Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Överklockad gamingdator från Dell Kyls med en nya H2C-lösningen. Överklockad gamingdator från Dell Nya XPS 710 H2C-serien från Dell innebär att världens största datortillverkare nu också börjar med överklockade system. Den första modellen heter Black Ice.Tack vare kylningslösningen H2C har man lyckats fabriksöverklocka processorn med 530 MHz. Kylningen går i två steg där en enhet som fungerar som en bilradiator först transporterar bort en del värme från processorn, sedan kyler ett peltierelement (TEC) resten och ska alltså resultera i ett kallare system som är lättare att överklocka.Den nya gamingdatorn innehåller en Core Extreme QX6700 överklockat till 3,2 GHz (från 2,67 GHz), dubbla Geforce 8800 GTX, 4 GB 667 MHz DDR2-minne, två 160 GB stora 10 000 RPM-diskar samt 20-tummaren 2007WFP. Man får också med Razer-tangentbordet Tarantula och musen Copperhead. Enligt Dell.se kostar systemet i dess grundutförande 46 990 kronor inklusive moms. Den som bränner nästan 50 000 på en dator vill jag ha ett allvarligt samtal med! engadget.com PC, , dell, Via feeds.engadget.com
37.0° 0 Tom Tom
ons. 10 jan 2007, 16:30
24 kommentarer till artikeln
nibba
jag har hört att det bästa man kan investera i är elektronik, stämmer detta?
av nibba, onsdag 10 januari 2007 kl 16:53
Poffter
Något smartskaft här på feber.se (redaktionen) har ju en MacBook Pro och en 400D, det är 25000 kr för datorn, som billigast. Jag antar att han har den bästa datorn.
Men sen är ju Dells prissättning den underbaraste i världen. Antingen är det ca 1000 kr prispådrag vid tillbehörsval eller så kostar den dubbelt så mycket.
Och så får man ingenting till godo på att uppgradera.
av Poffter, onsdag 10 januari 2007 kl 16:56
Kristoffer Ågren
Sunkigt av dem att köra minnerna i 5:4, kunde ju klockat med ett par 800MHz.

Eller ja just ja, den har ju upplåsta multiplar, hmm kanske höjer multipeln ett snäpp och kör 333 FSB?
av Kristoffer Ågren, onsdag 10 januari 2007 kl 17:21
Bjrt
Vilka spel kräver denna prestanda!?
av Bjrt, onsdag 10 januari 2007 kl 17:23
Kristoffer Ågren
:bjrt: Crysis, alan wake, bioshock, flight simulator X + alla spel som använder senaste unrealmotorn för att nämna de första.
av Kristoffer Ågren, onsdag 10 januari 2007 kl 17:28
ReQuaker
vill nån ge mig?
av ReQuaker, onsdag 10 januari 2007 kl 18:08
superhifi
väldigt läckra chassin!
av superhifi, onsdag 10 januari 2007 kl 19:14
Em3l
Ja, dom skulle nog tjäna mer på att bara sälja chassit.

Lätt köp av mig i alla fall, om priset hade varit normalt.
av Em3l, onsdag 10 januari 2007 kl 19:56
ReQuaker
personligen tycker jag att chassit var/är fult.. något som man skulle byta direkt! och där går den garantin....
av ReQuaker, onsdag 10 januari 2007 kl 20:23
Dvorak
MRBowmore: Ja, men man behöver kanske inte just den extrema prestandan för att kunna köra allt på max.

50 000 är det inte värt iaf, bättre att köpa två st datorer som kostar 25 000 vid olika tillfällen (när den första blir för gammal). Det handlar bara om E-Penis.

Tycker att chassit är riktigt snyggt men det är bara min åsikt. Hade man kunnat köpa bara ett sånt chassi för ett normalt pris så hade det lätt varit mitt val.
av Dvorak, onsdag 10 januari 2007 kl 22:46
Ruysuke
Hade kunnat tänka mig den om jag haft alldeles för mycket pengar, även om jag hellre skulle brännt 50k på en Mac Pro.
av Ruysuke, onsdag 10 januari 2007 kl 23:22
Klappasäften
Lite komiskt faktiskt.

Den som köper den slänger 2/3 av pengarna i sjön eftersom datorn blir rätt omodern om redan om ett år eller så fort man gör betalningen.

Varför som inte flera nämnde här bara köpa chassit så att man lätt kan uppgradera datorn? Likaså skärm och mus, tangentbord mm är också sånt som långt ifrån blir omoderna lika snabbt som komponenterna inuti datorn.
av Klappasäften, onsdag 10 januari 2007 kl 23:50
kendoka
Förutsatt att chassit är metall (alu?) är det nog det snyggaste Dell gjort (förutom idén med inbyggd belysning).

För dom kan väl ändå inte sälja en burk för 50 papp med ett skal i sladdrig Dell-plast, eller ???
av kendoka, torsdag 11 januari 2007 kl 00:31
JesperA
Nej alltså ja, kylningen fungerar sannorlikt inte så som ni beskrivit i eran artikel.

En peltier har en varm och en kall sida, den kalla sidan sitter mot processorn och det ni kallar "enhet som fungerar som en bilradiator" sitter på den varma sidan av peltierelementet och kyler den.
av JesperA, torsdag 11 januari 2007 kl 03:38
Tom
Jesper A: jo, det reflekterade jag också över. Men jag fick denna information (om kylningen) från en annan källa, så jag skrev det ändå.
"According to Dell, a liquid-to-air heat exchanger that works like a car's radiator removes most of the heat from the processor. Then, a fluid chiller removes more heat with ceramic-based thermoelectric cooling (TEC) modules like those used in space shuttles to transfer heat from the sunny side to the cold, dark side in space."
Kolla länk.
av Tom, torsdag 11 januari 2007 kl 08:27
JesperA
Åfasen där ser man, då var det hela lite mer avancerat.
Har inte sett denna lösningen i datorsammang tidigare så det var ju lite coolt ;)
av JesperA, torsdag 11 januari 2007 kl 09:53
Ruysuke
Vad det alltså betyder är att de har en peltier mot processorn som i sin tur kyls av ett vattenkylningssystem.
Inget direkt häpnadsväckande men det är kul att se i färdiga system, så även 'vanliga' användare kan skaffa sig ordentlig kylning.
Hoppas den inte låter så mycket.
av Ruysuke, torsdag 11 januari 2007 kl 15:05
JesperA
Ruysuke: Öh vi konstaterade ju precis att systemet inte fungerade på det sättet.
av JesperA, torsdag 11 januari 2007 kl 16:01
Ruysuke
Nej.

En "liquid-to-air heat exchanger" är detsamma som en radiator, en "fluid chiller" är då vattenblocket, som kyler TEC:n (peltiern).

Det är bara det att de berättar så att folk som inte är insatta ska förstå, samtidigt som de försöker få det att verka så coolt och högteknologiskt som möjligt.

Om ni vet hur vattenkylning funkar så vet ni att det är precis samma typ av kylning som i bilar.
av Ruysuke, torsdag 11 januari 2007 kl 18:22
JesperA
Otroligt så trög du är, gå igenom alla kommentarerna så kommer du kanske förstå med sen.
av JesperA, fredag 12 januari 2007 kl 06:33
Linus S
Enligt Dells fina animation på sin hemsida så kyler vattnet processorn som sedan går till pumpen, radiatorn, peltern (som kyler vattnet) och sedan tillbaka till processorn.

Klicka på Teknik -> H2C-Kylning och Se hur H2C&tm; fungerar.
av Linus S, fredag 12 januari 2007 kl 10:33
Ruysuke
Ok, så peltiern kyler vattnet istället för att kyla processorn direkt. Otroligt så trög jag är.

Gå igenom dem du också, och passa på att tänka efter lite.


Tack Linus.
av Ruysuke, fredag 12 januari 2007 kl 17:06
PreacherMan
Det finns liknande kylningar att köpa. Kyler bättre än vanlig luftkylning i alla fall.

Påslaget för denna datorn är nog runt 10,000:-, men det är ganska så svårt att uppskatta. Beror på hur man värderar service och support också.
av PreacherMan, måndag 15 januari 2007 kl 10:05
Xaevi
Med det jag lagt ut på min nuvarande dator (version 1.0 -01) så hade jag haft råd med 2 sånna dellburkar :/
av Xaevi, måndag 12 februari 2007 kl 18:44
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration