Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
10 idag
13 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
torsdag 26 oktober 2023
fortsättning
Lexus kanske ska bygga eget laddnätverk i Japan
Gör en Tesla
En smart sak Tesla var tidigare med var laddningen av deras elbilar. I samband med att företaget tog fart började man sätta upp Supercharger-stationer över hela världen och det visade sig vara ett mycket bra drag, och något som lett till att många elbilsskeptiker insett att det här med elbil kanske inte var så dumt ändå. I Japan går det sådär för elbilar, och mycket är på grund av laddinfrastrukturen i landet som inte är tillräckligt utbredd än. Det vill Lexus ändra på genom att bygga ett eget laddnätverk där. Allt för att hjälpa till att dra igång elbilandet i Japan och få folk att gå över till batteridrivna bilar istället. Så här sa Lexuschefen Takashi Watanabe nyligen: "We’re asking ourselves, how can we make the experience better? How can we utilize and work closely with our Japanese dealer network to testbed different kinds of services and new kinds of experiences to make the whole BEV experience better? They’re still limited in number, but we’re also investigating and moving right now with a program for Lexus-specific charging stations."
37.5°
Det här innebär IF Metalls strejk mot Tesla
Så påverkar det dig
När det slår över till fredag imorgon väntas det bli en stor strejk hos Tesla i Sverige. Det är fackförbundet IF Metall som vill att företaget ska fixa kollektivavtal till sina anställda, något som Tesla inte är så sugna på. Därför ser facket ingen annan utväg än att dra igång strejken. De som är medlemmar i facket förväntas att delta, gör man inte det kan man bli utesluten. Enligt Teslas svenska dotterbolag TM Sweden så har de inte mandat att teckna något kollektivavtal. Detta är något som koncernledningen i USA måste fixa i såna fall. För dig som Tesla-ägare kan det innebära att verkstäderna inte är igång som vanligt, eller att planerade arbeten ställs in eller blir försenade. Det lär nog även bli svårt att hämta ut sin nya bil om man har en sådan på gång. Det sägs även att Tesla planerar strejkbryteri. De kommer då att ersätta strejkande arbetare med annan personal och på så vis hålla igång verksamheten som vanligt. Detta är inte olagligt i Sverige men om det skulle ske säger IF Metall att detta bara kommer att trappa upp konflikten. Läs mer nedan. Uppdatering: Enligt ett SMS från Tesla Sverige så kommer alla funktioner att vara igång som vanligt.
45.7°
HyperloopTT vill revolutionera transportbranschen
Godstågen ska leverera snabbare än flyget
Idén med en Hyperloop där man kan transportera folk och frakt i en väldans hastighet i tunnlar är inte helt dum, men den är nog några år bort. Många har presenterat koncept och idéer men ingen har något färdigt än. Ett av de största företagen som jobbar med tekniken är HyperloopTT och nu berättar de hur de ska använda den för att revolutionera transportbranschen. HyperloopTT Express Freight kallar man det senaste och man säger att detta transportsätt både ska vara billigare och snabbare än flyget eller lastbilstransporter. Fokus ligger på snabb lastning av godset, att kapslarna man lastar i har maximalt utrymme och flexibilitet och att man integrerar systemet i befintlig infrastruktur. I maj i år fick företaget 800 miljoner euro i bidrag för att bygga det första kommersiella Hyperloop-systemet i Italien. Chefen Andrés de León säger: "Hyperloop Express Freight will fundamentally transform how goods are transported globally. By incorporating key innovations like fast automated loading systems, maximized freight capacity and flexible configurations, we have developed a hyperloop design optimized for transporting freight at unprecedented speeds at cheaper rates than currently offered by air and road. This new standard for shipping will enable greater efficiency, sustainability and flexibility in supply chains worldwide, and we are proud to be leading the way in this transportation revolution." HyperloopTT tror att fraktindustrin kommer att växa från 260 miljarder dollar 2020 till över 484 miljarder dollar 2030.
37.1°
Tesla Model Y slår rekord i Danmark
Mest sålda bilen på ett år - sedan 2013
Nu har Tesla Model Y slagit nytt rekord i Danmark och det genom att bli den mest sålda bilen på ett år, ett rekord som inte har slagits sedan 2013 då Volkswagen Up! var vassast. Riktigt imponerande med tanke på att vi fortfarande är kvar i oktober och har en stund av året kvar. Modellen lanserades i Danmark under andra halvan 2021 och blev snabbt populär. Under detta år har den toppat försäljningslistorna flera gånger och hela första halvåret sålde den bäst i landet. Förra månaden var den bästa med 2389 exemplar registrerade. Hittills under 2023 har 12.944 Model Y reggats i Danmark.
38.1°
Nya bilder på Polestar 4
Bilen utan fönster bak
Det var ett tag sedan Polestar 4 visades upp men det har inte funnits överdrivet mycket bilder på bilen. Nu har Polestar hängt på Gotland Ring och därifrån blev det lite bilder där vi faktiskt får se den klart annorlunda bakdelen ur olika vinklar. En del av dessa bilder är tagna från en film som ni kan se på länken nedan. Vad tycker ni om bilen?
45.7°
Xpeng visar sexhjulig Cybertruck med drönare
Och en superbil som även är en Quadcopter
Okej, det är ingen Tesla Cybertruck, men det var i alla fall det första jag såg när jag snabbt tittade på Xpeng AeroHT:s nya konceptbil som de kallar för Modular Flying Car. Det är en sexhjulig pickup-liknande ska som ska gå på el och ha en förbränningsmotor som räckviddsförlängare. Den ska ha plats för upp till fem personer och på dess flak där bak står en tvåsitsig drönare som man kan köra ut och sedan flyga iväg med. Tanken är att denna ska kunna användas vid räddningsuppdrag och liknande. Man visar även upp bilen eVTOL Flying Car som kan dubblera som Quadcopter och dra upp i skyn om man tycker vägarna är för blockerade. Xpeng AeroHT planerar att lansera sin första flygande bil någon gång nästa år.
23.2°
Är du rädd för hotfulla bilköpare?
Varannan litar mer på företag än privatpersoner
Enligt en ny marknadsundersökning så är en av fyra svenskar rädda för hotfulla bilköpare. Det handlar främst om när man ska sälja sin bil privat och då är rädd för att oseriösa intressenter ska dyka upp och inte vara så trevliga. Varannan litar även mer på bilhandlare än privatpersoner. Det är också hos en fysisk bilhandlare nästan hälften letar när de ska köpa bil, bara en av tio gör det via sociala medier. Hur tänker och gör du när du köper och säljer en bil? Bonusklipp nedan.
37.2°
Renault visar hybrid-pickisen Niagara
Ser ganska kaxig ut
Renault har nu visat upp den nya konceptbilen Niagara i Brasilien. Det handlar om en rätt så fet pickup med stora hjul, hög markfrigång och ett ganska så kaxigt utseende. Bilen baseras på Renaults nya modulära plattform och den mäter 4,9 meter på längden och har en hjulbas på 2,95 meter. Designen är en förhandsvisning på kommande lanseringar och även om detta bara är ett koncept så ser det ju inte helt urballat ut i alla fall. Under skalet finns en hybrid-drivlina som består av en bensinmotor fram och en elmotor på bakaxeln, således är bilen fyrhjulsdriven.
41.2°
Prövotid för AM-kort kan bli verklighet nästa år
Fler regler för den som kör EU-moped, mopedbil och A-traktor
Att ha prövotid på sitt körkort innebär att man under sitt första år med kortet kan få det indraget om man exempelvis blir tagen för fortkörning eller kör rattfull. Då måste man göra om hela rasket - både teoriprovet och uppkörningen. Nu funderar Regeringen på att införa samma regler för den som tar AM-körkort (EU-moped, mopedbil och A-traktor). Detta för att ytterligare minska olyckorna med dessa fordon, som eskalerat den senaste tiden. Om allt går vägen ska dessa nya regler införas den 1 juni 2024.
63.2°
Datum klart för nya GTI-treffen
Nu hamnar den i Wolfsburg
Sedan 1982 har det anordnats en bilträff med Volkswagen-tema kallad GTI-Treffen vid sjön Wörthersee i Österrike. I början av året skrev vi dock att träffen skulle läggas ner eftersom kommunen i området inte var ett fan av att det kom massa avgasbilar dit. Kort efter meddelade Volkswagen att de skulle ta över arrangemanget och anordna det i Wolfsburg. I år hann man inte med detta men nästa år ska det bli av, och nu är datumen för kalaset klara. Den 26-28 juli 2024 är det som gäller och förutom stor bilutställning lovar Volkswagen att det blir scenshower, klubbträffar, aktiviteter och överraskningar för alla GTI-entusiaster. Träffen kommer att hållas i närheten av fotbollsarenan vid fabriksområdet i Wolfsburg och arrangeras i samarbete med Autostadt. Kommer du åka dit?
40.1°
Volvo kommer att bygga EX30 i Belgien
Från 2025
Volvo började bygga sin nya Volvo EX30 i Zhangjiakou, Kina tidigare i höst. Modellen verkar ha tagits emot bra, för nu berättar man att man även kommer att börja bygga den i fabriken i Gent i Belgien men först 2025. Att tillverka populära modeller nära där de ska levereras är inte speciellt ovanligt, men trevligt att kunna köpa en Volvo EX30 som är tillverkad i Europa!
52.0°
onsdag 25 oktober 2023
En titt in i Ralph Laurens sjuka garage
Många underbara bilar
Pengar köper inte stil, men Ralph Lauren har pengar på grund av att han har stil. Här får vi en titt in i hans garage som har en hög med fantastiska och unika bilar. I det här klippet får vi kolla närmare på sex av dessa bilar, närmare bestämt McLaren F1, Bugatti Type 57SC Atlantic Coupe, Ferrari LaFerrari, Jaguar XK120 Alloy, Ferrari F40 och Mercedes-Benz SSK. Jag är en person som tycker att bilar ska köras, men de flesta av bilarna i hans samling bör nog hålla sig inomhus faktiskt.
40.0°
Nästa Dodge Charger kommer även med förbränningsmotor
Vid sidan om den helt eldrivna
Förra året rullade Dodge ut Charger Daytona SRT Concept och det som gjorde att muskelbilen stack ut var att den var helt eldriven. Men kan en muskelbil verkligen gå på el bara? Inte enligt Dodge för nu sägs det vara klart att bilen även kommer att erbjudas med förbränningsmotor när den väl lanseras. Men den som hade hoppats på mullrande kompressormatad V8:a i den här vackra förpackningen kommer att bli besviken, för i motorrummet kommer det nämligen att sitta en rak sexa. Det handlar om Hurricane-motorn som är på 3,0 liter och försedd med dubbla turbo. Effektmässigt lär det landa omkring 500 hästar. Både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift kommer att erbjudas ihop med denna. Växellådan kommer att vara Stellantis Gen 4-låda. Dagens Charger och Challenger med sina Hemi-V8:or kommer att sluta tillverkas helt och hållet i slutet av det här året.
38.9°
Toyota visar eldriven sportbil
Och eldriven SUV
Toyota presenterar nu två nya eldrivna koncept som de ställer ut på Japan Mobility Show. Den ena är en sportbil vid namn FT-Se och den andra är en SUV som de kallar för FT-3e. Om vi tar oss en titt på sportbilen så skulle denna kunna vara något som lanseras i framtiden, då Toyota visar upp den som "one of the options for sports cars" i deras kommande eldrivna utbud. På insidan sitter man som i en cockpit och framför sig har man en liten fyrkantig ratt att hålla i. Suven FT-3e vill vara lite sportig med yxiga former och coupé-bakdel och dess insida är väldigt avskalad och enkel. På framdörrarna finns skärmar som visar information om batteriet och vilken temp det är på insidan. Återigen får vi inte reda på vad som finns under skalet på bilarna, så det får vi helt enkelt återkomma till.
43.5°
Subaru presenterar elbilen Sport Mobility
Nästa BRZ?
Till Japan Mobility Show tog Subaru bland annat med sig bilen vi ser här. Det är en eldriven sak som tillverkaren kallar för Sport Mobility och det skulle kunna vara en förhandsvisning av nästa upplaga av sportbilen BRZ. Subaru säger för nu bara att det här är "The evolution of Subaru Sport" så något lär det nog bli av det hela i framtiden i alla fall. Vad som finns under skalet är oklart. Vad tycker ni om designen? Är detta hållet Subaru ska gå i framtiden?
38.4°
Priset klart för nya eldrivna Mini Countryman
Kostar från 529.400 kronor
Nyligen presenterades den tredje generationen av Minis modell Countryman och som väntat är den större än någonsin tidigare. Nytt är också att den kommer i ett helt eldrivet utförande, och nu är just denna prissatt och från och med första kvartalet nästa år kan du lägga en beställning. Du blir ägare till ett exemplar om du lastar upp 529.400 kronor och för pengarna får du då SE ALL4 som är en fyrhjulsdriven bil med två elmotorer på sammanlagt 230 kW / 313 hästar och ett vrid på 494 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Batteripacket är på 66,45 kWh och räckvidden anges till 43,3 mil. Man kan ladda med upp till 22 kW AC och 130 kW DC. Bilen som numera hamnar i crossover-ligan mäter 4,43 meter på längden, 1,84 på bredden och är 1,65 meter hög. De första exemplaren väntas dyka upp i Sverige under nästa vår. Senare lanseras även Countryman E som istället bara driver på två hjul och som tar sig 46,2 mil på en laddning. Denna blir instegsversionen och lär därför även ha ett lägre pris.
34.4°
Mitsubishi visar en Delica för framtiden
D:X Concept är en minibuss med laddhybrid-teknik
Minibussen som Mitsubishi teasat ett tag är nu uppvisad och man kallar konceptet för D:X. Den här kan väl beskrivas som en Delica för framtiden och även om den inte är helt eldriven finns det i alla fall laddhybrid-teknik under skalet. Det finns plats för upp sex personer och en rätt så frän instrumentpanel som är "genomskinlig" så att man kan se vad som händer framför en i terrängen. Mitsubishi säger att bilen ska kombinera rymligheten en MPV har med köregenskaperna en SUV har. Några detaljer kring drivlinan får vi inte men bilen ska i alla fall driva på alla fyra hjulen vilket nog ändå var lite väntat.
40.4°
Göteborgs kommun vill också införa Miljözon klass 3
Gött änna?
Från den 31 december 2024 kommer det att införas Miljözon klass 3 i tre centrala delar i Stockholm. I dessa zoner får bara el- eller gasdrivna bilar köra och det blir alltså förbjudet att bränna runt med fossilbilar här, även laddhybrider. Nu vill Göteborgs kommun göra samma sak på Västkusten och de håller på att titta på lämpliga områden innanför vallgraven där de nya reglerna skulle kunna börja gälla. När detta kan träda i kraft är fortfarande oklart men det kan bli innan valet 2026.
40.7°
Priset för nya eldrivna Hyundai Kona klart
Blir din för 474.900 kronor
Idag är det försäljningspremiär för nya Hyundai Kona med eldrift och därmed har vi även fått priserna på modellen. Den kostar från 474.900 kronor och för den slanten får du 156 hästar, batteripack på 48,4 kWh och en räckvidd på 37,7 mil. Vill du ha det större batteriet på 65,4 kWh får du istället hosta upp 504.900 kronor. Då får du också 51,2 mils räckvidd och motoreffekt på 217 hästar. I bagagerummet går det in 466 liter och upp till 1300 om man fäller baksätet. Det finns även en frunk som rymmer 27 liter. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo och på taket får man lasta upp till 100 kilo. På tekniksidan hittar vi möjligheten till OTA-uppdateringar och Vehicle-to-Load-funktion.
31.8°
Lexus visar två nya elbilskoncept
En av dem ska lanseras 2026
På Japan Mobility Show visar Lexus nu upp två nya elbilskoncept. Den ena som är en SUV heter LF-ZL och den beskrivs som ett flaggskepp och något som hintar om hur framtiden kan komma att se ut. Den andra heter LF-ZC och det är en sedan som ska mynna ut i en produktionsversion 2026. Gemensamt för båda är att man valt att använda massa bambu som hållbart material på insidan och det helt nya operativsystemet Arene som ska kunna ge helt nya skräddarsydda upplevelser. Det ska även finnas nästa generations röstigenkänningssystem med artificiell intelligens. Designen för bägge bilarna beskrivs som "Provocerande enkelhet". Vad det finns för drivlinor och liknande berättar man inte just nu.
37.9°
Honda Prelude kommer tillbaka som elektrifierad coupé
Men den ser lite ut som en Toyota?
I augusti skrev vi att Honda hade varumärkesskyddat namnet Prelude som de hade på en sportig coupé som tillverkades mellan 1978 och 2001. Då var ryktet att namnet skulle återupplivas och hamna på en elbil, och visst var det så. På Japan Mobility Show visas nu Honda Prelude Concept upp och det är en eldriven coupé med ganska återhållsamma former. Så mycket gemensamt med originalet mer än namnet verkar den dock inte ha. Just nu är det bara en prototyp men den ser väldigt färdig ut och enligt Honda är målet att den ska komma i produktion. Några bilder på insidan får vi inte just nu, inte heller någon information vad som finns under skalet gällande drivlinan. Uppdatering: En pressperson från Honda säger att bilen inte alls är helt eldriven som det först sades, utan att den istället har en hybrid-drivlina av något slag.
48.9°
Skoda visar skisser på nästa Superb
Fjärde generationen har snart premiär
Den 2 november klockan 19:00 är det digital världspremiär för den fjärde generationen av Skoda Superb. Nu får vi några färska skisser på modellen både som kombi och som sedan. Givetvis är fälgarna i storleken 28 tum och överlag ska ni nog förvänta er att bilen blir betydligt mindre sportig än det vi ser här, men det vet ni ju redan. Bilen får LED Matrix-strålkastare och den ska ha baklyktor med designinslag av kristall.
44.6°
Mazda visar nytt sportbilskoncept
Baseras på en elbilsplattform med Wankelmotor
Vi visste att Mazda hade ett nytt koncept på gång och nu är detta uppvisat på Japan Mobility Show. Bilen heter Iconic SP och det handlar om en kompakt sportbil baserad på en elbilsplattform. Inte nog med det så har den en Wankelmotor med dubbla rotorer placerad i mitten. Denna ser i sin tur till att ladda elmotorerna som är de som driver bilen. Motorn ger 370 hästar och bilens tjänstevikt ligger på 1450 kilo. Som drivmedel kan man använda flera olika typer, även vätgas. Hur stort batteripacket är, vad räckvidden ligger på och hur många elmotorer bilen har berättar man tyvärr inte just nu. Måtten på bilen är 4,18 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,15 på höjden och den har en hjulbas på 2,59 meter.
49.6°
Nissan visar framtidens GT-R
En eldriven sak med 1000 kW
Nissan går verkligen all in på kantiga och yxiga koncept och nu har vi nått kulmen då modellen Hyper Force nu har visats upp. Det här är en sportbil som förhandsvisar hur nästa GT-R skulle kunna bli. Givetvis är den då eldriven och den här rackaren har inte mindre än 1000 kW / 1360 hästar under skalet. Elmotorerna får sin kraft från ett solid state-batteri och givetvis är bilen fyrhjulsdriven. Enligt Nissan är konceptet framtaget för racingentusiaster och gamers. Den ska ha optimal viktbalans och massa kolfiber i sin konstruktion, även fälgarna är av materialet. Det finns aktiv aerodynamik i fronten och baken och även en "plasma actuator" som ska skapa ett undertryck och suga bilen mot marken ytterligare. Dörrarna öppnas uppåt som sig bör på en superbil och väl inne i kupén är det spejsigt värre flera digitala skärmar och en minimal ratt. Om ni TV-spelare känner igen er här beror det på att Polyphony Digital som ligger bakom Gran Turismo-spelen varit med och utvecklat interiören. När nästa GT-R kan tänkas dyka upp är fortfarande oklart.
34.8°
tisdag 24 oktober 2023
Hyundai placerar vintertestcenter i Arjeplog
110 personer kommer att arbeta där
Colmis är ett svenskt företag som har testcenter i Arjeplog där biltillverkare kan testa sina bilar under vinterförhållanden. Nu har man kommit överens med Hyundai om att bygga ett testcenter åt dem. Hyundai har tidigare använt Colmis anläggningar men nu har man kommit överens om ett större samarbete som till en början sträcker sig över fem år. Förutom testbanor så kommer det att finnas verkstäder och kontor för 110 personer samt snabbladdare och en restaurang som bara är för Hyundai. Hyundai säger att det nya testcentret kommer att uppfylla deras ökande testbehov och man säger även i ett pressmeddelande att man tycker att Colmis testinfrastruktur är imponerande.
58.0°
Kinesiska startups tvingar tyskarna att designa mer vågat
Säger Porsches designchef
Tyska bilmodeller har ofta varit ganska återhållsamma när det kommer till designen och allt har osat väldigt tyskt. Något hände med BMW för några år sedan och anledningen stavas Kina. I Kina vill man ha spännande och futuristisk design och då måste man balla ur lite, tydligen. Michael Mauer som är designchef hos Porsche säger att det är just Kina och alla nya eldrivna startups utan något arv som dykt upp som tvingar tyskarna att också ta ut svängarna. Kina är ju som bekant en väldigt stor marknad och många av BMW:s modeller är enbart designade för att sälja bra där, och även om vi avskyr dem så spelar det liksom ingen roll. Porsche har inte riktigt tagit det stora klivet än men det är väl kanske bara en tidsfråga då innan det händer, eftersom den kinesiska marknaden verkar vara den som bestämmer nu. Även Skoda, Cupra, Volkswagen och Audi får dra sina strån till stacken för att hänga med i svängarna. Vilket eller vilka märken tycker ni trycker ur sig bäst design just nu?
27.8°
Yamaha släpper klassisk GP-version av XSR900
Habegär infinner sig
Jag har då i alla fall parkerat hojarna för vintern men det innebär ju att man går in i nästa fas - att hänga i garaget och skruva eller sitta vid datorn och kolla roliga hojar istället. Nya hojar brukar passera mig förbi ganska snabbt då alla ser likadana ut men den här fastnade. Och det har nog att göra med att den ser ut som en gammal även om den är ny. Det är Yamahas senaste modell i Sport Heritage-serien där man hyllar de mest klassiska motorcyklarna från tillverkaren, och denna gång handlar det om modellen XSR900 som släpps i en GP-version. Här förs tankarna till Grand Prix-racingens guldår på 80-talet och YZR500-hojarna som legendarerna Eddie Lawson och Wayne Rainey tävlade med. Det är avskalat, rätt färgsatt, minimal belysning och ett överlag härligt stuk som i alla fall får mina gasnerver att pirra till. Fokus ligger även på den numera klassiska Deltabox-ramen i aluminium och i denna sitter en trecylindrig maskin på 890 kubik som ger 120 hästar. Inga likheter med racinghojens ylande tvåtakts-V4:a men ändå. Hojen erbjuds i färgerna Legend Red som ni ser på bilderna och Power Grey som man bara köper om man är en tråkmåns. Någon prislapp eller tillgänglighet har vi inte fått reda på än tyvärr.
41.0°
Rivian R1T första elbilen att vinna Rebelle Rally
Vann 4x4-klassen
Rebelle Rally är ett offroad-rally där bara kvinnor får delta. Nu är racet över och det blev första gången en helt eldriven bil tog hem kalaset i 4x4-klassen. En Rivian R1T med förarna Alex Anderson och Lilly Macaruso (som båda jobbar på Rivian) lyckades skramla ihop 1395 poäng i tävlingen och blev därmed vinnarna. Förra året kom duon på fjärde plats så det var dags för revansch. Tävlingen är det längsta offroad-rallyt i USA med sina 250 mil. Det pågår i en vecka och GPS är strängt förbjudet, istället är det bara gammal hederlig karta och kompass som får användas.
42.5°
Vägbyggare hittade fiskebåt från 1700-talet
Behöver nog mer än bara bottenmålas
När Florida Department Of Transportation höll på med vägarbete i St. Augustine förra veckan stötte de på något som de inte hade väntat sig - en gammal fiskebåt som tros vara från 1700-talet. Arkeologer kallades till platsen och de plockade varsamt upp båten bit för bit, och de hittade även mynt, delar från skor och kokosnötter på platsen. Var båten kommer att hamna nu återstår att se, men det blir i alla fall inte tillbaka i havet utan på något museum någonstans.
45.4°
Mercedes-AMG GLE 53 nu även som laddhybrid
Bjuder på 543 hästar
Sedan i våras kan man bara få Mercedes modell GLE som mildhybrid eller laddhybrid. Men nu presenteras en version som vi inte har fått se tidigare och det är AMG-versionen GLE 53 som laddhybrid. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och har en sammanlagd effekt på 543 hästar. Fossilmotorn ger 449 hästar medan elmotorn som får sin kraft från ett batteripack på 31,2 kWh bjuder på 136 extra hästar. Det totala vridet anges till 749 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på strax över 4,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 8,7 mil och man kan få bilen både som vanlig SUV och som "coupé". När försäljningen drar igång och vad priset blir återstår att se.
36.8°
En annorlunda elscooter
Som hämtad ur en sci-fi-rulle
Infinite Machine heter ett nytt bolag som har skapat en riktigt cool eldriven scooter. Med en toppfart på nästan 90 km/h och en effekt på 12 kW är det en manick som med råge klarar av att ta en runt både i och runt stan. Den har tre olika fartlägen och en boost-knapp för när man behöver få riktigt bra med fart. En lite intressant sak är att den även har ett läge för att backa. Den kommer med två batterier och då får man en räckvidd på nästan 10 mil. Det ska gå att stoppa i två till om man vill och då får man dubbla räckvidden. Prislappen ligger på 10.000 dollar, vilket varken är dyrt eller billigt beroende på vad man jämför med. Cool är den hur som helst. Designen är både väldigt unik och väldigt inspirerad av Teslas Cybertruck, men framförallt så känns den väldigt futuristisk. Första omgången med 1000 enheter ska vara slutsålda, men när de kommer att levereras är oklart.
40.2°
Ferrari presenterar den taklösa specialaren SP-8
Baserad på F8 Spider
Har man överflöd av pengar kan man gå till Ferrari och be dem bygga något unikt i bara ett exemplar. Det är precis vad Special Projects-divisionen har gjort här och resultatet kallar man för SP-8. Det är en öppen bil baserad på modellen F8 Spider men till skillnad från den så finns det inget tak på SP-8 utan den är alltid avcabbad. Från dörrarna och bakåt är bilen silver medan fronten är i synlig kolfiber vilket är lite fränt. Baklysena är lånade från syskonet Roma. Under skalet är allt fortfarande F8 Spider vilket bland annat innebär dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som ger 720 hästar. Bilen ska till Taiwan och det snackas om att köparen fått hosta upp minst två miljoner dollar för den.
40.5°
Åretruntdäck är inte ett trafiksäkert alternativ
Har ny undersökning kommit fram till
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Folksam har gjort en undersökning där man tittat på de omdiskuterade åretruntdäcken. Slutsatsen är kort att de är mycket sämre än riktiga vinterdäck, både med och utan dubb, men också sämre än sommardäcken. Åretruntdäcken blev godkända som vinterdäck 2019, till biltillverkarnas glädje. Nu kunde bland andra Volvo erbjuda ett däck till kunden som skulle fungera både till sommaren och till vintern. Det gjorde kostnaden mindre för kunden och i de fall där biltillverkaren har ansvaret för att bytet sker även en sänkt kostnad för biltillverkaren. VTI och Folksam tog 14 åretruntdäck och 14 referensdäck och testade dessa på packad snö och is, samt torr och våt asfalt. Man kommer fram till att det är rätt stor skillnad mellan olika åretruntdäck, så om du ska köra på sådana så var noga med vilket däck du köper. Det finns tre typer av vinterdäck. Här i norden har vi både dubbade och dubbfria vinterdäck för nordiskt klimat, men det finns även europeiska vinterdäck som är anpassade till den verklighet som råder på lite sydligare breddgrader. I genomsnitt så har åretruntdäcken betydligt längre bromssträcka än både de nordiska och europeiska vinterdäcken. Det finns dock några som är jämförbara med de europeiska vinterdäcken, medans andra är betydligt sämre. Testarna tror att detta är ett medvetet val från tillverkarna. Ett ytterligare problem med åretruntdäcken är nämligen att de som är bra på att bromsa är dåliga på att rulla med lågt rullmotstånd, så köper du de som är lite bättre får du alltså troligen högre förbrukning. Vilket i längden såklart kostar pengar det med. Man testade som sagt på olika underlag och inte helt oväntat är åretruntdäcken mycket sämre än det nordiska dubbfria på is. Ett av de vintergodkända åretruntdäcken var lika dåligt som ett av de testade sommardäcken! Så åretruntdäcken är alltså betydligt sämre på is, men de är också sämre på torr och våt asfalt än sommardäck. Det ska sägas att det är riktiga vinterdäck också, men de kör du inte runt på hela sommaren. Slutsatsen av undersökningen är att åretruntdäck inte går att rekommendera.
58.8°
Opel, Citroën och Peugeot visar nya transportbilar
Alla går att få som eldrivna
Under nästa år kommer Opel, Citroën och Peugeot att lansera helt nya transportbilar och nu får vi se hur dessa ser ut. Alla tre märkena erbjuder tre olika storlekar och alla modeller går att få med antingen eldrift eller förbränningsmotorer. Vill man att det ska stå Peugeot i fronten är det modellerna Partner, Expert och Boxer som gäller. För Opel gäller Combo, Vivaro och Movano och för Citroën Berlingo, Jumpy och Jumper. Alla är samma bilar men med lite ändrad design och prislappar. Insidan får ett modernare infotainmentsystem och mer uppkopplingsmöjligheter. Pressmeddelanden för vardera märke och modell hittas på länken nedan.
39.3°
Tom Walkinshaw Racing ska börja bygga bilar igen
Teasar ny modell
Tom Walkinshaw Racing, eller TWR, är ett legendariskt namn inom bilvärlden. Det hela började som ett privat racingteam inom BTCC 1976 och växte sedan till att bygga bilar åt Mazda och Rover. Det hela tog fart när man började samarbeta med Jaguar 1982 och då byggde modellen XJS för ETCC. 1988 vann duon Le Mans med den gemensamma racerbilen XJR-9. Därefter startade man tillsammans JaguarSport som skulle erbjuda vässade versioner av Jaguar-modeller och det ledde i sin tur till att gatmodellerna XJ220 och XJR-15 blev till. 1989 köptes Jaguar upp av Ford och samarbetet med TWR började tunnas ut, och 1994 lades JaguarSport ner helt och hållet. TWR fortsatte dock att jobba med andra stora tillverkade och man byggde bland annat racingversioner av Volvo 850 och Volvo S40 som deltog i BTCC, och man hjälpte till med tillverkningen av första C70. 1996 och 1997 vann man även återigen Le Mans med racerbilen TWR Porsche WSC95. TWR köpte upp F1-teamet Arrows men det hela blev oerhört kostsamt och 2002 blev TWR tvungna att kasta in handduken. I december 2010 avled grundaren Tom Walkinshaw i cancer, endast 64 år gammal. Nu har dock namnet väckts till liv igen och planen är att börja tillverka prestandabilar för gatan igen. Det är Toms äldsta son Fergus Walkinshaw som har återupplivat märket och ska både hjälpa andra tillverkare att nå sin maximala potential vid sidan om att bygga helt egna modeller. Den första får vi en teaserbild på här. Fler detaljer kring bilen ska vi få vid ett senare tillfälle. Bonusklipp nedan.
38.2°
Ni laddar era laddhybrider!
Bra där!
Igår ställde vi frågan om ni som har en laddhybrid laddar den varje dag och en övervägande majoritet svarade ja på den frågan. Hela 75 procent av er som har laddhybrid (och svarade på frågan) laddar den varje dag, ytterligare 15 procent laddar den ibland och 10 procent laddar den aldrig. Nu är kanske inte en fråga på en webbplats det mest säkra underlaget för något här i världen, men det är glädjande att en så stor majoritet faktiskt använder laddhybriden som den ska användas.
43.8°
måndag 23 oktober 2023
Tom Scott har kört Mythen
Bilen som gör 0-100 km/h på under sekunden
Den här galna elbilen kallas för Mythen och är byggd av ett gäng studenter. Den gör 0-100 km/h på 0,956 sekunder och det är helt enkelt bonkers. Tom Scott fick chansen att köra den och det verkar ha varit en upplevelse, minst sagt.
51.4°
Lamborghini Huracán Sterrato eller Porsche 911 Dakar?
Vilken höjd sportbil ska man välja?
Sportbilar brukar ju vara låga men den senaste trenden verkar vara att göra de mer kapabla att köra i terrängen. Först dundrade Lamborghini ut Huracán Sterrato med extraljus, plast runt hjulhusen, höjd markfrigång och takräcke. Sedan var det dags för Porsche att göra en ny 911 Dakar och den har ungefär samma tema. Men vilka av dessa knasiga byggen ska man köpa? Det försöker Top Gear ta reda på i den här videon. Vilken hade du valt?
37.7°
Svenskt pris för BYD Dolphin klart
Kostar från 359.900 kronor
Mindre elbilar med inte helt sinnessjuka prislappar börjar äntligen komma. En av dessa är BYD Dolphin och nu är det svenska priserna klara. Den billigaste varianten kommer att kosta från 359.900 kronor och det är Active-versionen. Den får en räckvidd på 340 kilometer som tas från ett batteri på 44,9 kWh. Motoreffekten är då på 70 kW. Boost-versionen finns det inget pris på ännu, men lär hamna på runt 380.000 kronor. Då får man 130 kW från motorn istället vilket gör att räckvidden blir 310 kilometer. Comfort-versionen kostar 399.900 kronor och har det större batteriet på 60,4 kWh, vilket ger en räckvidd på 427 kilometer. Motorn i denna är på 150 kW. Samma prestanda men lite mer utrustning har Design-versionen som kostar 429.900 kronor. Active-versionen har bara 7 kW AC-laddning, de andra har 11 kW. Alla modeller har 60 kW DC-laddning. Ingen supersportbil alltså, och vad det verkar också lite dyrare än kommande Citroën ë-C3 som nog kommer att börja söder om 300.000 kronor. BYD Dolphin är dock lite större, den mäter 429 centimeter på längden. Uppdatering Priset på Boost är 374.900 kronor.
18.0°
Renault har byggt en rullande rapstudio
Den svänger ju!
Renaults senaste bygge Sound Truck är en specialbyggd Master som huserar en musikstudio. I denna ska rapartister kunna producera och spela in sin musik och det finns både ett kontrollrum och ett bås för den som sjunger. Om studion även fungerar för andra musikstilar framgår inte, men det borde inte vara några problem att lägga några feta bluegrass-solon i denna också. Det hela är en del av initiativet Give Me 5 och sedan detta drog igång ska redan fem artister ha spelat in sin musik i bussen. Läs mer om projektet på länken nedan.
34.4°
Kia på gång att uppdatera Carnival
Deras MPV
MPV har ju i många år varit en sömnig kategori men är nu lite på frammarsch igen. I Asien har bilvarianten inte varit lika död som här och i Sydkorea ser man Carnival både här och där. Det är alltså en sjusitsig MPV som där i Korea ofta byggs om så att de blir toklyxiga personfraktare. Nu är man på gång att uppdatera modellen. Den nuvarande kan ni se ovan och den nya nedan. Om bilen kommer hit till Europa är väldigt oklart, även om det så smått har börjat pratas om MPV här så är det nog en bit bort innan vi får se modeller som Kia Carnival här. Att man ansiktslyfter denna tyder på att det inte kommer en helt eldriven MPV från Kia på ett tag.
38.6°
Honda ska testa utbytbara batterier i budbilskoncept
Ska gå snabbt och smidigt
Honda har sedan en tid tillbaka labbat med utbytbara batterier i elfordon. Det har då mestadels handlat om mopeder och liknande, men nu har de byggt budbilen MEV-Van med tekniken. Den baseras på produktionsmodellen N-Van e: men här ska man alltså enkelt kunna byta ut de urladdade batterierna mot nyladdade. Nu ska bilen tillsammans med budföretaget Yamato Transport användas i skarpa tester för att se om detta är något man ska satsa vidare på.
41.5°
Transportstyrelsen vill att synkraven för körkort ska ändras
Innebär att fler personer klarar kraven
Nu föreslår Transportstyrelsen att synkraven för körkort ska ändras tills nästa höst. Men det handlar inte om att kraven ska bli hårdare utan tvärtom är detta något som kommer innebära att fler personer kommer att klara kraven. Sverige nämligen har strängare synkrav än andra europeiska länder och de nya kraven kommer innebära att en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras. Både när det gäller lägre och högre behörigheter. Det nya gränsvärdet kommer att hamna på typ den nivån som både Norge och Storbritannien har. I det nya förslaget kommer möjligheten att göra synundersökning på trafikskolorna att försvinna och istället är det optiker eller läkare som utfärdar synintyg i samband med körkortstillståndet. Förslaget ska nu ut på remiss och man kan lämna synpunkter på det fram till och med den 22 december 2023. Läs mer om det på länken nedan.
14.5°
Mitsubishi teasar ny generation av lastbilen Fuso
Har premiär på Japan Mobility Show
På Japan Mobility Show som drar igång nu på onsdag kommer Mitsubishi att avtäcka en ny generation av lastbilen Fuso. Det som kommer att visas upp är en prototyp och det som kommer att ta över från nuvarande generation som hade premiär 2017. Teaserbilderna visar inte så mycket men av det man kan se så är det i alla fall ett ordentligt lyft utseendemässigt för modellen.
37.7°
Regeringen ska se över tillgången till bilregistret
Så att man inte kan spåra upp fordon lika enkelt
Med hjälp av ett registreringsnummer kan man enkelt kolla upp en viss bil och var dess ägare bor. Det är något som skurkuslingar kan utnyttja till dumheter och det har länge varit snack om att det inte borde vara på detta viset. Nu meddelar justitieminister Gunnar Strömmer att Regeringen planerar att se över grundlagen och begränsa tillgången till det öppna bilregistret. Ett förslag skulle kunna vara att införa bank-ID för att få ut uppgifter och att fordonsägaren ska få reda på vem det är som har begärt ut uppgifterna.
60.7°
Fisker sänker priset på Ocean
Dyraste versionen blir billigare
Sakta men säkert närmar sig Fisker riktig lansering av sin Ocean. Nu har man öppnat upp beställningarna för årsmodell 2024 och samtidigt sänker man priset på den dyraste utrustningsnivån Extreme. Förut kostade den 755.000 kronor, nu kostar den 699.000 kronor. Men har du beställt en kan du vara lugn, då får du tillbaka 56.000 kronor. Man släpper även upp beställningsmöjligheten för de billigare Ocean Sport (489.000 kronor) och Ocean Ultra (629.000 kronor). Sporten är så mycket billigare eftersom den har ett enklare batteri av LFP-typ och har en räckvidd på 440 kilometer. Ultra tar dig 610 kilometer och Extreme 707 kilometer. Man säger också att man strax kommer att börja med provkörningar.
45.5°
Det här kan vara motorn i nya Corvette ZR1
Får dubbelturbo och över 900 hästar
Corvette C8 är potent, Corvette C8 Z06 är ännu mer potent men vill man ha det absolut värsta är det ZR1 som gäller. En ny sådan är på gång och det sägs att bilden här visar dess motor. Tidigare rykten har sagt att effekten blir över 900 hästar och som vi kan se så är det dubbla turbosnurror som kommer hjälpa till att nå dit. Den kommer även att begåvas med lite elektrifiering vilket troligtvis handlar om två små elmotorer på framaxeln. Dagens Z06 har ingen överladdning och V8:an på 5,5 liter i den lämnar 680 hästar. Chevrolet håller på att provköra nya ZR1 för fullt och det kan hända att den avtäcks i slutet av året, annars blir det nog till våren. Bonusklipp nedan.
38.2°
Toyota visar Land Cruiser som går på el
Och en eldriven pickup
Till Japan Mobility Show har Toyota med sig dessa två nya eldrivna koncept. Det första är vad som kanske blir nästa Land Cruiser vilket innebär en terränggående SUV som mäter 5,1 meter på längden. Hjulbasen är över tre meter och man ska kunna få plats upp till sju personer i denna. Några specifikationer eller andra mumsiga detaljer kring bilen får vi tyvärr inte för tillfället. Den andra modellen är en pickup som går under namnet EPU. Den mäter strax över fem meter på längden och har en hjulbas på hela 3,3 meter. Upp till fem personer ska få plats och man kan öppna upp mellan flaket och kupén om man vill ha mer lastyta istället för sittplatser. Inte heller här berättar man något mer så vi får snällt vänta och "njuta" av renderingarna så länge.
53.9°
Laddar du din laddhybrid?
Dagens fråga!
Debatten om laddhybriden är ren idioti eller det bästa av två världar fortsätter, bland annat i den här artikeln. Eftersom många bara kör korta resor rullar väldigt många laddhybrider i princip bara på el, men då krävs det att bilarna också laddas och laddas varje dag, vilket kräver att man kan ladda hemma (eller på jobbet) vilket inte alla kan. Så frågan är om folk gör det, laddar sin laddhybrid alltså? Så därför kommer här dagens fråga!
37.0°
Italienska DR Automobiles anklagade för att vilseleda
Inte tillräckligt tydliga med att deras bilar kommer från Kina
Googlar man DR Automobiles får man direkt upp att det handlar om en italiensk "biltillverkare" som sålt bilar i Italien sedan 2006. Men det står även på Wikipedia att bilarna de säljer egentligen bara är ommärkta modeller från de kinesiska märkena BAIC, Chery Automobile och JAC Motors. Det finns många företag som gör på detta viset men nu har DR Automobiles hamnat i hetluften då de inte varit tillräckligt tydliga med att visa varifrån bilarna faktiskt kommer. Italienska Competition Authority (AGCM) har därför inlett en undersökning då de anser att det inte framgår vare sig på företagets hemsida eller i marknadsföringen att det handlar om Kina-bilar. I år har DR Automobiles hittills sålt 24.200 bilar i Italien vilket är en ökning med 48 procent från förra året.
35.6°
Kit som förvandlar din bil till hybrid
Ska bara ta en dag att montera
Om du har en gammal bil som du vill elektrifiera finns det några olika alternativ och nu kommer ett som lovar att vara väldigt enkelt och som heller inte är så dyrt. Det är Alexander Burton från RMIT University i Australien som ligger bakom REVR (Rapid Electric Vehicle Retrofits) som är en elmotor man monterar på hjulnavet innanför fälgen. Varje motor ska kunna leverera 50 kW / 68 hästar och dessa får sin kraft från ett batteripack på 15 kWh som placeras där reservhjulet funnits tidigare. Paketet ska kunna ge upp till tio mils räckvidd på bara el och för detta ska man få betala 3200 dollar. Tyvärr finns det ingen fungerande prototyp än men det hela ska snart börja testas i en gammal Toyota Corolla. Alexanders idé fick nyligen en James Dyson Award och han hoppas nu kunna färdigställa något som fungerar och därefter dra igång en Kickstarter för projektet. Målet är att ha ett färdigt kit att sälja om runt ett år.
55.2°
ChatGPT kommer nu till bilen
DS lägger in den i röstassistenten
DS är Citroëns lite lyxigare märke och några av modellerna, närmare bestämt DS 3, DS 4, DS 7 och DS 9, har en röstassistent som kallas för Iris. Jag har inte provat den så jag vet inte hur smart (eller osmart) den är, men nu får den hjälp av ChatGPT. Implementationen är rätt enkel, man kan helt enkelt fråga den om ditten och datten och få svar, den gör inte själva bilen smartare. Nu kommer man att låta 20.000 användare vara med i en pilot som ska pågå i ett halvår. Efter det är det oklart vad som händer, men DS är en del av Stellantis så funktionen lär smitta av sig om det blir lyckat.
32.4°
Sitt som i en Porsche framför skrivbordet
Gör spelstol med Recaro
Gamingstolar är generellt sett inte vackra saker, men den här skulle jag kunna ha hemma. Det är Porsche Design som tillsammans med Recaro har tagit fram den här stolen i bästa Porschestil. Mönstret på stolen är Porsches klassiska Pepita-mönster och för designen står Studio F. A. Porsche. Stolen är en variant av Recaros gamingstol Exo Platinum som normalt kostar 1300 euro. För den här varianten, som är begränsad i sin upplaga, får man betala 3000 euro. 1911 stolar kommer att tillverkas.
34.0°
söndag 22 oktober 2023
Körning med en Ferrari 288 EVO på gatan
Fränt
Ignorera tumnageln och njut av den unika tävlingsbilen Ferrari 288 EVO när den körs lite på vanliga vägar. Bonusklipp nedan.
34.7°
lördag 21 oktober 2023
Top Gear kollar in McMurtry Spéirling
Den supersnabba bilen som nu kan köpas
Jack Rix från Top Gear tar här en närmare titt på den supersnabba bilen McMurtry Spéirling, som har en saftig prislapp på drygt 13 miljoner kronor. Toppfarten ligger på över 300 km/h och bjuder på rejäla g-krafter i svängarna. Om man vill se när denna bil kör runt på bana, kan man kolla in klippet nedan där bilen förra året åkte runt Goodwood Hill på 39,08 sekunder.
37.6°
Nu har Tesla levererat en miljon bilar i Europa
Milstolpe
Tesla meddelar nu att de har levererat en miljon bilar i Europa. Det hela började med några exemplar av modellen Roadster 2009 och resten är som man brukar säga historia. Förutom bilarna har Tesla även många laddstationer och bara i Europa finns det just nu över 1000 stationer och 13.000 ensklida Supercharger-laddare.
52.5°
fredag 20 oktober 2023
Provkörning av solcellsbilen Aptera
Ser ju rätt frän ut ändå
Aptera är den första solcellsbilen tillverkad i USA och nu har Donut-gänget tagit den på en provtur för att se om den är något att ha.
39.2°
Tut i luren! Fiat Multipla fyller 25 år!
Firas med specialversion
Multipla. Fiats bilmodell som folk älskar att hata. Ful? Fulaste bilen i världen? Oklart, men den har länge varit ett objekt för mobbning. Nu firar den lustiga krabaten 25 år vilket givetvis är värt att lyfta. Första generationen lanserades 1998 och modellen fanns sen kvar i Europa fram till 2010, men i Kina till 2013. Flummig på alla sätt och vis, bred så att man kan sitta tre i bredd och plats för totalt sex personer. Stellantis har valt att fira modellen genom att göra en specialversion av den första generationen, och den har fått sig ett något märkligt tecknat tema. Finns bara på skisser än så länge och blir troligtvis något för någon samlare att ställa på ett podium. Han som designade bilen, Roberto Giollito, tog ursprungligen fram sex olika karaktärer som han tyckte passade bra ihop med bilen. Dessa pryder nu specialversionen på huven och på sidorna. Det färdiga resultatet kommer att ställas ut på Milano Auto Classica Show som arrangeras mellan den 17 och 19 november. Därefter ska den säljas, förmodligen dyrt eller genom någon slags auktion.
39.2°
Självbalanserande elbil med två hjul
Från skaparen av Hoverboard
Shane Chen var den som uppfann den första självbalanserade hoverboarden Hovertrax. Hans senaste uppfinning är något större men principen är densamma. Shane som den här skapelsen heter är en självbalanserade elbil med två hjul som ska fungera ungefär som på samma vis som Hoverboarden. På insidan ska fem personer få plats och "cockpiten" man sitter i ska kunna glida fram och tillbaka automatiskt för att vara stabil och i horisontellt läge hela tiden. I hjulen ska det finnas stötdämpare med kraftåtervinning som i sin tur laddar batteriet när de jobbar. Just nu finns Shane bara i den digitala världen och det återstår att se om den någonsin kommer att lämna den och bli verklighet.
35.8°
Vätgasdriven rallybil ska delta i Dakarrallyt
Är utvecklad av Toyota, Honda, Suzuki, Yamaha och Kawasaki
Giganterna Toyota, Honda, Suzuki, Yamaha och Kawasaki har gått samman och utvecklat en vätgasdriven kompressormatad fyrcylindrig motorcykelmotor på 1,0 liter som kommer att hamna i tävlingsbilen HySE-X1 som ska delta i Dakarrallyt. Bilens chassi baseras på ett befintligt som kommer från det belgiska företaget Overdrive Racing och sedan har man anpassat detta för att få plats med den nya motorn, dess vätgastank och andra komponenter som behövs för vätgasdriften. Bilen mäter 3,53 meter på längden, är strax över två meter bred, 1,7 meter hög och den väger in på 1,5 ton. Renderingen visar att den kommer att ha lång fjädringsväg, offroad-hjul och plats för två. Bilen kommer att tävla i kategorin Mission 1000 där bara de med mest energieffektiva motorerna får delta. Målet är inte att vinna utan att testa hur dessa drivlinor pallar med tävlingens alla utmaningar. Dakarrallyt pågår mellan den 5 och 19 januari nästa år. HySE-X1 kommer att ställas ut på Japan Mobility Show 2023.
41.8°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration