Optimus Maximus på video
Se tangentbordet ändra layout
Art Lebedev har onekligen fått en del uppmärksamhet tack vare sitt kommande tantentbord Optimus Maximus. Idén med separata OLED-displayer för varje enskild tangent är bra, trots att det gått riktigt riktigt lång tid sedan de presenterade det hela.Tyvärr lär prislappen på dryga 1500 dollar skrämma bort många intresserade, men det ryktas om att de även kommer att släppa billigare versioner med lite mindre funktionalitet. Dock är det oklart vad man då missar.Här kommer i alla fall en video som visar hur det ser ut in action. Jag blir faktiskt sugen. Och dollarn är ju rätt svag nu...
engadget.com
PC,
Hårdvara,
Optimus Maximus,
tangentbord,
Art Lebedev
36.9°
0
Anders Magnusson
ons. 14 nov 2007, 09:25
22 kommentarer till artikeln
Lite svårt med målgrupp för detta. Blir nog prylbögen deluxe som köper det då de som gejmar lär ha totalkontroll på vart knapparna sitter och lär kolla på skärmen istället för tangentbordet mao är detta värdelöst då :)
/R
av robber, onsdag 14 november 2007 kl 09:37
Finns den med svensk teckenupsättning? :)
av ag_the_king, onsdag 14 november 2007 kl 09:41
Nu kan jag inte mycket om sådant här, men borde det inte vara billigare för någon att framställa en tangentbordsformad tryckkänslig skärm istället? Ok att man tappar känslan av att trycka ner knappar, men det är nog bara en vanesak ändå;)
av Hello Gorgeous, onsdag 14 november 2007 kl 09:49
Hello Gorgeous: Men då är det ju bara en tangentbordsformad tryckkänslig skärm... Detta är ett tangentbord, ser ut som ett tangentbord, känns som ett tangentbord.
Om fem år så är säkert tekniken hur vanlig som helst i mobiltelefoner, på tangentbord osv.
av Mops, onsdag 14 november 2007 kl 10:11
3 års livstid, 1500 dollar. Nej tack. Och som tidigare nämnt, det finns ingen målgrupp.
av Jezper, onsdag 14 november 2007 kl 10:14
Varför använda OLED, det måste finnas bättre/billigare alternativ.
errr, så jag får betala uptifemtusen kronor för ett disco-tangentbord utan mening? Nej tack. Vill jag bli blåst finns det roligare sätt.
av FireWaia, onsdag 14 november 2007 kl 11:57
motiver gærna "det finns ingen målgrupp"??
Jag ser en enorm potentiell marknad før detta.
Film editerarer, grafiker, smarta kundsystem, utbildning (folk med utvecklingstørning, dyslexi, barn osv osv)
Att den kanske ær dyr før medelsvensson, betyder væl før guds skull att den inte har målgrupp nær det finns ett enormt business segment som kan anvænda sig av denna tekniken.
av macke.se, onsdag 14 november 2007 kl 12:35
Målgruppen är ENORM. Men om man räknar in prislappen så kan man ju inte räkna med att den smalnar av, men det kommer sälja bra ändå.
av spanarn, onsdag 14 november 2007 kl 13:12
Jag litar inte på en grafiker eller klippare som behöver titta på tangentbordet varje sekund för att hitta en shortcut.
Precis av samma anledning som jag inte litar på en snickare som läser instruktionsguiden för sin hammare.
Dessutom borde det gå snabbare att klicka på en knapp med musen (eller en meny) istället för att "scanna av" (ursäkta svengelskan) tangentbordets 100+ knappar.
En gamer som kollar på tangentbordet...? Haha. Det hade varit något. De flesta wow:are kan skita och torka sig i röven utan att släppa musen..
av Cure, onsdag 14 november 2007 kl 13:40
Pontus: 682:- per tangent blir inte speciallt billigt. Dessutom vill jag inte ha tangenter som är 58×38mm ;-)
av Zark, onsdag 14 november 2007 kl 14:16
Macke.se: du har fel
spanarn: du har fel
Cure: Min poäng exakt. Så det finns ingen målgrupp.
av Jezper, onsdag 14 november 2007 kl 15:04
Ett sånt här tangentbord förenklar för grafiker och klippare att lära sig nya program om man byter system eller breddar sin verksamhet. Antagligen billigare att köpa ett tangentbord för 10000kr än att betala för avancerade kurser plus längre tid att få flyt i användandet eller anställa någon som verkligen är bra på programmet. Jag tror detta kan vara en riktigt bra investering.
av ag_the_king, onsdag 14 november 2007 kl 15:48
Macke,
Du kanske kan utveckla hur barnen och de dyslektiska passar in i ditt enorma "business-segment"? Lågstadieskolan köper in två klassuppsättningar till datasalarna, eller? De väljer nog hellre nya datorer varje arton månader istället för nytt tangentbord varje trettiosex månader...
Gissningsvis har dyslektiker lika svårt att stava oavsett om bokstaven på tangenten lyser eller ej - förklara snälla!
av Tiny, onsdag 14 november 2007 kl 15:58
Flygsimulatorer brukar använda sig av varenda tangent som finns och det är rätt krångligt att komma ihåg.
av Press play on tape, onsdag 14 november 2007 kl 15:58
PPoT: Det enda förslaget i tråden jag kan acceptera. Men är det värt 10papp?
av Cure, onsdag 14 november 2007 kl 16:26
Zark:
Hahaha, jag förutspådde en sådan kommentar. Naturligtvis så är det tekniken(Chip-on-Glass) jag syftar till, inte den specifika displayen. Minska storleken till 10x10mm och dela styrelektronikens kostnad med 100 så får du kanske ett bättre pris. Lägg till massproduktionsfördelar så blir det ännu bättre.
För övrigt vill jag ha ett sådant här tangentbord för att lära mig dvorak. Också trevligt att få en påminnelse när man hoppar mellan engelsk och svenskt tangenbort.
Kommer prislappen ner runt 1000 - 2000 så blir det intressant
av Pontus, onsdag 14 november 2007 kl 17:05
haha, det bästa som finns är folk som är negativa förståsigpåare och genast fäller kommentarer som:
NEJ
Går inte
Funkar aldrig
Vem ska köpa?
Det finns en hel del ställen som kan ha nytta av detta, samt så har nog de inte fokuserat på sosse-svensson som köper t-bord för 99:- inkl. moms på jula som primär målgrupp
och nej, jag tänker inte svara på kommentarer
av Preddan, onsdag 14 november 2007 kl 17:38
Pontus: Elfas styckpris är dessutom i häftigaste laget.
av Zark, onsdag 14 november 2007 kl 19:23
Frågan är väl hur fort det kommer upp en video på youtube med någon lagom mentalt frånvarande person som slår sönder ett sprillans nytt optimus?
av David med hatten, onsdag 14 november 2007 kl 21:33
bara att boka smashmyoptimus.com, dirr
av monsteras, onsdag 14 november 2007 kl 21:44
Översättare!
När jag försökte lära mig ryska var det rätt drygt att sitta och kolla på en lapp efter vilka tangenter man skulle trycka på. Å andra sidan är en bättre lösning att köpa ett ryskt USB-tangentbord och ta fram när det blir dags.
Ett bättre användningsområde vore isåfall att binda macron till olika specialtecken i LaTeX till varje tangent och man skulle kunna växla mellan olika specialtecken. Fast det känns fortfarande halvt värt.
Allt man kan göra med de är mer åt hållet "det här skulle jag göra, kanske, om jag hade ett" än "åh jag måste ha ett så jag kan"-grejer.
Aja, om jag var rik skulle jag köpa två, minst.
av Val, torsdag 15 november 2007 kl 22:30
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration