AI kan göra egna spel
Lär sig hur andra spel är gjorda

Forskare på Georgia Institute of Technology har utvecklat en artificiell intelligens som man säger kan utveckla spel och banor till spel enbart genom att studera hur andra spel fungerar.
I sina experiment utgick forskarna från de tre spelen Mega Man, Super Mario Bros. samt Kirby’s Adventure. Dessa tre spel fick AI:n sedan studera och då kunde den utveckla egna enklare banor till spelen. Man kunde till exempel ta fram en ny bana till Mega Man enbart genom att låta AI:n studera hur Super Mario Bros. och Kirby’s Adventure fungerade. Forskarna beskriver kort hur AI:n fungerar:
"The process is as follows: we take as input gameplay video and a spritesheet. A spritesheet is a collection of all of the images or sprites in the game, including all background art, animation frames, and components of level structure. We run image processing on the video with the spritesheet to determine where and what sprites occur in each frame. Then, we learn a model of level design and a ruleset for the game. We then merge the representations of level design and game ruleset into what we call a game graph."
Världens spelutvecklare behöver dock än så länge inte oroa sig för att bli ersatta av artificiella intelligenser. Experimenten man genomfört på Georgia Tech kan än så länge bara skapa enklare spel och banor till plattformsspel. Man hoppas däremot att i framtiden kunna utveckla AI:s som kan ta fram spel med avancerade 3D-miljöer med komplexa regler och spelmekanik. Hur länge det dröjer tills vi är där framgår inte.