44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Tidningsutgivarna gillar inte förbud mot utländsk spelreklam Tar strid för Expressen och Aftonbladet
Tidningsutgivarna gillar inte förbud mot utländsk spelreklam

I veckan som gick beslutade Förvaltningsrätten att Lotteriinspektionens förbud mot utländsk spelreklam gäller och att de båda tidningarna Expressen och Aftonbladet ej längre får göra reklam för utländska gambling-tjänster.

Både Aftonbladet och Expressen kommer att överklaga den domen och får nu även stöd av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). I ett mejl kommenterar TU domen och skriver bland annat:
"TU delar inte Förvaltningsrättens uppfattning. Högsta Domstolen har tidigare klargjort att främjandeförbudet strider mot EU-rätten. Domarna kommer därför att överklagas. TU:s uppfattning är, i avvaktan på detta, att främjandeförbudet i lotterilagstiftningen, strider mot EU-rätten och därför inte kan tillämpas."
Enligt Förvaltningsrättens dom måste Expressen och Aftonbladet betala ett vite som kan uppgå till 45.000 per dag för varje dag som de fortsätter att köra reklam för utländska gambling- och casino-tjänster.

dagensmedia.se Samhälle, Juridik, tidningsutgivarna, expressen, aftonbladet, spelreklam, gambling, Fortsatt förbud för utländsk spelreklam På Aftonbladet och Expressen 2013 bestämde Lotteriinspektionen att förbjuda all utländsk spelreklam på Aftonbladets och Expressens webbplatser. Detta på grund av främjande­förbudet som finns i den svenska Lotterilagen. Främjande­förbudet finns, bland annat, för att hindra främjandet av hasardspel som inte är från Sverige. Detta beslut överklagades så klart men efter många rättsliga turer så stod det nyligen klart att förvaltningsrätten står på Lotteriinspektionens sida. Det innebär att fortsatt reklam för utländska spelbolag kan kosta dessa mediegiganter 45 000 kronor i vite per dag. Expressens chefredaktör Thomas Mattson kommenterar beslutet för Dagens Media: "Denna långa process fortsätter nu med nya turer i rättssystemet, trots att vi tidigare till och med varit i både Högsta domstolen och Europadomstolen för att hävda rätten att få sprida kommersiella budskap i form av reklam för lagliga, börsnoterade och ofta svenskägda bolag som verkar inom EU." Tumnagel
42.3°
0
SMS-reklam för onlinecasinon ökar lavinartat i Sverige Spelbolagen skyller ifrån sig Sveriges Radios Ekot rapporterar att antalet anmälningar till Konsumentverket gällande olaglig SMS-reklam för gamblingsajter har ökat lavinartat i år. Fram till den 22 november i år hade Konsumentverket mottagit 528 anmälningar för olaglig SMS-reklam för sådana sajter vilket kan jämföras med förra året då dylik reklam anmäldes 177 gånger och de två åren före det då Konkurrensverket fick in ett 20-tal anmälningar. Elin Häggeborn som är jurist på Konsumentverket säger till Ekot: " Ja, det är såklart olyckligt. Det handlar ju i första hand om utländska spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige, men som ändå riktar reklam till svenska konsumenter." De spelbolag Ekot har varit i kontakt med skyller inte helt oväntat ifrån sig på samarbetspartners de har anlitat för marknadsföring och säger att det är de som bryter mot lagen. Rikard Rinaldo är varumärkesansvarig för Mr Green och säger till Ekot: " Det är inte vi som skickar ut det här. Utan det är en form av samarbetspartners som kallas för affiliates och i våra regelverk har vi en "no excuse policy" som säger att agerar man inte enligt våra regler då blir påföljden att man inte får jobba med oss." I Sverige är det dels olagligt att skicka ut oönskad SMS-reklam och enligt den svenska lotterilagen så är det över huvud taget inte tillåtet att marknadsföra spel som inte har licens i Sverige. Tumnagel
9.5°
0
Svenska gamblingföretags annonser finansierar porr- och fildelningssajter Skyller ifrån sig på underleverantörer DI Digital har granska hur spelbolag som riktar sig mot den svenska marknaden hanterar sin annonsering på nätet och kommit fram till att flera av de största aktörerna annonserar på några av världens största porr- fulstreaming- och fildelningssajter. Enligt DI Digital annonserar bland annat Betson, Leo Vegas och Mr. Green på både Pornhub och The Pirate Bay. När spelföretagen konfronteras med detta faktum av DI Digital skyller de ifrån sig på underleverantörer och säger att man anlitat dessa för att driva trafik till deras sajter. Några av de underleverantörer som nämns i artikeln är annonsnätverken XL Media och Catena Media. Samtliga spelbolag som DI Digital kontaktat hävdar att annonsering på den här typen av sajter strider mot deras interna riktlinjer och de säger att det ska upphöra när det nu har uppdagats. Tumnagel
34.0°
0
21.2° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
sön. 11 dec 2016, 17:00
Tidningsutgivarna gillar inte förbud mot utländsk spelreklam Tar strid för Expressen och Aftonbladet
21.2°
0