K-vadårförnågonting sa du?
Det finns för mycket att välja på.
Titta på bilden ovan. Det är inte myror, det är Nokias och Sony Ericssons olika modeller som antingen finns i butik eller som är på väg ut i butik. Nokia till vänster med 70 olika modeller och Sony Ericsson till höger med 54 olika modeller.Visst, alla är knappast aktuella men det är vad man presenteras inför när man går in på de respektive företagens hemsidor. Om jag kom till något av dessa företag och skulle bli ansvarig för att hålla reda på denna flora av produkter så skulle jag vända och gå ut genom dörren.För det är helt galet många modeller. 124 stycken, och det bara från Nokia och Sony Ericsson. Och till dessa kommer alla tillbehör, som tack gode gud numera är relativt homogena - nästan alla har samma typ av laddare till exempel.Inte konstigt att folk börjar protestera och klaga på att det kommer för många modeller. Mångfald och utveckling är bra, men det här börjar bli löjligt.Att jag gillar Apple är ingen hemlighet, men deras strategi att ha så få olika produkter som möjligt är genialisk. Borde inte Sony Ericsson och gänget kunna göra samma sak? Hitta ett antal olika grundmodeller och uppgradera dessa hela tiden. En per rad ovan borde räcka - sex modeller.En skitbillig som bara går att ringa på. En lite mer avancerad med dålig kamera. En musik/mediatelefon. En med bra kamera. En affärstelefon. En som har allt.Sedan kan man erbjuda dessa i lite olika färger och olika prestanda, till exempel en kameramobil med 3.2 och en med 5 megapixlar. Men de ska heta och se ut precis likadant. Och när det kommer en 10 megapixlar-version så ska den också heta likadant och den billigare varianten ska få 5 megapixlar.Lite som iPod nano. I praktiken så finns det 7 olika modeller av iPod nano att välja mellan men det är en produkt för folket. En produkt som hela tiden förfinas, får mer minne och vad det nu är. Produkten utvecklas helt enkelt.En effekt av det Sony Ericsson och Nokia håller på med är att när man släpper en ny modell så kan ju inte den se ut som den gamla, det vore ju katastrof. Alltså måste man ändra designen, ändra knapparnas utformning och vart de sitter och så vidare. Bara för att.En normal mobil har runt 16 knappar på själva knappsatsen. Nokia och gänget måste ha full koll på hur dessa ska placeras och hur de ska utformas för den ultimata upplevelsen. Knappsatsen som passar alla fingrar, testat på tusentals människor i olika miljöer. Ändå håller man på och ändrar detta hela tiden.Utvecklingen K800 -> K810 -> K850 är ett lysande exempel på att det som Sony Ericsson håller på med nu är galet på alla sätt och vis.Vad tycker ni? Är mobiltelefontillverkarnas strategi dålig för oss konsumenter?
Pryl,
3D-skrivare
37.9°
0Roger Åberg
fre. 15 jun 2007, 14:57
43 kommentarer till artikeln
jag kan faktist inget annat än att hålla med. Overkill liksom...
av Yasir, fredag 15 juni 2007 kl 15:38
Jag håller med.. Det har blivit en overkill på modeller. Go green, go Apple.. eller nåt..
av Yasir, fredag 15 juni 2007 kl 15:39
Det har blivit Overkill på olika modeller. Håller med artikelns författare fullständigt. D v s Apple vet vad de gör...
av Yasir, fredag 15 juni 2007 kl 15:40
undra varför inte Greenpeace är efter SonyEricsson o Nokia? De kanske har betalat dem tillräckligt ^^
av syntax.error.83, fredag 15 juni 2007 kl 15:55
Tycker det är bra med många modeller så inte alla har likadana telefoner.
Nokias N- och E-serie är lite av den kategoriseringen som Roger säger men de släpper ändå många.
kr0n: Nokia och SE ligger ju i topp gällande greenpeaces grönhet...
av iPoop, fredag 15 juni 2007 kl 16:04
Det skulle vara roligt att se om folket på Nokia och Sony Ericssons marknadsavdelningar själva kan namnen på alla sina telefoner... :)
av Roger Åberg, fredag 15 juni 2007 kl 16:11
klart du gillar iPhone. där finns inga knappar alls att ändra form på. Jag håller med om att modellbeteckningarna gör det svårt att få en uppsikt om vad det egentligen handlar om. Sony Ericssons modell är K- för kamera, W- för walkman J- för budget, Z- är vikbar... Inte så svårt så långt.. Med högre nummer har det lagts till någon funktion. Många av uppdateringarna syns vanligen inte och därför förändras formgivningen på utsidan. Insidan har dock samma stomme. Knapparna sitter därför också på mer eller mindre samma ställen (när du följer systermodeller eller inom samma modellspår (ex K8xx)). Jag måste säga att jag känner mig ganska hemma i SE:s sortiment. Men det är väl mer ett teknikintresse som hjälpt till med det. Personligen hade jag hellre sett att man namngett K850 till K900 för att hålla på traditionerna för kameramobiler (men det kanske är för mycket av samma skit under huven för att byta modellbeteckning). Men jag jobbar inte på SE. Hur som helst är det nog dags för en revidering av modellnamnen. Trots allt så är skillnaderna i utformningen det som gör det intressant att köpa nytt. Hur håller de annars försäljningssiffrorna? =)
av doktorn, fredag 15 juni 2007 kl 16:25
Alla modeller, antalet, påminner lite om dom där roligt smaksatta godisbönorna från Usa, vad dom nu heter, man vet aldrig vilken som är vilken.
Men ja... Nokia N95 och iPhone är godast, det vet jag.
av Spicey, fredag 15 juni 2007 kl 16:28
Jag gillar designen på min k750 och har inga problem att k850 är lik den. Blir nästan samma telefon men med mera lull lull i! Me like alot!!!
av woofer, fredag 15 juni 2007 kl 16:35
Svensken klagar på allt. För få modeller, för många modeller... :D
av AiR, fredag 15 juni 2007 kl 16:54
I begynnelsen har jag för mig att Sony Ericsson faktiskt inte hade omotiverat många modeller i sin portfölj.
Det tyckte jag var bra, för då kunde man ha koll på vilken telefon som var bra för vem; det blir liksom inte lättare att ge folk råd om vilka mobiler de ska köpa om det finns en trillion mobiler med mer eller mindre likartade specifikationer.
Samma sak gäller Nokia och de övriga mobiltillverkarna. Som det är nu så ser man inte guldklumparna så lätt som det vore önskvärt för alla halvdana mobiler som skymmer sikten.
Det bästa vore om tillverkarna slutade att spruta ur sig nya telefoner och nöjde sig med ett par riktigt festliga produktsläpp per år.
Om produkterna som släpps är genomarbetade och bra spelar det inte så stor roll om det kommer 8 nya produkter istället för 80 varje år.
Och när kommer Sony Ericsson med sin N95-killer? Jag vill se en telefon med en smidig GPS, galet bra kamera, Walkman-ljudspelare och alla tänkbara funktioner man kan stoppa in i en telefon med lagom stort och snyggt format.
Sony Ericsson skulle väl kunna skapa en ny serie som kombinerar K-seriens kameror med W-seriens ljud - och klämma in lite extra godis så som GPS.
Sure - det skulle antagligen bli en dyr pryl, men bra grejer betalar jag gärna för! ;)
av snirkelsnorkel, fredag 15 juni 2007 kl 17:10
doktorn: Kan du förklara för mig varför K530 heter som den gör? Det finns ingen CyberShot-logga på den och på Sony Ericssons sida så är det bästa med den att man kan koppla upp sig.
av Roger Åberg, fredag 15 juni 2007 kl 17:26
Han sa väl inte att K=CyberShot? den har ju en kamera.
Min K700i har inte heller CyberShot men den har kamera.
av hunden, fredag 15 juni 2007 kl 18:09
Tror att en viktig detalj här är storleken på marknaden och inriktningen. Musikspelare säljs huvudsakligen till människor i I-länder som vill ha den för att lyssna på musik när de promenerar, åker buss o.s.v. Mobiler säljs till hela världen med oändligt många syften. SE har exvis sex stycken Walkmanmodeller vilket väl ungefär motsvarar de olika ipod varianterna. I musikspelarbranschen är skillnaden mellan SE och Apple alltså inte så stor.
Däremot är SE även i kamerabranschen, bara-ringa-hem-branschen, vara- ständig- närvarande-på-mejl-branschen osv. Vad Iphone gör är att gå in i denna lilla del av mobilmarknaden som rör internet och musik i kombination med två varianter av en telefon. Ska Apple växa kommer det nog bli en hel del modeller från dem också även om de säkert lär skippa alla de billiga varianterna.
Det kommer förmodligen bli som på PC-marknaden, Apple gör några designmodeller för en liten procent av marknaden och för resten finns hur många alternativ som helst.
av amenable to change, fredag 15 juni 2007 kl 18:19
en klockren spaning av herr åberg.
håller med till fullo.
sedan är frågan hur många nokia och sony e. modeller är det på den kartan om exakt ett år?
iPhone har ju redan "gjort ett avtramp" i "tekniklanseringshistorien" innan den ens är lanserad.
av BurlyMan, fredag 15 juni 2007 kl 18:46
Framförallt skulle de spara massor med pengar. De skulle ha långt lägre utvecklingskostnader för att de slipper utveckla 25 telefoner samtidigt, samt att de skulle spara på tillverkningen, eftersom de kan producera större volymer av de fåtal telefoner de har. Och så skulle vi konsumenter ha lättare att välja. Win-win helt enkelt.
av Orbulon, fredag 15 juni 2007 kl 18:47
Jag tycker att sonyericsson fokuserar för mycket på musikmobiler.
Dom måste tänka på folk som är döva/hörsleskadad/synskadad/blind/dövblind och handikappad. Dom har speciella behov med mobiltelefonen.
Sonyericsson som är kåt på att sprutar ut sitt musikmobiler.
Medan folk skriker efter mobiler som ska passa till dom och dom vill inte ta emot kladd från Sonyericsson.
av Pakke, fredag 15 juni 2007 kl 18:48
Jag brukar inte bli speciellt iriterad vanligtvis men av någon anledning så irriterar jag mig på dyrkande :) Vare sig det är en person, ett företag eller en spelkonsoll blir jag irriterad på konstant hyllande av en produkt eller ett företag. Nu är det såklart inte så att alla är så extrema men feber har på den senaste tiden börjat kännas mer som en propagandasite för apple.
Man kan väll skriva en text om mobiler utan att det blir en debattartikel för apple :)? Jag vet. Jag överreagerar säkert och inget av vad jag ser det som är meningen men jag tycker bara det blir lite för mycket. Nu till vad det faktiskt handlade om.
I marknadsförings syfte är det solklart bättre med färre modeller och färre varumärken och att skapa hajp när det gäller en produkt. Nu bryr jag mig inte ens längre när det släpps en ny mobil(möjligtvis iphone). Så dom förlorar mycket där. När det gäller i valet av mobil och en kund faktisk befinner sig i affären för hjälp av välja så gör det nog ingen större skillnad. Den vanliga konsumenten bryr sig inte om exakt vilken modell det är utan tillverkaren och modellserie är antagligen det som koms ihåg. Förutom då dom sänder massa reklam och hajpar någon speciell produkt då men då gör det ju fortfarande ingen skillnad.
Fast det är bevisat att flera val gör det svårare kunden att välja och då är det stor chans att valet inte alls blir av och med det ingne köp.
Hm... Nu yrar jag säkert. Jag skyller på för lite sömn :)
av ag_the_king, fredag 15 juni 2007 kl 18:54
Du är skärpt och balanserad i din argumentation Roger, tummen upp till den här journalistiken! Trevlig sommar.
av Brorsan, fredag 15 juni 2007 kl 19:02
För 5 år sedan hade jag stenkoll på absolut alla mobiler som fanns ute på marknaden. Idag orkar inte inte hänga med. Nokia lanserar nya mobiler nästan varannan månad och SE verkar gå i Nokias fotspår.
Sen tycker jag att Roger är lite väl Apple kåt, specielt efter iPhone presenterades. Apples MP3-spelar sortiment är verkligen inte perfekt.
De saknar en MP3-spelare som har stöd för minneskort.
En väldigt liten mp3-spelare med display.
En MP3-spelare med inbyggd USB kontakt
Därför tycker jag att det är lite onödigt att du försöker få Apple att framstå som en model för alla andra tillverkare.
Visst är negativt och förvirrande med alla olika och snarlika modeller men det är även bra för petiga prylbögar som har väldigt spesifika krav på prylarna de köper.
av dv9074ea, fredag 15 juni 2007 kl 19:04
Sen tycker jag inte listan är speciellt "korrekt" heller. K600, K608 och V600 är samma mobil men brandad till olika operatörer, dessutom går ingen av dessa längre att köpa. Inte heller P910, och frågan är om inte P990 utgår iom att P1 kommer, men alla tre är med i listan.
av steelth, fredag 15 juni 2007 kl 19:04
OKEJ! Nu får det vara nog. Jag jobbar på ett lager som skickar ut mobiltelefoner till butiker runt om i sverige.. Jag kan visserligen hålla med med om att Nokia har svinigt många modeller, men jag tycker dock att SE har hållt sig i kragen. Vi har idag 15-16 modeller från SE, vilket jag tycker är helt acceptabelt.
@Pakke: Jag tycker personligen att SE gjort ett magnifikt jobb med Walkmanmodellerna. Använder själv just nu w610 och har aldrig varit mer nöjd. Perfekt att ha på jobb, på bussen osv. Underbart ljud! Och man har alltid mobilen med sig. Så enkelt är det!
Det är vad jag tycker :)
av sajb0r, fredag 15 juni 2007 kl 19:37
Jag håller visserligen med om att det är onödigt med så många modeller men eftersom mobiltelefon blivit en accessoar så vill folk ha olika stil och funktion på samma vis som att alla inte vill ha en Fjällräven Kånken trots att den fyller funktionen för många. Därför måste de stora tillverkarna pumpa ut olika modeller. Apple har en helt annan ambition och försöker snarare övertyga köparna att deras "stil" är rätt när SE och Nokia gör tvärt om och skapar modeller för efterfrågan.
av Björn_, fredag 15 juni 2007 kl 20:42
Vad kommer bokstäverna ifrån då?
k = kamera, ja på svenska kanske, borde vara c?
w = walkman, ok
j = junior?
z = ???vikbar???
Kanske några (k, j) får bestämmas av svenskar på ericsson och några (w, z) av japaner på sony?
av Press play on tape, fredag 15 juni 2007 kl 22:07
Vad ser ett Z ut som om inte ett veckat, eller skall vi kanske kalla det ett IHOPVIKT streck?
av skammen, fredag 15 juni 2007 kl 22:10
SonyEricsson Home Basic,
SonyEricsson Home Premium,
SonyEricsson Business,
SonyEricsson Ultimate,
SonyEricsson Enterprise
Klart.
av Surfaren, fredag 15 juni 2007 kl 22:56
V är väl vikbar och Z vikbar med 3G eller?
I sak har du rätt i att de har för många modeller, Roger, men sedan kunde du inte motstå att basera det på bilderna på hemsidorna där de visar alla modeller de senaste åren istället för att nöja dig med att konstatera att de är för många.
Jag tycker du har gjort lite av en Elisabeth Höglund, när hon intervjuar folk som gjort nåt dumt går hon på så hårt att man tycker det är oförtjänt och håller med kräket istället. Sverker på Plus har lite samma effekt.
Ta en titt på bilden - K500i? Visa mig ett ställe där man har kunnat köpa en sådan det senaste året. Nokia 6101 - samma sak. Som Steelth var inne på så är ju K600, K608 och V600 bara ombrandningar. F500i är bara en K500i med ny kaross åt Vodaphone osv.
Anledningen att de har den där sidan är att du som besökare skall kunna identifiera din telefon från de senaste åren utan att kunna modellnumret - inget mer.
av Tiny, fredag 15 juni 2007 kl 23:02
Håller med Roger – dels att det finns för många modeller, och dels att de uppgraderar utseendet på telefonerna bara för sakens skull.
Jag ser ingen anledning i differentieringen av musik- och kameramobiler, särskilt som musikfunktionerna oftast handlar om mjukvara och därmed inte kostar extra att lägga in på en telefon. Precis som snirkelsnorkel vill jag ha en telefon som både har bra kamera och har bra musikfunktioner, och det utan att råka ut för någon slags helsjuk design. En 5-megapixelsmobil med en vanlig navigeringsknapp skulle sitta fint, men N95 är för dyr.
av Maccer, fredag 15 juni 2007 kl 23:27
Det handlar enbart om marknadsandelar, på den tiden då Ericsson bara hette Ericsson och hade typ 5 modeller var dem en betydligt mindre aktör på marknaden också.
av Tony, lördag 16 juni 2007 kl 01:12
seriöst roger, du börjar bli gammal stofil, pensionera dig innan det försent....
suck...
*way back buzzare som har mobiler som jobb*
av macke.se, lördag 16 juni 2007 kl 01:25
Langtar tills man kan satta ihop sin egna mobil, hade varit sjukt nice.
3G? ja
Kamera? 5 mpx
gps? ja
musik? ja
pris: 2000 kr
:P
av Vejto, lördag 16 juni 2007 kl 06:20
Det behövs bara tre modeller.
En pda telefon med allt
En liten och snygg färgglad flipp telefon
En liten och lätthanterlig standard lur.
Så...
av iCrap, lördag 16 juni 2007 kl 09:52
Tycker man att det finns för många mobilmodeller så kan man väl med fördel flytta till Nordkorea? Där är valmöjligheterna så härligt begränsade...
av FDD, lördag 16 juni 2007 kl 10:07
Detta måste väl ändå vara listan som representerar SE's modeller mest korrekt. Det är ungefär 20 modeller.
av steelth, lördag 16 juni 2007 kl 20:56
Roger, en klockren artikel. Är precis med i dig i hur du tänkt.
SE & Nokia slänger ut telefoner som egentligen bara är lätt uppgraderade. De beskrivs som helt nya och unika.
Jag kan berätta om min P990i som jag köpte i september förra året. Dum som jag var så trodde jag på SE att detta skulle vara den ultimata företagstelefonen. Jag som ringer oförskämt mycket, 3 timmar per dag är inte ovanligt. Sedan jag fått min P990i så har jag fått öka användandet av min K750i. För min P990i hänger sig mitt i samtal. Den optimerar sig då man minst anar det. Knapparna slutar att funka plötsligt. Vi varje nu firmwareuppgradering så kommer nya buggar. När de sen släpper P1 så borde vi alla betatestare få ett ex.
Nej, SE och Nokia. Ner med antal modeller och se till att de fungerar. Är det för mycket begärt att telefonerna skall fungera?
Jag kommer köpa en iPhone. För det känns som en telefon som fungerar.
Aldrig mer SE säger jag.
av nisse, söndag 17 juni 2007 kl 02:58
Nej, men alltså, att ha en massa modeller är ju mer 2.0, lixom. Har ni inte läst The Long Tail? Att göra som Apple är tramsigt och är till exempel en av anledningarna till att jag inte hittar en mac-modell som passar mig - och därför inte köper någon.
av orbited, söndag 17 juni 2007 kl 13:31
Med tanke på att iPhone kommer att köpas av ungefär 1% av kunderna och Nokia, SE och några andra får dela på de restrerande 99% är det ganska självklart att det finns många modeller.
av iPoop, söndag 17 juni 2007 kl 13:56
Jadu Robert, jag blir väldigt irriterad på dig när du propagerar för en telefon på detta viset. det tycker jag inte passar sig, eftersom jag uppskattar neutral information.
Vist iPhone verkar bli en riktig höjdar telefon. Men Apple ogillar jag bara mer och mer, när de lanserade iphone så påstod de att deras telefon ligger tio år före i utvecklingen, ett otroligt kaxit påstående. jag anser att LG PRADA och HTC touch liger på minst samma nivå.
Och så som de förlöjligade pennor som brukar finnas med telefoner med tryckkänsliga skärmar. dessa pennor är enligt mig väldigt bra, och tar endast fram pennan när jag ska skriva något med handsstilsigenkänningen.
På min telefon, (p990, och till skillnad från ovanstående är jag väldigt nöjd med den sedan senaste programvaru uppdateringen) behövs pennan endast när man spelar.
iphones stora styrka jämfört med andra telefoner skulle kunna vara gränssnittet. Som är ruskigt snyggt, och verkar riktigt smart. men sällan att de ligger tio år före.
en brist är priset, 600dollar med 24 månaders abonnemang är ett riktigt högt pris enligt mig.
sedan håller jag med om att det börjar bli lite mycket modeller. Fast även det har en positiv sida, det är som med kläder, alla vill inte ha samma tröja, men man vill ändå att tröjan ska fylla sin funktion.
av charlie.ef, söndag 17 juni 2007 kl 21:15
V är specialmodell för Vodafone.
Z är vikbar
P är Smartphone
K är kamera
W är walkman
J är instegsmodell
Japp, det finns många modeller.
Det är ingen slump.
Det sitter hundratals marknadsanlytiker som kartlägger köpares önskemål och behov och sen jobbar firmorna för att ta fram produkter som täcker alla dessa olika människors behov.
Apples nya lur är som sagt inte speciellt imponerande tekniskt. (Jag jobbade med en liknande lur för 6 år sen, Spectronics TS2000)
Men det skall bli intressant att se vilken påverkan de kan ha på användargränssnitt.
Sen är det faktiskt ganska få människor som är beredda att lägga upp de pengar som krävs för att få en så avancerad lur som vi pratar om om man tittar på världsmarknaden.
Aplle är idag kungen av MP3-spelare. De har sålt imponerande 100 miljoner såna. På fem år. Nokia säljer fler telefoner än så per år..
av Robsarve, söndag 17 juni 2007 kl 22:49
jag tycker att det här är rent löjligt... varför ska det inte finnas en mängd olika mobiler? olika modeller för olika smaker.. jag vill ha en mobil som har bra innehåll men samtidigt ser bra ut..
fruktansvärt dålig artikel av roger åberg, bara för att få in att han gillar iphone...
av slpr, måndag 18 juni 2007 kl 08:31
charlie.ef: Vem är Robert?
Vi har ett stort antal P990i där jag jobbar. Tror vi är fem som fortfarande använder dem dagligen. De andra har bytt till de telefoner som de hade innan. (K750 eller P910).
Jag har aldrig varit med om en sämre telefon och mer inkompetent support. SE P990i är ett skämt i mina ögon.
Min iPod har hållit i fyra år trotts den dagligen är med på jobbet. Jag byter telefon var 9 månad. Så inte alls konstigt Nokia gör fler telefoner! ;)
av nisse, tisdag 19 juni 2007 kl 09:41
Roger ska det vara så klart, ursäkta mitt misstag. jo jag är medveten om att p990 krånglar en hel del. en utav någon konstig anledning så har inte min telefon krånglat speciellt mycket. endast två omstarter sedan jag köpte den för ett år sedan. däremot har den haft en del andra problem, men de tycks vara lösta sedan senaste programvaruuppdateringen.
det kan vara så att jag varit otydlig, men det jag iriterad mig på i det Roger skrev var att han klagade över att det finns många telefoner, och det endast för att propagera för iphone. Som jag tror blir bra som vanlig telefon, men aldrig som smartphone efterssom det ej kommer att vara möjligt att instalera tredjepartsprogram på den.
av charlie.ef, tisdag 19 juni 2007 kl 11:25
Robsarve,
Är inte F specifik för Vodaphone snarare än V?
av Tiny, torsdag 21 juni 2007 kl 03:05
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration