Nya tag mot pirater i England
Ska stoppas med reklamkampanj
Här kommer det senaste bland försöken från England att stoppa illegal nedladdning. Industrin, som hela tiden klagar på att piratkopiering är ett stort hot och urvattnar marknaden, lyckades ändå hosta upp 1,6 miljoner pund för att skapa en reklamkampanj som kommer att köras under ett helt år på engelsk TV.Huvudrollsinnehavaren i reklamsnutten är kontorsarbetaren Nigel som illegalt laddar ner filmer till sin laptop. Man gör nu ett försök i att likna huvudrollsinnehavaren vid en normal medborgare istället för som förut en person som skulle kunna tänkas begå brott. I reklamfilmen så kan man också se hur Nigels arbetskamrater skrattar åt att han är så snål och laddar ner filmer istället för att köpa dem och jämför hans brott med att sno mat från kontorets kylskåp utan att betala.En förespråkare för industrin säger dock som försvar att illegal nedladdning är det snabbast växande hotet i England och tycker det var värt det att spendera så mycket pengar på kampanjen.
theinquirer.net
PC,
Hårdvara,
kopiering,
37.0°
0
Samuel Paulsson
fre. 4 jul 2008, 09:39
30 kommentarer till artikeln
Mwahahhah.... "sno mat från kontorets kylskåp utan att betala." Det gör jag varje dag. Har jag ångest? nej. Är det gott? mycket.
av vilden, fredag 04 juli 2008 kl 09:43
hahaha! Löjligt värre! :)
av danielhedman, fredag 04 juli 2008 kl 09:50
Snål och snål, handlar väl lika mycket om att kunna få hem filmerna tidigt. Att vänta flera månader på att den ska komma ut på dvd/bio här i Sverige är bara korkat.
Dock är ju gratis gott. :-)
Är svårt att stoppa och ser man till 80-90talet när dom försökte stoppa VHS & tapes, så gick ju inte det något vidare. Och om 10år skrattar vi säkert till hur dom försökte stoppa p2p & dvdrippar, för då har dom säkerligen en annan lösning som vi piratkopierar från istället.
av Håkan, fredag 04 juli 2008 kl 10:13
Jag tycker inte likna vid att sno fysiska "saker" fungerar något bra. Speciellt eftersom folk bara kan säga "men jag skulle aldrig sno en bil, kopiera en bil skulle jag inte ha något emot, ingen förlorar ju på det!".
Ska man jämföra det med något tycker jag tjänster fungerar bäst. Exempel: Min granne anlitar en trädgårdsmästare, jag tar bort staketet så det ser ut som min gård tillhör grannen. Trädgårdsmästaren jobbar i två dagar med att fixa min och grannens gård. Grannen betalar för sin gård (som tog en dag) medan jag vägrar betala för min, eftersom jag minnsan inte beställt någon trädgårdsmästare.
av Val, fredag 04 juli 2008 kl 10:38
Val: Det var ju ett bättre exempel men det kanske fortfarande har några sprickor. Det medför ju inget extra arbete när tex en film piratkopieras (jag räknar inte att lägga upp en torrent som arbete). Trädgårdsmästaren måste ju faktiskt slita dubbelt så mycket...
av ojdå, fredag 04 juli 2008 kl 11:00
Jag väntar hellre ett år på en bra blu-ray release än att ladda ner en sunkig telesync. Vad fan är det för vits med att se filmer FÖRST?
av zanoonga, fredag 04 juli 2008 kl 11:08
Stämmer 1,6 miljoner pund? Blir inte det typ... eh det var dyrt.
Nån som hittar länk till filmen?
av Spicey, fredag 04 juli 2008 kl 11:09
zanoonga> Det är väl som med musik. Hur kul är det att lyssna på en ny platta man gillar, ett år efter att den kom? Man kan ju göra båda om man vill, se den först och sen köpa den.
av Spicey, fredag 04 juli 2008 kl 11:14
zanoonga: Håller helt med. Ser heldre en film i 1080p med true-hd ljud än att sitta och titta på den med kass kvalitee ett år tidigare. Filmen är precis lika bra ett år efter, det kan jag lova alla.
Samma sak med serier, halva nöjet är ju att vänta tills varje onsag kväll på att se nästa avsnitt. Inget kul att dra igenom alla avsnitt på datorn över en natt...Men detta är min personliga åsik, många föredrar att dra igenom allt på en gång,
av Tobbis, fredag 04 juli 2008 kl 11:16
Det handlar inte om att se filmen först utan om att inte behöva vänta så sjukt mycket längre än andra. Wall-E har jag väntat länge på, och i detta fallet kommer jag vänta de hela TVÅ MÅNADERNA extra bara för att få se den på bio.
Kung Fu Panda är en annan film jag mycket gärna ville se på bio. I detta fallet hade jag turen att vara i USA för en månad sedan. Ni andra får vänta två veckor till på den.
av Voxar, fredag 04 juli 2008 kl 11:45
Varför lägger dom inte pengarna på att övertyga folk om att köpa film istället för att övertyga dom att sluta piratkopiera? Dom flesta vill betala i alla fall emellanåt för tv, film och musik som dom tycker om. Försök sälja vad som skiljer att köpa en dvd/bluray mot att ladda ner. Sälj upplevelsen med att köpa en samlingsbox eller att gå på bio. Man kommer inte kunna stoppa piratkopieringen om du inte ändrar personers sätt att se kulturs och medias värde. Det kommer gå åt hellvette för hela industrin som försöker trackasera sina kunder till göra allt på deras vis. Så antingen satsa på att få folk att vilja betala eller skaffa en ny affärsplan.
av ag_the_king, fredag 04 juli 2008 kl 12:21
Snor man mat från kylskåpet så finns det mindre mat kvar, dvs en ren stöld. Piratkopierar man en film så finns det inte en mindre film att köpa.
av Phillip, fredag 04 juli 2008 kl 12:49
"...illegal nedladdning är det snabbast växande hotet i England..."
Hot mot vad? Mot hela musikindustrins överlevande? Mot landets säkerhet? Mot dom rika knösarna på skivbolagen?
Jag gissar på det sista...
av KaptenKraek, fredag 04 juli 2008 kl 12:53
"Man kommer inte kunna stoppa piratkopieringen om du inte ändrar personers sätt att se kulturs och medias värde."
Eller så kan man justera priset på kultur och media så det stämmer mer överens med hur folk värderar det :P
Personligen har jag inga problem att betala 100kr för en DVD, 200kr för en säsong av en TV-serie eller 60kr en CD. Hittar jag ngt jag vill ha i de prisklasserna slår jag till direkt, men sen blir det problematiskt om jag vill se/höra något som kostar tre gånger så mycket. Och med tanke på hur mycket skit som ryms i butikernas hyllor är jag inte överdrivet sugen på att köpa grisen i säcken. Piracy ftw :P
av fhein, fredag 04 juli 2008 kl 12:55
Nerladdning är den största spridningen av kultur och mågfaldighet i världen
av Jap.feber, fredag 04 juli 2008 kl 12:56
Fast bara för att man laddar ner en film betyder det inte att jag hade med 100% gått och köpt filmen.
De tror att varje nedladdad fil är något som ALLA exakt alla hade gått och köpt.
Så om de ska stämma nån "AAA!! han lät 1000 personer ladda ner skivan, det är 1000 förlorade exemplar!!!11!12"
av Kamelbulle, fredag 04 juli 2008 kl 13:08
Det har du rätt i Kamelbulle.
Om jag laddar ner en film, värderas det inte alls på samma sätt som om jag skulle hyra en eller köpa en. Hyr/köper så ser jag filmen. Men givetvis laddar man ner filmer som man inte ser på, rätt många faktiskt.
av vilden, fredag 04 juli 2008 kl 13:25
Alltså...klart det påverkar industrin. Nu tycker jag inte filmer och musik är lika farligt eftersom dom tjänar ruskigt mycket. Jag tankar gärna gamla filmer men nya filmer vill jag ha i bluray i fullhd så man kan njuta fullt ut. Men titta på PC industrin där alla trodde det va okej att tanka ner allt utan att betala och sen skylla på någon barnslig ursäkt som "jag hade ändå inte tänkt köpa det" eller whatever...Nu gör spel knappt till PC längre för att PC säljer dåligt. Visst, det är lättare att jobba med konsol där allt alltid är samma hårdvarumässigt men PC va rätt stor innan. Det kom alltid en PC version. Personligen gillar jag PC mer. Kan göra den tyst, kan göra den liten, kan surfa, maila kolla film, lyssna på musik, organisera bättre osv osv.
Men visst varför inte rättfärdiga att man begår brott. Vad hade ni tyckt om ni spenderat timmar och månader för att skapa något och sen snor alla det när du hade kunnat få intäkter? Hade säkert varit skitkul. Jag gillar ändå biokänslan eller sitta i min hemmabio med en okomprimerad film.
av lostfable, fredag 04 juli 2008 kl 13:37
Direkt när jag läste "England" och "reklamkampanj" tänkte jag på denna (länk) :)
av Skepp Ohoj, fredag 04 juli 2008 kl 13:41
Den minns jag att jag såg på TV. Sjukt bra gjort! En annan klassiker. ->
av Spicey, fredag 04 juli 2008 kl 13:51
fhein
Jag gillar också piratkopiering men och tycker det är dumt med höga priser. Problemet med övergången till nedladdningsbart när det gäller musik är att nu köper folk en låt dom vill ha istället för hela skivan. Det är nog en lika stor om inte större anledning till att vinsterna minskar inom musikindustrin. Många har problem att ens betala 60kr för en skiva då dom vant sig vid att det är gratis. Men det är fortfarande en del i min poäng. Försök få folk att vilja köpa istället för att få dom att inte vilja piratkopiera längre.
lostfable :
PC industrin är inte död. Däremot så har nog fokus flyttat från det och det tror jag inte beror på att piratkopiering minskar försäljning utan att personer går över till konsoll och köper spelen där istället. För om vi kollar på industrin i stort så växer intäkterna. Såklart det kanske har en påverkan. Men hur stor den är vet vi ingenting om och är inget vi bör göra några fördömanden om. Fast jag kan hålla med om att spelindustrin har det svårast när det gäller att ställa om sig till en värld utan copyright. För det kostar extremt mycket, är en marknad som svämmar över med konkurrens och ett ställe där dom inte kan lägga in hur mycket reklam som helst utan att förstöra upplevelsen allt för mycket. Fast halo, halflife 2 och gta har ju visat att det går att sälja bara man bygger upp hype och sitt varumärke. Så dom spelen lär inte ha så stora problem. Nä nu babblar jag på för mycket :)
av ag_the_king, fredag 04 juli 2008 kl 15:51
Snart kommer kanske Gork, folk håller andan och kastar besvärjelser för att hålla honnom undan.
av ZerOne, fredag 04 juli 2008 kl 16:07
ojdå: Jag håller med. Det kanske helt enkelt inte går att jämföra med något annat.
Grejen som jag ser det är att folk som gör film/spel/musik/program med en a prioro uppskattning på hur populärt någonting kan bli beroende på hur mycket resurser man lägger ut på att skapa det. Ungefär som att fråga allmänheten "Om vi gör det här, hur många av er är med på att betala för det?", i form av marknadsundersökningar och sånt där.
(Ett litet spontant exempel jag kom på är min hemkommun, där det för en lång tid sedan gjorde en hel del undersökningar som visade att folk ville ha stadsbussar, som i de större städerna, så det fixade man. Några år senare la man ner hela grejen då de priser folk efterfrågade gjorde det omöjligt att finansiera det)
Intresset för att vara med om en upplevelse och betala för en upplevelse verkar helt enkelt vara vitt skilda saker.
Personligen tycker jag det är ett under att dessa marknader finns kvar.
Som någon smart snubbe sa: "When copies are free, you need to sell things which can not be copied."
av Val, fredag 04 juli 2008 kl 16:48
Oftast kommer filmer ut på DVD i USA samtidigt som de går upp på bio i Sverige och då blir det ju rätt lätt att man laddar ner i stället. Personligen kollar jag aldrig på TS, TC eller CAM utan väntar till en HD-verre kommer.
När det gäller serier så blir det ju ändå att man sitter och väntar tills nästa veckas episod kommer precis som vanligt, bara att man gör 6 månader innan serien kommer till Sverige.
av petter-, fredag 04 juli 2008 kl 18:51
ja dom kan ju försöka... patetik!
av Vidar Egnér, lördag 05 juli 2008 kl 00:00
Fjanteri. Hur vore det om de instället skänkte de 1.6 miljoner punden till organisationer som bekämpar svältnöd och länder drabbade av naturkatastrofer orsakade av oss.
av S M, lördag 05 juli 2008 kl 15:25
Wall-E och Kung Fu Panda måste dubbas till Svenska röster, därav flera månaders försening. Jag tycker gott att dom kunde släppt den engelskspråkiga tidigare, men det är väl inte marknadsföringsmässigt försvarbart. Bah.
Piratkopieringsdebatter är så tjatiga, ingen av sidorna lyssnar på den andra, och med all denna prestige kommer inget att förändras. Fast man kan vara ganska säker på att den nerladdande allmänheten inte kommer sträcka ut handen först, så industrin får ta och bita i det sura äpplet snart om dom vill ha förändring. När allt har lagt sig kommer det finnas en bättre balans, men vissa kommer ändå alltid piratkopiera, och så är det bara.
av spanarn, söndag 06 juli 2008 kl 18:00
Skater Master: Naturkatastrofer orsakade av oss?
av thommie, måndag 07 juli 2008 kl 11:00
"I reklamfilmen så kan man också se hur Nigels arbetskamrater skrattar åt att han är så snål och laddar ner filmer istället för att köpa dem och jämför hans brott med att sno mat från kontorets kylskåp utan att betala."
På vår arbetsplats skrattar vi åt han som köper DVD-boxar med tv-serier för 1500:-/säsong istället för att ladda ner dom. Vi jämför det med att betala för luft.
av FrankBlack, måndag 07 juli 2008 kl 12:44
De menar att han kopierar deras lunchmackor. All tid de lägger ner i köket på morgonen med att välja pålägg kan Nigel hoppa över och direkt konsumera sin exakta kopia. Han behöver inte heller vänta en månad på att göra en europeisk macka utan kan äta en kopia av en amerikansk eller japansk macka kopierade från lunchrum runt om i världen.
av Press play on tape, måndag 07 juli 2008 kl 14:41
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration