28 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
GDC2016 Valve vill att SteamVR ska fungera med äldre grafikkort Jobbar på att effektivisera renderingen
Valve vill att SteamVR ska fungera med äldre grafikkort

Som bekant kommer det att krävas en ganska kraftfull dator för att köra VR-enheter liksom Oculus Rift och HTC Vive och speciellt handlar det om kraftiga grafikkort där exempelvis Nvidia GTX 970 och AMD 290 från flera datortillverkare har angetts som minimumkrav.

Men Valve vill att SteamVR ska bli tillgängligt för fler datoruppsättningar med mindre kraftfulla grafikkort vilket givetvis skulle inkludera fler spelare som antingen inte vill eller inte har råd att uppgradera datorn inför VR-lanseringarna. Anledningen är att de vill göra det billigare för konsumenterna.

Under GDC pratade Alex Vlachos från Valve nämligen om företagets planer att att släppa ett renderingsplugin till Unity som på ett bättre och effektivare sätt ska rendera scener för VR. Det skulle i sin tur kunna innebära att även lite äldre grafikkort, från 2012 och framåt, skulle kunna klara av att hantera en VR-upplevelse. Exempelvis skulle då VR kunna köras på Nvidias 680-serie.

“As long as the GPU can hit 45 HZ we want for people to be able to run VR. We’ve said the recommended spec is a 970, same as Oculus, but we do want lesser GPUs to work. We’re trying to reduce the cost [of VR].”

Skulle de lyckas få VR att fungera på mindre kraftfulla datorer skulle det gissningsvis innebära att antalet konsumenter som kan tänka sig att köpa en VR-enhet ökar och att det finns större chans att VR slår på en bredare front och inte bara blir något som entusiaster satsar på. Alex Clachos säger också att han är optimistisk och är övertygad om att de kommer att få VR att fungera på äldre kort eftersom han själv kört Aperture (en VR-upplevelse från Valve) på ett Nvidia GTX 680.

“I can run Aperture [a graphically rich Valve-built VR experience] on a 680 without dropping frames at a lower quality, and, for me, that’s enough of a proof of concept. Most art we’re seeing in VR isn’t as dense as that. So we should be pretty good to go…everything should be able to support that low-end hardware. But we need the right safety nets in place.”

PC, Hårdvara, SteamVR, Valve, HTC Vive, Oculus Rift, grafikkort, Unity, gdc2016
Steam slutar stödja macOS för SteamVR Se där Steam har nu bestämt sig för att sluta stödja SteamVR på macOS. Apples datorer fick stöd för SteamVR under 2017 så även Mac-folket kunde leka i den virtuella verkligheten. Men tydligen var det inte så många som ville vara med och leka så Valve har nu valt att fokusera sina vr-resurser på Windows och Linux istället. SteamVR has ended OSX support so our team can focus on Windows and Linux. We recommend that OSX users continue to opt into the SteamVR [macOS] branches for access to legacy builds. Users can opt into a branch by right-clicking on SteamVR in Steam, and selecting Properties… -> Betas. Så, så var det med det. Tumnagel
41.0°
0
SteamVR-spel spelbara på Windows MR från nästa vecka Testa innan mjukvaran är färdig Att Windows Mixed Reality-headset kommer kunna köra SteamVR-spel har varit känt sedan en tid tillbaka, men när SteamVR-stödet är färdigt är för tillfället oklart. I en intervju med Rolling Stone berättar Microsoft att från och med 15 november kommer ett betatest vara tillgängligt för Mixed Reality-användare som kommer kunna lira ett par SteamVR-spel på sina MR-headset. För tillfället har MR-användare möjlighet att leka runt med 60 olika appar och spel som finns i Microsoft Store, men med SteamVR-betan så kommer de få tillgång till en hel del fler spel och verktyg. När SteamVR-spelandet lämnar Insider Preview är för tillfället oklart, men betatestet kommer vara öppet för alla med Windows 10 och Mixed Reality-headset. Tumnagel
39.8°
0
SteamVR får stöd för mycket större yta Spårningstekniken uppdateras Valve kommer att släppa en uppdaterad version av SteamVR som innebär en hel del förändringar. Den största och mest intressanta är att utrymmet som spårningstekniken klarar av kommer att bli 10x10 meter, det vill säga 100 kvadratmeter. Betydligt större än nu med andra ord. Dessutom kommer enheten och spårningstekniken att använda sig av fyra nya basstationer. Valve kallar uppdateringen för SteamVR Tracking 2.0 och de nya basstationerna, som inte fungerar med befintliga headset, ska lanseras i början av 2018 och skickas då ut till utvecklare och tillverkare. Först kommer det endast gå att använda sig av två basstationer. Stöd för fyra stycken kommer att implementeras i ett senare skede. När är fortfarande oklart. Tumnagel
40.0°
0
SteamVR kommer till Mac Lek med Virtuell verklighet på Apples datorer Då Apple kommer släppa ett gäng kraftfulla datorer snart innebär det att man kommer kunna köra virtuell verklighet på dessa. Tack vare detta så kommer Valve släppa SteamVR till plattformen så även Mac-användare kan försvinna ut i den virtuella verkligheten. Så om man nu hade planerat att köra virtuell verklighet på sin Mac-dator är då HTC Vive just nu det självklara valet. Tumnagel
39.9°
0
Använd PlayStation VR med SteamVR Högst inofficiellt TrinusVR har släppt några drivrutiner samt instruktioner om hur man kan få sitt PlayStation VR-headset att fungera med SteamVR-spel. Det hela fungerar dock inte med Oculus Touch- eller Vive-kontrollerna så man får spela spelen med vanlig handkontroll. På tal om virtuell verklighet så kan man nedan hitta två bonusklipp. I dessa får man se Kristen Stewart och Ruth Negga spela upp några film noir-scener som är filmade med 360-kameror. Tumnagel
40.2°
0
Är det här Valves Steam VR Desktop Theater Mode? Ska finnas tillgängligt i Steam VR Beta Det var inte länge sedan Valve berättade att de jobbar på ett Theater Mode för Steam VR som ska innebära att användare kan spela alla sina spel i VR, även om de inte är anpassade för VR-upplevelser från början. Nu verkar det som om tjänsten letat sig ut i Steam VR Beta och ett par användare på Youtube har demonstrerat hur det fungerar. Eftersom det inte är Valve själva som lagt upp materialet är det inte bekräftat att det verkligen är Valves tjänst då det finns tredjepartsutvecklare som tagit fram liknande tjänster. Men en av filmerna kan ni i vilket fall se ovan där Youtubeanvändaren Brad Lynch skriver att han egentligen inte rekommenderar spel i tjänsten, men att han gillar att använda den för att se på Twitch. Han säger också att det största problemet med tjänsten är svårigheten att läsa texter. Tumnagel
39.5°
0
59.7° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
sön. 20 mar 2016, 14:00
GDC2016 Valve vill att SteamVR ska fungera med äldre grafikkort Jobbar på att effektivisera renderingen
59.7°
0