motorn till Koenigsegg Jesko Häng med in i fabriken I det här klippet tar Christian von Koenigsegg med oss bakom kulisserna och visar den avancerade växellådan LST (Light Speed Transmission) och motorn som sitter i modellen Jesko. Tumnagel
45.9°
0
Nya eldrivna Renault Twingo ska kosta under 20.000 euro Och får design inspirerad av första generationen Nästa år kommer Renault att släppa en ny R5 och den blir då eldriven och ska ha ett pris runt 25.000 euro. Men det kommer en ännu billigare elbil från tillverkaren och det är en ersättare till Twingo, som i framtiden också kommer att heta Twingo. Den får precis som nya R5 retro-design och igår visade man upp ett koncept så att vi kan se vad vi har att vänta oss. Till skillnad från första generationen som kom 1992 har den nya dock fem dörrar istället för tre. Vad som finns under skalet berättar man dock inte nu utan säger bara att den kommer vara effektiv och dra runt 10 kWh per 100 kilometer. Bilen som väntas dyka upp någon gång 2026 ska utvecklas och tillverkas i Europa och man säger att den ska få en prislapp på under 20.000 euro. Modellen är ett direkt svar på de kinesiska modellerna som svämmar över marknaden, och Renault vill därför visa att de minsann också kan tillverka billiga elbilar på vår sida jordklotet. Tumnagel
52.2°
0
onsdag 15 november 2023 Lia Block ska börja tävla i racingmästerskapet F1 Academy För ART Grand Prix-teamet Ken Blocks dotter, 17-åriga Lia Block, har nu skrivit på för Williams F1 Academy vilket innebär att hon nästa säsong kommer att köra racerbil för ART Grand Prix-teamet. Lia, som vuxit upp inom motorsporten, har tidigare erfarenhet från rally, rallycross och Extreme E. Som 11-åring började hon köra gokart. "I am so excited to be joining the Williams Driver Academy and competing in F1 Academy in 2024. This is something I never could have dreamed of. I can’t wait to embrace this new experience and learn as much as possible." F1 Academy är en racingserie för kvinnor framtagen av Formula 1. Tumnagel
48.9°
0
Husbilsägare heter Lars, Anders eller Mikael Visar ny statistik Statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar nu vilka som är de vanligaste namnen på husbilsägare i Sverige. Högst upp på listan hittar vi Lars som nästan 3000 husbilsägare heter, på andraplats har vi Anders och på tredje Mikael. På fjärde och femteplats hittar vi Jan respektive Peter. Det första kvinnliga namnet kommer först på plats nummer 25 och det är Eva. På plats 32 hittar vi Lena och längre ner finns även Kristina, Maria och Anna. Snittåldern för husbilsägare ligger runt 60-65 år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
0
Top Gear kör Ferrari SF90 XX XX-modellen du får köra på gatan XX är benämningen på Ferraris värsting-bilar som bara får köras på bana. Men i somras bröt de mot denna regel då SF90 XX presenterades, för den får nämligen köras på gata. Den har dubbelt så mycket downforce som vanliga SF90 och den är lättare. Det gör att den klarar ett varv runt Fiorano-banan på 1.17.3 vilket gör den 1,7 sekunder snabbare än en standard SF90 och den snabbaste gatbilen Ferrari klockat där. Endast 1398 exemplar blir till och frånpriset börjar på 673.584 pund (utan XX får du betala från 376.000 pund). Nu har Ollie Marriage fått provköra ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
37.6°
0
Emily GT kommer till eCarExpo i Göteborg Första gången allmänheten får se den Mellan den 1 och 3 december är det dags för elbilsmässan eCarExpo i Göteborg. Nu får vi reda på att den Trollhättan-tillverkade elbilen Emily GT kommer dit, och detta blir första gången som bilen visas upp för allmänheten. Vi fick ta del av bilen på nätet i våras och sedan dess har det varit ganska mycket snack om den - bland annat att den ska bli verklighet. Tumnagel
48.3°
0
Einride har nu fått sitt första heltidsjobb Hos GE Appliances Nu börjar Einrides självkörande lastbil att köra transporter för GE Appliances fyra dagar i veckan på heltid. Den kommer att köra mellan produktionsanläggningen och lagret som ligger i staden Selmer i Tennessee. När "poden" närmar sig lastbryggan sänks denna ner samtidigt som poden låses fast i bryggan. Sen meddelas en robot när det är klart för lastning varpå den helt autonomt kan både lasta och lossa fordonet. Hela systemet sägs kunna minska lastningstiderna med upp till 80 procent. Einride med GE Appliances började samarbeta redan för två år sedan och Einride blev då första aktör ut på amerikansk mark med autonoma och elektriska fordon i denna bransch. Tumnagel
42.0°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration