Mänskliga faktorn bakom 1177 Vårdguidens IT-haveri
Någon hade "stoppat in en internetsladd i hårddisken"

Igår uppdagades det att miljontals med samtal som ringts in till 1177 Vårdguiden de senaste sex åren legat oskyddade på en webbserver som gick att komma åt av vem som helst, något som givetvis är katastrofalt ur dataskydds- och integritets-synvinkel.
Idag har DN tagit sig ett snack med det svenska företaget Voice Integrate Nordic, ett företag som levererat systemlösningen och de tillhörande servrarna till Vårdguiden och deras underleverantörer. DN undrar hur det här haveriet har kunnat uppstå och Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic, säger till DN att den aktuella webbservern måste ha blivit uppkopplad mot nätet av misstag:
"Vi vet inte när det hände, men troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram."
Enligt Voice Integrate Nordic ska 55 filer ha laddats ner från servern innan man stängde ner tillgången till denna. Företaget planerar nu att polisanmäla det hela som datorintrång. Det är antagligen inte helt omöjligt att någon kommer att polisanmäla Voice Integrate Nordic, 1177 Vårdguiden och Inera samt deras underleverantörer Medhelp och Medicall för den katastrofala hanteringen av patientdata som nu uppdagats. Än så länge verkar dock inte någon ha gjort det.
Voice Integrate Nordic har uppdaterat sin hemsida och där står nu:
"Viktig information. Då en av våra lagringsservrar har blivit utsatt för intrång så har vi det senaste dygnet varit upptagna med att hantera detta ärende och därför kan vi ha lite svårt att snabbt hinna besvara eventuella förfrågningar.
Servern är nedstängd och vi ser nu över påverkan av vad som hänt"
Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden låg ute på nätet
Det låter ju helt sanslöst dumt

Här är företagen som spred dina samtal till 1177 Vårdguiden
Deras hemsidor kanske skvallrar om kvaliteten på tjänsterna
