Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
28 idag
44 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
iPhone 17 får ny minnessäkerhet
Ska stoppa spionprogram som Pegasus
43.8°
Annons från
Annons
Spotify får äntligen lossless
Ingår i alla Spotify Premium-abonnemang
47.9°
Eldriven Mercedes kom 120 mil på en laddning
Körde från Stuttgart till Malmö
46.3°
Dags för glögg-nyheter
Från Blossa och Saturnus
118kg
Ferrari Testarossa är tillbaka!
Men det coolaste saknas
31.8°
Tidöpartierna vill sänka straffbarhetsåldern till 13 år
För att bekämpa allvarlig brottslighet bland ungdomar.
60.4°
Nu lanseras Lucids eldrivna SUV Gravity i Europa
Lastar mycket och kommer långt
41.9°
Amerikanska iPhone 17 Pro har två timmars längre batteritid
Endast eSIM sparar plats
30.4°
Vi kollar in Apples alla nyheter!
iPhone Air, AirPods Pro 3 och det andra
35.6°
Apples Magsafe-batteri fungerar bara på iPhone Air
Kanske bara där det behövs?
21.7°
iPhone 17 Pro är riktigt fet!
Orange is the new black
41.9°
Här är den tunnaste iPhone någonsin
Säg hej till iPhone Air
35.3°
Nya iPhone 17 finns bara i en storlek
Hejdå Plus, hej 120 Hz
39.6°
Apple Watch Ultra får lite större skärm
Samt bättre batteritid och 5G
33.9°
Apple Watch Series 11 får bättre batteritid
Kan nu även varna om högt blodtryck
34.5°
Här är AirPods Pro 3
Dubbelt så bra brusreducering!
55.2°
Avatrs nya koncept brädar många lyxlimpor
Är över 5,8 meter lång
29.4°
Världens högsta bro testad i Kina
Öppnar för trafik snart
41.4°
STIM lanserar AI-licens
Så att musiker ska kunna tjäna pengar på AI-musik
24.1°
Rabbit rullar ut rabbitOS 2
Too little too late?
31.4°
Mercedes nya elbil laddades med hela 1041 kW
Watt?!
48.7°
Teslas robot Optimus får ett ansiktslyft
Inför Optimus v3
33.7°
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
måndag 14 juli
fortsättning
Honda har billig elmotorcykel på gång
Kommer att säljas i Indien
Nu avslöjas det att Honda har en elektrisk motorcykel på gång. Det är patentritningar som avslöjar det hela och det verkar bli en enkel historia. Det verkar nämligen bli en elektrisk version av Honda Shine 100, en båge som byggs för den indiska marknaden. Fördelen med att bygga en motorcykel på en befintlig plattform är främst kostnader, de flesta reservdelar finns redan hos återförsäljare och det blir billigt både att ta fram motorcykeln och reparera den. Något som krävs för att man ska sälja bra. Vanliga Honda Shine säljer prima, enligt Cycleworld så sålde man 300.000 motorcyklar bara under 2023. Prislappen lokalt ligger på runt 800 dollar. Rent tekniskt har man bytt ut bensinmotorn mot en elmotor och placerat batteriet ovanför motorn. Cykeln väntas lanseras under året, men den lär nog inte komma hit. Tyvärr.
41.7°
Ladda elcykeln via stödet
Smart lösning!
Elcyklar är fantastiska på alla sätt och vis, men inte så smidiga att ladda. Nu har det nederländska bolaget Tiler visat upp en lösning som kanske kan lösa detta. Tanken är helt enkelt att man bygger in en platta i backen som man parkerar sitt stöd på, och så får man ström via det. Fördelen är att man inte behöver hålla på med något trassel, antingen genom att plocka ur batteriet eller koppla in cykeln med en löst hängande sladd. Laddningen ska gå snabbt, systemet ska leverera 150W så ett normalt batteri på 500 Wh ska laddas på 3,5 timmar. Ungefär som en vanligt laddare. Antingen kan man ha plattan löst liggande på golvet eller så kan den installeras fast i backen. Prislappen ligger på 3500 kronor, så lite för dyrt för en privatperson kanske. Men perfekt för lånecyklar och liknande där installationskostnaden lär ligga över inköpspriset. Systemet kan antingen användas genom att man installerar deras egna stöd, eller så placeras en puck på ett befintligt stöd.
45.7°
Skoda visar fraktversion av Enyaq
Lär inte komma till Sverige
Skoda har nu börjat erbjuda en specialversion av deras Enyaq. Det handlar om en version utan baksäte, istället har bilen mer lastutrymme. Kan kanske vara praktiskt för en del som kör långt i jobbet och därför vill ha en bekväm bil, men som ändå måste frakta saker. Det hela är ett tilläggspaket som erbjuds i Storbritannien. Det är mycket oklart om detta kommer till några andra länder. Just nu är det bara företag som kan köpa denna specialversion.
40.4°
Maserati MC20 har blivit MCPura
Men är nästan samma bil
Maserati har uppdaterat sin MC20 och gett den ett nytt namn, MCPura. MC20 stod för Maserati Corse 2020 och man tyckte kanske att det var ett utdaterat namn så här 2025. Nytt namn till trots är det ingen ny modell utan mest en facelift. Motorn är fortfarande densamma, en V6:a med dubbla turbos som levererar 621 hästar och 730 Nm. Man levererar fortfarande två versioner av bilen, den med täckt tak och Cielo med öppet tak. Din webbläsare stödjer inte video-taggen.
37.7°
Polestar 6 skjuts upp på framtiden
Nu fokuserar man på lönsamhet
Ny berättar Polestars vd Michael Lohscheller att märket kommer att skjuta Polestar 6 på framtiden. Fokus ligger nu på lönsamhet och för att nå dit behöver man helt enkelt ha bilar att sälja. Därför kommer man att prioritera Polestar 7, märkets kommande mellanklass-suv som är ett syskon till kommande Volvo EX40 och EX60. Polestar 7 kommer att tillverkas i Volvos nya fabrik i Slovakien och de första bilarna väntas rulla ut ur fabriken 2028. Först efter det kommer Polestar 6, alltså tidigast 2029. Polestar går bra i Europa. Man sålde över 30.000 bilar under det första halvåret och i Sverige gick det ännu bättre, här blev man det tredje största elbilsmärket och det tolfte största märket totalt. Helt ok med tre modeller, varav en börjar bli till åren och en är snordyr. Här är det just nu Polestar 4 som säljer bäst (2069 bilar) följt av Polestar 2 (1231 bilar) och Polestar 3 (333 bilar).
43.3°
Nya VW ID.3 och ID.4 kommer få helt ny design
Både på insidan och utsidan
Att det kommer nya versioner av ID.3 och ID.4 är kanske inte så överraskande, men nu får vi reda på att de kommer att bli mer än en vanlig ansiktslyftning med lite mindre designförändringar. Istället lovar nu Volkswagens vd Thomas Schäfer rejäla förändringar, både på in- och utsidan. Utsidan kommer att få det designspråk som vi sett glimtar av på konceptet för ID.2. Det är designchefen Andreas Mindt som står bakom ID.2 och han vill sätta sin stil på alla bilar från märket. Andreas kom till Volkswagen 2023. ID.2 – We felt it needed to fit in with the new design language going forward, since it is still our most important electric vehicle in numbers. Itx27s also to stay competitive for a while: letx27s [bring] a completely new one, säger Thomas till Autocar. Både Thomas och Andreas tycker att namnen på ID-serien är värdelösa, speciellt när man har inarbetade namn som Golf och Tiguan. Om ID.4 kommer att byta namn till Tiguan redan nu är dock oklart, det kan få vänta till nästa generation. Innan ID.4 kommer i ny form så ska man lansera en ny version av ID.3, som också kommer att få det nya formspråket. Förutom ett nytt yttre så kommer man att ge modellerna en helt ny interiör. De kommer att få nya instrumentbrädor och nytt gränssnitt på skärmarna. Dessutom kommer de fysiska knapparna tillbaka och bland annat kommer en klassisk volymknapp att hitta tillbaka. Interiören i ID.2 Modellerna kommer även att få nya drivlinor och andra tekniska nyheter som har dykt upp i andra ID-modeller på senare tid. Det pratas också om att ID.5 kommer att försvinna. Modellen har inte varit så populär och designas nya ID.4 på rätt sätt så behövs den inte. I Sverige har det sedan starten sålts 35.000 ID.4 och knappt 4000 ID.5, så det är tveksamt om modellen behövs. Nya ID.3 kommer att dyka upp i mitten av modellåret 2026 och ID.4 kommer efter det.
46.7°
Roger och Peter pratar kinesiska bilar
Är de ett hot?
Tidigare i år var jag i Kina och kollade bland annat bilsalongen i Shanghai. Men jag var också där för att helt enkelt få mig en egen uppfattning om marknaden. Peter Esse har också varit på besök i det stora landet i öster, och därför satte vi oss i en halvkinesisk bil och samtalade lite om ämnet. Vi pratar bland annat om de kinesiska tillverkarna verkligen är ett hot på den europeiska marknaden och om de europeiska tillverkarna har någon chans på den kinesiska.
40.1°
Tesla lägger in Grok i sina bilar
Chatboten kan dock inte kontrollera bilens funktioner
Förra veckan presenterade Elon Musks AI-företag xAI en ny version av sin chatbot Grok, och denna kommer nu att integreras i Teslas bilar. Det innebär att Tesla-ägare kommer att kunna ställa frågor till Grok via rösten och sedan få svaren upplästa. Grok kommer inte ha möjlighet att styra någon av bilens funktioner, till det kommer fortsatt bilarnas traditionella röstassistent att användas. Det betyder att man till exempel inte kan be Grok om navigationshänvisningar, höja ljudet på musiken och liknande saker som är en del av bilens grundfunktionalitet. Grok kommer att finnas som standard i alla Tesla-bilar som levererats från den 12 juli. För tidigare Tesla-modeller krävs att bilen är försedd med en AMD-processor, mjukvaruversionen 2025.26 eller senare samt en stabil wifi-uppkoppling eller Teslas eget Premium Connectivity-abonnemang som kostar 10 dollar i månaden.
19.9°
söndag 13 juli
Köpenhamn ska få direkttåg till Prag
Resfeber
Folk som gillar att åka tåg och bor i landets södra delar kanske kan glädjas åt nyheten om att det är nya tågförbindelser mellan Danmark och Tjeckien på gång. Från och med nästa år kan man nämligen åka dagliga direkttåg från Köpenhamn till Prag. Senast denna linje trafikerades var 2014. Resan, som tar cirka 11 timmar, kommer att kortas ytterligare när nya infrastruktursatsningar, som Fehmarnbält-tunneln, står klara. Tågen stannar bland annat i Dresden och Ústí nad Labem och erbjuder moderna faciliteter inklusive restaurangvagnar med kök, wifi och cykelutrymmen. Förbindelsen ska ha två dagliga avgångar från Köpenhamn, klockan 06.22 och 10.22, samt ett nattåg på sommaren. Från Prag avgår tågen tre gånger om dagen. Denna tur är en del av EU:s pilotprojekt som ska främja internationella tågresor och underlätta för fler att välja tåget som transportmedel i Europa.
61.4°
Lyxiga nattbussar ska snart trafikera Europa
Wille jublar
Ett schweiziskt företag har nu lanserat Europas första lyxiga nattbussar med extra hög komfort. Efter fyra års utveckling har den första bussen börjat trafikeras lite på prov. Tanken är att man i oktober ska starta de två första linjerna mellan Zürich och Amsterdam samt Zürich och Barcelona. Målet är att inom tre år skapa ett nätverk av komfortabla nattbussar som förbinder Europas 25 mest besökta städer. Bussarna, byggda av spanska Ayats, är 14,8 meter långa och utrustade med 21 helt fällbara sätesbäddar, stora bagageutrymmen och bekväma faciliteter som pentry, toalett och garderob. Stolarna, utvecklade av flygplansinteriörspecialisten ASI, kan justeras i tre lägen och är designade för att likna flygplanssäten i affärsklass. För att öka säkerheten har Twiliner, tillsammans med universitetet i Bern, utvecklat en unik säkerhetssovsäck som skyddar liggande passagerare vid olyckor. Priserna för biljetterna är relativt höga, men Twiliner planerar att testa olika prissättningar i framtiden.
49.5°
lördag 12 juli
Ben Collins kör en Ferrari F80
Snabb rackare
Ferrari F80 är ett lite av ett mästerverk, brutalt snabb och fantastiskt vacker. Den kostar en hel del också och är inte heller helt lätt att köpa, även om man har kosingen. Så en typisk drömbil helt enkelt. Den före detta Stig, Ben Collins, fick nyligen leva drömmen och köra bilen. Hur det gick kan man se i klippet ovan.
38.3°
fredag 11 juli
MG visar upp sin nya IM-serie
En sedan och en suv
MG verkar nu vilja bli lite lyxigare med deras nya IM-serie, som än så länge har två modeller. Dels sedanen IM5 och dels coupe-suven IM6. Long range-versionen av IM5 har en räckvidd på 655 kilometer och då är batteriet på 100 kWh. Det finns även en standard-range-version med batteri på 75 kWh av IM5. IM6 har bara 100 kWh som alternativ och den kommer 555 kilometer som mest. Plattformen har 800 volt och laddar från 10 till 80 procent på 17 minuter. Både IM5 och IM6 finns i Performance-versioner som gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder respektive 3,5 sekunder. Bilarna känns på bilderna rätt lyxiga med bland annat fyrhjulsstyrning som standard i vissa modeller. En fet skäm på 23 tum finns också.
37.3°
Kolla in vattenfordonet SeaNXT
Tar sig fram både ovan och under vatten
Ett franskt företag som heter SeaNXT har utvecklat ett fordon som går att använda för att ta sig fram både ovan och under ytan. SeaNXT Elite ser ut som en motoriserad version av en lite mer avancerad simbräda och drivs framåt med hjälp av två eldrivna motorer. Den kan ta sig ner till djup på upp till 40 meter och har en maxhastighet på 21 km/h. Batterierna till motorn räcker mellan 27 minuter och 2 timmar beroende på vilket av de fyra lägena "Eco", "Cruise", "Sport" och "Shark" som används. Det finns även inbyggd GPS som går att kontrollera via en inbyggd skärm där även batteristatusen visas. Den väger 23 kg och är försedd med bärhandtag för att bli enklare att bära. SeaNXT Elite kostar cirka 13.000 euro, motsvarande nästan 145.000 kronor. Här nedanför hittas ett videoklipp där den visas upp lite närmare samt lite fler bilder.
37.8°
Tjocka till din Hyundai Ioniq 6 N
Mer performancedelar
Igår visade Hyundai upp sin Ioniq 6 N. Då skrev jag att den var sådär lagom fet, men självklart går det att tjocka till den mer om man vill. Hyundai säljer vad de kallar för Performance Parts till bilen och bland dessa finns en front splitter, en diffuser bak och sidokjolar, allt i kolfiber. Den enorma vingen är också i kolfiber. Jag tycker att bilen är lite, lite för mycket med den där vingen, men det andra känns mycket bra.
39.0°
Mazda visar upp ny CX-5
Hybriden kommer 2027
Mazda har nu visat upp en ny generation av sin suv CX-5. Det är den tredje generationen och man säger att man har sålt 4,5 miljoner CX-5 sedan den första kom 2012. Bilen har fått Mazdas nya, härliga designspråk och bilen har växt, bland annat är hjulbasen betydligt längre vilket gör att innerutrymmena lär bli bättre. Om du förväntar dig elektrifiering så kan du glömma det. Motorn är en vidareutvecklad version av deras e-Skyactiv på 2,5 liter. Den må vara en mildhybrid, men vill du ha en riktig hybrid så får du vänta till 2027.
38.9°
Snart blir det moms på p-böter
Men vem tar smällen?
Ett avgörande från EU-domstolen 2022 kommer att påverka både avgifter och böter på parkering. Bakgrunden är att detta numera anses vara en tjänst, och en tjänst är momspliktig. Nu har Skatteverket sagt sitt i frågan och det kommer att bli moms på detta och de nya reglerna kommer att börja gälla den 1 januari 2027. Men detta kommer troligen inte betyda att du får betala högre böter eller högre avgifter. Anledningen till det är att det finns lagar och regler kring hur mycket man får ta ut. Som exempel får man inte böta mer än 1300 kronor och varje kommun bestämmer själva de maximala beloppen. Så troligen blir det parkeringsbolagen som får ta smällen och betala in momsen till staten. Men, vi säger troligen och beloppen kan ändras i framtiden.
18.1°
Porsche släpper Black Edition av Taycan och Cayenne
Med silverfälgar?
Helmörka versioner av bilar är det nya svarta, och nu levererar Porsche detta till Cayenne och Taycan. Men man har inte riktigt gått hela vägen, färgerna är av någon anledning inte helt svarta. Men annars är det svart överallt, lister på utsidan har till exempel blivit svarta. Både Cayenne och Taycan går som sagt att beställa med detta paket. Cayenne går att beställa som både suv och suv coupé och Taycan går att beställa i den vanliga versionen och i sport turismo-versionen.
39.4°
VW släpper specialversion av ID.3
Fire+Ice kommer i 1990 exemplar
I höstas visade Volkswagen upp en specialversion av ID.3 som man tagit fram tillsammans med modebolaget Bogner Fire+Ice. Den var en hyllning till en klassisk Golf-specialare från 90-talet som också togs fram med Bogner. Man planerade då att sälja 10.000 av specialversionen, men sålde 16.700 bilar. Nu har man lite överraskande beslutat att man ska sälja bilen. 1990 enheter kommer att tillverkas och basen är en ID.3 GTX, och man kan antingen välja den med motor på 210 kW eller 240 kW. Några tekniska skillnader är det inte på denna jämfört med den vanliga, utan det är bara visuella saker. Bilen kommer med en speciallack och stolarna inne har fått nytt utseende. Prislappen i Tyskland är 56.020 euro. Det är ytterst tveksamt om den kommer att komma hit.
35.0°
Mercedes visar upp nya elektriska GLC
Ola testar
Mercedes-Benz är på gång med en ny generation av deras bäst säljande modell, mellanklass-suven GLC. Den nya versionen kommer att vara helt elektrisk och bygger på den nya plattformen med 800 volt. Ladda ska man kunna göra med 320 kW och då kan man trycka in 26 mil på tio minuter. Räckvidden ska ligga på över 65 mil. Bilen är större på alla sätt. Hjulbasen är åtta centimeter längre än förra versionen och bagageutrymmet är numera på 570 liter, 1740 liter med sätena fällda. Frunken är stor, har plats för 128 liter. Vill man dra saker så är dragvikten 2400 kilo. Vill man åka lite mysigare kan man få luftfjädringen Airmatic från S-klass. På tal om S-klass så drar man en gammal 300 SEL. Ola lovar att den klassiska grillen från den ska hitta in i grillen på nya GLC. I videon nedan tar Mercedes vd Ola Källenius ut bilen på bana för att testa några olika saker. Man testar lite acceleration, kurvtagning och annat. Självklart presterar bilen fantastiskt bra... Bilen kommer att presenteras på riktigt i september.
39.2°
Rimac har slagit 24 nya rekord
Med Nevera R
2023 slog Rimac 23 rekord med sin Nevera. Nu gör man det igen, men nu har man passat på att slå hela 24 olika rekord. Bilen den här gången är den lite fetare Nevera R. Det kanske mest imponerande rekordet som sattes var 0-400-0 km/h som landade på 25,79 sekunder. Det betyder att man tar tillbaka rekordet från Koenigsegg Jesko Absolut, som behövde 27,83 sekunder på sig. Man fick upp bilen i 431,45 km/h och notera i videon att föraren tar en skärmdump på telefonen på detta. I 431 km/h. Kallt. En siffra som visar hur snabb bilen är att det tar 1,72 sekunder till 100 km/h och 4,12 sekunder 0-100-0 km/h. Det tar alltså längre tid att stanna från 100 än vad det tar att komma dit.
39.2°
torsdag 10 juli
Qatar är klara med sin Starlink-installation
På Boeing-planen
Att flyga kan vara trevligt, men det är svårt att jobba när man sitter på planet. Visst finns det wifi på många plan, men det är oftast en extremt skakig upplevelse. Att fler bolag nu kommer att installera Starlink är därför en trevlig sak. Nu berättar Qatar Airways att de är färdiga med Starlink-installationen på sina Boeing 777. Det betyder att om du flyger med någon av deras 54 plan så får du snabbt internet gratis. Hastigheten ska vara upp till 500 Mbps för hela flygplanet, så om alla använder det på ett rimligt sätt lär det finnas internet till alla. Det intressanta är att installationen har gått mycket snabbare än planerat. Man räknade med att göra det under två år, men blev klar på bara nio månader. Installationstiden har sänkts från tre dagar till 9,5 timmar per flygplan. Nu kommer man att fortsätta installationen och håller nu på med sina Airbus 350-plan.
39.4°
Nu är N-versionen av Hyundai Ioniq 6 här
Lagom arg rackare
Hyundai Ioniq 5 N är utan tvekan en av de roligaste bilarna på planeten. Nu fortsätter Hyundai-gänget på samma bana genom att släppa en N-version av Ioniq 6. Din webbläsare stödjer inte video-taggen. Receptet är detsamma. Man använder samma plattform och bas, men trycker ut så mycket man kan ur plattformen. Sen pillar man en massa med mjukvaran så att man drifta och lägger till lite virtuella växlar och annat skoj på det. Till vardags levererar motorn fram 166 kW och den bak 282 kW. Tillsammans levererar de 448 kW, men trycker man på boost-knappen får man ut 478 kW / 650 hästar. Dämpning och chassi är rejält fixade för att bilen ska klara kurvor både på gatan och banan. Mjukvaran är som sagt tillfilad och det finns en hel hög med N-specifika funktioner. Förutom den virtuella växellådan (mycket rolig!), ljud och boost-funktion så finns mjukvara för att göra batteriet redo för banan, mjukvara för att kunna drifta, mjukvara för att flytta vridet mellan fram- och bakaxel och så vidare. Prislappen är inte satt, men den lär hamna norr om 800.000 kronor, Ioniq 5 N kostar 834.900 kronor.
40.7°
Pagani släpper öppen Huayra Codalunga
Lång speedster
Om du har larvigt mycket pengar så kan du nu få köpa en öppen version av deras Huayra Codalunga. Codalunga betyder lång svans, och det är precis vad det är, en Huayra med lång stjärt. Eller frågan är om du kommer att få köpa den även om du har typ 70-80-90 miljoner, för de kommer bara tillverka tio stycken. Hur som helst så kommer den med deras magiska växellåda och V12an utvecklad av Mercedes-AMG. Den levererar 864 hästar och 1110 Nm och låter väldigt mysigt. Videon nedan är på den icke-öppna versionen, men den är värd att kolla in.
35.7°
Nu börjar Goodwood Festival of Speed
Njut av bilar hela helgen
Idag börjar Goodwood Festival of Speed. Det är en hyllning till sportbilen som har blivit väldigt viktig, inte bara för de som är på plats. Festivalen har på senare år blivit en bra plats för tillverkare att lansera nyheter och det lär det bli i år också. Bland annat kommer vi nog att få se nyheter från Ferrari, Aston Martin, BMW, Honda och Hyundai. Den mest kända delen är när folk kör upp för kullen. Liveströmmen från festivalen börjar nu och man kommer att sända under hela helgen. Brum brum!
40.5°
onsdag 9 juli
Specialversion av Topolino har inbyggd dusch
Dagens kombo?
Fiats lilla moppebil Topolino är det sötaste på fyra hjul och det är en skam att den inte importeras till Sverige. Om man bor på lite varmare breddgrader kan man köpa versionen utan dörrar men med rep och nu släpper Fiat en specialversion tillsammans med Vilebrequin. Vilebrequin är märket från St Tropez som säljer badkläder för folk på Rivieran, eller som vill känna sig som att de är på Rivieran. Specialversionen av Topolino har en mörkblå färg på utsidan, en ny instrumentbräda och nya stolar. Och framförallt har den en liten dusch så att man kan spola av fossingarna från sand innan man hoppar in i bilen.
43.1°
Lucid körde 120 mil på en laddning
Världsrekord
Vill du inte ha räckviddsångest så ska du försöka få tag i en Lucid Air Grand Touring. Lucid har nämligen lyckats köra en sådan mellan St. Moritz i Schweiz och München i Tyskland utan att ladda, en nätt sträcka på 1205 kilometer. Och det är inte en sträcka som bara är platt direkt, mycket av sträckan gick på alpvägar. Lite extra imponerande är rekordet eftersom bilen officiellt, enligt WLTP, ska kunna komma 96 mil på en laddning.
56.5°
Den här folkabussen överlevde bränderna i LA
Nu ska Volkswagen ta hand om den
I början av året brann det rejält i Pacific Palisades, Kalifornien och många hus strök med. Något som stod pall var dock Megans folkabuss. Den blå pärlan, döpt till Azul, tänkte helt enkelt inte stryka med. Men lite stryk fick den. En blinkers fick stryk, lacken blev skadad och lite andra mindre skador. Och så kan vi ju inte ha det. Därför har Volkswagen bestämt sig för att restaurera bilen. Det är deras eget team i Oxnard, Kalifornien, som ska göra det. Till vardags tar de hand om Volkswagens klassiker i USA.
46.5°
Red Bull sparkar Christian Horner
Nu längtar man ju lite extra till S08 av Drive to Survive
Formel 1-säsongen pågår för fullt, och lite halvt från ingenstans meddelade Red Bull i dag att man avslutar Christian Horners nästan 20 år långa era som teamchef och vd för Red Bull Racing. Racing Bulls-teamets nuvarande ledare, Laurent Mekies, tar över posten med omedelbar verkan. Horner har på senare tid haft en hel del uppmärksammade turbulenser, allt från anklagelser om olämpligt beteende (vilket han internt senare friats från) till en relativt svag inledning på årets Formel 1-säsong. Det har också länge surrats om att det pågått en hel del interna maktkamper där även Max Verstappens pappa Jos sägs ha varit delaktig. Men någon exakt anledning till varför Horner nu har fått lämna stallet nu är inte officiellt offentliggjort. Horner har varit en del av Red Bull Racing i över 20 år, från debutåret 2005 till att ha lett ett av sportens mest dominerande stall med flera VM-titlar både i förar- och konstruktörsmästerskapet. I år har det dock gått lite kämpigare, så stallet har halkat efter en del och ligger just nu på fjärde plats i konstruktörsmästerskapet, 288 poäng bakom ledande McLaren. Red Bull-chefen Oliver Mintzlaff sade i ett uttalande att man tackar Horner för ”enastående insatser” och att teamet ser en ny fas framför sig med Mekies vid rodret. – Vi vill tacka Christian Horner för hans enastående insatser under de senaste 20 åren. Han har varit avgörande för att etablera Red Bull Racing som ett av de mest framgångsrika och attraktiva teamen i Formel 1. Med Horner ute tar som sagt Mekies över som Red Bull Racings nya vd, medan Alan Permane blir ny stallchef för Racing Bulls.
39.5°
Elbilen grönare redan efter 1700 mil
73 procent bättre än bensin
Att elbilar, som körs på grön el, är bättre för miljön när de körs är väl ingen nyhet. Men elbilen har ju det knepigare i början, eftersom batterierna inte är så fina för miljön när de tillverkas. Hur långt man behöver köra för att elbilen ska bli grönare än fossilbilen har det räknats på tidigare, men det har varit svårt att komma överens om exakta siffror. Saker som hur elen man kör på tas fram är ju en viktig del, och elen är inte så grön på alla ställen på jorden. Elbilen har blivit 24 procent bättre sedan 2021 Nu har en ny studie tagits fram av ICCT (International Council on Clean Transportation). Det fina med denna är att man räknar med att elen är från EU, eller man har tittat på en EU-mix som man tror att den kommer att vara mellan 2025 och 2044. I den nya studien räknar man med att påverkan av en elbil är 24 procent lägre än när man gjorde den senaste studien 2021. Elbilar har 40 procent högre utsläpp när de tillverkas, men redan efter 1700 mil har en elbil blivit renare än en ren bensinbil. Det betyder att en elbil i snitt är renare redan efter ett år eller två. Allra bäst är vätgasbilar Under sin livstid släpper en elbil ut 63 g/km om den körs på en mix av el, men bara 52 g/km om den enbart körs på grön el. Men allra renast är faktiskt vätgasbilen, om vätgasen den körs på är grön. Är den inte det är vätgasen betydligt snuskigare. Idag säljs inte så många rena fossilbilar i Sverige, senaste året cirka 21 procent. Förutom elbilarna (36 procent) är många andra bilar mer eller mindre eldrivna, 9 procent är hybrider och 23 procent är laddhybrider. Hybriderna är enligt studien 20 procent bättre än fossilerna, medan laddhybriderna är 30 procent bättre. Eller 30 procent mindre dåliga kanske är rättvisare att säga. Men det beror på... Alla såna här studier förutsätter en hel del saker. ICCT har även tagit fram siffror där man drar i all input så långt det går. I det fallet blir laddhybriderna betydligt bättre, troligen för att de i det andra fallet körs betydligt mer på el. I det andra fallet blir en elbil som körs på riktigt dålig el 64 procent sämre, nästan lika dålig som en laddhybrid.
44.7°
Rivian släpper ny variant med fyra motorer
Onödigt som tusan, men varför inte?
Rivian R1S (suven) och R1T (trucken) är inga racerbilar, men nu har de fått racerbilsprestanda. Generation 2 av de två modellerna får nu en quad-variant med fyra motorer, en för varje hjul. Men i den här generationen är motorerna inte från Bosch utan Rivians egna. På bakaxeln sitter motorer som har fokus på kraft och vrid medan de som sitter på framaxeln har fokus på effektivitet och räckvidd. Antalet hästar har gått upp från 825 till 1025 och vridet har gått från 1231 till 1625 Nm. 0-60 mph går nu på 2,5/2,6 sekunder för R1T respektive R1S. Men det är kanske inte på rakan som de fyra motorerna gör störst nytta. De nya motorerna är oljekylda vilket enligt Rivian ska vara extra bra offroad, i låga hastigheter när man vill kunna få ut mycket vridmoment under lång stund. Alla fyra motorer styrs individuellt, trevligt både på asfalt och grus. Prislappen för R1T är 120.000 dollar och R1S kostar 126.000 dollar.
39.0°
Vem är snabbast till dagis?
Dagens viktigaste dragrace
I kanske världens onödigaste dragrace får vi här se vilken i det här udda gänget som är snabbast på rakan. Två fossilsuvar är med, Range Rover Sport SV och Audi RS Q8 Performance. Det racet vinner Audin lätt, helt enkelt eftersom Range Rovern inte släpper lös sina hästar. Dumt. I el-gänget får vi se andra generationen av Rivian R1S Quad tävla mot Lucid Gravity Dream Edition och Porsche Macan. Rivian har ett launchläge och kommer tillsammans med Porschen snabbt från startlinjen. Men sedan kommer Lucid ikapp och är orimligt snabb. Eller alla tre elbilarna är orimligt snabba och fossilerna har inte en chans. I ett sista race får Lucid och Rivian möta besten från Stuttgart, Porsche Panamera Turbo S E Hybrid. Den fantastiska Porschen får spö av Lucid till slut, men det är på håret. Vilken hade du valt för att köra till dagis med?
36.8°
Det här är Bentleys framtid
Gör de en Jaguar?
I förra veckan visade Bentley upp sitt nya emblem och då lovade man ett koncept som skulle visa Bentleys framtid. Nu är konceptet här, och det kallas för EXP 15. Bilen är på riktigt på utsidan, men interiören finns bara i datorn. Bilen är inspirerad av Bentley Speed Six från 1930. Bilen är designad av Robin Page, en herre som var designansvarig på Volvo för når åar sedan och visst får man lite EX90-vibbar av rumpan på Bentleyn? Hur som helst så är fronten på EXP 15 massiv. Grillen har det nya emblemet men också en ny version av flying B. Lyktorna är vertikala och Bentley kallar det för "Upright Elegance". Bakom den massiva fronten finns en kupé som är lite annorlunda. Istället för två säten fram och två bak har man tänkt om och bilen verkar vara tänkt att köras av en chaufför, men inte bakom en stängd vägg. De två baksätena är fokuset och även hunden får följa med. I bakluckan är det inte fokus på packning utan här ska man istället sitta och ta ett glas. En rolig detalj är att bakluckan, som dubblerar som säten, är formad som en vinge.
27.4°
tisdag 8 juli
Tesla slutar sälja Model X och S i Sverige
Efter usel försäljning
Tesla Model S är väl kanske bilen som gjorde Tesla kända i världen, och i Sverige. Eller det var med Model 3 och Y som man tog över (elbils)världen, men Model S var den första bilen och den är på något sätt ikonisk. Men nu är sagan slut här i Sverige. För nu slutar man sälja både Model S och Model X. För ett litet tag sedan uppdaterade Tesla Model S och X i USA med lite nya lyktor och andra mindre detaljer. Såna ändringar brukar sedan ta sig till resten av världen ganska snabbt, men inte den här gången. Istället har Tesla slutat ta beställningar på de två modellerna helt i Sverige. Det finns några färdiga bilar att köpa, ofta med stora rabatter, men en ny går inte att beställa efter dina specifika krav. Att man slutar sälja modellerna är kanske inte så dumt, för modellerna har blivit rejält dyra på senaste tiden. I USA höjde man priset ytterligare när de nyligen uppdaterades, och en ännu fetare prislapp hade nog inte fallit oss svenskar i smaken. Som mest levererade Tesla 287 stycken Model S och 187 stycken Model X på en månad, men det senaste året har man totalt sålt 35 stycken Model S och 36 stycken Model X. Under 2025 har det nyregistrerats 10 stycken Model S och 14 stycken Model X. Inte lysande. Nu ska det sägas att det inte säljs speciellt många bilar i den här prisklassen i Sverige, men krisande Lotus har i år ändå sålt 17 stycken Eletre, Porsche har sålt 66 stycken Taycan och Mercedes har sålt 111 stycken EQS. Det hela är väl kanske inte så förvånande, både Model S och X är som sagt dyra och inte speciellt nya. Men det är ändå lite trist att Tesla verkar ha gett upp på sina flaggskepp.
56.5°
Tesla öppnar laddplats som inte är uppkopplad till elnätet
Off-grid deluxe
Vad gör man om man ska öppna en laddstation där det är soligt men dåligt med ström? Jo, man slänger upp en massa solceller, stora batterier och så kör man. Detta har Tesla gjort i Lost Hills, Kalifornien, och man kallar projektet för Oasis. Laddstationen har 168 laddplatser och det är den största laddplatsen i Teslas nätverk, trots det är den inte alls inkopplad till nätet. Istället fyller solcellerna på tio stycken batteripack på vardera 3,9 MWh och så hämtar laddarna ström från dessa. Hela rasket är såklart ett sätt för Tesla att visa att man är bra på alla delarna i detta. Lösningen är kanske inte så smidig att dra igång i norra Sverige, men ändå en rätt cool lösning.
54.3°
Linus testar öppen källkods-autopilot
Toyota Corollan kör sig själv
Här har vi ett klipp från Linus Tech Tips där han visar hur en fem år gammal Toyota Corolla får självkörande förmåga tack vare en autopilot baserad på öppen källkod. Tack vare Comma 3X och mjukvaran Open Pilot får man ett system som är verkar klara den autonoma kördningen rätt så bra. Comma 3X är själva enheten som håller koll på omgivningen och kostar cirka 1 000 dollar. Den ansluts till bilens befintliga kamerasystem och OBD-port, sen kopplas den upp till själva Open Pilot-mjukvaran som då ser till att bilen kan köra sig själv. Det funkar dock inte med alla bilmodeller, men hur som helst är det ju en rätt kul teknik med en hel del potential.
40.1°
Lamborghini skjuter elbilar på framtiden
"Synd"
Jag älskar elbilar, men allt behöver inte vara eldrivet. Nu berättar Lamborghini att deras Urus kommer att fortsätta säga brum brum ett tag till. Ett bra tag till. Det är vd Stephan Winkelmann som till Autocar säger att Urus kommer att vara laddhybrid minst en generation till och att en elversion alltså får vänta till mitten av nästa årtionde. Tanken var att nästa generation skulle komma innan det här årtiondet var slut och att den skulle bli helt eldriven, men nu blir så inte fallet. – Vi vill ha en ny generation som är laddhybrid. Det är väldigt viktigt för oss och för våra kunder. De blev väldigt glada när de fick höra detta, säger Stephan Winkelmann till Autocar. Den nya versionen kommer 2029 och den eldrivna 2035. Just det senare året sammanfaller med året då EU tänker sig att fossildrivet ska vara utkastat. Om EU ändrar sig så lär Lamborghini flytta fram datumet ytterligare. Lamborghinis första elbil blir nu Lanzador, en modell som först skulle lanseras 2028 men som nu är planerad till 2029. Det känns på Stephan som om det är lite oklart om den kommer att lanseras då eller om den också kommer att lanseras senare. Just nu funderar man på frågan och det verkar som att kunderna bestämmer när Lanzador ska komma. Suget just nu efter en eldriven Lamborghini verkar svalt.
38.0°
Zeekr fixar sportigare version av 001
Mest smink dock
Zeekr 001 är en rätt snabb rackare i sin fyrhjulsdrivna version och i sin FR-version är den smått galen. Den senare säljs inte i Sverige, men nu börjar man sälja en lite tuffare version av den fyrhjulsdrivna som man kallar för Zeekr 001 Sport Edition. Det handlar inte om några prestandaförbättringar utan det är bara visuella skillnader. Tre färger går den att få i där den gråa och den oranga väl är varandras direkta motsatser. Den ena syns knappt och den andra skriker mer än lovligt. Hur som helst så har man också fått en liten vinge, färgade bromsok och 22-tumsfälgar som man hämtat från FR-versionen. På insidan är det mörkgrått och orange som gäller och där passar det tycker jag! Saknar orangea fegsnören dock. Prestandamässigt är sport edition samma som den fyrhjulsdrivna, alltså 400 kW och 686 Nm vilket tar bjässen till 100 km/h på 3,8 sekunder. Sport Edition kostar 807.000 kronor och går att beställa nu.
37.2°
Nytt elbilsstöd på 54 000 kronor
Men bara för hushåll i glesbygd
Regeringen vill införa ett nytt elbilsstöd riktat till landsbygden. Målet: att fler med låga inkomster ska kunna köra elbil där kollektivtrafik saknas. Med upp till 54 000 kronor i bidrag ska hushåll i glesbygd kunna köpa eller leasa en elbil, ny eller begagnad. Stödet betalas ut med 1 500 kronor i månaden under tre år och riktar sig till hushåll där bilen är nödvändig i vardagen, men där ekonomin sätter stopp för eldrift. För att få stödet får hushållets inkomst inte överstiga 80 procent av medianinkomsten – ungefär 23 000 kronor efter skatt för en ensamstående eller 57 000 kronor för en tvåbarnsfamilj med två vuxna. Planen granskas just nu av EU-kommissionen. Om allt går i lås kan stödet börja gälla från januari 2026.
29.3°
Det här är Kia EV5 för Europa!
Kommer som GT-version
Kia ska verkligen inte ha skit för att man är sega med elbilar, men det är lite underligt att man inte har tagit hit EV5 tidigare. Jag menar, mellanklass-suv är ju inte helt opoppis. Men nu är den på gång hit, efter att ha funnits i Kina ett tag. Bilen bygger på E-GMP-plattformen, men kör på 400V som EV3 och EV4 och inte 800V som EV6 och EV9. Det betyder att den inte är svinsnabb att ladda som sina storasyskon, 10-80 procent tar 30 minuter och laddningen är på 150 kW. I long range-versionen är batteriet på 81,4 kWh och med det ska man komma 53 mil. Prestandamässigt lär den också matcha EV3 och EV4. Som vanligt så kommer det en basversion och en GT-line. Roligt är att Kia bekräftar en GT-version, men hur vild den är får vi återkomma till. Troligen inte lika vild som EV6 GT, men förhoppningsvis lite busig.
46.9°
måndag 7 juli
Oroande ökning av dödsfall i trafiken
Polisen är inte alls nöjda
Borta på Expressen kan man läsa om att polisen nu slår larm om allt fler döda i trafiken. Bara i Västsverige har 30 personer omkommit hittills i år, fem av dem bara den senaste veckan. Enligt polisen i region Väst är det en alarmerande utveckling, och siffrorna sticker ut även i ett nationellt perspektiv. En klassisk faktor, hastighet, är återkommande i många av olyckorna, men även bristande försiktighet hos fotgängare och cyklister pekas ut av polisen. Polisen rekommenderar därav att man ska ta pauser och hålla hastigheten när man kör längre sträckor. De uppmanar också oskyddade trafikanter att ta säkrare vägarval istället för att gå eller cykla över vägarna på onödigt riskfyllda sätt.
24.8°
Porsche visar upp elektrisk Cayenne
Snabb rackare
Porsches strategi att bara släppa en elektrisk version av Macan var kanske inte lysande, men bilen är en succé på vissa marknader. I Sverige säljer man runt 100 bilar i månaden, vilket får ses som bra. Större Cayenne är på gång och nu visar man upp den för första gången. Det gjorde man genom att låta Gabriela Jílková köra uppför asfaltsbacken på Shelsley Walsh, och man slog rekordet för suvar upp för backen. Den nya tiden blev 31,28 sekunder, fyra sekunder snabbare än tidigare bästa tid. Första mättiden nådde man på 1,94 sekunder, en tid som enligt Porsche bara racerbilar med slicks i vanliga fall kan leverera. Snabb rackare alltså. Richard Hammond passade också på att dra lite släp med nya Cayenne. Modellen ska få dra upp till 3,5 ton, vilket är lika mycket som nuvarande versionen med fossilsnurra.
41.9°
En titt på Volvos bepansrade XC90
Lika snygg som den vanliga
Volvo har varit kända för sina säkra bilar. Nu har de inte blivit mindre säkra på senare år men de andra tillverkarna har kommit ikapp. Vill man känna sig lite extra säker, inte bara från krockar utan från pang pang och vandaler, så får man köpa sig en bepansrad bil. Här får vi titta lite närmare på XC90-versionen, men det finns även en version av XC60. Bisarrt är att 360-kamera är ett tillval. Det här lär ju inte vara en billig kärra.
39.5°
lördag 5 juli
Engineering Explained kör Hyundai Ioniq 6 N
Utmanare till Tesla Model 3 Performance?
Här har vi ett klipp från Engineering Explained där de tittar lite närmare på Hyundai Ioniq 6 N, som de anser är en högpresterande elbil som utmanar Tesla Model 3 Performance. Med bilens breda däck och aerodynamiska bakvinge är den tydligen väldigt rolig att köra på bana. Med 640 hästkrafter från dubbla motorer och tack vare ett avancerat kylsystem kan den hantera två Nürburgring-varv utan någon effektförlust. Bilen har en hel del anpassningsmöjligheter för föraren, inklusive unika driftlägen via regenerativ bromsning. Mindre nackdelar som de tar upp inkluderar vikt, ibland tveksamma bromsar och mindre bagageutrymme än Model 3.
40.0°
Ferrari får tillbaka rätten till namnet Testarossa
Efter en lång juridisk strid
EU:s generaldomstol har gett Ferrari rätt att återfå sitt klassiska varumärke Testarossa. Det avslutar en nästan tio år lång juridisk tvist med ett tyskt leksaksföretag som hävdat att Ferrari inte längre använt namnet aktivt. Ferrari slutade tillverka bilar under namnet Testarossa redan 1991, men biltillverkaren har fortsatt sälja delar, erbjudit autentiseringstjänster och sålt begagnade Testarossa-bilar genom auktoriserade återförsäljare. Det sistnämnda visade sig ha varit avgörande i rättens beslut. Tvisten startade när det tyska företaget Autec AG ville använda namnet Testarossa för leksaker och menade att Ferraris rättigheter hade löpt ut. De vann först i tyska domstolar och fick även medhåll av EU:s immaterialrättsmyndighet. Men nu har alltså EU:s högre instans gjort en helomvändning. I sin bedömning säger domstolen att det var viktigt att markera att historiska varumärken kan fortsätta leva genom sekundära verksamheter, som reservdelar och samlarbilsförsäljning. Det återstår att se om detta banar väg för en ny Testarossa-modell, men nu är det i alla fall fritt fram för Ferrari att ta fram en ny modell som får oss alla att minnas Miami Vice igen.
49.1°
fredag 4 juli
Svarta versioner av Defender Octa och Range Rover Sport SV
Mörkt läge aktiverat
Nu rullar Land Rover ut specialversioner av Defender Octa och Range Rover Sport SV. Båda har temat svart och har därför fått tilläggsnamnet Black. Om vi börjar med Deffen så har 30 komponenter på exteriören blivit antingen Gloss Black eller Satin Black för att verkligen göra bilen så svart som möjligt. Till det får man lacken Narvik Black som beskrivs som en mörk och dov gloss-finish-lack. Man kan även välja att få denna med en matt-foliering på sig. Insidan går nu att få med Ebony Semi-Aniline-läder tillsammans med perforerade mönster och detaljer i sömmarna. Inget maskinellt är förändrat så det är fortfarande dubbelturbomatad V8:a på 635 hästar som gäller. Lansering för denna Black-version är oklart just nu, men prislappen är det inte - från 2.405.900 kronor kostar den. Sen har vi då Range Rover SV Black. Den utgår från vanliga SV men har alltså också gått in i mörkret. För första gången är nu Range Rovers SV-emblem och loggor på grillen i svart utförande. Alla exteriöra detaljer är i Gloss Black och precis som sitt Defender-syskon så är det lacken Narvik som gäller på bilen. Även här finns en dubbelturbomatad V8:a på 635 hästar under huven. Kommer gå att beställa från slutet av året men någon prislapp har vi inte fått än. Premiär blir det på Goodwood Festival of Speed nästa vecka.
38.3°
Alpine presenterar rally-version av elbilen A290
Premiärvisas i helgen
Alpine erbjuder idag modellerna A110 som har förbränningsmotor och eldrivna ganska färska suven A390 och Renault 5:ans syskonbil A290. Nu rullas den sistnämnda ut i en rally-version som kort och gott kallas för A290 Rallye. Tanken med denna är att erbjuda något för de som vill ha ett eldrivet insteg i rallytävlingarnas värld. Rallye baseras på GTS-versionen vilket innebär elmotor på 220 hästar och 300 newtonmeter i vrid som i sin tur driver framhjulen. För att kraften ska hitta ner i backen på allra bästa sätt så har en diffspärr från ZF monterats. Man har även filat lite på själva kraftöverföringen. Fram har större bromsar på 350 millimeter monterats och dessa greppas av sexkolvsok. Bak finns enkolvsok och skivor på 280 millimeter. En hydraulisk handbroms har även hittat dit. Fjädringen kommer från ALP Racing och de fräna 18-tumsfälgarna är skodda med Michelin Pilot Sport A-däck. Allt är modifierat för att överensstämma med de regler FIA har. Premiärvisning blir det på Rallye Rouergue Rodez Aveyron Occitanie i Frankrike nu till helgen, och nästa helg kommer bilen att bränna runt på Goodwood Festival of Speed. På prislappen kommer det att stå 59.900 euro innan moms. En vanlig A290 börjar på 38.700 euro.
40.5°
Nya BMW M2 CS har redan satt rekord på Ringen
Snabbaste sportbilen inom kompaktklassen
Senare i år kommer BMW att släppa nya M2 CS. Det hindrar ju dock inte tillverkaren för att bränna lite med modellen på Nürburgring för att se vilken tid man kan få med sig hem, och det är precis vad man har gjort. När klockan stannade visade den 7:25,5 vilket gör denna bil till den snabbaste sportbilen inom kompaktklassen, och hela åtta sekunder snabbare än den föregående innehavaren av rekordet som även den var en BMW M2.
39.2°
Masstillverkning på Volvos fabrik i Slovakien försenas
Måste optimera schemat
Igår fick vi reda på att Polestars kommande modell 7 ska tillverkas i Volvo Cars fabrik i Slovakien från 2027. Det är också året då Volvo ska börja masstillverkningen av bilar på fabrik vilket innebär att det hela är försenat ett år. Tidigare har man nämligen sagt att masstillverkningen skulle dra igång redan nästa år, men så blir det alltså inte. Anledningen är för att man vill optimera produktlanseringsschemat. Exakt vilken eller vilka modeller som Volvo kommer att bygga här är fortfarande oklart, det enda man har sagt hittills är att det handlar om nästa generation Volvo. Fabriken väntas kunna tillverka totalt 250.000 bilar om året.
36.6°
Världen var inte redo för Mercedes EQS
"Lanserades tio år för tidigt"
Våren 2021 lanserade Mercedes elbilen EQS och de trodde nog att alla skulle stå på rad och jubla. Så blev det inte riktigt. Visst, bilen är säkerligen inte dålig, den kommer långt på en laddning men den är ful och kupén ser ut som ett sunkigt Wish-diskotek. Det syntes även på försäljningssiffrorna, och i augusti förra året fick vi reda på att man skulle dra ner på produktionen. Nu menar Mercedes designchef Gorden Wagener att världen inte var redo för EQS när den lanserades, och att den var tio år före sin tid. För futuristisk och radikal helt enkelt, därför uteblev succén. Sen misslyckades man även med marknadsföringen av bilen. "I think the EQS is probably 10 years too early. Itx27s a very, very progressive car and, of course, it was not originally designed as a chauffeur limousine. That was not the intention. Many people in this class expect a long hood and status from a chauffeur car, and the EQS is different there. Itx27s a completely different car. Maybe we should have marketed it differently, more like a futuristic CLS, S-Class Coupé or something like that." Vad tycker ni om EQS? Modellen kommer att ersättas av nästa generation S-Klass som kommer att erbjudas både med bara eldrift och förbränningsmotor.
31.2°
BYD tar över efter Hedin
Ska sköta importen själva
BYD blev in med buller och bång när det fanns stora skatterabatter på elbilar och då räntan var låg. Då sålde man tusentals bilar. Nu är det andra toner, nu säljer man drygt 100 bilar i månaden. Något som varken importören Hedin Bil eller BYD verkar vara så nöjda med. Så nu tar BYD över importen från Hedin och gör det direkt. Hedin kommer dock bistå BYD under tre månader. Hedin kommer dock inte sluta sälja BYD, man kommer att vara auktoriserad återförsäljare av BYD. BYD, som är världens största tillverkare av elbilar, har sedan tidigare tagit över verksamheten i Tyskland. Det har gjort att försäljningen dragit iväg rejält. Så om du trodde att detta betydde slutet för BYD i Sverige ska du nog inte ropa hej riktigt ännu...
33.1°
Scout vill fånga upp Rivian-anställda som fått sparken
Behöver kunskapen
Rivian måste spara pengar och en av kostnaderna de har valt att dra ner på är den personalen för med sig. Förra vecka fick 140 personer gå från företaget, men det kan hända att de inte står utan jobb särskilt länge. Jacopo Marzetti som är head of logistics vid relativt nystartade Scout Motors uppmanar de tidigare Rivian-anställda att söka jobb hos Scout istället. Kompetensen behövs och företaget behöver all hjälp de kan få för att kunna lansera sin första elbil under 2027. För tillfället har Scout 133 tjänster tillgängliga och det handlar om allt från mjukvarutveckling till fordonsingenjörer och de som ska rodda över logistik, försäljning och reservdelar.
41.1°
Honda och Sony förlorar massa kosing på olanserade elbilen
Dyrt att lansera något dyrt
Honda och Sonys gemensamma elbilsatsning Afeela har fortfarande inte lanserat något man kan köpa - och bara förra året brände de 360 miljoner dollar på projektet vilket var dubbelt så mycket som gick åt under 2023. Det kostar en väldans massa pengar att lansera en ny bil och det verkar extra kämpigt när det kommer till elbilar i "premiumsegmentet". Tanken är att den ska lanseras senare i år och kommer då att ha ett frånpris på 89.900 dollar. Men vem kommer köpa? Man kan reservera ett exemplar av Afeela 1 för 200 dollar.
35.2°
I september visas Skodas eldrivna kombi
Som koncept
Även Skoda har en eldriven kombi på gång. Nu får vi reda på att den kommer visas upp i september, men bara som koncept. En produktionsfärdig version lär tyvärr dröja till slutet av årtiondet. Modellen kommer troligtvis att baseras på den kommande SSP-plattformen. Premiär för konceptet blir på bilmässan i München.
42.8°
Ryanair drar igång två nya flyg från Göteborg
Till Malta och Porto
Ryanair meddelade i veckan att de kommer att bredda sitt utbud från Sverige genom att lansera två nya direktlinjer från Landvetter i Göteborg. De nya destinationerna är Malta och Porto i Portugal. Flygningarna till Porto startar den 26 oktober och kommer att gå två gånger i veckan, onsdagar och söndagar. Två dagar senare, den 28 oktober, börjar flygen till Malta, även dessa kommer att gå två gånger i veckan. På tal om Ryanair så ska de nu höja gränsen för hur stort handbagage man får ta med utan extra kostnad. Detta är sannolikt en reaktion på att EU är på gång med en ny standard för minimimått (vilket är 40 x 30 x 15 cm) på handbagage. Det nya måttet för gratis handbagage är 40 x 30 x 20 cm, vilket är en 20 procent ökning i volym jämfört med tidigare. Väskan får dock fortfarande högst väga 10 kg och måste fortfarande få plats under sätet framför. Även lågprisbolaget Wizz Air har ökat sitt minimimått till samma volym som Ryanair. Easyjet har lite större volym då de tillåter väskor på 45 x 36 x 20 cm utan extra kostnad.
146kg
Ariel rullar ut sin allra starkaste Atom
Modellen firar 25 år
Ariel Atom har aldrig behövt särskilt mycket effekt för att vara busig. Men nu har modellen hunnit fylla hela 25 år och då måste man ju slå på stort! Det har sannerligen Ariel gjort som nu dundrar ut den allra starkaste versionen av bilen hittills. Den heter 4RR och motorn ger hela 532 hästar och har 550 newtonmeter i vrid! Maskinen kommer från Honda Civic Type R och det är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Tidigare 4R gör 0-100 km/h på runt 2,8 sekunder - 4RR lär putsa den siffran ytterligare. Förutom kralligare motor får 4RR precis som 4R även aerodynamiska delar som nästan får den att se ut som en F1-bil. Den är dock helt laglig att framföra på gatan. Endast 25 exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen framgår inte just nu.
39.5°
torsdag 3 juli
Mercedes eldrivna bilar kommer ge dig bra vibrationer
Och även fejka motorljud, växlingar och motorbroms
Mercedes vill verkligen att deras kommande elbilar ska göra avtryck och röra upp känslor hos folk. Därför kommer bilarna att ge från sig ljud som ska påminna om tidigare modeller som är försedda med V8:or och V12:or. Det kommer pustas, frustas och grymtas från elbilarna. Och inte nog med det - de kommer även att vibrera och simulera växlingar. Även motorbroms ska fejkas. Fränt va? Markus Schäfer som är chief technical officer hos Mercedes säger: "How does the car feel in terms of noise, in terms of sound level, in terms of the vibration, in terms of the gearshift? It has to touch the emotional side of you. And if it doesn’t, it doesn’t do the job. This is what AMG cars do, and that’s exactly what we transferred piece by piece into this AMG GT XX. It has to be authentic when it comes to power and drivability and track performance, but the AMG is also an emotional experience from an acoustic standpoint, from noise and vibration harshness, and that’s exactly what you should expect in this car as well. You can expect everything that you have today in the V8, V12 race-oriented AMGs in this car." I just AMG GT XX har man använt strålkastarna som högtalare. Hålrummet i lamphuset används för en liten högtalare som i sin tur ska ge från sig coola ljud så att de som är utanför bilen verkligen förstår att här kommer något fräsigt.
11.6°
Oilstainlabs HF-11 betydligt starkare än vad man först sagt
Upp till 1200 hästar
Förra hösten skrev vi om Oilstainlabs fräna bygge HF-11. Då snackades det om att den skulle tillverkas i några exemplar och att man kunde välja om man ville ha eldrift eller boxersexa på 4,6 liter. Den sistnämnda skulle ge 600 hästar medan eldriften skulle ge 800. Nu har man filat ytterligare på bilen och bland annat är effekten för förbränningsmotorn långt från det man först sa - det dubbla är nämligen korrekt. Japp, nu kan man få boxersexan på upp till 5,0 liter istället och den versionen ska ge hela 1200 hästar. Varvstoppet ska ligga på 12.000. Till paketet kan man få en sexpetad manuell låda eller en sjustegad automat, drivningen sker bara på bakhjulen. Vikten på bilen med förbränningsmotor kommer hamna under ett ton. Nyligen visades en nästan produktionsfärdig version upp för publik så projektet tuggar på i rätt riktning. Endast 25 exemplar ska bli till men smakar det så kostar det - 1,8 miljoner dollar vill man ha för bygget.
38.5°
Hyundai släpper ny teaser för Ioniq 6 N
T minus sex dagar
Om sex dagar kommer Hyundai att dra täcket av den nya eldrivna prestandamodellen Ioniq 6 N. Världspremiären kommer att ske på tillverkarens YouTube-kanal och inför detta hajpar man upp ännu en gång med ett kort teaserklipp. Är ni laddade?
39.8°
Stellantis återupplivar SRT-avdelningen
"We're getting the band back together"
SRT som står för Street and Racing Technology är prestandaavdelningen som piffat till modeller från Chrysler, Jeep och framförallt Dodge. Den försvann när FCA gick ihop med PSA Group och bildade Stellantis år 2019. Men nu meddelar Tim Kuniskis som är vd för Ram att han kommer återinföra SRT och att man vill göra en comeback och samla gänget igen. Tim vill plocka de bästa ingenjörerna man har inom koncernen och tillsammans ska man "deliver vehicles that push the boundaries of power, aerodynamics, handling, and technology". Man lovar också att framtida modeller kommer ha "more performance than we’ve ever seen before". När första nya SRT-bilen dyker upp är fortfarande oklart, men nu vet ni att det är på gång i alla fall.
39.8°
Amazon beställer 5000 eldrivna transportbilar av Mercedes
Tillverkarens största enskilda order på elfordon hittills
Amazon har beställt 5000 exemplar av Mercedes eSprinter och eVito. Av beställningen består runt 75 procent av den större eSprinter och resterande av eVito. Detta är Mercedes största enskilda order på elfordon hittills och bilarna kommer att levereras under de kommande månaderna till Amazons leveranspartners i fem europeiska länder. eSprinter finns i två olika längder och kan fås med tre olika batteristorlekar - det största ger räckvidd på upp till 48 mil. Man kan lasta upp till 14 kubikmeter och totalvikten får vara 4,25 ton. eVito erbjuds med batteripack på antingen 60 eller 90 kWh och den sistnämnda går även den 48 mil på en laddning.
44.3°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration