33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Imagination Technologies visade ray tracing under CES Hoppas på realtidsrendering inom några år
Bild till artikel

Då och då talas det om Ray Tracing och vilka framsteg som görs på området. Imagination Technologies visade upp en del under CES tidigare under månaden med "PowerVR Ray Tracing".

Intel är inte så imponerade av ray tracing längre men AMD och Nvidia är däremot lite försiktiga när de uttalar sig i frågan och nämner det som en möjlighet bland flera inom framtida spel. Efter att Intel la ner Larrabee och la fokus på annat så har det inte funnits någon uppenbar flaggbärare inom fältet som tillverkar sina egna GPU:er.

Nu verkar det dock som att en av de större, som förser produkter som iPhone och iPad med grafik, tänker ta sig an ray tracing. Det gör Imagination Technologies till en sån grad att de vill göra ray tracing till en praktisk möjlighet i realtid.

I ena bilden kan vi se det demo som visades upp under CES med ett flygplan som omges av komplex vegetation som renderades nästan i realtid på en testprocessor sittandes i en PC. När kameran flyttades så ritades en ny bild upp på ungefär en sekund, något som får räknas vara ganska snabbt när det gäller ray tracing.

Den andra bilden visar kortet som används för renderingen och sitter alltså på ett chip som företaget själva utvecklat för att snabba upp ray tracing. Prestandan är ännu inte i närheten av vad en slutgiltig produkt kan ge men Imagination Technologies säger att ray tracing i 1080p med 60 fps inom några år. Logik för ray tracing verkar även finnas med i existerande PowerVR-grafikkärnor.

Imagination technologies har också skapat ett OpenRL API och släppt ett nedladdningsbart SDK så att man kan skapa applikationer som använder ray tracing.

techreport.com PC, Hårdvara, Imagination Technologies, Ray Tracing Bild till artikel
41.4° 0 Samuel Paulsson Samuel Paulsson
ons. 22 jan 2014, 16:27
Imagination Technologies visade ray tracing under CES Hoppas på realtidsrendering inom några år
41.4°
0