Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
El Primero Zenith Zero-G Multi-Dimensional Tourbillon Om du råkar ha några mille över... El Primero Zenith Zero-G Multi-Dimensional Tourbillon Den stora klockmässan Baselworld 2008 går inte av stapeln förrän i april men redan nu har vissa av de klock-modellerna som ska visas upp på mässan letat sig ut på nätet.Ovan ser vi den, i mitt tycke, ohyggligt snygga "El Primero Zenith Zero-G Multi-Dimensional Tourbillon" från den schweiziska klocktillverkaren Zenith. Det finns inte så mycket information om El Primero tillgänlig ännu men vi har fått reda på priset. Tyvärr måste väl tilläggas. Vill du äga en El Primero så startar priserna på 350 000. Euro! watchismo.blogspot.com Pryl, Klockor, zenith, zero-g, basel 2008
37.2° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
lör. 23 feb 2008, 14:15
30 kommentarer till artikeln
Smack
najs..
av Smack, lördag 23 februari 2008 kl 14:34
S M
Vilket jävla överris! Lär inte kosta särskilt mycket att tillverka. Efter 5000-kronors-strecket kan inte kvalitén bli särskilt mycket bättre. Klockor med ädla metaller och stenarkan jag förstå att de kostar, just pga av hårdvalutan de faktiskt består av, men denna. Man är en riktigt dålig människa om man köper en sådan här, just pga att man får en lika bra klocka för ett par tusenlappar och samtidigt kant kan skänka 3,49 mille till goda och omateriella ändamål istället.
av S M, lördag 23 februari 2008 kl 14:43
alxalx
skater master flytta till kuba och sluta gnäll
av alxalx, lördag 23 februari 2008 kl 15:28
elfving
smaklös.
av elfving, lördag 23 februari 2008 kl 15:42
Preddan
Skater Master: det är en Tourbillon, när du har googlat det så förstår du varför den kostar så mycket pengar, det är inte direkt något en maskin spottar ut en gång i kvarten
av Preddan, lördag 23 februari 2008 kl 15:49
S M
Preddan, så du påstår att det inte är ett sjukt överptis? :D
av S M, lördag 23 februari 2008 kl 16:11
S M
pris godamnit! och när kommer redigeringen tillbaka, det var min vän!
av S M, lördag 23 februari 2008 kl 16:11
Andy Poker
håller fullstädigt med skatermaster, priset är ett skämt. Men jag har då aldrig sett en snyggare klocka
av Andy Poker, lördag 23 februari 2008 kl 16:52
MaxW
Vulgärt.
av MaxW, lördag 23 februari 2008 kl 17:50
Teddy C
Efter 5000 kr-sträcket? Du verkar inte förstå någonting!

3 500 000 är ju lite och ta i men menar du verkligen 5k-sträcket?
av Teddy C, lördag 23 februari 2008 kl 17:56
Kaiser
Priset är det väl inget fel på... Lite väl dyrt för mig men så länge de finns människor som kan och vill pröjsa för de få klockorna som kommer att tillverkas så ser inte jag nå fel. Om Volvo hade kunnat ta 30 millar för varje v70 så hade de troligtvis gjort det, precis som i detta fallet..
Utbud - efterfrågan och allt det där..

..och 5000 spänn!?? Skater verkar ju inte veta så mycket om klockor iaf.


av Kaiser, lördag 23 februari 2008 kl 18:39
Xhit
Är det 1 April redan? Den ser ut som en pråligare variant av en G-Shock klocka från 90-talet, den har två små urtvalor som båda är för små för att kunna avläsa nånting vettigt, den har ett långt och enormt fånigt namn och en massa snirklig text som förklarar att den bland annat är vattentålig...Kan nån bättre vetande förklara grejen med grejen?
av Xhit, lördag 23 februari 2008 kl 18:40
Fexnix
JAg skulle aldrig ha den på armen.
av Fexnix, lördag 23 februari 2008 kl 19:54
Watchmaker
Zenith Zero G Multi-Dimensional Tourbillon. Denna är den första varianten i en tredelad limiterad serie. Klockan är PVD:ad och använder sig av en förfinad tourbillon som motstår jordens gravitation genom en sinnrik konstruktion av gyrot. Avsaknad av gravitationens påverkan ger urverket en mer exakt gång.
av Watchmaker, lördag 23 februari 2008 kl 23:07
Wilke74
Att säga att en klocka inte blir bättre än en för 5k är att säga att en tavla inte kan bli bättre än en planch från Galerix. Självklart visar ett quartz ur för 50:- alltid bättre (mer exakt över tid) är ett automatiskt urverk men det är knappast därför man köper ett ur för 3,5 mkr (eller för 5000:-). Hantverket med denna klocka är det man betalar för. Och i Zentihs fall betalar man inte SÅ mycket för märket mer ingengörskonsten.

Zenith gör underbara klockor.
av Wilke74, söndag 24 februari 2008 kl 00:02
S M
Jag gillar klockor utan att vara ett freak, precis som jag gillar musik utan att vara en audiofil. Efter 5000 kronor blir kvalitét i material och precision inte mycket bättre. Störst skillnad märker man med klockor från 0 till 2000 kronor. Sen tonar skalan av rätt ordentligt. Och vem märker om sitt armbandsur saggar efter ett par sekunder om året? Det är ju bara löjligt. Detta är inget annat än en statuspryl för dåliga människor.
av S M, söndag 24 februari 2008 kl 01:15
Maccer
Håller med Xhit. Alldeles för små urtavlor samt för mycket oanvänt utrymmae på urtavlan. Och inga roliga funktioner :-)
av Maccer, söndag 24 februari 2008 kl 10:50
Teddy C
Skater: Vet du skillnaden på ett mekaniskt och ett quartz-ur?
av Teddy C, söndag 24 februari 2008 kl 12:06
Dr.Bill
jävla gnäll det var då
av Dr.Bill, söndag 24 februari 2008 kl 13:42
S M
Teddy C, jajjemän, och min personliga åsikt är att det inte alltid är att föredra (kuriosa). Vadårå?
av S M, söndag 24 februari 2008 kl 13:45
President
Om det är som det låter så är det en tourbillion upphängd i en tourbillion, extremt!
av President, söndag 24 februari 2008 kl 16:25
S M
Istället för att lägga stora pengar på att utveckla urverk med +/- xx sekunder bättre precision om året tycker jag man ska satsa på att hitta på intressantare features, som till exempel eco-drive-tekniken som citizen använder sig av.
av S M, söndag 24 februari 2008 kl 18:15
chronic91
Sjukt tråkiga inlägg!

Sen när är det enbart materialkostnad man betalar för hos en vara??
Dessutom, om de endast tillverkar säg 300st av en klocka där utvecklingsarbetet kanske kostat 100 milj (inte omöjligt), den innehåller kanske 250 delar, man har en otroligt omfattande tillverkningsteknik där varje steg måste kalibreras och ställas om.... Give me a break, 3.5mill är ett fynd!
Man betalar aldrig för materialet och enbart tillverkningen...90% av priset är säkert helt klart pålagt för att det är limited, exklusiv osv osv. VILL man att denna klocka ska kunna påträffas på nån svennebanan som står och fylledansar till schlager?

Och nej, det är troligen inte världens mest exakta klocka, men hur skoj är det att gå runt med en liten sändare/mottagare som uppdaterar visningen var 10e sekund styrt från något atomur i Frankfurt eller whatever?

När jag har köpt en Bugatti Veyron ska jag skaffa denna klocka och en AP Royal Oak Offshore. Sedan ska jag betala för en kukförminskning.
av chronic91, måndag 25 februari 2008 kl 09:06
S M
Svennebanan is the shit!

"Och nej, det är troligen inte världens mest exakta klocka, men hur skoj är det att gå runt med en liten sändare/mottagare som uppdaterar visningen var 10e sekund styrt från något atomur i Frankfurt eller whatever?"

Varför då lägga så mycket pengar på en klocka vars huvudfeature är att den just håller tiden extra bra? :o
Men du har rätt, det är en statuspryl. Precis som att köpa ett par diamantbeströdda skor för ett par miljoner, som någon dam på oscarsgalan tydligen hade.

av S M, måndag 25 februari 2008 kl 09:41
MindWalker
Det finns alltid en idiot för varje deal...
av MindWalker, måndag 25 februari 2008 kl 14:31
Gari0n
För 3,5 miljoner borde det inte vara ett eget atomur?
av Gari0n, tisdag 26 februari 2008 kl 12:43
President
Det roliga med ett mekaniskt urverk är ju att det är en liten evighetsmaskin. Den roliga ligger i att den kan hålla såpass exakt tid trots att den inte drivs av ett batteri. Och eco-drive funktionen finns sedan länge i klockor, kallas automatiskt urverk då klockan dras upp genom att man använder den. Att tro att Citizen kom på det är som att tro att folk som kör de nya Priusarna är de första som kör miljöbil, båda har funnits länge, bara Svensson som inte fattat.
av President, tisdag 26 februari 2008 kl 22:21
S M
President, För att en automatiskt klocka ska fungera krävs att man har ett rätt aktivt liv. De jag har provat har inte fungerat inte helt bra. Fördelen med citizen eco-drive är att de laddas av solljus istället, eller kontors-belysning :) så har man ett relativt stillasittandejobb är det no problemo, den tickar på endå.
av S M, fredag 29 februari 2008 kl 12:56
S M
Dessutom tror jag det inte finns så många mekaniska klockor som kan ligga stilla i 180 dagar och fortfarande hålla tiden? Det kan eco-drive, stilla och i totalt mörker. Det är inte något super hi-tech men det är en riktigt tuff feature som inte är särskilt dyr.
av S M, fredag 29 februari 2008 kl 12:58
S M
"Den roliga ligger i att den kan hålla såpass exakt tid trots att den inte drivs av ett batteri"

Fel också faktiskt, i många automatiska ur finns ett litet batteri som lagrar energin som man själv vrider upp med sina rörelser, såvida det inte är en fjäder. ESU tror jag det kallas för.
av S M, fredag 29 februari 2008 kl 13:05
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration