Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Konsumenter köper begagnade datorer för att slippa Vista XP är tillräckligt för deras gamla program Konsumenter köper begagnade datorer för att slippa Vista Studier som gjorts hos både Gartner och IDC har kommit fram till att eftersom äldre mjukvara inte är kompatibelt med Windows Vista så väljer många konsumenter att försöka få tag i datorer som kommer installerade med Windows XP istället.Detta gör att konsumenter hellre köper begagnade datorer istället för att köpa nya dyrare datorer som kommer tillsammans med Windows Vista och sedan installera Windows XP på dem.Det har för en tid sedan också rapporterats att stora företag har haft problem med Windows Vista och till och med Intel gick ju ut och sade att de kommer att använda Windows XP som standard under en tid framöver.Josh Kaplan, från datorreparationsfirman Rescuecom, sade till PC World att konsumenter kommer att hålla fast vid XP för att undvika standardiseringsproblem. Hans företag återsäljer till exempel XP-baserade datorer som använder mjukvara som inte fungerar med Vista. theinquirer.net PC, Hårdvara, Windows XP,
37.1° 0 Samuel Paulsson Samuel Paulsson
fre. 28 nov 2008, 07:35
30 kommentarer till artikeln
jonasn
Det är fantastiskt hur bra Microsoft har lyckats med Vista. De kanske borde dra igång en reklamkampanj? ;)
av jonasn, fredag 28 november 2008 kl 08:20
Desmo
Finns ju säkert hela lager fulla med skrivmaskiner som ovanstående företag/konsumenter kan ta del av. Så slipper man ju kompabilitetsproblemen.

av Desmo, fredag 28 november 2008 kl 08:34
Johan79
Förhoppningsvis får Microsoft ordning på sitt Windows lagom till Windows 7. Men förtroendeskadan de ställt till med iom Vista lär bli svårläkt. Fantastiskt dåligt jobbat av det företag som ska vara branschledande. Kör själv Mac på jobbet och numera hemma, har aldrig haft så lite problem tidigare. Slipper nu virus, frysningar, kompabilitetsproblem och ett inte vidare genomtänkt gränssnitt.
av Johan79, fredag 28 november 2008 kl 09:40
vision
windows vista är heeeeeeeeelt perfekt om jag sitter en hel dag kanske jag tvingas stänga ner program & program väljer att stänga ner sig själv 20-30 gånger kanske. sen är det ju helt underbart att mitt grafikkort inte stödjs så jag inte kan köra goa spel. helt underbart sannerligen, men det är lugnt microsoft har lagt sig vista bakom sig & utvecklar ett nytt skit os... själv ska jag byta till osx i januari.
av vision, fredag 28 november 2008 kl 09:55
INT
Eller så kör man XP i Bootcamp och lirar vad fan man nu vill, sen när man är klar så är man tillbaka i OSX?
av INT, fredag 28 november 2008 kl 10:03
Johan79
Ha ha, ok Dorian. Jag har tidigare sålt och servat windowsburkar, så det sitter inte i det tekniska. Windows är bara inte användarvänligt det minsta, om du inte är tekniskt lagd och väldigt intresserad. Så är det bara. I förlängningen kan man verkligen fråga sig om man ska tolerera en plattform som kräver så väldigt mycket av både maskin och människa. Du skulle inte själv stå ut med det om du inte redan vore van. Macen då, ja numera är den snygg, snabb, stabil och användarfokuserd. Fri från DLL-filer och virus. Vill du spela spel så köp en Xbox. Alternativt finns t ex bootcamp till macen. Angående programmen så nej, virus, trojaner och annat kul saknar Macen, det har bara PC. Om du å andra sidan kollar upp traditionella program och Open Source kommer du att bli rätt förvånad. Du kanske ska läsa på lite innan du kritiserar något du har ringa kunskap kring.
av Johan79, fredag 28 november 2008 kl 11:17
mjölkis
Hmm, jag har faktiskt heller inte så många dåliga erfarenheter av vista hittills. Dock får jag ju säga att alla mina vänner som har mac är väldigt nöjda med sina datorer. Men det är ju en fånig diskussion som har uppstått om Vista vs. Mac OsX. Nog för att OsX är väldigt bra, men det måste ju finnas en anledning till att macintosh bara har ca 10% av dator marknaden (tror jag?), och det kan ju inte bara vara att de är dyrare? Dessutom så är väl Mac OsX så bra just för att de slopade bakåt-kompatibiliteten för ett par versioner sen?
av mjölkis, fredag 28 november 2008 kl 11:57
mjölkis
För innan det var väl mac osx lite av en katastrof när det kom till andra-parts utvecklade komponenter?
av mjölkis, fredag 28 november 2008 kl 12:05
Netzach
Mata inte trollen. :-P
av Netzach, fredag 28 november 2008 kl 12:06
Benke
Wow, vissa här inne gillar Vista lite väl mycket. Om Vista är så perfekt kan man ju undra varför det fått så mycket kritik? Är alla som kritiserar pensionärer eller idioter? Om man resonerar så bör man nog prata lite med farbror doktor.
av Benke, fredag 28 november 2008 kl 12:10
iceon
Jag har inte haft ett problem med vista och datorn kör snabbare med vista än med xp... ända jag har att klaga på är alla "vill du verkligen köra denna filen" meddelande som poppar upp hela tiden.

Iof det enda jag gör på datorn är ju bara att spela och programmera, så jag kanske missar internet/film användandet som skapar alla dessa problem för folk?

Datorn har inte hängt sig en enda gång sedan jag installerade vista och inte ett ända program har hängt sig.

Dock håller jag mig utanför dessa MAC OSX VS Vista då jag finner att olika människor föredrar olika saker =)
av iceon, fredag 28 november 2008 kl 12:28
elajt
Jag har heller inte mycket att klaga på vad gäller Vista. Råstabilt OS, kraschar aldrig, kompabilitetsproblem har jag inte sett röken av och spel funkar hur bra som helst.
av elajt, fredag 28 november 2008 kl 12:29
Johan79
Men Doris, jag kan sympatisera med att du trivs med din plattform och uppmanar dig inte att byta. Jag förstår att du står ut och trivs med Vista men du är inte alla de miljoner som dagligen sitter och ryter och svär åt dess problem. IT-avdelningar som dras med övertid och höga kostnader för att systemen inte håller måtten. Användare som lägger en halvtimme per arbetsdag bara på in- och utloggning (yes it´s true).

Puh... Det finns tusen och åter tusen program till Mac som klarar det du beskriver. Läs på!

Jag kan själv uppskatta de goda bitar Windows historisk fört med sig men i nuläget är plattformen inte i fas med varken tid eller användare. Vista har många användare som är nöjda, de har å andra sidan många som är förbannade och byter ner sig till XP eller upp sig till Mac. Jag har faktiskt aldrig träffat någon som bytt från Mac till PC...

Spela du på din PC och ha en god upplevelse. Angående pris/prestanda så jämför. Välj ut en Mac, ta sen motsvarande hårdvara hos PC + Vista Ultimate så har du dess motsvarighet. Mac är då garanterat billigare. Än en gång, kolla din fakta!

Ska du säga något mer så kolla upp så det stämmer innan du yttrar dig.

Det får bli sista inlägget, håller med Iceon i hans sista mening.
av Johan79, fredag 28 november 2008 kl 13:00
mjölkis
Äsch, det var väl inte det jag sa. Jag säger bara att Mac OS har väl kanske inte alltid varit den dröm det är nu. Så att Microsoft gör ett OS som många klagar på är väl inte hela världen
av mjölkis, fredag 28 november 2008 kl 13:04
INT
17120 + 2000 för Vista Ultimate, det glömde du, hörredu
*pÖzZizar*
av INT, fredag 28 november 2008 kl 13:33
Johan79
Ha ha.. Ja du är på hugget nu Doris! Rätt av dig, då har du en hysteriskt ful maskin som tar upp både skrivbord och golv, dessutom hänger det kablar överallt. Men du har ju sparat 600:- ;)

Men i alla fall, don efter person. Olika människor har olika behov och smak. Lycka till med Vista och glöm inte att hålla det där virusskyddet up to date!

Föresten tror jag att INT har rätt ang priset, du måste lära dig det där med fakta Doris. Nu har jag sagt det så många gånger.

av Johan79, fredag 28 november 2008 kl 13:33
Johan79
Den är jätteful. Det måste du hålla med om hur partisk du än må vara. Generellt sett är PC-datorer skrappliga plastbitar som känns och ser ut därefter. Har du klämt på en Mac? Helt i metall. Väldigt trevligt.

Apple skickar alltid med den stora versionen av sitt operativ, alltså måste du räkna på så vis för att det ska bli rätt.

Det resonemang du för är som att köpa en bil helt utifrån det tekniska produktbladet. Du struntar i inredning, funktion och känsla, istället nöjer du dig med hästkrafter.

Så vad har vi lärt oss? att kvalité kostar? Jag betalar gärna för hård- och mjukvara som är genomarbetad och färdigtestad innan jag får den.
av Johan79, fredag 28 november 2008 kl 13:51
helvete!
Hur fan blev detta en pc vs. mac-diskussion? Borde väl vara en xp vs. vista-fight om något.

Själv kör jag vista på maskinen hemma och det funkar hur bra som helst, däremot köper vi faktiskt in begagnade xp-maskiner till företaget där jag jobbar som datatekniker. Vista lirar helt enkelt inte fullt ut tillsammans med våra system. Än.
av helvete!, fredag 28 november 2008 kl 15:44
Johan79
Doris! Håll dig till PC du, det blir hur bra som helst.

Trevlig helg!
av Johan79, fredag 28 november 2008 kl 15:45
jonasn
Härligt Dorian, du vet vad du pratar om och det är uppenbart att du är en auktoritet på området eftersom du har stor erfarenhet av alla plattformar! Way to go!

Jag gissar att du tycker att Flip 3D är det största och mest användbara som hänt på GUI-fronten sedan Windows 3..
av jonasn, fredag 28 november 2008 kl 16:27
jonasn
Angående Dell vs Apple så försökte jag konfigurera en duktig redigeringsburk online häromdan. Jobbet behöver en ny redigeringsstation för bild och film och jag ville jämföra några quadcore-modeller.

Dell.se tvingar mig av nån konstig anledning först att välja om jag är stort eller litet företag eller privatperson, och sen är det ändå inte glasklart vilka modeller som kunde konfigureras som jag ville. Ungefär som Windows - det fungerar, men inte som du tänkt dig och inte på ett logiskt sätt.

"Bluetooth - en nätverkskabel är inte ansluten"

Jag gav till slut upp när dell.se visade ett pris på över 35000 kronor och vägrade låta mig välja till en andra hårddisk utan att förklara varför. I motsvarande Mac Pro hade jag 4 st 500GB-diskar när jag var uppe i samma pris. Visserligen något mindre RAM, men det köper man billigare nån annanstans än hos dell eller apple.
av jonasn, fredag 28 november 2008 kl 16:38
Mamma
Hmm, eller så köper man lösa bitar och bygger ihop burken själv. Hoppar över att köpa OS helt och hållet.
av Mamma, fredag 28 november 2008 kl 19:24
Baltazar
Jag jobbar med främst Vista på jobbet, men även XP och tycker det är väldigt stora stabilitets- och kompatibilitesproblem med Vista-burkarna på jobbet. XP är däremot ett väl fungerande och moget OS i jämförelse.

Dock måste jag säga att sedan jag skaffade min första Mac för nåt år sedan är det enda jag kan tänka
-varför bytte jag inte tidigare?
Jag och min sambo har numera helt gått över till Mac och har under ett års tid och 4 Macar inte haft ett enda problem.


En sak jag har funderat är när man påstår att man får "mer prestanda" för pengarna när man köper PC så kommer jag alltid att tänka på hur snabba Macarna om man jämför med en PC samma hårdvara.

Jag anser att databladsspecarna inte är förenliga med den upplevda prestandan.

Jag har en PC(speldator) med en intel c2d@3.2ghz med snabbt grafikkort och 4gb Ram som jag kör XP på.

Jag upplever helt klart min MacMini (1,83/1Gb ram) som klart rappare när det kommer till OS:et.

Jämför vi även min jobbdator (en bärbar Dell c2d, 2.2ghz/2gb ram med Vista på) med min nya alu MacBook 2ghz så är Macen löjligt mycket rappare trots samma eller sämre specar. Nu bortser jag alltså från alla stabilitesproblem den(Pc:n alltså) har utan fokuserar enbart på rappheten i OS:et.
Dessutom kostar denna Dell mer än min MacBook och är sämre på i princip allt. Inte så dyrt med äpplen som folk vill påvisa...
Så vari ligger prestandan för pengarna med en PC eg?

Är man inte spelnörd och spelar CS, WoW, COD5 etc eller måste kunna köra specifika applikationer i exv windowsmiljö utan mest vill ha en dator att använda till det de flesta använder datorer till så skulle jag aldrig ens fundera på ett annat OS. Alternativt kan man ju, som redan nämnts, köra XP eller vista på en intel-Mac när man måste och sedan, när man vill ha något till övrigt användane bara köra OSX.

Ska man dessutom väga in strultid och ge det en värdering, låt säga, din motsvarande timlön och räkna på hur mycket en PC "kostar" i strultid så blir det ju ännu dyrare... Blir en del strul på ett år...
av Baltazar, fredag 28 november 2008 kl 23:04
iTiger
Hihihi... Dorian Gray är riktig rolig.

Snälla rara Dorian, ta och svälj stoltheten och pröva OSX. Efter några dagar med OSX kommer du ALDRIG att vilja starta en MS-burk igen. Tro mig :-)

Det är lite roligt med MS-folket. De tror att MHz, RAM och stor hårddisk är grunden för en bra dator. Nästan lite gulligt...
av iTiger, fredag 28 november 2008 kl 23:11
Ryuujin
Det här fattar inte jag... Jag har aldrig haft några problem med Vista eller att gamla program inte skulle funka. vad sitter folk och använder egentligen? Jag kommer verkligen inte på ett endaste dugg som jag har stött på i XP och som inte funkat i Vista.

Och apropå OSX så ska det bli spännande att bilda en egen uppfattning. Har en Mac på g. Senaste mötet med Mac för ca 10 gav iaf inte mersmak... trots att det hyllades lika mycket då som nu.
av Ryuujin, lördag 29 november 2008 kl 00:31
Baltazar
Mitt första möte med Mac var OS9 tror jag. Minns att det var väldigt instabilt men ganska snyggt jämfört med alternativen. Efter det mötet avfärdade jag Mac OS helt för min del. Idag är det dock andra bullar minst sagt :)


av Baltazar, lördag 29 november 2008 kl 01:08
adex
Jag är jättenöjd med Vista, det enda som jag saknar från XP är stödet för IPX, eftersom jag tycker det är ganska kul att spela nåt gammalt spel från barndomen med mina kompisar. Annars har jag inget att klaga på. Faktiskt fått bluescreen en gång, när mitt moderkort gick sönder, kan ju knappast skylla på Vista för det.

Är ju inte särskilt bekant med OSX så tänker inte kriga men jag vet att Mac inte klarar allt det jag vill göra och är alldeles för dyrt och låst. Både Vista och XP får jag istället gratis från skolan eftersom Microsoft stöder högskolor så det är ju ännu ett plus.
av adex, lördag 29 november 2008 kl 11:56
Press play on tape
Jag har _aldrig_ haft en blåskärm på Vista 32. Alla program funkar, till och med 15 år gamla 16-bitars program. Viss kritik är jag helt oförstående för.

Jag håller med om att Vista är lite segt på min tre år gamla Dell-laptop. Men det är Intels fel som gjorde grafikchipet innan de hade alla specar från Microsoft om nya driverstacken (de erkänner det på sin supportsida). Så den kan inte köra Aero för att en del buffrar saknas men å andra sidan var det ett ganska andfått chipset i XP också. På en annan lika gammal desktop med AMD X2 och ett ATI HD2600 så funkar spel m.m. bättre än i XP.

Nej jag upplever bytet från XP till Vista som när jag bytte från Win2k till XP: Lite annorlunda känsla men stabilare och fräschare. (och jag bytte ingetdera innan SP1 var släppt) Mina problem som jag faktiskt har haft skyller jag på min hårdvara - men jag har inte haft råd att uppgradera mer än lösbitar.
av Press play on tape, lördag 29 november 2008 kl 14:42
Harrison Bengtsson
Vista fungerar helt perfekt, väldigt stabilt, smart minneshantering och aldrig haft problem med vare sig virus eller annan ohyra.

Att skylla detta problem på Vista är löjligt. OS måste ju utvecklas och gå vidare, man kan ju inte behålla 100% kompatibilitet med allt, då stannar utvecklingen av. Nånstans måste man ju klippa med det förflutna och gå vidare och då är det oundvikligt att saker blir lämnade bakom.

Mjukvaruföretagen får väl helt enkelt ta sitt ansvar och uppdatera sina programvaror och då gärna göra 64bits versioner av dem.

Detta kan man inte skylla på microsoft utan på en seg mjukvarubransch som vägrar hänga med i utvecklingen.


av Harrison Bengtsson, söndag 30 november 2008 kl 15:13
ReQuaker
Mac är mycket bättre, vi vet det sen tidigare ja, så varför komma hit ens?

Go, go, go!
av ReQuaker, måndag 01 december 2008 kl 13:57
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration